[Lihat : Terjemah Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah ]
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِاَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ, َالصَّلاَة ُوَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ
اللَّهُمَّ اغْفِرْلَنَا ذُنُوْبَنَا وَلإِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُوْنَا بِالإِيْمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِيْ قـُلُوْبِنَا غِلاًّ لِلَّذِيْنَ ءَامَنُوْا رَبَّنَاإنَّكَ رَءُوْفٌ رَحِيْمٌ
أَمَّا بَعْـدُ
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالأخْسَرِينَ أَعْمَالا (103) الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا (104) أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا (105)
Maksudnya:
" Katakanlah : 'Apakah akan Kami beritahu kepadamu tentang orang-orang yang merugi perbuatannya?'(103)
Iaitu orang-orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahawa mereka berbuat sebaik-baiknya."(104)
Mereka itu orang-orang yang kufur terhadap ayat-ayat Tuhan mereka dan (kufur terhadap) perjumpaan dengan Dia, maka hapuslah amalan-amalanmereka, dan Kami tidak mengadakan suatu penilaian bagi (amalan) mereka pada Hari Kiamat." (105)
[Al-Quran surah سُوۡرَةُ الکهف Al-Kahfi :103-105]
**************************
وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
“Dan ketika Luqman berkata kepada puteranya dan dia menasihatinya (memberikan mau-ezah, peringatan), wahai anakku, janganlah kamu mensyirikkan (menyekutukan) Allah, sesungguhnya (perbuatan) mempersekutukan Allah itu adalah suatu kezaliman yang besar.”
[ Al-Quran surah سورة لقمان Luqman : 13 ]
****************************************
وَمَا تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَلا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَمَا يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الأرْضِ وَلا فِي السَّمَاءِ وَلا أَصْغَرَ مِنْ ذَلِكَ وَلا أَكْبَرَ إِلا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
Maksudnya :
" Kamu tidak berada dalam suatu keadaan dan tidak membaca suatu ayat al-Quran dan kamu tidak mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan Kami menjadi saksi atasmu di waktu kamu melakukannya. Tidak luput dari pengetahuan Tuhanmu biarpun sebesar zarrah (atom) di bumi ataupun di langit. Tidak ada yang lebih kecil dan tidak (pula) yang lebih besar dari itu, melainkan ( semua tercatat) dalam kitab yang nyata ( Lauhul Mahfuz)."
[ Al-Quran surah سورة يونس Yunus: 61 ]
*************************************************
فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الأنْعَامِ أَزْوَاجًا يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ لَيْسَ كَمِثْـلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
" (Dia) yang mengadakan langit dan bumi. Dia menjadikan kamu dari jenis kamu sendiri berpasang-pasangan dan dari jenis binatang ternak pasang-pasangan (pula), dijadikan-Nya kamu berkembang biak dengan jalan itu. Allah SWT itu tiada seperti seumpama 'SESUATU' apa pun dan Ia Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
i. Hendaklah kita ambil kalimah "syai'" ( شَيْءٍ ) pada ayat al-Quran surah سورة الأنعام Al-An'aam ayat 102:
ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لا إِلَهَ إِلا هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ
Maksudnya :
" (Yang memiliki sifat-sifat yang) demikian itu ialah Allah Tuhan kamu; tidak ada Tuhan selain Dia; dan Dia Mengadakan dan Pemelihara segala 'sesuatu'."
ii. Hendaklah kita ambil kalimah "syai'" ( شَيْءٍ )ini pada ayat al-Quran dalam surah سورة القصص Al-Qashash ayat 88 :
وَلا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لا إِلَهَ إِلا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
Maksudnya:
".......tiap-tiap 'sesuatu' menerima binasa melainkan Zat-Nya (Diri-Nya)....."
Apabila sudah difahami pada dua ayat tersebut hendaklah kita ambil pula kalimah "syai'" (شَيْءٍ ) ini yang jika ditafsirkan maknanya yang panjang:
كُلُّ مَوْجُودٍ سِوَى اللهُ يُسَمَّى عَالَمًا
Yang bermaksud: semua barang yang ada selain daripada Allah dinamakan "'ALAM".
Maka kalimah "'ALAM" ( عالم ) di sini ialah atas makna pengertian di dalam istilah Ilmu At-Tawhid dan bukanlah seperti yang dimaksudkan di dalam Ilmu At-Tasawwuf, Ilmu Al-Fiqah atau ilmu-ilmu lain. Demikian juga kalimah 'Zat' ( ذات ) di sini adalah atas makna pengertian di dalam istilah Ilmu At-Tauhid yang merujuk kepada Diri Allah yang Qadim ( قديم) yang tidak sesekali menyamai dengan segala sesuatu dalam apa jua hal, jalan dan cara sekalipun. Kalimah 'zat' di sini bukanlah seperti yang dimaksudkan di dalam Ilmu Al-Fiqah, Ilmu Perubatan dan ilmu-ilmu lain yang merujuk kepada sesuatu benda yang berupa, mempunyai khasiat untuk kesihatan badan dan sebagainya yang boleh diketahui menggunakan pancaindera yang lima dan boleh dibuktikan melalui kajian saintifik.
iii. Ini bererti kalimah " 'alam" di sini bermaksud semua barang yang ada selain daripada Allah itu dinamakan "'alam". Dalam erti kata lain semua barang/benda yang ada selain daripada Allah dinamakan "syai'". Ini juga memberi erti bahawa kalimah "syai'" (شَيْءٍ ) itu sangat luas maksudnya kerana ianya atas makna selain daripada Allah SWT. Maka jadilah masa (الزمان), tempat ( والمكان), pihak, lapang, cahaya, gelap, gerak, diam, warna, rupa, roh, huruf bahkan segala sesuatu serta semua barang dan apa juga yang ada yang diketahui oleh pancaindera yang lima selain daripada Allah dinamakan "syai' (شَيْءٍ ).
Diperkecilkan lagi sebutan semua barang yang ada selain daripada Allah itu dengan perkataan atau kalimah yang tertakluk di bawah takrif lafaz : JIRIM, JISIM, JAUHAR dan 'ARADH. Pemahaman ini dapat dirumuskan bahawa semua barang/benda dan setiap sesuatu yang ada selain daripada Allah SWT terbahagi kepada empat [4] bahagian iaitu:
i. JIRIM (جرم)
ii. JISIM (جسم)
iii. JAUHAR (جوهر )
a. JAUHAR MURAKKAB (جوهر مركب).
b. JAUHAR FIRID (جوهر فرد).
Ialah JIRIM yang terlalu kecil hingga tidak boleh dibahagi atau dipecah-pecahkan lagi.
iv. 'ARADH (عرض)
Semua keadaan dan hal sifat sesuatu benda. Misalnya:
'Aradh bagi Jirim itu ialah sifat Jirim itu sendiri seperti berjuzuk, berbenda, berupa, bertempat, berpihak, bergerak, berdiam, berhubung, bercerai, bercampur bersatu-padu, bersatu hakikat, bermasuk-masuk, berjarak jauh-dekatnya, mempunyai ukuran besar-kecilnya, ada sukatan timbangan berat-ringannya, bermasa, berusia, berbanding, berbilang, berumpama, bersuara, sunyi dan senyapnya dan berbagai-bagai hal lagi yang seumpama dengannya.
Besar kemungkinan ramai juga yang akan berkata atau mempersoalkan jika demikian maksud kehendak pengertiannya, bererti Tuhan itu tidak ada? Persoalan atau salah faham ini berbangkit kerana mereka hanya memikirkan bahawa untuk mengenal dan memahami sesuatu seseorang itu hendaklah menggunakan pancaindera yang lima sahaja serta merujuk kepda diri manusia sendiri dan makhluk-makhluk Allah yang tidak terhingga banyaknya. Pada tanggapan mereka tanpa menggunakan pancaindera yang lima tidak mungkin akan memahami atau mengenali-Nya sama sekali.
i. Tiap-tiap barang yang ada rupa dan warna dapat dikenalinya dengan pemandangan mata (Al-Basar الْأَبْصَارَ).
ii. Tiap-tiap barang yang ada suara atau bunyi dapat dikenali dengan pendengaran telinga (Al-Sama' السَّمْعَ).
iii. Tiap-tiap barang yang ada bau-bauan dapat dikenali dengan penciuman hidung(Al-Syam الشَّمَّامُ).
iv. Tiap-tiap barang yang ada rasa seperti pahit, manis dan sebagainya dapat dikenali dengan perasaan lidah (Al-Zuq الذوق).
v. Tiap-tiap barang yang ada rasa seperti kasar, lembut dan sebagainya dapat dikenal dengan sentuhan kulit atau badan (Al-Lams اللمس).
Huraian berikut mudah-mudahan dapat memberikan pemahaman yang lebih jelas :
"Sekiranya seseorang itu mempelajari ilmu agama Islam itu sangat banyak lagi luas dan dia dapat memahami bahawa ilmu Nabi Muhammad s.a.w. itu sangat elok, amat cantik, sangat luas, dalam dan tinggi. Segala keelokan, keindahan, ketinggian dan keluasan ilmu Nabi Muhammad s.a.w. ini tidak menunjukkan ada rupa, warna dan ukuran sukatan kedalaman dan keluasan tertentu.
Orang yang membuat penilaian terhadap ilmu Nabi Muhammad s.a.w. ini sangat memahami pengertian sebenar akan hal ilmu Nabi Muhammad s.a.w. tersebut. Maka kaedah inilah juga yang boleh digunakan untuk memahami ilmu mengenal Allah iaitu dengan menggunakan Al-Basirah , 'Ainul Qalbi atau Mata Hati atau disebut juga sebagai Al-H’assu assadisu الحس السادس atau pancaindera yang ke enam."
Dalam sebuah Hadis Rasulullah s.a.w. ada menyebut bahawa Allah Taala itu sangat indah sebagaimana berikut :Disebut juga Allah dapat dikenali dengan 'akal' tetapi akal yang dimaksudkan di sini ialah 'akal syarak' dan BUKAN atas makna 'akal fikiran' yang berasaskan deria pancaindera yang lima dan khayalan tetapi akal yang dimaksudkan ketika mempelajari ilmu mengenal Allah ialah atas makna memahami dengan menggunakan Al-Basirah , 'Ainul Qalbi atau Mata Hati."
Dari ‘Abdullâh bin Mas’ûd Radhiyallahu anhu bahwa Rasûlullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِيْ قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ قَالَ رَجُلٌ: إِنَّ الرَّجُلَ يُحِبُّ أَنْ يَكُوْنَ ثَوْبُهُ حَسَناً وَنَعْلُهُ حَسَنَةً. قاَلَ: إِنَّ اللهَ جَمِيْلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ، الْكِبْرُ بَطَرُ الْحَقِّ وَغَمْطُ النَّاسِ
Maksudnya :
" 'Tidak akan masuk syurga orang yang dalam hatinya ada kesombongan seberat biji debu (zarrah)'. Ada seorang yang bertanya: 'Sesungguhnya setiap orang suka (memakai) baju yang indah, dan alas kaki yang bagus, (apakah ini termasuk sombong?). Rasulullâh bersabda: 'Sesungguhnya Allah Maha Indah dan mencintai keindahan, kesombongan itu adalah menolak kebenaran dan merendahkan orang lain' ."
وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِMaksudnya :
"Dan kata mereka jikalau sekiranya kami mendengarkan atau memikirkan (peringatan itu) untuk menerima dan mengambil faham atau kami ada mempunyai akal untuk memahami nescaya tidaklah kami termasuk penghuni-penghuni neraka yang bernyala-nyala. "
Maksudnya :يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُو الألْبَابِ
"Allah memberikan hikmah kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang diberi hikmah, sesungguhnya telah diberi kebajikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang berakal."
إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًاMaksudnya :
i." Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar."
[ Surah سورة النساء An-Nisaa': 48 ]
إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا بَعِيدًا
Maksudnya :
[ Surah سورة النساء An-Nisaa' ayat 116 ]ii."Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan Dia mengampuni dosa selain daripada syirik itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, maka sesungguhnya ia telah tersesat sejauh-jauhnya."
ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَلَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
iii." Itulah petunjuk Allah, yang dengannya Dia memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya. Seandainya mereka mempersekutukan Allah, nescaya lenyaplah dari mereka amalan yang telah mereka kerjakan."
[Surah سورة الأنعام Al-An'aam : 88 ]
وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
iv. "Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: 'Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar'."
[ Surah سورة لقمان Luqman : 13]
حُنَفَاءَ لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ
Maksudnya :
v." ( Beribadahlah) dengan ikhlas kepada Allah, tidak mempersekutuakan sesuatu dengan Dia. Barangsiapa mempersekutukan sesuatu dengan Allah, maka adalah ia seolah-olah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau diterbangkan angin ketempat yang jauh."
وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ
Maksudnya :
vi. " Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada (Nabi-nabi) yang sebelummu : 'Jika kamu mempersekutukan (Tuhan), nescaya akan hapuslah amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang rugi'."
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ
[Surah سورة المائدة Al-Maa-idah : 72 ]vii. " Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata : 'Sesungguhnya Allah ialah Al-Masih putera Maryam', pada hal Al-Masih (sendiri) berkata : 'Hai Bani Israil, sembahlah (beribadatlah kepada) Allah Tuhanku dan Tuhanmu'. Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zalim itu seorang penolongpun."
i. Tarbiyatu Fikrit-Tifli Li-Fahmi Ulumuddin
ii. Allah Berkata-kata Dengan Kalam-Nya Yang Qadim
iii. Allah Mengetahui Dengan Ilmu-Nya Yang Qadim ]
vi. Pengertian "HAMPIR" Allah
vii. Asma' Ullah al-Husna
viii. Pembinaan Iktiqad Ahli As-Sunnah
ix. Allah Dikatakan Berjuzuk, Mempunyai Tangan dan Beristiwa' di 'Arasy?
x . Mengenal Diri dan Rahsia Di Sebaliknya
وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاسًا وَالنَّوْمَ سُبَاتًا وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُورًا (47) وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا (48) لِنُحْيِيَ بِهِ بَلْدَةً مَيْتًا وَنُسْقِيَهُ مِمَّا خَلَقْنَا أَنْعَامًا وَأَنَاسِيَّ كَثِيرًا (49) وَلَقَدْ صَرَّفْنَاهُ بَيْنَهُمْ لِيَذَّكَّرُوا فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلا كُفُورًا (50
Maksudnya :
" Dia-lah yang menjadikan untukmu malam (sebagai) pakaian, dan tidur untuk istirahat, dan Dia menjadikan siang untuk kamu berusaha. (47)
Dia-lah yang 'meniupkan' angin (sebagai) pembawa khabar gembira dekat sebelum kedatangan rahmat-Nya (hujan); dan Kami turunkan dari langit air yang amat bersih, ( 48)
agar Kami menghidupkan dengan air itu negeri (tanah) yang mati, dan agar Kami memberi minuman dengan air itu sebahagian besar dari makhluk Kami, binatang-binatang ternakan untuk manusia yang banyak.(49)
Dan sesungguhnya Kami telah mempergilirkan hujan itu di antara manusia supaya mereka mengambil pelajaran (daripadanya); maka kebanykan manusia itu tidak mahu kecuali mengingkari (nikmat)." (50)
[ Al-Quran surah سورة الفرقان Al-Furqaan : 47-50 ]
"لو قيل لأهل النارأنكم ماكثون في النار عدد كل حصاة في الدنيا لفرحوا ولو قيل لأهل الجنة أنكم ماكثون عدد كل حصاة لحزنوا ولكن جعل لهم الأبد".( رواه الطبراني عن ابن مسعود.
Maksudnya::
“Andainya dikatakan kepada ahli neraka bahawa engkau kalian akan tinggal di dalam api neraka sebilangan pasir di dunia nescaya bersukacitalah mereka (kerana ada had tempoh masa habisnya). Dan jika dikatakan kepada ahli syurga bahawa engkau kalian akan tinggal di dalam syurga sebilangan pasir di dunia nescaya berdukacitalah mereka (kerana segala nikmat kesenangannya ada had tempoh masa tamatnya/habisnya), akan tetapinya dijadikan bagi mereka (ahli syurga dan ahli neraka) berkekalan."
[ Hadis diriwayatkan oleh At’-T’abrani daripada Ibni Maso’ud.]
Rasulullah s.a.w. bersabda :
وَقِيلَ يَا رَسُولَ الله : اَيُّ الاَعْمَالِ اَفْضَل. فَقَالَ: اَلْعِلْمُ بِاللهِ عَزَّ وَجَلَّ فَقِيلَ اَيُّ الْعِلْمِ تُرِيدُ؟ قَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَمَ: اَلْعِلْمُ بِاللهِ سُبْحَانَهُ. فَقِيلَ لَهُ: نَسْأَلُ عَنِ الْعَمَلِ وَتُجِيبُ عَنِ الْعِلْمِ . فَقَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ: اِنَّ قَلِيلَ الْعَمَلِ يَنْفَعُ مَعَ الْعِلْمِ بِاللهِ وَاِنَّ كَثِيرَ العَمَلِ لَا يَنْفَعُ مَعَ الجَهْلِ بِاللهِ.
********************************" Sesungguhnya telah dikatakan kepada Rasulullah s.a.w.: 'Apakah amalan-amalan yang lebih afdhal?'. Maka sabdanya : 'Ialah ilmu dengan pengenalan kepada Allah Azawajalla.' Maka ditanya : 'Apakah dia ilmu yang engkau kehendaki itu?.' Sabda Nabi Muhammad s.a.w. : 'Ialah ilmu dengan pengenalan kepada Allah SWT.' Maka ditanya kepadanya: 'Kami menanya daripada amalan dan engkau menjawab daripada ilmu.' Maka sabda Nabi Muhammad s.a.w.: 'Bahawasanya sedikit amalan itu memberi manfaat berserta adanya ilmu pengenalan kepada Allah SWT dan bahawasanya banyak amalan itu tiada memberi manfaat berserta kejahilan ilmu pengenalan kepada Allah Subhanahuwatalla'."
Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dia berkata: Rasulullah shllallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
عَن اَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَدَأَ اْلِاسْلَامُ غَرِيْباً وَسَيَعُوْدُ كَمَا بَدَأَ غَرِيْباً فَطُوْبَى لِلغُرَبَاءِ
Maksudnya :
"Daripada Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu berkata, Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam bersabda: 'Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing).Dan ia akan kembali dagang. Maka berbahagialah (beruntunglah) orang yang bersama Islam ketika ianya dagang'.” [HR Muslim]
**********************************
Terima kasih tuan ....
BalasPadamMohon share
Silakan , mudah-mudahan lebih ramai lagi umat yang dapat memanfaatkannya, insya Allah. Amin.
PadamMantap... Syukron katsiir ...
BalasPadamterima kasih tuan..saya doakan tuan sentiasa berada dalam kesihatan dan rahmat allah.
BalasPadam