بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ, َالصَّلاَة ُوَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ
اللَّهُمَّ اغْفِرْلَنَا ذُنُوْبَنَا وَلإِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُوْنَا بِالإِيْمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِيْ قـُلُوْبِنَا غِلاًّ لِلَّذِيْنَ ءَامَنُوْا رَبَّنَاإنَّكَ رَءُوْفٌ رَحِيْمٌ
أَمَّا بَعْـدُ
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلا صَالِحًا وَلا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
Maksudnya:
"Katakanlah : 'Sesungguhnya aku ini hanya seorang manusia seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku' : 'Bahawa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan Al-Wahid.' Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan
(لا شريك له) seseorang pun dalam beribadat kepada Tuhannya."
[Al-Quran سُوۡرَةُ الکهف surah al-Kahfi : 110 ]
وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَٰكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ
"Dan tatkala Musa telah datang pada miqat Kami (waktu yang ditentukan) dan Tuhannya telah berfirman (langsung) kepadanya, berkatalah Musa: 'Ya Tuhanku, tunjukkan kepada ku untuk aku melihat kepada Engkau.' Dia (Tuhan) berfirman: 'Kamu tidak (sesekali) akan dapat melihat-Ku (iaitu ketika masih hidup di dalam dunia ini) tetapi lihatlah ke gunung itu, maka jika ia tetap di tempatnya (sebagai sediakala) nescaya kamu dapat melihat-Ku (Kemuliaan dan Kebesaran-Ku)'; maka ketika Tuhannya menzahirkan (Kemuliaan dan Kebesaran-Nya) kepada gunung itu, (maka) hancur-leburlah gunung itu dan Musa pun jatuh pengsan. Maka setelah Musa sedar kembali, dia berkata: 'Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada Engkau dan akulah orang yang pertama dari orang-orang yang beriman'."
[Al-Quran سورة الأعراف surah Al-A'raaf : 143]
Maksudnya :وانه بائن عن خلقه بصفاته ليس في ذاته سواه ولا في سواه ذاته وأنه مقدس عن التغير والانـتـقـال لا تحله الحوادث ولا تعتريه العوارض بل لا يزال في نعوت جلاله منزها عن الزوال وفي صفات كماله مستغنيا عن زيادة الاستكمال . وأنه في ذاته معلوم الوجود بالعقول مرئي الذات بالابصار نعمة منه ولطفا بالأبرار في دار القرار واتماما منه للنعيم بالنظر الى وجهه الكريم
"...bahawasanya pada Zat Tuhan itu diketahui ada-Nya dengan akal, dan dapat dilihat di akhirat kelak dengan pemandangan mata sebagaimana yang diketahui dengan akal** itu juga.Inilah nikmat daripada Allah SWT dan murah kurniaan Allah kepada sekalian hamba-hamba-Nya yang ahli kebahagiaan dalam negeri akhirat kelak bagi menyempurnakan segala nikmat yang ada disediakan di dalam syurga dengan dapat melihat Zat Allah Yang Mulia itu."
Ketika masih hidup di dunia hamba-hamba Allah dari kalangan insan mukmin soleh tidak sesekali dapat melihat Zat (Diri) Allah sebagaimana Firman-Nya ( لَنْ تَرَانِي ) dalam surah al-A'raaf : 143 di atas, dan ayat 103 pada surah سورة الأنعام Al-An'aam, ayat 103:
"لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ..."
“Dia tidak dapat dilihat (oleh segala penglihatan/pemandangan mata(, sedangkan Dia dapat melihat segala yang kelihatan (pada mata)..."
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ (22) إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ (23)
“Wajah-wajah (orang-orang mukmin) pada hari itu (Hari Kiamat) berseri-seri.(22)
Kepada Tuhannya (mereka) melihat.”(23)]
عَنْ جَرِيْرٍ قَالَ: كُنَّا جُلُوْسًا عِنْدَ النَّبِيِّ إِذْ نَظَرَ إِلَى
الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ قَالَ: إِنَّكُمْ سَتَرَوْنَ رَبَّكُمْ كَمَا تَرَوْنَ هَذَا
الْقَمَرَ لاَ تُضَامُّوْنَ فِيْ رُؤْيَتِهِ فَإِنْ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ لاَ تُغْلَبُوْا
عَلَى صَلاَةٍ قَبْلَ طُلُوْعِ الشَّمْسِ وَصَلاَةٍ قَبْلَ غُرُوْبِ
الشَّمْسِ فَافْعَلُوْاMaksudnya :
"Dari Jarir Radhiallahu ‘Anhu berkata, 'Ketika kami duduk-duduk bersama Nabi Sallallahu ‘Alaihi wa Sallam, tiba-tiba beliau melihat ke arah bulan di malam purnama "Al-Bader" seraya berkata: ’Sesungguhnya kalian akan melihat Tuhan kalian sebagaimana kalian melihat bulan ini. Kalian tidak samar dalam melihatnya. Jika kalian mampu untuk tidak meninggalkan solat sebelum terbitnya matahari (Subuh) dan solat sebelum terbenamnya matahari (Asar), maka lakukanlah.” [HR Bukhari/ Muslim]
أَن النَّاسَ قَالُوْا: يَا رَسُوْلَ اللهِ، هَلْ نَرَى رَبَّنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ؟ فَقَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: هَلْ تُضَارُّوْنَ فِى الْقَمَرِ لَيِلَةَ الْبَدْرِ ؟ قَالُوْا: لاَ يَا رَسُوْلَ اللهِ. قَالَ : فَهَلْ تُضَارُّوْنَ فِى الشَّمْسِ لَيْسَ دُوْنَهَا سَحَابٌ؟ قَالُوْا: لاَ يَا رَسُوْلَ اللهِ. قَالَ : فَإِنَّكُمْ تَرَوْنَهُ كَذَلِكَ…الحديث
"Sesungguhnya orang-orang (para sahabat) bertanya:'Wahai, Rasulullah. Apakah kami akan melihat Tuhan kami pada hari kiamat nanti?'. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bertanya balik:'Apakah kalian akan mengalami bahaya (kerana berdesak-desakan) ketika melihat bulan pada malam purnama?'. Mereka menjawab: 'Tidak, wahai Rasulullah'. Beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam bertanya lagi: 'Apakah kalian juga akan mengalami bahaya (kerana berdesak-desakan) ketika melihat matahari yang tanpa diliputi oleh awan?'. Mereka menjawab: 'Tidak, wahai Rasulullah'. Maka Beliau bersabda: 'Sesungguhnya, begitu pula ketika kalian nanti melihat Tuhan kalian'…sampai akhir Hadis." [Hadis riwayat Bukhari]
فَمَا أُعْطُوا شَيْئًا أَحَبَّ إِلَيْهِمْ مِنْ النَّظَرِ إِلَى رَبِّهِمْ عَزٌّ
" Tidak ada satupun kenikmatan yang lebih kami cintai dari memandang Zat ( Diri) Allah Ta'ala." [ HR Muslim]
[ Al-Quran سورة الشورى surah Asy-Syuura: 11 ]"......Allah SWT itu tiada seperti seumpama "sesuatu" apa pun dan Ia Amat Mendengar lagi Amat Melihat."
"...sekiranya ketika hidup di dunia seseorang itu tidak menaruh sebarang keraguan, syak wasangka dan waswas bahawa: 'matahari itu benar-benar matahari' atau 'bulan itu benar-benar bulan', maka demikian juga ahli-ahli syurga akan dapat melihat Zat Allah yang Qadim itu di akhirat kelak dengan sejelas-jelasnya oleh pemandangan mata kepalanya tanpa sebarang waswas, syak wasangka dan ragu-ragu lagi bahawa itulah Zat (Diri) Allah yang Qadim sebagaimana ilmu yang dipelajari, difahami, dihayati, dijadikan pegangan iktiqad dan diimani sepenuhnya ketika hidup di dunia."
" Allah SWT itu ada, sentiasa ada, selama-lamanya ada, tiada berkeputusan ada-Nya, dan ada-Nya Allah SWT itu tiada bagi-Nya permulaan, tiada bagi-Nya kesudahan dan ada-Nya Allah SWT itu tiada bagi-Nya misal, tiada bagi-Nya bandingan, tiada bagi-Nya umpama dan tiada bagi-Nya keadaan berlawanan, dan Allah SWT itu ialah yang awal, tiada yang berawal bagi-Nya, Dialah yang akhir, tiada berakhir bagi-Nya dan Dialah yang zahir yakni 'Al-A'alie (العالي) bermaksud Yang Maha Tinggi dan Maha Suci daripada segala kekurangan dan tidak sesekali Allah SWT itu menyamai segala apa juga barang yang diadakan oleh-Nya dan Dialah yang batin bererti Al-Muhtajibu A'nil-Hawasi Bihajbi Kibria-ihi( المحتجب عن الحواس بحجب كبريائه) yakni ialah yang terdinding daripada segala pendapatan pancaindera yang lima dengan dindingan kebesaran dan kemuliaan-Nya,.... ada-Nya Allah itu tidak sama sekali menyamai dengan adanya makhluk dan Allah SWT itu bukan di dalam sesuatu, bukan di luar sesuatu dan tidak bersatu-padu dengan sesuatu dan Allah itu mempunyai segala kemuliaan Asma' Ullah Al-Husna dan sifat-sifat yang serba sempurna tanpa sebarang kekurangan dan kelemahan, dan lain-lain hal yang dikaitkan dengan kemuliaan serta kesempurnaan Sifat-sifat Allah itu.......",
i. Terjemah Aqidah Ahli Sunnah Pada Makna Syahdat At Tauhid
ii. SOAL JAWAB Mengenai "ADA" Allah SWT
iii. في ترجمة عقيدة اهل السنة في كلمتي الشهادة التي هي أحد مباني الاسلام
Rasullullah s.a.w. ada bersabda yang bermaksud bahawa Allah berfirman kepada penduduk syurga:
"Adakah kamu menginginkan sesuatu kenikmatan ?" Mereka menjawab: " Wahai Tuhanku, apa yang kami inginkan? Kau telah menerangkan wajah-wajah dan tempat tinggal kami." Allah SWT berfirman: "Aku telah berjanji kepada mu dan Aku tidak akan mengingkarinya. " Perawi berkata: "Lalu Allah 'membukakan hijab' yang menutupi 'Zat-Nya' sehingga mereka mendapat melihat kepada-Nya. Mereka tidak pernah melihat satu kenikmatan..."
Dalam hadis yang lain ada menjelaskan juga sebagaimana berikut :
Daripada Suhaib r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. membaca ayat surah Yunus lalu bersabda:
إِذَا دَخَلَ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ - قَالَ - يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى تُرِيدُونَ شَيْئًا أَزِيدُكُمْ فَيَقُولُونَ أَلَمْ تُبَيِّضْ وُجُوهَنَا أَلَمْ تُدْخِلْنَا الْجَنَّةَ وَتُنَجِّنَا مِنَ النَّارِ - قَالَ - فَيَكْشِفُ الْحِجَابَ فَمَا أُعْطُوا شَيْئًا أَحَبَّ إِلَيْهِمْ مِنَ النَّظَرِ إِلَى رَبِّهِمْ عَزَّ وَجَلَّ
Maksudnya :
"Apabila seorang ahli syurga memasuki syurga, Allah Tabaraka wa Ta’ala berfirman: 'Apakah kamu ingin Aku tambahkan lagi nikmat kepadamu?'. Mereka menjawab: 'Tidakkah Engkau telah memutihkan wajah-wajah kami? Tidakkah Engkau telah memasukkan kami ke dalam syurga dan menyelamatkan kami daripada api neraka?' Lalu Allah SWT membuka hijab (dan menampakkan Diri-Nya), dan tidaklah mereka itu diberikan sesuatu yang lebih mereka cintai berbanding nikmat melihat Zat Tuhan mereka Allah ‘Azza wa Jalla." [Sahih Muslim dan Ibn Majah ]
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ (22) إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ (23)
“Wajah-wajah (orang-orang mukmin) pada hari itu (Hari Kiamat) berseri-seri.(22)
Kepada Tuhannya (mereka) melihat.”(23)
“Dan kata Mujahid bahawasanya sekurang-kurangnya ahli syurga itu martabatnya ialah bagi orang yang berjalan pada pemilikannya seribu tahun ia melihat yang lebih jauhnya, dan yang lebih tinggi martabat mereka ialah orang yang melihat kepada (Zat)Tuhannya pada pagi dan petang."
كَلَّاۤ اِنَّهُمۡ عَنۡ رَّبِّهِمۡ يَوۡمَـئِذٍ لَّمَحۡجُوۡبُوۡنَؕ ﴿15﴾ ثُمَّ اِنَّهُمۡ لَصَالُوا الۡجَحِيۡمِؕ ﴿16
" Tidak sesekali, sesungguhnya mereka pada hari itu benar-benar terhalang dari (melihat) Tuhan mereka.( 15 )Kemudian , sesungguhnya mereka benar-benar masuk neraka." (16)
Bahkan jika terbit keinginan di hati walaupun hendak menangis atau berhenti daripada menangis kerana menanggung azab seksa yang tidak terhingga pedih dan dahsyatnya itupun tidak boleh dilakukan dan perlu meminta izin terlebih dahulu. Jika sudah diberikan keizinan dia tidak boleh berhenti atau sebaliknya mengikut kehendak hatinya. Apa tah lagi untuk merasai nikmat melihat Zat Allah yang mengatasi segala kenikmatan yang tidak terhingga banyaknya di dalam syurga. Maksud ayat al-Quran ini boleh dikaitkan dengan maksud tersebut :
وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ (10) فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقًا لأصْحَابِ السَّعِيرِ (11)Maksudnya:
i. " Dan mereka berkata : ' Sekiranya kami mendengarkan atau memahami [peringatan itu] nescaya tidaklah kami bersama-sama dengan penghuni-penghuni neraka yang bernyala-nyala.(10)
Mereka mengakui dosa mereka. Maka kebinasaanlah bagi penghuni-penghuni neraka yang menyala-nyala."(11)
[ Surah سورة الملك Al-Mulk : 10-11 ]
إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَاقِعٌ (7) مَا لَهُ مِنْ دَافِعٍ (8) يَوْمَ تَمُورُ السَّمَاءُ مَوْرًا(9) وَتَسِيرُ الْجِبَالُ سَيْرًا (10) فَوَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (11)الَّذِينَ هُمْ فِي خَوْضٍ يَلْعَبُونَ (12
Maksudnya :
"Sesungguhnya azab Tuhanmu pasti terjadi, (7)
tidak seorangpun yang dapat menolaknya,(8)
pada hari ketika langit benar-benar bergoncang,(9)
dan gunung-ganang benar-benar berjalan. (10)
Maka kecelakaan besarlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan,(11)
(Iaitu ) orang-orang yang bermain-main dengan kebatilan. "(12)
Firman Allah dalam al-Quran ada menjelaskan bahawa Zat [Diri ] Allah SWT tidak dapat dilihat sama sekali oleh pemandangan mata kepala di dunia berdasarkan ayat al-Quran surah سورة الأعراف Al-A'raaf ayat 143 [kandungan sepenuhnya tertera di atas]:
"....tiada sesekali engkau melihati akan Aku (yakni di dunia)."
لا تُدْرِكُهُ الأبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الأبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ
Maksudnya :
[ Untuk keterangan lanjut sila lihat : Kitab Tarbiyatu Fikrit - Tifli Li Fahmi Ulumuddin (bhg 6) ]“Dia tidak dapat dilihat (oleh segala penglihatan mata(, sedang Dia dapat melihat segala penglihatan (mata), dan Dia-lah Yang Latiff lagi Maha Mengetahui.”
Terdapat banyak nas yang menyebutkan semasa dilakukan pengadilan Allah untuk menghisab segala amalan buruk, amalan baik serta dosa dan pahala setiap orang hamba, antara saksi-saksi terpenting adalah anggota badannya sendiri yang boleh memberikan pengakuan kata-kata/lisan dengan caranya tersendiri mengikut ketetapan dan kehendak Allah bagi mengesah dan memperakukan tentang segala perbuatan tuan pemiliknya ketika hidup di dunia. Antara Firman Allah dalam al-Quran yang memperjelaskan hal keadaan ini ialah:
الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَآ أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ
i."Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan memberikan kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan."
يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَMaksudnya :
ii." Pada hari (ketika) lidah, tangan dan kaki mereka menjadi saksi atas mereka terhadap apa yang mereka kerjakan."
[ Surah سورة النور An-Nuur: 24 ]
وَيَوْمَ يُحْشَرُ أَعْدَاءُ اللَّهِ إِلَى النَّارِ فَهُمْ يُوزَعُونَ (19) حَتَّى إِذَا مَا جَاءُوهَا شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصَارُهُمْ وَجُلُودُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (20) وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (21) وَمَا كُنْتُمْ تَسْتَتِرُونَ أَنْ يَشْهَدَ عَلَيْكُمْ سَمْعُكُمْ وَلا أَبْصَارُكُمْ وَلا جُلُودُكُمْ وَلَكِنْ ظَنَنْتُمْ أَنَّ اللَّهَ لا يَعْلَمُ كَثِيرًا مِمَّا تَعْمَلُونَ (22) وَذَلِكُمْ ظَنُّكُمُ الَّذِي ظَنَنْتُمْ بِرَبِّكُمْ أَرْدَاكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِينَ (23) فَإِنْ يَصْبِرُوا فَالنَّارُ مَثْوًى لَهُمْ وَإِنْ يَسْتَعْتِبُوا فَمَا هُمْ مِنَ الْمُعْتَبِينَ (24)
Maksudnya:
iii. "Dan (ingatlah) hari (ketika) musuh-musuh Allah digiring dalam neraka lalu mereka dikumpulkan (semuanya).(19)
Sehingga apabila mereka sampai ke neraka, maka pendengaran, penglihatan dan kulit mereka menjadi saksi terhadap mereka tentang apa yang telah mereka kerjakan.(20)
Dan mereka berkata kepada kulit mereka: 'Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami?'. Kulit mereka menjawab: 'Allah yang menjadikan segala sesuatu pandai berkata-kata yang menjadikan kamu pada kali yang pertama dan hanya kepada-Nya kamu dikembalikan'.(21)
Kamu tidak sesekali dapat bersembunyi dari persaksian pendengaran, penglihatan dan kulitmu terhadapmu bahkan kamu mengira bahwa Allah tidak mengetahui kebanyakan dari apa yang kamu kerjakan.(22)
Dan yang demikian itu adalah prasangkamu yang telah kamu sangka terhadap Tuhanmu, prasangka itu telah membinasakan kamu maka jadilah kamu termasuk orang-orang yang merugi.(23)
Jika mereka bersabar (menderita azab) maka nerakalah tempat diam mereka, dan jika mereka mengemukakan alasan-alasan, maka tidaklah mereka termasuk orang-orang yang diterima alasannya."(24)[ Surah فصلت Fush-Shilat : 19-24]
Beruntunglah mereka yang menerima catatan amalannya dengan tangan kanan. Mereka yang menerima catatan amalannya dengan tangan kiri akan menerima nasib malang dan berdukacitalah mereka menempuh perjalanan hidup mereka seterusnya di alam akhirat kelak sebagaimana yang dijanjikan dan berkekalan selama-lamanya tanpa had batasan masa.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ضرس الكافر في النار مثل أحد وغلظ جلده مسيرة ثلاث
'Gigi geraham orang kafir dalam api neraka adalah seperti besar Gunung Uhud dan tebal kulitnya adalah (sejauh) perjalanan tiga hari'.”
" Maka sebagaimana Allah Taala itu Mengetahui dengan Ilmu-Nya yang Qadim lagi Azali, maka begitulah juga Allah Taala itu berkehendak dengan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali yang sentiasalah Allah itu berkehendak pada Azal-Nya......dan Allah Taala mentadbirkan semua perkara itu bukan dengan susunan fikiran dan bukan mengenai masa kerana yang demikian itu tidak membimbangkan Allah itu sesuatu pekerjaan daripada sesuatu pekerjaan..."Sesungguhnya janji Allah itu amat benar dan pasti akan terjadi sebagaimana Firman-Nya:
أَلا إِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ أَلا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَMaksudnya :
[Surah سورة يونس Yunus : 55 ]" Ingatlah, sesungguhnya kepunyaan Allah apa yang ada di langit dan di bumi. Ingatlah, sesungguhnya JANJI Allah itu benar, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahuinya."
i. Fitnah Kubur, Alam Barzakh dan Bumi Mahsyar
وَقِيلَ يَا رَسُولَ الله : اَيُّ الاَعْمَالِ اَفْضَل. فَقَالَ: اَلْعِلْمُ بِاللهِ عَزَّ وَجَلَّ فَقِيلَ اَيُّ الْعِلْمِ تُرِيدُ؟ قَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَمَ: اَلْعِلْمُ بِاللهِ سُبْحَانَهُ. فَقِيلَ لَهُ: نَسْأَلُ عَنِ الْعَمَلِ وَتُجِيبُ عَنِ الْعِلْمِ . فَقَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ: اِنَّ قَلِيلَ الْعَمَلِ يَنْفَعُ مَعَ الْعِلْمِ بِاللهِ وَاِنَّ كَثِيرَ العَمَلِ لَا يَنْفَعُ مَعَ الجَهْلِ بِاللهِ.
i. ".....dan ditanya wahai Rasullullah, apakah amalan-amalan yang lebih afdhal? Maka sabdanya ialah ilmu dengan pengenalan kepada Allah Azawajalla. Maka ditanya apakah dia ilmu yang kau kehendaki itu? Sabda Nabi Muhammad s.a.w. : ialah ilmu dengan pengenalan kepada Allah SWT. Maka ditanya kepadanya : Kami menanya daripada amalan dan engkau menjawab daripada ilmu. Maka sabda Nabi Muhammad s.a.w.: Bahawasanya sedikit amalan itu memberi manfaat berserta adanya ilmu pengenalan kepada Allah dan bahawasanya banyak amalan itu tiada memberi manfaat berserta kejahilan dengan ilmu pengenalan kepada Allah SWT. "
ii. "....Dan dari apa yang diriwayatkan, maka sabda Rasulullah s.a.w. apabila mengutuskan Mu'az ke Yaman : Satu orang yang Allah berikan hidayat-Nya melalui engkau adalah lebih baik dari dunia dan barang apa yang ada di dalamnya. Rasulullah s.a.w. bersabda : Sebaik-baik pemberian dan sebaik-baik hadiah ialah sepatah perkataan hikmat yang engkau dengar dan engkau pelihara akan ia kemudian engkau membawanya kepada salah seorang saudaramu yang Muslim, lalu engkau mengajarnya akan dia adalah sama dengan ibadat satu tahun."
" .....dan sabda Nabi Muhammad s.a.w. pula kepada Abu Hurairah r.a. : 'Wahai Abu Hurairah, bahawasanya tiap-tiap kebajikan yang kau amalkan itu ditimbang pada hari kiamat melainkan syahadat La Ilaha Illallah (لا إله إلا الله ).
Bahawasanya jika sekiranya diletakkan pada tempat penimbangan orang yang menuturkannya yang ia benar [benar pada kata lidahnya dan benar pada iktiqad di hatinya ] dan diletakkan segala langit yang tujuh lapis dan segala bumi yang tujuh lapis dan segala barang apa yang ada padanya adalah La Ilaha Illallah (لا إله إلا الله ) lebih berat daripada demikian itu."
"Yang Maha Besar daripada dapat dikenali dengan segala pancaindera."
"Yang Maha Besar daripada dapat diketahui hakikat kemuliaan-Nya."
Berpandukan penjelasan tersebut dapatlah disimpulkan pengertian Allahu Akbar [اَللّهُ اَكْبَرُ ]seperti berikut :"Yang Maha Besar daripada dapat diketahui hakikat Zat-Nya itu oleh yang lain-Nya, sesungguhnya tiada yang mengetahui hakikat Zat Allah Tabaraka Wa Taala, melainkan Allah."
" Yang Maha Besar Allah daripada dapat dikenali dengan segala pancaindera yang lima. Yang Maha Besar Allah daripada dapat diketahui akan hakikat kemulian-Nya. Yang Maha Besar Allah daripada dapat mengetahui akan hakikat Zat-Nya (Diri-Nya). Bahawasanya tiada dapat mengetahui akan hakikat Zat Allah SWT itu melainkan Allah."
"Yang tiada dapat memikirkannya oleh akal dan tiada dapat mengetahui akan hakikat kemuliaan Zat-Nya oleh mata hati."
"Yang mengatasi pujian orang-orang yang memuji dan mengatasi kesifatan orang-orang yang mensifati (atau) Yang Amat Mempunyai Kebesaran."]
i. Kenikmatan Hidup di Syurga
ii. Pengertian "HAMPIR" Allah
iii. Bilakah Kiamat Dunia Akan Berlaku ?]
iv. Allah Berjuzuk, Mempunyai "Tangan" dan Istiwa' di 'Arasy?
*******************************************************************
هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ
فِي ذَلِكَ لَآَيَاتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَMaksudnya :
"Dia-lah yang menjadikan malam bagi kamu supaya kamu beristirahat padanya dan (menjadikan) siang terang benderang (supaya kamu mencari kurnia Allah). Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang mendengar."
[Al-Quran سورة يونس surah Yunus : 67]**********************************************
شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ
Maksudnya :
" Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepada mu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa iaitu: Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada (agama)-Nya orang yang kembali kepada-Nya."
سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالأرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
Maksudnya :
"Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) keampunan dari Tuhan mu dan syurga yang keluasannya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai kurniaan yang besar."
[ Al-Quran سورة الحديد surah Al-Hadid : 21 ]
maksudnya boleh nampak tuhan dkt akhirat (ahli syurga)?
BalasPadamBagaimana dgn maksud "lan taronii"?
Sila teliti dan fahamai semula huraian yang dipaparkan di atas. Nas-nas tersebut menjelaskan Allah melimpahkan rahmatNya kepada ahli-ahli syurga hingga dapat melihat ZatNya [DiriNya] yang Qadim. Inilah sebesar-besar nikmat yang Allah kurniakan kepada ahli-ahli syurga di dalam syurga. Pengertian Qadim hendaklah difahamai bahawa Zat Allah itu tidak sama sekali menyamai zat makhluk kerana Allah itu BUKAN makhluk. Sila baca dan fahmai kandungan entri Terjermah Aqidah Ahli Sunnah Pada Makna Syahdat At-Tawhid dalam blog ini Ayat al-Quran yang berbunyi "LAN TARA NI" bermaksud Zat Allah tidak dapat dilihat dengan pemandangan mata kepala ketika manusia masih hidup di dunia. Ini termasuk semua makhluk sama ada manusia, jin, Nabi dan Rasul.Wassalam
BalasPadam