بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
إِنَّ الْحَمْدَ للهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ ، وَنَعُوْذُ باِللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيْئَاِتِ أَعْمَالِلنَا , مَنْ يَهْدِهِ اللهِ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ . وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
أَمَّا بَعْـدُ
تيڠكتن لاڤيسن معنى باڬي ستياڤ ايات القرءان الكريم
TINGKATAN LAPISAN MAKNA BAGI SETIAP AYAT AL-QURAN AL-KARIM
Bagi setiap ayat Al-Quran itu ada
baginya beberapa tingkatan makna, dari satu tingkatan ke satu tingkatan yang
lebih tinggi hingga tidak terhingga. Pada setiap tingkatan maknanya mempunyai
perenggan yang tertentu, tidak boleh dikurang atau dilebihkan dari perenggan
mafhum maknanya, kerana jika dikurangkan atau dilebihkan dari had perenggannya,
nescaya akan tersilap dengan mafhum makna yang ada pada beberapa ayat
al-Quran yang lain pula.
Mafhum makna yang tertinggi pada sesuatu ayat, jika
dibandingkan dengan beberapa ayat al-Quran yang lainnya, tidak akan menimbulkan
sebarang percanggahan atau perselisihan maknanya, walaupun pada zahir
maknanya, ayat itu kelihatan berlawanan di antara satu ayat dengan ayat yang
lainnya. Maka mafhum makna yang tertinggi itulah yang dikehendakki. Sabda Nabi s.a.w:
"
ان للقرءان ظاهرا وباطنا وحدا ومطلعا "
Maksudnya :
Sesungguhnya ada bagi al-Quran itu (makna) zahir dan (makna) batin
(tingkatan makna tertingginya) dan (makna) perenggan (yang ada had
perenggannya) dan (makna) mat’lak’ مطلع (iaitu kehasilan mafhum makna yang tertinggi).
Bagi
orang yang terdinding pemikiran otaknya, tidaklah dapat ia memahaminya. Terhentilah ia di
atas zahir makna ayat itu sahaja, tidak ia mengetahui adanya tingkatan lapisan
makna lain yang lebih tinggi.
Misalnya: Allah Taala itu dapat
dilihat dengan mata kepala. Dalam soal ini melibatkan pandangan mata.
Di sini ada dua makna; satu makna pada kata zahirnya dan satu makna
pada makna yang lebih tinggi. Barangsiapa berik’tiqadkan Allah Taala dapat
dilihat umpama melihat makhluk-Nya maka bagaimanakah ia dapat memahamkan makna
ayat al-Quran pada Firman-Nya dalam surah سورة الأعراف Al-A'Raaf ayat143:
" لـن تـراني"
Yang bermaksud:
“...engkau tidak akan dapat melihat-Ku...”
Maksudnya di dalam dunia
ini Allah tidak akan dapat dilihat sama sekali.
Begitu juga dengan Firman-Nya
dalam surah سورة الأنعام Al-An'aam, ayat 103:
"لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ
الْأَبْصَارَ..."
Maksudnya :
“Dia tidak sesekali dapat dilihat (oleh segala penglihatan mata(,
sedangkan Dia dapat melihat segala yang kelihatan (pada mata)….”.
Bagaimana pula dengan Firman-Nya di dalam ayat Quran surah سورة القيامة Al-Qiamah, ayat 22-23:
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ (22) إِلَى رَبِّهَا
نَاظِرَةٌ (23)
Maksudnya :
“Wajah-wajah
(orang-orang mukmin) pada hari itu (Hari Kiamat) berseri-seri”.(22)
Kepada Tuhannya
(mereka) melihat.”(23)
Maka
di sini nampaklah kita 'seakan-akan' ayat-ayat al-Quran ini bercanggah antara
satu sama lain. Jika diambil mengikut makna zahir ayat itu sahaja
di disebutkan Tuhan itu dapat dilihat dengan mata
kepala dan di tempat yang lainnya pula menunjukkan Tuhan itu tidak dapat
dilihat dengan mata kepala, sedangkan kita adalah diwajibkan mengik’tiqadkan
bahawa Tuhan dapat dilihat. Jika dipakai dan mengambil faham hanya satu ayat sahaja dan ditolak ayat
lainnya berertilah menolak ayat al-Quran.
Di
sini, timbullah masalah yang menjadi sebab lahirnya tiga puak yang berlainan faham dalam
perkara ini.
PUAK PERTAMA :
Mengiktiqadkan bahawa Tuhan dapat dilihat dengan pemandangan mata kepala bersandarkan ayat al-Quran surah سورة القيامة al-Qiamah ayat 22-23 :
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ (22) إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ (23
Jadi,
setiap suatu yang dapat dilihat dengan mata kepala mestilah ada rupa dan setiap
yang ada rupa mestilah ada benda, tempat dan pihak (arah) serta menerima
gerak, diam, sukatan (kecil-besar), ukuran panjang-pendek, tinggi, rendah dan menerima
bilangan (satu, dua dan seterusnya…) jauh, dekat, luar, dalam, meliputi, bersatu-padu; dan
boleh didapati dikenali dengan menggunakan segala pancaindera yang lima dan lain-lain lagi.
Puak ini yakin dengan pegangan
mereka dan bermati-matian mempertahankannya. Mereka tidak berganjak dari
pegangan mereka, tanpa menyedari diri mereka itu telah tergelincir ke
dalam kesesatan menuduhkan Tuhan itu menyamai makhluk-Nya. Ini adalah
disebabkan mereka tidak memahami makna ayat: "لا تدركه الابصار" dan
juga ayat al-Quran: "لن
تراني" dan juga tidak memahami lapisan makna yang lebih luas bagi ayat al-Quran:
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ
kerana
berpegang kepada makna zahir ayat itu sahaja.
Mengiktiqadkan
bahawa Tuhan itu bukan Jirim, bukan Jisim, bukan Jauhar Mueaqab, bukan Jauhar Firid dan
bukan A’radh’. Lantaran itu tidaklah dapat dilihat dengan mata kepala
bersandarkan ayat al-Quran: "لا
تدركه الابصار"
. Apabila Tuhan
itu tidak dapat dilihat dengan mata kepala, tentunya Tuhan itu tidak dapat
dilihat sama-sekali, bersandarkan ayat al-Quran surahسورة الأعراف Al-A'Raaf: 143:
"لن تراني...."
Puak ini merasakan begitu selesa
dengan pegangan mereka hingga sanggup bermati-matian mempertahankan ik’tiqad
mereka itu, tanpa menyedari diri mereka telah tersesat menuduhkan Tuhan itu
tidak dapat dilihat kerana tidak memahami makna Firman Allah di dalam al-Quran surah Al-Qiamah ayat 22-23 yang maksudnya seperti di atas:
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ (22) إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ (23
Puak ini juga tidak memahami lapisan makna yang teratas bagi ayat al-Quran: "لا تدركه الأبصار" dan ayat al-Quran: " لن
تراني"
Puak
Ahli As-Sunnah Wal Jamaah, mereka amat berlainan dari apa yang
diiktiqadkan puak pertama dan puak kedua. Tidaklah mudah difahami
pegangan Ik’tiqad Ahli As-Sunnah Wal Jamaah tanpa diberikan penjelasan terlebih dahulu
penerangan satu persatu mengenainya.
Berikut Adalah Keterangannya :
Seseorang itu hendaklah memahami terlebih dahulu bahawa segala tujuh lapisan
langit dan bumi dan segala isinya seperti malaikat, matahari, bulan,
bintang, roh, jin, manusia, binatang, tumbuhan dan lainnya termasuklah
syurga, neraka, Kursi, 'Arasy, segala jenis cahaya, rupa, warna dan kekuatan
segala benda, segala jenis sukatan, ukuran, timbangan, bilangan, tempat, pihak,
lapang dan segala gerak diam dan lain-lain lagi, maka kesemua yang disebutkan
dan yang lain-lainnya itu adalah barang perbuatan Allah yang menerima
rosak binasa belaka.
Segala barang yang tersebut tidak ada wujudnya
sama-sekali sebelumnya. Setelah itu baharulah ada diadakan oleh Allah
Taala, sama ada telah ada atau belum ada atau rosak binasa barang perbuatan
Allah, maka Allah Taala Ia-Nya ada sebagaimana Ia ada itu juga, dengan segala kemuliaan dan kesempurnaan-Nya.
Maka
Allah Taala itu lain dan segala barang sesuatu yang diadakan oleh-Nya itu lain, tiada
sesuatu apa pun dari segala barang yang diadakan oleh-Nya itu atas jalan mana sekalipun, sama ada pada Zat-Nya, keadaan-Nya mahu pun pada perbuatan-Nya. Tidak
sekali-kali boleh dimisal, dikias, dibanding atau diumpamakan dengan sesuatu
apa pun dari segala barang yang diadakan oleh-Nya. Kesemuanya tidak terlepas
daripada JIRIM (جرم), JISIM (جسم),
JAUHAR (جوهر ), JAUHAR FIRID (جوهر فرد) dan A’RADH (عرض).
Tiap-tiap
suatu barang yang mengambil tempat atau lapang dinamakan JIRIM.
Jika besar ia dinamakan JISIM (sama ada Jisim yang latiff
"لطيف" seperti jin, nyawa/roh atau Jisim yang keras,
seperti batu, kayu dan sebagainya). Jika kecil, ia dinamakan JAUHAR.
Jika terlampau kecil sehingga tidak boleh dibahagikan dia
dinamakan JAUHAR FIRID.
Segala
sifat yang ada pada Jirim termasuklah segala kelakuan tabi'i atau keadaan yang melazimkannya dinamakan A’RADH (عرض).
Apa
jua barang yang diadakan oleh Allah kesemuanya berubah-ubah, daripada tiada kepada
ada, daripada ada kepada tiada dan menerimai rosak-binasa belaka.
Pendapat Pancaindera Yang Lima.
Setiap sesuatu yang ada rupa, dapat dikenal dengan MATA. Jika
barang itu ada bunyi atau suara, dapatlah dikenal dengan TELINGA.
Jika barang itu mempunyai bau dapatlah dikenal dengan HIDUNG.
Jika barang itu ada mengandungi rasa dapatlah dikenalinya dengan LIDAH. Jika
barang itu ada rasa sentuhan, bolehlah dikenal dengan SENTUHAN BADAN.
Jika
barang itu ada mempunyai perbandingan dengan yang lain, dapatlah dikenal melalui BANDINGAN.
Jika barang itu ada misal dengan barang yang lainnya, dapatlah dikenal dengan
jalan diberi misal, jika barang itu ada kiasan dengan barang yang lainnya,
dapatlah dikenal melalui kiasan.
Pendapat Khayal
Terdapat
suatu pendapat yang lain yang dipanggil PENDAPAT KHAYAL. Misalnya, apabila disebutkan nama
sesuatu barang, seperti dikata: "Buah Pinang”, maka teruslah seketika itu
juga terpetanya rupa buah pinang memasuki ke dalam otak kepalanya. Demikian
juga apabila disebutkan: “Kambing”, teruslah masuk rupa kambing itu ke dalam
otak kepalanya, atau disebutkan si polan kenalannya, teruslah masuk rupanya ke
dalam otak kepalanya. Begitulah seterusnya.
Akan
tetapi apabila disebutkan nama burung yang jarang-jarang terdapat di negerinya dan tidak
pernah dilihatnya teruslah terpeta rupa burung yang disebutkan itu ke dalam
otak kepalanya dalam bentuk yang diagak-agakkan atau sangkaan kalau-kalau begitu, begini dan seterusnya. Otaknya tidak berhenti-henti berfikir dan menyusun tekaan apakah rupa contoh
burung serperti yang disebutkan itu, pernah ia melihatnya dahulu supaya ia
menghampiri tahunya akan rupa burung yang belum ia lihat.
Begitulah sebarang apa juga barang
yang disebutkan kepadanya, sama ada barang yang ada rupa atau sebaliknya maka
ia akan menyusun dan mereka-reka rupa barang yang disebutkan itu.
Berapa
banyakkah barang-barang yang pernah dilihatnya di dalam dunia ini?!
Sebanyak
manakah barang-barang yang pernah ia dengar, rasa, cium, sentuh, cuba dan ia
uji, maka sebanyak itulah otak itu berkerja, menyusun dan mereka-reka. Andainya
seorang itu buta seumur hidupnya kemudian ia celik seketika lalu ternampak
seekor ayam jantan, setelah itu terkatup semula matanya kembali buta, maka
terpetalah dalam otak kepalanya itu rupa seekor ayam jantan itu sahaja.
Maka apa jua yang disebutkan kepadanya akan
terbayanglah rupa seperti rupa ayam jantan itu juga sehinggalah jika disebutkan
kapal atau rumah yang cantik dan lain-lainnya maka ia akan membandingkan dengan
ayam itu juga. Malahan dia akan bertanya:
".. adakah kapal itu seperti ayam?
Sedemikian itulah berlakunya pada segala pancaindera yang lain dengan
membandingkan suara-suara yang tak pernah didengari dengan suara-suara yang
pernah didengari dan jenis rasa yang tak pernah dirasai dengan apa yang pernah
dirasai dan begitulah seterusnya.
Pendapat Yang Dibangsakan Kepada Adat dan Tabi'ie Sesuatu
Contohnya:
Jika
sebiji benih padi yang ditanam, boleh menghasilkan beratus-ratus biji padi maka
hasilnya jika ditanam semula sudah tentunya akan mengeluarkan hasil berlipat
kali ganda banyaknya. Namun kesuburan pokoknya pula terhenti atau bergantung
kepada pembajaan dan kepada beberapa sebab yang lain setelah kajian teliti dan percubaan dilakukan mengenainya. Inilah perkara yang
berlaku pada adat atau tabi'ie yang diletakkan oleh Allah Taala.
Andainya
seseorang itu disuruh mengadakan seribu gantang padi maka terbayanglah cara-cara menghasilkannya.Kesanggupannya adalah berdasarkan kemampuan dirinya. Akan
tetapi jika dipaksa diadakan sebiji padi, bukan diambil dari benihnya, tentulah
tidak terdaya ia mengadakan barang yang belum ada asal
benihnya sama-sekali. Malahan jika berhimpun sekalian jin dan
manusia hendak mengadakan satu biji padi yang belum ada wujudnya
sama-sekali tentulah tidak terdaya mereka megadakannya, bahkan walau satu biji
debu jua pun tidaklah juga mereka berupaya mengadakannya.
Terputuslah
cara hendak berfikir untuk mengadakan barang yang belum ada kepada ada. Dalam
hal ini, ternyatalah kelemahan akal fikiran, apatah lagi untuk mengadakan seekor
lalat. Mereka hanya akan berkata:
"Hanya Allah Taala sahajalah Yang Amat Berkuasa mengadakannya."
Segala
rekaan yang dihasilkan oleh manusia hanyalah menyusun barang yang telah ada
wujudnya. Keberhasilan susunan itulah yang membawa kepada lahirnya rekaan ciptaan baru, tetapi bukanlah bermakna mengadakan barang yang belum ada wujudnya sama sekali.
Apa
jua yang diadakan oleh Allah Taala, seperti 'Arsy, Kursi, syurga, neraka,
tujuh lapis langit dan bumi dan sekalian malaikat, roh, jin, manusia, segala
binatang, tumbuh-tumbuhan dan lainnya, kesemuanya itu walau dari mana jua
asalnya adalah dari asal yang dahulunya tiada kepada ada setelah diadakan
oleh Allah Taala.
Sekiranya tidak terdaya seseorang itu berfikir hendak mengadakan sebiji debu, maka
bagaimanakah terdaya pula hendak berfikir cara hendak mengadakan langit, bumi,
syurga, neraka, Kursi dan 'Arasy?! Tentulah
mustahil sama sekali dapat difikirkan. Berpadalah kita mengetahui bahawa semuanya
itu adalah barang yang baharu, dahulunya tidak ada sama-sekali, setelah itu
baharulah ada diadakan oleh Allah Taala. Tidaklah ditanyakan dari barang apa
yang Allah Taala perbuat akan tetapinya hamba-hamba Allah akan ditanya dari apa
yang mereka telah lakukan.
Firman Allah Taala dalam surah سورة الأنبياء Al-Anbia ayat 23:
لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ
Maksudnya:
“Ia tidak (boleh) ditanya
tentang apa yang Ia lakukan, sedang merekalah yang akan ditanya kelak.”
MENOLAK DAUR dan NASAL BAGI MAKHLUK :
Jika
diteliti bagaimana segala perkara yang berlaku pada adatnya di dunia ini maka
amat bersesuaian dan selari dengan segala pendapat pancaindera yang lima;
segalanya terhenti pada adanya asal dan sebab-musebabnya sehingga terbentuk dan
terlatihnya diri kita ini dengan setiap yang ada mestilah ada asal dan
sebabnya sehingga dijadikan suatu bandingan pada perkara-perkara yang lain;
walaupun perkara-perkara yang lain itu tidak boleh dibandingkan, tetapi masih
juga bertanya apakah benihnya atau asalnya benda itu.
Jika ia mengenai binatang atau manusia, dia akan bertanya daripada apa benih
keturunannya kerana akal fikiran kita amat suka mengambil tahu tentang
asal benih dan asal keturunannya dari satu peringkat kepada satu peringkat lainnya;
tidak pernah akal fikirannya puas memikir dan menyiasat atau menyelidiki perkara itu.
Andainya asal benih itu daripada semata-mata tiada sama-sekali kepada ada maka pada
peringkat ini lahirlah dua fahaman yang berlainan, seterusnya terbentuklah dua
puak iaitu puak beriman dan puak yang tidak beriman kepada Allah.
Puak
orang yang beriman kepada Allah mengetahuilah mereka bahawa Allah Taala Amat
Berkuasa mengadakan sesuatu itu daripada semata-mata tiada sama-sekali kepada
ada kerana kuasa Allah itu tiadalah sesekali menyamai segala kuasa
makhluk-Nya atas jalan dan cara mana sekalipun. Perbuatan Allah Taala itu juga tidak sesekali menyamai segala perbuatan makhluk-Nya; dan kuasa-Nya tidak dapat
dimisal, dikias atau dibandingkan dengan segala kuasa makhluk.
Puak
yang tidak beriman atau kufur kepada Allah pula mengingkari jika dikata asal benih
tidak berasal daripada apa-apa jua pun. Mereka tidak akan mempercayai
akan yang demikian kerana mereka mahu mengulangi balik perkara itu dengan cara
melakukan bandingan melalui contoh 'Tasalsul' iaitu perihal adanya sesuatu
barang itu hingga ke hadapan. Begitulah juga sangkaan tentang adanya pertalian
hingga jauh ke belakang sebagaimana ia ada jauh ke hadapan, tanpa menyedari
perkara itu telah menjadi 'Daur' atau 'Tasalsul'. Maka adanya
sedemikian itu adalah mustahil, samalah seperti dikata:
"Bapa beranakkan anak
dan anak beranakkan cucu dan cucu beranakkan datuknya."
Atau dikata:
"Benih padi
yang mula itu mengeluarkan satu pokok, sementara pokok itu mengeluarkan buah
padi seratus biji, maka buah padi yang terkemudian ini adalah disebabkan atau
dihasilkan oleh adanya benih yang mula-mula itu tadi."
Oleh
itu, puak yang kedua ini iaitu puak orang yang kafir ini telah menjadikan
barang perbuatan Allah Taala berputar-putar, berpusing-pusing dan bertali-tali
sehinggalah tiada berkeputusan baginya.
Walaupun perbuatan Allah tidak boleh berlakunya dengan jalan DAUR atau TASALSUL,
namun orang-orang yang kafir terpaksa berbuat sedemikian kerana keingkaran
mereka untuk beriman kepada Allah.
Dengan jalan memutar dan memesong barang perbuatan Allah juga menyebabkan mereka itu
tidak mahu mempercayai adanya hari selepas mati dan adanya Hari Kiamat besar.
Pada sangkaan mereka, berbalik-balik dalam keadaan berputar-putar dan
bertali-tali itulah sahaja keadaan sesuatu barang makhluk Allah Taala,
walaupun perkara seperti itu tidak boleh berlaku pada perkiraan dan pandangan mereka.
Ada
suatu pendapat yang dinamakan Pendapat Auham. Pendapat Auham ini, sangat
kuat bekerja, menyusun dan mereka-reka sesuatu kehasilan pendapat di dalam otak
kepala. Segala penyusunannya adalah diambil dari segala contoh yang
pernah dilihat dan dari apa yang didapati melalui kaji-selidik yang
dijalankan, berpandukan kepada pendapat pancaindera yang lima. Maka segala
tumpuan perkaranya tidaklah terkeluar dari mencontohi barang apa yang
telah ada contohnya terdahulu, bersesuaian pula dengan tabi'i sesuatu benda itu.
Sekiranya
sesuatu benda itu, menyalahi adat dan tabi'ienya, menurut apa yang telah
berlaku sebelumnya dan terputus jalannya untuk diuji dengan segala pendapat
pancaindera yang lima maka perkara seumpama itu adalah ditolak dan
tidak dianggap betul. Antara susunan yang menghasilkan pendapat itu
ialah seperti dikata:
"Tiap-tiap yang ada mestilah ada asal, jika tidak tentulah
tidak boleh ada. Dan tiap-tiap yang ada mestilah ada benda, tempat, pihak
(arah) dan menerima gerak atau diam. Jika
tidak, tentulah tidak boleh ada. Setiap yang ada, boleh dilihat dengan mata
kepala, mestilah ada rupa, jika tidak tentulah tidak boleh ada."
Demikianlah perkara-perkara lain yang seperti ini susunannya dengan mengulang kaji bagi
menetapkan sesuatu perkara itu mengikut hukuman tabi'ie sesuatu benda sahaja
termasuklah tabi'ie api menghanguskan dan pisau yang tajam memutuskan dan contoh-contoh misalan yang lain-lain.
Maka
segala pendapat khayal, sebagaimana yang diterangkan, berkerja keras untuk
memasukkan segala peta dan rupa barang yang pernah dilihat dengan mata ke dalam
otak kepalanya, mengada-adakan bermacam-macam rupa susunan untuk dirupa-rupakan
barang yang belum pernah dilihatnya dengan mengambil contoh apa yang pernah
dilihat sebelumnya. Perihal ini termasuklah juga segala pendapat auham yang
turut bekerja kuat dalam otak kepalanya pada menyusun dan mereka-reka barang
apa yang terdapat dari perkara-perkara yang telah berlaku pada adat tabi'i sesuatu jenis barang itu.
Kedua-dua
jenis pendapat ini, khayal dan auham, menjadi suatu hijab atau pendinding yang
kuat, menyekat dan menghalang seseorang itu dari mengenali Allah Taala,
menurut ajaran al-Quran.
Bagi
orang-orang jahil, mereka menyangkakan pendapat khayal atau auhm itulah yang
dinamakan akal. Pada hal, pendapat khayal dan auham ini bukanlah
akal tetapi hanyalah akal dari segi loghatnya sahaja, bukanlah a’kal
yang dikehendaki oleh syarak’.
A’kal
pada syarak sangatlah berlainan dengan a’kal yang disabitkan pada loghat.
Hanyalah a’kal yang diguna pakai pada syarak sahaja dapat mengenal Allah Taala,
menurut ajaran al-Quran iaitu dengan menerima apa jua ilmu pengetahuan yang
disampaikan oleh Rasulullah s.a.w kepada kita sekalian.
Bacalah
dengan teliti kandungan isinya supaya diketahui dengan kepastian akal yang
dikehendaki pada syarak, berkaitan dengan soal mengenal Allah Subhanahu
Wa Taa’la.
CARA MENYEKAT PENDAPAT AUHAM :
Terlebih
dahulu, hendaklah disekat fikiran dari terus berfikir mencari asal itu dan asal
ini kerana jalan mencari asal sesuatu itu bukanlah jalan penyelesaian yang
dapat mengenal Allah Taala. Sebagaimana yang telah diketahui Allah Taala tidak sekali-kali
dapat dikenali secara kias, misal, bandingan atau percontohan dari sesuatu
barang yang diadakan oleh Allah Taala. Apa yang pasti ialah Allah Taala tidak sesekali mempunyai percontohan, misal atau bandingan dengan sesuatu apa pun. Adanya Allah hanya dapat diketahui, dikenali dan difahami melalui al-Quran al-Azim yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w yang telah
disampaikan kepada kita sebagai umatnya.
MENYEKATI PENDAPAT KHAYAL :
Sebagaimana
yang telah diketahui, khayal itu hanyalah sebagai agen, berfungsi memasukkan
segala rupa bentuk yang pernah dilihat oleh mata ke dalam otak kepala serta
mereka-reka sesuatu yang belum pernah dilihat ke dalamnya.
Apabila disebutkan
“kerbau”, teruslah terbentuk rupa kerbau ke dalam otak atau khayal kita.
Tetapi apabila disebutkan “ALLAH” maka janganlah dimasukkan ke dalam
otak kepala atau khayal kita sesuatu apa pun. Dalam hubungan ini,
hendaklah disekat khayal itu dari menggambarkan sebarang bentuk rupa kerana Allah
Taala bukan Jirim, bukan Jisim, bukan Jauhar, bukan Jauhar Firid dan bukan A’radh’.
MELIHAT ALLAH ATAS JALAN AHLI AS-SUNNAH
Sebagaimana
yang diketahui dengan ilmu bahawa Zat Tuhan bukan Jirim, bukan Jisim, bukan Jauhar Muraqab, bukan Jauhar
Firid, bukan A’radh’, bukan di atas sesuatu, bukan di bawah sesuatu, bukan di
luar sesuatu, bukan di dalam sesuatu, bukan meliputi sesuatu, bukan bersatu-padu dengan sesuatu, bukan bercampur dengan sesuatu, bukan bertempat, bukan ada
pihak atau arah dan tidak menyamai segala zat yang baharu atas jalan mana sekalipun.
Maka
dengan sedemikian itulah dapat dikenal oleh 'mata hati.' Maka sebagaimana yang dapat dikenal
oleh 'mata hati' maka sedemikian itulah juga dapat dikenal atau dilihat oleh
mata (di akhirat kelak).
Adalah
tidak menjadi suatu perkara yang boleh mengelirukan kerana ilmu pengetahuannya
itu jika dipindahkan kepada 'mata hati' maka hati akan mendapatinya seperti itu
juga, begitu jugalah jika dipindahkan dari hati kepada akal atau
tangan atau mata.
Di
dalam dunia ini, pendapat khayal atau auham merupakan penghalang atau
pendinding yang paling besar kerana ia amat bersesuaian dengan segala pendapat
pancaindera yang lima.
Berkaitan
dengan perkara ini, puak kita Ahli Assunnah Wal Jamaah adalah amat berlainan
dengan fahaman dan ik’tiqad puak orang-orang kafir.
MAFHUM : " TIADA MENYAMAI "
Seperkara
lain yang dimusykilkan oleh orang awam yang banyak mendatangkan kekeliruan
ialah berkenaan dengan makna “Tiada Menyamai”. Oleh
itu adalah dirasakan amat mustahak diterangkan di sini dalam perkara makna “Tiada
Menyamai” pada bahagian I’lmu Al-Us’ul. Kebanyakan
orang awam menyangkakan makna “Tiada Menyamai” adalah seperti dikata:
"Burung
itu tidak menyamai kerbau; batu itu tidak menyamai binatang; pokok itu tidak
menyamai manusia dan jin itu tidak menyamai manusia."
Demikian juga dengan banyak lagi contoh lain yang seumpama dengannya.
Makna
“Tiada Menyamai” mempunyai huraian maksud lebih luas yang sukar difahami
oleh orang awam seperti dikata:
"Matahari itu adalah sama dengan sebiji
debu."
Maka kesamaannya di sini hanyalah dari segi berjirimnya matahari itu
sebagaimana debu itu juga menjadikannya bersamaan antara keduanya. Segala sifat yang
ada pada matahari itu ada juga pada debu, perihal bertempat, berpihak, menerima
bilangan, sukatan, ukuran, timbangan, boleh didapati dengan pancaindera yang
lima, menerima gerak atau diam, berbenda, berasal dari tiada kepada ada dan
menerima rosak-binasa.
Bila
dikata:
"Matahari itu sama dengan angin,"
maka persamaannya adalah mengikut timbangan
kaedah itu juga. Sungguhpun angin ada yang tidak bersetimbangan
halnya dengan matahari dan begitu juga sebaliknya, tetapi jika ada satu perkara
sahaja yang ada persamaan maka dianggap ada persamaan antara keduanya
itu. Begitu juga bila dikata:
"Matahari dengan manusia itu ada persamaannya."
Ungkapan kata kalimah ini adalah merujuk kepada timbangan kaedah yang sama. Sungguhpun matahari itu tiada a’kal,
tiada berilmu, tiada makan, tidak minum dan lain-lainnya tetapi apa yang
berbeza ialah semata-mata dari segi ketentuan halnya (tabia’tnya) sahaja.
Tetapi dari segi berjirim, berjisim, berjauhar, berjauhar firid, bera’radh’,
berasal dan lain-lain yang seumpamanya maka tiadalah apa pun yang
terlepas dari yang demikian itu.
Maka
mafhum makna Tuhan kita Jalla Wa Azza "tiada menyamai" segala apa juga barang
yang diadakan oleh-Nya, sama ada pada Zat-Nya, Keadaan-Nya, atau pada Perbuatan-Nya ialah bagi menunujukkan ketidaksamaan-Nya sama sekali pada segala
perkaranya sehingga tidak ada satu perkara pun yang menyamai Tuhan. Andainya
ada satu perkara sahaja yang dituduhkan ada persamaan dengan sesuatu yang
diadakan oleh-Nya maka orang itu tiada syak lagi telah jatuh syirik kerana
perbuatan mensyirikkan Tuhan dan tidak mentauh’idkan-Nya.
PERKARA YANG DITOLAK DITERIMA PAKAI SEMULA
Di
sini, diberikan keterangan mengenai perbandingan, bertujuan supaya terpelihara seseorang itu dari terkena syirik kerana terdapat
di kalangan orang-orang awam yang terkeliru dalam perkara ini. Contohnya,
tatkala mereka mendengar sesuatu susunan kata-kata yang menyesatkan, seperti
dikata oleh puak kafir bahawa:
"Tuhan 'bercahaya' tetapi tidak seperti segala
cahaya, Tuhan itu ada rupa tetapi tidak seperti segala rupa, Tuhan itu berjisim
tetapi tidak seperti segala jisim dan Tuhan itu ada tempat, tetapi tidak
seperti segala tempat..."
dan kata-kata tuduhan, andaian atau sangkaan-sangkaan lain yang seumpamanya yang tidak
layak bagi Tuhan.
Kata-kata
seumpama itu, kadang kala membuat orang-orang awam tidak terdaya hendak
menolak segala tuduhan yang tidak layak bagi Tuhan.
Oleh
itu, adalah perlu dihuraikan di bawah ini betapa jelas, nyata dan besar kesalahannya
supaya orang-orang awam dapat memahaminya, seterusnya membuatkan mereka takut
menuturkan kata-kata yang membawa kepada maksud mensyirikkan Allah.
Dengan adanya penerangan ik’tiqad
puak kita Ahli As-Sunnah,
berkenaan dengan perkara melihat Zat Allah Taala yang Ia-Nya bukan Jirim, bukan Jisim, bukan Jauhar, bukan Jauhar Firid dan bukan A’radh’ nampaklah kita dengan
jelasnya akan bagaimana jauh perbezaannya di antara puak-puak kafir dengan
orang-orang yang mukmin.
Oleh itu, mengetahuilah kita bahawa tiap-tiap ayat
al-Quran al-A’z’im itu mempunyai beberapa tingkatan makna, bukanlah tertentu
pada ayat-ayat:
1 ( 1) "لــن
تــرانـي "
( 2) "لا
تدركه الأبصار"
( 3) "
وجوه يومئذ ناضرة ". " الى ربها ناظـرة "
" ليس كمثله
شيء وهو السميع البصير" ( 4 )
itu sahaja tetapi juga pada ayat-ayat al-Quran yang lainnya.
Nabi
kita Muhammad s.a.w telah pun membaca:
"بسم
الله الرحمن الرحيم"
dengan
mengulanginya.
Abu Darda' r.a. berkata:
"Pada suatu malam semasa Rasulullah
s.a.w bersama kami, baginda mengulangi bacaan surah al-Maidah سورة المائدة ayat 118 :
إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَإِنْ
تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ .
Yang
kira-kira bermaksud:
"Jika Engkau menyeksa mereka, (maka tidak ada yang menghalanginya) kerana
sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba-Mu; dan jika Engkau mengampunkan mereka,
maka sesungguhnya Engkaulah sahaja yang Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana."
Dan
Sai’d bin Jubair pada satu malam berdiri mengulangi Firman Allah Taala
pada surah سورة يس Yasin: 59:
وَامْتَازُوا الْيَوْمَ أَيُّهَا الْمُجْرِمُونَ .
Maksudnya:
“Dan (dikatakan kepada orang-orang kafir): Berpisahlah kamu pada hari ini, hai orang-orang yang berdosa, (dari bercampur
gaul dengan orang-orang yang beriman).”
Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
قال النبي
صلى الله
عليه وسلم: "لا خير
في عبادة
لا فقه
فيها، ولا
في قراءة
لا تدبر
فيها"
“Tiada
kebajikan bagi ibadat yang tiada (baginya) pengetahuan padanya (ibadat
itu); dan tiada kebajikan pada bacaan (al-Quran) tanpa ada tadabbur (renungan)
padanya (bacaannya)."
CARA MEMAHAMI KANDUNGAN AL-QURAN
Berkenaan
dengan cara mengambil fikir akan segala fahaman makna di dalam al-Quran
ialah apabila seseorang itu membaca sesuatu ayat al-Quran yang bersangkutan
dengan Allah maka hendaklah ia mengambil pengajaran darinya itu tentang
kemuliaan dan kesempurnaan Allah Taala.
Apabila melalui sahaja sesuatu ayat
bersangkutan dengan petunjuk kepada jalan (agama Islam) yang lurus hendaklah
diambil pengajarannya untuk mengetahui betapa besarnya rahmat pengurniaan
Allah, kasih sayang-Nya dan pemberian ilmu pengetahuan yang memberi manfaa’t
kepadanya.
Begitu juga setiap kali ia melalui (membaca dan memahami) ayat-ayat yang bersangkutan dengan bagaimana
Allah Taala membinasakan sekalian seteru-seteru-Nya supaya dapat diketahui
betapa kekuasaan Allah yang tidak memerlukan kepada sekalian hamba-Nya yang
jika Ia mengazabkan sekalian hamba-Nya dengan berbagai-bagai azab sekalipun maka
itu adalah dengan keadilan-Nya, tidak ada bagi Allah kez’aliman dan tidak
ada bagi-Nya kekejian.
Maka Allah berbuat mengikut apa yang Ia Kehendaki
dan sekalian hamba-Nya adalah di bawah perintah, tadbir dan di bawah Kuasa-Nya. Bila melalui ayat-ayat bersangkutan dengan segala hal ehwal para Anbia' maka hendaklah diambil pengajaran tentang betapa lemah-lembut, belas
kasihan dan pengurniaan Nikmat-Nya yang besar kepada hamba-Nya dengan
membangkitkan sekalian Rasul.
Demikianlah
manakala melalui pada tiap-tiap ayat itu hendaklah diambil pengajarannya
untuk mengetahui apa yang selayaknya bagi kandungan isi ayat itu, bukan setakat
satu hal dan sudut sahaja bahkan dari beberapa sudut mengikut apa yang ada pada
kandungan setiap ayat itu.
Oleh
itu, sesiapa juga yang hanya sekadar tahu membaca al-Quran, tanpa mengetahui
maknanya walau sedikitpun, terhentilah sekadar memperelokkan bacaannya dengan
membetulkan segala makhraj hurufnya sahaja. Bagi orang yang tahu makna
bagi setiap ayat al-Quran, mengikut z’ahir ayat itu sahaja, terhentilah
setakat itu sahaja. Tetapi bagi orang-orang yang tahu lapisan makna
yang lebih tinggi, melebihi dari makna yang ada pada z’ahir ayat itu, mereka
ini adalah orang-orang yang telah dapat memahami kehendak makna al-Quran pada
lapisan yang lebih tinggi.
Tambahan pula apabila ia membaca sesuatu ayat maka
ia akan menjadikan dirinya seolah-olah ketika ia menyebutkan ayat yang
menyatakan rahmat Tuhan dan keampunan-Nya itu maka ia pun berasa betapa
besar dan sukacitanya mendapat rahmat dan keampunan Tuhan bagi dirinya.
Begitu
juga ketika ia menyebutkan kemurkaan Allah dan balasan azab-Nya kerana
mengerjakan larangan Allah dan meninggalkan suruhan-Nya maka ia pun berasa
takut yang amat sangat dari terkena azab yang amat pedih itu. Ketika
menyebutkan Allah dan segala Asma' dan kebesaran-Nya maka dia akan merasakan
dirinya itu amat hina seolah-olah terbinasa kerana melihatkan kemuliaan dan
segala kesempurnaan Allah Taala.
Ketika ia menyebutkan ayat bahawa orang-orang
kafir membuat tuduhan-tuduhan yang tidak layak sama sekali ke atas Allah
Taala seperti adanya anak, isteri atau menyamai-Nya dengan barang yang diadakan
oleh-Nya, ia akan merasakan hatinya bagai hendak pecah, tertahan-tahan
suaranya, seolah-olahnya telah terhapus disebabkan terlampau malunya kepada
Allah Taala.
Demikianlah pada setiap bahagian ayat al-Quran, ia akan perbuat mengikut apa yang selayaknya bagi kandungan ayat itu.
Sabda
Nabi Muhammad s.a.w:
""أفضل
عبادة أمتي قراءة القرءان
Maksudnya :
“Seafd’al-afd’al ibadat umatku ialah membaca al-Quran”.
Dan sabda Rasulullah s.a.w:
"ما
من شفيع أفضل منزلة عند الله يوم القيامة من القرءان لا نبي ولا ملك ولا
غيره"
Maksudnya :
“Tidak
ada pemberi syafa'at yang lebih afd’al martabatnya di sisi Allah pada Hari Qiamat dari al-Quran, bukan Nabi, bukan malaikat dan bukan yang lainnya.”
Dan
sabda Rasulullah s.a.w:
"يقول الله سبحانه من شغلته قراءة القرءان عن عبادتي
ومسألتي أعطيته أفضل ثواب الشاكرين".
Maksudnya :
“Allah
Subhanahu Wa Taala berfirman: Sesiapa yang disebukkan oleh bacaan al-Quran dari
berdo'a kepada-Ku dan memohon (hajatnya) kepada-Ku nescaya Aku kurniakan dia
sebaik-baik pahala orang-orang yang bersyukur.”
Ada
beberapa adab yang perlu dilakukan oleh anggota luar dan anggota hati ketika
hendak membaca al-Quran.
Al-Quran
itu hendaklah dibaca dengan penuh hormat dan rasa kebesaran-Nya. Hati tidak
sekali-kali akan menaruh ingatan hormat dan kebesaran al-Quran selamanya
kelakuan anggota luar tidak turut sama menghormati dan membesarkan al-Quran.
Kita telah pun mengetahui bagaimana pertambatan (ikatan) antara anggota luar
dengan anggota hati, bagaimana ingatan hormat dan rasa kebesaran-Nya yang
tersimpan di dalam hati memberikan keberkesanan yang besar pada anggota-anggota luar.
Bagi
anggota luar, pembaca al-Quran hendaklah berada dalam keadaan suci dari
hadas kecil dan besar, mengadap qiblat, tidak bersandar, tidak mengantuk bagai
duduk di hadapan orang yang sedang membaca. Cara membacanya hendaklah
dengan tartil, perlahan-lahan dan tidak bergopoh-gapah.
وقال ابن عباس رضي الله عنه: لأن أقرأ " اذا زلزلت
والقارعة أتدبرهما أحب الي من أن اقرأ البقرة وآل عمران تهذيرا".
Kata
Ibnu A’bbas r.a:
“Aku lebih suka membaca surah :" اذا
زلزلت" dan
"القارعة"
, aku
mengambil faham akan makna keduanya dari membaca surah: "البقرة" dan surah "العمران" dengan tahzir (laju).”
Untuk
mendapatkan ganjaran pahala yang lebih besar adalah lebih baik dipilihkan
waktunya iaitu ketika berdiri sembahyang terutamanya di masjid dan pada waktu
malam, kerana hati ketika itu lebih bersih, tenang dan berkelapangan.
Walau bagaimanapun, membaca al-Quran dalam apa keadaan sekali pun tetap
mendapat pahala sama ada semasa baring, duduk, berdiri mahu pun semasa tidak
'berwudhuk' berair sambahyang. Firman Allah Taala dalam surah Ali-Imran سورة آل عمران ayat 191:
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا
وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ
النَّارِ .
Maksudnya:
“Orang-orang
yang mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka
berbaring; dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi
(sambil berkata): 'Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda
ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka'.”
Apa
yang disebutkan sebelum ini adalah dari segi mendapatkan lebih fad’ilat.
Seandainya seseorang itu mahukan pahala yang lebih besar di akhirat kelak adalah
tidak begitu mudah ia meninggalkan kelebihan fad’ilatnya.
Di riwayatkan dari Ali r.a.,
katanya:
"
من قرأ القرءان وهو قائم في الصلاة فله بكل حرف مائة حسنة من قرأ القرءان في غير
صلاة وهو على طهارة فخمس وعشرون حسنة ومن قرأ على غير وضوء فعشر حسنات ".
Maksudnya :
“Barangsiapa membaca al-Quran dalam keadaan berdiri semasa bersembahyang maka baginya
itu pada setiap huruf seratus (100) kebajikan; barangsiapa membaca al-Quran di
luar sembahyang dalam keadaan berwuduk maka baginya dua puluh lima (25) kebajikan
dan barangsiapa membacanya tanpa air sembahyang/wuduk maka baginya sepuluh (10) kebajikan."
Di
antara adab membaca al-Quran ialah pembacanya itu hendaklah ada rasa ingatan
terlebih dahulu betapa besarnya dan mulianya Kalam yang hendak dibacanya serta
merasakan kebesaran, kemuliaan dan kesempurnaan Allah yang berkata-kata dengan Kalam-Nya yang Qadim lagi Azali.
Ketika hendak memulakan membaca al-Quran hendaklah dihadirkan di hatinya, ingatan bahawa 'Arasy, Kursi, tujuh
lapisan langit dan bumi dan segala barang yang ada di antara keduanya iaitu
sekalian malaikat, jin, manusia dan segala binatang, tumbuh-tumbuhan, bahan
galian dan lain-lain lagi itu adalah barang yang telah diadakan oleh Allah Taala,
kesemuanya terletak di bawah kuasa dan tadbir-Nya dan di bawah kehendak-Nya
dengan limpah murah pengurniaan dan rahmat pertolongan-Nya. Itulah Kalam atau
Firman yang sedang hendak dibacanya. Di samping itu juga mengingatkan bahawa
Zat (Diri) Allah tidak menyamai segala zat yang baharu atau segala keadaan yang baharu
atas jalan mana sekalipun.
Maka
sebgaimana al-Mashaf (kitab al-Quran) tidak boleh disentuh luarannya,
kecuali orang-orang yang bersuci daripada hadas kecil dan besar, maka begitulah
dengan segala fahaman maknanya bagi tiap-tiap ayat Quran itu adalah
terdinding dari dapat difahami oleh hati seseorang kecuali hati yang bersih
dari segala rupa najis dan kejahatan. (Tidak beriman kepada Allah,
malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, Rasul-rasul-Nya, hari akhirat, Qad’a`k dan Qadar-Nya dan adanya segala sifat mazmumah di dalam hati, seolah-olahnya
najis dan kejahatan hati itu.)
Salah sebuah naskah al-Quran tertua di dunia yang tersimpan di Perpustakaan Mufti Tashkent, Uzbekistan.
Maka sangat elok jika dapat mencontohi seorang sahabat Rasulullah s.a.w Akramah r.a. (anak Abu Jahal) yang terkadang kalanya jatuh pengsan apabila membuka Ma'shaf al-Quran seraya
berkata:
هذا
كلام ربي . . هذا كلام ربي
Ertinya: “Ini kalam Tuhanku.. Ini kalam Tuhanku.”
Antara adab-adab hati ketika membaca al-Quran ialah mengambil iktibar akan
segala kehendak mafhum maknanya. Jika ia seorang ahli yang boleh memahami
kehendak mafhum maknanya itu terlalai lalu terlupa akan kehendak maknanya maka
hendaklah diulangi bacaannya dan bacaan yang terlalai oleh hatinya itu dikira
sebagai bukan amalannya.
Ini adalah disebabkan apa yang dikehendaki pada bacaan
yang elok pada rupa luarannya itu ialah supaya dapat diambil iktibar akan
segala kandungan maknanya. Perkara ini telah pun ada diterangkan sebelumnya
pada Hadis:
"لا
خير في عبادة لا فقه فيها ولا في قراءة لا تدبر فيها"
Mengambil
iktibar daripada makna ayat-ayat yang dibaca adalah untuk dijadikan ilmu. Jika ayat
al-Quran itu bersangkutan dengan Allah, keadaan-Nya dan perbuatan-Nya maka
dipetiknya untuk mengetahui kemuliaan, kesempurnaan dan kebesaran Allah
Taala. Jika bersangkutan dengan petunjuk kepada jalan yang lurus
(jalan agama Allah) maka dipetiknya untuk mengetahui rahmat kemurahan Allah,
kasih sayang dan pengurniaan-Nya dengan segala ilmu yang memberi manfaa’t
kepada hamba-hamba-Nya. Begitulah seterusnya.
Al-Quran menepati umpama matahari
yang menerangi hati dengan segala fahamannya itu seperti suluhan cahaya
matahari kepada bumi ini. Justeru terbitlah rasa ketakutan di hati kepada
Allah dan kepada balasan azab-Nya, menepati kepanasan matahari yang menyerapi
bumi, mengikut kadar sinaran cahaya matahari itu, sebagai kesan dari adanya
ilmu. Firman Allah dalam surah Faathir سورة فاطر ayat 28:
"...إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ
..."
Maksudnya :
“.....Sesungguhnya
(yang) takut (kepada) Allah di antara hamba-hamba-Nya (hanyalah) orang-orang
yang berilmu/alim (orang-orang yang mengetahui kebesaran-Nya)......”.
Mereka
itulah orang-orang yang dapat memahami segala kandungan isi setiap ayat
yang dibaca pada tingkatan makna yang tertingginya, tidak terhenti atau
berpegang kepada z’ahir maknanya sahaja. Sekiranya sekadar tahu makna
z’ahir ayat itu sahaja ditakuti boleh menyebabkan hati terdinding daripada
dapat memahami tingkatan makna yang tertinggi.
Oleh itu orang-orang yang berpegang
kepada makna z’ahirnya sahaja, mereka itu adalah terjumlah dalam golongan
ahli at-taqlid. Andainya perkara yang ditaqlidkan itu tidak bercampur
dengan perkara-perkara yang boleh mengelirukan iktiqad, tentulah mudah menjadi
seorang yang elok pegangannya, jika tidak tentulah orang yang bertaqlid itu
sendiri akan teraba-raba tanpa ketentuan hala tujunya. Contoh-contohnya telah
pun ada diterangkan sebelum ini seperti pada ayat-ayat:
"لن
تراني" ,
"لا
تدركه الأبصار" ,
dan
"وجوه
يومئذ ناضرة الى ربها ناظرة" .
Contoh-contoh lain, bukan berkenaan
dengan ik’tiqad adalah seperti soal mencari harta dunia seperti
berzuhud dan telah pun ada keterangannya. Keterangan-keterangan yang lain
pula ada menyatakan harta dunia ini tidak berguna dan disifatkan sebagai
bangkai. Ada juga yang menyatakan dunia ini ialah tempat tanaman
dan kenderaan akhirat, tidak boleh tamak’-haloba mendapatkan harta dunia.
Ada
keterangan melarang kasihkan harta dan kasihkan dunia; dan ada keterangan
menyuruh berusaha mencari nafqah untuk diri, keluarga dan mereka yang di
bawah tanggungannya dan lain-lain keterangan yang berlawanan antara menyuruh
dan melarang. Pada hal telah pun diketahui bahawa hidup seseorang itu dari
kecil lagi berkehendakkan kepada pakaian, makan-minum, tempat tinggal,
di samping lain-lain keperluan hidup. Apatah lagi jika sudah membesar, berkeluarga dan
beranak beristeri.
Maka
lahirlah orang-orang yang berpeluk tubuh, berdiam diri, tidak mahu mencari
harta-benda dunia bersandarkan kepada larangan berhaloba pada harta dunia,
kasihkan harta dan dunia. Setengahnya berkerja bersungguh-sungguh mencari harta
dunia, mengumpul kekayaan tanpa diambil kira soal halal haramnya. Terdapat
golongan yang serba salah; ada kalanya tercenderung kepada mereka yang bencikan
harta benda dunia dan ada kalanya tercenderung kepada mereka yang
bersungguh-sungguh mencari harta dunia.
Berlakunya
kekerliruan ini ialah kerana mengikut zahir keterangannya, tanpa diambil faham
lapisan makna yang lebih luas.
Hidup
di dalam dunia ini tidak boleh berdiam diri, berpeluk tubuh, bahkan hendaklah
bersungguh-sungguh mencari harta menurut timbangan hukum syarak’, tanpa ada unsur
syubhah, apatah lagi sesuatu yang haram. Setelah diperolehi, harta itu
tidak boleh (dilarang/ditegah) dibelanjakan pada tempat-tempat yang dikira membazir dari
segi hukumnya apatah lagi pada tempat-tempat yang haram tetapi hendaklah
dibelanjakan pada segala perkara yang disuruh oleh Allah Taala.
Jika tidak, bermakna ia kasihkan harta dunia yang sangat-sangat
ditegah oleh syarak’.
Begitu
juga dengan harta yang dicari secara tidak halal pada timbangan hukum syarak’ atau membelanjakannya di tempat-tempat yang
haram. Ini pun bermakna kasihkan harta dan kasihkan dunia yang
sangat ditegah syarak’.
Oleh
itu, orang yang bersungguh-sungguh mencari harta yang halal pada timbangan hukum syarak’, lalu dibelanjakan pula pada jalan Allah Taala maka orang
ini dinamakan orang yang bencikan dunia, bencikan harta benda dan kasihkan
ahkirat dan mereka termasuklah dalam golongan orang yang beramal dengan amalan
akhirat dan tidak sedikit pun beramal dengan amalan dunia.
Jadi,
kalimah “dunia” ini mempunyai dua makna yang berlainan.
1. Dengan makna berusaha
bersungguh-sungguh seolah-olah tidak akan mati buat selama-lamanya, bagai
kenderaan akhirat atau tempat tanaman akhirat atau lain-lain kata seumpamanya,
menurut segala kehendak tuntutan agama (Islam).
2. Dengan makna segala yang tiada
memberi apa-apa kebajikan bagi agamanya atau apa-apa kebaikan kepada bekalan
akhiratnya. Itulah yang dinamakan dunia dan bahagian inilah
yang bukan sahaja dilarang sekeras-kerasnya oleh syarak’ menuntutinya tetapi
dicela siapa-siapa yang tamak’ haloba mencarinya, mengasihinya dan
disifatkan sebagai BANGKAI.
Kebanyakan
orang yang jahil, berpegang kepada satu makna sahaja, tersalah pula pada
tempat letaknya dan tidak tahu apa yang dikatakan berkebajikan dan yang
tidak berkebajikan kepada agama kerana tiada mengerti bahagian Ilmu Fiqah
itu melainkan sedikit sahaja. Begitu juga dalam bahagian Ilmu At-Tasawwuf
dan Ilmu Al-Usul.
Dari
sini bolehlah kita lihat mana-mana ayat al-Quran yang ditafsirkan mengikut
zahir ayat itu sahaja. Jika dibandingkan dengan beberapa ayat al-Quran yag
lainnya akan didapati di antara satu ayat dengan ayat yang lain itu
berlawanan atau bercanggah, bukannya disebabkan oleh pemansuhan
perkara itu tetapi semata-mata kerana salah faham pada tempat letak
maknanya atau kejahilan pada makna yang lebih luas dari makna zahir ayat
itu sahaja atau disenghajakan supaya orang-orang awam terkeliru.
Misalnya:
"Para
anbia' itu semuanya maksum, terpelihara dari dosa, tiba-tiba didatangkan dengan
satu ayat al-Quran yang dipesongkan maknanya kepada tuduhan terdapatnya Nabi
yang berdosa."
Demikianlah
lain-lain perkara yang seumpamanya dengan mendatangkan sesuatu ayat al-Quran
atau Hadis yang dipesongkan maknanya kepada berbagai tuduhan dalam agama
Islam seperti tuduhan bahawa :
"Tuhan itu ada rupa, orang yang mati itu hilang
lenyap begitu sahaja, tiada menerima apa-apa azab atau senangnya di dalam
kubur, tidak adanya Hari Kiamat dan lain-lainnya yang bersangkutan dengannya
dan Nabi Muhammad s.a.w itu ada menyembunyikan ilmu...."
Maka
sekadar ini tamatlah kitab ini, bersama-samalah kita berdo'a kepada Allah Taala
supaya kita ini dijadikan orang-orang yang beriman, Firman-Nya dalam surah سورة النساء An-Nisa, ayat 170:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الرَّسُولُ
بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّكُمْ فَآَمِنُوا خَيْرًا لَكُمْ وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ
لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا .
Maksudnya:
“Wahai
manusia sesungguhnya telah datang kepada kalian seorang Rasul (Muhammad) dengan
kebenaran (al-Quran) dari Tuhan kalian maka berimanlah kamu (sesungguhnya itulah) lebih baik bagi kamu kalian dan jika kamu kufur (maka kekafiran itu tidak merugikan sedikitpun kepada Allah) kerana sesungguhnya bagi Allah
apa yang ada di semesta alam di langit dan bumi itu adalah kepunyaan Allah dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha
Bijaksana.”
Allahumma
ya Allah!, Engkau tambahkanlah ilmu, kefahaman, dan sifat tawaduk dan
permudahkanlah bagi kami memahami agama serta teguh berpegang kepada agama dan
amal-amal yang salih dan Engkau jadikanlah kami dari kalangan hamba-hamba-Mu
yang salihin. Allahumma ya Allah!, ampunilah kami, ibu-bapa kami,
muslimin-muslimat, mukminin-mukminat, yang hidup dan yang sudah mati dari
mereka dengan rahmat-Mu ya Arhamar Rahimin.
وصلى الله
وسلم على
سيدنا محمد
وآله وصحبه
اجمعين آمين
يارب العالمين.
***************************************
Pintu gerbang Kota Baitul Maqddis
أَيْنَمَا تَكُونُوا
يُدْرِكُكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ وَإِنْ
تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ
سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَالِ
هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا
Maksudnya :
“Di mana saja kamu kalian berada,
kematian akan mendapati kamu kalian, walaupun
kalian berada dalam benteng-benteng yang kukuh (tinggi); dan jika mereka
(Yahudi) mendapat kebaikan (kenikmatan) mereka
berkata: (Kenikmatan) ini adalah dari sisi Allah dan jika mereka ditimpa
keburukan (kesusahan/cubaan) mereka berkata: '(Kesushan) ini adalah
dari sisi engkau (Muhammad)', katakan semua (itu) adalah dari sisi Allah; maka kenapakah (perkara seperti
itu pun) mereka kaum (Yahudi) hampir-hampir mereka tidak memahami pembicaraan
(sedikit pun). Apa yang mengenaimu dari kebaikan (kenikmatan) maka itu dari
Allah dan apa saja yang mengenaimu dari keburukan maka itu dari dirimu sendiri
dan Kami utus engkau (Muhammad) untuk manusia (sebagai) seorang Rasul dan
cukuplah Allah (sebagai) saksi'.”
[ Al-Quran surah سورة النساء An-Nisaa' : 78 ]
*******************************
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
إن الْعُلُمَاءُ وَرَثَةُ اْلأَنْبِيَاءِ، إِنَّ اْلأَنْبِياَءَ لَمْ يُوَرِّثُوْا دِيْناَرًا وَلاَ دِرْهَماً إِنَّمَا وَرَّثُوْا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ بِهِ فَقَدْ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ
Maksudnya :
“Sesungguhnya ulama adalah pewaris para nabi. Sungguh para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Sungguh mereka hanya mewariskan ilmu, maka barangsiapa mengambil warisan tersebut ia telah mengambil bahagian yang banyak.”[HR Al-Imam At-Tirmidzi ]
***************************************
اَللَّهُمَّ اِنَّكَ خَلَقْتَ الخَيْرَ وَالشَّرَ وَجَعَلْتَ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا عَامِلًا َيَعْمَلُ بِهِ فَاجْعَلْنِي مِنْ خَيْرِ القِسْمَيْنِ
Maksud Doa :
".......Ya Allah!, sesungguhnya Engkau telah mengadakan kebaikan dan kejahatan dan telah Engkau jadikan tiap-tiap satu daripada keduanya itu ada orang yang mengerjakan dengannya, maka, Engkau jadikanlah akan daku daripada orang yang sebaik-baik daripada dua bahagian itu." [Cabutan sebahagian daripada kandungan Do'a Khalifah Abu Bakar As-Siddiq ]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan