بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلاَةً تُنْجِينَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ اْلاَحْوَالِ وَاْلآفَاتِ وَتَقْضِى لَنَا بِهَامِنْ جَمِيعَ الْحَاجَاتِ وَتُطَهِّرُنَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ السَّيِّئَاتِ وَتَرْفَعُنَا بِهَا عِنْدَكَ اَعْلَى الدَّرَجَاتِ.وَتُبَلِّغُنَا بِهَا اَقْصَى الْغَايَاتِ مِنْ جَمِيعِ الْخَيْرَاتِ فِى الْحَيَاتِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ
أَلا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ (62) الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ (63) لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ لا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (64Maksudnya :
" Ingatlah, sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.
(Iaiatu) orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertaqwa.
[Al-Quran surah سورة يونس Yunus : 62-64 ]Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan di dunia dan (dalam kehidupan) di akhirat. Tidak ada perubahan bagi kalimat-kalimat (janji-janji) Allah. Yang demikian itu adalah kemenangan yang besar."
**************************************
[Al-Quran surah سورة الزخرف Az-Zukhruf : 36 ]" Barangsiapa yang berpaling dari mengingat pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah (al-Quran), Kami adakan baginya syaitan. Maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya."
***********************************
Sabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam:
فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ بَعْدِي فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا كَثِيرًا. فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الأُمُورِ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ
" Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kalian berpegang kepada sunnahku dan sunnah al-Khulafa al-Rasyidin al-Mahadiyyin (mendapat petunjuk). Berpeganglah dengannya dan 'gigitlah'# ia dengan gerham. Jauhilah kamu perkara-perkara yang diada-adaklan (dalam agama) kerana setiap yang diada-adakan (dalam agama) itu adalah bid'ah dan setiap bid'ah itu adalah sesat."
(# Maksud "....gigitlah ianya dengan gerham..." ialah berpegang teguh kepada sunnah Rasulullah s.a.w dengan bersungguh-sungguh serta bersabar dengannya.)
********************************
وعند أبي داود زيادة: وَإِنَّهُ سَيَخْرُجُ مِنْ أُمَّتِي أَقْوَامٌ تَجَارَى بِهِمْ تِلْكَ الْأَهْوَاءُ كَمَا يَتَجَارَى الْكَلْبُ بِصَاحِبِهِ لَا يَبْقَى مِنْهُ عِرْقٌ وَلَا مَفْصِلٌ إِلَّا دَخَلَهُMaksudnya :
"Dan sesungguhnya akan timbul dalam kalangan umatku beberapa puak yang dijalari/dijangkiti bahaya penyakit suka mengada-adakan bida'ah (sesat) sebagaimana menjalarinya bahaya penyakit anjing gila kepada mangsanya - tidak ada satu urat atau sendi tubuhnya melainkan penyakit itu meresap masuk menjalarinya."
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُوشِكُ الْأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمْ كَمَا تَدَاعَى الْأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا فَقَالَ قَائِلٌ وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ قَالَ بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيرٌ وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ وَلَيَنْزَعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمْ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ وَلَيَقْذِفَنَّ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمْ الْوَهْنَ فَقَالَ قَائِلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا الْوَهْنُ قَالَ حُبُّ الدُّنْيَا وَكَرَاهِيَةُ الْمَوْتِ
Maksudnya :
Rasulullah shallallahu ’alaih wa sallam bersabda :
“Hampir tiba masanya kalian diperebutkan seperti sekumpulan pemangsa yang merebutkan makanannya. Maka seorang (sahabat)bertanya: 'Apakah kerana sedikitnya jumlah kita?'. 'Bahkan kalian banyak, namun kalian seperti buih mengapung di lautan. Dan Allah telah mencabut rasa gentar dari dada musuh kalian terhadap kalian. Dan Allah telah menanamkan dalam hati kalian penyakit "Al-Wahan".' Seorang (sahabat) bertanya: 'Ya Rasulullah, apakah "Al-Wahan" itu?' Nabi shallallahu ’alaih wa sallam bersabda: 'Cinta dunia dan takut akan kematian.' " [HR Abu Dawud ]
Umat Islam pada akhir zaman seperti buih di lautan?Terdapat juga beberapa Hadis Rasulullah s.a.w. yang menjelaskan pada setiap akhir kurun akan bangkit di kalangan umatnya yang berjihad menghidup dan meperbaiki/memperbetulkan (islah) agama Islam yang sudah dicemari dengan berbagai-bagai elemen yang merosakkan pola pemikiran dan amalan beragama di kalangan umat Islam. Antara Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. yang sering dirujuk dalam hal ini ialah seperti yang bermaksud :
i. Rasulullah s.a.w bersabda :"Akan sentiasa ada toifah di kalangan umatku yang menzahirkan kebenaran, mereka tidak dirosakkan oleh penentang mereka hingglah datangnya ketentuan Allah (Kiamat)." [HR Muslim].
Berdasar Hadis-hadis yang bersifat umum ini dan diperkuatkan lagi dengan banyak Hadis yang menyebut kebangkitan "Al-Mahdi" pada akhir zaman kelak untuk memimpin dan menyelamatkan umat Islam sejagat sebelum turun Nabi Isa Alaihisalam, maka terlalu ramai umat Islam ternanti-nanti kemunculan dan kebangkiktan "Imam Mahdi" yang dijanjikan.ii. Sesungguhnya Allah mengutus pada umat ini di setiap awal 100 tahun seorang (mujaddid) yang akan memperbaharui urusan agama mereka. [HR Abu Daud]
Persoalan mengenai dibangkitkan Imam Mahdi pada akhir zaman merupakan salah satu misteri yang menjadi isu kontroversi yang sering muncul di kalangan umat Islam sejak beberapa kurun yang lalu. Pengakuan-pengakuan atau persepsi terhadap dakwaan yang mengatakan seseorang itu sebagai 'Al-Mahdi' yang ditunggu-tunggu adalah salah satu polemik yang terus wujud sehingga kini.
Mirza Ghulam Ahmad
Kemudian muncul pula Muhammad Ahmad 'Al-Mahdi' ( 1884-1885) yang mengetuai pemberontakan 'Mahdiah' di Sudan pada tahun 1881.
Juhaiman bin Muhamad ibn Sayf al-Qtaybi
Antara para pengikut Juhaiman yang menyerang Masjidilharam,Makkah.
Kebangkitan pergerakan yang dikategorikan oleh banyak negara sebagai golongan militan "pelampau Islam" yang dinamakan Islamic State (ISIS) di Iraq dan Syria juga dikatakan mempunyai unsur-unsur "Al-Mahdi" yang ada disebut dalam beberapa Hadis Rasulullah.
Tindakan kejam kerajaan Zionis Israel terhadap umat Islam Palestine sejak tahun 1948 dan kemuncaknya pada 06 Oktober 2023 yang mengakibatkan ribuan penduduk dan umat Islam Palestine/Ghaza yang kebanyakan orang tua, wanita dan kanak-kanak terkorban, cedera dan hilang di bawah runtuhan bangunan-bangunan di Jalur Ghaza yang musnah di bom pesawat-pesawat pengebom tentera Israel serta berbagai kezaliman secara berterusan terhadap penduduk Palestine di samping impian rejim Zionis Israel hendak memusnahkan Masjidil al-Aqsa menguatkan lagi hujah atau kepercayaan sesetengah umat Islam bahawa sudah hampir masanya kebangkitan " Al Mahdi" yang dijanjikan.
Di antara Hadis-hadis yang dikatakan sebagai tanda-tanda kebangkitan " Al Mahdi" ialah :
i."Sabda Nabi s.a.w., "Al-Mahdi akan muncul setelah keluarnya Panji-panji Hitam dari sebelah Timur, pasukan ini tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun." [Ibnu Majah]
ii."Sabda Nabi s.a.w., "Panji-panji Hitam akan keluar dari arah Khurasan, dan sementara itu kawan-kawan al-Mahdi (pula) keluar menuju ke Baitulmaqdis."
iii.Sabda Nabis.a.w., "Jika kamu semua melihat Panji-panji Hitam datang dari arah Khurasan, maka sambutlah ia walaupun kamu terpaksa merangkak di atas salji. Sesungguhnya di tengah-tengah panji-panji itu ada Khalifah Allah yang mendapat petunjuk." Maksudnya ialah al-Mahdi. [Ibnu Majah, Abu Nuaim & al-Hakim].
i. Fatwa Terhadap Kumpulan Al-Arqam
ii.Roh Orang Mati Boleh Balik ke Dunia?]
i. Aku telah mendengar Rasullullah s.a.w. bersabda, 'Al-Mahdi' itu dari keturunan anak cucu Fatimah.
ii. Dari Jabir bin Abdullah r.a. katanya : Aku mendengar Rasullullah s.a.w. bersabda : Sentiasa ada di kalangan umat ku golongan yang berperang di atas kebenaran, mereka sentiasa zahir sehingga Hari Kiamat. Sabdanya lagi : Kemudian turun Isa bin Mariam a.s. dan berkata pemimpin mereka (Al-Mahdi ) : Silalah bersembahyang menjadi Imam bagi kami. Nabi Isa menjawab : Tidak, bahawa sebahagian kamu sebagai kemuliaan Allah ke atas umat ini.
iii. Dari Abu Sa'id al Khadri r.a. yang berkata, telah bersabda Rasullullah s.a.w. : Aku membawa berita gembira kepada kamu tentang 'Al-Mahdi' yang bangkit di tengah-tengah pertikaian manusia dan kekacauan, lalu ia memenuhi bumi dengan keadilan dan saksama sebagaimana bumi itu dipenuhi dengan kezaliman dan kekejaman. Ia diredai oleh penduduk langit dan bumi.
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ
Maksudnya :i." Di anatara manusia ada yang mengatakan : 'Kami beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, pada hal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman'." [ Ayat 8]
يُخٰدِعُوۡنَ اللّٰهَ وَالَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡا ۚ وَمَا يَخۡدَعُوۡنَ اِلَّاۤ اَنۡفُسَهُمۡ وَمَا يَشۡعُرُوۡنَؕ
Maksudnya :
ii." Mereka handak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, pada hal mereka hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sedar." [Ayat 9 ]
وَاِذَا لَقُوۡا الَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡا قَالُوۡاۤ اٰمَنَّا ۖۚ وَاِذَا خَلَوۡا اِلٰى شَيٰطِيۡنِهِمۡۙ قَالُوۡاۤ اِنَّا مَعَكُمۡۙ اِنَّمَا نَحۡنُ مُسۡتَهۡزِءُوۡنَ
Maksudnya :
iii."Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: 'Kami telah beriman'. Dan apabila mereka kembali kepada 'syaitan-syaitan' mereka, mereka berkata pula: 'Sesungguhnya kami tetap sependirian dengan kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok sahaja (akan orang-orang yang beriman)'." [ Ayat 14 ]
i. Tipu Daya Syiatan Iblis Bhg 1.
ii. Inilah Pegangan Akidah Penganut Syi'ah ]
Dalam konteks ini kita sewajarnya mengambil iktibar dan kefahaman daripada Firman Allah dalam surah Al-Kahfi ayat 77 yang menjelaskan betapa seorang Rasul Besar dan Nabi Allah yang maksum lagi mulia di sisi Allah iaitu Nabi Musa dan Nabi Khidzir Alahimussalam tidak dikenali dan dipedulikan langsung oleh umat manusia apabila mereka berada di sebuah negeri :
فَانْطَلَقَا حَتَّى إِذَا أَتَيَا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيهَا جِدَارًا يُرِيدُ أَنْ يَنْقَضَّ فَأَقَامَهُ قَالَ لَوْ شِئْتَ لاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْرًاMaksudnya :
" Maka keduanya berjalan; hingga tatkala keduanya sampai kepada penduduk suatu negeri, mereka minta dijamu (makan) kepada penduduk negeri itu, tetapi penduduk negeri itu tidak mahu menjamu mereka, kemudian keduanya mendapatkan dalam negeri itu dinding rumah yang hampir roboh, maka (Khidzir) menegakkan dinding itu. Musa berkata : ' Jikalau kamu mahu, nescaya kamu mengambil upah untuk itu'. "
وَاِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الاَرْضِ يُضِلُّوْكَ عَنْ سَبِيْلِاللهِ اِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَ وَإِنْ هُمْ إِلَّايَخْرُصُوْنَ
“Dan apabila kamu mentaati/menuruti kebanyakan orang di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan (agama) Allah, tidak mereka mengikuti kecuali (hanya) persangkaan belaka, dan mereka tidak lain kecuali (hanya) berbohong (berdusta).”
1. Dalam Hadis sahih dari Abu Hurairah r.a. ada menyebut bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda :
“إِنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ لِهَذِهِ الأُمَّةِ عَلَى رَأْسِ كُلِّ مِائَةِ سَنَةٍ مَنْ يُجَدِّدُ لَهَا دِينَهَا”
Maksudnya :
“Sesungguhnya Allah akan mengutus (menghadirkan) bagi umat ini (umat Islam) orang yang akan memperbaharui (menghidupkan kembali urusan) agama mereka pada setiap akhir seratus (100) tahun.”
Berpandukan Hadis ini umat Islam dihidupkan urusan agama mereka yang berhadapan dengan berbagai-bagai masalah dan kekeliruan beragama di bawah bimbingan ulama-ulama mujtahid mazhab Ahli Sunnah wal Jamaah seperti termaklum yang terpaksa berhadapan pula dengan berbagai-bagai kefahaman agama yang menyimpang dari pengajaran al-Quran dan Sunnah yang hak. Justeru mazhab apakah yang dipegang oleh orang yang mendakwa atau didakwa sebagai Imam Mahdi itu? Adakah dia berpegang kepada mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah iaitu mazhab Syafie, Hanafi, Maliki dan Hambali? Sekiranya dia mengaku berpegang kepada salah satu daripada mazhab tersebut adakah dia lebih alim jika diukur dan dibandingkan dengan ilmu agama ke empat-empat imam mujtahid mazhab tersebut?
Sekiranya dia memperakukan bahawa imam mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah yang empat itu lebih alim maka dia tidak layak untuk memimpin umat. Maka memadailah dengan segala ilmu pengetahuan agama yang disampaikan oleh ke empat-empat imam mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah tersebut sebagai pegangan kita. Sekiranya dia tidak berpegang pada mana-mana mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah yang empat dan hanya berpegang kepada al-Quran dan Hadis bersandarkan pemahaman mereka sahaja bererti dia membatalkan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang hak dan kita tidak perlu dan tidak wajar percaya, bertaqlid dan mengikutinya.
Jika dia mendakwa tidak berpegang kepada mana-mana mazhab Ahli Sunnah yang termaklum dan hanya berpegang kepda hukum-hakam yang terkandung di dalam al-Quran dan Sunnah/Hadis sahaja , maka dia hendaklah menjelaskan dan menyusun segala peraturan hukum-hakam, rukun dan kaifiat melakukan setiap ibadat yang difardukan mengikut hukum syarak bagi menentukan sah atau batalnya. Jika dia gagal melakukannya, maka tidak ada keperluan bagi kita mempercayai dan mengikuti atau bertaqlid kepada ajaran dan pemahaman agamanya.
2. Asas pegangan iktiqad keimanan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah sebagaimana yang terkandung di dalam: Terjemah Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah Pada Makna Syahdah At Tauhid dan Syahdah Al Rasul yang tertera di dalam kitab Ihya' Ulumuddin dan Asma' Ullah Al Husna. Apakah pegangan iktiqad keimanan orang yang mengaku atau didakwa sebagai 'Imam Mahadi' tersebut ?.
Sekiranya dia mengatakan pegangan iktiqad keimanannya adalah sehaluan atau menyamai dengan apa yang terkandung dengan pegangan aqidah Ahli Sunnah tersebut, maka kandungan ilmu yang diperjelaskan di dalam kitab tersebut sudah cukup memadai untuk dijadikan tapak pegangan iktiqad keimanan kita. Maka kita tidak sewjarnya taksub kepada dia seorang sahaja.
Sekiranya pegangan iktiqad keimanannya berlainan atau bercanggah dengan apa yang terkandung di dalam kitab Ihya Ulumuddin, kita tidak sewajarnya mengikut dan bersandarkan ilmu kepada orang yang mengaku atau didakwa sebagai 'Imam Mahdi' ini kerana dia bukan dari kalangan golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah.
3. Mengikut pegangan iktiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah yang hak yang bersandarkan kepada Hadis Rasulullah s.a.w.; selepas wafat Rasullullah s.a.w. martabat kemuliaan manusia di sisi Allah ialah Khulafa' Rasyideen iaitu mengikut keutamaan martabatnya:
i) Abu Bakar, ii) Umar, iii) Uthman iv) Ali r.a..
Saidina Ali bin Abi Talib Radhiallahuan adalah salah seorang sahabat besar Rasullullah s.a.w. yang sangat luas lagi mendalam ilmu pengetahuan agamanya. Ada riwayat yang menceritakan sekiranya dia mentafsirkan al-Quran surah Al-Fatihah, hasil kitab karangannya boleh dimuatkan ke atas 70 ekor keledai untuk membawanya.
Bagaimanakah ketinggian martabat dan kemuliaan 'Al-Mahdi' yang didakwa ini dan apakah seruan agama Islam yang hendak disampaikannya? Adakah dia berkemampuan menghasilkan karya-karya keilmuan agama berkualiti tinggi yang amat luas lagi mendalam lagi sahih benar bahasannya yang mampu membimbing umat dan melakukan ibadat seperti Saidina Ali bin Abi Talib r.a., Khulafa' Rasydeen atau ulama'-ulama' mujtahid Ahli Sunnah termasyhur di dunia seperti yang kita semua sedia maklum?
Sekiranya dia tidak mempunyai ketinggian martabat dan mempunyai nilai kualiti keilmuan dan amalan ibadat yang setanding, setaraf atau lebih baik daripada Khulafa' Rasydeen atau ulama'-ulama' mujtahid Ahli Sunnah termasyhur, maka dia tidak layak menjadi 'Al-Mahdi' untuk memimpin umat.
4. Dalam Hadis Rasulullah s.a.w. ada menyebut yang intipatinya bermaksud bahawa Allah membangkitkan 'Aulia Allah' sebagai 'Autad Al- Ardh'(اوتاد الارض)[paku alam] yang berjumlah seramai 40 orang. Apabila salah seorang daripada mereka meninggal dunia maka dia akan digantikan pula dengan orang lain yang setaraf dengannya. Adakah orang yang mengaku dan didakwa sebagai 'Al-Mahdi' ini termasuk sebagai salah seorang daripada mereka?
Sekiranya dia termasuk sebagai salah seorang daripada 'Aulia Autad Al-Ardh' (اوتاد الارض) tersebut maka ramai lagi yang lain dan kita tidak ada keperluan bagi memberi fokus atau taksub hanya kepada seorang sahaja. Sekiranya dia mengaku atau mendakwa yang dirinya adalah ketua Aulia Autad, maka Nabi Khidzir Alaihisalam adalah ketuanya. Jika dia tidak termasuk dalam golongan 'Aulia Allah' sebagai 'Autad Al-Ardh' (اوتاد الارض) maka dia tidak layak menjadi 'Al-Mahdi' untuk memberi pertunjuk kebenaran beragama dan memimpin umat dan agama Islam.
5. Sekiranya 'Al-Mahdi' yang dimaksudkan di dalam Hadis adalah Nabi Isa al Maseh a.s. yang belum wafat dan berada di langit kedua yang ditemui Nabi Muhammad s.a.w. pada malam Isra' dan Mikraj maka kita tunggu sahajalah ketibaannya kelak. Namun dalam pada itu kita tidak wajar tertunggu-tunggu kemunculannya yang tidak ada sesiapa pun di kalangan umat manusia yang mengetahui saat dan ketikanya dia turun ke bumi hingga melupakan tanggungjawab kita mempelajari, memahami dan menghayati ilmu-ilmu agama Islam yang difardukan.
6. Apkah pegangan dan pendirian orang yang mengaku atau didakwa sebagai 'Imam Mahdi' ini terhadap pengajaran ilmu yang terkandung di dalam kitab-kitab sesat seperti Ad-Durrun-Nafis yang beriktiqadkan bahawa Nuur Muhammad daripada Zat Allah?
Sekiranya dia menyokong dan berpegang dengan fahaman yang sama seperti yang terkandung di dalam kitab sesat tersebut, maka kita tidak sewajarnya memberi kepercayaan dan sokongan kepadanya kerana pegangan pemahaman aqidah keimanannya adalah bertentangan sama sekali dengan Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang hak.
7. Jika terdapat sebarang dakwaan bahawa 'Imam Al-Mahdi' itu namanya Muhammad bin Abdullah dan datuknya serupa serta anaknya serupa dengan anak-anak Nabi Muhammad s.a.w. dan akan bangkit berkhutbah di Masjidil Haram, Makkah, maka jelaslah dustanya. Jika seseorang itu namanya Muhammad bin Abdullah dan anaknya serupa dengan anak Nabi Muhammad s.a.w. maka iktiqad ini samalah seperti fahaman orang-orang kafirin yang mempercayai konsep 'incarnation' yang mengaku kononnya roh Nabi Muhammad s.a.w. masuk ke dalam badan seseorang hingga mendakwa nama dan dirinya serupa dengan Nabi Muhammad. Dalam pada itu sesiapa juga boleh memberikan nama yang sama dengan nama Rasulullah s.a.w. yang boleh lahir pada setiap zaman.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
إن الْعُلُمَاءُ وَرَثَةُ اْلأَنْبِيَاءِ، إِنَّ اْلأَنْبِياَءَ لَمْ يُوَرِّثُوْا دِيْناَرًا وَلاَ دِرْهَماً إِنَّمَا وَرَّثُوْا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ بِهِ فَقَدْ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ
Maksudnya :
“Sesungguhnya ulama adalah pewaris para nabi. Sungguh para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Sungguh mereka hanya mewariskan ilmu, maka barangsiapa mengambil warisan tersebut ia telah mengambil bahagian yang banyak.” [Hadits diriwayatkan Al-Imam At-Tirmidzi ]
Firman Allah dalam al-Quran surah سورة آل عمران Ali-'Imran ayat 144 ada menjelaskan :
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَMaksudnya :
" [Nabi] Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul, yang sudah pun didahului oleh beberapa orang Rasul. Apakah jika dia wafat atau dibunuh patutkah kamu berbalik ke belakang [murtad?]. Barangsiapa yang berbalik ke belakang maka ia tidak akan mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun. Dan sebaliknya Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur [akan nikmat Islam yang tidak ada bandingannya itu]."
iv. Ajaran Sesat Di Malaysia
v. Ajaran Sesat Ketika Era Kerjaan Johor-Riau-Lingga
vi. Inilah Pegangan Akidah Penganut Syi'ah
vii. Kenyataan Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
viii. Imam Mahdi Dalam Teks Melayu
****************************************************
Maksudnya :
" .......Pada hari ini telah Ku sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku redai Islam itu menjadi agama bagimu......"
[ Al-Quran surah سورة المائدة Al-Maa-idah : 03 ]
**********************
عَنْ أَبِي سَعِيْد الْخُدْرِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ : مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَراً فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ اْلإِيْمَانِ
**********************"Dari Abu Sa’id Al Khudri radiallahuanhu berkata : Aku mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : 'Siapa yang melihat kemungkaran maka rubahlah dengan tangannya, jika tidak mampu maka rubahlah dengan lisannya, jika tidak mampu maka (tolaklah) dengan hatinya dan hal tersebut adalah selemah-lemahnya iman'."[Riwayat Muslim]
Nabi s.a.w. bersabda :
خَيْرُ أُمَّتِى الْقَرْنُ الَّذِينَ يَلُونِى ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ يَجِىءُ قَوْمٌ تَسْبِقُ شَهَادَةُ أَحَدِهِمْ يَمِينَهُ وَيَمِينُهُ شَهَادَتَهُ
Maksudnya :
" Sebaik-baik umatku adalah yang kurun ketika mereka menyertai aku , kemudian orang yang datang selepas mereka, kemudian orang yang datang selepas mereka. Kemudian akan datang satu golongan yang mendahulukan penyaksian daripada sumpah dan menjadikan sumpahnya sebagai penyaksian (isyarat kepada banyaknya penyaksian dan sumpah yang palsu)." [ HR Muslim]
******************************
لَتُفْتَحَنَّ الْقُسْطَنْطِينِيَّةُ فَلَنِعْمَ الْاَمِيرُ اَمِيرُهَا وَلَنِعْمَ الْجَيْشُ ذَلِكَ الْجَيْشُ
Maksudnya :
“Constantinople bakal dibuka. Sebaik-baik pemimpin adalah pemimpinnya, dan sebaik-baik tentera adalah tenteranya.”
[HR Ahmad]
Kota Constantinople telah dibangunkan semula oleh Maharaja Constatinus Yang Agung pada 330 TM di atas kota Byzantium yang menjadi ibu kota Empayar Rom Timur. Apabila sistem pemerintahan Islam semakin berkembang dan meluas terdapat usaha untuk menakluk kota ini sejak zaman pemerintahan Khulafa Rasydeen tetapi gagal. Akhirnya kota yang dianggap kebal ini berjaya ditakluk oleh Sultan Muhammad al Fateh pada 29 Mei, 1443 apabila beliau dilantik sebagai Khalifah Uthmaniah ke 7 ketika baru berusia 21 tahun. Beliau mengetuai kekuatan bala tentera sekitar 300,000 orang yang cukup terlatih dengan menggunakan berbagai tatik peperangan dan persenjataan di darat dan laut di samping kebijaksanaan kepemimpinan beliau berteraskan Islam dan ketaqwaan. Selepas itu Kota Constantinople ditukar namanya kepada Kota Istanbul yang berkekalan hingga kini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan