بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلاَةً تُنْجِينَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ اْلاَحْوَالِ وَاْلآفَاتِ وَتَقْضِى لَنَا بِهَامِنْ جَمِيعَ الْحَاجَاتِ وَتُطَهِّرُنَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ السَّيِّئَاتِ وَتَرْفَعُنَا بِهَا عِنْدَكَ اَعْلَى الدَّرَجَاتِ.وَتُبَلِّغُنَا بِهَا اَقْصَى الْغَايَاتِ مِنْ جَمِيعِ الْخَيْرَاتِ فِى الْحَيَاتِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ
اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ (1) وَإِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ (2) وَكَذَّبُوا وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ وَكُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ (3)
“Telah hampir sa'at (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan.(1)
Dan jika mereka (orang-orang kafir musyrikin) melihat sesuatu tanda (mukjizat) mereka berpaling dan berkata : '(Ini adalah) sihir yang terus menerus'.(2)
[Al-Quran surah سورة القمر Al-Qamar : 1-3 ]Dan mereka mendustakan (Nabi) dan mengikuti hawa nafsu mereka, sedang tiap-tiap urusan telah ada ketetapan."(3)
***********************************
وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ (65) فَجَعَلْنَاهَا نَكَالا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ (66
" Dan sesungguhnya telah kamu ketahui orang-orang yang melanggar di antaramu pada hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada mereka : 'Jadilah kamu kera yang hina'.(65)Maka Kami jadikan yang demikian itu sebagai peringatan bagi orang-orang pada masa itu, dan bagi mereka yang datang kemudian, serta menjadi pelajaran bagi orang-orang yang bertaqwa." (66)
[Al-Quran surah سورة البقرة Al-Baqarah:65-66]
************************************************
".......Maka Allah SWT jualah yang mengadakan sekalian makhluk dan mengadakan segala amal pekerjaan mereka itu. Allah SWT jualah yang mentakdirkan segala rezeki dan ajal mati mereka dan Allah SWT sahajalah Yang Amat Berkuasa mengadakan dan mentiadakan 'sesuatu'.Tidak ada 'sesuatu' apa barang pun yang di bawah kuasa dan milik Allah yang terlepas daripada kuasa, milik dan di bawah perintah Allah. Sesungguhnya tidak terhingga segala barang yang di bawah kuasa Allah itu dan kuasa Allah itu tiada terhad, tiada terhingga dan tiada berkesudahan segala barang yang diketahui Allah SWT itu...........
Semua barang perbuatan Allah itu adalah atas keadaan yang sehabis-habis elok sempurnanya, sangat-sangat berbetulan pada tempat letaknya, susunannya dan timbangannya. Bahawasanya setiap perbuatan Allah itu mempunyai hikmat yang nyata atau tersembunyi lagi dengan penuh keadilan pada segala hukumannya.
Sesungguhnya tidaklah sesekali dapat dikiaskan keadilan Allah itu dengan keadilan sekalian hamba makhluk-Nya kerana hamba Allah itu boleh berlaku kezaliman yang terbit daripadanya kerana memerintah hak orang lain. Tetapi Allah tidak sesekali boleh berlaku zalim kerana tidak ada satu barang atau makhluk walau sekecil dan sehalus mana sekalipun yang tidak dimiliki Allah.
Maka semua barang yang ada selain daripada Allah iaitu sekalian manusia, jin, malaikat, syaitan, langit, bumi, binatang, pokok, gunung-ganang,batu-batan, segala jenis kebendaan, segala khasiat benda dan kekuatannya, segala barang yang didapati oleh lintasan-lintasan hati, dan segala barang yang didapati dengan segala pancaindera yang lima, segala jenis cahaya, segala jenis rupa dan warna, masa, tempat,lapang, suara, huruf, bilangan, ukuran, sukatan, gerak, diam dan lain-lain lagi semuanya itu barang/sesuatu yang baharu iaitu barang yang diadakan oleh Allah Taala dengan Qadrat-Nya yang Qadim daripada tidak adanya barang-barang itu sama sekali kepada adanya barang itu diadakan oleh Allah..."
- Perbuatan makhluk
- Perbuatan Allah
1. Perbuatan Tabi'ie (طبيعي) - Perbuatan ini boleh dilihat dan difahami umpamanya khasiat sesuatu barang atau benda seperti:
- magnet boleh menarik bahan-bahan logam,
- kemudaratan sesuatu benda terhadap kehidupan manusia, haiwan, tumbuh- tumbuhan dan alam,
- khasiat ubat-ubatan boleh menyembuhkan penyakit, cahaya matahari boleh memanaskan bumi, khasiat pemakanan untuk pertumbuhan dan kesihatan tubuh badan, ais memberi kesejukan dan sebagainya tetapi ianya tidak mempunyai nyawa.
Sinar cahaya matahari
2. Perbuatan Kasbi (كسبي) - Perbuatan ini boleh dirujuk kepada perbuatan yang dimiliki oleh haiwan. Umpamanya haiwan boleh makan, minum, berjalan, berkahwin, membiak dan segala perkara yang layak bagi binatang. Perbuatan ini lebih tinggi daripada perbuatan tabi'ie kerana binatang mempunyai nyawa, naluri tindak balas dan sebagainya yang layak sebagai makhluk binatang /haiwan.
Lihat : Usaha mengambil madu lebah
3. Perbuatan Sina'ie (صناعي)- Perbuatan ini lebih tinggi daripada Perbuatan Tabi'ie dan Perbuatan Kasbi. Perbuatan ini boleh dikiaskan kepada perbuatan manusia yang boleh melakukan berbagai-bagai pekerjaan seperti boleh bertukang, merekacipta, membuat rumah/bangunan, mengajar dan belajar, berfikir, mempunyai daya kreatif seni dan inovatif, mempunyai wawasan, membina ketamadunan hidup dan lain-lain lagi yang tidak berkeupayaan bagi binatang melakukannya. Ini disebabkan manusia mempunyai nyawa/roh, dan akal.
"Mengadakan sesuatu daripada semata-mata tiada kepada ada tanpa apa-apa jua asal pun mengikut Kehendak dan Takdir-Nya berbetulan dengan Ilmu dan Kehendak-Nya Yang Qadim lagi Azali."
"mengadakan sesuatu daripada semata-mata tiada kepada ada."
[Lihat : Nabi Ibrahim Alaihisalam "Jahil" Ilmu Mengnal Allah?]
Antara Firman Allah di dalam al-Quran yang menjelaskan perihal ini ialah:
إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ (13) وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ (14) ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ (15) فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ (16Maksudnya :
i."Sesungguhnya Dia-lah Yang mengadakan (makhluk) dari permulaan dan menghidupkannnya (kembali).(13)
Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Pengasih, (14)
yang mempunyai al-'Arasy, lagi Maha Mulia. (15)
Maha Berkuasa berbuat apa yang dikehendaki-Nya."(16)
[Surah سورة البروج Al-Buruuj :13-16 ]
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الأرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الأمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًMaksudnya :
ii."Allah yang mengadakan tujuh langit dan seperti itu pula bumi. Perintah Allah berlaku padanya agar kamu mengetahui bahawasanya Allah Maha Kuasa atas segla sesuatu, dan sesungguhnya Allah, Ilmu-Nya benar-benar meliputi segala sesuatu."
[Surah سورة الطلاق Ath-Thalaaq: 12 ]
الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ جَاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَثْنَى وَثُلاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌMaksudnya :
[Surah سورة فاطر Faathir : 1 ]iii." Segala puji bagi Allah yang mengadakan langit dan bumi, yang menjadikan malaikat sebagai utusan-utusan (untuk mengurus berbagai macam urusan) yang mempunyai sayap, masing-masing (ada yang) dua, tiga dan empat. Allah menambahkan pada barang perbuatan-Nya apa yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu."
".......jika Allah menjadikan untukmu malam itu terus menerus....."
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِيَاءٍ أَفَلا تَسْمَعُونَ (71) قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ النَّهَارَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِلَيْلٍ تَسْكُنُونَ فِيهِ أَفَلا تُبْصِرُونَ (72) وَمِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (73
Maksudnya :
iv. " Katakanlah : 'Terangkanlah kepadaku; jika Allah menjadikan untukmu malam itu terus menerus sampai hari kiamat, siapakah Tuhan selain Allah yang akan mendatangkan sinar terang kepadamu? Maka apakah kamu tidak mendengar?' (71)
Katakanlah : ' Terangkanlah kepadaku; jika Allah menjadikan untukmu siang itu terus menerus sampai hari kiamat, siapakah Tuhan selain Allah yang akan mendatangkan malam kepadamu yang kamu beristirahat padanya? Maka apakah kamu tidak memperhatikan?' (72)
[ Surah Al-Qashash سورة القصص : 71-73 ]Dan kerana rahmat-Nya, Dia jadikan untukmu malam dan siang, supaya kamu mencari sebahagian dari kurnia-Nya (pada siang hari) dan agar kamu bersyukur kepada-Nya'. " (73)
"Dia-lah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandangan – (mu) – dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?"
i. Polemik Wujudiah, Nuur Muhammad dan Awal Makhluk
ii. Al-Basirah. 'Ainul Qalbi dan Mata Hati ]
i. Al-Khaliq :Yang Mengadakan makhluk-makhluk daripada semata-mata tidak ada kepada ada dengan Qadrat-Nya yang Qadim. Dia telah mentakdirkan tiap-tiap satu daripadanya dengan kadar tertentu dengan kehendak-Nya menurut hikmatnya [atau] yang mentakdirkan bagi segala perkara.
ii. Al-Bari' : Yang Mengadakan segala barang sesuatu daripada semata-mata tidak ada kepada ada dengan ketiadaan contoh misal yang lalu.
iii. Al-Musawuwir : Yang Mengadakan bagi segala rupa makhluk-makhluk dan memperelok serta menyusun baginya.
iv. Al-Lahtiff : Yang Amat Mempunyai kasih sayang dan Yang Amat Latiff (mempunyai kelembutan dan amat halus) dan elok (pada) segala perbuatan-Nya. (atau) Yang Amat Mengetahui, dengan segala perkara yang tersembunyi dan perkara-perkara yang sehalus-halusnya.
v. Al-Matin :Yang Bersangatan Kuat dan tidak sesekali mengenai kedaifan/kelemahan.
vi. Al-Mubdiu' : Yang Mengadakan permulaan sesuatu, yakni yang mengadakan permulaan sesuatu daripada semata-mata tidak ada kepada ada dengan tidak berasal daripada apa-apa pun.
vii. Al-Mua'id : Yang Mengadakan kesudahan sesuatu.
viii. Al-Qadar dan ix. Al-Muqtadir : Yang Mempunyai Qadrat paling sempurna yang tidak mengenai sama sekali sebarang kekurangan dan kelemahan.
x. An-Nuur : Yang Menzahirkan bagi tiap-tiap barang yang tersembunyi [tidak ada] dengan mengeluarkannya kepada ada, yakni Yang Mengadakan bagi tiap-tiap sesuatu yang tidak wujudnya sama sekali kepada ada dengan tidak berasal daripada sesuatu apa pun. Dan Firman Allah SWT yang kira-kira ertinya : “Wahai orang-orang yang beriman jika kamu sekalian takutkan Allah nescaya ia jadikan bagi kamu Furqanan”. Kata satu qaul 'Furqanan' ialah cahaya yang memperbezakan dengannya di antara yang benar dan yang salah dan mengeluarkan dengannya daripada segala perkara-perkara yang subahat, iaitu “perkara-perkara yang tidak jelas di antara benar dan salahnya” .
Demikianlah makna Nuur dengan makna ilmu yang memperbezakan di antara benar dan salah. Oleh itu al-Quran dinamakan Nuur kerana al-Quran menerangkan yang mana benar dan yang mana salah pada hukuman Allah.
xi. Al-Badi' : Yang Mengadakan sesuatu atau barang-barang yang belum pernah ada/wujudnya sama sekali dengan tiada ikutan contoh misal yang lalu.Segala perbuatan Allah adalah berbetulan dengan takdir Qadha dan Qadar serta Ilmu-Nya yang Qadim lagi Azali sebagaimana yang diperjelaskan di dalam pegangan iktiqad Ahli Sunnah Pada Maksud Syahdat At-Tauhid dalam bab Kehendak (Iradatu الارادة ) Allah :
"...Barang apa yang dikehendaki oleh Allah itu sahajalah yang berlaku. Barang apa yang tidak dikehendaki oleh Allah tidaklah berlaku dan tidak terkeluar daripada Kehendak Allah berlakunya sesuatu perkara itu sekadar sekerlipan pemandangan mata dan sekadar segerak lintasan hati jua pun. Bahkan Allah SWT jualah yang mengadakan permulaan sesuatu dan Allah SWT jualah yang mengembalikannya.
Allah SWT itu amat berkuasa bagi barang apa sahaja yang Dia Kehendaki. Tidak ada suatu apa pun yang menghalangi Kehendak Allah itu dan tidak ada suatu apa pun yang menolakkan supaya terlepas daripada Qadha Allah SWT. Maka tidak dapat lari seseorang hamba Allah itu daripada berbuat maksiat kepada Allah melainkan semata-mata dengan pertolongan Allah dan rahmat-Nya dan tiada terdaya mengekalkan berbuat taat kepada Allah melainkan semata-mata dengan Kehendak Allah.
Sebarang apa jua yang Allah SWT Kehendaki adanya pada Azal-Nya pada masa yang ditakdirkan adanya maka didapatilah adanya barang itu pada waktu yang Allah SWT telah mentakdirkan adanya menurut sebagaimana yang Dia Kehendaki pada Azal-Nya itu juga dengan tiada terdahulu dan tiada terkemudian.
Bahkan berlakunya berbetulan dengan Ilmu-Nya dan Kehendak-Nya yang tiada bertukar dan tiada berubah dan Allah SWT mentadbirkan semua perkara itu bukan dengan susunan fikir dan bukan mengenai masa kerana yang demikian itu tidak membimbangkan Allah oleh sesuatu pekerjaan daripada sesuatu pekerjaan....."
"....ada atau tidak ada atau belum ada, atau rosak binasa sesuatu barang hasil perbuatan Allah itu maka Allah SWT itu Ianya tetap ADA sebagaimana IA ADA begitu juga kerana yang ADA pada Azal itu ialah Allah SWT sahaja yang ADA dan tiada yang lain daripada-Nya....."
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (56) مَا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ (57) إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ(58Maksudnya :
"Dan Aku tidak menjadikan jin dan manusia melainkan supya mereka berbahagia kerana beribadat kepada Ku.(56)
Aku tidak mengkehendaki rezeki sedikit pun dari mereka dan Aku tidak mengkehendaki supaya mereka memberi Aku makan.(57)
Sesungguhnya Allah Maha Pemberi rezeki, Yang Mempunyai Kekuatan lagi Sangat Kukuh."(58)
Antara yang banyak memberi pengajaran dan kesan mendalam ialah berlakunya banjir besar yang menenggelamkan bukit-bukau dan gunung-ganang di bumi untuk menyelamatkan Nabi Nuh Alaihisalam dan orang-orang mukmin bersamanya serta membinasakan umatnya yang ingkar. Hakikat ini diperjelaskan Allah dalam Firmannya seperti yang terkandung dalam al-Quran surah Yunus سورة يونس ayat 73 :
فَكَذَّبُوهُ فَنَجَّيْنَاهُ وَمَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ وَجَعَلْنَاهُمْ خَلائِفَ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُنْذَرِينَ
:Maksudnya
" Lalu mereka mendustakan Nuh, maka Kami selamatkan dia dengan orang-orang yang bersamanya di dalam bahtera, dan Kami jadikan mereka itu pemegang kekuasaan (Khalifah) dan Kami tenggelamkan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang diberi peringatan itu."
(11) إِنَّا لَمَّا طَغَى الْمَاءُ حَمَلْنَاكُمْ فِي الْجَارِيَةِ
(12) لِنَجْعَلَهَا لَكُمْ تَذْكِرَةً وَتَعِيَهَا أُذُنٌ وَاعِيَةٌ
Maksudnya :
"Sesungguhnya Kami, tatkala air telah naik ( sampai ke gunung) Kami bawa (nenek-moyang) kamu ke dalam bahtera, (11)
agar Kami jadikan peristiwa itu peringatan bagi kamu dan agar diperhatikan oleh telinga yang mahu mendengar."(12)
فَأَخَذَتْهُمُ الصَّيْحَةُ مُشْرِقِينَ (73) فَجَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ حِجَارَةً مِنْ سِجِّيلٍ (74) إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ (75) وَإِنَّهَا لَبِسَبِيلٍ مُقِيمٍ (76) إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِلْمُؤْمِنِينَ (77Maksudnya :
" Maka mereka dibinasakan oleh suara keras yang mengeggar amat dahsyat, ketika matahari akan terbit.(73)
Maka Kami jadikan bahagian atas kota itu terbalik ke bawah dan Kami hujani mereka dengan batu daripada tanah yang keras.(74)
Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang memerhatikan tanda-tanda.(75)
Dan sesungguhnya kota itu benar-benar terletak di jalan yang masih tetap (dilalui manusia).(76)
Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman."(77)
Firman Allah dalam al-Quran memperjelaskan hal ini seperti yang terkandung dalam surah سورة الشعراء Asy-Syu'araa' ayat 60-68 :
فَأَتْبَعُوهُمْ مُشْرِقِينَ (60) فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ (61) قَالَ كَلا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ (62) فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ (63) وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الآخَرِينَ (64) وَأَنْجَيْنَا مُوسَى وَمَنْ مَعَهُ أَجْمَعِينَ (65) ثُمَّ أَغْرَقْنَا الآخَرِينَ (66) إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (67) وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (68
"Maka Fir'aun dan bala tenteranya dapat menyusuli mereka di waktu matahari terbit. (60)
Maka setelah kedua golongan itu saling melihat, berkatalah pengikut-pengikut Musa:'Sesungguhnya kita benar-benar akan tersusul.' (61)
Musa menjawab: ' Tidak sesekali akan tersusul; sesungguhnya Tuhan ku 'berserta' ku, kelak Dia akan memberi petunjuk kepada ku.'(62)
Lalu Kami wahyukan kepada Musa : 'Pukullah lautan itu dengan tongkat mu.' Maka terbelahlah lautan itu dan tiap-tiap belahan adalah seperti gunung yang besar. (63)
Dan di sanalah Kami dekatkan golongan yang lain. (64)
Dan Kami selamatkan Musa dan semua orang yang bersertanya. (65)
Dan Kami tenggelamkan golongan yang lain itu. (66)
Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar merupakan suatu tanda (mukjizat) dan tetapi adalah kebanyakan mereka tidak beriman.(67)
Dan sesungguhnya Tuhan mu benar-benar Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang."(68)
وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ
" Dan (ingatlah) ketika Kami belah laut untukmu, lalu Kami selamatkan kamu dan Kami tenggelamkan (Fir'aun) dan pengikut-pengikutnya sedang kamu sendiri (Nabi Musa a.s.) menyaksikan."
Firman Allah dalam al-Quran berulang kali menceritakan perihal Firaun yang berusaha mencabar Nabi Musa a.s. dalam banyak perkara. Antara yang amat menarik ialah kisah ahli-ahli sihir yang diundang khas oleh Firaun untuk mencabar 'sihir' Nabi Musa a.s.. Mereka dijanjikan dengan upah paling lumayan dan kedudukan tinggi di sisi Firaun jika mereka berjaya mengalahkan 'sihir' Nabi Musa a.s. Ahli-ahli sihir yang tidak pernah mengenali Nabi Musa amat gembira dengan tawaran lumayan yang dijanjikan telah menyahut cabaran.
Setelah semuanya berhimpun untuk menyaksikan 'pertarungan' luar biasa antara ahli sihir terhandal dalam negeri menentang ilmu 'sihir' Nabi Musa a.s. Nabi Musa a.s. sempat menyampaikan seruan keimanan kepada ahli-ahli sihir. 'Pertarungan' bermula dengan ahli-ahli sihir mencampakkan 'tali' dan 'tongkat' yang seolah-olah bertukar menjadi ular bergerak meluru ke arah Nabi Musa a.s. Pada ketika itu juga Allah mewahyukan kepada Nabi Musa supaya mencampakkan tongkat pada tangan kanannya. Sebaikan sahaja dicampakkan maka dengan serta merta tongkat Nabi Musa a.s. bertukar menjadi seekor ular yang besar menelan kesemua 'ular' ahli sihir. Firman Allah dalam surah سورة طه Thaaha ayat 66-69 menjelaskan :
قَالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى (66) فَأَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُوسَى (67) قُلْنَا لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الأعْلَى (68) وَأَلْقِ مَا فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُوا إِنَّمَا صَنَعُوا كَيْدُ سَاحِرٍ وَلا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَى (69)
Maksudnya :
" Berkata Musa : ' Silakan kamu sekalian melemparkan '. Maka tiba-tiba tali-tali dan tongkat-tongkat mereka, terbayang kepada Musa seakan-akan ia merayap cepat lantaran sihir mereka. (66)
Maka Musa merasa takut dalam hatinya, ( 67)
Kami berkata : ' Janganlah kamu takut, sesungguhnya kamulah yang paling unggul ( menang). (68)
Dan lemparkanlah apa yang ada di tangan kananmu, nescaya ia akan menelan apa yang mereka perbuat. Sesungguhnya apa yang mereka perbuat itu adalah tipu daya tukang sihir ( belaka). Dan tidak akan menang tukang-tukang sihir itu, dari mana sahaja ia datang'. "( 69)
Apabila ahli-ahli sihir melihat dengan mata kepala mereka sendiri terhadap apa yang berlaku terus sujud ketakutan dan melafazkan keimanan mereka kepada Allah sebagaimana Firman Allah dalam surah yang sama ayat 70. Firaun yang jahil ilmu sihir dan tidak memahami mukjizat kenabian adalah Perbuatan Ijadi Allah tidak memahami apa yang berlaku. Dia beranggapan bahawa tindakan ahli-ahli sihir tersebut beriman kepada Nabi Musa a.s. adalah satu pakatan dengan Nabi Musa a.s. untuk menjatuhkannya. Lalu dengan amat marah dia menempelak dengan mengeluarkan kata-kata ugutan sebagaimana Firman Allah pada ayat 71 :
Maksudnya :
" Berkata Firaun : ' Apakah kamu telah beriman (percaya dengan yakin) kepadanya (Musa) sebelum aku memberi izin kepada mu sekalian. Sesungguhnya ia adalah pemimpinmu yang mengajarkan sihir kepadamu sekalian. Maka sesungguhnya aku akan memotong tangan dan kaki kamu sekalian dengan bersilang secara bertimbal balik, dan sesungguhnya aku akan menyalib kamu sekalian pada pangkal pohon kurma dan sesungguhnya kamu akan mengetahui siapa di antara kita yang lebih pedih dan lebih kekal seksaannya'."
Kata-kata ancaman seksaan yang dahsyat daripada Firaun tidak sedikitpun menakutkan dan menggementarkan hati ahli-ahli sihir kerana mereka amat memahami kekuasaan Allah yang tidak ada tolok bandingnya. Justeru mereka lebih rela kena seksa Firaun daripada hidup dalam kekufuran. Hal ini diperjelaskan Allah dalam ayat 72-76 pada surah yang sama.
Maksudnya :قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ (69) وَأَرَادُوا بِهِ كَيْدًا فَجَعَلْنَاهُمُ الأخْسَرِينَ (70
" Kami berfirman : 'Hai api menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatan bagi Ibrahim', (69)
mereka hendak berbuat makar terhadap Ibrahim, maka Kami menjadikan mereka itu orang-orang yang paling merugi." (70)
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ (1) أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ (2) وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرًا أَبَابِيلَ (3) تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ (4) فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ (5
" Apakah kamu tidak memperhatikan bagaimana Tuhanmu telah bertindak terhadap tentera bergajah? (1)
Bukankah Dia telah menjadikan tipu daya mereka (untuk menghancurkan Ka'bah) itu sia-sia? (2)
dan Dia mengirimkan kepada mereka burung yang berbondong-bondong,(3)
yang melimpari mereka dengan batu (berasal) dari tanah yang terbakar, (4)
lalu dia menjadikan mereka seperti daun-daun yang dimakan (ulat)." (5)
Justeru kebanyakan manusia yang tidak mempunyai 'Ainul Qalbi, Al-Basirah atau Matahati adalah terlalu sukar atau tidak akan memahami Perbuatan Ijadi Allah yang diperlihatkan buktinya yang jelas lagi nyata melalui mukjizat Rasul-rasul Allah yang dibangkitkan tetapi mereka beranggapan bahawa kesemua keajaiban itu adalah perbuatan 'sihir' belaka dan memandang Rasul itu sebagai orang 'gila'. Hakikat ini diperjelaskan Allah dalam al-Quran surah سورة الذاريات Adz-Dzaariyaat ayat 52:
كَذَلِكَ مَا أَتَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلا قَالُوا سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ
Maksudnya :
Walaupun mukjizat itu hanya dikurniakan kepada para Nabi dan Rasul sahaja tetapi pada hakikatnya apa yang berlaku di sebalik peristiwa yang dikaitkan dengan sesuatu mukjizat para Rasul itu adalah kuasa atau Perbuatan Ijadi Allah yang tidak mempunyai sebarang kekurangan, kelemahan atau mempunyai kaifiat atau ibarat. Ia boleh berlaku mengikut tempoh masa yang dikehendaki-Nya berbentulan dengan Ilmu-Nya yang Qadim lagi Azali dan ketetapan takdir-Nya sama ada memakan masa yang sangat lama atau dengan amat pantas dan penuh dengan keajaiban yang amat menakjubkan dan luar biasa berbetulan dengan kehendak dan ketetapan takdir Allah. Kesemuanya berlaku dengan kehendak Allah belaka dan bukan melalui proses atau susunan fikiran atau kajian saintifik menggunakan kaedah teori dan formula setelah melakukan berbagai percubaan"trial and error"." Demikianlah tidak seorang Rasul pun yang datang kepada orang-orang yang sebelum mereka, melainkan mereka mengatakan :'Ia adalah seorang tukang sihir atau orang gila'."
Mukjizat yang dikurniakan Allah kepada Nabi Sulaiman a.s. adalah sesuatu yang amat menarik lagi menakjubkan umat manusia apabila dia dapat menguasai pemerintahannya bukan sahaja kepada manusia tetapi temasuk juga alam tabi'ie, makhluk jin dan binatang melata. Makhluk jin yang tidak dapat dilihat dengan mata kepala manusia biasa dan dapat dibuktikan secara saintifik akan kewujudan mereka turut mentaati Nabi Sulaiman a.s. dengan menjadi tentera, golongan pekerja dan hamba abadi kepada Nabi Sulaiman a.s..
Maksudnya :وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌ وَأَسَلْنَا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ وَمِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَمَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِيرِ (12) يَعْمَلُونَ لَهُ مَا يَشَاءُ مِنْ مَحَارِيبَ وَتَمَاثِيلَ وَجِفَانٍ كَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَاسِيَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُدَ شُكْرًا وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ (13
" Dan Kami (tundukkan) angin bagi Sulaiman, yang perjalanannya di waktu pagi sama dengan perjalanan sebulan dan perjalanannya di waktu petang sama dengan perjalanan sebulan (pula) dan Kami alirkan cairan tembaga baginya. Dan sebahagian dari jin ada yang bekerja di hadapannya (di bawah kekuasaannya) dengan izin Tuhannnya. Dan siapa yang menyimpang di antara mereka dari perintah Kami, Kami rasakan kepadanya azab neraka yang apinya menyala-nyala. (12)
Para jin membuat untuk Sulaiman apa yang dikehendakinya dari gedung-gedung yang tinggi dan patung-patung dan piring-piring yang (besarnya) seperti kolam dan periuk yang tetap (berada di atas tungku). Bekerjalah hai keluarga Daud untuk bersyukur (kepada Allah). Dan sedikit sekali dari hamba-hambaKu yang berterima kasih." (13)
Keajaiban perbuatan Allah melalui mukjizat Nabi dapat dilihat juga apabila tentera-tentera Rasulullah s.a.w. keputusan air semasa di dalam peperangan. Baginda telah memasukkan jarinya ke dalam kendi baki air wuduk dan dengan serta merta air yang terdapat di dalam kendi tersebut boleh digunakan dengan mencukupi bagi memenuhi apa juga hajat keperluan walau seramai mana sekalipun jumlah tentera baginda. Dari manakah datangnya air tersebut?
اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ.
“Telah hampir sa'at (kedatangan hari qiamat) dan terbelahlah bulan.”
Ilustrasi imaginasi pelukis bulan terbelah dua di Mekah
سورة القمر Al-Qamar: 1-3 yang tertera di atas, disahihkan lagi di dalam Hadis Rasulullah :
سَأَلَ أَهْلُ مَكَّةَ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- آيَةً فَانْشَقَّ الْقَمَرُ بِمَكَّةَ مَرَّتَيْنِ فَنَزَلَتِ (اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ) إِلَى قَوْلِهِ (سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ
i.“Penduduk Makkah meminta kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam suatu bukti. Akhirnya bulan terbelah di Makkah menjadi dua bahagian, lalu turunlah ayat yang bermaksud : ‘Telah dekat datangnya hari kiamat dan telah terbelah bulan. Dan jika mereka (orang-orang musyrikin) melihat suatu tanda (mu’jizat), mereka berpaling dan berkata: “(Ini adalah) sihir yang terus menerus”.(Al-Quran surah سورة القمر Al-Qamar: 1-2).” [HR Tirmizi]
ii.Diriwayatkan oleh Ibnu Mas’ud, beliau berkata:
انْشَقَّ الْقَمَرُ بِمَكَّةَ حَتَّى صَارَ فِرْقَتَيْنِ، فَقَالَ كُفَّارُ أَهْلِ مَكَّةَ: هَذَا سِحْرٌ سَحَرَكُمْ بِهِ ابْنُ أَبِي كَبْشَةَ؛ انْظُرُوا السُّفَّارَ فَإِنْ كَانُوا رَأَوْا مَا رَأَيْتُمْ فَقَدْ صَدَقَ، وَإِنْ كَانُوا لَمْ يَرَوْا مَا رَأَيْتُمْ فَهُوَ سِحْرٌ سَحَرَكُمْ بِهِ، قَالَ: فَسُئِلَ السُّفَّارُ وَقَدِمُوا مِنْ كُلِّ وَجْهٍ فَقَالُوا: رَأَيْنَا
Maksudnya :
“Bulan terbelah di Mekah hingga menjadi dua bahagian. Orang-orang kafir Mekah berkata: ‘Ini adalah sihir. Ibnu Abi Kabsyah menyihir kalian. Tunggulah orang-orang yang bersafar tiba. Kalau mereka melihat seperti apa yang kalian lihat, maka Muhammad benar. Kalau mereka tidak melihat apa yang kalian lihat, maka Muhammad telah menyihir kalian’. Mereka bertanya pada para musafir yang datang dari berbagai penjuru. Kata mereka: ‘Kami melihatnya’.” [HR. al-Baihaqi ]
Dari Abdullah bin Mas’ud radhiallahu ‘anhu, ia berkata :
رَأَيْتُ الْقَمَرَ مُنْشَقًّا بِشِقَّتَيْنِ مَرَّتَيْنِ بِمَكَّةَ قَبْلَ مَخْرَجِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم، شِقَّةٌ عَلَى أَبِي قُبَيْسٍ، وَشِقَّةٌ عَلَى السُّوَيْدَاءِ” فَقَالُوا: سُحِرَ الْقَمَرُ. فَنَزَلَتْ {اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ} [القمر: 1
Maksudnya :
Golongan manusia yang tidak beriman masih tetap mengingkari kebenaran kisah-kisah kenabian ini dengan membuat berbagai teori, persepsi dan andaian untuk menafikan serta menyanggah kebenaran kewujudannya. Kebanyakan mereka hanya beranggapan apa yang diceritakan dalam al-Quran itu sebagai satu kisah dongeng purba berunsur mitos legenda sejarah agama yang bertujuan untuk menyeronokkan cerita sahaja yang tidak ada ada kaitan langsung dengan tamadun dunia yang wajar diberikan perhatian serius dan dilakukan kajian menyeluruh dalam pelbagai aspek kemanusiaan dan ketamadunan. Terdapat beberapa ayat al-Quran yang menjelaskan perihal golongan manusia yang mengejek-ejek kisah-kisah yang diwahyukan Allah di dalam al Quran adalah dusta belaka dan kisah dongengan manusia zaman dahulu kala. Antaranya ialah:iii.“Aku melihat bulan terbelah menjadi dua bahagian sebanyak dua kali. Peristiwa ini terjadi di Mekah sebelum hijrahnya Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Satu potongan di atas Gunung Abu Qubais dan potongan lainnya di atas As-Suwaida. Mereka berkata, ‘Bulan telah disihir’. Turunlah Firman-Nya (surah al-Qamar): ‘Telah dekat datangnya saat itu dan telah terbelah bulan’.” [HR. al-Hakim ]
وَمَا يُكَذِّبُ بِهِ إِلا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ (12) إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الأوَّلِينَ (13
Maksudnya :
i."Dan tidak ada yang mendustakan hari pembalasan itu melainkan setiap orang yang melampau batas lagi berdosa, (12)
[Surah سورة المطففين Al-Muthaffiin : 12-13 ]yang apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami, ia berkata: ' Ini adalah dongengan orang-orang yang dahulu'." (13)
Maksudnya :وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلا إِفْكٌ افْتَرَاهُ وَأَعَانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ فَقَدْ جَاءُوا ظُلْمًا وَزُورًا (4) وَقَالُوا أَسَاطِيرُ الأوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا فَهِيَ تُمْلَى عَلَيْهِ بُكْرَةً وَأَصِيلا (5
ii." Dan orang-orang kafir berkata : ' Al-Quran ini tidak lain hanyalah kebohongan yang diada-adakan oleh Muhammad dan dia dibantu oleh kaum yang lain', maka sesungguhnya mereka telah berbuat suatu kezaliman dan dusta yang besar. (4)
Dan mereka berkata : ' Dongengan-dongengan orang-orang dahulu, dimintanya supaya dituliskan, maka dibacakan dongengan itu kepadanya setiap pagi dan petang'." (5)
[Surah سورة الفرقان Al-Furqan : 4-5 ]
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قَالُوا أَسَاطِيرُ الأوَّلِينَMaksudnya :
[Surah سورة النحل An-Nahl : 24 ]iii."Dan apabila dikatakan kepada mereka: 'Apakah yang telah dturunkan Tuhan mu?'. Mereka menjawab: 'Dongengan-dongengan orang-orang dahulu'."
لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لأولِي الألْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
iv." Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. Al-Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman."
[ Surah سورة يوسف Yusuf : 111 ]
Pegangan iktiqad Ahli Sunnah wal Jamaah tentang mukjizat yang dikurniakan kepada para Rasul Alahimussalam ini adalah seperti yang dipaparkan dalam Terjemah Aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah pada maksud Syahdah At-Tauhid dalam bab Al-Afa'al-(أَلْأَفْعَالُ)-(Perbuatan) Allah :
وأنه عزوجل يثيب عباده المؤمنين على الطاعات بحكم الكرم والوعد لا بحكم الاستحقاق واللزوم له إذ لا يجب عليه لأحد فعل ولا يتصور منه ظلم ولا يجب لأحد عليه حق. وأن حقه في الطاعات وجب على الخلق بإيـجـابه على ألسنة أنبـيائه علـيـهم السلام لا بمجرد العقل ولكنه بعث الرسل وأظهر صدقهم بالمعجزات الظاهرة فبلغوا أمره ونهيه ووعده ووعيده فوجب على الخلق تصديقهم فيما جاؤا بهMaksudnya :
"....Adalah hal yang demikian itu ialah Allah SWT telah membangkitkan Rasul-rasul dan telah menzahirkan kebenaran mereka itu dengan beberapa banyak mukjizat yang terang dan nyata. Maka berkerjalah mereka itu untuk menyampaikan segala suruhan Allah dan barang-barang tegahan-Nya dan janji-janjian balasan pahala dan balasan azab-Nya.Maka wajiblah ke atas sekalian hamba Allah itu mempercayai kebenaran mereka itu dan menerimanya segala seruan Rasul-rasul itu pada sebarang apa juga barang yang didatangkan dan disampaikan oleh mereka."
i. Perbandingan Iktikad Orang Melayu Bhg. 3
ii. Allah Mengadakan Sesuatu Dengan Qadrat-Nya
iii. Polemik Wujudiah , Nuur Muhammad dan Awal Makhluk
iv. Kemuliaan Manusia, Roh Amalan Salih dan Kemuliaan Malaikat
v.PENGERTIAN AL-MURAQABAH DAN GOLONGAN AHLI AL-MUQARRABIN
vi. https://www.facebook.com/MyNatureGallery/videos/685712131801405/
vii. https://www.facebook.com/kauadaofficial/videos/1870888053022377/
هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
Maksudnya :
"Dia-lah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkan-Nya manzilah-manzilah (tempat-tempat) bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan (waktu). Allah tidak mengadakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaran dan kekuasaan-Nya) kepada orang-orang yang mengetahui."
********************************
لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
" Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang salah. Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."
*****************************************[Al-Quran surah سورة البقرة Al-Baqarah : 256]
Maksudnya :وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْيًا وَعَدْوًا حَتَّى إِذَا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ (90) آلآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ (91) فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ (92
"Dan Kami selamatkan Bani Israil melintasi laut, lalu mereka diikuti oleh Fir'aun dan bala tenteranya, kerana hendak menganiaya dan menindas (mereka); hingga bila Fir'aun itu telah hampir tenggelam berkatalah dia : 'Aku percaya bahawa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku termasuk orang yang berserah diri (kepada Allah)'.(90 )
Apakah sekarang (baru kamu percaya), pada hal sesungguhnya kamu telah durhaka sejak dahulu, dan kamu termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan. (91)
Maka pada hari ini Kami selamatkan badanmu supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudahmu dan sesungguhnya kebanyakan daripada manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami." (92)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan