[Sambungan daripada : Kitab Tipu Daya Syaitan (تلبيسات الشيطان للانسان)
بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلاَةً تُنْجِينَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ اْلاَحْوَالِ وَاْلآفَاتِ وَتَقْضِى لَنَا بِهَامِنْ جَمِيعَ الْحَاجَاتِ وَتُطَهِّرُنَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ السَّيِّئَاتِ وَتَرْفَعُنَا بِهَا عِنْدَكَ اَعْلَى الدَّرَجَاتِ.وَتُبَلِّغُنَا بِهَا اَقْصَى الْغَايَاتِ مِنْ جَمِيعِ الْخَيْرَاتِ فِى الْحَيَاتِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ
الم (1) ذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ (2) الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ (3) وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ (4) أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5)Maksudnya :
"الم [Alif Laam Mim ] (1).
Kitab (al-Quran) ini tidak ada keraguannya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa, (2)
(Iaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan solat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka, (3)
dan mereka yang beriman kepada Kitab (al-Quran) yang telah diturunkan kepadamu dan Kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat. (4)
Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhannya, dan merekalah orang-orang yang beruntung." (5)
**********************************
وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَقَالُوا لَوْلا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ وَالَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى أُولَئِكَ يُنَادَوْنَ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ
Maksudnya :
" Dan jikalau Kami jadikan al-Quran (القرءان) itu suatu bacaan dalam bahasa selain daripada Bahasa Arab tentulah mereka mengatakan : ' Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya?' Apakah (patut al-Quran ) dalam bahasa asing sedang Rasul adalah orang Arab?'. Katakanlah : 'Al-Quran (القرءان) itu adalah penawar bagi orang-orang yang beriman. Dan orang-orang yang tidak beriman pada telinga mereka ada sumbatan, sedang al-Quran itu suatu kegelapan bagi mereka. Mereka itu adalah (seperti) orang-orang yang dipanggil dari tempat yang jauh."
[Al-Quran surah سورة فصلت Fush shilat: 44]
**********************************
لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
"Sekiranya Kami turunkan al-Quran (القرءان)ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu tunduk terpecah-belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya."
[ Al-Quran surah سورة الحشر al-Hasyr : 21]
***********************************************************
"Dia Hidup dengan Hayat-Nya yang Qadim, Dia Mengetahui dengan Ilmu-Nya yang Qadim, Dia Berkuasa dengan Qadrat-Nya yang Qadim, Dia Berkehendak dengan Kehendak-Nya yang Qadim, Dia Mendengar dengan Pendengaran-Nya yang Qadim, Dia Melihat dengan Penglihatan-Nya/Pemandangan-Nya yang Qadim dan Dia BERKATA-KATA dengan Kalam-Nya yang Qadim (tanpa huruf dan tanpa suara)...."
الكــــلام :وأنه تعالى آمر ناه متوعد بكلام أزلي قديم قائم بذاته لا يشبه كلام الخلق فليس بصوت يحدث من انسلال هواء او اصطكاك أجرام ولا بحرف ينقطع باطباق شفة أو تحريك لسان . وأن القرآن والتوراة والانجيل والزبور كتبه المنزلة على رسله عليهم السلام. وأن القرآن مقروء بالألسنة مكتوب في المصاحف محفوظ في القلوب وأنه مع ذلك قديم قائم بذات الله تعالى لا يقبل الانفصال والافتراق بالانتقال الى القلوب والاوراق، وأن موسى صلى الله عليه وسلم سمع كلام الله بغير صوت ولا حرف ، كما يرى الأبرار ذات الله تعالى في الآخرة من غير جوهر ولا عرض . واذا كانت له هذه الصفات كان حيا عالما قادرا مريدا سميعا بصيرا متكلما بالحياة والقدرة والعلم والارادة والسمع .والبصر والكلام لا بمجرد الذات
"AL-KALAMU (الكــلام):
Bahawasanya Allah SWT itu Berkata-kata, menyuruh, menegah, menjanjikan balasan kebaikan dan balasan kejahatan. Dia Berkata-kata dengan Kalam-Nya yang Qadim lagi Azali dan Dia sentiasa Berkata-kata dan selama-lamanya berkata-kata dengan Kalam-Nya yang Qadim. Sesungguhnya Kalam Allah SWT itu tidak menyamai kalam segala makhluk kerana Kalam Allah SWT itu tiada berhuruf, tiada bersuara dan tidak berkafiat walau dengan apa jua cara sekalipun.
Bahawasanya Al-Quran, At-Taurat, Al-Injil, dan Az-Zabur ialah kitab-kitab Allah yang diturunkan kepada Rasul-rasul-Nya Alaihimussalam. Al-Quran itu dibaca dengan lidah, ditulis dalam mashaf, dihafaz dalam hati dan dalam begitu pun adalah Kalam Allah SWT itu ianya Qadim berdiri kepada Zat Allah yang Qadim yang tiada menerimai berhubung, bercerai, berpindah, tiada kepada hati-hati, tiada kepada kertas-kertas dan tiada kepada lidah-lidah.
Bahawasanya Nabi Allah Musa a.s. mendengar Kalam Allah SWT itu dengan tiada bersuara dan tiada berhuruf sebagaimana juga orang mukminin yang ahli kebahagiaan itu melihat Zat Allah di negeri akhirat kelak dengan tiada berupa, tiada berwarna, tiada berpihak, tiada bertempat dan tiada berkafiat walau bagaimana cara sekalipun.
Apabila Allah SWT itu sedemikian keadaannya maka Allah SWT itu Ia-Nya yang Hidup, yang Berilmu, yang Berkuasa, yang Berkehendak, yang Mendengar, yang Melihat, yang Berkata-kata dan Dia hidup dengan Hayat-Nya yang Qadim, Dia mengetahui dengan Ilmu-Nya yang Qadim, Dia berkuasa dengan Qadrat-Nya yang Qadim, Dia berkehendak dengan Kehendak-Nya yang Qadim, Dia mendengar dengan Pendengaran-Nya yang Qadim, Dia melihat dengan Penglihatan-Nya yang Qadim dan Dia Berkata-kata dengan Kalam-Nya yang Qadim dan tidaklah semata-mata Zat-Nya sahaja (yang Qadim)."
"Allah mengadakan sesuatu dengan Zat-Nya yang Qadim, berkata-kata dengan Zat-Nya yang Qadim, Allah mendengar dan melihat dengan Zat-Nya yang Qadim...." dan seterusnya kepada sifat-sifat Allah yang lain.
" Allah BERKATA-KATA dengan Kalam-Nya yang Qadim yang tidak sesekali menyamai dengan sifat-sifat kalam makhluk dalam apa jua hal, jalan dan cara sekalipun tanpa misal, tanpa ibarat, tanpa kaifiat dan tanpa umpama. Allah berkata-kata menyuruh, menegah menjanjikan balasan-balasan kebaikan dan kejahatan dengan Kalam-Nya yang Qadim lagi Azali dan Dia sentiasa BERKATA-KATA dengan Kalam-Nya yang Qadim. Kalam Allah tidak sesekali menyamai dengan kalam makhluk kerana Kalam Allah tidak bersuara, tidak berhuruf dan tidak berkaifiat sama sekali dalam apa jua hal sekalipun."
قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِن رَّبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَMaksudnya :
[ Surah سورة النحل An-Nahl : 102]i." Katakanlah : 'Ruhul Qudus (Jibril) menurunkan al-Quran (القرءان) itu dari Tuhanmu dengan benar untuk meneguhkan (hati) orang-orang yang beriman, dan menjadi petunjuk serta khabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri kepada Allah'."
المر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَMaksudnya :
[ Surah سورة الرعد Ar-Ra'd : 1]ii."المر[Alif Laam Mim Raa]. Ini adalah ayat-ayat Al-Kitab (al-Quran). Dan Kitab yang diturunkan kepadamu daripada Tuhan mu itu adalah benar; akan tetapi kebanyakan manusia tidak beriman (kepadanya)."
Maksudnya :يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا بَعِيدًا
iii." Wahai orang-orang yang beriman, tetaplah beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan kepada kitab yang Allah turunkan kepada Rasul-Nya, serta kitab yang Allah turunkan sebelumnya. Barangsiapa yang kafir kepada Allah, Malaikat-malaikat-Nya, Kitab-kitab-Nya, Rasul-rasul-Nya, dan Hari Kemudian, maka sesungguhnya orang itu telah sesat sejauh-jauhnya."
[Surahسورة النساء An-Nisaa': 136]
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ (4) أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5)
Maksudnya :
iv." dan mereka yang beriman kepada Kitab (al-Quran) yang telah Kami turunkan kepadamu dan Kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat. (4)
[Surah سورة البقرة Al-Baqarah : 4-5 ]Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhannya, dan merekalah orang yang beruntung." (5)
Maksudnya :وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلا تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِي وَكِيلا
[ Surah سورة الإسراء Al-Isra' : 2 ]v." Dan Kami berikan kepada Musa kitab (Taurat) dan Kami jadikan kitab Taurat التَّوْرَاةُ itu petunjuk bagi Bani Israil (dengan Firman) : 'Janganlah kamu mengambil penolong selain Aku'."
Maksudnya :وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَيْنَا دَاوُدَ زَبُورًا
[Surah سورة الإسراء Al-Isra' : 55 ]vi." Dan Tuhan-mu lebih mengetahui siapa yang (ada) di langit dan di bumi. Dan sesungguhnya telah Kami lebihkan sebahagian Nabi-nabi itu atas sebahagian (yang lain), dan Kami berikan Zabur الزبور kepada Daud."
وَقَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَآتَيْنَاهُ الإنْجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ
[Surah سورة المائدة Al-Maa-idah : 46 ]vii." Dan Kami iringkan jejak mereka (Nabi-nabi Bani Israil) dengan 'Isa putera Maryam, membenarkan kitab yang sebelumnya, iaitu at-Taurat التَّوْرَاةُ. Dan Kami telah memberikan kepadanya Kitab al-Injil الانجيل di dalamnya (ada) petunjuk dan cahaya (yang menerangi), dan membenarkan kitab yang sebelumnya, iaitu kitab at-Taurat التَّوْرَاةُ. Dan menjadi petunjuk serta pengajaran untuk orang-orang yang bertaqwa."
Nama-nama lain bagi al-Quran adalah :
- Al-Kitaab (اﻟﻛتاب) : bermaksud sebuah kitab berdasarkan Firman Allah:
الم (1) ذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ (2
" الم [ Aliff, Laam, Miim]. Kitab al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa." [ Surah al-Baqarah : 1-2]
- Al-Furqaan (ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ) : bermaksud pemisah antara yang hak dengan yang batil sebagaimana Firman Allah:
تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا
" Maha Suci Allah yang telah menurunkan al-Furqaan kepada hamba-Nya (Muhammad), agar menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam." [Surah al-Furqaan : 1]
- Az-Zikir (اﻟذﻛﺮ) : bermaksud peringatan berdasarkan Firman Allah:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
" Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan peringtan 'الذِّكْرَ' (al-Quran) dan sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya." [Surah al-Hijr : 9 ]
- At-Tanzil (ﺍﻟﺘﻨﺰﻳﻞ) : bermaksud penurunan. Nama ini merujuk kepada Firman Allah:
وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ
" Dan sesungguhnya al-Quran ini benar-benar diturunkan oleh Allah Tuhan sekalian alam." [Surah Asy-Syu'araa' : 192 ]
وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلا وَحْيًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ (51) وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلا الإيمَانُ وَلَكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (52Maksudnya :
i. " Dan tidak ada bagi seorang manusia pun bahawa Allah berkata-kata dengan dia kecuali dengan perantaraan wahyu atau 'di belakang tabir' atau dengan mengutus seorang utusan (malaikat) lalu diwahyukan kepadanya dengan seizin-Nya apa yang Dia Kehendaki. Sesungguhnya Dia Maha Tinggi lagi Maha Bijaksana. (51)
Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu (al-Quran) dengan perintah Kami. Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah al-Kitab (al-Quran) dan tidak pula mengetahui al-Quran itu 'cahaya', yang Kami tunjuki degan dia siapa yang Kami Kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya kamu benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus." (52)
[ Surah سورة الشورى Asy-Syuura : 51-52 ]
وَإِنَّهُ لَتَنزيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ (192) نزلَ بِهِ الرُّوحُ الأمِينُ (193) عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ (194) بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ (195)
Maksudnya :
ii. " Dan sesungguhnya al-Quran ini benar-benar diturunkan oleh Tuhan semesta alam, (192)
dia dibawa turun oleh Ar-Ruh Al Amin ( Malaikat Jibril AS) (193)
ke dalam hatimu ( Muhammad) agar kamu menjadi salah seorang di antara orang-orang yang memberi peringatan, (194 )
dengan bahasa Arab yang jelas." (195)
[ Surah سورة الشعراء Asy-Syu'araa' : 192-195 ]
وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَرُسُلًا لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا
Maksudnya :
iii." Dan ( Kami telah mengutus) Rasul-rasul yang sungguh telah Kami kisahkan tentang mereka kepadamu dahulu, dan Rasul-rasul yang tidak Kami kisahkan tentang mereka kepadamu. Dan Allah telah berbicara kepada Musa ( dengan Kalam-Nya ) secara langsung."
[ Surah سورة النساء An Nisaa' : 164 ]
Firman Allah dalam surah سورة الشعراء Asy Syu'araa' ayat 196-197 menjelaskan bahawa Al-Quran itu telah disebut dalam kitabullah terdahulu sebelum dibangkitkan Nabi Muhammad s.a.w sebagai Rasulullah s.a.w :
وَإِنَّهُ لَفِي زُبُرِ الأوَّلِينَ (196) أَوَلَمْ يَكُنْ لَهُمْ آيَةً أَنْ يَعْلَمَهُ عُلَمَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ (197)
Maksudnya :
Contoh skrip dalam Bahasa Ibrani (Hebrew)"Dan sesungguhnya al-Quran itu benar-benar ( tersebut) dalam Kitab-kitab orang yang dahulu. ( 196 )
dan apakah tidak cukup menjadi bukti bagi mereka, bahawa para ulama Bani Israil mengetahuinya?." ( 197 )
Maksudnya :وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلا خَسَارًا
[ Surah سورة الإسراء Al-Israa' : 82 ]i." Dan Kami turunkan al-Quran (القرءان) suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan al-Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian."
يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
[Surah سورة المائدة Al-Mā'idah : 16]ii." Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap gelita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizin-Nya dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus."
تِلْكَ اٰيٰتُ اللّٰهِ نَتْلُوْهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ ۗ وَمَا اللّٰهُ يُرِيْدُ ظُلْمًا لِّلْعٰلَمِيْنَ
Maksudnya :
iii." Itulah ayat-ayat Allah, Kami bacakan ayat-ayat itu kepadamu dengan benar dan tiadalah Allah berkehendak untuk menzalimi hamba-hamba-Nya."
[ Surah سورة آل عمران Ali 'Imran : 108 ]
Maksudnya :فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ (15) الْجَوَارِ الْكُنَّسِ (16) وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ (17) وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ (18) إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ (19) ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ (20
" Sungguh, Aku bersumpah dengan bintang-bintang,(15)
yang beredar dan terbenam, (16)
demi malam apabila telah hampir meninggalkan gelapnya, (17)
dan demi subuh apabila fajarnya mulai menyingsing,(18)
sesungguhnya al-Quran itu benar-benar Firman (Allah yang dibawa oleh) utusan yang mulia, (Jibril), (19)
yang mempunyai kekuatan, yang mempunyai kedudukan tinggi di sisi Allah yang memiliki al-'Arasy."(20)
Demikian juga Allah bersumpah bahawa al-Quran itu adalah bacaan yang amat mulia dan mengingatkan manusia jangan sesekali menganggap dan memandang remeh terhadap kesucian dan kebenaran al-Quran sebagaimana Firman-Nya dalam surah سورة الواقعة Al-Waaqiah ayat 75-82 :
فَلا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ (75) وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ (76) إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ (77) فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ (78) لا يَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ (79) تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ (80) أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ (81) وَتَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُونَ (82)
Maksudnya :
" Maka Aku bersumpah dengan masa turunya bahagian-bahagian al-Quran. ( 75)
Sesungguhnya sumpah itu adalah sumpah yang besar kalau kamu mengetahui, ( 76 )
sesungguhnya al-Quran ini adalah bacaan yang sangat mulia, (77)
pada kitab yang terpelihara ( Lauhul Mahfuz), (78)
tidak menyentuhnya kecuali orang yang disucikan. (79)
Diturunkan dari Tuhan semesta alam. (80)
Maka apakah kamu menganggap remeh sahaja al-Quran ini? (81)
kamu (mengganti) rezeki (yang Allah berikan) dengan mendustakan (Allah). (82)
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (1) خَلَقَ الإنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ (2) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الأكْرَمُ (3) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ (4) عَلَّمَ الإنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ (5
“Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang telah mengadakan (segala makhluk). (1)
Ia telah menjadikan manusia daripada a’laq (segumpal darah beku).(2)
Bacalah dan Tuhanmu (adalah) Yang Maha Mulia (yang tiada menyamai-Nya sekalian yang mulia).(3)
Yang Dia telah mengajar (menulis) dengan kalam. (4)
Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya."(5)
وَلَمَّا جَاءَ مُوسَى لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ
Maksudnya :
"Dan tatkala Musa datang untuk (bermunajat dengan Kami) pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman (langsung) kepadanya, berkatalah Musa: ' Ya Tuhanku, nampakkanlah (Diri Engkau).' Tuhan berfirman:'Kamu tidak sesekali sanggup melihat-Ku, tetapi melihatlah ke bukit itu, maka jika ia tetap di tempatnya (sebagai sediakala) nescaya kamu dapat melihat-Ku (Kebesaran Ku)'; maka ketika Tuhannya menzahirkan (Kebesaran dan Kemuliaan-Nya) kepada gunung itu menjadikan gunung itu hancur-lebur dan Musa pun jatuh pengsan. Maka setelah Musa sedar kembali, dia berkata : ' Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada Engkau dan akulah orang yang pertama dari orang-orang yang beriman'."
1. Adakah Nabi Musa Alaihisalam mendengar Kalam Allah itu ada bersuara dan melihatnya dengan pemandangan matanya ada berhuruf?.
2. Mengikut lumrah hukum tabi'ie sesuatu kalam atau kata-kata itu akan hanya boleh didengari dan difahami melalui deria anggota telinga dan dilihat melalui deria pemandangan mata.Maka bagaimanakah Nabi Musa a.s. mendengar, mengetahui dan memahami bahawa yang didengarinya itu ialah benar-benar Kalam Allah dan bukan kalam makhluk jika sekiranya Kalam Allah yang didengari itu tanpa huruf dan tanpa suara?.
3. Tidakkah menjadi satu perkara yang amat mustahil bagi seseorang manusia boleh mendengar dan memahami Kalam Allah yang tidak ada suara dan tidak ada huruf?.
4. Jika dikatakan bahawa Kalam Allah yang didengari dan diketahui oleh Nabi Musa a.s. itu ada bersuara dan ada huruf, maka jelaslah apa yang didengari dan diketahui oleh Nabi Musa a.s. itu bukan Kalam Allah yang Qadim tetapi ialah kalam makhluk kerana ada mempunyai suara dan ada huruf. Maka tidakkah ini memberi erti bahawa Nabi Musa a.s. mendengar dan berkata-kata secara langsung dengan 'sejenis' makhluk juga dan bukan dengan Allah yang Qadim Zat dan Sifat-Nya?.
Pemandangan di Gunung Thursina , tempat Nabi Musa a.s. menerima wahyu Allah
i. AL-BARIU' (البارئ): الخَالِقُ لِلْاَشْيَاءِ عَلَى غَيرِ مِثَالٍ سَابِقٍ
Bermaksud : Yang Mengadakan, bagi segala sesuatu dengan ketiadaan misal (contoh) yang lalu.
ii. AL-BADI'K ( البديع ): المُبْدِعُ وَالمُنْشِئُ لِلاَشْيَاءِ بِلَا اِحْتِذَاءٍ وَلَا اِقْتِدَاءٍ
Bermaksud: Yang Mengadakan permulaan sesuatu, yakni yang mengadakan permulaan sesuatu daripada semata-mata tidak ada kepada ada dengan tidak berasal daripada apa-apa pun.
Begitu juga jika seseorang itu dilahirkan pekak/tuli dia tidak mungkin dapat memahami kenikmatan mendengar sesuatu bunyi-bunyian yang merdu atau sumbang. Demikian juga dengan kelazatan berjimak yang dirasai melalui sentuhan kulit tidak menyamai dengan kelazatan menikmati makanan atau melihat sesuatu pemandangan yang indah menawan.
Dalam al-Quran surah سورة النجم An-Najm ayat 1-7 ada menyebut Malaikat Jibril AS mempunyai akal yang sangat pintar lagi amat bijaksana. Ilmu dan ketaqwaannya kepada Allah sangat tinggi dan lautan luasnya mengatasi semua malaikat, manusia dan sekalian makhluk Allah yang berada di langit dan bumi:
Maksudnya :وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَى (1) مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَى (2) وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى (3) إِنْ هُوَ إِلا وَحْيٌ يُوحَى (4) عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى (5) ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى (6) وَهُوَ بِالأفُقِ الأعْلَى
"Demi bintang ketika terbenam, (1)
Kawanmu (Muhammad) tidak sesat dan tidak pula keliru. (2)
dan tiadalah yang diucapkannya itu (al-Quran) menurut kemahuan hawa nafsunya.(3)
Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya),(4)
yang diajarkan kepadanya oleh (Jibril) yang sangat kuat, (5)
Yang mempunyai akal yang cerdas; dan (Jibril itu) menampakkan diri rupanya yang asli, (6)
sedang dia berada di ufuk yang tinggi."(7)
Antara rumusan maksud yang terkandung daripada Firman Allah dalam al-Quran سورة النور surah An-Nur ayat 35 yang berbunyi :
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌdapatlah difahami bahawa :
".... hati orang-orang mukmin (para Nabi dan Rasul ) itu diibaratkan mempunyai cahaya. Ia boleh diumpamakan seperti sebuah rumah yang ada bilik yang mempunyai lampu pelita di dalamnya. Pelita ini mempunyai minyak yang sangat bersih dan kerana bersihnya minyak itu ia hampir-hampir bercahaya walaupun tidak disentuhi oleh api. Begitu juga hati orang-orang mukmin ( para Nabi dan Rasul ) mempunyai segala adab perangai amat mulia yang sangat terpuji serta bersih. Sekiranya Allah tidak mengutuskan Malaikat Jibril AS menurunkan wahyu sekalipun hati mereka sangat bercahaya untuk menerima kebenaran."
Hakikat ini terkandung dalam Firman Allah سورة إبراهيم surah Ibrahim ayat 4 :
Maksudnya :وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
" Kami tidak mengutus seorang Rasul pun melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka. Maka Allah menyesatkan siapa yang Dia kehendaki, dan memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan Dialah Tuhan Yang Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana."
Bentuk tulisan kuno dalam bahasa Ibrani yang digunakan untuk menulis kitabullah at-Taurah dan al-Injil pada zaman Nabi Musa dan Isa a.s.
Maksudnya:وَكَذَلِكَ أَنزلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَمَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلا وَاقٍ
"Dan demikianlah, Kami telah menurunkan al-Quran (القرءان) itu sebagai peraturan (yang benar) dalam Bahasa Arab#*. Dan seandainya kamu mengikuti hawa nafsu mereka setelah datang pengetahuan kepadamu, maka tidak sesekali ada pelindung dan pemelihara bagimu terhadap (seksa ) Allah."
[ #*Catatan : Bahasa Arab yang terkandung di salam al-Quran ialah Bahasa Arab yang dilafazkan oleh Rasulullah s.a.w adalah Bahasa Arab kaum Quarisy yang juga menjadi kaum Rasulullah s.a.w dan kaum majoriti yang mentadbirkan kota Mekah dan Baitullah yang diwarisi sejak zaman Nabi Ismail bin Ibrahim Alaihisalam lagi.]
Pengesahan dan perakuan serta janji Allah bahawa kitab al-Quran itu diperjelaskan melalui Firman-Nya dalam سورة الحاقة surah Al-Haaqqah ayat 38-43 :Maksudnya :فَلَا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ (38) وَمَا لَا تُبْصِرُونَ (39) إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ (40) وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِيلًا مَا تُؤْمِنُونَ (41) وَلَا بِقَوْلِ كَاهِنٍ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ (42) تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ (43
" Maka Aku bersumpah dengan apa yang kamu lihat.(38)
Sesungguhnya al-Quran (القرءان) itu adalah benar-benar Wahyu Allah (yang diturunkan kepada) Rasul yang mulia,(40)
dan al-Quran (القرءان) itu bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya. (41)
Dan bukan pula perkataan tukang tenung. Sedikit sekali kamu mengambil pelajaran daripadanya.(42)
Ia adalah Wahyu yang diturunkan dari Tuhan semesta alam."(43)
Namun demikian bahasa atau isyarat yang digunakan kepada ayam tersebut amat terbatas pada hal tertentu sahaja dan tidak sesekali menyamai bahasa yang digunakan oleh sesama manusia yang jauh lebih luas meliputi berbagai bidang ilmu pengetahuan untuk kesejahteraan hidup manusia di dunia. Hakikat ini dapat memberikan kefahaman bahawa manusia yang mempunyai tahap akal fikiran yang jauh lebih tinggi dan mulia dari ayam terpaksa merendahkan tahap pertuturan atau kod komunikasinya yang setaraf dengan otak ayam agar mudah difahami oleh ayam tersebut.
Maksudnya:قُلْ لَوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا
[Surah سُوۡرَةُ الکهف Al-Kahfi : 109 ]i."Katakanlah : ' Kalau sekiranya (air) lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhan ku, sungguh, hingga habislah (air) lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhan ku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)."
Maksudnya :وَلَوْ أَنَّمَا فِي الأرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
[Surah سورة لقمان Luqman : 27 ]ii." Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan air laut (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh laut (lagi) sesudah (keringnya), nescaya tidak akan habis-habisnya (dituliskan) kalimat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."
Maksudnya:وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (23) فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ (24
" Dan jika kamu (tetap) dalam keraguan tentang al-Quran (القرءان) yang Kami wahyukan kepada hamba Kami (Muhammad), buatlah satu ayat (sahaja) yang semisal al-Quran itu dan ajaklah penolong-penolongmu selain Allah, jika kamu orang-orang yang memang benar.(23)Maka jika kamu tidak dapat membuat(nya), dan pasti kamu tidak akan dapat membuat(nya), peliharalah dirimu dari neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, yang disediakan bagi orang-orang kafir (ingkar)."(24)
قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآَنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا . وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآَنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا
Allah juga memberi peringatan jika sekiranya dilenyapkan/dihilangkan segala wahyu yang diturunkan-Nya nescaya akan menjadi masalah yang amat besar bagi sekalian umat manusia mendapatkan pertunjuk jalan beragama yang hak. Perkara ini ada disebut di dalam سورة الإسراء surah Al-Israa' ayat 86-87:“Katakanlah (wahai Muhammad) sesungguhnya jika berhimpun sekalian manusia dan jin untuk mereka mendatangkan dengan seumpama al-Quran(القرءان) ini nescaya tidak mereka (berupaya) mendatangkan dengan seumpamanya (al-Quran), dan sekalipun adalah setengah mereka bagi setengahnya (sesama mereka) saling tolong-menolong. Dan sesungguhnya telah pun Kami menyatakan bagi manusia dalam al-Quran ini dari semua (jenis) perumpamaan (supaya mereka dapat pengajaran), maka kebanyakan manusia enggan melainkan mereka mengingkari (perkara yang benar/hak).”
وَلَئِنْ شِئْنَا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ ثُمَّ لا تَجِدُ لَكَ بِهِ عَلَيْنَا وَكِيلا (86) إِلا رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ إِنَّ فَضْلَهُ كَانَ عَلَيْكَ كَبِيرًا (87Maksudnya :
" Dan sesungguhnya jika Kami mengkehendaki nescaya Kami lenyapkan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu (Muhammad), dan dengan pelenyapan itu, kamu tidak akan mendapatkan seorang pembela pun terhadap Kami, (86)
kecuali kerana Rahmat dari Tuhanmu. Sesungguhnya Kurniaan-Nya atasmu adalah amat besar." (87)
عَالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا (26) إِلا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا (27
Maksudnya :
" (Dia adalah Tuhan) Yang Maha Mengetahui yang ghaib, maka Dia tidak memperlihatkan kepada seorangpun tentang yang ghaib itu. (26)
Kecuali kepada Rasul yang diredai-Nya, maka sesungguhnya Dia mengadakan penjaga-penjaga (malaikat) di hadapan dan di belakangnya." (27)
[Al-Quran سورة الجن surah Al-Jinn : 26-27 ]
Firman Allah di dalam al-Quran ada memperjelaskan bahawa terdapat juga makhluk-makhluk Allah yang berzikir bertasbih memuji kebesaran dan kemuliaan Allah dengan caranya sendiri yang tidak sesekali diketahui atau difahami oleh manusia :
تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًاMaksudnya :
[Surah سورة الإسراء Al-Israa' : 44 ]" Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tidak ada suatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun.
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَـفِظُونَMaksudnya :
"Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan al-Quran (القرءان) dan sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya."
"Bahawasanya Al-Quran (القرءان), At-Taurat (التوراة) Al-Injil ( الإنـجـيـل ) dan Az-Zabur ( الزبور )itu ialah kitab-kitab Allah yang diturunkan kepada Rasul-rasulNya Alaihimussalam. Al-Quran (القرءان)itu dibaca dengan lidah, ditulis dalam mushaf dan dihafaz dalam hati. Dalam begitupun Kalam Allah yang Qadim berdiri pada Zat Allah yang Qadim; yang tiada menerimai berhubung, bercerai, tiada berpindah kepada hati, tiada pada mushaf/kertas dan tiada pada lidah......."
Nabi Musa a.s. mendengar Kalam Allah Taala itu (di dunia) tiada bersuara dan tiada berhuruf, sebagaimana juga orang-orang mukmin yang ahli kebahagian itu melihat Zat (Diri) Allah di negeri akhirat (syurga) kelak dengan tiada berupa, berwarna, berpihak, bertempat dan tiada berkafiat walau bagaimana cara dan hal sekalipun."
Golongan manusia yang membuat penterjemahan dan pentafsiran terhadap al-Quran boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan :
i. Sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. yang hadir bersama Nabi Muhammad Rasulullah s.a.w. menanggung segala kesusahan dan kedukacitaan dalam perkara-perkara yang ditakdirkan Allah SWT menjadi penyebab turunnya sesuatu ayat al-Quran. Mereka berupaya dan berkemampuan tinggi mentafsirkan pengertian maksud ayat-ayat al-Quran itu dengan meluas dan bertepatan maksudnya yang sebenar. Mereka boleh menerangkan hal-hal Nabi Muhammad s.a.w. semasa ayat-ayat tersebut diturunkan dan apakah Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. bagi memperjelaskan lagi berkenaan sesuatu ayat yang diwahyukan.
Para sahabat Rasulullah s.a.w. tidak membaca atau mendengar perkhabaran dan nukilan hasil karya orang lain mengenai sesuatu pengertian dan pentafsiran ilmu ayat-ayat al-Quran yang diturunkan kerana mereka turut hadir sendiri bersama-sama Rasulullah s.a.w. Malahan ramai di antara mereka yang turut mengalami sendiri sesuatu peristiwa yang ditakdirkan Allah menjadi sebab ayat-ayat al-Quran itu diturunkan yang kadangkala memakan masa yang lama tetapi ayat yang diturunkan amat ringkas sahaja. Mereka boleh mentafsirkan pengertian ayat yang ringkas ini dengan panjang lebar hingga boleh memenuhi keperluan kitab kecil.ii. Orang yang tidak membaca sebab-sebab turunnya sesuatu ayat al-Quran hanya berupaya mentafsirkan pengertian ayat-ayat al-Quran sekadar apa yang ada tertulis di dalam kitab-kitab tafsir sahaja.iii. Orang yang tidak membaca sejarah yang menjadi sebab turunnya sesuatu wahyu dan ayat al-Quran itu hanya berupaya menterjemah dan mentafsirkan lafaz kalimah dan ayat-ayat al-Quran itu kepada bahasa-bahasa lain berpandukan apa yang terdapat maksudnya seperti yang tertera di dalam kamus sahaja.iv. Golongan yang mendustakan Allah, Rasul-Nya dan Hari Akhirat akan menterjemah dan mentafsirkan sesuatu ayat al-Quran menurut pertimbangan dan kebijaksanaan akal fikiran mereka sendiri yang mungkin mengandungi beberapa muka surat dengan tujuan untuk membentuk dan memesongkan pemikiran orang lain (sama ada disengajakan dengan niat atau secara tidak disedari) supaya mengikuti jejak langkah mereka mengingkari/meremehkan kebenaran al-Quran dan Islam walaupun pada zahirnya seolah-olah memuji al-Quran dalam bentuk kajian ilmiah dan dianggap saintifik.
Golongan ini bukan sahaja terdiri daripada orang yang pada rasmi dan zahirnya adalah orang kafir yang tidak beriman kepada Allah, Rasul-Nya, Kitabullah dan Hari Akhirat tetapi mempunyai latar belakang kecemerlangan akademik berprofil tinggi dan dikenali umum bahkan termasuk juga golongan dari kalangan orang yang berketurunan dan mempunyai nama Islam serta mempunyai latar belakang pendidikan tinggi dalam bidang pengajian Islam.
Dalam hal ini Allah memberikan peringatan awal mengenai ayat-ayat al-Quran yang boleh memberikan berbagai-bagai pemahaman dan intepratasi maksudnya oleh berbagai golongan manusia sebagimana Firman-Nya dalam surah Ali 'Imran سورة آل عمران ayat 7 :
هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُو الألْبَابِMaksudnya :
Sebagai Kalam Allah yang Qadim, al-Quran mempunyai kandungan ilmu yang tidak ada had batasan, keluasan dan kedalamannya. Perkara ini dapat difahami daripada maksud ayat al-Quran surah سُوۡرَةُ الکهف Al-Kahfi : 109 dan surah سورة لقمان Luqman : 27 seperti yang tertera di atas. Ayat-ayat ini sangat jelas memberi peringatan kepada manusia dan makhluk-makhluk-Nya di seluruh alam bahawa Ilmu Allah seperti yang terkandung di dalam al-Quran yang Qadim itu tersangat luas dan tidak mempunyai had batasannya berbanding ilmu-ilmu yang dikurnia dan diajarkan kepada para Malaikat, Nabi dan Rasul, manusia, jin dan sekalian makhluk-Nya." Dia-lah yang menurunkan al-Kitab (al-Quran) kepada kamu. Di antara (isi)nya ada ayat-ayat yang muhkamaat (terang dan tegas), itulah pokok-pokok isi al-Quran dan yang lain (ayat-ayat) mutasyaabihaat (kesamaran maksud pengertiannya). Adapun orang-orang yang di dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti ayat-ayat yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah dan untuk mencari-cari takwilnya, pada hal tidak ada yang mengetahui takwilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata : 'Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyaabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan Kami.' Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orng yang ber'akal."
Allah berulang-ulang kali memperingatkan perkara ini melalui Firman-Nya di dalam al-Quran. Antaranya ialah ayat Al-Kursi di dalam سورة البقرة surah Al-Baqarah ayat 255 yang masyhur dan sentiasa dibaca oleh manusia :
Maksudnya :اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَلا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ
" Allah tidak ada yang lain melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa Izin-Nya? Allah Mengethui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka TIDAK mengetahui apa-apa dari Ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar."
"هذا كلام ربي . . هذا كلام ربي"
Ertinya: “Ini kalam Tuhanku.. Ini kalam Tuhanku..”
Mari kita sama-sama membaca dan cuba fahami maksud ayat-ayat al-Quran surah Taaha طه ayat 1-8 yang ditakdirkan Allah menjadi 'wasilah' Umar al-Khatab beriman memeluk Islam:
طه (1) مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى (2) إِلا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَى (3) تَنْزِيلا مِمَّنْ خَلَقَ الأرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلا (4) الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى (5) لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى (6) وَإِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى (7) اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ لَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى (8
"Taaha (1)
Kami tidak menurunkan al-Quran ini kepada mu agar kamu menjadi susah; (2)
tetapi sebagai peringatan bagai orang yang takut (kepada Allah), (3)
iaitu diturunkan dari Allah yang mengadaklan bumi dan langit yang tinggi. (4)
(Iaitu) Tuhan Yang Maha Pemurah, Yang memiliki dan menguasai 'Arasy. (5)
KepunyaanNya-lah semua yang ada di langit, semua yang ada di bumi, semua yang di antara keduanya dan semua yang di bawah tanah. (6)
Dan jika kamu mengeraskan ucapanmu, maka sesungguhnya Dia mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi. (7)
Takdir Allah yang berlaku kepada Umar al-Khatab ini amat jauh berbeza dengan apa yang berlaku kepada bapa saudara Rasulullah s.a.w. , Abu Talib yang amat mengasihinya sejak kecil dengan menjaganya dengan penuh kasih sayang, melindunginya dari gangguan kaum kufar Qurasy dan tidak pernah menentang atau mengganggu Rasulullah s.a.w menyeru kaumnya supaya beriman dengan menyampaikan wahyu-wahyu al-Quran kepada mereka. Namun Abu Talib meninggal dunia dalam keadaan tidak beriman. Dengan rasa yang amat sedih dan berdukacita lantas Rasulullah s.a.w menangis.Dia-lah Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia. Dia mempunyai al-Asma' Ul Husna (nama-nama yang indah lagi amat mulia)." (8)
Kesedihan Rasulullah s.a.w. terhadap kematian bapa saudaranya Abu Talib yang amat dikasihinya kerana kasih sayangnya memelihara dan melindungi sejak kecil serta membantu baginda menyeru keimanan kepada penduduk Mekah tetapi meninggal dunia dalam keadaan tidak beriman ini dijawab oleh Allah SWT dengan turunnya wahyu al-Quran surah سورة القصص al-Qashash ayat 56 :
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
“Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak memberi hidayah kepada sesiapa yang engkau kasihi (seperti Abu Talib) akan tetapi Allah jualah yang memberi petunjuk (kepada) sesiapa yang Dia kehendaki; dan Dia-lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah.”
فَلا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ (75) وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ (76) إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ (77) فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ (78) لا يَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ (79) تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ (80) أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ (81) وَتَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُونَ (82Maksudnya :
" Maka Aku bersumpah dengan masa turunya bahagian-bahagian al-Quran. (75)
Sesungguhnya sumpah itu adalah sumpah yang besar kalau kamu mengethui, (76)
sesungguhnya al-Quran ini adalah bacaan yang sangat mulia, (77)
pada kitab yang terpelihara (Lauhul Mahfuz), (78)
tidak menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan. (79)
Diturunkan dari Tuhan semesta alam. (80)
Maka apakah kamu menganggap remeh sahaja al-Quran ini?, (81)
Sesungguhnya amat benarlah apa yang disebut oleh Rasulullah s.a.w. dalam Hadisnya:kamu (mengganti) rezeki (yang Allah kurniakan) dengan mendustakan (Allah). (82)"
" فضل القرءان على سائر الكلام كفضل الرحمن على سائر خلقه"(. رواه أبو هريرة.
“Kelebihan al-Quran (القرءان) ke atas semua kalam adalah seperti kelebihan Tuhan Yang Amat Pemurah ke atas sekalian makhluk-Nya". [Hadis diriwayatkan oleh Abu Hurairah.]
اَللَّهُمَّ ﭐفْتَحْ عَلَيَّ حِكْمَتَكَ وَﭐنْشُرْ عَلَيَّ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِكَ وَذَكِّرْنِيْ مَا نَسِيْتُ يَا ذَا ﭐلجَلاَلِ وَﭐلإِكْرَامِ
Maksudnya :
“ Ya Allah, bukakanlah hikmah-Mu kepadaku dan cucurkanlah Rahmat-Mu untukku, serta ingatkanlah aku tentang apa yang aku lupa, Ya Allah Yang Maha Mempunyai Kemuliaan. ”
Salah sebuah naskah al-Quran Mushaf Uthmani tertua/terawal di dunia yang tersimpan di Perpustakaan Mufti Taskent, Uzbekistan. Dikatakan naskah inilah yang sedang dibaca oleh Khalifah Uthman al-Affan ketika dia dibunuh.
iii. Lihat pautan: Kisah Ahmad bin Hambal Dipenjara/Diseksa Kerana Mempertahankan Kebenaran.
vi. Allah Mengetahui Dengan Ilmu-Nya Yang Qadim
vii. Allah Mengadakan Sesuatu Dengan Qadrat-Nya
viii.Ahli Syurga Melihat Zat Allah dengan Mata Kepala
ix. Khutbah Terakhir Rasulullah s.a.w.
x. Bhg 6 : Tarbiyatu Fikrit -Fifli- Li - Fahmi Ulumuddin
xi. Pembinaan Iktiqad Ahli "Sunnah
xii. Allah Dikatakan Berjuzuk, Mempunyai "Tangan" dan Istiwa' Di 'Arasy
xiii. JIRIM,JISIM, JAUHAR dan 'ARADH
xiv. Sejarah Pengumpulan Al-Quran (Abu Bakar) ]
اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ
Maksudnya :
[ Al-Quran سورة الزمر surah Az-Zumar : 23 ]" Allah telah menurunkan perkataan yang paling baik (iaitu) al-Quran (القرءان) yang serupa (mutu ayat-ayatnya) lagi berulang-ulang, gementar kerananya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka di waktu mengingati Allah. Itulah petunjuk Allah, dengan kitab itu Dia menunjuki siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang disesatkan Allah, maka tidak ada seorang pun pemberi petunjuk."
Ilustrasi bencana alam yang memusnahkan kaum Nabi Lut a.s.
لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لأولِي الألْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
Maksudnya :
" Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. Al-Quran (القرءان) itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman."
[Al-Quran surah يوسفسورة Yusuf : 111]********************************
أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الألْبَابِMaksudnya :
[Al-Quran surah سورة الزمر Az-Zumar : 9]" (Apakah kamu wahai orang-orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat di waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah : 'Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakal yang dapat menerima pelajaran'."
**********************************
Umar bin al-Khattab meriwayatkan bahawa:
كَانَ إِذَا نَزَلَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْوَحْيُ يُسْمَعُ عِنْدَ وَجْهِهِ كَدَوِيِّ النَّحْلِ فَمَكَثْنَا سَاعَةً فَاسْتَقْبَلَ القِبْلَةَ وَرَفَعَ يَدَيْهِ فقَالَ: «اللَّهُمَّ زِدْنَا وَلَا تَنْقُصْنَا، وَأَكْرِمْنَا وَلَا تُهِنَّا، وَأَعْطِنَا وَلَا تَحْرِمْنَا، وَآثِرْنَا وَلَا تُؤْثِرْ عَلَيْنَا، وَارْضِنَا وَارْضَ عَنَّا»، ثُمَّ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أُنْزِلَ عَلَيَّ عَشْرُ آيَاتٍ، مَنْ أَقَامَهُنَّ دَخَلَ الجَنَّةَ»، ثُمَّ قَرَأَ: {قَدْ أَفْلَحَ المُؤْمِنُونَ} حَتَّى خَتَمَ عَشْرَ آيَاتٍ
Maksudnya:
"Apabila diturunkan wahyu ke atas Rasulullah s.a.w akan diperdengarkan kepadanya seperti bunyi desingan lebah. (Suatu hari diturunkan wahyu kepada Baginda) lalu kami diam sejenak, kemudian Baginda berpaling menghadap ke arah kiblat lantas menadah tangan untuk berdoa dan Baginda membaca: “Ya Allah, tambahkanlah (kebaikan) buat kami jangan Engkau kurangkan. Muliakanlah kami, janganlah hina kami. Kurniakanlah kami (nikmat), janganlah tahan (nikmat itu) daripada kami, dan pilihlah kami (dengan rahmat-Mu) jangan Engkau biarkan, dan redailah kami dan redailah pula usaha kami”. Kemudian Baginda s.a.w. bersabda: "Sepuluh ayat telah diturunkan ke atas aku, sesiapa yang mengamalkannya akan masuk ke dalam syurga." Baginda membaca ( yang bermaksud): Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, sehingga selesai sepuluh ayat." ( Surah Al Mukminun ayat 1-11 ).
[ Hadis Riwayat Ahmad ]
****************************************************
الجنة مشتقة الى اربعة نفر : تالى القران وصوم رمضان وحفظ اللسان ومطعم الجيئان
[ HR Abu Daud dan At-Tirmizi dari Ibn Hassan ]"Syurga itu rindu kepada empat golongan; iaitu orang yang membaca al-Qur'an, orang yang puasa pada bulan Ramadan, orang yang menjaga lisan, dan orang yang memberi makanan kepada yang kelaparan."
*********************************
NASYID KALAMUN QADIM گلام قديم
گلام قديم لا يمل سماعه
Kalâmun Qadîmu lâ yumallu samâ’uhu
(Al-Quran adalah kalamullah yang Qadim yang tidak ada kebosanan untuk didengarkan. )
تنزه عن قول وفعل ونية
Tanazzaha ‘an qaulin wa fi’lin wa niyyati
Yang disucikan dari ucapan, perbuatan dan kehendak.
به أشتفی من کل داء ونوره
Bihi asytafî min kulli dâ-in wa nûruhu
Dengan al-Quran itu aku minta kesembuhan dari segala penyakit dan cahaya al-Quran
دليل لقلبی عند جهلی وحيرتی
Dalîlun liqalbî ‘inda jahlî wa hairatî
(itu menjadi petunjuk hatiku ketika aku dalam kebodohan dan kebingungan, )
فيا رب متعنی بسر حروفه
Fayâ Rabbi matti’nî bisirri hurûfihi
Wahai Tuhanku, anugerahilah aku dengan rahsia dalam huruf al-Quran,
ونوربه قلبی وسمعی ومقلتی
Wa nawwir bihi qalbî wa sam’î wa muqlatî
Dan berilah cahaya di hatiku, pendengaran dan mataku barkat al-Quran.
ويارب يافتاح إفتح قلوبنا
Wa yâ rabbi yâ fattâh iftah qulûbanâ
(Tuhanku yang Maha pembuka, bukakanlah hati kami, )
وفهم به قلبی علوم الشريعة
Wa fahhim bihi qalbî ‘ulûmasy-syarî’ati
(dan fahamkanlah hati ini dengannya ilmu-ilmu syariat.)
وصل وسلم ياإلهی لمنذر
Wa shalli wa sallim yâ ilâhî limundziri
(Berilah shalawat serta salam ya Tuhanku kepada penyeru (Nabi Muhammad s.a.w).
عدد حروف بالقرآن والسورة
‘Adada hurûfin bil Qur-âni was-sûrati
Persembahan Nasyid Kalamun Qadim(Sebanyak huruf al-Quran dan surat-surat.)
Daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Nabi s.a.w. bersabda:وَمَا اجْتَمَعَ قَوْمٌ فِي بَيْتٍ مِنْ بُيُوتِ اللهِ، يَتْلُونَ كِتَابَ اللهِ، وَيَتَدَارَسُونَهُ بَيْنَهُمْ، إِلَّا نَزَلَتْ عَلَيْهِمِ السَّكِينَةُ، وَغَشِيَتْهُمُ الرَّحْمَةُ وَحَفَّتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ، وَذَكَرَهُمُ اللهُ فِيمَنْ عِنْدَهُ، وَمَنْ بَطَّأَ بِهِ عَمَلُهُ، لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ
Maksudnya:
“Dan tidaklah satu kaum itu berkumpul di rumah-rumah Allah (masjid) sambil membaca al-Quran dan mempelajarinya sesama mereka melainkan turunnya ketenangan kepada mereka, diliputi oleh rahmat Allah serta malaikat mengerumuninya dan Allah menjadikan makhluk-makhluk yang berada 'di sisi-Nya' menyebut-nyebut mereka. Dan barangsiapa yang amalnya perlahan, maka nasabnya tidak dapat mengangkat darjatnya itu.” [ Riwayat Muslim ]
**********************************
Daripada Abu Umamah r.a.: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda :
اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لِأَصْحَابِهِ
Maksudnya :
" Bacalah al-Quran kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai syufaat kepada para pembacanya." [ HR Muslim ]
************************************************
Do'a sebelum membaca al-Quran:
اَللّهُمَّ عَظِّمْ رَغْبَتِيْ فِي الْقُرآنِ وَاجْعَلْهُ نُوْرًا لِبَصَرِيْ وَشِفَاءً لِصَدْرِيْ وَذَهَابًا لِهَمِّيْ وَحُزْنِيْ. اَللّهُمَّ زَيِّنْ بِه لِسَانِيْ وَجَمِّلْ بِه وَجْهِي وَقَوِّ بِه جَسَدِيْ وَثَقِّلْ بِه مِيْزَانِيْ وَارْزُقْـنِيْ حَقَّ تِلَاوَتِه وَقَوِّنِيْ عَلى طَاعَتِكَ آنَاءَ اللَّيْلِ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ وَاحْشُرْنِيْ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَآلِهِ الْأَخْيَارِ
"Ya Allah, perbesar kecintaanku pada al-Quran, jadikan al-Quran sebagai cahaya pada penglihatanku, dan kesembuhan pada dadaku, dan penghilang kesusahan dan kesedihanku. Ya Allah, hiasilah lisanku dengan al-Quran, perindahkanlah wajahku dengannya, kuatkan tubuhku dengannya, beratkan timbanganku dengannya, berilah aku rezeki untuk benar-benar membacanya atas dasar taat kepada-Mu, di pertengahan malam dan penghujung siang, dan kumpulkan aku bersama Nabi s.a.w. dan keluarganya yang terpilih."
Satu penjelasan yang lengkap. Jazakallah KK. Semuga Allah terus memberi kekuatan dan kesihatan utuk terus menulis. Bidalan huruf A.P. I dengan zat api yg sebenar cukup baik. Tahniah.
BalasPadamThanks,
Kamaldin Nordin