Halaman

Sabtu, 27 Ogos 2011

"MASA" dan "TEMPAT" Makhluk Allah

                                                   
                                    

                                         بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ       

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله 
وصحبه أجمعين
                        اما بعد                                 

وَالْعَصْرِ (1) إِنَّ الإنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ (2) إِلا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (3
                            Maksudnya :
"Demi MASA. 
Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, 
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal salih dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya mencapai kesabaran."

                                                [Al-Quran surah Al-'Ashr]

                            ********************************************************************    
هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ 
                                  Maksudnya :
"Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan  bercahaya dan ditetapkan-Nya manzilah-manzilah  [tempat-tempat] bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu  mengetahui bilangan tahun dan  perhitungan [waktu].  Allah tidak mengadakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan  tanda-tanda kebesaran-Nya kepada orang-orang  yang mengtahui."                                                     
              [  Al-Quran surah Yunus : 5 ]
                           *************************************************************       
قَالَ كَمْ لَبِثْتُمْ فِي الأرْضِ عَدَدَ سِنِينَ (112) قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ فَاسْأَلِ الْعَادِّينَ (113) قَالَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلا قَلِيلا لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (114
Maksudnya:
"Allah bertanya : 'Berapa tahunkah lamanya kamu tinggal di bumi?' 
Mereka menjawab: 'Kami tinggal SEHARI atau SETENGAH HARI, maka tanyakanlah kepada orang-orang yang menghitung'. 
Allah berfirman: 'Kamu tidak tinggal (di bumi) melainkan SEBENTAR saja, kalau kamu sesungguhnya mengetahui'.”  
        [Al-Quran surah Al-Mu’minuun:  112-114]
                                               ***********************************************

Pegangan iktiqad Ahli Sunnah Wal Jemaah menegaskan bahawa sebelum diadakan MASA [ TIME/ERA/PERIOD/AGE dan TEMPAT  [SPACE/PLACE]  hanya Allah sahaja yang ada.  MASA dan TEMPAT dijadikan Allah daripada semata-mata tidak ada kepada ada dengan Qadrat-Nya yang Qadim berbetulan dengan Ilmu-Nya yang Qadim dan Kehendak-Nya yang Qadim.
Apakah yang dimaksudkan dengan MASA dan TEMPAT?  MASA boleh diertikan sebagai tempoh waktu bagi  menetapkan atau mengukur sesuatu tempoh usia, kepantasan, kelambatan perjalanan atau pergerakan sesuatu benda. 

Berbagai kaedah digunakan untuk mengukur MASA seperti saat, jam, hari, minggu, bulan dan tahun iaitu berdasarkan kepada sama ada perjalanan atau peredaran matahari atau bulan. Kepantasan perjalanan atau pergerakan sesuatu benda itu biasanya diukur mengikut batu atau kilometer dalam tempoh satu jam, minit atau saat.

Sekiranya kelajuan sesuatu benda/objek itu terlalu pantas yang tidak dapat diukur dengan tempoh waktu tertentu dengan menggunakan alat ia disebut sebagai kelajuan cahaya atau kilat atau kelajuan suara. Umpamanya MASA yang diambil untuk sampai ke sesuatu tempat yang sangat jauh seperti ke sebuah bintang di cakerawala mengambil MASA sepuluh ribu tahun perjalanan cahaya bagi menunjukkan atau memberikan ukuran bahawa tempat itu terlalu jauh jaraknya dari bumi.
Kadangkala MASA tidak tertakluk kepada hukum tabi'i. Umpamanya jangka hayat seseorang manusia itu pada lazimnya hanya 80 tahun atau mengikut jangka hayat yang telah ditakdirkan Allah. Namun demikian ada juga manusia yang tidak tertakluk kepada kebiasaan jangka hayat ini dan usianya dilanjutkan begitu panjang seperti Nabi Allah Isa a.s yang sehingga kini belum diwafatkan lagi dan berada di langit yang kedua seperti yang ditemui Rasulullah s.a.w. pada malam peristiwa Isra' dan Mikraj. 

Begitu juga mengikut hukum tabi'i tempoh MASA yang diambil ke satu lokasi yang sangat jauh itu mengambil masa yang sangat lama, mungkin berminggu-minggu, berbulan-bulan,  bertahun-tahun, puluhan, ratusan atau ribuan tahun dan sebagainya. Tetapi dalam peristiwa malam Isra' dan Mikraj Nabi Muhammad s.a.w. telah dibawa daripada Masjidil Haram, Makkah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqadis dan naik mikraj ke langit ke tujuh di Sidratil Muntaha yang sangat jauh daripada bumi dan pulang semula ke Makkah dalam tempoh satu malam sahaja dengan menaiki binatang yang didatangkan khas daripada syurga yang dikenali sebagai Al-Buraq.

Dalam al-Quran terdapat banyak ayat yang menjelaskan bahawa ahli syurga akan menikmati kehidupan di dalam syurga berkekalan selama-lamanya tanpa had masa. Demikian juga orng-orang kafir akan menerima azab seksa di dalam neraka berkekalan selama-lamanya tanpa had masa. Di samping terdapat juga Hadis Rasulullah s.a.w. membuat perbandingan masa di syurga dan neraka dengan jumlah pasir di bumi:


                  Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :

"لو قيل لأهل النارأنكم ماكثون في النار عدد كل حصاة في الدنيا لفرحوا ولو قيل لأهل الجنة أنكم ماكثون عدد كل حصاة لحزنوا ولكن جعل لهم الأبد".( رواه الطبراني عن ابن مسعود.  
                 Maksudnya::
“Andainya dikatakan kepada ahli neraka bahawa engkau kalian akan tinggal di dalam api neraksebilangan pasir di dunia nescaya bersukacitalah mereka [kerana ada had tempoh masa habisnya]. Dan jika dikatakan kepada ahli syurga bahawa engkau kalian akan tinggal di dalam syurga sebilangan pasir di dunia nescaya berdukacitalah mereka [kerana segala nikmat kesenangannya ada had tempoh masa habisnya], akan tetapinya dijadikan bagi mereka [ahli syurga dan ahli neraka] berkekalan." 
[ Hadis diriwayatkan oleh At’-T’abrani daripada Ibni Maso’ud.]
Adalah terlalu sukar bagi manusia untuk memikirkan dengan logik akal mereka sebanyak manakah jumlah pasir yang terdapat di dunia ini.  

Firman Allah di dalam al-Quran surah An-Naml: 39-40 ada menceritakan seorang ilmuan mukmin salih golongan al-Kitab boleh membawa singgahsana Ratu Balqis yang berada jauh di Saba' kepada Nabi Sulaiman a.s. dengan sekelip mata sahaja mengatasi ketangkasan MASA yang mampu dilakukan oleh jin 'Ifrit yang mendakwa dirinya amat perkasa mengatasi manusia. :
قَالَ عِفْريتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقَامِكَ وَإِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمِينٌ (39) قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ (40
                  Maksudnya :
" Berkata 'Ifrit (yang cerdik) dari golongan jin : 'Aku akan datang kepadamu dengan membawa singgahsana itu kepadamu sebelum kamu berdiri dari tempat dudukmu; sesungguhnya aku benar-benar kuat untuk membawanya lagi dapat dipercaya.'  
Berkata seorang yang mempunyai ilmu dari al-Kitab : 'Aku akan membawa singgahsana itu kepadamu sebelum matamu berkedip'. Maka tatkala Sulaiman melihat singgahsana itu terletak di hadapannya, ia pun berkata: 'Ini termasuk kurnia Tuhan ku untuk mencuba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhan ku Maha Kaya lagi Maha Mulia'."

Firman Alam dalam  al-Quran surah Qaaf ayat 38 menjelaskan bahawa langit dan bumi yang teramat luas dan tidak terhingga banyaknya segala isi kandungannya diadakan Allah dalam masa enam (6) hari sahaja dengan cukup sempurna tanpa cacat cela:
 وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِنْ لُغُوبٍ
                       Maksudnya : 
" Dan sesungguhnya telah Kami adakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dalam enam (6) hari, dan Kami sedikitpun tidak ditimpa keletihan."
Penjelasan ayat-ayat tersebut mentahkikkan lagi kefahaman  bahawa Allah itu Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana mengadakan sesuatu dengan Qadrat-Nya yang Qadim berbetulan dengan Ilmu dan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali. 

Jika dikehendaki-Nya Allah Amat Berkuasa dan sangat mudah bagi-Nya untuk mengadakan langit dan bumi itu dalam tempoh masa yang lebih pantas daripada 6 hari atau lebih pantas daripada gerak lintasan hati kerana Qadrat Allah yang Qadim itu bermaksud tanpa mempunyai had atau batasan seperti kuasa makhluk.

Evolusi kejadian manusia adalah tertakluk kepada hukum tabi'i, di luar tabi'i dan ketentuan MASA yang ditakdirkan Allah SWT bermula daripada kejadian Nabi Adam Alaihisalam.  Mengikut hukum tabi'i juga tempoh hayat dan anggota manusia itu ditentukan oleh MASA. Keadaan jasmani akan mengalami perubahan  mengikut faktor-faktor tertentu seperti alam, pemakanan, genatik, usia dan MASA  seperti zaman kanak-kanak, remaja, dewasa dan tua sebagaimana yang dijelaskan di dalam  al-Quran surah Al-Hajj ayat 5 :
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الأرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا وَتَرَى الأرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ
                        Maksudnya :
"  Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan [dari kubur], maka  [ketahuilah ] sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu daripada tanah, kemudian daripada setitis mani, kemudian daripada segumpal darah, kemudian daripada segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu, dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian [dengan beransur-ansur] kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan [ada pula] di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai pikun (nyanyuk), supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatu pun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi itu kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah. "
Peristiwa yang berlaku kepada tujuh orang sahabat mukmin yang salih dari golongan ahli al-Kitab seperti Firman Allah yang diceritakan di dalam al-Quran surah Al-Khafi ayat 9-26 adalah di luar tabi'i kebiasaan hidup manusia. Mereka ditakdirkan tidur di dalam gua tersebut selama 309 tahun tetapi apabila tersedar daripada tidur, tujuh orang sahabat mukmin tersebut merasakan mereka baru tidur sehari atau setengah hari sahaja kerana anggota, pakaian dan habitat alam sekitar tidak mengalami sebarang perubahan dan berstatus sama seperti sebelum mereka tidur.

Antara perkara-perkara yang wajar kita fikirkan daripada kisah yang berlaku di dalam gua tersebut adalah seperti yang diperjelaskan pada ayat 9-12 surah tersebut :
أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا (9) إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا (10) فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا (11) ثُمَّ بَعَثْنَاهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصَى لِمَا لَبِثُوا أَمَدًا (12
             Maksudnya :
" Atau kamu mengira bahawa orang-orang yang mendiami gua dan (yang mempunyai) raqim itu, mereka termasuk tanda-tanda kekuasaan Kami yang menakjubkan?(9)  
(Ingatlah) tatkala pemuda-pemuda itu mencari tempat berlindung ke dalam gua lalu mereka berdo'a : 'Wahai Tuhan kami berikaanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami pertunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini)'.(10) 
Maka Kami tutup telinga mereka beberpa tahun dalam gua itu, (11)
kemudian Kami bangunkan mereka, agar Kami mengetahui manakah di antara kedua golongan itu yang lebih tepat dalam menghitung berapa lamanya mereka tinggal (dalam gua itu)."(12)
Peristiwa ini dapat memberikan kefahaman bahawa tujuh orang sahabat mukmin salih tersebut tidak tertakluk kepada MASA dan elemen-elemen hukum tabi'i alam yang boleh memberi kesan terhadap tubuh badan fizikal mereka. Ia juga memberi pengajaran dan peringatan bahawa  MASA itu adalah makhluk Allah yang mentaati segala perintah-Nya agar tidak memberi kesan tabi'i kepada tujuh orang sahabat mukmin tersebut atas kehendak Allah. Ia mengandungi hikmah pengajaran tertentu sebagai satu peringatan penting kepada umat manusia yang berakal tentang kebesaran dan kekuasaan Allah yang tidak ada bandingannya sama sekali dengan kuasa makhluk yang dikurniakan Allah bagi keperluan hidup mereka di dunia.


Dalam peristiwa yang lain dapat difahami melalui mukjizat yang Allah kurniakan kepada Nabi Musa Alaihisalam apabila dia dan pengikut-pengikutnya dikejar untuk dibunuh oleh Firaun bersama tentera-tenteranya sehingga tiba di pantai berhadapan dengan laut luas yang sudah tidak memungkinkan bagi mereka melarikan diri lagi. Namun Allah menyelamatkan Nabi Musa a.s. bersama pengikut-pengikutnya dengan mewahyukan kepadanya supaya memukul air laut menggunakan tongkatnya.

Apabila air laut dipukul dengan tongkatnya maka 'dengan serta merta' tanpa melalui proses tabi'i MASA laut itu terbelah dua bagi membuka jalan kepada Nabi Musa Alaihisalam bersama pengikut-pengikutnya menyeberangi laut itu menggunakan laluan dasar laut yang terbelah dua hingga selamat sampai ke seberang. Apabila selamat sampai di seberang laut Allah mewahyukan lagi kepadanya supaya memukul air laut yang terbelah dua itu dan dengan serta merta laut terkatup semula menenggelam dan membinasakan Firaun dan tentera-tenteranya yang mengejar Nabi Musa a.s. dari belakang.


Peristiwa besar luar tabi'i yang amat luar biasa, menakjubkan, menakutkan dan menggemparkan ini diperjelaskan Allah melalui Firman-Nya di dalam al-Quran surah Asy Syu'araa' ayat 61-68 :
فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ (61) قَالَ كَلا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ (62) فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ (63) وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الآخَرِينَ (64) وَأَنْجَيْنَا مُوسَى وَمَنْ مَعَهُ أَجْمَعِينَ (65) ثُمَّ أَغْرَقْنَا الآخَرِينَ (66) إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (67)وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (68
                       Maksudnya :
" Maka setelah kedua golongan itu saling melihat, berkatalah pengikut-pengikut Musa: 'Sesungguhnya kita benar-benar akan tersusul.'(61)
Musa menjawab : 'Sekali-kali tidak akan tersusul; sesungguhnya Tuhanku 'bersertaku' (rahmat pertolongan), kelak Dia akan memberi petunjuk kepadaku.'(62)
Lalu Kami wahyukan kepada Musa: 'Pukullah lautan itu dengan tongkat mu.' Maka (dengan serta merta) terbelahlah lautan itu dan tiap-tiap belahan adalah seperti gunung yang besar(63)
Dan di sanalah Kami dekatkan golongan yang lain (Firaun dan tentera-tenteranya).(64)
Dan Kami selamatkan Musa dan orang-orang yang ada berserta bersamanya.(65)
Dan Kami tenggelamkan golongan yang lain.(66)
Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar merupakan suatu tanda (mukjizat) yang besar  tetapi adalah kebanyakan mereka tidak beriman.(67)
Dan sesungguhnya Tuhanmu benar-benar Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang."(68)
Firaun mengalami kebinasaan kerana akal logiknya tidak memahami atau enggan menerima bahawa Qadrat Allah yang Qadim tidak tertakluk kepada tabi'i MASA dan TEMPAT dan boleh berlaku dengan pantas, lebih cepat daripada kerlipan mata dan gerak lintasan hati. Firaun juga mengingkari seruan Nabi Musa a.s. supaya beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan bersungguh-sungguh memerangi kebenaran untuk kekal berkuasa menegakkan kezaliman.

Apabila seseorang itu nazak menghadapi Sakratul-maut berbagai kemungkinan boleh berlaku kepadanya. Dia mungkin merasakan tempoh MASA  nazak yang dialaminya pada penglihatan orang yang berada di sekelilingnya baru sahaja 30 minit atau lebih singkat tetapi 'badan batin' atau Roh Hammalil Amanah orang yang berada di dalam keadaan nazak Sakaratul- maut itu merasakan tersangat lama kerana mengalami berbagai azab seksa dan penderitaan berhadapan dengan Malaikat Maut yang sangat dahsyat rupanya, para malaikat azab di sekelilingnya dan diperlihatkan pula tempat balasannya di neraka.

Sebaliknya bagi Roh Hammalil Amanah orang mukmin salih pula merasakan MASA yang dilaluinya ketika nazak sangat pantas [walaupun mungkin orang menyaksikannya sangat lama] kerana kegembiraannya dibukakan hijab dapat melihat Malaikat Maut yang sangat cantik rupanya,  perkhabaran gembira daripada malaikat yang mencatat segala amalan salih dan kebajikannya di sepanjang hayat, para malaikat rahmat yang menunggu untuk memuliakan rohnya dan diperlihatkan pula tempat balasannya di syurga.

Di dalam intipati maksud Hadis Rasulullah s.a.w. ada penjelasan bahawa seseorang yang berhadapan dengan nazak Sakaratul-maut dia diperlihatkan segala kelakuannya di sepanjang usia hayatnya hidup di dunia. Ertinya dalam tempoh MASA Sakaratul-maut yang singkat itu dia akan melihat segala kelakuan dan perbuatnnya mengikut tempoh usianya. 
Kata-kata yang dimaksudkan setengah ulama Ahli Makrifat daripada Ahli Al-Salaf  dapat difahami bahawa :
" ....Al-Arasy itu ialah yaqut jauhar yang bergemerlapan cahaya, maka tiada berlaku seseorang hamba itu di atas sesuatu hal melainkan terlekat [tertinggal] contoh misalnya pada al-Arasy itu di atas rupa yang ia ada di atas keadaannya itu. Maka apabila ada ia pada waktu Sakaratul-maut tiba masa ajal matinya dibukakan hijab baginya untuk melihat rupa hal-halnya itu daripada al-Arasy. Maka terkadang ia melihat dirinya di atas keadaaan berbuat sesuatu perkara maksiat dan demikian itu juga dibukakan baginya pada Hari Kiamat. Maka ia melihat segala hal dirinya, maka mengenainya daripada malu dan takut barang yang lebih besar malunya dan takutnya daripada dapat disifatkan....."



Hal keadaan yang sama juga berlaku apabila tiba Hari Kiamat dunia dan manusia yang semuanya sudah mati dipertemukan rohnya kepada jasad asalnya untuk hidup semula di negeri akhirat dengan roh dan jasad bagi menghadapi Hari Pembalasan seperti yang diperjelaskan di dalam al-Quran dan Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. 
Semua orang yang tidak beriman kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya, mengingkari segala perintah dan larangan-Nya dan golongan ahli maksiat dihimpunkan di bumi Mahsyar yang memakan MASA 50,000 tahun lamanya tanpa makan dan minum dalam azab kesangsaraan sebelum dihisab,  ditimbang segala amalannya dan seterusnya meniti titian 'sirat' hingga menerima hukuman setimpal yang dijanjikan Allah.

Golongan orang-orang yang beriman di kalangan mukmin salih dari kalangan ahli Al-Muqarrabun pula berada di bawah naungan Arasy dan mendapat limpahan rahmat dan kenikmatan tidak terhingga yang disediakan Allah. Mereka berada di bawah naungan Arasy selama 50,000 tahun juga sebelum dihisab amalannya tetapi bagi mereka tempoh MASA yang begitu lama tersebut dirasakan begitu pantas seolah-olah menyamai satu waktu  sembahyang fardhu sahaja.

Di dalam al-Quran ada memperjelaskan bahawa tempoh masa hidup manusia di dunia adalah terlalu singkat jika dibandingkan dengan tempoh masa kekal abadi selama-lamanya yang akan ditempuhi setiap diri manusia dan hamba-hamba Allah kelak seperti Firman-Nya : 

                                                  (I)

وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَإِنَّ يَوْمًا عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ 
              Maksudnya :
i."Dan mereka meminta kepadamu agar azab itu disegerakan, pada hal Allah sekali-kali tidak akan menyalahi janji-Nya. Sesungguhnya SEHARI di sisi Tuhanmu adalah seperti SERIBU (tahun) menurut perhitunganmu."  
                 [Surah Al-Hajj:47]
                                                                         (II) 

  يُدَبِّرُ الأمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الأرْضِ ثُمَّ 
يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ 
  : Maksudnya         
   ii."Dia mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian   (urusan) itu 'naik' kepada-Nya dalam satu hari yang kadarnya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu."   
                  [ Surah As-Sajadah :5]

Penjelasan ini dapat memberikan kefahaman bahawa pengertian "MASA" itu adalah subjektif dan mengikut konteks yang berbeza-beza. Hakikat ini memperjelaskan lagi bahawa "MASA" itu adalah makhluk Allah dan bukan wujud dengan sendiri atau sudah sedia ada.


TEMPAT pula ialah lokasi di mana sesuatu objek atau benda itu berada seperti di atas,  di bawah, di dalam,  di mana-mana, dan sebagainya mengikut kehendak dan keadaan kelaziman sesuatu objek atau barang itu. Bagi menjelaskan kedudukan lokasi sesuatu objek atau benda itu sering dikatakan bahawa benda itu berada di atas, di bawah, pihak, di mana-mana,  di kiri, kanan, belakang,  atas, bawah, meliputi, bersatu-padu, dan sebagainya.

TEMPAT juga diukur dengan berbagai kaedah untuk menunjukkan jarak yang jauh atau dekat seperti : sejengkal, sehasta, berjuta-juta kilometer jauhnya di atas langit, sejauh pemandangan mata,  di atas Arasy, berada di mana-mana dan misalan-misalan lain yang seumpama dengannya.

Firman Allah dalam al-Quran surah Al-'Imran ayat 133 menjelaskan bahawa keluasan syurga adalah seluas langit dan bumi :
وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ  
                     Maksudnya:
  "Dan bersegeralah kamu kepada keampunan dari Tuhan mu  dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi; yang            disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa.
Demikianlah luasnya syurga Allah yang tidak diketahui sama sekali ukuran sebenarnya oleh sekalian makhluk Allah.




 Justeru bagi memperjelaskan dan menolak tanggapan bahawa Allah itu menyamai makhluk, pegangan iktiqad Ahli Sunnah Wal Jemaah menjelaskan bahawa sebelum Allah mengadakan MASA dan TEMPAT yang ada hanya Allah sahaja dan adanya Allah tidak sama sekali menyamai makhluk.
[** Untuk memahami lebih dalam pemahaman pengertian MASA dan TEMPAT ini perlu dirujuk semula artikel yang bertajuk : JIRIM , JISIM ,JAUHAR dan ARADH dalam blog ini].

Dalam kitab Terjemah Aqidah Ahli Sunnah Wal Jemaah Pada Makna Dua Kalimah Syahadat Tauhid dan Syahadat Al-Rasul ada menerangkan di dalam bab At-Tanzihu bahawa :
"....Allah Subhanahu Wata'ala itu tidak menyamai sesuatu, tidak ada sesuatu apa barang pun yang ada yang menyamai Tuhan, Tuhan itu tidak mengenai tempat, tidak mengenai masa, tidak mengenai pihak, tidak mengenai sukatan, tidak mengenai bilangan......
Tuhan itu tidak di atas sesuatu, tidak di bawah sesuatu dan mafhum makna bahawa "Tuhan itu atas Arasy (عَرْش)" ialah dengan makna bahawa Tuhan itu memerintah dan memiliki Arasy dan bukan makna atas itu pihak dan tempat. Sesungguhnya Tuhan itu tidak sekali-kali menerimai pihak dan tempat dan Tuhan itu tidak di luar tujuh lapis langit dan bumi, tidak di dalamnya, tidak meliputinya dan tidak bercampur dengannya
Maka sebelum ada masa, sebelum ada tempat, sebelum ada lapang, sebelum ada cahaya, sebelum ada warna, sebelum ada rupa, sebelum ada huruf, sebelum ada suara, sebelum ada sukatan, bilangan, ukuran, gerak, diam, sunyi, senyap dan sebelum ada 'Arasy, Kursi, syurga, neraka, tujuh lapis langit dan bumi dan segala isinya, sebelum ada apa-apa benda pun barang yang diadakan oleh Allah SWT itu adalah Allah SWT itu Tuhan kita Jalla Wa'azza itu ia-Nya ADA sebagaimana Dia ADA itu juga, yang sentiasa ADA, selama-lamanya ADA, mempunyai kemuliaan dan kesempurnaan......"
Pada Bab "Al-Afa'al "(الافعالdalam kitab yang sama diperjelaskan lagi bahawa :
"....Semua barang yang ada, selain daripada Allah SWT, iaitu sekalian manusia, jin, syaitan, malaikat, langit, bumi, bintang-bintang, pokok-pokok, batu-batan segala jenis kebendaan, segala khasiat benda-benda dan kekuatannya, segala barang yang didapati oleh lintasan-lintasan hati, segala barang yang didapati melalui segala pancaindera yang lima, segala jenis cahaya, rupa, warna, masa, tempat, lapang, suara, huruf, bilangan, ukuran, sukatan, gerak, diam dan lain-lain lagi itu semuanya adalah barang yang baharu iaitu barang yang diadakan oleh Allah SWT dengan Qadrat-Nya yang Qadim daripada tidak adanya barang-barang itu sama sekali kepada adanya barang itu diadakan oleh Allah SWT..."
Berdasarkan kefahaman ini dapatlah dirumuskan bahawa Allah itu tidak mengenai mengenai TEMPAT dan tidak mengenai MASA dasn tidak mengenai pihak dan bilangan.
Sekiranya dituduhkan bahawa Allah itu berada atau bertempat di atas Arasy atau di mana juga yang membawa maksud sebagai tempat bermakna Allah itu menyamai makhluk-Nya, mengambil faedah daripada makhluk-Nya, Zat Allah itu berjuzuk yang memerlukan TEMPAT sama seperti makhluk-makhluk-Nya dan ternafilah sifat-sifat Qadim bagi Allah. 

Bagi mengesahkan lagi bahawa al-'Arasy itu adalah tempat, maka Allah berfirman di dalam al-Quran surah Al-Mu'min ayat 7  : 
الَّذِينَ يَحۡمِلُونَ الۡعَرۡشَ وَمَنۡ حَوۡلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمۡدِ رَبِّهِمۡ وَيُؤۡمِنُونَ بِهِ وَيَسۡتَغۡفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعۡتَ كُلَّ شَيۡءٍ رَّحۡمَةً وَعِلۡمًا فَاغۡفِرۡ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمۡ عَذَابَ الۡجَحِيمِ 
                     Maksudnya :
"(Malaikat-malaikat) yang memikul 'Arasy dan malaikat yang berada di sekelilingnya bertasbih memuji Tuhannya  dan mereka beriman kepada-Nya serta meminta keampunan bagi orang-orang yang beriman (seraya mengucapkan): 'Ya Tuhan kami, Rahmat dan Ilmu Engkau meliputi segala sesuatu, maka berilah keampunan kepada orang-orang yang bertaubat dan mengikuti jalan Engkau dan peliharalah mereka dari seksaan neraka yang bernyala-nyala'."
Di dalam surah Al-Israa' ayat 44 pula diperjelaskan lagi :
تُسَبِّحُ لَهُ السَّمٰوٰتُ السَّبعُ وَالأَرضُ وَمَن فيهِنَّ ۚ وَإِن مِن شَيءٍ إِلّا يُسَبِّحُ بِحَمدِهِ وَلٰكِن لا تَفقَهونَ تَسبيحَهُم ۗ إِنَّهُ كانَ حَليمًا غَفورًا
                 Maksudnya :
" Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tidak ada suatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun."

Di dalam artikel bertajuk: Polemik Wujudiah, Nuur Muhammad dan Awal Makhluk dalam blog ini ada menjelaskan bahawa makhluk Allah itu terbahagi kepada dua iaitu :
i.  Makhluk Allah yang zatnya (dirinya) ada berjuzuk tetapi  ianya boleh ada dengan tidak perlu ada tempat dinamakan Alam Al-'Ammar. Alam yang dimaksudkan dalam konteks ini bukan diertikan sebagai tempat bagi sesuatu tetapi adalah nama bagi sesuatu barang atau makhluk Allah ataupun boleh ditakrifkan sebagai tiap-tiap barang yang ada selain daripada Allah dinamakan alam.  
Ini bererti roh, bulan, bintang, matahari, cahaya, lapang, gelap, terang dan sebagainya itu selain daripada Allah dinamakan alam. Roh malaikat yang mempunyai hakikat iaitu ianya ada mempunyai juzuk yang tiada menerima bahagian-bahagian dan tidak perlu adanya TEMPAT ia boleh ada, maka ini atas nama Alam Al-'Ammar . 
 ii. Al-'Arasy, Al-Kursi, Sidaratil Muntaha dan yang lain-lain lagi itu mempunyai juzuk dan menerima bahagi-bahagi, mempunyai sukatan dan hanya boleh ada setelah diadakan TEMPAT dan ini dinamakan Alam Al-Khalq.
Berdasarkan huraian tersebut dapat menjelaskan bahawa MASA dan TEMPAT itu adalah makhluk Allah. Zat Allah yang Qadim lagi Azali itu tidak berjuzuk dan apabila tidak berjuzuk bererti Dia tidak tertakluk dan tidak memerlukan kepada MASA dan TEMPAT seperti semua makhluk Allah sama ada ia termasuk dalam kategori Alam Al-'Ammar atau Alam Al-Khalq

Maka ternafilah sama sekali jika ada pengajaran atau dakwaan yang menuduh bahawa Allah itu berada di mana-mana, bersemayam [bersila] atau beristiwa' di atas Arasy dan berbagai-bagai tuduhan atau tanggapan yang tidak layak bagi Allah kerana Maha Suci Allah daripada segala kekurangan, kelemahan dan sama-sekali tidak menyamai makhluk-makhluk-Nya dalam apa jua cara sekali pun.


Hendaklah difahami dan disematkan di dalam hati bahawa sebelum diadakan MASA , TEMPAT dan sekalian makhluk-Nya yang berada di langit dan di bumi sama ada besar, kecil, ghaib atau tidak ghaib dan segala hal yang bersangkutan dengan sifat-sifat makhluk seperti jarak jauh, dekat, panas, sejuk, warna, suara, pantas, perlahan, gerak, diam, sunyi sepi,  ukuran besar kecil dan sebagainya kesemuanya dijadikan Allah daripada semata-mata tidak ada kepada ada dengan Qadrat-Nya yang Qadim.

Kandungan Do'a Abu Bakr As Siddik r.a. juga ada menyebut yang bermaksud: 
"Ya Allah! , bahawasanya Engkau telah mengadakan permulaan makhluk daripada ketiadaan apa-apa hajat dengan Engkau kepada mereka itu..........,   [hingga akhir do'a ]
Makhluk yang dimaksudkan di sini adalah segala-segalanya yang diadakan Allah termasuk MASA dan TEMPAT. Ini bererti Allah tidak berhajat, tidak memerlukan dan tidak mengenai MASA dan TEMPAT kerana Dia yang mengadakan makhluk MASA dan TEMPAT bagi keperluan dan kemanfaatan makhluk-makhluk-Nya.

Di dalam surah Qaaf: 16 ada menjelaskan seperti Firman Allah :
وَلَقَدْ خَلَقْنَا ٱلْإِنسَٰنَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِۦ نَفْسُهُۥ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ ٱلْوَرِيدِ           
                      Maksudnya :
" Dan sesungguhnya Kami telah menjadikan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih 'DEKAT' kepadanya daripada urat lehernya....."
[ Lihat : Pengertian "HAMPIR " Allah
  
Ayat al-Quran ini hanya ringkasan kata-kata atau ibarat/perumpamaan yang bererti bahawa Allah itu Amat Mengetahui dengan Ilmu-Nya yang Qadim akan segala makhluk-Nya yang berada di dalam, di bawah dan atas tujuh lapis langit dan bumi.
Ini bermakna tidak ada sebarang apa pun yang tersembunyi daripada Ilmu Allah itu walau sekadar sebiji debu sebesar atom atau zarrah pun yang berada di langit dan bumi. Bahkan Allah Amat Mengetahui perjalanan seekor semut hitam, binatang-binatang yang halus di atas batu pejal yang hitam pada waktu malam yang sangat gelap gelita. 

Allah juga Amat Mengetahui gerak setiap biji debu yang berterbangan di udara dan Dia Amat Mengetahui segala rahsia dan segala barang yang lebih tersembunyi termasuk juga gerak-gerak tujuan dan cadangan-cadangan atau lintasan hati setiap diri hamba-hambaNya.

[Lihat : Allah Mengetahui Dengan Ilmu-Nya yang Qadim ]

Inilah yang dimaksudkan dengan Allah itu "lebih hampir dengan urat leher" yang merujuk bahawa  Allah itu mengetahui dengan Ilmu-Nya yang Qadim segala rahsia yang terkandung di dalam hati setiap orang hamba-Nya dan bukan bermaksud Allah itu bertempat dalam urat leher manusia.

Adapun yang dimaksudkan bahawa Allah itu sentiasa bersama dengan orang-orang bertaqwa ialah merujuk kepada rahmat dan pertolongan Allah yang sentiasa mengiringi orang-orang yang bertaqwa dan beramal salih dan BUKAN menunjukkan bahawa Zat (Diri) Allah yang Qadim itu ada bersama atau mengiringi orang yang bertaqwa itu yang boleh disalahertikan Allah berada atau bertempat di sisi orang-orang mukmin yang  bertaqwa. Dalam bab 'At-Tanzihu" yang terkandung dalam kitab Terjemah Aqidah Ahli As-Sunnah diperjelaskan bahawa :
"....Makna "hampir Tuhan" itu ialah hampir rahmat dan nikmat-Nya, dan makna berserta Tuhan itu ialah berserta rahmat pertolongan-Nya dan nikmat-Nya, maka tidak menyamai hampir Tuhan itu dengan hampir makhluk dan tidak menyamai persertaan Tuhan itu dengan persertaan makhluk yang sebagaimana juga Zat Tuhan itu tidak menyamai zat makhluk...."
Banyak nas menjelaskan bahawa setiap amalan salih yang dilakukan dengan penuh ikhlas oleh hamba-hamba-Nya yang mukmin akan diterima Allah segala ibadatnya. Bagi memberkati, memakbulkan dan merahmati amalan salih dan do'a-do'a hamba-hamba-Nya yang mukmin itu Allah memerintahkan Malaikat-malaikat Rahmat menjaga dan mendo'akan kesejahteraannya

daripada gangguan syaitan. Maka diringkaskan kata bahawa "Allah itu bersama-sama orang-orang yang bertaqwa dan beramal salih."
Demikian juga yang dimaksudkan dengan kalimah Baitullah yang secara literal disebut Rumah Allah dan juga masjid itu sebagai Rumah Allah. Kata-kata ringkas ini bukanlah bererti Allah itu berada di dalam Baitullah atau masjid tetapi untuk menjelaskan bahawa bangunan Ka'abah Baitullah  yang menjadi kiblat untuk beribadat bagi orang Islam dan juga masjid ialah tempat ibadat khusus yang amat dimuliakan Allah untuk hamba-hamba-Nya melakukan ibadat-ibadat kepada-Nya seperti yang difardhukan.

Pengertian yang sama juga dirujuk kepada ayat al-Quran yang menjelaskan bahawa ditiupkan oleh Malaikat Roh pada lembaga Adam yang diperbuat daripada tanah itu dengan 'Roh Ku'. Roh Ku di sini diertikan sebagai 'Roh' yang Allah muliakan dan bukan bermaksud Roh Nabi Adam itu berasal daripada Zat Allah yang Qadim dan Allah itu bukanlah Roh dan Allah itu hidup dengan Hayat-Nya yang Qadim dan bukan dengan Roh.

Apabila seseorang itu melakukan ibadat sembahyang ia sering dikatakan sebagai sedang "menghadap" Allah.  Kata-kata ini seolah-olah memberi kefahaman bahawa Allah berada di hadapannya seperti makhluk juga. Tanggapan sedemikian dengan sendirinya akan membawa erti bahawa Zat[Diri] Allah itu berada di hadapannya atau bertempat di hadapannya. Pemahaman yang salah ini  akan membawa pengertian bahawa Zat Allah itu berjuzuk dan memerlukan TEMPAT seperti makhluk juga. Jika terbit kefahaman dan pegangan iktiqad yang sedemikian rupa maka akan rosaklah aqidah keimanannya semasa melakukan ibadat sembahyang sama seperti orang yang menyembah berhala juga. 

Adapun maksud 'menghadap' Allah ketika melakukan ibadat sembahyang ini ialah dia mengingati dan menghayati sepenuhnya segala ilmu mengenal Allah seperti yang terkandung di dalam Asma'Ul-Husna dan Terjemah Aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah Pada Makna Syahadat At Tawhid yang sangat luas tafsilnya itu. Dia menghadap ke kiblat bukanlah bererti Allah itu berada di dalam Ka'abah Baitullah di Masjidil Haram, Makkah tetapi adalah satu perintah Allah yang disyaratkan mengikut hukum syarak ketika melakukan ibadat sembahyang diwajibkan menghadap ke kiblat.

'Arasy dan al-Qursi adalah termasuk dalam katergori Alam al-Khalq yang mempunyai juzuk dan memerlukan TEMPAT untuk ada kerana ia juga mempunyai juzuk sedangkan Allah BUKAN  makhluk dan Zat-Nya [Diri-Nya]TIDAK berjuzuk. 'Arasy dan Al-Qursi berukuran berlipat-lipat kali ganda jauh lebih besar dan luas daripada langit dan bumi dan kedua-dua alam ini sangat dimuliakan Allah atas sebab-sebab yang Allah sahaja lebih mengetahui dan mengandungi segala rahsia sangat tersembunyi yang tidak diketahui oleh hamba-hamba-Nya dari kalangan manusia dan jin. 

Di sini juga terdapat tempat-tempat yang paling dimuliakan Allah seperti Sidratil Muntaha dan Baitul Makmur yang menempatkan para malaikat melakukan ibadat selama-lamanya tanpa henti, tanpa jemu dan penat sejak mereka dijadikan Allah. Ayat al-Quran surah Al-Mu'min ayat 7 di atas dapat memberikan gambaran yang amat jelas dalam hal ini.

Kesemua TEMPAT ini diadakan Allah daripada semata-mata tiada kepada ada dengan Qadrat-Nya yang Qadim berbetulan dengan Ilmu-Nya yang Qadim. Sebelum diadakan MASA dan TEMPAT ini Allah tidak memerlukan atau berhajat kepada  TEMPAT dan tidak bertempat serta tidak mengenai MASA dan TEMPAT. Setelah diadakan MASA dan TEMPAT Allah SWT begitu juga tidak berhajat dan tidak memerlukan makhluk MASA dan  TEMPAT dan tidak bertempat dan tidak mengenai MASA dan TEMPAT.

Kemungkinan anak-anak kecil atau orang-orang yang gemar berhujah atau orang kafir bertanya kepada kita: "Di manakah Allah berada?" Ataupun soalan-soalan lain yang seumpama dengannya. Jika berbangkit soalan-soalan atau pertanyaan yang sedemikian rupa  maka hendaklah dijawab:
"....Allah itu ada, sentiasa ada, selama-lamanya ada dan tidak berkeputusan ada-Nya dan Dia sentiasa dengan kemuliaan Asma' Ul-Husna-Nya tanpa berkurangan atau bertambah. Adanya Allah tidak sama dengan adanya makhluk kerana Dia-lah yang awal yang tiada berawal bagi-Nya dan Dialah yang akhir dan tiada berakhir bagi-Nya. Sebelum diadakan MASA dan TEMPAT Allah sahaja yang ada dan adanya Allah tidak sama dengan adanya makhluk............." 
[Huraian selanjutnya boleh merujuk di dalam pengertian At-Tanzihu yang terdapat di dalam Terjemah Aqidah Ahli Sunnah Pada Makna Syahdat At Tawhid dalam kitab Ihya' Ulumuddin.]

Pada peringkat permulaan anak-anak dan orang yang bertanya mungkin tidak memahaminya tetapi apabila disebut dan dibaca berulang-ulang kali serta diberikan kupasan dan penjelasan mudah-mudahan lama kelamaan fahamlah mereka, insya Allah. Namun jangan sekali-kali diberikan jawapan yang salah seperti  "Tuhan berada di mana-mana, Tuhan di atas langit " dan lain-lain jawapan yang bermaksud Tuhan itu bertempat dan bercanggah dengan pegangan iktiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah. 

Jawapan yang salah ini amat mudah difahami dan diterima oleh orang yang bertanya kerana amat bersesuaian dengan akal fikiran logiknya yang bersandarkan kepada pancaindera yang lima. Namun hendaklah sentiasa diingati dan fahami bahawa  kata-kata dan jawapan yang diberikan sedemikan rupa bunyinya amat ketara salahnya dan boleh merosakkan aqidah keimanannya. Ini adalah disebabkan bagi memahami ilmu mengenali Allah dilarang sama sekali menggunakan akal logik yang bersandarkan kepada pancaindera yang lima tetapi hendaklah menggunakan 'Ainul Qalbi, Al Basirah atau Mata Hati yang disebut juga sebagai pancaindera yang ke enam.

Mudah-mudahan penjelasan-penjelasan ini  dapat memberi pencerahan dan kefahaman yang jelas bahawa MASA dan TEMPAT itu adalah makhluk Allah belaka yang dijadikan daripada semata-mata TIADA kepada ADA bagi kemudahan manusia mengira tempoh usia, waktu, jarak dan sebagainya agar mensyukuri segala nikmat Allah yang tidak terhingga banyaknya dan membuat persediaan secukupnya untuk hidup di akhirat yang tidak lagi tertakluk kepada hukum tabi'e termasuk MASA dan TEMPAT.

[Lihat : 
i.   SOAL JAWAB Mengenai "ADA" Allah SWT]
ii.    ALLAH BERJUZUK, MEMPUNYAI TANGAN DAN BERISTIWA' DI ARASY?


 *************************************************************************
      وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَإِنَّ يَوْمًا عِنْدَ  رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ  

                                Maksudnya :
" Dan mereka meminta kepadamu agar azab itu disegerkan, pada hal Allah sekali-kali tidak akan menyalahi janji-Nya. Sesungguhnya sehari di sisi Tuhanmu adalah seperti seribu tahun dari tahun-tahun yang kamu hitung." 
                         [ Al-Quran surah Al-Hajj : 47] 
                          ******************************************************
قَالَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلا قَلِيلا لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
                Maksudnya :
" Allah berfirman : 'Kamu tidak tinggal  (di bumi) melainkan sebentar sahaja, kalau kamu sesungguhnya mengetahui. "
                [Al-Quran surah Al-Mu'minun : 114 ]
                Umur Kita Hanya 1,5 Jam? [1]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan