[Lihat : Pengertian "HAMPIR" Allah ]
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ, َالصَّلاَة ُوَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ
اللَّهُمَّ اغْفِرْلَنَا ذُنُوْبَنَا وَلإِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُوْنَا بِالإِيْمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِيْ قـُلُوْبِنَا غِلاًّ لِلَّذِيْنَ ءَامَنُوْا رَبَّنَاإنَّكَ رَءُوْفٌ رَحِيْمٌ
أَمَّا بَعْـدُ
Maksudnya :وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ
“Dan apabila kamu mentaati/menuruti kebanyakan orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan (agama) Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain kecuali (hanya) berbohong/berdusta(terhadap Allah).”
*****************************************
وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Maksudnya :
" Dan Allah mengeluarkan kamu dari rahim ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun,dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan 'hati' agar kamu bersyukur."
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ
مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ
الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ
(صحيح البخاري)Maksudnya :
"Sabda Rasulullah s.a.w. : ' Ketahuilah bahawa pada jasad terdapat seketul daging, jika ia baik maka baiklah seluruh jasadnya, jika ia buruk maka buruklah seluruh jasadnya, ketahui itu adalah hati' (qalbu
الْقَلْبُ)."
[HR Shahih Bukhari]Firman Allah dalam al-Quran سورة البقرة surah al-Baqarah ayat 10 memperjelaskan juga perihal "hati (qalbu)" golongan manusia yang berpenyakit :
فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَMaksudnya :
Pengertian yang hampir sama terkandung juga dalam سورة المطففين surah al-Muthaffifiin ayat 14-15 :" Dalam hati (qalbu) mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka seksa yang pedih disebabkan mereka berdusta."
كَلا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (14) كَلا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ (15Maksudnya :
"Tidak sesekali (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati (qalbu) mereka. (14)
Tidak sesekali, sesungguhnya mereka pada hari itu benar-benar tertutup dari (rahmat) Tuhan mereka ."(15)
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم-
قَالَ « إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا أَخْطَأَ خَطِيئَةً نُكِتَتْ فِى قَلْبِهِ نُكْتَةٌ
سَوْدَاءُ فَإِذَا هُوَ نَزَعَ وَاسْتَغْفَرَ وَتَابَ سُقِلَ قَلْبُهُ وَإِنْ عَادَ
زِيدَ فِيهَا حَتَّى تَعْلُوَ قَلْبَهُ وَهُوَ الرَّانُ الَّذِى ذَكَرَ اللَّهُ ( كَلاَّ
(بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
"Dari Abu Hurairah, dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda: “Seorang hamba apabila melakukan suatu kesalahan, maka dititikkan dalam hatinya (qalbu) sebuah titik hitam. Apabila ia meninggalkannya dan meminta ampun serta bertaubat, hatinya dibersihkan. Apabila ia kembali (berbuat maksiat), maka ditambahkan titik hitam tersebut hingga menutupi hatinya. Itulah yang diistilahkan “ar-raan” الرَّانُ yang Allah sebutkan dalam Firman-Nya:
كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
Maksud Hadis Rasulullah s.a.w. ini bukanlah merujuk kepada organ jantung fizikal yang antara lain berfungsi untuk memompa darah yang sudah dibersihkan oleh organ hati untuk disalurkan keseluruh tubuh badan manusia agar menjadi tenaga dan sumber kekuatan dan kesihatan tubuh badan jasmani manusia. Sementara antara fungsi utama hati pula adalah untuk 'ekskresi' dan membersihkan darah.(maksudnya): ‘Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutupi hati (qalbu)mereka.’ (surah al-Muthaffifin :14)." [HR Tirmizi dan Ibn Majah]
Adakah organ jantung dan hati orang kafir, munafik dan ahli maksiat berbeza warnanya dengan jantung dan hati orang mukmin?
Hati manusia
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/CG_Heart_%28cropped%29.gif?fbclid=IwAR14QjKhoTBg58iCLCeQkNLyTPvA-oyFXZqF8R59reILZa65YXESK9vXuYQ
Rawatan untuk membersihkan 'kekotoran hati' jenis kerohanian yang bersabit dengan Roh Hammalil Amanah (روح حمال للامانة ) daripada kekejian sifat-siafat dan akhlak mazmumah tidak menggunakan bahan atau kaedah rawatan organ jantung-hati oleh doktor pakar kardialogis tetapi menggunakan kaedah-kaedah keagamaan dalam bentuk amal ibadat tertentu yang hanya diketahui oleh Rasulullah s.a.w. melalui bimbingan wahyu Allah yang diwarisi pula para ulamak yang hak.
Otak Manusia
i. Masalah Roh
ii. Isra' Mikraj dan Fardhu Solat ]
Dalam suatu riwayat dikhabarkan bahawa apabila Amirul Mukminin Khalifah Ali bin Abu Talib r.a. ditanya:
يا أمير المؤمنين أتعبد من ترى او من لا ترى فقال لا بل أعبد من أرى لا رؤية العيان ولكن رؤية القلب
"Wahai Amirul Mukminin, adakah engkau beribadat kepada (Tuhan) yang engkau (dapat) lihat atau (Tuhan) yang engkau tidak (dapat) lihat.
Maka katanya:
“Tidak, bahkan aku beribadat kepada (Allah) Yang aku lihat, (tetapi)bukanlah dengan penglihatan mata tetapi dengan penglihatan hati (qalbu).”
هل رأيت الله عزوجل قال لم أكن لأعبد ربا لم أره
"Adakah engkau telah lihati Allah Azza Wajalla?
Jawabnya:
"Aku tidak pernah beribadat kepada Tuhan yang aku 'tidak melihat-Nya.' "
وكيف رأيته وهو الذي لا تدرك
"Bagaimanakah engkau melihat-Nya sedangkan Dia tidak dapat dilihat oleh segala pemandangan mata."
Katanya:
لم تره الأبصار بمشاهدة العيان ولكن تراه القلوب بحقائق الايمان فلا يدرك بالحواس ولا يقاس بالناس
Berkaitan dengan golongan manusia yang tidak menggunakan 'akal syarak' iaitu Al-Basirah, 'Ainul Qalbi, Mata Hati atau pancaindera yang ke enam (الحس السادس) ini Firman Allah di dalam al-Quran memperjelaskan :"Tidaklah Ia (Allah) dapat dilihat oleh segala penglihatan mata tetapi Ia dapat dilihat oleh mata hati (qalbu) dengan segala hakikat iman, maka tidaklah Ia dapat dilihat (dikenali) dengan segala pancaindera dan tidak (sesekali) dapat dikiaskan dengan manusia."
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لا يُبْصِرُونَ (17) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ (18Maksudnya :
i."Perumpamaan mereka adalah seperti orang yang menyalakan api, maka setelah api itu menerangi sekelilingnya Allah hilangkan cahaya (yang menyinari) mereka dan membiarkan mereka dalam kegelapan, tidak dapat melihat.(17)
[ Surah سورة البقرة Al-Baqarah : 17-18 ]Mereka itu tuli, bisu dan buta, maka tidaklah mereka itu kembali (ke jalan yang benar)."(18)
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (6) خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (7
ii. " Sesungguhnya orang-orang yang kafir, sama sahaja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan, mereka tidak juga akan beriman. (6)
Allah telah mengunci mati hati (qalbu) dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka seksa yang amat pedih." (7)
أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَكَّرُونَ
iii. " Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya (qalbu) dan meletakkan tutupan atas penglihatannya?. Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?"
[Surah سورة الجاثية al-Jaatsiyah : 23 ]
وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ (39) أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ (40
iv."Dan orang-orng yang kafir amal-amal mereka adalah laksana fatamorgana di tanah yang datar, yang disangka 'air' oleh orang-orang yang dahaga kehausan, tetapi bila didatanganinya 'air' itu dia tidak mendapatinya sesuatu apa pun. Dan didapatinya (ketetapan) Allah di sisinya, lalu Allah memberikan kepadanya perhitungan amal-amal dengan cukup dan Allah adalah sangat cepat perhitungan-Nya.(39)
[Surah An-Nuur سورة النور : 39-40 ]Atau seperti gelap gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak, yang di atasnya ombak (pula), di atasnya (lagi) awan; gelap gelita yang tindih-bertindih, apabila dia mengeluarkan tangannya, tiadalah dia dapat melihatnya, (dan) barangsiapa yang tiada diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya sedikitpun."(40 )
Justeru apabila mendengar dan membaca hal-hal yang berkaitan dengan perkara-perkara berkaitan Rukun Iman yang enam perkara yang kesemuanya ghaib belaka, hanya Al-Basirah, 'Ainul Qalbi, Mata Hati atau Al-H’assu assadisu (الحس السادس) iaitu pancaindera yang ke enam, yang terbit pada 'akal syarak' sahaja yang dapat menterjemah dan memahaminya.
[Lihat : Tarbiyatu Fikrit-Tifli Li-Fahmi Ulumiddin ]
Hadis Rasulullah s.a.w. menjelaskan :
Maksudnya :عَنْ جَرِيْرٍ قَالَ: كُنَّا جُلُوْسًا عِنْدَ النَّبِيِّ إِذْ نَظَرَ إِلَىالْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ قَالَ: إِنَّكُمْ سَتَرَوْنَ رَبَّكُمْ كَمَا تَرَوْنَ هَذَاالْقَمَرَ لاَ تُضَامُّوْنَ فِيْ رُؤْيَتِهِ فَإِنْ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ لاَ تُغْلَبُوْاعَلَى صَلاَةٍ قَبْلَ طُلُوْعِ الشَّمْسِ وَصَلاَةٍ قَبْلَ غُرُوْبِالشَّمْسِ فَافْعَلُوْا
"Dari Jarir Radhiallahu ‘Anhu berkata, 'Ketika kami duduk-duduk bersama Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam, tiba-tiba beliau melihat ke arah bulan di malam purnama seraya berkata: ’Sesungguhnya kalian akan melihat Tuhan kalian sebagaimana kalian melihat bulan ini. Kalian tidak samar dalam melihatnya. Jika kalian mampu untuk tidak meninggalkan solat sebelum terbitnya matahari (Subuh) dan solat sebelum terbenamnya matahari (Asar), maka lakukanlah.” [HR al-Bukhari & Muslim]
Inilah yang menjadi pegangan iktiqad Ahli Sunnah wal Jamaah seperti yang dimaksudkan :
"Bahawasanya Zat Tuhan itu diketahui adanya dengan "akal" dan Zat Tuhan itu dapat di lihat di akhirat kelak dengan pemandangan mata sebagaimana yang diketahui dengan (akal ) itu juga. Inilah nikmat daripada Allah SWT dan murah kurniaan Allah kepada sekalian hamba-hamba-Nya yang ahli kebahagiaan dalam negeri akhirat kelak bagi menyempurnakan segala nikmat yang ada disediakan di dalam syurga dengan dapat melihat Zat Allah Yang Maha Mulia itu."
وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَMaksudnya :
[Surah سورة فصلت Fushshilat : 21]i." Dan mereka berkata kepada kulit mereka :' Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami ?'. Kulit mereka menjawab : 'Allah yang menjadikan segala sesuatu pandai berkata-kata telah menjadikan kami pandai (pula) berkata, dan Dia-lah yang menjadikan kamu pada kali yang pertama dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan'."
الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
Maksudnya :
[Surah سورة يس Yaa Sin :65 ]ii." Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan."
Maksudnya :فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ (7) وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ(8
iii. " Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarrahpun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya. (7)
[ Surah سورة الزلزلة Az-Zalzalah : 7-8 ]Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarrahpun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya pula."(8)
[Lihat:
i. Ahli Syurga Melihat Zat Allah di Akhirat Dengan Mata Kepala
ii. Allah Berkata-kata Dengan Kalam-Nya Yang Qadim]
Maksudnya :وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ (10) فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقًا لأصْحَابِ السَّعِيرِ (11)
i."Dan kata mereka jikalau sekiranya kami mendengarkan atau memikirkan (peringatan itu) untuk menerima dan mengambil faham atau kami ada mempunyai akal untuk memahami nescaya tidaklah kami termasuk penghuni-penghuni neraka yang bernyala-nyala. (10)
[ Surah سورة الملك al-Mulk : 10-11 ]Mereka mengakui dosa mereka. Maka kebinasaanlah bagi penghuni-penghuni neraka yang menyala-nyala." (11)
Maksudnya :أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ
[Surah سورة الحج Al-Hajj : 46 ]ii. Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati (qalbu) yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar ? Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati (qalbu) di dalam dada."
Allah juga mewahyukan di dalam al-Quran bahawa orang yang 'mengetahui' dan 'berakal' dapat memahami sesuatu pengajaran berbanding orang yang 'tidak mengetahui' dan ' tidak berakal' sebagaimana yang dimaksudkan dalam surah سورة الزمر Az-Zumar ayat 9 :
أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الألْبَابِ
" (Apakah kamu hai orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat di waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah : 'Adakah sama orang-orng yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?'. Sesungguhnya hanya orang berakal yang dapat menerima pelajaran."
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَMaksudnya:
" Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi Neraka Jahanam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati (qalbu) tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kebesaran dan kekuasaan Allah), dan mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah).Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai."
Maksudnya :ذَلِكُم بِأَنَّهُ إِذَا دُعِىَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَـفَرْتُمْ وَإِن يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُواْ فَالْحُكْمُ للَّهِ الْعَلِـىِّ الْكَبِيرِ
" Yang demikian itu adalah kamu apabila diserukan kepada hanya Allah Yang Maha Esa (لا شريك له), kamu ingkar (kafir), dan apabila dipersekutukan (mensyirikkan) dengan-Nya, lalu kamu sekalian mengimani (mempercayai). Maka hukuman itu (sekarang) adalah milik Allah Yang Maha Tinggi lagi Yang Maha Besar."
[ Surah سورة المؤمن Al-Mu'min : 12 ]
Mudah-mudahan penjelasan yang terbatas ini dapat memberi petunjuk kebenaran serta pencerahan minda kepada mereka yang bersungguh-sungguh mencari ilmu yang hak dengan penuh keikhlasan dan pemikiran yang terbuka. Wallahu 'alam.
i. JIRIM, JISIM, JAUHAR dan 'ARADH
ii. Kaedah Mudah Untuk Memahami Asas Ilmu Aqidah Pada Makna Dua Kalimah Syahdat
iii. Pembinaan Iktiqad Ahli As-Sunnah
iv. Allah Beerjuzuk, Mempunyai Tangan dan Beristiwa' di 'Arasy ?
v. في ترجمة عقيدة اهل السنة في كلمتي الشهادة التي هي أحد مباني الاسلام
vi. Ahli Syurga Melihat Zat Allah di Akhirat Dengan Mata Kepala
*****************************************************
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ ۚۖ وَّيَبْقٰى وَجْهُ رَبِّكَ ذُوْ الْجَلٰلِ وَالْاِكْرَامِۚ
Maksudnya :
" Dan tetap kekal Zat Tuhan mu yang mempunyai kebesaraan dan kemuliaan."
**********************************[Al-Quran سورة الرحمن surah Ar Rahman : 27 ]
وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُهَا إِلا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلا يَعْلَمُهَا وَلا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأرْضِ وَلا رَطْبٍ وَلا يَابِسٍ إِلا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
"Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia Mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia Mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfuz).
**********************************
Maksudnya :يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُو الألْبَابِ
"Allah memberikan hikmah kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang diberikan hikmah, sesungguhnya telah diberi kebajikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang berakal."
***************************************
وَقِيلَ يَا رَسُولَ الله : اَيُّ الاَعْمَالِ اَفْضَل. فَقَالَ: اَلْعِلْمُ بِاللهِ عَزَّ وَجَلَّ فَقِيلَ اَيُّ الْعِلْمِ تُرِيدُ؟ قَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَمَ: اَلْعِلْمُ بِاللهِ سُبْحَانَهُ. فَقِيلَ لَهُ: نَسْأَلُ عَنِ الْعَمَلِ وَتُجِيبُ عَنِ الْعِلْمِ . فَقَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ: اِنَّ قَلِيلَ الْعَمَلِ يَنْفَعُ مَعَ الْعِلْمِ بِاللهِ وَاِنَّ كَثِيرَ العَمَلِ لَا يَنْفَعُ مَعَ الجَهْلِ بِاللهِ.
" Sesungguhnya telah dikatakan kepada Rasulullah s.a.w.: 'Apakah amalan-amalan yang lebih afdhal?'. Maka sabdanya : 'Ialah ilmu dengan pengenalan kepada Allah Azawajalla.' Maka ditanya : 'Apakah dia ilmu yang engkau kehendaki itu?.' Sabda Nabi Muhammad s.a.w. : 'Ialah ilmu dengan pengenalan kepada Allah SWT.' Maka ditanya kepadanya: 'Kami menanya daripada amalan dan engkau menjawab daripada ilmu.' Maka sabda Nabi Muhammad s.a.w.: 'Bahawasanya sedikit amalan itu memberi manfaat berserta adanya ilmu pengenalan kepada Allah SWT dan bahawasanya banyak amalan itu tiada memberi manfaat berserta kejahilan ilmu pengenalan kepada Allah Subhanahuwatalla'."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan