بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ, َالصَّلاَة ُوَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ أَجْمَعِيْنَ
اللَّهُمَّ اغْفِرْلَنَا ذُنُوْبَنَا وَلإِخْوَانِنَا الَّذِيْنَ سَبَقُوْنَا بِالإِيْمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِيْ قـُلُوْبِنَا غِلاًّ لِلَّذِيْنَ ءَامَنُوْا رَبَّنَاإنَّكَ رَءُوْفٌ رَحِيْم
أَمَّا بَعْـدُ
Maksudnya :يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُو الألْبَابِ
"Allah memberikan hikmah kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang diberi hikmah, sesungguhnya telah diberi kebajikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang berakal."
[ Al-Quran surah سورة البقرة Al-Baqarah: 269 ]
*********************************************
Maksudnya :وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ
“Dan apabila kamu mentaati/menuruti kebanyakan orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan (agama) Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain kecuali (hanya) berbohong/berdusta(terhadap Allah).”
**********************************أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الأرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الأبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ
Maksudnya :
" maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang di dalam dada."
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ
مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ
الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ
(صحيح البخاري)Maksudnya :
"Sabda Rasulullah s.a.w. : ' Ketahuilah bahawa pada jasad terdapat seketul daging, jika ia baik maka baiklah seluruh jasadnya, jika ia buruk maka buruklah seluruh jasadnya, ketahui itu adalah hati' (qalbu
الْقَلْبُ)."
[HR Shahih Bukhari]Firman Allah dalam al-Quran surah سورة البقرة Al-Baqarah ayat 9-10 memperjelaskan juga peri hal 'hati (qalbu)' golongan manusia yang berpenyakit :
يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ (9)فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًاۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (10)
" Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, pada hal mereka hanya menipu dirinya senmdiri. sedang mereka tidak sedar. (9)
Pengertian yang hampir sama terkandung juga dalam surah سورة المطففين Al-Muthaffifiin ayat 14-15 :Dalam hati (qalbu) mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka seksa yang pedih oleh sebab mereka berdusta. (10)"
كَلا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (14) كَلا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ (15Maksudnya :
"Tidak sesekali (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutup hati (qalbu) mereka. (14)Tidak sesekali, sesungguhnya mereka pada hari itu benar-benar tertutup dari (rahmat) Tuhan mereka ."(15)
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم-
قَالَ « إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا أَخْطَأَ خَطِيئَةً نُكِتَتْ فِى قَلْبِهِ نُكْتَةٌ
سَوْدَاءُ فَإِذَا هُوَ نَزَعَ وَاسْتَغْفَرَ وَتَابَ سُقِلَ قَلْبُهُ وَإِنْ عَادَ
زِيدَ فِيهَا حَتَّى تَعْلُوَ قَلْبَهُ وَهُوَ الرَّانُ الَّذِى ذَكَرَ اللَّهُ ( كَلاَّ
(بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
"Dari Abu Hurairah, dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda: “Seorang hamba apabila melakukan suatu kesalahan, maka dititikkan dalam hatinya (qalbu) sebuah titik hitam. Apabila ia meninggalkannya dan meminta ampun serta bertaubat, hatinya dibersihkan. Apabila ia kembali (berbuat maksiat), maka ditambahkan titik hitam tersebut hingga menutupi hatinya. Itulah yang diistilahkan “ar-raan” الرَّانُ yang Allah sebutkan dalam Firman-Nya:
كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
(maksudnya): ‘Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka usahakan itu menutupi hati (qalbu)mereka.’ (surah Al-Muthaffifin :14)." [HR Tirmizi dan Ibn Majah]
Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w berbentuk do'a ada menyebut :
اَللَّهُمَّ اِنِّي أَسْأَلُكَ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِكَ تَهْدِي بِهَا قَلْبِي وَتَجْمَعُ بِهَا شَمْلِي وَتَلُمُّ بِهَا شَعْثِي وَتَرُدُّ بِهَا الفِتَنَ عَنِّي وَتُصْلِحُ بِهَا دِينِي وَتَحْفَظُ بِهَا غَائِبِي وَتَرْفَعُ بِهَا شَاهِدِي وَتُزَكِّي بِهَا عَمَلِي وَتُبَيِّضُ بِهَا وَجْهِي وَتُلْهِمُنِي بِهَا رُشْدِي وَتَعْصِمُنِى بِهَا مِنْ كُلِّ سُوءٍ.
"Ya Allah!, aku memohon kepada Engkau rahmat di sisi Engkau, rahmat yang Engkau berikan petunjuk dengannya hati(kalbu) ku. Engkau himpunkan dengannya segala perkara pekerjaan dan Engkau tolakkan dengannya segala fitnah daripada mengenai ku dan Kau baiki dengannya agama ku. Engkau peliharai dengannya barang yang ghaib daripada ku, dan Engkau angkatkan dengannya barang yang zahir daripada ku, dan Engkau bersihkan dengannya amalan ku dan Engkau putihkan dengannya muka ku dan Engkau beri ilhamkan akan daku dengannya jalan pertunjuk ku dan Engkau peliharakan akan daku dengannya daripada tiap-tiap kejahatan......."
Adakah organ jantung dan hati orang kafir, munafik dan ahli maksiat berbeza warnanya dengan jantung dan hati orang mukmin?
Hati manusia
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/CG_Heart_%28cropped%29.gif?fbclid=IwAR14QjKhoTBg58iCLCeQkNLyTPvA-oyFXZqF8R59reILZa65YXESK9vXuYQ
Rawatan untuk membersihkan 'kekotoran hati' jenis kerohanian yang bersabit dengan Roh Hammalil Amanah (روح حمال للامانة ) daripada kekejian sifat-sifat dan akhlak mazmumah tidak menggunakan bahan atau kaedah rawatan organ jantung-hati oleh doktor pakar kardialogis tetapi menggunakan kaedah-kaedah keagamaan dalam bentuk amal ibadat tertentu yang hanya diketahui oleh Rasulullah s.a.w. melalui bimbingan wahyu Allah yang diwarisi pula para ulama yang hak.#
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ (57) قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ (58)
i." Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran (al-Quran) dari Tuhan mu dan penyembuh bagi pemnyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman. (57)
Katakanlah : 'Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan'. (58)
[ Surah سورة يونس Yunus: 57-58 ]
وَنُنزلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلا خَسَارًا
ii." Dan Kami turunkan dari al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan al-Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian."
[Surah سورة ٱلْإِسْرَاء Al-Israa': 82 ]
"Dan ingatlah akan hamba Kami Ayyub kerika ia menyeru Tuhannya : ' Sesungguhnya aku diganggu syaitan dengan kepayahan dan seksaan'. (41)
(Allah berfirman) : ' Hentakkanlah kakimu; inilah air yang sejuk untuk mandi dan untuk minum. (42)
Dan Kami anugerahi dia (dengan mengumpulkan kembali) keluarganya dan (Kami tambahkan) kepada mereka sebanyak mereka pula sebagai rahmat dari Kami dan pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai fikiran. (43)"#*
[ #* Maksud yang sama terkandung dalam surah سورة الأنبياء Al-Anbiyaa ayat 83-84. Peri]


Otak Manusia
i. Masalah Roh
ii. Isra' Mikraj dan Fardhu Solat ]
Dalam suatu riwayat dikhabarkan bahawa apabila Amirul Mukminin Khalifah Ali bin Abu Talib r.a. ditanya:
يا أمير المؤمنين أتعبد من ترى او من لا ترى فقال لا بل أعبد من أرى لا رؤية العيان ولكن رؤية القلب
"Wahai Amirul Mukminin, adakah engkau beribadat kepada (Tuhan) yang engkau (dapat) lihat atau (Tuhan) yang engkau tidak (dapat) lihat.
Maka katanya:
“Tidak, bahkan aku beribadat kepada (Allah) Yang aku lihat, (tetapi)bukanlah dengan penglihatan mata tetapi dengan penglihatan hati (qalbu).”
هل رأيت الله عزوجل قال لم أكن لأعبد ربا لم أره
"Adakah engkau telah lihati Allah Azza Wajalla?
Jawabnya:
"Aku tidak pernah beribadat kepada Tuhan yang aku 'tidak melihat-Nya.' "
وكيف رأيته وهو الذي لا تدرك
"Bagaimanakah engkau melihat-Nya sedangkan Dia tidak dapat dilihat oleh segala pemandangan mata."
Katanya:
لم تره الأبصار بمشاهدة العيان ولكن تراه القلوب بحقائق الايمان فلا يدرك بالحواس ولا يقاس بالناس
Berkaitan dengan golongan manusia yang tidak menggunakan 'akal syarak' iaitu Al-Basirah, 'Ainul Qalbi, Mata Hati atau pancaindera yang ke enam (الحس السادس) ini Firman Allah di dalam al-Quran memperjelaskan :"Tidaklah Ia (Allah) dapat dilihat oleh segala penglihatan mata tetapi Ia dapat dilihat oleh 'mata hati' (qalbu) dengan segala hakikat iman, maka tidaklah Ia dapat dilihat (dikenali) dengan segala pancaindera dan tidak (sesekali) dapat dikiaskan dengan manusia."
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (6) خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (7
i." Sesungguhnya orang-orang kafir, sama sahaja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu peringatan, mereka tidak juga akan beriman. (6)
Allah telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka seksa yang amat berat." (7)
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لا يُبْصِرُونَ (17) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ (18Maksudnya :
ii."Perumpamaan mereka adalah seperti orang yang menyalakan api, maka setelah api itu menerangi sekelilingnya Allah hilangkan cahaya (yang menyinari) mereka dan membiarkan mereka dalam kegelapan, tidak dapat melihat.(17)
[ Surah سورة البقرة Al-Baqarah : 17-18 ]Mereka itu tuli, bisu dan buta, maka tidaklah mereka itu kembali (ke jalan yang benar)."(18)
أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَكَّرُونَ
iii."Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya (qalbu) dan meletakkan tutupan atas penglihatannya?. Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?"
[Surah سورة الجاثية Al-Jaatsiyah : 23 ]
وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ (39) أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ (40
iv."Dan orang-orng yang kafir amal-amal mereka adalah laksana fatamorgana di tanah yang datar, yang disangka 'air' oleh orang-orang yang dahaga kehausan, tetapi bila didatanganinya 'air' itu dia tidak mendapatinya sesuatu apa pun. Dan didapatinya (ketetapan) Allah di sisinya, lalu Allah memberikan kepadanya perhitungan amal-amal dengan cukup dan Allah adalah sangat cepat perhitungan-Nya.(39)
[Surah سورة النور An-Nuur : 39-40 ]Atau seperti gelap gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak, yang di atasnya ombak (pula), di atasnya (lagi) awan; gelap gelita yang tindih-bertindih, apabila dia mengeluarkan tangannya, tiadalah dia dapat melihatnya, (dan) barangsiapa yang tiada diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya sedikitpun."(40 )
Justeru apabila mendengar dan membaca hal-hal yang berkaitan dengan perkara-perkara berkaitan Rukun Iman yang enam perkara yang kesemuanya ghaib belaka, hanya Al-Basirah, 'Ainul Qalbi, Mata Hati atau Al-H’assu assadisu (الحس السادس) iaitu pancaindera yang ke enam, yang terbit pada 'akal syarak' sahaja yang dapat menterjemah dan memahaminya.
[Lihat : Tarbiyatu Fikrit-Tifli Li-Fahmi Ulumiddin ]
Hadis Rasulullah s.a.w. menjelaskan :
Maksudnya :عَنْ جَرِيْرٍ قَالَ: كُنَّا جُلُوْسًا عِنْدَ النَّبِيِّ إِذْ نَظَرَ إِلَىالْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ قَالَ: إِنَّكُمْ سَتَرَوْنَ رَبَّكُمْ كَمَا تَرَوْنَ هَذَاالْقَمَرَ لاَ تُضَامُّوْنَ فِيْ رُؤْيَتِهِ فَإِنْ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ لاَ تُغْلَبُوْاعَلَى صَلاَةٍ قَبْلَ طُلُوْعِ الشَّمْسِ وَصَلاَةٍ قَبْلَ غُرُوْبِالشَّمْسِ فَافْعَلُوْا
"Dari Jarir Radhiallahu ‘Anhu berkata, 'Ketika kami duduk-duduk bersama Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam, tiba-tiba beliau melihat ke arah bulan di malam purnama seraya berkata: ’Sesungguhnya kalian akan melihat Tuhan kalian sebagaimana kalian melihat bulan ini. Kalian tidak samar dalam melihatnya. Jika kalian mampu untuk tidak meninggalkan solat sebelum terbitnya matahari (Subuh) dan solat sebelum terbenamnya matahari (Asar), maka lakukanlah.” [HR al-Bukhari & Muslim]
Inilah yang menjadi pegangan iktiqad Ahli Sunnah wal Jamaah seperti yang dimaksudkan :
"Bahawasanya Zat Tuhan itu diketahui adanya dengan "akal" dan Zat Tuhan itu dapat di lihat di akhirat kelak dengan pemandangan mata sebagaimana yang diketahui dengan (akal ) itu juga. Inilah nikmat daripada Allah SWT dan murah kurniaan Allah kepada sekalian hamba-hamba-Nya yang ahli kebahagiaan dalam negeri akhirat kelak bagi menyempurnakan segala nikmat yang ada disediakan di dalam syurga dengan dapat melihat Zat Allah Yang Maha Mulia itu."
وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَMaksudnya :
[Surah سورة فصلت Fushshilat : 21 ]i." Dan mereka berkata kepada kulit mereka :' Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami ?'. Kulit mereka menjawab : 'Allah yang menjadikan segala sesuatu pandai berkata-kata telah menjadikan kami pandai (pula) berkata, dan Dia-lah yang menjadikan kamu pada kali yang pertama dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan'."
وَلَوْ تَرَى إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ (50) ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلامٍ لِلْعَبِيدِ (51)
ii." Kalau kamu melihat ketika para malaikat mencabut jiwa/roh orang-orang yang kafir seraya memukul muka dan belakang mereka (dan berkata): 'Rasakanlah olehmu seksa neraka yang membakar', (tentulah kamu merasa ngeri). (50)
Demikian itu disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri. Sesungguhnya Allah tidak sesekali menganiaya hamba-Nya." (51)
الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
Maksudnya :
[Surah سورة يس Yaa Sin :65 ]iii." Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan."
Maksudnya :فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ (7) وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ(8
iv. " Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarrah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya. (7)
[ Surah سورة الزلزلة Az-Zalzalah : 7-8 ]Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarrah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya pula."(8)
[Lihat:
i. Ahli Syurga Melihat Zat Allah di Akhirat Dengan Mata Kepala
ii. Allah Berkata-kata Dengan Kalam-Nya Yang Qadim]
إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلا يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلا الْفَاسِقِينَ
i." Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka yakin bahawa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi orang yang kafir mengatakan: ' Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perupamaan?'. Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberi-Nya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik."
Maksudnya :وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ (10) فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقًا لأصْحَابِ السَّعِيرِ (11)
ii."Dan kata mereka jikalau sekiranya kami mendengarkan atau memikirkan (peringatan itu) untuk menerima dan mengambil faham atau kami ada mempunyai akal untuk memahami nescaya tidaklah kami termasuk penghuni-penghuni neraka yang bernyala-nyala. (10)
[ Surah سورة الملك Al-Mulk : 10-11 ]Mereka mengakui dosa mereka. Maka kebinasaanlah bagi penghuni-penghuni neraka yang menyala-nyala." (11)
Maksudnya :أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ
[Surah سورة الحج Al-Hajj : 46 ]iii. Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati (qalbu) yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar ? Sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta ialah hati (qalbu) di dalam dada."
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلا عَبْدًا مَمْلُوكًا لا يَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ وَمَنْ رَزَقْنَاهُ مِنَّا رِزْقًا حَسَنًا فَهُوَ يُنْفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَجَهْرًا هَلْ يَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ (75) وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلا رَجُلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَبْكَمُ لا يَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ وَهُوَ كَلٌّ عَلَى مَوْلاهُ أَيْنَمَا يُوَجِّهْهُ لا يَأْتِ بِخَيْرٍ هَلْ يَسْتَوِي هُوَ وَمَنْ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (76
iv. "Allah membuat perumpamaan dengan seorang hamba sahaya yang dimiliki yang tidak dapat bertindak terhadap sesuatupun dan seorang yang Kami beri rezeki yang baik dari Kami, lalu ia menafkahkan sebahagian daripada rezeki itu secara sembunyi dan secara berterang-terangan, adakah mereka itu sama? Segala puji hanya bagi Allah, tetapi kebanykan mereka tiada mengetahui. (75)Dan Allah membuat (pula) perumpamaan : dua orang lelaki yang seorang bisu, tidak dapat berbuat sesuatupun dan dia menjadi beban atas penanggungnya itu, dia tidak dapat mendatangkan suatu kebajikan. Samakah orang itu dengan orang yang menyuruh berbuat keadilan dan dia berada pula di atas jalan yang lurus? (76)#*
[ Surah سورة النحل An-Nahl : 75-76 ]
[ #* Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam kitab Sahihnya, daripada ‘Abdullah bin Mas’ud katanya:
“Rasulullah s.a.w yang benar lagi dibenarkan telah menceritakan kepada kami:
إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ في بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا ثُمَّ يَكُونُ في ذلك عَلَقَةً مِثْلَ ذلك ثُمَّ يَكُونُ في ذلك مُضْغَةً مِثْلَ ذلك ثُمَّ يُرْسَلُ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فيه الرُّوحَ وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أو سَعِيدٌ فَوَا الَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حتى ما يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إلا ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عليه الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا وان أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حتى ما يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إلا ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عليه الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا
Maksudnya:
“Sesungguhnya setiap orang daripada kamu, dihimpunkan ciptaannya di dalam perut ibunya selama 40 hari, kemudian dalam tempoh itu menjadi segumpal darah seperti itu juga, kemudian dalam tempoh itu menjadi seketul daging seperti itu juga. Setelah itu diutuskan kepadanya malaikat, lalu ditiupkan ke dalamnya roh dan diperintahkan dengan 4 perkara: ketentuan rezeki, ajal, amalan, bahagia atau sengsara…” (HR Muslim) ] ( Sila rujuk al-Quran Surah : Ali 'Imran : 5-6, Ar-Ra'd : 8, An-Nahl: 78, Al-Haj: 5, Al-Mukminun :12-14 ,Al-Fathir: 11 mengenai proses kejadian manusia dan kelahiran bayi ).
وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (78) أَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلا اللَّهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (79)
v." Dan Allah mengeluarkan kamu dari rahim ibumu dalam keadaan tidak mengethui sesuatu pun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur. (78)
Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang dimudahkan terbang di udara bebas. Tidak ada yang menahannya selain daripada Allah. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang beriman. (79)"
[ Surah سورة النحل An-Nahl : 78-79 ]
Allah juga mewahyukan di dalam al-Quran bahawa orang yang 'mengetahui' dan 'berakal' dapat memahami sesuatu pengajaran berbanding orang yang 'tidak mengetahui' dan ' tidak berakal' sebagaimana yang dimaksudkan dalam surah سورة الزمر Az-Zumar ayat 9 :
أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الألْبَابِ
" (Apakah kamu hai orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat di waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah : 'Adakah sama orang-orng yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?'. Sesungguhnya hanya orang berakal sahaja yang dapat menerima pelajaran."
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَMaksudnya:
i." Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi Neraka Jahanam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati (qalbu) tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kebesaran dan kekuasaan Allah), dan mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah).Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai."
[ Surah سورة الأعراف Al-A'raaf : 179 ]
أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا
Maksudnya :
ii. "Atau apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya ( dari binatang ternak itu).
[ Surah سورة الفرقان Al-Furqan : 44 ]
Maksudnya :ذَلِكُم بِأَنَّهُ إِذَا دُعِىَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَـفَرْتُمْ وَإِن يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُواْ فَالْحُكْمُ للَّهِ الْعَلِـىِّ الْكَبِيرِ
i." Yang demikian itu adalah kamu apabila diserukan kepada hanya Allah Yang Maha Esa (لا شريك له), kamu ingkar (kafir), dan apabila dipersekutukan (mensyirikkan) dengan-Nya, lalu kamu sekalian mengimani (mempercayai). Maka hukuman itu (sekarang) adalah milik Allah Yang Maha Tinggi lagi Yang Maha Besar."
[ Surah سورة المؤمن Al-Mu'min : 12 ]
وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا (45) وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا (46)
نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَسْتَمِعُونَ بِهِ إِذْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ وَإِذْ هُمْ نَجْوَى إِذْ يَقُولُ الظَّالِمُونَ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلا رَجُلا مَسْحُورًا (47) انْظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الأمْثَالَ فَضَلُّوا فَلا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلا (48)
Maksudnya :
" Dan apabila kamu membaca al-Quran nescaya Kami adakan antara kamu dan orang-orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat, suatu dinding yang tertutup rapat, (45)
dan Kami adakan tutupan di atas 'hati' mereka dan sumbatan di telinga mereka, agar mereka tidak dapat memahaminya. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu sahaja dalam al-Quran, nescaya mereka berpaling ke belakang kerana membencinya. (46)
Kami lebih mengetahui dalam keadaan bagaimana mereka mendengarkan kamu, dan sewaktu mereka berbisik-bisik (iaitu) ketika orang-orang zalim itu berkata: ' Kamu tidak lain hanyalah mengikuti seorang lelaki yang kena sihir'. (47)
Lihatlah bagaimana mereka membuat perumpamaan-perumpamaan terhadapmu; oleh itu mereka menjadi sesat dan tidak dapat lagi menemukan jalan (yang benar)." (48)
[ Surah سورة الإسرا Al-Israa' : 45-48 ]
حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِي النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ (18) فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِنْ قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ (19)
i. " Hingga apabila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut : 'Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tenteranya, sedangkan mereka tidak menyedari';maka dia ( Sulaiman) tersenyum dengan tertawa kerana (mendengar) perkataan semut. Dan dia berdo'a : ' Ya Tuhanku, berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu dan bapaku dan untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba Mu yang soleh'. ( ayat 18-19 )
فَمَكَثَ غَيْرَ بَعِيدٍ فَقَالَ أَحَطتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَجِئْتُكَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ يَقِينٍ (22) إِنِّي وَجَدْتُ امْرَأَةً تَمْلِكُهُمْ وَأُوتِيَتْ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ وَلَهَا عَرْشٌ عَظِيمٌ (23) وَجَدْتُهَا وَقَوْمَهَا يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ فَهُمْ لَا يَهْتَدُونَ (24) أَلا يَسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِي يُخْرِجُ الْخَبْءَ فِي السَّمَوَاتِ وَالأرْضِ وَيَعْلَمُ مَا تُخْفُونَ وَمَا تُعْلِنُونَ (25)
Maksudnya :
ii." Maka tidak lama kemudian (datanglah hud-hud), lalu ia berkata :'Aku telah mengetahui sesuatu yang kamu belum mengetahuinya, dan aku bawa kepadamu dari negeri Saba suatu berita penting yang diyakini.
Sesungguhnya aku menjumpai seorang wanita yang memerintah mereka, dan dia dianugerahi segala sesuatu serta mempunyai singgahsana yang besar.
Aku mendapati dia dan kaumnya menyembah matahari, selain Allah; dan syaitan telah menjadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka lalu menghalangi mereka dari jalan (Allah), sehingga mereka tidak mendapat petunjuk,
agar mereka tidak menyembah Allah yang mengeluarkan apa yang terpendam di langit dan di bumi dan Yang Maha Mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan." (ayat 22-25)
Maha Besar Allah yang mewahyukan kisah hanya seekor serangga semut dan seekor burung hud-hud yang mempunyai pengertian yang amat besar bagi memahami bahawa Allah itu Maha Berkuasa untuk mengurniakan kefahaman ilmu yang amat sukar ini kepada sesiapa juga yang dikehendaki-Nya walaupun hanya seekor serangga semut dan seekor burung hud-hud yang mudah-mudahan memberi pengajaran penting kepada umat manusia.
Hanya orang berakal yang dikurniakan al-Baisirah, 'Ainul Qalbi dan Maha Hati sahaja yang dapat memahami betapa Allah Amat Memuliakan hamba makhluk-Nya yang beriman dan tidak menyekutukan-Nya walaupaun hanya seekor burung hud-hud atau serangga semut yang terlalu kecil yang tidak dipeduli dan diketahui oleh manusia yang dikurniakan akal, kekuatan dan kebijaksanaan luar biasa mentadbir memerintah dunia. Orang yang menyekutukan Allah dengan sesuatu walaupun dipermuliakan kerana mempunyai kerajaan yang besar sekalipun tidak sesekali mulia di sisi Allah berbanding burung hud-hud yang memahami tipu daya syaitan.
Demikian juga Allah Maha Berkuasa mengurniakan mukjizat luar biasa di luar hukum tabi'e kepada Nabi Sulaiman a.s. hingga dapat mendengar dan memahami kata-kata semut dan burung hud-hud dan sentiasa bersyukur kepada Allah atas kurniaan-Nya itu.
Hal keadaan yang berbeza pula berlaku kepada sesetengah golongan umat Nabi Musa a.s. dari kalangan kaum bani Israel yang melihat dan turut mengalami sendiri peristiwa fenomena alam yang amat luar biasa lagi menakjubkan apabila laut terbelah dua dengan serta merta dengan airnya setinggi gunung ketika melarikan diri bersama Nabi Musa a.s. dari dikejar untuk dibinasakan oleh Fir'aun dan bala tenteranya. Tidak lama selepas mereka selamat menyeberangi laut dan melihat dengan mata kepala mereka sendiri bagaimana Fir'aun dan bala tenteranya karam dan mati dalam kelemasan apabila air laut yang terbelah dua bercantum semula dengan serta merta apabila Nabi Musa a.s. mengetuk air laut dengan tongkatnya setelah diwahyukan Allah berbuat demikian.
Mereka seolah-olah tidak memahami langsung rahmat pertolongan Allah di luar hukum tabi'ie dan tidak merasa bersyukur dan takut kepada Allah yang telah menyelamatkan mereka dengan cara yang menakjubkan dan amat luar biasa tersebut. Sebaliknya mereka menyembah patung lembu yang mereka buat sendiri apabila Nabi Musa a.s. meninggalkan mereka selama 40 hari sahaja untuk menerima wahyu Allah di atas Bukit Thursina. Mereka tidak menghiraukan langsung larangan daripada Nabi Harun a.s. sebagaimana yang dinyatakan dalam Firman Allah yang antaranya menjelaskan dalam surah سورة الأعراف Al-A'raaf ayat 150 :
وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَأَلْقَى الألْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلا تُشْمِتْ بِيَ الأعْدَاءَ وَلا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
" Dan tatkala Musa telah kembali kepada kaumnya degan marah dan sedih hati berkatalah dia: ' Alangkah buruknya perbuatan yang kamu kerjakan sesudah pemergianku! Apakah kamu hendak mendahului janji Tuhanmu'? Dan Musa pun melemparkan luh-luh (Taurat) itu dan memengang (rambut) kepala saudaranya (Harun) sambil menariknya ke arahnya. Harun berkata : ' Hai anak ibuku, sesungguhnya kaum ini telah menganggap aku lemah dan hampir-hampir mereka membunuhku, sebab itu janganlah kamu menjadikan musuh-musuh gembira melihatku, dan janganlah kamu masukkan aku ke dalam golongan orang-orang yang zalim'.
Paparan dua kisah menarik yang terkandung dalam al-Quran mempunyai pengertian yang mendalam lagi amat luar biasa apabila dikaitkan dengan pengertian Al-Baisarah, 'Ainul Qalbi atau Mata Hati antara manusia yang dikurniakan akal fikiran dengan serangga semut dan burung hud-hud yang kesemuanya makhluk Allah belaka.
Setiap sesuatu yang dijadikan Allah itu mempunyai rahsia dan hikmahnya tersendiri bagi memperjelskan kebesaran-Nya yang menjadikan seluruh alam untuk difikir dan difahami oleh sekalian hamba-Nya. Walaupun bagi kebanyakan manusia tidak mengambil peduli terhadap sesuatu yang disaksi dan dilalui setiap hari tetapi bagi Allah ia adalah sesuatu yang signifikan agar dapat diperhati dan difahami oleh hamba-Nya. Contohnya kewujudan bayang-bayang seperti yang disebut dalam al-Quran surah سورة الفرقان Al-Furqan ayat 45-46 :
أَلَمْ تَرَ إِلَى رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاكِنًا ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا (45) ثُمَّ قَبَضْنَاهُ إِلَيْنَا قَبْضًا يَسِيرًا (46) وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاسًا وَالنَّوْمَ سُبَاتًا وَجَعَلَ النَّهَارَ نُشُورًا (47)
Maksudnya :
"Tidakkah kamu melihat kekuasaan Tuhanmu? - bagaimana Ia menjadikan bayang-bayang itu terbentang (luas kawasannya) dan jika Ia kehendaki tentulah Ia menjadikannya tetap (tidak bergerak dan tidak berubah)! Kemudian Kami jadikan matahari sebagai tanda yang menunjukkan perubahan bayang-bayang itu; (45)
kemudian Kami 'menarik' bayang-bayang itu kepada Kami dengan tarikan yang perlahan-perlahan. (46)
Dia-lah yang menjadikan untukmu malam (sebagai) pakaian, dan tidur untuk istirahat, dan Dia menjadikan siang untuk bangun berusaha. (47)
فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ
i."Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, nescaya Dia melapangkan dadanya untuk beriman (memeluk agama) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya nescaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki ke langit. Begitulah Allah menimpakan seksa kepada orang-orang yang tidak beriman."
[ Surah سورة الأنعام Al-An'aam : 125 ]
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
ii." Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk."
[ Surah سورة القصص Al-Qashash : 56 ]
فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ (21) لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ (22) إِلَّا مَنْ تَوَلَّى وَكَفَرَ (23) فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ (24) إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ (25) ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ (26)
Maksudnya :iii. " Maka berilah peringatan, kerana sesungguhnya kamu hanyalah orang yang memberi peringatan. (21)Kamu bukanlah orang yang berkuasa atas mereka, (22)tetapi orang yang berpaling dan kafir, (23)maka Allah akan mengazabnya denganazab yang besar. (24)sesungguhnya kepada Kamilah kembali mereka, (25)kemudian sesungguhnya kewajipan Kami-lah menghisab mereka.(26)"
[ Surah سورة الغاشية Al-Ghaasyiah : 21-26 ]
i. JIRIM, JISIM, JAUHAR dan 'ARADH
ii. Kaedah Mudah Untuk Memahami Asas Ilmu Aqidah Pada Makna Dua Kalimah Syahdat
iii. Pembinaan Iktiqad Ahli As-Sunnah
iv. Allah Beerjuzuk, Mempunyai Tangan dan Beristiwa' di 'Arasy ?
v. في ترجمة عقيدة اهل السنة في كلمتي الشهادة التي هي أحد مباني الاسلام
vi. Ahli Syurga Melihat Zat Allah di Akhirat Dengan Mata Kepala
*****************************************************
أَوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الأرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَأَثَارُوا الأرْضَ وَعَمَرُوهَا أَكْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
Maksudnya :
" Dan apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di muka bumi dan memperhatikan bagaimana akibat ( yang dideritai) oleh orang-orang yang sebelum mereka? Orang-orang itu adalah lebih kuat dari mereka (sendiri) dan telah mengolah bumi (tanah) serta memakmurkannya lebih banyak dari apa yang telah mereka makmurkan. Dan telah datang kepada mereka rasul-rasul mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata. Maka Allah tidak sesekali berlaku zalim kepada mereka, akan tetapi merekalah yang berlaku zalim kepada diri mereka sendiri."
[Al-Quran surah سورة الرّوم Ar-Ruum : 9 ]
**********************************
وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُهَا إِلا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلا يَعْلَمُهَا وَلا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأرْضِ وَلا رَطْبٍ وَلا يَابِسٍ إِلا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
"Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia Mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia Mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfuz).
*************************************
Maksudnya :يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُو الألْبَابِ
"Allah memberikan hikmah kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang diberikan hikmah, sesungguhnya telah diberi kebajikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang berakal."
********************************************
وَقِيلَ يَا رَسُولَ الله : اَيُّ الاَعْمَالِ اَفْضَل. فَقَالَ: اَلْعِلْمُ بِاللهِ عَزَّ وَجَلَّ فَقِيلَ اَيُّ الْعِلْمِ تُرِيدُ؟ قَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَمَ: اَلْعِلْمُ بِاللهِ سُبْحَانَهُ. فَقِيلَ لَهُ: نَسْأَلُ عَنِ الْعَمَلِ وَتُجِيبُ عَنِ الْعِلْمِ . فَقَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ: اِنَّ قَلِيلَ الْعَمَلِ يَنْفَعُ مَعَ الْعِلْمِ بِاللهِ وَاِنَّ كَثِيرَ العَمَلِ لَا يَنْفَعُ مَعَ الجَهْلِ بِاللهِ.
" Sesungguhnya telah dikatakan kepada Rasulullah s.a.w.: 'Apakah amalan-amalan yang lebih afdhal?'. Maka sabdanya : 'Ialah ilmu dengan pengenalan kepada Allah Azawajalla.' Maka ditanya : 'Apakah dia ilmu yang engkau kehendaki itu?.' Sabda Nabi Muhammad s.a.w. : 'Ialah ilmu dengan pengenalan kepada Allah SWT.' Maka ditanya kepadanya: 'Kami menanya daripada amalan dan engkau menjawab daripada ilmu.' Maka sabda Nabi Muhammad s.a.w.: 'Bahawasanya sedikit amalan itu memberi manfaat berserta adanya ilmu pengenalan kepada Allah SWT dan bahawasanya banyak amalan itu tiada memberi manfaat berserta kejahilan ilmu pengenalan kepada Allah Subhanahuwatalla'."


Tiada ulasan:
Catat Ulasan