Halaman

Jumaat, 19 Ogos 2011

Aqidah Keimanan Seseorang Muslim



                                                   
                                               بسم الله الرحمن الرحيم          
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام
على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه أجمعين

"Dan Aku tidak menjadikan jin dan manusia melainkan supaya berbahagia mereka [dengan sebab] berbuat ibadat kepada Ku. Aku tidak mengkehendaki rezki sedikit pun dari mereka dan Aku tidak mengkehendaki supaya mereka memberi aku makan."
  [Maksud al-Quran surah Adz-Zaariyaat : 56-57]
"Wahai orang-orang yang beriman, tetaplah beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan kepada Kitab yang Allah turunkan kepada Rasul-Nya, serta kitab yang Allah turunkan sebelumnya. Barangsiapa yang ingkar (kafir) kepada Allah, Malaikat-malaikat-Nya, Kitab-kitab-Nya, Rasul-rasul-Nya dan Hari Akhirat, maka sesungguhnya orang itu telah sesat sejauh-jauhnya."                                  
               [Maksud al-Quran surah An-Nisaa' : 136 ]
                              **************************************************************

IMAN ialah pegangan terhadap pemahaman ilmu yang dijadikan iktiqad berkaitan dengan Rukun Iman yang  enam [6 ] perkara iaitu:
 i.   Kepercayaan kepada Allah,
           ii.  Kepercayaan kepada Rasullullah, 
          iii.  Kepercayaan kepada Malaikat,  
iv.  Kepercayaan kepada Kitabullah, 
          v.   Kepercayaan kepada Hari Akhirat, 
vi.  Kepercayaan kepada Qada dan Qadar Allah SWT. 
Seseorang itu telah beriman kepada Allah dan Rasul-Nya sekiranya dia mempercayai sepenuhnya tanpa silap dan salah terhadap kesemua enam perkara tersebut. Jika dia tidak mempercayai atau mempunyai pemahaman ilmu  yang salah walaupun 'dianggap sedikit' dalam salah satu perkara sahaja mengenainya maka rosaklah imannya kerana kesemua enam perkara ini saling berkaitan.

Sebagai contoh; jika seseorang itu sudah percaya dan beriman kepada kesemua hal yang terkandung di dalam Rukun Iman yang enam [6] perkara itu tetapi dia tidak mempercayai atau merasa uas-uas tentang adanya segala hal yang berkaitan dengan Sakaratul-maut , Fitnah Kubur dan balasan baik atau jahat di dalam kubur, maka rosaklah imannya dan dia terjumlah sebagai orang yang tidak beriman. Demikian juga seterusnya dalam segala hal yang berkaitan dengan Rukun Iman yang lain. 

Dalam hal ini kita mestilah sentiasa berwaspada agar pemahaman ilmu yang berkaitan dengan segala perkara berkaitan Rukun Iman sentiasa terpelihara kukuh tanpa sebarang cacat cela. Usaha-usaha berterusan hendaklah dilakukan bagi menyemak kebenaran atau salahnya sesuatu pemahaman ilmu itu dengan merujuk sumber-sumber yang muktabar atau bermuzakarah dengan orang-orang yang benar-benar arif dalam bidang ini di samping sentiasa berdo'a kepada Allah SWT semoga melimpahkan rahmat pertolongan-Nya dengan diberi pertunjuk ke jalan yang benar dan diredhai-Nya.

Pegangan iktiqad terhadap Rukun Iman yang enam perkara ini pula dilafazkan oleh lidah berserta keyakinan penuh di hati.  Seseorang yang sudah memberikan pengakuan keimanannya diwajibkan pula membuktikan keimannnya dengan melakukan ibadat-ibadat yang di fardhukan seperti yang terkandung di dalam Rukun Islam yang lima  [5] perkara iaitu:

      i.   Mengucap Dua Kalimah Syahdat
        ii.   Mendirikan Sembahyang Lima Waktu Sehari Semalam
       iii.   Memberi Zakat
       iv.   Berpuasa Pada Bulan Ramdzan
        v.   Mengerjakan Haji di Baitullah (jika mempunyai kemampuan yang    disyaratkan mengikut hukum syarak). 

Jika rosak kefahaman terhadap salah satu sahaja daripada Rukun Iman yang enam perkara ini maka rosaklah kesemuanya dan terbatallah keimanan dan segala ibadat yang dilakukan.  Oleh itu seseorang yang mengaku sudah beriman itu hendaklah benar-benar faham, menghayati dan berpegang teguh dengan penuh keyakinan terhadap ilmu yang berkaitan dengan enam perkara Rukun Iman ini berteraskan al-Quran dan Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. 

Demikian juga dengan segala ibadat yang difardhukan hendaklah dilaksanakan mengikut keutamaan dan peraturan serta rukun dan kaifiat seperti yang termaktub di dalam Hukum Syarak. Sah, batal, benar atau salahnya sesuatu ibadat itu juga adalah berteraskan hukum syarak yang sah dan bukan mengikut sangkaan yang munasabah atau logik pada akal fikiran sendiri atau orang yang menyampaikannya.

Segala ibadat dan perbuatan manusia yang dilakukan ketika hidup di dunia akan dipertanggungjawabkan dan disoal di akhirat kelak seperti yang dimaksudkan di dalam Hadis Rasulullah s.a.w. : 

"........bahawasanya dibentangkan bagi seseorang hamba itu pada tiap gerak daripada segala gerak-gerak itu walaupun sekecil mana sekalipun akan ditanya [pada Hari Pembalasan] melalui tiga [3] dewan iaitu melalui dewan pertama 'Lima ' yang menanyakan kenapa? Dewan kedua 'Kaifa' yang bertanyakan bagaimana ? Dewan ketiga   'Liman' bertanyakan kerana siapa ........"[hingga akhir hadis] .
Apabila seseorang itu  mengaku beriman dengan melafazkan Dua Kalimah Syahadat: Asyhaduan Lailahaillallah,  Wasyhaduan na Muhammadar Rasullullah dia hendaklah membuang dan menghapuskan semua fahaman dan kepercayaan terdahulu yang bercanggah dengan Rukun Iman tersebut dan menggantikannya dengan kepercayaan dan kefahaman ilmu yang terkandung di dalam Asma' Ullah Al Husna sebagaimana yang diperjelaskan di dalam al-Quran dan Hadis-hadis Rasulullah s,.a.w.
Apabila mengucapkan dengan mulut kalimah At-Tawhid Asyhaduan lailahaillallah, di dalam hati dan mindanya pula hendaklah memahami dan berkata :

"..bahawa aku menaik saksi,  memberi pengakuan yang teguh dengan lidah dan berkeyakinan penuh di hati mengakui, bahawasanya tiada yang sah DIIBADATKAN  dengan sebenarnya melainakan Allah [LA M’ABUDA BIHAQQIN ILLALLAH  لامعبود بحق إلا الله ].Dengan Kitab-Nya yang mulia yang diturunkan kepada Nabi-Nya yang dibangkitkan menjadi Rasul-Nya itu, mengetahuilah kita sekalian hamba Allah ini  melalui Rasul-Nya itu bahawasanya Allah itu ada dan ada-Nya Allah itu Ia-Nya sentiasa ada, selama-lamanya ada,  tidak berkeputusan ada-Nya dan ada-Nya Allah SWT itu,  tiada bagi-Nya permulaan, tiada bagi-Nya kesudahan, dan Allah SWT itu tiada bagi-Nya misal, tiada bagi-Nya bandingan, tiada bagi-Nya umpama, tiada bagi-Nya keadaan yang berlawanan dan sentiasalah Allah SWT itu mempunyai kemuliaan dan kesempurnaan. 
Bahkan Allah SWT itu ialah yang awal yang tiada berawal bagi-Nya dan Dialah yang akhir yang tiada berakhir bagi-Nya,  dan Dialah yang zahir yakni Yang Maha Tinggi dan Maha Suci daripada segala kekurangan yakni tidak sekali-kali Allah SWT itu menyamai apa juga barang yang diadakan oleh-Nya. Dialah yang batin yakni yang terdinding daripada segala pendapatan pancaindera yang lima dengan dindingan kebesaran dan kemuliaan-Nya dan sesungguhnya Allah SWT itu Amat Mengetahui tiap-tiap sesuatu. "
Sebagaimana Allah SWT itu Amat Mengetahui setiap sesuatu dengan Ilmu-Nya yang Qadim lagi Azali maka begitulah juga Allah SWT Berkehendak dengan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali.  Maka Allah SWT itu ialah yang Hidup dengan Hayat-Nya yang Qadim,  Dia Mengetahui dengan Ilmu-Nya yang Qadim,  Dia Berkuasa dengan Qadrat-Nya yang Qadim, Dia Mendengar dengan Pendengaran-Nya yang Qadim,  Dia Melihat dengan  Penglihatan-Nya yang Qadim dan dia Berkata-kata dengan Kalam-Nya yang Qadim.

[ Peringatan : Qadim di sini ialah mengikut pemahaman dan pengertian Ilmu Tawhid yang tidak boleh digunakan sama sekali kepada makhluk. Ia bermaksud Allah sahaja yang Qadim yang sama sekali tidak menyamai sekalian makhluk-Nya walau dalam apa jua hal sekalipun pun tanpa misal, tanpa ibarat, tanpa umpama dan tanpa bandingan kerana Allah itu BUKAN makhluk].
Huraian lebih lanjut mengenai maksud yang terkandung di dalam Dua Kalimah Syahadat ini ada terdapat di dalam Kitab Ihya' Ulumuddin dalam bab Aqidah Ahli Al Sunnah.

[Perhatian : Sila baca kandungan Terjemah Aqidah Ahli Sunnah dalam teks Bahasa Arab yang terdapat dalam blog Cahaya Menerangi Kegelapan ini].

Pembaca hendaklah berhati-hati apabila membaca kitab-kitab terjemahan Bahasa Melayu bab ini  yang mungkin memberikan penterjemahan salah atau tidak menepati maksud sebenar hasil karya asalnya yang boleh merosakkan kefahaman aqidah. Kekeliruan dan salah faham ini mungkin akan bebangkit apabila membaca huraian mengenai At-Tanzih dan kalimah-kalimah mengenai "melihat Allah di akhirat dengan akal.." dan sebagainya.
Dalam hal ini rujukan hendaklah dilakukan dengan orang yang arif dalam bidang ini di samping meneliti karya-karya Imam Al-Ghazali yang lain bagi mendapatkan penjelasan lebih lanjut pengertian kalimah-kalimah tersebut. Apabila sudah memahami dan menghayati keseluruhan isi kandungan huraian kitab ini barulah dia dinamakan IMAN yang mesti dan wajib dijadikan pegangan aqidah sebagai seorang Muslim dan mukmin hingga ke akhir kalamnya]
Seseorang yang sudah mengaku beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dengan ucapan Dua Kalimah Syahdat At-Tawhid dan Syahdat Ar-Rasul pada lidah dan hatinya juga hendaklah beriman  dan berpegang teguh sepenuhnya kepada setiap kandungan kalimah dan maksud ilmu yang termaktub di dalam al-Quran sebagai Kalam Allah yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui perantaraan Malaikat Jibrael Alaihisalam. Al-Quran ialah Kalam Allah bukan kalam Jibrael Alaihisalam, bukan kalam Nabi Muhammad s.a.w., bukan kalam malaikat, jin dan sekalian makhluk yang terdapat di langit dan bumi.

Ciri-ciri orang yang beriman itu boleh dirujuk di dalam surah Luqman ayat 12-19.  Rujukan boleh juga dilakukan pada maksud ayat al-Quran surah Al-Hujurat : 15 yang bermaksud:
"... sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang-orang yang beriman pada Allah dan Rasul-Nya kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa raga mereka pada jalan Allah,  mereka itulah orang-orang yang benar."
Hati dan adab sopan orang mukmin [para Nabi dan Rasul] adalah seperti yang dijelaskan di dalam  al-Quran yang antara lainnya bermaksud :
".....adalah seperti sebuah lubang yang tidak tembus (misykat), yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita di dalam kaca dan kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak berakahnya, (iaitu ) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah baratnya, yang minyaknya sahaja hampir-hampir menerangi walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis ), Allah membimbing kepada siapa yang Dia kehendaki,  dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahu segala sesuatu.
                                [ Surah An-Nuur: 35

Hal keadaan dan hati orang yang ingkar dan kafir pula digambarkan sebagai :

"....orang yang kafir amal-amal mereka adalah laksana fatamorgana di tanah yang datar, yang disangka air oleh orang-orang yang dahaga tetapi bila didatanginya air itu dia tidak mendapatinya sesuatu apa pun. Dan didapatinya [ketetapan ] Allah di sisinya, lalu Allah memberikan kepadanya perhitungan amal-amal dengan cukup dan Allah sangat cepat perhitungan-Nya. 
Atau seperti gelap gelita di dasar lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak, yang di atasnya ombak (pula) di atasnya  (lagi ) awan, gelap gelita yang tindih bertindih, apabila dia mengeluarkan tangannya tiadalah dia dapat melihatnya, ( dan) barangsiapa yang tiada diberi cahaya petunjuk oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya sedikit pun". 
                                [  Surah An-Nuur: 39-40 ]

Apabila seseorang itu sudah berikrar dan mengaku beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berpegang teguh kepada segala perkara yang dimaksudkan di dalam Rukun Iman yang enam [6] perkara itu dengan lidah dan hati dia hendaklah mentaati dan mengerjakan segala perintah dan suruhan Allah dan menjahui segala larangan-Nya yang terkandung di dalam segala ibadat yang difardhukan mengikut panduan, ketetapan, rukun, kaifiat dan peraturan hukum syarak yang terdapat di dalam ilmu-ilmu  Fardhu 'Ain, Fardhu Kifayah dan segala perkara yang tersimpul kandungannya di dalam Ilmu Tawhid, Ilmu Fiqh dan Ilmu Tasawwuf.
Ilmu-ilmu yang dikategorikan sebagai Fardhu 'Ain adalah segala ilmu yang berkaitan dengan agama Islam yang setiap orang Muslim wajib mengetahui dan mengamalkannya agar sesuatu perkara dan perbuatan yang berkaitan dengan keimanan dan ibadat itu dilakukan dengan betul dan sempurna agar dapat mengelakkan daripada berpegang kepada ilmu dan perbuatan yang salah dan tidak berteraskan kepada hukum al-Quran, Sunnah Rasulullah s.a.w.dan qias hingga menyebabkan segala ibadatnya tidak sah, tidak diterima Allah dan pegangan iktiqad keimanannya terbatal.


Mengikut hukum syarak apabila terbatal pegangan aqidah keimanan seseorang dia hendaklah segera bertaubat kepada Allah dan memperbetulkan kesalahannya dengan menggantikannya dengan iktiqad yang sahih kebenarannya. Adalah amat ditakuti sekiranya dia tidak melakukan demikian maka dia tidak termasuk sebagai orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan terjumlah sebagai orang kafir atau munafik.


Pada prinsipnya ilmu-ilmu yang disifatkan sebagai Fardhu Kifayah itu memadai diketahui dengan terperinci dan mendalam oleh beberapa orang 'ulama' atau guru agama sahaja di dalam sesuatu kariah, daerah atau negeri tetapi sekiranya berbangkit fitnah ketara yang boleh menjejaskan atau merosakkan fahaman aqidah keimanan dan ibadat  masyarakat setempat atau jajahan dan juga negara, maka ilmu yang dahulunya dikategorikan sebagai Fardhu Kifayah itu sudah menjadi ilmu Fardhu 'Ain yang wajib diketahui oleh setiap orang Muslim.


[**Contohnya: Adalah menjadi wajib Fardhu 'Ain kepada setiap orang Muslim awam  mempelajari asas Ilmu Tawhid sahaja agar dapat menghindarkan mereka daripada terkena fahaman yang boleh mensyrikkan Allah, merosakkan iman dan sesat jalan beragamanya. Sekiranya ada di kalangan mereka masih berkecenderungan mendalami Ilmu Tawhid dengan lebih mendalam dan meluas maka ia hanya disifatkan sebagai tanggungjawab Fardhu Kifayah sahaja. 
Dalam erti kata lain adalah menjadi Fardhu Kifayah sekiranya sesuatu fahaman dan amalan yang tidak menjejaskan kepantingan umum itu memadai diketahui oleh beberapa orang 'ulama' dan guru agama sahaja dan tidak diwajibkan kepada setiap individu orang awam Muslim mengetahuinya dengan terperinci dan mendalam.
Begitu juga seseorang Muslim awam hanya wajib mengetahui wujudnya 'Roh' dalam diri manusia yang ditiupkan kepada janin bayi oleh Malaikat Roh apabila tiba masanya ketika berada di dalam kandungan rahim perut ibu dengan perintah Allah. Roh ini berkekalan hidupnya dan tidak dimati-matikan selama-lamanya. Roh atau 'Badan Batin' inilah yang dicabut keluar oleh Malaikat Maut daripada jasad atau 'Badan Zahir' apabila seseorang manusia itu mati.

Pemahaman ilmu pengetahuan Masalah Roh yang lebih mendalam hanya wajib diketahui oleh segolongan ulama sahaja bagi sesuatu jajahan, mukim atau negeri. Tetapi sekiranya Masalah Roh ini menjadi bertambah rumit, mengelirukan dan boleh membawa kesesatan beragama, maka ilmu pengetahuan mengenai Masalah Roh ini sudah menjadi tanggungjawab Fardhu 'Ain kepada setiap individu umat Islam mengetahuinya dengan lebih mendalam dan terperinci bagi menyekat dan menghindarkan segala fahaman kesesatan beragama yang berpunca daripada salah faham mengenai roh ini.  


Begitu juga sekiranya timbul fitnah-fitnah agama yang boleh menjadikan umat Islam setempat atau seluruh negeri jatuh sesat beragama kerana berbangkit dengan meluas pengajaran-pengajaran tertentu yang membawa kepada fahaman mensyrikkan Allah atau merosakkan aqidah keimanan, maka tanggungjawab Fardhu Kifayah tadi sudah bertukar menjadi tanggungjawab Fardhu 'Ain yang wajib diajar dan diketahui dengan mendalam dan meluas oleh setiap orang Islam.]

Rumusannya, jika kita ditanya : "Apakah Iman itu?". Maka hendaklah dijawab : Adapun "Iman" itu bukan ertinya percaya sahaja dan juga bukanlah ertinya tahu membilang/membaca/menghafaz enam perkara Rukun Iman itu sahaja, bahkan "Iman" itu ialah mengandungi ilmu yang jika ada seseorang itu memiliki dan dijadikan pegangan iktiqad sebagaimana ilmu yang terkandung di dalam kitab Terjemah Aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah Pada Makna Dua Kalimah Syahdat itu daripada awal hingga akhirnya, maka ianya ada memiliki "Iman". Jika dia tiada memiliki ilmu seperti yang terkandung di dalam kitab tersebut maka tidaklah ia memiliki ilmu yang dinamakan "Iman".


Mudah-mudahan dengan penerangan ringkas ini kita sama-sama dapat memahami apakah yang dikatakan Aqidah Keimanan yang wajib menjadi pegangan iktiqad setiap orang Muslim.  Wasalam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan