اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلاَةً تُنْجِينَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ اْلاَحْوَالِ وَاْلآفَاتِ وَتَقْضِى لَنَا بِهَامِنْ جَمِيعَ الْحَاجَاتِ وَتُطَهِّرُنَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ السَّيِّئَاتِ وَتَرْفَعُنَا بِهَا عِنْدَكَ اَعْلَى الدَّرَجَاتِ.وَتُبَلِّغُنَا بِهَا اَقْصَى الْغَايَاتِ مِنْ جَمِيعِ الْخَيْرَاتِ فِى الْحَيَاتِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ
Maksudnya :وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
"Dan sesungguhnya Kami telah mengadakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih 'DEKAT' kepadanya daripada urat lehernya....."
**********************************
Maksudnya :وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلا رِجَالا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
"Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu kecuali orang-orang lelaki yang Kami beri wahyu kepada mereka; maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui."
[Al-Quran surah سورة النحل An-Nahl : 43 ]
Sungguhpun pengajaran ilmu agama Islam itu adalah jelas, terang lagi nyata untuk memberi petunjuk jalan beragama yang benar lagi hak kepada manusia supaya beriman kepada Allah, Rasul-Nya dan Hari Akhirat seperti yang terkandung di dalam al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w. tetapi terdapat juga nas-nas yang kesamaran maksudnya yang boleh menyebabkan orang awam terkeliru dan kurang memahami yang akhirnya boleh menerbitkan kefahaman yang menjurus kepada kesesatan beragama. Berbagai implikasi boleh berlaku yang mendorong kepada kekeliruan dan perpecahan/bertentangan pendapat atau menimbulkan berbagai-bagai persepsi pemahaman beragama.
Firman Allah dalam surah سورة آل عمران Ali 'Imran ayat 7 ada memperingatkan permasalahan ini yang sewajarnya diberikan perhatian serius khususnya di kalangan para ilmuan demi menjaga dan memelihara kesucian agama Islam serta kesejahteraan umatnya:
هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَـبَ مِنْهُ آيَـتٌ مُّحْكَمَـتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَـبِ وَأُخَرُ مُتَشَـبِهَـتٌفَأَمَّا الَّذِينَ فى قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَـبَهَ مِنْهُ ابْتِغَآءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَآءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللَّهُوَالرَسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَـبِMaksudnya :
"Dia-lah yang menurunkan al-Kitab (al-Quran) kepada kamu. Di antara (isi)nya ada ayat-ayat yang muhkamaat (terang, nyata dan tegas), itulah pokok-pokok isi al-Quran dan yang lain (ayat-ayat) mutasyabihaat (kesamaran maksud pengertiannya). Adapun orang-orang yang di dalam hatinya condong kepada kesesatan maka mereka mengikuti ayat-ayat yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah dan untuk mencari-cari takwilnya, pada hal tidak ada yang mengetahui takwilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: 'Kami beriman dengannya, semuanya itu dari sisi Tuhan Kami.' Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orng yang berakal."Peringatan Allah SWT di dalam ayat tersebut sememangnya sudah berlaku dan terus melanda umat Islam pada setiap zaman atas takdir dan Kehendak Allah sebagai salah satu ujian-Nya kepada mereka yang mengaku sudah beriman. Hanya golongan ulama yang hak dan mempunyai keilmuan yang luas lagi mendalam serta benar-benar ikhlas beramal dengannya sahaja dikurniakan Allah hidayah bagi memberi petunjuk jalan dan memperbetulkan fitnah ilmu yang amat sukar lagi sulit ini.
Sekiranya tidak diberikan 'takwil' terhadap pengertian sebenar ayat-ayat atau kalimah-kalimah tersebut orang awam boleh terdedah kepada berbagai-bagai pentafsiran, persepsi dan andaian daripada golongan-golongan tertentu yang akhirnya boleh menyebabkan mereka menjadi keliru dan mempercayai sahaja serta menerima bulat-bulat apa juga huraian yang diberikan walaupun mungkin bertentangan dengan maksud sebenar ayat tersebut mengikut hukum syarak. Orang awam adalah diibaratkan seperti kain putih. Ataupun diibaratkan seperti tanah subur yang akan menghidupkan apa jua benih tanaman yang disemai di dalamnya. Adalah menjadi tanggungjawab para ulama untuk mencorakkan apa jua bentuk warna yang bersesuaian dengan menyemai benih-benih ilmu yang hak berteraskan keilmuan kurniaan Allah berpandukan al-Quran dan Sunnah Rasul-Nya.
Golongan ulama-ulama salafi pada zaman tabi'en dan tabi'en-tabi'en tidak memberikan 'takwil' mereka terhadap ayat-ayat al-Quran dan juga Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. yang 'mutasyabiha' ini kerana mereka cukup arif dan memahami kandungan maksud sebenar nas-nas tersebut dan tidak menjadi masalah hingga menimbulkan fitnah keilmuan agama yang boleh menggugat kesucian agama Islam dan merosakkan pegangan iktiqad aqidah keimanan umat Islam pada zaman mereka. Ia boleh diibaratkan seperti yang terdapat di dalam masyarakat Melayu yang amat terkenal atas kebijaksanaan menggunakan peribahasa, simpulan bahasa, perpatah atau perumpamaan yang amat berlainan maksudnya daripada bahasa luaran yang dituturkan. Umpamanya bila dikatakan :
"Orang itu panjang tangan."
Kata-kata ini memberi maksud bahawa : orang tersebut suka mencuri dan bukannya bermaksud orang tersebut mempunyai tangan yang luar biasa panjangnya.
Apabila bangkit golongan-golongan tertentu yang ramai muncul bermula pada kurun ketiga Hijriyyah menggunakan hujah-hujah hukum 'akal' atas nama ilmu falsafah yang didokong oleh golongan ulama berfahaman Mu'tazilah maka bermulalah tercetusnya berbagai masalah apabila golongan ini mentafsirkan beberapa ayat al-Quran yang kesamaran maksud ini berpandukan kefahaman Bahasa Arab dan logik akal mereka sahaja. Di samping itu mereka juga amat terpengaruh dan cenderung dengan pemikiran ahli-ahli ilmu falsafah Yunani tersohor yang semakin tersebar luas di kalangan umat Islam serta kefahaman pemikiran ilmu yang diwarisi sejak zaman berzaman sebelum diturunkan wahyu al-Quran.
Selepas itu bangkit pula golongan ulama-ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah dan para mujtahid di setiap zaman untuk memperbetulkan kefahaman ilmu berhubung ayat-ayat al-Quran yang kesamaran maksud ini dengan memberikan 'takwil-takwil' ilmiah bepandukan nas-nas yang sahih dan ijtihad ilmu mereka agar fitnah agama yang berkaitan dengannya dapat dikekang, disanggah dan dibenteras dengan berkesan.
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
[ Surah سورة ق Qaaf : 16]i." Dan sesungguhnya Kami telah menjadikan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih DEKAT kepadanya daripada urat lehernya. [Iaitu] ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri."
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
ii." Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah 'DEKAT'. Aku makbulkan permohonan orang yang berdo'a apabila ia berdo'a kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran."
[Surah سورة البقرة Al-Baqarah : 186 ]
Maksudnya :وَلاَ تُفْسِدُواْ فِى الاٌّرْضِ بَعْدَ إِصْلَـحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ
iii." Dan janganlah kamu membuat kerosakan di muka bumi, sesudah (Allah) memperbaikinya dan berdo'alah kepada-Nya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya RAHMAT Allah amat DEKAT kepada orang-orang yang berbuat baik."
[ Surah سورة الأعراف Al-A'raaf : 56]
وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْكُمْ وَلَكِنْ لا تُبْصِرُونَ
[ Surah الواقعة Al Waaqi'ah : 85 ]iv." dan Kami lebih DEKAT kepadanya daripada kamu. Tetapi kamu tidak melihat."
وَمَآ أَمْوَلُكُمْ وَلاَ أَوْلَـدُكُمْ بِالَّتِى تُقَرِّبُكُمْ عِندَنَا زُلْفَى إِلاَّ مَنْ ءَامَنَ وَعَمِلَ صَـلِحاًفَأُوْلَـئِكَ لَهُمْ جَزَآءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُواْ وَهُمْ فِى لْغُرُفَـتِ ءَامِنُونَ
Maksudnya :
v."Dan bukanlah sesekali harta dan bukan (pula) anak-anak kamu yang MENDEKATKAN kamu kepada Kami sedikitpun; tetapi orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, mereka itulah yang memperoleh balasan yang berlipat ganda disebabkan apa yang telah mereka kerjakan; dan mereka aman sentosa di tempat-tempat yang tinggi (dalam syurga )."
[ Surah سورة سبأ Saba' : 37]
إِلا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Maksudnya :
[ Surah سورة التوبة At-Taubah : 40]vi." Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya (iaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Makkah) mengeluarkannya (dari Makkah) sedang dia salah seorang daripada dua orang ketika keduanya berada dalam gua, pada waktu dia berkata kepada temannya : 'Janganlah kamu berdukacita, sesungguhnya Allah BERSERTA/BERSAMA kita.' Maka Allah menurunkan ketenangan-Nya kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentera yang kamu tidak melihatnya, dan Allah menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang tinggi, Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."
Maksudnya :هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الأرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
vii." Dialah yang mengadakan langit dan bumi dalam enam (6) hari. Kemudian Dia 'beristiwa' di atas 'Arasy. Dia Mengetahui apa yang masuk ke dalam bumi dan apa yang keluar daripadanya dan apa yang turun dari langit dan apa yang naik kepadanya. Dan Dia BERSAMA kamu di mana sahaja kamu berada. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan."
Dalam hal yang sama terdapat jua Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. yang antaranya menjelaskan :
عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَعَنْ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ “قاَلَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ أَنَا عِنْدَ ظَنَّ عَبْدِيْ بِيْ وَأَنَا مَعَهُ حَيْثُ يَذْكُرُنِيْ وَاللهِ لَلهُ اَفْرَحُ بِتَوْبَةِ عَبْدِهِ مِنْ أَحَدِكُمْ يَجِدُ ضَاّلَّتَهُ بِا لْفَلاَةِ. وَمَنْ تَقَرِّبَ إِلَيَّ شِبْرًا، تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعاً وَمَنْ تَقَرَّبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ باَعاً وَإِذَا أَقْبَلَ إِلَيَّ يَمْشِيْ أَقْبَلْتُ إِلَيْهِ أُهَرْوِلُ
Maksudnya :
i."Dari Abu Hurairah r.a. dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau bersabda: ' Allah Yang Maha Mulia dan Maha Besar berfirman: Aku menurut dugaan hamba-Ku kepada-Ku, dan Aku bersamanya ketika ia ingat kepadaKu. Demi Allah, sungguh Allah lebih suka kepada taubat hamba-Nya daripada salah seorang di antaramu yang menemukan barangnya yang hilang di padang. Barangsiapa yang mendekatkan diri kepada-Ku sejengkal maka Aku mendekatkan diri kepadanya sehasta. Dan barang siapa yang mendekatkan diri kepada-Ku sehasta, maka Aku mendekatkan diri kepadanya satu depa. Apabila ia datang kepada-Ku berjalan maka Aku datang kepadanya dengan berlari kecil'."[HR.Muslim]
يَنْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الآخِرُ فَيَقُولُ مَنْ يَدْعُونِى فَأَسْتَجِيبَ لَهُ وَمَنْ يَسْأَلُنِى فَأُعْطِيَهُ وَمَنْ يَسْتَغْفِرُنِى فَأَغْفِرَ لَهُ
Maksudnya :
ii.“Allah tabaraka wa ta’ala turun ke langit dunia setiap sepertiga malam akhir. Ia lalu berkata: ‘Barangsiapa yang berdoa, akan Aku kabulkan. Siapa yang meminta kepada-Ku akan Aku beri. Siapa yang memohon ampun kepada-Ku, akan Aku ampuni. Hingga terbit fajar‘." [HR. Bukhari dan Muslim]
ينزل ربنا تبارك وتعالى إلى السماء الدنيا كل ليلة حين يبقى ثلث الليل الآخر فيقول: من يدعوني فأستجيب له، من يسألني فأعطيه، من يستغفرني فأغفر له، حتى ينفجر الفجر
i. " Allah Tabaraka wa ta'ala 'turun' ke langit dunia setiap sepertiga akhir malam . Lalu Ia berkata : ' Barangsiapa yang berdo'a, akan Aku kabulkan. Siapa yang meminta kepada-Ku nescaya akan Aku kurniakan. Siapa yang memohon ampun kepada-Ku, akan Aku ampuni, hingga terbit fajar'." [HR Bukhari dan Muslim]
ii." Firman Allah Taala kepada Nabi Musa a.s. : 'Aku sakit maka tidak engkau menziarahi Aku'. Maka katanya: 'Wahai Tuhan bagaimanakah yang demikian itu?'. Firman-Nya : 'Sakit hamba-Ku si-polan, maka engkau tidak menziarahinya, jika sekiranya engkau menziarahinya nescaya engkau dapati akan Daku pada 'sisinya''."
dan sebagainya. Kesemua hujjah, tanggapan dan prasangka ini boleh membawa maksud bahawasanya Allah sama seperti makhluk-makhlukNya juga dengan menyamakan 'hampir' atau 'dekat' atau 'bersama' Allah itu sama seperti hampir atau dekat seperti makhluk atau sesuatu benda/objek yang memerlukan tempat, mempunyai juzuk dan Allah itu lemah kerana berhajat dan mengambil faedah daripada makhluk atau segala sesuatu yang dijadikan-Nya dan lain-lain fahaman, andaian dan persepsi lagi yang seumpama dengannya. Pemahaman seperti ini boleh diertikan kepada maksud mensyrikkan/menyamakan Allah dengan makhluk-Nya."..Allah itu lebih hampir daripada urat leher manusia, berjalan, berlari, sakit, berada dan bersemayam seperti seorang raja di atas 'Arasy, bergerak turun dan naik pada akhir malam ke langit dunia, berada di dalam gua.."
Justeru akan timbul persoalan jika ditakdirkan seseorang mukmin itu dimasukkan ke dalam neraka atas kadar dosa kesalahan-kesalahannya adakah Tuhan pun akan masuk neraka juga kerana Allah itu lebih hampir daripada urat lehernya? Demikian juga adakah Allah itu berada di dalam, di luar atau bersatu padu dengan syurga yang diadakan-Nya daripada semata-mata tidak ada kepada ada?
".... dan bahawasanya Allah Taala itu Amat Mengetahui akan semua barang yang di bawah Ilmu Allah yang tiada terhingga itu dan Mengetahui akan segala apa juga barang yang berlaku daripada bawah tujuh lapis bumi hingga terkeatas daripada tujuh lapis langit. Dan tidak pun ada barang yang tersembunyi daripada Ilmu Allah itu kadar sebiji debu zarrah jua pun pada bumi dan pada langit melainkan semuanya itu diketahui oleh-Nya belaka.
Bahkan Ia Amat Mengetahui perjalanan semut hitam binatang-binatang (serangga) yang halus di atas batu pejal yang hitam pada waktu malam yang sangat gelap-gelita itu, dan Mengetahui gerak tiap-tiap sebiji debu yang berterbangan di udara, dan Ia Amat Mengetahui segala rahsia dan segala barang yang lebih tersembunyi. Allah SWT Amat Mengetahui sebarang apa juga gerak-gerak tujuan dan cadangan-cadangan hati sekalian hamba-Nya, dan segala apa juga barang yang terlintas di hati mereka. Ia Amat Mengetahui segala pati kemahuan-kemahuan hati dari rahsia-rahsia yang disembunyikan oleh mereka.
Berapa banyakkah debu zarrah yang terdapat di seluruh alam ini?Maka diketahui oleh Allah SWT akan yang demikian itu semuanya ialah dengan Ilmu-Nya yang Qadim lagi Azali yang sentiasanyalah Allah itu Mengetahuinya pada Azalul-Azal, dan tidak Ilmu Allah itu berdatang-datang, dan tidak menerimai berbilang-bilang, tidak menerimai berubah-ubah dan berpindah-pindah..."
"...Maka makna hampir Tuhan itu ialah hampir rahmat dan nikmat-Nya; dan berserta Tuhan itu ialah berserta rahmat pertolongan dan nikmat-Nya. Maka tidak menyamai hampir Tuhan itu dengan hampir makhluk dan tidak menyamai persertaan Tuhan itu dengan persertaan makhluk,..."
Firman Allah dalam al-Quran memberikan penjelasan , antaranya:
Maksudnya :كَذَلِكَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا
[ Surah سُوۡرَةُ الکهف Al-Kahfi : 91 ]i." demikianlah. Dan sesungguhnya Ilmu Kami meliputi segala apa yang ada padanya."
Maksudnya :وَلا تُفْسِدُوا فِي الأرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَةَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ
[ Surah سورة الأعراف Al-A'raaf : 56 ]ii." Dan janganlah kamu membuat kerosakan di muka bumi, sesudah (Allah) memperbaikinya dan berdo'alah kepada-Nya dengan rasa takut ( tidak diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya Rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik."
وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِMaksudnya :
[Surah سورة الإسرا Al-Israa' : 60 ]iii. " Dan (ingatlah), ketika Kami wahyukan kepadamu : ' Sesungguhnya (Ilmu) Tuhanmu meliputi segala manusia'..."
Sebagaimana yang telah diperjelaskan berulang-ulang kali di dalam tajuk-tajuk lain di dalam blog ini, pengertian kalimah Qadim hanya boleh digunakan untuk menerangkan Zat dan Sifat-sifat Allah sahaja yang membawa maksud:"........Allah Taala itu Ianya Hidup dengan Hayat-Nya yang Qadim, Ia Mengetahui dengan Ilmu-Nya yang Qadim, Ia Berkuasa dengan Qadrat-Nya yang Qadim, Ia Berkehendak dengan dengan Kehendak-Nya yang Qadim, Ia Mendengar dengan Pendengaran-Nya yang Qadim dan Ia Berkata-kata dangan Kalam-Nya yang Qadim....."
"Tidak sesekali menyamai makhluk-makhlukNya dalam apa jua jalan, hal dan cara sekalipun tanpa kaifiat, misal, ibarat dan tanpa umpama."
"Dan Yang mempunyai Ilmu yang Azali, Ia dengan tiap-tiap sesuatu Amat Mengetahui." Ia Mengetahui pada Azal akan tiap-tiap sesuatu sama ada yang wajib, yang harus atau yang mustahil atas jalan menghabisi ketahui-Nya di atas barang apa yang ada dengan-Nya dengan tiada mendahului tersembunyi, yakni tiada tersembunyi daripada Ilmu Allah itu walau sekadar sebiji zarrah juapun melainkan diketahui-Nya belaka dan tidak tersembunyi di atas-Nya daripada segala perkara yang tersembunyi."
AL-MUHAIMIN المهيم
Yang bererti:
AL-SAMI' dan AL-BASIR السميع البصير"Yang Amat Melihat yang bersangat-sangatan pada Penjagaan dan Pemeliharaan (atau) Mengetahui yakni Yang Amat Mengetahui dan Yang Mempunyai Ilmu yang tidak tersembunyi daripada-Nya kadar walau satu biji debu jua pun."
Yang bererti:
Maksud yang hampir sama juga terkandung di dalam kandungan Do'a Nabi Allah Hidzir Alaihisalam :"Yang Amat Mendengar lagi Yang Amat Melihat pada Azal, bagi semua yang ada, bukan dengan pancaindera dan bukan dengan alat kerana Maha Suci Allah Taala itu dari menyamai segala barang yang baharu. Maka tiada terselindung dari penglihatan-Nya itu sebarang apa yang dilintaskan oleh hati dan sebarang apa yang disembunyikan oleh sangkaan dan pemikiran, dan tiada terselindung dari pendengaran-Nya oleh perjalanan semut hitam pada malam yang gelap di atas batu pejal yang hitam. “Tidak seperti seumpamanya, suatu apa pun dan Ia Amat Mendengar lagi Amat Melihat.”
اَللَّهُمَّ كَمَا لَطَفْتَ فِى عَظَمَتِكَ دُونَ الَلُّطَفَاءِ وَعَلوْتَ بِعَظَمَتِكَ عَلَى الْعُظَمَاءِ، وَعَلِمْتَ مَاتَحْتَ أَرضِكَ كَعِلْمِكَ بِمَا فَوْقَ عَرْشِكَ، وَكَانَت وَسَاوسُ الصُّدُورِ كَاْلعَلاَ نِيَّة عِنْدَكَ ، وَعَلاَ نَّيِةُ اْلقَوْلِ كَالسِّر فِى عِلْمِكَ، وَانْقَادَ كُلُّ شَىْءٍ لِعَظَمَتِكَ، وَخَضَعَ كُلُّ ذِى سُلْطَانٍ لسُلْطَا نِكَ ، وَصَارَ أَمْرُ الدُّ نْيَا والاَخِرَةِ كُلُّه بِيَدِكَ. اِجْعَلْ لِى مِنْ كُلِ هَمٍ أَمْسَيْتُ فِيهِ فَرَجاً وَمَخرَ جاً
"Ya Allah! , sebagaimana Engkau Amat Mengasihani kepada kebesaran Engkau tanpa ada bandingannya kasih sayang Engkau dan Engkau mengatasi dengan kebesaran Engkau ke atas kebesaran ( makhluk ) Engkau dan Engkau Amat Mengetahui barang apa yang di bawah bumi Engkau sebagaimana Engkau Amat Mengetahui dengan barang apa di atas 'Arasy Engkau, dan segala waswas dalam dada adalah seperti terdedah di sisi Engkau dan apa yang terdedah daripada kata-kata tidak tersembunyi pada Ilmu Engkau dan patuh setiap sesuatu kepada kebesaran Engkau dan tunduk setiap yang mempunyai kuasa kepada kekuasaan Engkau dan jadilah perkara dunia dan akhirat semuanya dalam kekuasaan Engkau, maka jadikanlah bagi ku daripada setiap dukacita yang aku berpetang-petang di dalamnya kelepasan......"
اللَّهُمَّ اِنَّكَ اِبْتَدَأْتَ الْخَلْقَ مِنْ غَيْرِ حَاجَةٍ بِكَ اِلَيْهِمْ ثُمَّ جَعَلْتَهُمْ فَرِيْقَيْنِ فَرِيْقًا لِلنَّعِيمِ وَفَرِيْقًا لِلسَّعِيرِ فَاجْعَلْنِي لِلنَّعِيْمِ وَلَا تَجْعَلْنِي لِلسَّعِيْرِYang bermaksud:
"Ya Allah!, bahawasanya Engkau telah mengadakan permulaan makhluk daripada ketiadaan apa-apa hajat dengan Engkau kepada mereka itu, kemudian Engkau jadikan mereka itu dua puak, satu puak untuk syurga dan satu puak untuk neraka. Maka, Engkau jadikanlah akan daku untuk syurga dan jangan Engkau jadikan daku untuk api neraka."
"ruang, kosong, padu, di atas, di bawah, di dalam, di luar, kiri, kanan, atas 'Arasy, di dalam 'Arasy, di syurga , di neraka, di mana-mana, pihak, di dalam/di luar tujuh lapisan langit dan bumi di dalam diri makhluk manusia, atau bersatu-padu dan apa juga hal yang dapat diertikan sebagai TEMPAT.
Di dalam Hadis Rasulullah s.a.w. ada meyebut :
Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dia berkata, Nabi shallallahu alaihi wa sallam bersabda:
يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى : أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِي بِي وَأَنَا مَعَهُ إِذَا ذَكَرَنِي فَإِنْ ذَكَرَنِي فِي نَفْسِهِ ذَكَرْتُهُ في نَفْسِي وَإِنْ ذَكَرَنِي فِي مَلأٍ ذَكَرْتُهُ فِي مَلأٍ خَيْرٍ مِنْهُمْ وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَىَّ بِشِبْرٍ تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا وَإِنْ تَقَرَّبَ إِلَىَّ ذِرَاعًا تَقَرَّبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا وَإِنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً (رواه البخاري، رقم 7405 ومسلم ، رقم 2675
Maksudnya:
“Allah Ta’ala berfirman: ‘Aku tergantung persangkaan hamba kepada-Ku. Aku bersamanya kalau dia mengingat-Ku. Kalau dia mengingat-Ku pada dirinya, maka Aku mengingatnya pada diri-Ku. Kalau dia mengingat-Ku pada keramaian, maka Aku akan mengingatnya pada keramaian yang lebih baik dari mereka. Kalau dia mendekat sejengkal, maka Aku akan mendekat kepadanya sehasta. Kalau dia mendekat kepada diri-Ku sehasta, maka Aku akan mendekatinya sedepa. Kalau dia mendatangi-Ku dengan berjalan, maka Aku akan mendatanginya dengan berlari'.” [HR Bukhari dan Muslim]
"Allah Taala Yang Maha Pemurah sangat kasihkan hamba-hamba-Nya yang taat dan berbuat ibadat kepada-Nya dengan melimpahkan Nikmat-nikmatNya."
Hal keadaan yang sama juga merujuk kepada Hadis Rasulullah s.a.w.:"..apabila hamba-Nya menghampiri-Nya satu jengkal maka Allah menghampirinya satu hasta...."
أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ : يَنْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِيْنَ يَبْقَى ثُلُثُ الأَخِيْرِ يَقُوْلُ : مَنْ يَدْعُوْنِيْ فَأَسْتَجِيْبَ لَهُ, مَنْ يَسْأَلُنِيْ فَأُعْطِيَهُ, مَنْ يَسْتَغْفِرُنِيْ فَأَغْفِرَ لَهُ
Maksudnya :
"Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Tuhan kita Tabaraka wa Ta’ala 'turun' ke langit dunia pada setiap malam iaitu ketika sepertiga malam terakhir, (kemudian) Dia berfirman: ‘Barangsiapa berdoa kepada-Ku, nescaya akan Aku kabulkan, barangsiapa meminta kepada-Ku, nescaya akan Aku berikan, dan barangsiapa memohon ampun kepada-Ku, nescaya akan Aku ampuni'.”
Hendaklah difahami sifat "AL-WADUD" الودود bagi Allah yang terkandung di dalam Asma' Ul Husna bermaksud:
Allah juga melimpahkan Rahmat-Nya yang tidak terhingga banyaknya kepada orang mukmin yang berkasih sayang sesama mukmin semata-mata ikhlas kerana agama dan Allah. Allah juga menjanjikan balasan tempat yang paling istimewa di dalam syurga kepada mereka yang berkasih sayang semata-mata kerana agama."Yang Amat Kasih kepada orang-orang yang berbuat ta'at di kalangan hamba-hambaNya, (atau) Yang sangat Kasih kepada mereka itu dengan memberikan Nikmat-nikmat-Nya."
Demikianlah betapa mulianya seseorang hamba Allah mukminin/mukminat yang soleh/soleha di sisi Allah hinggakan Nabi Allah yang mulia lagi maksum di sisi-Nya pun disuruh menziarahi orang mukmin/mukminat yang sakit kerana sangat besar Rahmat Allah terhadapnya.
Maksudnya :الَّذِينَ يَحۡمِلُونَ الۡعَرۡشَ وَمَنۡ حَوۡلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمۡدِ رَبِّهِمۡ وَيُؤۡمِنُونَ بِهِ وَيَسۡتَغۡفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعۡتَ كُلَّ شَيۡءٍ رَّحۡمَةً وَعِلۡمًا فَاغۡفِرۡ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمۡ عَذَابَ الۡجَحِيمِ
"(Malaikat-malaikat) yang memikul 'Arasy dan malaikat yang berada di sekelilingnya bertasbih memuji Tuhannya dan mereka beriman kepada-Nya serta meminta keampunan bagi orang-orang yang beriman (seraya mengucapkan): 'Ya Tuhan kami, Rahmat dan Ilmu Engkau meliputi segala sesuatu, maka berilah keampunan kepada orang-orang yang bertaubat dan mengikuti jalan Engkau dan peliharalah mereka dari seksaan neraka yang bernyala-nyala'."
Demikian juga Allah menjelaskan maksud 'lebih dekat ' kepadanya daripada urat leher seperti yang terkandung pada ayat 16 surah سورة ق Qaf adalah seperti yang terkandung di dalam Firman berikutnya pada ayat 17 dan 18 :
وَلَقَدۡ خَلَقۡنَا الۡاِنۡسَانَ وَنَعۡلَمُ مَا تُوَسۡوِسُ بِهٖ نَفۡسُهٗ ۖۚ وَنَحۡنُ اَقۡرَبُ اِلَيۡهِ مِنۡ حَبۡلِ الۡوَرِيۡدِ (16)اِذۡ يَتَلَقَّى الۡمُتَلَقِّيٰنِ عَنِ الۡيَمِيۡنِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيۡدٌ (17) مَا يَلۡفِظُ مِنۡ قَوۡلٍ اِلَّا لَدَيۡهِ رَقِيۡبٌ عَتِيۡدٌ(18)
Maksudnya :
" Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih 'dekat' kepadanya daripada urat lehernya, (16)
(iaitu) ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri. (17)
Tiada suatu ucapanpun yang diucapkanya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir. (18)
"Maka sebelum ada masa, sebelum ada tempat, sebelum ada lapang, sebelum ada cahaya, sebelum ada warna, sebelum ada rupa, sebelum ada huruf, sebelum ada suara, sebelum ada sukatan, bilangan, ukuran, gerak, diam, sunyi, senyap dan sebelum ada 'arasy, kursi, syurga, neraka, tujuh lapis langit dan bumi dan segala isinya, sebelum ada apa-apa benda pun barang yang diadakan oleh Allah SWT itu adalah Allah SWT itu Tuhan kita Jalla Wa'azza itu ia-Nya ADA sebagaimana Dia ADA itu juga, yang sentiasa ADA, selama-lamanya ADA, mempunyai kemuliaan dan kesempurnaan.Makna hampir Tuhan itu ialah hampir Rahmat dan Nikmat-Nya, dan makna berserta Tuhan itu ialah berserta Rahmat pertolongan-Nya dan Nikmat-Nya, maka tidak menyamai hampir Tuhan itu dengan hampir makhluk dan tidak menyamai persertaan Tuhan itu dengan persertaan makhluk yang sebagaimana juga Zat Tuhan itu tidak menyamai zat makhluk...
Maksud "beristiwa' di atas 'Arasy (عَرْش) pula diperjeleskan bahawa :Tuhan itu tidak menerimai perubahan, tidak menerimai perpindahan dan Zat Tuhan itu tidak sesekali menyamai dengan segala zat yang baharu dan segala zat yang baru itu tidak sesekali menyamai dengan Zat Tuhan dan Zat Tuhan itu tidak masuk bersatu-padu pada zat-zat yang baru dan tidak zat-zat yang baru itu masuk bersatu-padu pada Zat Tuhan. Bahkan sentiasalah Allah SWT Tuhan kita Aza Wajalla itu dengan kemuliaan dan kesempurnaan-Nya yang tidak sesekali menyamai sesuatu daripada segala makhluk-Nya dan tidak sesekali menerimai berlebih dan berkurang kemuliaan Allah SWT itu."
"..Tuhan itu tidak di atas sesuatu, tidak di bawah sesuatu dan mafhum makna bahawa "Tuhan itu atas 'Arasy (عَرْش)" ialah dengan makna bahawa Tuhan itu memerintah dan memiliki 'Arasy dan bukan makna atas itu pihak dan tempat.Sesungguhnya Tuhan itu tidak sesekali menerimai pihak dan tempat dan Tuhan itu tidak di luar tujuh lapis langit dan bumi, tidak di dalamnya, tidak meliputinya dan tidak bercampur dengannya; dan Tuhan itu tidak di luar syurga, tidak di dalamnya, tidak meliputinya dan tidak bercampur dengannya, bahkan Allah Taala Tuhan kita Jalla Wa Azza itu lain dan segala barang yang ada yang diadakannya oleh Allah Taala itu lain. Maka Allah Taala itu sangat berlainan yang sehabis-habis berlainan, tiada suatu apa pun yang menyamai-Nya."
"AR-RAHMAN الرحمن yang bererti:
Yang Maha Pemurah dengan apa Ia tutupi segala dosa dalam dunia.
AR-RAHIM الرحيم yang bererti:
Yang Maha Pengasih dengan apa Ia ampuni dosa-dosa di negeri akhirat."
AL-WADUD الودود: yang bererti :
Firman Allah di dalam al-Quran surah سورة الشورى Asy-Syuura ayat 11 sewajarnya dijadikan panduan untuk memahami pengertian 'Syai' شَيْءٌ atau 'sesuatu' yang membawa maksud bahawa Allah itu tiada menyamai segala 'sesuatu' dalam apa jua jalan dan cara sekalipun termasuk pengertian "hampir' Allah yang tidak sesekali menyamai seperti 'hampir ' makhluk-Nya:Yang Amat Kasih kepada orang-orang yang berbuat taat di kalangan hamba-hamba-Nya, atau Yang sangat Kasih kepada mereka itu dengan memberikan Nikmat-nikmatNya.
فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الأنْعَامِ أَزْوَاجًا يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ لَيْسَ كَمِثْـلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ
Mudah-mudahan hujah-hujah dan penjelasan yang dipaparkan ini tidak menimbulkan sebarang kekeliruan serta dapat memberi kekuatan serta kefahaman ilmu di samping membantu sesiapa juga yang memerlukan khususnya apabila mereka berhadapan dengan orang yang beriktiqad menyatukan Zat Allah yang Qadim dengan zat makhluk dengan bermacam-macam hujah dan alasan yang bertentangan dengan pegangan iktiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah yang hak." (Dia) yang mengadakan langit dan bumi. Dia menjadikan kamu sendiri berpasang-pasangan (pula), dijadikan-Nya kamu berkembang biak dengan jalan itu. Allah SWT itu tiada seperti seumpama 'SESUATU' apa pun dan Ia Amat Mendengar lagi Amat Melihat."
[Lihat sambungannya: ALLAH MENGADAKAN SESUATU DENGAN QADRAT-NYA]
i. Tipu Daya Syiatan (Bhg 2 )
ii. SOAL JAWAB Mengenai "ADA" Allah Subhanahuwataala
iii. JIRIM, JISIM, JAUHAR dan'ARADH
iv. 'Ainul-Qalbi, Al-Basirah dan Mata Hati
v. Pembinaan Iktiqad Ahli As-Sunnah
vi. Kitab Pendahuluan Kata
vii. Pengertian al-Muraqabah dan Golongan Ahli al-Muqarrabin
viii. Nabi Ibrahin Alahisalam "Jahil" Ilmu Mengenal Allah ?
ix. Allah Berjuzuk, Mempunyai Tangan dan Beritiwa' di Atas 'Arasy?
وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الأرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلا يَخْرُصُونَ
"Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang yang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikut persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah)."
**********************************[Al-Quran surah سورة الأنعام Al-An'aam : 116 ]
Maksudnya :يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِنْ تَسْأَلُوا عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْهَا وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ
[Al-Quran surah سورة المائدة Al-Maaidah : 101 ]" Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menanyakan (kepada Nabi-mu) hal-hal yang diterangkan kepadamu, nescaya menyusahkan kamu dan jika menanyakannya di waktu al-Quran itu sedang diturunkan, nescaya akan diterangkan kepadamu. Allah memaafkan (kamu) tentang hal-hal itu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun."
***********************************
أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنَّكَ إِنْ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ
Maksudnya :
"Hendaklah engkau beribadah kepada Allah seakan-akan engkau melihat-Nya, dan kalau engkau tidak melihat-Nya, maka Dia melihatmu." [HR Bukhari, Muslim]
Dari Suhaib r.a. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
Maksudnya :عَجَبًا ِلأَمْرِ الْمُؤْمِنِ إنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ لَهُ خَيْرٌ وَلَيْسَ ذَلِكَ ِلأَحَدٍ إِلاَّ لِلْمُؤْمِنِ، إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ، وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْراً لَه
" Sesungguhnya amat menakjubkan sekali keadaan orang yang mukmin; semua urusannya baik belaka, tidak berlaku sedemikian itu kecuali bagi orang mukmin, jika mendapat nikmat mereka akan bersyukur, maka syukur itu baik bagi mereka, jika ditimpa kesusahan pula, mereka bersabar, maka sabar itu baik bagi mereka."
[Hadis riwayat Muslim]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan