Selasa, 6 September 2011

TERJEMAH AQIDAH AHLI Al-SUNNAH PADA MAKNA SYAHDAT AL-RASUL [Bhg 2]

 [Sambungan daripada Bhg 1 -Syahdat At-Tauhid    ] 





                      بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْن ،وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى اَشْرَفِ الْمُرْسَلِيْن ،وَعَلَى آلِهِ وَاَصْحَابِهِ اَجْمَعِيْن. اَللَّهُمَّ إِنَّكَ خَلاَّقُ الْعَظِيْم ،إِنَّكَ سَمِيْعٌ عَلِيْم ، إِنَّكَ غَفُوْرٌ رَحِيْم ، إِنَّكَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيْم ، إِنَّكَ الْبَرُّ الْجَوَادُ الْكَرِيْم .
اَللَّهُمَّ يَا كَرِيْمُ يَا رَحِيْم .
                         أَمَّا بَعْـدُ

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا 
                      Maksudnya :
"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang-orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) Hari Kiamat dan dia banyak menyebut Allah."  
[ Al-Quran  سورة الأحزاب‎‎ surah Al-Ahzab : 21
                              ***********************************
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ (128) فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (129
                            Maksudnya :
"Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin.
Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah : 'Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain dia. Hanya kepada-Nya aku berawakkal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arasy yang agung'."    
[Al-Quran سورة التوبة surah At-Taubah: 128-129] 
                          *************************************

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا رَحْمَةً لِلْعَالَمِين               
                                    Maksudnya : 
"Dan tiadalah  Kami mengutuskan engkau wahai Muhammad melainkan untuk (menjadi) rahmat kepada semesta alam."
                         [Al-Quran سورة الأنبياء surah Al-Anbiyaa' : 107]   
                 

 ***********************************************************

Bunyi Pengertian Terjemah Aqidah Ahli Al-Sunnah Wal Jamaah Pada Makna Kalimah Syahadat Al-Rasul

  WA ASYHADU ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH

    "وأشهد أن محمدا رسول الله" 

Bahawasanya Allah SWT telah membangkitkan Nabi Ummi Quraisyi Muhammad صلى الله عليه وسلم  itu menjadi Rasul-Nya "Pesuruh-Nya" kepada sekalian bangsa Arab, 'Ajam, jin dan manusia. Maka termansuhlah segala syaria'at yang lain dengan sebab adanya syari'at (شريعة) Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم  itu melainkan apa yang disabitkan daripada-Nya. Adalah Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم  itu terlebih afdalnya daripada sekalian Nabi-nabi dan dijadikan oleh Allah SWT ianya itu Penghulu sekalian manusia. 

Tertegahlah kesempurnaan iman dengan mengucap Syahadat Al-Tauhid "Laa ilaaha illallah" (لا إله إلا الله) itu sahaja selamanya tidak disertakan dengan ucapan Syahadat Ar-Rasul yang ialah perkataan engkau "Muhammadan Rasullullah" (محمدا رسول الله). Maka wajiblah sekalian hamba Allah ini mempercayai kebenarannya pada semua perkara sebarang apa juga yang dikhabarkan oleh Rasullullah صلى الله عليه وسلم  itu daripadanya, daripada segala perkara dunia dan akhirat.

Bahawasanya tidaklah diterima oleh Allah SWT akan iman seseorang hamba Allah itu melainkan ia beriman dengan semua perkara yang dikhabarkan oleh Rasullullah s.a.w. bersangkutan dengan perkara yang kemudian daripada mati. Adalah awal perkara itu dua orang malaikat yang sangat besar dan menggerunkan rupanya lagi sangat dahsyatnya mendudukkan hamba Allah itu di dalam kuburnya sesudah dikembalikan balik roh itu kepada badan.

Maka kedua-duanya menanyakan dia bersangkutan dengan perkara Tawhid dan Rasul. Kata mereka kedua kepadanya:  
"Siapa Tuhan kau, apa agama kau dan siapa Nabi engkau." 
Kedua-duanya itu adalah dua orang Fitnah Kubur dan pertanyaan mereka berdua itu ialah awal-awal fitnah kemudian daripada mati.


Hendaklah beriman dengan Azab Kubur dan adalah azab kubur itu sebenarnya dan hukuman keadilan, berlakunya ke atas jisim dan roh atas sebarang yang dikehendaki Allah. Hendaklah beriman dengan Neraca Penimbangan Amalan yang adalah neraca itu mempunyai dua daun neraca dan ada baginya lidah. Besarnya daun neraca itu menyamai besarnya tujuh lapis langit dan bumi dan ditimbang padanya segala amalan hamba Allah dengan kuasa Allah dan tiap-tiap amalan itu ditimbang pada segenap perkaranya dengan sehalus-halus timbangan dan sehabis-habis sempurnanya kerana kesempurnaan keadilan.

Diletakkan segala suratan amalan kebajikan dalam rupa keelokkan itu pada daun neraca kecahayaan. Maka beratlah timbangan itu dengannya atas kadar darjat-darjat kelebihan dan kemuliaannya di sisi Allah dengan kemurahan Allah. Diletakkan segala suratan amalan kejahatan yang dalam rupa keburukan kegelapan itu pada daun neraca kegelapan, maka ringanlah timbangan itu dengannya dengan keadilan Allah.

Hendaklah beriman dengan Sirat 'Titi' bahawa titi itu sebenarnya iaitu satu titian yang sangat panjang terbentang di atas muka api neraka jahanam, terlebih tajam daripada mata pedang dan lebih halus daripada rambut. Tergelincir di atasnya segala kaki orang-orang kafirin dengan hukuman Allah SWT dan jatuhlah mereka itu ke dalam api neraka. Allah tetapkan segala kaki orang mukminin dengan semata-mata kemurahan Allah SWT dan masuklah mereka itu ke dalam syurga.

[Lihat : Pengertian  Kalimah An Nuur ]

Hendaklah beriman dengan 'Haudz'   الْحَوْضِ , kolam air yang disediakan bagi Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم , maka sekalian orang mukminin dapat meminumnya daripada kolam air itu terlebih dahulu daripada masuk syurga, selepas terselamat daripada meniti titian sirat yang panjang itu. Barangsiapa telah meminum daripada air itu satu minuman tidaklah merasai dahaga kemudian daripadanya untuk selama-lamanya.

Adapun luasnya kolam 'Haudz'  الْحَوْضِ itu ialah sejauh perjalanan satu bulan, airnya terlebih putih daripada susu, lebih manis dan lebih sedap rasanya daripada al-'asal. Di sekelilingnya ada beberapa banyak kendi bekas air sebanyak bilangan bintang-bintang di langit dan mengalirnya air itu ke dalamnya daripada al-Kauthar.

Hendaklah beriman dengan hisab Perkiraan Segala Amalan, berlebih berkuranglah keadaan manusia itu di dalam perkiraannya. Ada di antara mereka yang diberatkan perkiraannya ada pula yang diringankan perkiraannya dan ada juga di antara mereka yang tiada dikenakan apa-apa perkiraannya melainkan teruslah mereka itu dimasukkan ke dalam syurga. Mereka itu ialah orang yang muqarrabun.


Allah SWT menanya sesiapa yang dikehendaki-Nya. Ditanya daripada Nabi-nabi itu daripada perkara yang mereka persampaikan bersangkutan dengan pekerjaan mereka itu menjadi Rasul "Pesuruh-Nya".Orang-orang kafirin ditanya daripada sebab-sebab mendustakan Rasul-rasul itu dan daripada orang-orang ahli bida'ah dan sesat pada agama pula ditanya daripada sebab-sebab sesat dan bida'ah itu daripada mengikut jalan Ahli Al-Sunnah. Orang-orang Muslimin pula ditanya daripada segala amalan mereka itu.

Hendaklah beriman dengan bahawa dikeluarkan orang-orang yang beriman itu daripada api neraka kemudian daripada dikenakan balasan seksa ke atas mereka itu dengan sebab dosa-dosa mereka itu sehingga tidak tertinggal di dalam api neraka jahanam itu seorang pun ahli At-Tawhid dengan kemurahan Allah SWT. Maka tidaklah dikekalkan orang yang ahli At-Tawhid itu di dalam api neraka.

Hendaklah beriman dengan syafa'at Nabi-nabi, syafa'at ulama-ulama, syafa'at orang-orang yang mati syahid [syuhada] dan kemudian syafa'at sekalian orang-orang yang mukminin atas kadar martabat kemegahan dan kemuliaan mereka itu di sisi Allah SWT. Barangsiapa yang tertinggal daripada orang-orang mukminin itu di dalam api neraka dan tiada baginya sesiapa orang yang mensyafaatkannya, maka Allah SWT mengeluarkannya daripada api neraka itu dengan kemurahan Allah SWT.

Tidak dikekalkan seseorang mukmin itu dalam api neraka bahkan dikeluarkan daripadanya sesiapa mereka yang ada pada hatinya setimbang berat zarrah daripada IMAN.

Hendaklah diiktiqadkan kelebihan martabat sahabat-sahabat Rasullullah صلى الله عليه وسلم  itu dan tertib-tertibnya kelebihan mereka itu. Adalah seafdhal-afdhal manusia kemudian daripada Nabi Muhammad s.a.w. itu ialah Abu Bakar, kemudian Umar, kemudian Usman dan kemudian Ali Radziallahu Anhum.

Hendaklah menaruh baik sangkaan kepada kesemua sahabat Rasullullah s.a.w. dengan memuji mereka itu sebagaimana Allah SWT dan Rasul-Nya memuji mereka sekalian. Semuanya itu ada tersebut menunjukkan puji-pujian itu di dalam al-Quran al-'Azim dan beberapa Hadis Nabi Muhammad s.a.w..

Maka barangsiapa beriktiqad di hatinya semua kandungan iktiqad yang tersebut dalam makna Terjemahan Dua Kalimah Syahadat At-Tawhid dan Syahadat Ar-Rasul yang tersebut ini serta berkeyakinan penuh  di hatinya dengan kesemua kandungan iktiqad ini, maka orang itu termasuk dalam jumlah orang Ahli Al-Haq berpegang kepada iktiqad Ahli Al-Sunnah Wal-Jamaah dan bercerailah daripada ahli puak sesat dan ahli bida'ah.

Maka kita berdo'a kepada Allah SWT : 
"Ya Allah kurniakanlah keyakinan yang sempurna dan seelok-elok berketetapan, berpegang teguh kepada agama Islam bagi kami dan sekalian umat Islam dengan rahmat Mu. Sesungguhnya Engkau ialah Yang Amat Pengasih daripada sekalian orang yang pengasih dan kurniakanlah dengan bertambah-tambah rahmat serta kesejahteraan bagi Penghulu kami Nabi Muhammad s.a.w. dan sekalian hamba Allah yang terpilih."
[ # PERINGATAN: 
 Keseluruhan kandungan ilmu yang dipaparkan ini disalin daripada kitab Terjemah Aqidah Ahli Al-Sunnah Pada Makna Dua Kalimah Syahadah Al-Tauhid dan Syahadah Al-Rasul,  hasil usaha penterjemahan Al-Ustaz Haji Mohd. Ismail bin Salleh, Kuala Kangsar, Perak (Al Marhum). Beliau telah menterjemahkan kandungan kitab ini daripada kitab Al-Ihya Ulumuddin bab- Qawaid Al-Aqaid-Aqidah ahlil alsunnah fi kalimati alsyahadah [ في ترجمة عقيدة اهل السنة في كلمتي الشهادة التي هي أحد مباني الاسلام],karya agung Imam Al-Ghazali, pada tahun 1948 dan menerbitkannya untuk bacaan umum pada tahun 1951 bersamaan 1371 Hijrah untuk menjadi tanda ingatan kebajikan pada Hari Keputeraan yang ke-45 Sultan Sir Ismail Nasiruddin Shah bagi Negeri Terengganu Darul Iman.]
Semoga segala ilmu yang beliau usahakan sekian lama ini memberi cerahan cahaya keimanan  dan petunjuk hidayah yang berterusan kepada setiap insan. Perpanjangkan dan sebarkanlah ilmu-ilmu ini untuk dimanfa'atkan bersama keluarga, sahabat handai dan seluruh umat Islam dan sesiapa juga di kalangan manusia yang bertanyakannya walau di mana sekalipun mereka berada.

[Lihat : Nasyid Shalawat Badar]


إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا 
عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
                        Maksudnya :
" Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya."
                            [Al-Quran سورة الأحزاب‎‎ surah Al-Ahzab : 56]

                         **************************************************  
     
                   

                              الأستاذ الحاج محمد اسماعيل بن صالح 

[# SURAT WASIAT SAYA KEPADA MURID-MURID SAYA DAN ANAK-ANAK ORANG MUSLIMIN SEKALIAN :


"Hendaklah disuruh anak-anak membaca Kitab Terjemah Aqidah Ahli As Sunnah ini daripada awal hingga akhirnya pada tiap-tiap hari satu kali. Pilihlah mana-mana waktu tetapi jangan tinggalkan sama sekali bahkan hendaklah dibaca tiap-tiap hari sekali.....dan selepas membaca Kitab Terjemah Aqidah hendaklah membaca Do'a Ali bin Abi Talib memuji Allah Taala satu kali dan Do'a Abu Bakar As Siddiq satu kali dan Do'a Nabi Muhammad s.a.w. satu kali.... Maka inilah wasiat saya, jika saya *mati maka inilah saya harap anak-anak dan murid2 saya beramal seperti ini... Jangan sekali-kali tinggalkan membaca Kitab Terjemah Aqidah Ahli As Sunnah daripada awal hingga akhirnya dan selepas itu diiringi membaca tiga do'a yang tersebut itu..."

Peringatan :
"...Barangsiapa tidak mahu membaca dan menghafaz "Terjemah Aqidah Ahli al Sunnah" dan tidak mahu berdo'a dengan ketiga-tiga do'a tersebut adalah ditakuti dia didatangkan bala oleh Allah Taala dengan ditimpa ke atasnya pada ketika matinya dalam agama kufur dan bukan mati dalam agama Islam..."

Saya Yang Benar,

(AL HAJ MOHAMAD ISMAIL BIN SALLEH)

[Pada 19 Jun 1994. ]


[ # Al-Ustaz Haji Mohamad Ismail bin Salleh dilahirkan di Kampung Sayong Tengah, Kuala Kangsar pada tahun 1909 dan telah kembali ke Rahmatullah pada hari Jumaat, 24 Jun, tahun 1994 bersamaan dengan 14 Muharam, 1415 Hijrah ketika  berusia 84 tahun. Jenazah beliau dimakamkan di Tanah Perkuburan Islam Taman KOSAS Ampang, Kuala Lumpur/Selangor. Mudah-mudahan Allah melimpahkan cucuran Rahmat-Nya yang berterusan ke atas roh beliau sebagai seorang insan mukmin yang soleh. Amin. Al-Fatihah.]. 
الذكرى الابدية 
الاستاذ الحاج محمد اسماعيل بن صالح ولد في كمبونغ سايونغ بمنطقة كوالا كنغسر في عام ۱۹٠۹ .. وتوفى في يوم الجمعة الموافق ۲٤ يونيو ۱۹۹٤ عندما بلغ عمره۸٤  عاما. ودفن في المقبرة الاسلامية في تامان كوساس بمنطقة امبانغ .. في ولاية سلانغور. تغمده الله برحمته الدائمة كمسلم صالح. آمين .. الفاتحة  
                         ***********************************************************
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ 
                        Maksudnya :
" Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami beri al-Kitab (Taurat dan Injil) mengenal Muhammad seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian di antara mereka menyembunyikan kebenaran, pada hal mereka mengetahui." 
                     [Al-Quran surah سورة البقرة  Al-Baqarah : 146]
                  ******************************* 
وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ 
                      Maksudnya : 
" Dan (ingatlah) ketika Isa Putera Maryam berkata :'Wahai Bani Israel, sesungguhnya aku adalah Utusan Allah kepada mu, membenarkan kitab (yang turun) sebelum ku, iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan (datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad (Muhammad)'. Maka tatkala Rasul itu datang kepada mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata, mereka berkata : 'Ini adalah sihir yang nyata '. "
                            [Al-Quran سورة الصف surah Ash-Shaff : 6] 

                                         ******************************************
 وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ
                    Maksudnya : 
" Dan Kami tidak mengutus kamu, melainkan kepada manusia seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan, tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahui." 
       [Al-Quran سورة سبأ surah Saba' : 28
    Image result for foto sebenar makam rasulullah di masjid nabawi
                       Makam Rasulullah s.a.w di Masjid Nabawi , Madinah.

عن عَبْدُ اللهِ بْنُ عَمْرٍو قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم: حَوْضِي مَسِيرَةُ شَهْرٍ مَاؤُهُ أَبْيَضُ مِنَ اللَّبَنِ وَرِيحُهُ أَطْيَبُ مِنَ الْمِسْكِ وَكِيزَانُهُ كَنُجُومِ السَّمَاءِ مَنْ شَرِبَ مِنْهَا فَلاَ يَظْمَأُ أَبَدًا (رواه مسلم
               Maksudnya : 
"Rasulallah s.a.w bersabda: 'Telagaku الْحَوْضِ (panjang dan lebarnya) satu bulan perjalanan, airnya lebih putih daripada susu, wanginya lebih harum daripada kesturi, cangkirnya sebanyak bintang di langit, siapa yang minum darinya, ia tidak akan merasa haus selamanya'.” [HR. Muslim].

Gambaran bilik Rasulullah s.a.w dalam bentuk Tiga Dimensi



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ALLAH 'ISTIWA' DI ATAS AL 'ARASY الْعَرْشِ ?

  Sambugan daripada : UNTUKMU AGAMAMU, DAN UNTUK AKULAH AGAMAKU                      بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم    ال...