[Sambungan daripada Bhg 1 -Syahdat At-Tauhid
أَمَّا بَعْـدُ
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
Maksudnya :
"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang terbaik bagimu (iaitu) bagi orang-orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) Hari Kiamat dan dia banyak menyebut Allah."
[ Al-Quran surah سورة الأحزاب Al-Ahzab : 21]
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ (128) فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (129
Maksudnya :
"Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin.Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah : 'Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain dia. Hanya kepada-Nya aku berawakkal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arasy yang agung'."
[Al-Quran surah سورة التوبة At-Taubah: 128-129]
********************************************
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا (56) قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا (57)
" Dan tidaklah Kami mengutus kamu melainkan hanya sebagai pembawa khabar gembira dan pemberi peringatan. ( 56 )
Katakanlah : ' Aku tidak meminta upah sedikitpun kepada kamu dalam menyampaikan risalah itu, melainkan ( mengharapkan kepatuhan) orang-orang yang mahu mengambil jalan kepada Tuhannya'." ( 57)
*************************************************
Bunyi Pengertian Terjemah Aqidah Ahli Al-Sunnah Wal Jamaah Pada Makna Kalimah Syahadat Al-Rasul :
وأشهد أن محمدا رسول الله
WA ASYHADU ANNA MUHAMMADAR RASULULLAH
"وأشهد أن محمدا رسول الله"
Kedua-duanya itu adalah dua orang Fitnah Kubur dan pertanyaan mereka berdua itu ialah awal-awal fitnah kemudian daripada mati."Siapa Tuhan kau, apa agama kau dan siapa Nabi engkau."
[Lihat : Pengertian Kalimah An Nuur ]
Maka Allah SWT menanya sesiapa yang dikehendaki-Nya. Ditanya daripada Nabi-nabi itu daripada perkara yang mereka persampaikan bersangkutan dengan pekerjaan mereka itu menjadi Rasul "Pesuruh-Nya". Dan daripada Orang-orang kafirin, ditanya daripada sebab-sebabnya mereka mendustakan Rasul-rasul itu dan daripada orang-orang ahli bida'ah dan sesat pada agama pula ditanya daripada sebab-sebab sesat dan bida'ah mereka itu daripada mengikut jalan Ahli As-Sunnah wal Jamaah. Orang-orang Muslimin pula ditanya daripada segala amalan mereka itu.
Dan hendaklah beriman dengan bahawa dikeluarkan orang-orang yang beriman itu daripada api neraka selepas dikenakan keseksaan ke atas mereka itu dengan sebab dosa-dosa mereka itu sehingga tidak tertinggal di dalam api Neraka Jahanam itu seorang ahli At-Tawhid pun dengan kemurahan Allah SWT. Maka tidaklah dikekalkan orang yang ahli At-Tawhid itu di dalam api neraka.Dan hendaklah beriman dengan syafa'at Nabi-nabi, syafa'at ulama-ulama, kemudian syafa'at orang-orang yang mati syahid [syuhada] dan kemudian syafa'at sekalian orang-orang yang mukminin atas kadar martabat kemegahan dan kemuliaan mereka itu di sisi Allah SWT. Maka barangsiapa yang tertinggal daripada orang-orang mukminin itu di dalam api neraka dan tiada baginya sesiapa orang yang mensyafaatkannya, maka Allah SWT mengeluarkannya daripada api neraka itu dengan kemurahan Allah SWT.Maka tidak dikekalkan seseorang mukmin itu dalam api neraka bahkan dikeluarkan daripadanya sesiapa mereka yang ada pada hatinya setimbang berat zarrah daripada IMAN.
Dan hendaklah diiktiqadkan kelebihan martabat sahabat-sahabat Rasullullah صلى الله عليه وسلم itu dan tertib-tertibnya kelebihan mereka itu. Adalah seafdhal-afdhal manusia kemudian daripada Nabi Muhammad s.a.w. itu ialah Abu Bakar, kemudian Umar, kemudian Usman dan kemudian Ali Radziallahu Anhum.Hendaklah menaruh baik sangkaan kepada kesemua sahabat Rasullullah s.a.w. dengan memuji mereka itu sebagaimana Allah SWT dan Rasul-Nya memuji mereka sekalian. Maka semuanya itu ada tersebut menunjukkan puji-pujian itu di dalam al-Quran al-'Azim dan beberapa Hadis Nabi Muhammad s.a.w..
i. Tingkatan Otak Manusia dan Akhlak Mukmin
ii. Persaudaraan Insan Mukmin
iii. Inilah Pegangan Akidah Penganut Syi'ah ]
Maka barangsiapa beriktiqad di hatinya semua kandungan iktiqad yang tersebut pada makna Terjemahan Dua Kalimah Syahadat At-Tawhid dan Syahadat Ar-Rasul yang tersebut ini serta berkeyakinan penuh di hatinya dengan kesemua kandungan iktiqad ini, maka orang itu termasuk dalam jumlah orang Ahli Al-Haq berpegang kepada iktiqad Ahli Al-Sunnah Wal-Jamaah dan bercerailah daripada ahli puak sesat dan ahli bida'ah.Maka kita berdo'a kepada Allah SWT :
"Ya Allah kurniakanlah keyakinan yang sempurna dan seelok-elok berketetapan, berpegang teguh kepada agama Islam bagi kami dan sekalian umat Islam dengan rahmat Mu. Sesungguhnya Engkau ialah Yang Amat Pengasih daripada sekalian orang yang pengasih dan kurniakanlah dengan bertambah-tambah rahmat serta kesejahteraan bagi Penghulu kami Nabi Muhammad s.a.w. dan sekalian hamba Allah yang terpilih."
[ # PERINGATAN:Keseluruhan kandungan ilmu yang dipaparkan ini disalin daripada kitab Terjemah Aqidah Ahli Al-Sunnah Pada Makna Dua Kalimah Syahadah Al-Tauhid dan Syahadah Al-Rasul, hasil usaha penterjemahan Al-Ustaz Haji Mohd. Ismail bin Salleh, Kuala Kangsar, Perak (Al Marhum). Beliau telah menterjemahkan kandungan kitab ini daripada kitab Al-Ihya Ulumuddin bab- Qawaid Al-Aqaid-Aqidah ahlil alsunnah fi kalimati alsyahadah [ في ترجمة عقيدة اهل السنة في كلمتي الشهادة التي هي أحد مباني الاسلام],karya agung Imam Al-Ghazali, pada tahun 1948 dan menerbitkannya untuk bacaan umum pada tahun 1951 bersamaan 1371 Hijrah untuk menjadi tanda ingatan kebajikan pada Hari Keputeraan yang ke-45 Sultan Sir Ismail Nasiruddin Shah bagi Negeri Terengganu Darul Iman.]Semoga segala ilmu yang beliau usahakan sekian lama ini memberi cerahan cahaya keimanan dan petunjuk hidayah yang berterusan kepada setiap insan. Perpanjangkan dan sebarkanlah ilmu-ilmu ini untuk dimanfa'atkan bersama keluarga, sahabat handai dan seluruh umat Islam dan sesiapa juga di kalangan manusia yang bertanyakannya walau di mana sekalipun mereka berada.
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا
عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Maksudnya :
" Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya." [Al Quran surah سورة الأحزاب Al Ahzab : 56 ]

Saya Yang Benar,
(AL HAJ MOHAMAD ISMAIL BIN SALLEH)
[Pada 19 Jun 1994. ]
الذكرى الابدية
الاستاذ الحاج محمد اسماعيل بن صالح ولد في كمبونغ سايونغ بمنطقة كوالا كنغسر في عام۱
۹٠۹ .. وتوفى في يوم الجمعة الموافق۲
٤ يونيو۱
۹۹٤ عندما بلغ عمره۸
٤ عاما. ودفن في المقبرة الاسلامية في تامان كوساس بمنطقة امبانغ .. في ولاية سلانغور. تغمده الله برحمته الدائمة كمسلم صالح. آمين .. الفاتحة
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (146) الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ (147)
" Orang-orang ( Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami beri Al Kitab ( at-Taurah dan al-Injil) mengenal Muhammad seperti mereka mengenal anak-anak mereka sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian di antara mereka menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui. (146)Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sesekali kamu termasuk orang-orang yang ragu." ( 147)
*******************************
وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌMaksudnya :
[Al-Quran surah سورة الصف Ash-Shaff : 6]" Dan (ingatlah) ketika Isa Putera Maryam berkata :'Wahai Bani Israel, sesungguhnya aku adalah Utusan Allah kepada mu, membenarkan kitab (yang turun) sebelum ku, iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan (datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad (Muhammad)'. Maka tatkala Rasul itu datang kepada mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata, mereka berkata : 'Ini adalah sihir yang nyata '. "
*******************************
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
Maksudnya :
" Dan Kami tidak mengutus kamu, melainkan kepada manusia seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan, tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahui."
[Al-Quran surah سورة سبأ Saba' : 28 ]

Makam Rasulullah s.a.w di Masjid Nabawi , Madinah.
********************************************وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ (144) وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُؤَجَّلًا وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَنْ يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ (145)
" Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang Rasul. Apakah jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)?Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur. (144)
Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang tertentu waktunya. Barangsiapa menghendaki pahala dunia, nescaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barangsiapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat itu. Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur." (145 )
****************************************هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الأمِّيِّينَ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ (2) وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (3) ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (4)
"Dia-lah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayatNya kepada mereka, mensucikan mereka dan mengajarkan kepada mereka Kitab dan hikmah. Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata, (2)
dan (juga) kepada kaum yang lain dari mereka yang belum berhubungan dengan mereka. Dan Dia-lah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (3)
Demikianlah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah mempunyai kurnia yang besar." (4)
عن عَبْدُ اللهِ بْنُ عَمْرٍو قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم: حَوْضِي مَسِيرَةُ شَهْرٍ مَاؤُهُ أَبْيَضُ مِنَ اللَّبَنِ وَرِيحُهُ أَطْيَبُ مِنَ الْمِسْكِ وَكِيزَانُهُ كَنُجُومِ السَّمَاءِ مَنْ شَرِبَ مِنْهَا فَلاَ يَظْمَأُ أَبَدًا (رواه مسلمMaksudnya :
"Rasulallah s.a.w bersabda: 'Telagaku الْحَوْضِ (panjang dan lebarnya) satu bulan perjalanan, airnya lebih putih daripada susu, wanginya lebih harum daripada kesturi, cangkirnya sebanyak bintang di langit, siapa yang minum darinya, ia tidak akan merasa dahaga selamanya'.” [HR. Muslim].
*********************************************
Daripada Abu Said al-Khudri r.a.., bahawa Nabi s.a.w. bersabda:لاَ تَسُبُّوا أَصْحَابِي، فَلَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَنْفَقَ مِثْلَ أُحُدٍ، ذَهَبًا مَا بَلَغَ مُدَّ أَحَدِهِمْ، وَلاَ نَصِيفَهُ
Maksudnya:
Jabal Uhud di Madinah Gambaran bilik Rasulullah s.a.w dalam bentuk Tiga Dimensi“Janganlah sesekali kamu menghina sahabatku, sekiranya salah seorang daripada kamu menginfakkan emas sebesar Bukit Uhud, tidak akan menyamai satu cupak (pahala) seorang pun daripada mereka dan tidak juga separuh daripadanya.” [Riwayat al-Bukhari]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan