Halaman

Ahad, 9 Oktober 2011

MASALAH ROH




[Lihat : Roh Orang Mati Boleh Balik Ke Dunia? ]
    

                                                       
                                                                         بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
 اللَّهُ يَتَوَفَّى الأنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ    وَيُرْسِلُ الأخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 
      Maksudnya :
"Allah 'menguasai' roh [orang] ketika matinya dan 'menguasai' roh [orang] yang belum mati ketika tidurnya; maka Dia 'tahanlah' roh [orang] yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia 'melepaskan' roh yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir."
                                         [ Al-Quran surah Az-Zumar:42 ]
                     ***********************************************

Masalah Roh adalah salah satu subjek dan isu penting tetapi agak rumit untuk difahami dan ramai orang awam yang tersalah faham mengenainya yang boleh membawa kepada rosak akidah keimanan mereka. Firman Allah berkaitan dengan persoalan 'Roh' ini terkandung di dalam al-Quran  surah Al-Israa' ayat 85 :  
وَيَسـَٔلونَكَ عَنِ الرّوحِ ۖ قُلِ الرّوحُ مِن  أَمرِ رَبّى وَما أوتيتُم مِنَ العِلمِ إِلّا قَليلًا
                                   Maksudnya :
"Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh.  Katakanlah : 'Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku', dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit."
Oleh sebab ketiadaan huraian jelas dan menyeluruh terhadap pengertian sebenar maksud kalimah "Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku" ini berbagai-bagai tanggapan, persangka, pemahaman dan andaian muncul di kalangan manusia tanpa megira kepercayaan agama.  Masing-masing beranggapan kepercayaan  mereka adalah benar atau dianggap benar berdasarkan faktor-faktor tertentu khususnya mewarisi kepercayaan tradisi nenek moyang mereka terdahulu tanpa mempersoalkan sama ada kepercayan tersebut salah atau benar.

Hal keadaan yang serupa juga berlaku di kalangan umat Islam sejagat. Tidak ada siapa yang berani dan bertegas mengatakan bahawa pengajaran pemahaman bab Roh yang disampikan oleh seseorang guru agama si polan dan si polanah itu adalah benar atau salah dan bertentangan atau tidak dengan ajaran Islam yang hak.
Sungguhpun maksud ayat al-Quran surah Al-Israa': 85 di atas menjelaskan bahawa: 
وَيَسـَٔلونَكَ عَنِ الرّوحِ ۖ قُلِ الرّوحُ  مِنْ أَمْرِ رَبِّى وَمَآ أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً
                          Maksudnya :

"Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit. " 
tetapi atas sifat manusia yang gemar hendak mengetahui, berfikiran kritis, kreatif dan sensatif, maka masih ramai yang memikirkan dan tertanya-tanya mengenai Masalah Roh ini. Banyak persoalan berbangkit yang masih belum terjawab dan berlegar-legar di dalam pemikiran masyarakat umum tanpa sebarang penyelesaian muktamad yang sahih dan meyakinkan.

Firman Allah di dalam al-Quran surah As-Sajadah ayat 9-11 ada menjelaskan hal "Roh" manusia :
   ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ قَلِيلا مَا تَشْكُرُونَ (9)
  وَقَالُوا أَئِذَا ضَلَلْنَا فِي الأرْضِ أَئِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ بَلْ هُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ كَافِرُونَ (10) قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ (11)
                             Maksudnya :
" Kemudian Dia menyempurnakan dan 'meniupkan' ke dalam (tubuhnya) "roh" (yang dijadikan)Nya dan dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati (tetapi) kamu sedikit sekali bersyukur. (9)
Dan mereka berkata : 'Apakah bila kami telah lenyap (hancur) di dalam tanah, kami benar-benar akan berada dalam kejadian yang baru?'. Bahkan (sebenarnya) mereka ingkar akan menemui Tuhannya. (10)
Katakanlah : ' Malaikat Maut yang diserahi untuk(mencabut nyawa/roh) mu akan mematikan kamu; kemudian hanya kepada Tuhan mu kamu akan dikembalikan."(11)
Adalah sesuatu yang agak menarik apabila wujud golongan tertentu di kalangan masyarakat membuat berbagai-bagai andaian atau tafsiran berdasarkan ilmu pengetahuan dan amalan yang diperolehi atau dipelajari daripada sumber-sumber bacaan dan orang tertentu yang dianggap sebagai 'ulama tersohor'. Persoalan sama ada ilmu pengetahuan yang disampaikan itu benar atau batil jarang-jarang dibangkit atau dipersoalkan sebagai isu-isu penting agama yang boleh merosakkan pegangan aqidah keimanan.

Antara faktor utama wujudnya masalah ini berpunca daripada ketiadaan pedoman atau panduan lengkap mengenai pemahaman hal Roh yang boleh dipertanggungjawabkan untuk dijadikan bahan rujukan utama yang diajarkan agar menjadi pegangan kefahaman umum. Orang-orang awam hanya mengiakan apa sahaja yang diperkatakan oleh guru-guru agama. Ataupun sekiranya timbul keraguan mereka menyimpan dalam hati atau hanya mendiamkan diri sahaja atau berbincang di belakang tanpa diperpanjangkan kepada pihak berkuasa agama Islam. 

Maka terus berpanjanganlah Masalah Roh ini buat sekian lamanya yang mungkin menyebabkan terlalu ramai orang Islam terpesong berpunca daripada kejahilan atau tidak ada pedoman yang jelas mengenai hal Roh ini.

Perkara pokok yang perlu difahami ialah Allah menjadikan manusia daripada dua [2]  unsur iaitu unsur fizikal [jasad] dan kerohanian atau Roh. Unsur fizikal ada disebut dalam al-Quran dan Hadis-hadis Rasullullah s.a.w. bahawa manusia ini berasal daripada Nabi Adam Alaihisalam dan jasad Nabi Adam berasal daripada tanah yang dibentuk oleh para malaikat dengan perintah Allah. 

Apabila Allah memerintahkan Malaikat Roh meniupkan Roh yang Allah muliakan [Roh Ku] kepada tanah berbentuk lembaga [manusia] Adam dengan serta merta dia bertukar menjadi Nabi Adam Alaihisalam yang sangat elok tampan rupa parasnya, serba sempurna sifatnya, fasih tutur kata dan mulia akhlaknya di samping mempunyai ilmu dan kebijaksanaan yang luar biasa.

Bermula daripada saat itu asal kejadian manusia bukan lagi daripada tanah tetapi daripada benih Nabi Adam Alaihissalam dan isterinya Hawa seperti yang dimaksudkan di dalam nas. Roh Nabi Adam a.s. hanya wujud dengan SERTA MERTA tanpa berasal daripada apa jua pun pada ketika Malaikat Roh meniupkan roh pada lembaga Adam daripada tanah itu dengan perintah dan kehendak Allah dan bukannya Malaikat Roh mengambil Roh Nabi Adam a.s. pada satu tempat menunggu khas atau Roh Nabi Adam a.s. dan Roh-roh manusia berhimpun pada satu tempat khas yang dinamakan "Alam Roh" menunggu giliran masing-masing untuk diambil Malaikat Roh ditiup pada jasad manusia Perihal kejadian Nabi Adam Alaihissalam ini adalah untuk memperjelaskan betapa ajaibnya "Perbuatan" Allah di luar tabi'i yang tidak dapat difikirkan oleh otak manusia dan Allah Maha Berkuasa untuk menjadikan sesuatu dengan Qadrat-Nya yang Kadim tanpa berasal daripada apa jua sekalipun berbetulan dengan Ilmu dan Kehendak-Nya yang Kadim lagi Azali.

Roh Nabi Adam a.s. hanya jadi atau wujud dengan serta merta ketika Malaikat Roh melakukan tiupan pada lembaga Adam daripada tanah atas perintah Allah. Firman Allah dalam al-Quran surah Al-Hajj ayat 5 menjelaskan:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الأرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا وَتَرَى الأرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ 
                  Maksudnya :
"Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan [dari kubur] maka [ketahuilah] sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu daripada tanah, kemudian dari setitis mani, kemudian daripada segumpal darah, kemudian daripada segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian [dengan beransur-ansur] kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan [ada pula] di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai ke peringkat tua nyanyok, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatu pun yang dahulunya telah diketahuinya.
Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air atasnya hiduplah bumi itu dan suburlah menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah."
Hal keadaan ini diperjelaskan pula ketika dijadikan Nabi Isa Alaihissalam. Malaikat Jibrael Alaihisalam telah menyampaikan wahyu Allah kepada Siti Mariam yang dia akan mengandung seorang bayi lelaki bernama Isa. Mariam, seorang perempuan mukminah yang suci saliha lagi mulia dan terpelihara itu berkata yang dia tidak berkahwin dan tidak pernah 'disentuh' oleh sebarang lelaki.
Jibrael AS mengatakan bahawa Allah SWT Maha Berkuasa mengadakan sesuatu yang dikehendaki-Nya.  Apabila Allah memerintahkan Malaikat meniupkan roh kepada Mariam maka dengan serta merta dia mengandung seorang bayi lelaki dan apabila tiba masanya dia melahirkan Nabi Isa Alaihisalam sebagaimana Firman-Nya :
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا (16) فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا (17) قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا (18) قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لأهَبَ لَكِ غُلامًا زَكِيًّا (19) قَالَتْ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا (20) قَالَ كَذَلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَقْضِيًّا (21
                Maksudnya 
"Dan ceritakanlah (kisah) Maryam di dalam al-Quran, iaitu ketika ia menjauhkan diri dari keluarganya ke suatu tempat di sebelah timur.(16)
Maka ia mengadakan tabir (yang melindunginya) dari mereka; lalu Kami mengutus 'roh' Kami (Malaikat Jibrael a.s.) kepadanya, maka ia menjelma di hadapannya (dalam bentuk) manusia yang sempurna.(17) 
Maryam berkata : 'Sesungguhnya aku berlindung daripada mu kepada Tuhan Yang Maha Pemurah, jika kamu seorang  yang bertaqwa.'(18)
Ia (Jibrael) berkata: 'Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang utusan Tuhanmu, untuk memberimu seorang anak lelaki yang suci.'(19)
Maryam berkata: ' Bagaimana akan ada bagiku seorang anak lelaki, sedang tidak pernah seorang manusia pun menyentuhku dan aku bukan (pula) seorang penzina!'(20)
Jibrael berkata: 'Demikianlah.' Tuhanmu berfirman : ' Hal itu adalah mudah bagi Ku; dan agar dapat Kami menjadikannya suatu tanda bagi manusia dan sebagai rahmat dari Kami; dan hal itu adalah suatu perkara yang sudah diputuskan'."(21)
                    [Maksud al-Quran surah Maryam : 16-21


[**Peringatan Penting: Maksud "ALAM ROH"Makhluk Allah itu boleh dibahagikan kepada dua bahagian iaitu :
i.  Makhluk Allah yang zatnya [dirinya] ada berjuzuk tetapi tidak boleh dibahagi-bahagi dan ianya boleh ada dengan tidak perlu ada tempat. Makhluk ini dinamakan Alam Al-'Ammar. Alam di sini bukan dimaksudkan sebagai tempat bagi sesuatu tetapi adalah nama bagi sesuatu barang atau makhluk Allah ataupun boleh ditakrifkan juga sebagai tiap-tiap barang yang ada selain daripada Allah dinamakan alam.  
Ini bererti roh, bulan, bintang, matahari, cahaya dan sebagainya itu selain daripada Allah dinamakan alam. Roh malaikat yang mempunyai hakikat iaitu ianya ada mempunyai juzuk yang tiada menerima bahagian-bahagian dan tidak perlu adanya tempat ia boleh ada, maka ini atas nama Alam Al-'Ammar .
 ii.  Al-Arasy, al-Qursi dan yang lain-lain lagi itu mempunyai juzuk dan menerima bahagi-bahagi mempunyai sukatan dan hanya boleh ada setelah diadakan tempat dan ini dinamakan Alam Al-Khaliq.]
Berdasarkan penjelasan ini dapat difahami bahawa sekiranya terdapat istilah atau sebutan perkataan Alam Al-Roh bukanlah dimaksudkan sebagai tempat roh berada di dalamnya tetapi diertikan sebagai tiap-tiap satu roh itu dinamakan alam. Sekiranya dirujuk kepada perbincangan apakah awal makhluk, ianya dimaksudkan sebagai roh malaikat dan bukan roh manusia.

Ini memberi erti bahawa Alam Al-Roh yang disangka sebagai tempat roh manusia berada sebelum wujudnya jasad adalah ternafi sama sekali kerana tidak ada tempat untuk menyimpan roh atau pun ada satu tempat khas bagi roh menunggu sebelum diadakan manusia.]         


           ii. Allah Mengadakan Sesuatu Degan Qadrat-Nya  ]

Keadaan ini walaupun berlainan daripada kejadian Nabi Adam a.s. yang Malaikat Roh meniupkan roh pada lembaga Adam yang diperbuat daripada tanah (dengan perintah Allah) tetapi dalam kejadian Nabi Isa a.s. pula dia bukan lagi berasal daripada tanah tetapi melalui tubuh badan Mariam sendiri tanpa melalui  proses tabi'i percantuman benih lelaki dan perempuan tetapi hanya daripada diri Mariam sendiri. Sebagaimana yang telah diwahyukan apabila kandungan Mariam dilahirkan ke dunia dia diberi nama Isa bin Mariam atau Isa putera kepada Mariam yang boleh berkata-kata kepada manusia sejak bayi lagi sebagaimana yang disebut di dalam al-Quran surah Al'Imran ayat 45-46:
إِذْ قَالَتِ الْمَلائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ (45) وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلا وَمِنَ الصَّالِحِينَ (46
                    Maksudnya :
"(Ingatlah), ketika Malaikat berkata : 'Hai Maryam, sesungguhnya Allah menggembirakan kamu (dengan kelahiran seorang putera yang dijadikan) dengan kalimat (yang datang) daripada-Nya, namanya Al-Maseh 'Isa putera Maryam, seorang yang terkemuka di dunia dan di akhirat dan salah seorang di antara yang didekatkan (kepada Allah)'. (45)  
Dan dia berbicara dengan manusia dalam buaian (ketika bayi) dan ketika sudah dewasa dan dia adalah seorang di antara orang-orang yang salih."(46)
Proses kejadian manusia biasa termasuklah Nabi-nabi lain [selain daripada Nabi Adam a.s. dan Nabi Isa a.s. ] adalah melalui ketetapan proses tabi'i yang telah ditakdirkan Allah sebagaimana yang diperjelaskan di dalam maksud Hadis berikut :
إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا، ثُمَّ 
يَكُونُ  
فِي ذَلِكَ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ مُضْغَةً مِثْلَ 
ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيهِ الرُّوحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ 
كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ، وَأَجَلِهِ، وَعَمَلِهِ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ، 
فَوَالَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى  
مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ، 
فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ، فَيَدْخُلُهَا، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ 
أَهْلِ النَّارِ، حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ، فَيَسْبِقُ 
عَلَيْهِ الْكِتَابُ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، فَيَدْخُلُهَا
                       Maksudnya : 
“Sesungguhnya salah seorang di antara kalian dihimpun kejadiannya di dalam perut ibunya selama 40 hari. Kemudian, pada hari itu menjadi segumpal darah. Setelah itu, diutuskanlah malaikat dan diperintahkan untuk meniupkan roh ke dalamnya dan diperintahkan menulis rezekinya, ajalnya, dan amalnya; sengsara atau kebahagiaannya. Maka (demi) yang tiada Illâh melainkan hanya Ia, sesungguhnya salah seorang di antara kamu ada yang melakukan perbuatan ahli syurga sampai tiada jarak antara dirinya dan syurga itu kecuali sehasta, akan tetapi kerana didahului oleh takdir maka ia berbuat perbuatan ahli neraka sampai ia memasukinya. Dan salah seorang di antara kamu ada yang melakukan perbuatan ahli neraka sampai tiada jarak antara dirinya dan neraka itu kecuali sehasta, akan tetapi kerana didahului oleh takdir maka ia berbuat perbuatan ahli syurga sampai ia memasukinya.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim) 
Proses kejadian yang sama turut berlaku kepada kejadian Nabi Muhammad s.a.w.. Rohnya hanya baru wujud apabila ibunya Aminah binti Abdul Wahab berkahwin dengan bapanya, Abdullah bin Abdul Mutalib dan menghasilkan janin bayi dalam kandungan rahim ibunya.  Apabila tiba masa yang ditetapkan Allah memerintahkan Malaikat Roh meniupkan Roh pada janin bayi dalam kandungan ibu Nabi Muhammad s.a.w., Aminah dan dengan serta merta baru wujud Roh Nabi Muhammad s.a.w..

Roh manusia ini disebut juga sebagai Roh Hammalil Amanah atau "Roh yang Menanggung Amanah Allah."  Hal keadaannya sama jenis dengan malaikat. Dia dikekalkan dan tidak dimatikan selama-lamanya tetapi akan menanggung segala azab seksa atau merasai kenikmatan yang Allah janjikan ketika dia dicabut keluar daripada jasad atau 'badan zahir' oleh Malaikat Maut apabila mati pada masa yang telah ditakdirkan Allah.
Maka sebab itulah di dalam nas ada menyebut apabila Roh seseorang itu sudah sampai ke halkum ketika berhadapan dengan Sakratil-maut taubatnya tidak lagi diterima Allah dan 'mata' yang ada pada rohnya dibuka hijab untuk diperlihatkan tempat pembalasannya di akhirat kelak sama ada memperolehi balasan kenikmatan di syurga atau azab seksa di neraka. 

Pada ketika itu juga dia [Roh atau Badan Batinnya] melihat Malaikat Maut, para Malaikat Rahmat atau Malaikat Azab dan dua orang malaikat pencatat amalannya ketika hidup yang menghadirkan diri untuk mengkhabarkan segala kebajikan atau kejahatan di sepanjang hayatnya dahulu.  Pada saat-saat genting terakhir ini jugalah syaitan-syaitan akan berusaha memperdayakannya supya dia mensyirikkan Allah dan mati dalam kekafiran.

Pada saat-saat itu dia diperlihatkan juga  segala perbuatannya di sepanjang hayat yang dirakam dan dipancarkan dari Arasy untuk diperlihatkan kepadanya semasa berhadapan dengan Sakratil-maut. Alangkah beruntung dan berbahagianya sekiranya apa yang disaksikan pada saat-saat genting itu adalah segala amalan salih dan perbuatan kebajikannya yang memberikan kebaikan dan kebahagian yang berkekalan kepadanya.  Betapa malang, amat sedih, mendukacitakan dan menyeksakan Roh Hammalil Amanah si mati sekiranya apa yang disaksikan ketika berada pada saat-saat terakhir hayatnya berhadapan dengan azab Sakaratil-maut itu adalah segala perbuatan keji, maksiat, kemungkaran dan lebih-lebih lagi mensyirikkan Allah.


Bertambah pedih, derita dan menyeksakan lagi Roh si mati apabila diperlihatkan pula tempat balasannya di neraka. Betapa azab seksanya dia apabila rohnya direntap keluar dengan kasar oleh Malaikat Maut untuk diserahkan kepada para Malaikat Azab yang menunggu Rohnya keluar untuk diletakkan atas tempat bara api neraka hingga bunyi mendidih kepanasan. Apa yang berlaku pada roh si mati pada saat Sakaratil-maut tidak diketahui sama sekali oleh manusia yang berada di sisinya kerana sangat besar rahsia dan hikmahnya.  

Perkhabaran hal ini bukanlah rekaan untuk menakut-nakutkan manusia yang masih hidup di dunia tetapi bersandarkan keterangan maksud al-Quran Kalam Allah dan Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. supaya manusia beriman kepada Allah, Rasul-Nya dan hari akhirat serta sentiasa mengingati dan bersiap sedia menghadapi saat Sakaratil-maut yang pasti berlaku kepada setiap diri manusia.

Jasad atau badan zahir manusia pula dihidupkan oleh Roh Jasmani atau lebih dikenalai sebagi 'Nyawa' yang terbit daripada darah. Apabila mati, nyawa ini hilang lenyap seperti wap sahaja. Nyawa yang menghidupkan jasad ini dimiliki juga oleh binatang tetapi binatang tidak memiliki Roh Hammalil Amanah yang hanya dikurniakan kepada manusia, malaikat dan jin sahaja.

Jasad atau badan zahir manusia hidup dengan roh yang terbit daripada darah yang boleh diumpamakan seperti lampu pelita yang menggunakan minyak sebagai bahan bakar untuk menyalakan lampu bagi menerangi sebuah bilik. Nyalaan api pelita yang terhasil daripada minyak sebagai bahan pembakarnya akan hanya dapat bertahan selama mana wujudnya minyak tersebut. Apabila kering minyak maka padamlah api tersebut. Ataupun sekiranya ada orang yang memadamkannya maka matilah api pelita tersebut.

Demikian juga halnya dengan jasad atau badan zahir manusia yang hidup bergantung kepada kekuatan darah sebagai sumber tenaga dan kehidupan di dunia. Kekuatan kesemua deria pancaindera yang lima, saraf, sel-sel dan organ-organ yang terdapat di dalam badan manusia bergantung sepenuhnya kepada kesihatan dan kekuatan darah. 

Jika darahnya berkurangan dan hilang kekuatannya yang berpunca daripada berbagai faktor maka lemahlah organ di dalam badan dan kelima-lima pancainderanya. Apabila darahnya semakin lemah dan hilang kekuatannya maka semakin lemahlah organ dan kelima-lima pancaindera dan akhirnya matilah seluruh tubuh badan dan jasad.  Roh Jasmani atau 'Nyawa' yang terbit daripada darah hilang lenyap kerana ianya diibaratkan sebagai wap sahaja.
Untuk memahami hal wujudnya Roh Hammalil Amanah ini dapat diperjelaskan melalui peristiwa malam Isra' dan Mikraj Rasullullah s.a.w.. Baginda dipertemukan dengan Nabi Adam a.s. di langit pertama yang menyambut dan memuliakannya, Nabi-nabi lain di langit yang lain dan juga Nabi Musa a.s. di langit yang ke enam. Nabi Musa a.s. sudah lama wafat dan jenazah tubuh jasadnya [badan zahir] berada dalam tanah perkuburan di bumi, maka Nabi Musa yang ditemui Nabi Muhammad s.a.w. di langit ke enam itu ialah Roh Hammalil Amanah atau badan batin Nabi Musa a.s. yang sama rupa wajahnya dengan jasadnya dan hal kehidupan dan keadaannya sama seperti  malaikat. Ia bukanlah dalam bentuk 'bayang-bayang' atau seperti 'asap' sebagaimana sangkaan atau khayalan fantasi kebanyakan manusia. 
Pada Roh Hammalil Amanah (badan batin) Nabi Musa a.s. masih kekal tersimpan segala ilmu agama dan dapat menasihatkan Nabi Muhammad s.a.w. tentang urusan fardhu solat yang diwahyukan Allah itu seperti yang termaklum. Peristiwa malam Isra' dan Mikraj Rasulullah s.a.w. ini juga dapat menjelaskan lagi bahawa para Nabi yang ditemui oleh Rasulullah s.a.w di langit itu tidak disebut atau dinamakan sebagai 'Nyawa' para Nabi tetapi adalah Roh Hammalil Amanah mereka yang sama jenis dengan malaikat dan mempunyai rupa dan bentuk wajah yang sama dengan badan zahir mereka ketika hidup di dunia dulu.

[ Lihat : Isra' , Mikraj dan Fardhu Solat ]

Di dalam al-Quran ada menerangkan dengan jelas hal keadaan roh orang yang mati syahid dalam perang fisabilillah sebagaimana yang terkandung pada surah Al-Imran ayat 169-170:   
وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (169) فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ (170
                  Maksudnya:
"Dan jangan kamu sekelian menyangka orang-orang yang terbunuh di jalan Allah mereka mati bahkan 'mereka itu hidup di sisi' Tuhan mereka, diberikan rezeki.(169)
Mereka bergembira dengan apa yang Allah datangkan /berikan kepada mereka dari kurniaan-Nya dan mereka bergembira dengan orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusuli mereka dari belakang (belum mati); bahawa tidak ada rasa takut atas mereka dan tidak (pula) mereka besedih hati."(170)
Kenyataan yang bermaksud 'mereka itu hidup di sisi Tuhan mereka' yang di sebut dalam ayat ini bermaksud badan batin atau Roh Hammalil Amanah mereka terus hidup di Alam Barzakh menikmati segala balasan rahmat dan nikmat Allah yang tidak terhingga banyaknya seperti yang dijanjikan. Jasad mereka yang dihidupkan oleh roh jasmani atau nyawa yang terbit daripada darah sudah mati terbunuh di medan perang dan berada di dalam perkuburan tanah menerima apa juga hal keadaan yang dikehendaki dan ditakdirkan Allah. 
Hal keadaan kehidupan roh atau badan batin mereka adalah sama seperti kehidupan malaikat. Segala nikmat dan 'rezeki' yang dilimpahkan kepada mereka adalah seperti ahli al-muqarabbin yang apabila jasadnya mati rohnya dibawa ke Ufukil Mubin di hadapan Arasy yang dilimpahi 100 rahmat Allah pada setiap hari seperti berada di dalam syurga.


Maksud 'di sisi' Tuhan ialah bagi menjelaskan bahawa limpahan balasan 'rahmat' dan nikmat Allah yang amat luar biasa di Alam Barzakh yang mereka nikmati seperti yang dijanjikan.  Allah amat mengasihi setiap hamba Allah yang mukmin atas kesabaran dan keikhlasan mereka berkorban dengan sepenuh jiwa raga hingga terkorban menumpahkan darah demi membela, mempertahan dan menegakkan agama Allah. Ini bererti maksud kalimah 'di sisi Tuhan' di sini bukanlah diertikan sebagai Zat (Diri) Allah ada bersama-sama di sampingan roh atau badan batin mereka di Alam Barzakh.
Dalam hal ini pegangan iktiqad Ahli Sunnah wal Jemaah ada menjelaskan seperti yang terkandung di dalam kitab Terjemah Akidah Ahli sunnah wal Jemaah Pada Makna Kalimah At-Tauhid dalm bab At-Tanzihu :
" ...dan makna hampir Tuhan itu hampir rahmat-Nya dan nikmat-Nya dan makna berserta Tuhan itu berserta rahmat pertolongan-Nya dan nikmat-Nya, maka tidak menyamai hampir Tuhan itu  dengan hampir makhluk, dan tidak menyamai persertaan Tuhan itu dengan persertaan makhluk...,"
 Adapun hakikat Roh Hammalil Amanah tidak diketahui sama sekali oleh sekalian manusia, malaikat dan jin. Hanya Allah SWT sahaja  yang lebih mengetahui akan hakikat makhluk Roh yang sangat ajaib ini.



Hal keadaan Roh Hammalil Amanah atau badan batin dan Roh Jasmani boleh diibaratkan seperti sarung pedang dan mata pedang. Semasa mata pedang itu belum ditarik/dihunus keluar, keseluruhan sarung dan mata pedang itu dipanggil/dinamakan pedang.  Apabila mata pedang dicabut keluar dan dipisahkan daripada sarungnya maka yang dinamakan pedang sebenar ialah matanya sahaja dan sarungnya dinamakan sarung pedang. 

Demikian juga sekiranya seorang itu bernama Zaid semasa hidupnya tetapi apabila Roh Hammalil Amanahnya dicabut keluar oleh Malaikat Maut ketika mati, Zaid yang sebenarnya sekarang ialah Roh Hammalil Amanah yang hal keadaannya sama seperti malaikat.
Jasadnya hanya tinggal kosong sahaja menjadi mayat dan dikebumikan seperti hal keadaan jenazah manusia sebagaimana yang termaklum. Segala hal yang berlaku pada Roh Hammalil Amanah si Zaid sama ada mendapat balasan nikmat atau azab seksa ditanggung sendiri oleh Roh Hammalil Amanah si Zaid yang berada di dalam kubur Alam Barzakh seperti yang termaklum.
  

Apabila berlaku Hari Kiamat kelak Roh Hammalil Amanah si Zaid dikembalikan semula kepada jasadnya (walaupun jasadnya sudah hancur reput menjadi tanah atau dalam apa hal keadaan apa sekalipun) untuk bangkit hidup semula dengan serta merta bersama jasad mengikut keadaan dan balasan yang dijanji dan ditakdirkan Allah sama ada dimuliakan sebagai orang golongan kanan atau dalam kehinaan sebagai orang golongan kiri.  Perkara ini sangat jelas diterangkan di dalam nas-nas yang sahih tanpa sebarang keraguan.

[Lihat : Fitnah Kubur, Alam Barzakh dan Bumi Mahsyar ]

Kemusykilan "Masalah Roh" ini bertambah merumitkan lagi apabila pentafsirannya dikaitkan pula dengan ayat al-Quran dalam surah Al-A'raf ayat 172  :
وَإِذۡ أَخَذَ رَبُّكَ مِنۢ بَنِىٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمۡ ذُرِّيَّتَہُمۡ وَأَشۡہَدَهُمۡ عَلَىٰٓ أَنفُسِہِمۡ أَلَسۡتُ بِرَبِّكُمۡ‌ۖ قَالُواْ بَلَىٰ‌ۛ شَهِدۡنَآ‌ۛ
                   Maksudnya :
“Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): Bukankah Aku ini Tuhanmu? Mereka menjawab:  Ya! bahkan! (Engkau Tuhan kami) dan kami menjadi saksi."
Ayat ini mempunyai maksud kesamaran tetapi terlalu ramai manusia dan orang yang beragama Islam sendiri yang menggunakannya sebagai nas atau hujah bahawa Roh manusia sudah ada wujud terlebih dahulu sebelum jasad. Ayat ini sebenarnya hanya menerangkan sebagai lisan hal dan bukan akuan mulut/roh manusia.

Hal ini diibaratkan seperti sekiranya ditanyakan kertas : kenapakah ianya hitam ? Nescaya dia 'seolah-olah' akan menjawab: tanyalah dakwat. Apabila ditanyakan dakwat kenapakah dihitamkan kertas tersebut? Maka dia 'seolah-olah' akan menjawab:  tanyalah tangan. Tangan pula akan 'seolah-olah' menjawab: tanyalah kepada tuan punya tangan...... Kesemua jawapan ini bukanlah perkataan lidah atau diucapkan oleh mulut tetapi perkataan atas makna yang ditakrifkan sebagai lisan hal.

Ataupun sekiranya ditanya kepada buah tamar adakah dia ada menyimpan beberapa banyak pokok dalam dirinya yang boleh menjadikan pemiliknya kaya raya. Buah tamar tersebut 'seolah-olah' akan menjawab :         
"...قَالُواْ بَلَىٰ‌ۛ....."  (YA! BAHKAN...)"
Jawapan ini bukanlah jawapan atau akuan mulut tetapi diistilahkan sebagai lisan hal yang bermaksud sekiranya diambil satu biji buah tamar lalu ditanam, dibaja, dan dipelihara dengan sempurna nescaya ianya akan bercambah menjadi subur hingga menghasilkan buah-buahan dan bercambah dengan benih tamar yang banyak. Andainya disemai di dalam tanah dusun yang luas dan diuruskan penyelenggaraannya  dengan sempurna benih-benih tamar tersebut akan hidup subur hingga menghasilkan buah dan menjadikan pemiliknya kaya raya. 
Orang yang hanya memahamkan bahawa dengan sebiji tamar dia boleh menjadi kaya raya tetapi dia hanya menyimpannya sahaja di rumah atau tidak menyemai, menanam dan memeliharanya dengan baik, dia tidak mungkin mendapat apa-apa hasil yang boleh menjadikannya kaya-raya berpunca daripada sebiji tamar itu.


Demikian juga halnya dengan Roh Hammalil Amanah yang diberikan dan terdapat di dalam diri setiap orang manusia. Sekiranya dijaga dengan baik dengan diberikan didikan ilmu pengetahuan agama yang luas lagi benar serta beristiqamah mengamalkannya dengan penuh keikhlasan semata-mata kerana Allah nescaya dia boleh menjadi insan mukmin salih yang bertaqwa, alim, zuhud, warak, sentiasa taat kepada Allah dan takut kepada segala azab seksa yang dijanjikan.  
Sekiranya diabaikan penjagaannya dan dibiarkan begitu sahaja tanpa didikan ilmu pengetahuan agama yang hak akan rosaklah dia dengan melakukan kemaksiatan menurutkan nafsu syahwat dan sesat jalan agamanya mengikut bisikan syiatan supaya mensyirikkan Allah.

Dalam erti kata lain maksud ayat al-Quran surah Al-'Araaf ayat 172 :
وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِين  
                    Yang bermaksud :

"....bukankah aku ini Tuhan kamu ? Mereka semua menjawab : Ya, bahkan!  (engkaulah Tuhan kami ), kami menjadi saksi"..... 
ialah jawapaan  secara lisan hal oleh Roh Hammalil Amanah yang jenis baik sekiranya ditanya secara lisan hal juga.

Hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud seperti berikut boleh dikaitkan juga dengan perkara ini :            

" Dan Sabda Nabi Muhammad s.a.w. : Setiap orang anak-anak itu diperanakkan di atas fitrah yang bersih, dan sesungguhnya kedua ibu bapanya itulah yang [menjadikan] mereka Yahudi, Nasrani dan Majusi ."
Kemusykilan hal Roh ini juga berbangkit daripada beberapa Hadis Rasullullah s.a.w. yang antaranya bermaksud:
 i. Adam ialah bapa segala jasad dan aku (Muhammad) adalah bapa segala Roh. 
 ii.  Aku telah menjadi Nabi semasa Adam masih berada    di antara lumpur dan air .
Nas-nas tersebut seolah-olah memberi erti bahawa Roh Nabi Muhammad s.a.w. telah wujud atau sudah ada terlebih dahulu daripada Nabi Adam a.s.. Maksud Hadis ini adalah untuk menjelaskan bahawa peringkat "ADA" segala barang dan makhluk yang dijadikan Allah itu dibahagikan kepada dua peringkat iaitu:
i.  Peringkat "ADA" pada takdir yang tertulis pada Luh Mahfuz sebelum dijadikan segala lapisan langit dan bumi.
 ii. Peringkat "ADA" ketika zahir berlaku sesuatu barang atau makhluk.
Misalan ini boleh diibaratkan seperti ketika hendak membina sesebuah rumah/bangunan.  Pada peringkat pertama rumah tersebut hanya dinyatakan dalam bentuk pelan sahaja. Di dalam pelan itu semestinya ada tertulis/dilukis
atau dinyatakan segala perkara yang bersangkutan bagi keperluan rumah/bangunan tersebut tetapi secara fizikalnya rumah/bangunan belum diadakan lagi.  Apabila pelan rumah/bangunan telah lengkap barulah dibina rumah/bangunan tersebut berpandukan apa yang ternyata di dalam  pelan  dan diwujudkan sebagaimana bentuk dan segala perkara yang terkandung dalam pelan.

Sekiranya di dalam pelan ada menyatakan bilik/ruang khusus sebagai yang terawal disebutkan, ini tidak bermakna atau semestinya bilik/ruang tersebut yang mula-mula sekali dibina/diadakan tetapi hanya menyatakan yang awal pada sebutan dalam pelan sahaja. Peringkat "ADA" dalam pelan ini adalah diibaratkan "ADA" pada takdirnya sahaja dan bukan peringkat "ADA" pada kenyataan zahir secara fizikal. 

Demikian juga peringkat "ADA" bagi Nabi Muhammad s.a.w.. Baginda hanya yang terawal disebut di Luh Mahfuz sebelum diadakan Nabi Adam a.s., manusia dan segala lapisan langit dan bumi. Kewujudan atau " ADA"nya baginda pada kenyataan hanya setelah diadakan tujuh lapisan langit dan bumi, dijadikan Nabi Adam a.s. dan isterinya Hawa, Nabi Adam diperintahkan turun ke bumi, bapa Nabi Muhammad s.a.w., Abdullah berkahwin dengan ibunya Aminah dan akhirnya mengandungkannya di dalam rahim perut dan diperanakkan oleh ibunya. 
Roh Nabi Muhammad s.a.w. juga hanya baru diadakan pada peringkat "ADA" pada kenyataan setelah Malaikat Roh meniupkan Roh kepada jenin bayi Nabi Muhammad s.a.w. di dalam kandungan rahim perut ibunya apabila tiba masa yang ditetapkan pada takdir dengan perintah Allah

Di dalam Hadis ada menjelaskan yang antara lain bermaksud :

"Aku awal Nabi-nabi takdiran dan akhir mereka kebangkitan dan aku ialah Nabi dan Adam yang di antara air dan tanah liat ."
Hadis ini bermaksud sebelum dikandung dan diperanakkan oleh ibunya, Nabi Muhammad s.a.w. belum diadakan lagi tetapi segala sifat kemuliaan dan kesempurnaannya itu sudah ada disebutkan pada takdiran di Luh Mahfuz kerana Allah mentakdirkan yakni 'menuliskan' atau 'menyatakan' segala perkara yang ditakdirkan-Nya di Luh Mahfuz berbetulan dengan IImu-Nya yang Qadim lagi Azali.

[**Perhatian: Maksud Allah 'menuliskan' segala perkara yang ditakdirkan-Nya bukanlah bererti Allah menulis dengan huruf seperti manusia atau makhluk-makhluk-Nya tetapi bermaksud apa juga yang diadakan Allah adalah mengikut Kehendak dan Ketetapan Allah yang sudah ditakdirkan tanpa diketahui sama sekali oleh sekalian makhluk-Nya walaupun para Malaikat dan Rasul-Rasul-Nya berbetulan dengan Ilmu dan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali. Allah berkata-kata dan sentiasa berkata-kata dengan Kalam-Nya yang Qadim (tanpa huruf dan suara)].
Sesiapa yang mengatakan, mempercayai dan beranggapan bahawa Roh manusia sudah ada terlebih dahulu sebelum diadakan jasad-jasad manusia, sewajarnya dia dapat menjawab persoalan-persoalan berikut :

i.    Semasa Nabi Adam a.s. dijadikan daripada tanah oleh malaikat dengan perintah Allah siapakah yang meniupkan Roh pada lembaga Adam yang serta merta bertukar menjadi manusia yang sangat elok dan  tampan rupa parasnya, serba sempurna yang dinamakan Adam?
[**Perhatian: Adalah dinafikan sama sekali Allah meniupkan Roh pada lembaga Adam kerana perbuatan meniup, bergerak, diam dan mengambil tempat adalah perbuatan makhluk dan Allah BUKAN makhluk. Sekiranya Allah meniupkan Roh-Nya bererti Allah bertempat dan mengambil faedah daripada makhluk kerana tempat adalah makhluk. Sekiranya "Roh-Nya" bererti Roh daripada Zat Allah yang Qadim maka Roh Nabi Adam pun Qadim dan Nabi Adam pun Qadim dan Allah hidup dengan Roh sama seperti makhluk. Sedangkan Allah itu hidup dengan Hayat-Nya yang Qadim dan bukan dengan Roh sebagaimana yang dimaksudkan dengan Al-Hayi yang terkandung di dalam ***Asma' Ullah Al-Husna]
Sekiranya malaikat yang meniup roh pada lembaga Adam yang diperbuat daripada tanah, adakah malaikat tersebut ada menyimpan roh atau dia mengambil Roh Adam dari 'Alam Roh' atau terdapat satu gedung atau tempat khas untuk menyimpan Roh atau Roh Nabi Adam berada di satu tempat khas bersama-sama Roh-roh manusia lain yang berbaris panjang menunggu giliran masa untuk dimasukkan/ditiup kepada jasad Adam ?
ii.    Di dalam al-Quran ada menceritakan seorang Nabi Allah telah diwahyukan oleh Allah supaya membuat bentuk seekor burung yang diperbuat daripada tanah. Setelah siap dibentuk Allah mewahyukan kepadanya supaya meniupkan kepada lembaga burung tersebut. Apabila ditiup sahaja oleh Nabi Allah berkenaan pada tanah berbentuk burung tersebut, maka dengan serta merta ia bertukar menjadi seekor burung yang hidup dan terbang jauh kemudian kembali semula kepadanya dan jatuh ke tanah lalu mati. Burung yang hidup ini tentulah mempunyai Roh, maka dari manakah datangnya Roh burung ini? Adakah datangnya dari Nabi Allah berkenaan  dan adakah Nabi Allah tersebut ada menyimpan Roh burung di dalam dirinya atau dia mengambil roh burung tersebut dari satu tempat khas.
[** Peringatan: Roh yang menghidupkan burung yang diperintahkan Allah kepada Nabi Allah tersebut meniupnya adalah jenis Roh Jasmani atau nyawa yang terbit daripada darah kerana apabila burung itu mati Roh tersebut hilang lenyap seperti wap dan bukan jenis Roh Hammalil Amanah yang hanya ada pada manusia, jin dan malaikat sahaja. Apa yang dilakukan oleh Nabi tersebut hanya sebagai syarat atau penyebab sahaja dengan perintah dan kehendak Allah ]
iii.    Ketika Nabi Musa a.s. masih berada dalam kandungan rahim ibunya apabila tiba masanya tentulah Allah memerintahkan Malaikat Roh supaya meniupkan Roh kepadanya dan dengan serta merta hiduplah Nabi Musa a.s. dengan Rohnya. Dari manakah datangnya Roh Nabi Musa? Tidakkah ianya hasil daripada tiupan Malaikat Roh? Adakah Malaikat Roh tersebut ada menyimpan Roh Nabi Musa a.s. sebelum ianya ditiupkan kepada jasad Nabi Musa ketika berada di dalam rahim kandungan ibunya ?
iv.   Dalam beberapa Hadis Rasullullah s.a.w. ada menerangkan bahawa apabila seseorang mukmin yang salih itu beribadat, berzikir dan bertasbih memuji kebesaran dan kemuliaan Allah, maka ibadat zikirullah dan tasbihnya itu Allah jadikan seorang makhluk seperti malaikat yang sentiasa berdo'a kepada Allah sehingga Hari Kiamat supaya diberikan keampunan dan pahala pada orang mukmin tersebut. Makhluk seperti malaikat yang dinamakan Roh Amalan Salih ini hidup dan pasti mempunyai Roh, dari manakah datangnya roh tersebut?
v.  Dalam Hadis juga ada menerangkan seperti yang bermaksud seperti berikut :
  " .....Hingga dikatakan kepadanya : Wahai ini.. siapakah Tuhan engkau? Dan siapakah Nabi engkau?, Apa dia agama engkau?  Maka ia berkata : Tiada aku tahu. Maka diperkatakan : Tiada engkau tahu? Dan datang seorang yang sangat buruk rupa muka, sangat busuk baunya, sangat buruk pakaiannya, maka ia berkata : Engkau sukailah dengan kemurkaan daripada Allah  dengan azab yang amat pedih lagi yang berketetapan. Maka ia berkata: Maka engkau juga disukai oleh Allah dengan kejahatan. Siapakah engkau? Maka ia berkata:  Aku ialah amalan engkau yang buruk, wallahi, bahawasanya engkau sangat segera berbuat maksiat kepada Allah dan sangat lambat berbuat taat kepada Allah, maka Allah balasi engkau dengan kejahatan. 
Makhluk yang dimaksudkan dalam Hadis Rasulullah s.a.w. ini adalah berasal daripada amalan-amalan buruk ketika si mati tersebut hidup di dunia. Makhluk ini adalah hidup dan sudah semestinya mempunyai roh, dari manakah datangnya roh tersebut? 
vi.  Menurut maksud Hadis Rasullullah s.a.w. setiap amal ibadat seseorang mukmin dikurniakan pahala.  Pahala tersebut ditukar menjadi 'cahaya ibadat' yang berbunyi seperti guruh/petir dan bercahaya seperti cahaya matahari dibawa/diarak para Malaikat Hafazah untuk ditapis kebersihannya daripada sifat-sifat mazmumah oleh tujuh orang malikat yang diamanahkan Allah berbuat demikian pada setiap pintu masuk tujuh lapisan langit.   
Apabila dia mati kelak Allah tukarkan pahala 'cahaya ibadat' tersebut menjadi  makhluk-makhluk seperti malaikat yang sangat cantik rupa parasnya,  harum baunya dan mengkhabarkan perkhabaran baik pada tuannya bahawa dialah Roh Amalan Salih semasa hidupnya dahulu. Siapakah yang menjadikan roh tersebut? Adakah Roh tersebut diambil atau didatangkan khas dari Alam Roh?
vii.    Sekiranya Malaikat Roh ada menyimpan Roh manusia, siapa pula yang menyimpan Roh malaikat? Ketika ditiupkan sangkakala pertama pada Hari Kiamat kelak semua makhluk akan mati termasuk Malaikat Roh. Sekiranya Malaikat Roh ada menyimpan Roh,  bagaimana pula keadaan roh yang disimpannya dan di manakah hendak diletak atau disimpannya?
[Lihat :

KEMULIAAN MANUSIA, ROH AMALAN SALIH DAN KEMULIAAN MALAIKAT]

Adalah diharapkan pihak-pihak yang bertanggungjawab menyibarkan pemahaman yang boleh merosakkan pegangan akidah keimanan seseorang Muslim itu dapat memberikan jawapan terhadap persoalan-persoalan yang dikemukakan ini.
[Pemahaman salah yang mengatakan Roh sudah ada terlebih dahulu daripada jasad berkaitan pula dengan kejadian awal makhluk yang terdapat penerangannya dalam blog ini: "Polemik Wujudiah, Nuur Muhammad dan Awal Makhluk ]

[**Peringatan : Ketika berlaku peristiwa malam Isra' dan Mikraj diperjelaskan bahawa Rasulullah s.a.w. ada menemui Roh Nabi Allah Adam a.s. pada langit pertama dan dia memuliakan kedatangan Nabi Muhammad s.a.w. Hal keadaan roh Nabi Adam a.s. tersebut bukanlah makhluk halus atau dalam bentuk bayang-bayang atau asap bahkan ia benar-benar seorang manusia yang sangat elok dan sempurna yang mempunyai ukuran mengikut saiz sebenar tubuh badan fizikal Nabi Adam a.s. ketika hidup di dunia seperti yang disebut di dalam Hadis Rasulullah s.a.w. Wajahnya amat cantik dan tampan, sangat harum baunya dan sangat elok pakaiannya.


Apabila berlaku Hari Kiamat kelak roh yang berkeadaan sangat cantik ini akan dikembalikan semula pada badan zahir [jasadnya] yang berada di dalam perkuburannya di bumi. Inilah yang dimaksudkan bahawa Roh ini sama jenis dengan malaikat yang sangat ajaib keadaannya.  Hanya Allah sahaja Yang Maha Mengetahui akan hakikat roh ini].

[Bagi memudahkan kefahaman ini sila baca kembali  salah satu fadhilat membaca "Do'a Abu Bakar As Siddiq" yang terkandung di dalam blog ini yang menjelaskan sesiapa membaca do'a ini apabila mati kelak rohnya diletakkan oleh Allah SWT pada Al-Ufukil Mubin iaitu pada satu tempat di hadapan Arasy yang ada disediakan padanya sungai-sungai, taman-taman dan pokok-pokok yang turun padanya setiap hari 100 rahmat.] 

Penjelasan ini dapat difahami bahawa roh orang mukmin salih boleh menjadi seorang yang amat cantik wajahnya, sangat harum baunya, sangat elok pakaiannya dan diletakkan pada tempat yang amat mulia di Alam Barzakh pada Al-Ufukil Mubin di hadapan Arasy.  Apabila berlaku Hari Kiamat besar kelak ia boleh pula memasuki badanya [jasad] sendiri di dalam kubur di bumi walaupun sudah menjadi tulang atau debu tanah atau dalam apa juga keadaan sekalipun dan tidak memasuki badan orang lain. Segala urusan ini adalah tersangat mudah bagi Allah untuk mengadakannya.




Bagaimana pula hal keadaan roh orang yang mati di dalam kekafiran? Di dalam banyak Hadis Rasulullah s.a.w. amat jelas menceritakan tidak ada sebarang kesenangan [walaupun sedikit] kepada orang-orang yang mati di dalam kemungkaran dan kekafiran. Segala kebaikan dan amal kebajikan yang dilakukannya ketika hidup di dunia hanya diberi balasan dengan 'meringan' dan memudahkan sedikit mengikut ketetapan dan kehendak Allah semasa menghadapi kesakitan Sakaratul-maut. Selepas itu rohnya diazab sebagaimana yang dijanjikan terhadap orang-orang kafir.

Alam Barzakh yang disediakan Allah kepada mereka adalah seperti lubang neraka yang sangat dahsyat azab seksanya. Roh- roh mereka berada di sana hingga ketibaan Hari Kiamat apabila dibangkitkan semula bersama jasad untuk dihisab dengan seadil-adilnya dan seterusnya menghadapi balasan azab seksa Allah yang berkekalan dalam Neraka Jahanam yang tidak terhingga dahsyatnya mengatasi segala azab seksa yang disediakan di dalam kubur Alam Barzakh dan Padang Mahsyar.

Firman Allah di dalam al-Quran ada memberikan sedikit penjelasan mengenai hal roh manusia seperti yang dinyatakan di dalam surah Az-Zumar ayat 42 :
اللَّهُ يَتَوَفَّى الأنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الأخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 
                                 Maksudnya:
"Allah 'menguasai' roh [orang] ketika matinya dan 'menguasai' roh [orang] yang belum mati ketika tidurnya; maka Dia tahanlah roh [orang ] yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia 'melepaskan' roh yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir."
Marilah sama-sama kita fikirkan maksud Firman Allah ini dengan merujuk sumber-sumber rujukan sedia ada di samping memahami perkara-perkara yang berkaitan dengan roh yang disebut di dalam entri-entri berkaitan dalam  blog ini dan sumber-sumber rujukan lain.


                  ii. Tipu Daya Syiatan 3 
                 iii. Beberapa Persoalan Tentang Ruh ]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan