Ahad, 9 Oktober 2011

MASALAH ROH ( قُلِ الرّوحُ مِن أَمرِ رَبّى )



[Lihat : Roh Orang Mati Boleh Balik Ke Dunia? ]
         
                                                 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
إِنَّ الْحَمْدَ للهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ ، وَنَعُوْذُ باِللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيْئَاِتِ أَعْمَالِلنَا , مَنْ يَهْدِهِ اللهِ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ . وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
                             أَمَّا بَعْـدُ  
 اللَّهُ يَتَوَفَّى الأنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الأخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 
      Maksudnya :
"Allah 'menguasai' roh (orang) ketika matinya dan 'menguasai' roh (orang) yang belum mati ketika tidurnya; maka Dia 'tahanlah' roh (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia 'melepaskan' roh yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir."
                                  [ Al-Quran سورة الزمر‎‎ surah Az-Zumar:42 ]

                           *******************************

                      Sabda Nabi s.a.w:
" ان للقرءان ظاهرا وباطنا وحدا ومطلعا "
                              Maksudnya : 
"Sesungguhnya ada bagi al-Quran itu (makna) zahir dan (makna) batin (tingkatan makna tertingginya) dan (makna) perenggan (yang ada had perenggannya) dan (makna) mat’lak مطلع (iaitu kehasilan mafhum makna yang tertinggi)." 
               *******************************************
                                  Mengenal 9 Roh Manusia | gimayasu
Masalah Roh adalah salah satu subjek dan isu penting tetapi agak rumit untuk difahami. Maka ramai orang awam yang tersalah faham mengenainya yang boleh membawa kepada rosak akidah keimanan mereka. Firman Allah berkaitan dengan persoalan 'Roh' ini terkandung di dalam al-Quran سورة الإسراء surah Al-Israa' ayat 85 :  
وَيَسْـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلرُّوحِ ۖ قُلِ ٱلرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى وَمَآ أُوتِيتُم مِّنَ ٱلْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا
                                   Maksudnya :
"Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh.  Katakanlah : 'Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku', dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit."
Menurut riwayat ayat al-Quran ini diturunkan untuk memberikan jawapan terhadap pertanyaan beberapa orang kufar Qurasy setelah mereka merujuk kepada beberapa orang pendeta Yahudi. Justeru pendeta tersebut mencadangkan agar mereka bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w. mengenai kisah pemuda-pemuda beriman di dalam gua ( Ashabul Kahfi), mengenai roh dan seorang raja    (Zulkarnain )yang menguasi barat dan timur. Pendeta Yahudi itu berkata jika Muhammad adalah seorang Nabi yang dibangkitkan Allah dia akan dapat memberikan jawapan yang benar. Namun jika dia gagal memberikan jawapan dan tidak mengetahuinya dia adalah serang penipu dan tidak boleh dipercayai.

Oleh sebab ketiadaan huraian jelas lagi menyeluruh terhadap pengertian sebenar maksud kalimah " قُلِ الرّوحُ مِن  أَمرِ رَبّى "  (Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku) ini berbagai-bagai tanggapan, persangka, persepsi, pemahaman dan andaian terbit di kalangan umat manusia tanpa megira kepercayaan agama. Masing-masing beranggapan kepercayaan mereka adalah benar atau dianggap benar berdasarkan faktor-faktor tertentu khususnya mewarisi kepercayaan tradisi nenek moyang mereka terdahulu tanpa memikir dan mempersoalkan sama ada kepercayan tersebut salah atau benar. Justeru tidak menghairankan jika terdapat ramai juga yang tidak mempercayai langsung adanya roh di dalam setiap diri manusia. Ataupun mereka mempercayai kewujudan roh dalam diri manusia tetapi tidak memahami apa itu roh, fungsi dan hal keadaan roh pada diri manusia. 

Hal keadaan yang serupa juga berlaku di kalangan umat Islam sejagat. Tidak ada siapa yang berani dan bertegas mengatakan bahawa pengajaran pemahaman bab Roh yang disampikan oleh seseorang guru agama si polan dan si polanah itu adalah benar atau salah dan bertentangan atau tidak dengan ajaran Islam yang hak.
Firman Allah pada ayat al-Quran سورة الإسراء surah Al-Israa' ayat 85 menegaskan dengan jelas bahawa: 
وَيَسـَٔلونَكَ عَنِ الرّوحِ ۖ قُلِ الرّوحُ  مِنْ أَمْرِ رَبِّى وَمَآ أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً
                               Maksudnya :
"Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit. " 
Namun atas sifat manusia yang cenderung hendak mengetahui, berfikiran kritis, kreatif dan sensatif, maka masih ramai yang memikirkan dan tertanya-tanya mengenai persoalan Roh ini. Banyak persoalan berbangkit yang masih belum terjawab dan berlegar-legar di dalam minda dan pemikiran masyarakat umum tanpa sebarang penyelesaian muktamad yang tidak menimbulkan sebarang keraguan akan kesasihannya.

Firman Allah di dalam al-Quran surah As-Sajadah سُوۡرَةُ السَّجدَة ayat 9-11 ada menjelaskan hal "Roh" manusia :
   ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ قَلِيلا مَا تَشْكُرُونَ (9)
  وَقَالُوا أَئِذَا ضَلَلْنَا فِي الأرْضِ أَئِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ بَلْ هُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ كَافِرُونَ (10) قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ (11)
                             Maksudnya :
" Kemudian Dia menyempurnakan dan 'meniupkan' ke dalam (tubuhnya) 'roh' (yang dijadikan-Nya) dan dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati (tetapi) kamu sedikit sekali bersyukur. (9)
Dan mereka berkata : 'Apakah bila kami telah lenyap (hancur) di dalam tanah, kami benar-benar akan berada dalam kejadian yang baru?'. Bahkan (sebenarnya) mereka ingkar akan menemui Tuhannya. (10)
Katakanlah : 'Malaikat Maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa/roh) mu akan mematikan kamu; kemudian hanya kepada Tuhan mu kamu akan dikembalikan'."(11
Adalah sesuatu yang agak menarik apabila wujud golongan tertentu di kalangan masyarakat membuat berbagai-bagai andaian, persepsi atau tafsiran berdasarkan ilmu pengetahuan dan amalan yang diperolehi atau dipelajari daripada sumber-sumber bacaan dan orang-orang tertentu yang dianggap sebagai 'ulama tersohor' dalam persoalan Roh ini. Persoalan sama ada ilmu pengetahuan yang disampaikan itu benar atau batil jarang-jarang dibangkit atau dipersoalkan sebagai isu-isu penting agama yang boleh merosakkan pegangan akidah keimanan.

Antara faktor utama wujudnya masalah ini berpunca daripada ketiadaan pedoman atau panduan lengkap mengenai pemahaman hal Roh yang boleh dipertanggungjawabkan kesahihannya untuk dijadikan bahan rujukan utama yang diajarkan agar menjadi pegangan agama yang tidak mengelirukan kefahaman masyarakat umum. Adalah lumrah bagi orang-orang awam hanya mampu mengiakan atau akur apa sahaja yang diperkatakan oleh guru-guru agama. Ataupun sekiranya timbul keraguan mereka menyimpan di dalam hati atau hanya mendiamkan diri sahaja atau berbincang di belakang tanpa diperpanjangkan kepada pihak berkuasa agama Islam. 

Maka terus berpanjanganlah Masalah Roh ini buat sekian lamanya yang mungkin menyebabkan terlalu ramai umat Islam terpesong berpunca daripada kejahilan atau tidak ada pedoman yang jelas mengenai hal Roh ini.

Perkara pokok yang perlu difahami ialah Allah menjadikan manusia daripada dua (2)  unsur iaitu unsur fizikal (jasad) dan kerohanian atau Roh. Unsur fizikal ada diperjelaskan dalam al-Quran dan Hadis-hadis Rasullullah s.a.w. bahawa manusia ini berasal daripada Nabi Adam Alaihisalam dan jasad Nabi Adam dijadikan daripada tanah yang dibentuk oleh para malaikat dengan perintah Allah. 

Apabila Allah memerintahkan Malaikat Roh meniupkan Roh yang Allah muliakan [Roh Ku] kepada tanah berbentuk lembaga (manusia) Adam, maka dengan serta merta dia bertukar menjadi Nabi Adam Alaihisalam yang sangat elok tampan rupa parasnya, serba sempurna sifatnya, fasih tutur kata dan mulia akhlaknya di samping dikurniakan Allah dengan ilmu dan kebijaksanaan yang luar biasa. Justeru dalam hal-hal tertentu dia lebih mengetahui daripada para malaikat sebagaimana Firman Allah di dalam al-Quran surah سورة البقرة Al-Baqarah ayat  31-33 :
وَعَلَّمَ آدَمَ الأسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (31) قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (32) قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ (33 

           Maksudnya :  

" Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para malaikat lalu berfirman: ' Sebutkanlah kepada Ku nama benda-benda itu jika kamu memang orang-orang yang benar!'. (31) 
Mereka menjawab : ' Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain daripada apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau-lah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana'. (32) 
Allah berfirman : 'Hai Adam, beritahukanlah kepada mereka (para malaikat) nama-nama benda ini'. Maka setelah diberitahukannya kepada mereka nama-nama benda itu, Allah berfirman: ' Bukankah sudah Ku katakan kepadamu, bahawa sesungguhnya Aku Mengetahui rahsia langit dan bumi dan Mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan'?." (33)

Bermula daripada saat kejadian Nabi Adam a.s. asal kejadian manusia bukan lagi daripada tanah tetapi daripada baka benih Nabi Adam Alaihissalam dan isterinya Siti Hawa seperti yang dimaksudkan di dalam nas. Roh Nabi Adam a.s. hanya wujud dengan SERTA MERTA tanpa berasal daripada apa jua pun pada ketika Malaikat Roh meniupkan roh pada lembaga Adam daripada tanah itu dengan perintah dan kehendak Allah dan bukannya Malaikat Roh mengambil Roh Nabi Adam a.s. yang berada di satu tempat menunggu khas atau Roh Nabi Adam a.s. dan Roh-roh manusia yang jasadnya belum wujud berhimpun pada satu tempat khas yang dinamakan "Alam Roh" menunggu giliran masing-masing untuk diambil Malaikat Roh untuk ditiup pada jasad manusia pada masa yang ditakdirkan Allah.  

Perihal kejadian Nabi Adam Alaihissalam ini adalah untuk memperjelaskan betapa ajaibnya "Perbuatan Ijadi" Allah di luar tabi'ie yang tidak dapat difikirkan secara logik akal dan dibuktikan secara saintifik oleh manusia. Amat penting difahami bahawa Allah Maha Berkuasa untuk menjadikan segala sesuatu dengan Qadrat-Nya yang Qadim tanpa berasal daripada apa jua sekalipun berbetulan dengan takdir Qadha dan Qadar serta Ilmu dan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali.

Perihal ini dapat difahami daripada Sifat-sifat Allah yang terkandung di dalam Asma' Ul Husna :
i. AL-KAHLIQ الخالق: Yang Mengadakan, bagi segala sesuatu dengan Qudrat-Nya, menurut ilmu dan Kehendak-Nya (atau) Yang Menzahirkan (Mengadakan) semua barang yang ada dengan Qudrat-Nya dan Mentakdirkan (Menentukan) tiap-tiap suatu daripadanya dengan kadar tertentu dengan Kehendak-Nya, menurut Hikmah-Nya. (على مقتضى حكمته) 
ii. AL-BARIU' البارئ: Yang Mengadakan, bagi segala sesuatu dengan ketiadaan misal (contoh) yang lalu. 
iii. AL-MUSAUWIR  المصور: Yang Mengadakan, bagi segala rupa makhluk, Yang Memperelokkan dan Yang Menyusunkan baginya.
Roh Nabi Adam a.s. hanya jadi atau wujud dengan serta merta apabila Malaikat Roh melakukan tiupan pada lembaga Adam yang dibentuk daripada tanah atas perintah Allah. Firman Allah dalam al-Quran : 
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الأرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا وَتَرَى الأرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ 
                  Maksudnya :
i."Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur) maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu daripada tanah, kemudian dari setitis mani, kemudian daripada segumpal darah, kemudian daripada segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan beransur-ansur) kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai ke peringkat tua nyanyok, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatu pun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air atasnya hiduplah bumi itu dan suburlah menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah."
                                [ Surah  سورة الحج  al-Haj : 5 ]
            وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ (12) ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ (13) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ 14
                  Maksudnya :
ii." Dan sesungguhnya Kami telah menjadikan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah. (12)  
Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim). (13)  
Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha Suci Allah Mengadakan sesuatu Yang Paling Baik." (14)
                 [ Surah  سورة المؤمنون  al-Mu'minun : 12-14 ] 
Hal keadaan ini diperjelaskan pula ketika dijadikan Nabi Isa Alaihissalam. Malaikat Jibril Alaihisalam telah menyampaikan wahyu Allah kepada Siti Maryam yang dia akan mengandung seorang bayi lelaki bernama Isa. Maryam, seorang perempuan mukminah yang suci soleha lagi mulia dan terpelihara itu berkata yang dia tidak berkahwin dan tidak pernah 'disentuh' oleh sebarang lelaki.

Jibril AS mengatakan bahawa Allah SWT Maha Berkuasa mengadakan segala sesuatu yang dikehendaki-Nya. Apabila Allah memerintahkan malaikat meniupkan roh kepada Maryam maka dengan serta merta dia mengandung seorang bayi lelaki dan apabila tiba masanya dia melahirkan Nabi Isa Alaihisalam sebagaimana Firman-Nya di dalam al-Quran سورة مريم surah Maryam ayat 16-21:
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا (16) فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا (17) قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا (18) قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لأهَبَ لَكِ غُلامًا زَكِيًّا (19) قَالَتْ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا (20) قَالَ كَذَلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَقْضِيًّا (21
                       Maksudnya 
"Dan ceritakanlah (kisah) Maryam di dalam al-Quran, iaitu ketika ia menjauhkan diri dari keluarganya ke suatu tempat di sebelah timur.(16)
Maka ia mengadakan tabir (yang melindunginya) dari mereka; lalu Kami mengutus 'roh' Kami (Malaikat Jibril AS) kepadanya, maka ia menjelma wujud di hadapannya (dalam bentuk) manusia yang sempurna.(17) 
Maryam berkata : 'Sesungguhnya aku berlindung daripada mu kepada Tuhan Yang Maha Pemurah, jika kamu seorang  yang bertaqwa.'(18)
Ia (Jibril) berkata: 'Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang utusan Tuhanmu, untuk memberimu seorang anak lelaki yang suci.'(19)
Maryam berkata: ' Bagaimana akan ada bagiku seorang anak lelaki, sedang tidak pernah seorang manusia pun 'menyentuhku' dan aku bukan (pula) seorang penzina!'(20)
Jibril berkata: 'Demikianlah.' Tuhanmu berfirman : ' Hal itu adalah mudah bagi Ku; dan agar dapat Kami menjadikannya suatu tanda bagi manusia dan sebagai rahmat dari Kami; dan hal itu adalah suatu perkara yang sudah diputuskan ( ditakdirkan)'."(21)               
[**Peringatan Penting: Maksud "ALAM ROH"Makhluk Allah itu boleh dibahagikan kepada dua bahagian iaitu :
i.  Makhluk Allah yang zatnya (dirinya) ada berjuzuk tetapi tidak boleh dibahagi-bahagi dan ianya boleh ada dengan tidak perlu ada tempat. Makhluk ini dinamakan Alam Al-'Ammar. Alam di sini bukan dimaksudkan sebagai tempat bagi sesuatu tetapi adalah nama bagi sesuatu barang atau makhluk Allah ataupun boleh ditakrifkan juga sebagai tiap-tiap barang yang ada selain daripada Allah dinamakan alam.  
Ini bererti roh, bulan, bintang, matahari, cahaya dan sebagainya itu selain daripada Allah dinamakan alam. Roh malaikat yang mempunyai hakikat iaitu ianya ada mempunyai juzuk yang tiada menerima bahagian-bahagian dan tidak perlu adanya tempat ia boleh ada, maka ini atas nama Alam Al-'Ammar .
ii.  Al-Arasy, Al-Qursi, syurga, neraka, tujuh lapisan langit dan bumi dan yang lain-lain lagi itu mempunyai juzuk dan menerima bahagi-bahagi mempunyai sukatan/ukuran/timbangan hanya boleh ada setelah diadakan tempat dan ini dinamakan Alam Al-Khaliq.]
Berdasarkan penjelasan ini dapat difahami bahawa sekiranya terdapat istilah, kalimah, kosa kata atau sebutan perkataan 'Alam Al-Roh' bukanlah dimaksudkan sebagai tempat roh berada di dalamnya tetapi diertikan sebagai tiap-tiap satu roh dan setiap sesuatu itu dinamakan alam:

"كُلُّ مَوْجُودٍ سِوَى اللهُ يُسَمَّى عَالَمًا"
               Maksudnya : 
"Semua barang yang ada selain daripada Allah dinamakan 'ALAM'." 
Sekiranya dirujuk kepada perbincangan apakah awal makhluk, ianya dimaksudkan sebagai roh malaikat dan bukan roh manusia.

Ini memberi erti bahawa Alam Al-Roh yang disangka sebagai tempat roh manusia berada sebelum wujudnya jasad adalah ternafi sama sekali kerana tidak ada tempat khas untuk menyimpan roh atau pun ada satu tempat khas bagi roh menunggu sebelum diadakan manusia.]         


           ii. Allah Mengadakan Sesuatu Degan Qadrat-Nya  ]

Walaupun hal keadaan ini adalah berlainan daripada kejadian Nabi Adam a.s. yang Malaikat Roh meniupkan roh pada lembaga Adam yang diperbuat daripada tanah (dengan perintah Allah) tetapi dalam konteks kejadian Nabi Isa a.s. pula dia bukan lagi berasal daripada tanah tetapi melalui tubuh badan Maryam sendiri tanpa melalui proses tabi'ie percantuman baka benih lelaki dan perempuan tetapi hanya daripada diri Maryam itu sendiri. 
Sebagaimana yang telah diwahyukan apabila kandungan Maryam dilahirkan ke dunia dia diberi nama Isa bin Maryam atau Isa putera kepada Maryam yang boleh berkata-kata kepada manusia sejak bayi lagi sebagaimana Firman Allah di dalam al-Quran سورة آل عمران surah Ali 'Imran ayat 45-46:
إِذْ قَالَتِ الْمَلائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ (45) وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلا وَمِنَ الصَّالِحِينَ (46
                    Maksudnya :
"(Ingatlah), ketika Malaikat berkata : 'Hai Maryam, sesungguhnya Allah menggembirakan kamu (dengan kelahiran seorang putera yang dijadikan) dengan kalimat (yang datang) daripada-Nya, namanya Al-Maseh 'Isa putera Maryam, seorang yang terkemuka lagi termasyhur di dunia dan di akhirat dan salah seorang di antara yang didekatkan (kepada rahmat Allah)'. (45)  
Dan dia berbicara dengan manusia dalam buaian (ketika bayi) dan ketika sudah dewasa dan dia adalah seorang di antara orang-orang yang soleh."(46)
Proses kejadian manusia biasa termasuklah Nabi-nabi lain (selain daripada Nabi Adam a.s. dan Nabi Isa a.s. ) adalah melalui ketetapan proses tabi'ie yang telah ditakdirkan Allah sebagaimana yang diperjelaskan di dalam Hadis berikut :
إنَّ أَحَدَكُم يُجْمَعُ خلقُهُ فِيْ بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْمًا نُطْفَةً، ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ الْمَلَكُ فيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ، وَأَجَلِهِ، وَعَمَلِهِ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ،

           Maksudnya :

i."Sesungguhnya salah seorang di antara kalian dipadukan bentuk kejadiannya dalam rahim ibunya selama empat puluh (40) hari (dalam bentuk mani), lalu menjadi segumpal darah selama itu pula (selama 40 hari), lalu menjadi segumpal daging selama itu pula, kemudian Allah mengutus malaikat untuk meniupkan roh pada janin tersebut, lalu ditetapkan baginya empat hal: rezekinya, ajalnya, perbuatannya, serta kesangsaraannya dan kebahagiaannya. [HR Bukhari dan Muslim daripada Abdullah bin Mas'ud r.a.] 

                                                Janin Bayi Dalam Kandungan Rahim Ibu

عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَبْدِ اللهِ بنِ مَسْعُوْدٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : حَدَّثَنَا رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم وَهُوَ الصَّادِقُ الْمَصْدُوْقُ : إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْماً نُطْفَةً، ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ  ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ  أَوْ سَعِيْدٌ. فَوَ اللهِ الَّذِي لاَ إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ  الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا                     
[رواه البخاري ومسلم]
Terjemahan Hadis  :
ii."Dari Abu Abdurrahman Abdullah bin Mas’ud radiallahuanhu beliau berkata : Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam menyampaikan kepada kami dan beliau adalah orang yang benar dan dibenarkan : Sesungguhnya setiap kalian dikumpulkan kejadianya di perut ibunya sebagai setetes air mani selama empat puluh (40) hari, kemudian berubah menjadi setitis darah selama empat puluh (40) hari, kemudian menjadi segumpal daging selama empat puluh (40) hari. Kemudian diutus kepadanya seorang malaikat lalu ditiupkan padanya roh dan dia diperintahkan untuk menetapkan empat perkara : menetapkan rezekinya, ajalnya, amalnya dan kecelakaan atau kebahagiaannya. 
Demi Allah yang tidak ada Ilah selain-Nya, sesungguhnya di antara kalian ada yang melakukan perbuatan ahli syurga hingga jarak antara dirinya dan syurga tinggal sehasta akan tetapi telah ditetapkan/ditakdirkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli neraka maka masuklah dia ke dalam neraka. Sesungguhnya di antara kalian ada yang melakukan perbuatan ahli neraka hingga jarak antara dirinya dan neraka tinggal sehasta akan tetapi telah ditetapkan/ditakdirkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli syurga,  maka masuklah dia ke dalam syurga."
                   [Hadis riwayat Bukhari dan Muslim].
Proses kejadian yang sama turut berlaku juga kepada kejadian Nabi Muhammad s.a.w.. Rohnya hanya baru wujud apabila ibunya Aminah binti Abdul Wahab berkahwin dengan bapanya, Abdullah bin Abdul Mutalib dan menghasilkan janin bayi dalam kandungan rahim Aminah binti abdul Wahab.  Apabila tiba masa yang ditakdirkan Allah memerintahkan Malaikat Roh meniupkan Roh pada janin bayi dalam kandungan ibu Nabi Muhammad s.a.w., Aminah, dan dengan serta merta baru wujud Roh Nabi Muhammad s.a.w..

Roh manusia ini disebut juga sebagai Roh Hammalil Amanah (روح حمال للامانة  ) atau"Roh yang Menanggung Amanah Allah."  Hal keadaannya sama jenis dengan malaikat. Dia dikekalkan dan tidak dimatikan selama-lamanya tetapi akan menanggung segala azab seksa atau merasai kenikmatan yang Allah janjikan ketika dia dicabut keluar daripada jasad atau 'badan zahir' oleh Malaikat Maut apabila mati pada masa yang telah ditakdirkan Allah.

Maka sebab itulah di dalam nas ada menyebut apabila Roh seseorang itu sudah sampai ke halkum ketika berhadapan dengan Sakratil-maut taubatnya tidak lagi diterima Allah dan 'mata' yang ada pada rohnya dibuka hijab untuk diperlihatkan tempat pembalasannya di akhirat kelak sama ada memperolehi ganjaran balasan kenikmatan di syurga atau azab seksa di neraka. 

Pada ketika itu juga dia (Roh atau Badan Batinnya) melihat Malaikat Maut, para Malaikat Rahmat atau Malaikat Azab dan dua orang malaikat pencatat amalannya ketika hidup yang menghadirkan diri untuk mengkhabarkan segala kebajikan atau kejahatan di sepanjang hayatnya dahulu.  Pada saat-saat genting terakhir ini jugalah syaitan-syaitan akan berusaha memperdayakannya supya dia mensyirikkan Allah dan mati dalam kekafiran.

Pada saat-saat itu dia diperlihatkan juga segala perbuatannya di sepanjang hayat yang dirakam dan dipancarkan dari 'Arasy untuk diperlihatkan kepadanya semasa berhadapan dengan Sakratil-maut. Alangkah beruntung dan berbahagianya sekiranya apa yang disaksikan pada saat-saat genting mengakhiri hayatnya di dunia itu adalah segala amalan soleh dan perbuatan kebajikannya yang memberikan kebaikan dan kebahagiaan yang berkekalan kepadanya.  Betapa malang, amat sedih, mendukacitakan dan paling menyeksakan Roh Hammalil Amanah (روح حمال للامانة   )  si mati sekiranya apa yang disaksikan ketika berada pada saat-saat terakhir hayatnya berhadapan dengan azab Sakaratil-maut itu adalah segala perbuatan keji, maksiat, kemungkaran dan lebih dahsyat lagi mensyirikkan Allah.

Bertambah pedih, derita dan menyeksakan lagi roh si mati apabila diperlihatkan pula tempat balasannya di neraka. Betapa azab seksanya dia apabila rohnya direntap keluar dengan kasar oleh Malaikat Maut untuk diserahkan kepada para Malaikat Azab yang menunggu rohnya keluar daripada jasad (badan zahir) lalu diletakkan atas tempat bara api neraka hingga bunyi mendidih kepanasan. Apa yang berlaku kepada roh si mati pada saat Sakaratil-maut adalah satu takdir ketetapan Allah yang tidak sesekali diketahui oleh manusia yang berada di sisinya kerana sangat besar rahsia dan hikmahnya.  

Perkhabaran hal ini bukanlah rekaan bertujuan untuk menakut-nakutkan manusia yang masih hidup di dunia tetapi bersandarkan keterangan maksud al-Quran Kalam Allah dan Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. supaya manusia beriman kepada Allah, Rasul-Nya dan hari akhirat serta sentiasa mengingati dan bersiap sedia menghadapi saat Sakaratil-maut yang pasti berlaku kepada setiap diri manusia.

Jasad atau badan zahir manusia pula dihidupkan oleh Roh Jasmani atau lebih dikenali sebagi 'Nyawa' yang terbit daripada darah. Apabila mati, nyawa ini hilang lenyap seperti wap sahaja. Nyawa yang menghidupkan jasad ini dimiliki juga oleh binatang tetapi binatang tidak memiliki Roh Hammalil Amanah (روح حمال للامانة  ) yang hanya dikurniakan kepada manusia, malaikat dan jin sahaja.
Jasad atau badan zahir manusia hidup dengan roh yang terbit daripada darah yang boleh diumpamakan seperti lampu pelita yang menggunakan minyak sebagai bahan bakar untuk menyalakan lampu tersebut bagi menerangi sebuah bilik. Nyalaan api pelita yang terhasil daripada minyak sebagai bahan pembakarnya akan hanya dapat bertahan selama mana wujudnya minyak tersebut. Apabila kering minyak maka padamlah api tersebut. Ataupun sekiranya ada orang yang memadamkannya maka matilah api pelita tersebut.

Demikian juga halnya dengan jasad atau badan zahir manusia yang hidup bergantung kepada kekuatan darah sebagai sumber tenaga dan kehidupan di dunia. Kekuatan kesemua deria pancaindera yang lima, saraf, sel-sel dan organ-organ yang terdapat di dalam badan manusia bergantung sepenuhnya kepada kesihatan dan kekuatan darah. 



                          sistem peredaran darah dalam tubuh badan manusia 


Jika darahnya berkurangan dan hilang kekuatannya yang berpunca daripada berbagai faktor tabi'ie atau jangkitan penyakit maka lemahlah organ di dalam badan dan kelima-lima pancainderanya. Apabila darahnya semakin lemah dan hilang kekuatannya maka semakin lemahlah organ dan kelima-lima pancaindera dan akhirnya matilah seluruh tubuh badan dan jasad. Roh Jasmani atau 'Nyawa' yang terbit daripada darah hilang lenyap kerana ianya diibaratkan sebagai wap sahaja.

Untuk memahami hal wujudnya Roh Hammalil Amanah ini dapat diperjelaskan melalui peristiwa malam Isra' dan Mikraj Rasullullah s.a.w.. Baginda dipertemukan dengan Nabi Adam a.s. di langit pertama yang menyambut dan memuliakannya, Nabi-nabi lain di langit yang lain dan juga Nabi Musa a.s. di langit yang ke enam. Nabi Musa a.s. sudah lama wafat dan jenazah tubuh jasadnya [badan zahir] berada dalam tanah perkuburan di bumi, maka Nabi Musa yang ditemui Nabi Muhammad s.a.w. di langit ke enam itu ialah Roh Hammalil Amanah atau badan batin Nabi Musa a.s. yang sama rupa wajahnya dengan jasadnya dan hal kehidupan dan keadaannya sama seperti  malaikat. Ia bukanlah dalam bentuk 'bayang-bayang' atau seperti 'asap' sebagaimana sangkaan atau khayalan fantasi kebanyakan manusia. 

Pada Roh Hammalil Amanah (badan batin) Nabi Musa a.s. masih kekal tersimpan segala ilmu agama dan dapat menasihatkan Nabi Muhammad s.a.w. tentang urusan fardhu solat yang diwahyukan Allah itu seperti yang termaklum. Peristiwa malam Isra' dan Mikraj Rasulullah s.a.w. ini juga dapat memperjelaskan lagi bahawa para Nabi yang ditemui oleh Rasulullah s.a.w yang berada di langit itu tidak disebut atau dinamakan sebagai 'Nyawa' para Nabi tetapi adalah Roh Hammalil Amanah mereka yang sama jenis dengan malaikat dan mempunyai rupa dan bentuk wajah yang sama dengan badan zahir mereka ketika hidup di dunia dulu.

[ Lihat : Isra' , Mikraj dan Fardhu Solat ]

Firman Allah di dalam al-Quran ada menerangkan dengan jelas hal keadaan roh orang yang mati syahid dalam perang fisabilillah sebagaimana yang terkandung pada surah Ali 'Imran سورة آل عمران ayat 169-170:   
وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (169) فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ (170
               Maksudnya: 
"Dan jangan kamu menyangka orang-orang yang terbunuh di jalan Allah mereka mati bahkan mereka itu hidup 'di sisi' Tuhan mereka, diberikan rezeki.(169)   
Mereka bergembira dengan apa yang Allah datangkan kepada mereka dari kurniaan-Nya dan mereka bergembira dengan orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusuli mereka dari belakang (belum mati); bahawa tidak ada rasa takut atas mereka dan tidak (pula) mereka besedih hati."(170)
Kenyataan yang bermaksud 'mereka itu hidup di sisi Tuhan mereka' yang di sebut dalam ayat ini bermaksud badan batin atau Roh Hammalil Amanah mereka terus hidup di Alam Barzakh menikmati segala balasan rahmat dan nikmat Allah yang tidak terhingga banyaknya seperti yang dijanjikan. Jasad mereka yang dihidupkan oleh roh jasmani atau nyawa yang terbit daripada darah sudah mati terbunuh di medan perang fisabilillah dan berada di dalam perkuburan tanah menerima apa juga hal keadaan yang dikehendaki dan ditakdirkan Allah. 
Hal keadaan kehidupan roh atau badan batin mereka adalah sama seperti kehidupan malaikat. Segala nikmat dan 'rezeki' yang dilimpahkan kepada mereka adalah seperti ahli al-muqarabbin yang apabila jasadnya mati rohnya dibawa ke Ufukil Mubin di hadapan 'Arasy yang dilimpahi 100 rahmat Allah pada setiap hari seperti berada di dalam syurga.


Maksud 'di sisi' Tuhan ialah bagi menjelaskan bahawa limpahan balasan 'rahmat' dan nikmat Allah yang tidak terhingga dan amat luar biasa di Alam Barzakh yang mereka nikmati seperti yang dijanjikan. Allah amat mengasihi setiap orang hamba Allah yang mukmin atas kesabaran dan keikhlasan mereka beribadat dan berkorban dengan sepenuh jiwa raga hingga terkorban menumpahkan darah demi membela, mempertahan dan menegakkan agama Allah. Ini bererti maksud kalimah 'di sisi Tuhan' di sini bukanlah diertikan sebagai Zat (Diri) Allah ada bersama-sama di sampingan roh atau badan batin mereka di Alam Barzakh.

Dalam hal ini pegangan iktiqad Ahli Sunnah wal Jemaah ada menjelaskan seperti yang terkandung di dalam kitab Terjemah Akidah Ahli sunnah wal Jemaah Pada Makna Kalimah At-Tauhid dalm bab At-Tanzihu :

" ...dan makna hampir Tuhan itu hampir rahmat-Nya dan nikmat-Nya dan makna berserta Tuhan itu berserta rahmat pertolongan-Nya dan nikmat-Nya, maka tidak menyamai hampir Tuhan itu  dengan hampir makhluk, dan tidak menyamai persertaan Tuhan itu dengan persertaan makhluk...,"
Pegangan iktiqad Ahli Sunnah wal Jemaah ini amat bertepatan dengan pengertian Sifat Allah di dalam Asma' Ul Husna :
"AL-WADUD الودود: Yang Amat Kasih kepada orang-orang yang berbuat taat di kalangan hamba-hamba-Nya, Yang Sangat Kasih kepada mereka itu dengan memberikan nikmat-nikmatNya."
Adapun hakikat Roh Hammalil Amanah TIDAK sesekali dapat diketahui  oleh sekalian manusia, malaikat dan jin. Hanya Allah SWT sahaja  yang lebih mengetahui akan hakikat makhluk Roh yang sangat ajaib ini. Manusia hanya mengetahui hal  keadaan roh sahaja melalui ilmu yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w dan wahyu Allah di dalam al-Quran Kitabullah. Manusia tidak sesekali dapat mengetahui bagaimanakan roh manusia itu hidup di Alam Barzakah sama ada sama seperti kehidupan di dunia atau amat jauh berbeza. Hanya Allah sahaja Yang Maha Mengetahui apa yang berlaku di alam ghaib termasuk para malaikat dan Alam Barzakh. 



Hal keadaan Roh Hammalil Amanah atau badan batin dan Roh Jasmani boleh diibaratkan seperti sarung pedang dan mata pedang. Semasa mata pedang itu belum ditarik/dihunus keluar, keseluruhan sarung dan mata pedang itu dipanggil/dinamakan pedang. Apabila mata pedang dicabut keluar dan dipisahkan daripada sarungnya maka yang dinamakan pedang sebenar ialah matanya sahaja dan sarungnya dinamakan sarung pedang. 

Demikian juga sekiranya seorang itu semasa hidupnya bernama Zaid  tetapi apabila Roh Hammalil Amanahnya dicabut keluar dari jasadnya oleh Malaikat Maut ketika mati, Zaid yang sebenarnya sekarang ialah Roh Hammalil Amanah yang hal keadaannya sama seperti malaikat.
Jasadnya hanya tinggal kosong sahaja menjadi mayat dan dikebumikan seperti hal keadaan jenazah manusia sebagaimana yang termaklum. Segala hal yang berlaku pada Roh Hammalil Amanah Si Zaid sama ada mendapat balasan nikmat atau azab seksa ditanggung sendiri oleh Roh Hammalil Amanah Si Zaid yang berada di dalam kubur Alam Barzakh seperti yang termaklum.

Apabila berlaku Hari Kiamat besar dunia kelak Roh Hammalil Amanah Si Zaid dikembalikan semula kepada jasadnya (walaupun jasadnya sudah hancur reput menjadi tanah atau dalam apa jua hal keadaan sekalipun) untuk bangkit hidup semula dengan serta merta bersama jasad mengikut keadaan dan balasan yang dijanji dan ditakdirkan Allah sama ada dimuliakan sebagai orang golongan kanan atau dalam kehinaan sebagai orang golongan kiri.  
Perkara ini sangat jelas diterangkan di dalam nas-nas yang sahih tanpa sebarang keraguan. Firman Allah dalam surah سورة الواقعة al-Waaqi'ah ayat 7-10 menjelaskan :
وَكُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلاثَةً (7) فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ (8) وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ (9) وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ (10)
                           Maksudnya :
" dan kamu menjadi tiga golongan. (7) 
Iaitu golongan kanan. Alangkah mulianya golongan kanan itu. (8)  
Dan golongan kiri. Alangkah sangsaranya golongan kiri itu. (9)  
Dan orang-orang yang paling dahulu beriman." (10)
[Lihat : Fitnah Kubur, Alam Barzakh dan Bumi Mahsyar ]

Kemusykilan "Masalah Roh" ini bertambah merumitkan lagi apabila pentafsirannya dikaitkan pula dengan ayat al-Quran dalam 
سورة الأعراف‎‎ surah Al-A'raf ayat 172  :
وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِين  
                   Maksudnya :
“Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): Bukankah Aku ini Tuhanmu? Mereka menjawab:  Ya! bahkan! (Engkau Tuhan kami) dan kami menjadi saksi."
Ayat ini mempunyai maksud kesamaran tetapi terlalu ramai manusia dan orang yang beragama Islam sendiri yang menggunakannya sebagai nas atau hujah bahawa Roh manusia sudah ada wujud terlebih dahulu sebelum jasad. Ayat ini hanya menerangkan sebagai lisan hal ليسن حال dan bukan akuan secara lisan oleh roh manusia.

Hal ini diibaratkan seperti sekiranya ditanyakan pada kertas :
" Kenapakah ianya menjadi hitam ? Nescaya dia 'seolah-olah' akan menjawab: tanyalah dakwat. Apabila ditanyakan dakwat kenapakah dihitamkan kertas tersebut? Maka dia 'seolah-olah' akan menjawab: tanyalah tangan. Tangan pula akan 'seolah-olah' menjawab: tanyalah kepada tuan punya tangan...."

Kesemua jawapan ini bukanlah jawapan lisan dengan lidah pada mulut tetapi perkataan atas maksud tersirat yang ditakrifkan sebagai lisan hal ليسن حال.

Ataupun sekiranya ditanya kepada buah kurma/tamar adakah dia ada menyimpan beberapa banyak pokok dalam dirinya yang boleh menjadikan pemiliknya kaya raya. Buah kurma/tamar tersebut 'seolah-olah' akan menjawab :         
"...قَالُواْ بَلَىٰ‌ۛ....."  (YA! BAHKAN...)"
Jawapan ini bukanlah bermaksud jawapan atau akuan lisan yang terbit daripada lidah pada mulut tetapi diistilahkan sebagai lisan hal ليسن حال yang bermaksud sekiranya diambil satu biji buah kurma/tamar lalu disemai, ditanam, dibaja, dan dipelihara dengan sempurna nescaya ianya akan menjadi subur hingga menghasilkan buah dan bercambah dengan benih tamar yang banyak. Andainya disemai di dalam tanah dusun yang luas dan diuruskan penyelenggaraannya dengan sempurna nescaya benih-benih tamar tersebut akan hidup subur hingga menghasilkan buah dan menjadikan pemiliknya kaya-raya. 

                               

Orang yang hanya memahamkan bahawa dengan sebiji tamar dia boleh menjadi kaya-raya tetapi dia hanya menyimpannya sahaja di rumah atau tidak menyemai, menanam dan memeliharanya dengan baik, maka dia tidak mungkin mendapat apa-apa hasil yang boleh menjadikannya kaya-raya berpunca daripada sebiji tamar tersebut.

Demikian juga halnya dengan Roh Hammalil Amanah yang diberikan dan terdapat di dalam diri setiap orang manusia. Sekiranya dijaga dengan baik dengan diberikan didikan ilmu pengetahuan agama yang luas lagi benar, berpegang teguh dengannya serta beristiqamah mengamalkannya dengan penuh keikhlasan semata-mata kerana Allah nescaya dia boleh menjadi insan mukmin soleh yang bertaqwa, alim, zuhud, warak, sentiasa taat kepada Allah dan takut kepada segala azab seksa neraka yang dijanjikan. 
 
Sekiranya penjagaan terhadapnya diabaikan dan dibiarkan begitu sahaja tanpa didikan ilmu pengetahuan agama yang hak maka akan rosaklah dia dengan melakukan kemaksiatan menurutkan nafsu syahwat dan sesat jalan agamanya mengikut bisikan syaitan supaya ingkar dan mensyirikkan/menyekutukan Allah.

Dalam erti kata lain maksud ayat al-Quran 
سورة الأعراف‎‎ surah Al-'Araaf ayat 172-173 :
وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ (172) أَوْ تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَكَ آبَاؤُنَا مِنْ قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ أَفَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ (173 
                    Yang bermaksud :
" Dan (ingatlah) ketika Tuhan-mu mengeluarkan keturunan anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa (roh) mereka (seraya berfirman): 'Bukankah Aku ini Tuhan kamu?'. Mereka semua menjawab : 'Ya, bahkan! (engkaulah Tuhan kami ), kami menjadi saksi. (Kami lakukan yang demikian itu) agar pada hari kiamat kamu tidak mengatakan : 'Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah/cuai terhadap ini', (172)
atau agar kamu tidak mengatakan : 'Sesungguhnya orang-orang tua kami telah mempersekutukan Tuhan sejak dahulu, sedang kami ini adalah anak-anak keturunan yang (datang) sesudah mereka. Maka apakah Engkau akan membinasakan kami kerana perbuatan orang-orang yang sesat dahlulu?'." (173 ) 
adalah jawapaan secara lisan hal ليسن حال oleh Roh Hammalil Amanah yang jenis baik juga (sekiranya ditanya) secara lisan hal ليسن حال juga.

Hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud seperti berikut boleh dikaitkan juga dengan perkara ini : 
               :عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم :مَا مِنْ مَوْلُوْدٍ إِلاَّ يُوْلَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ. فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ وَيُنَصِّرَانِهِ وَيُشَرِّكَانِهِ. فَقَالَ رَجُلٌ: يَا رَسُوْلَ اللهِ! أَرَأَيْتَ لَوْ مَاتَ قَبْلَ ذَلِكَ؟ قَالَ “اَللهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُوْا عَامِلِيْنَ
                       Maksudnya :                 
"Hadis riwayat Abu Hurairah Radhiyallahu’anhu, ia berkata: Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam bersabda: 'Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah. Kedua orang tuanyalah yang membuatnya menjadikannya seorang Yahudi, seorang Nasrani mahupun seorang musyrik'. Lalu seorang lelaki bertanya: 'Ya Rasulullah! Bagaimana pendapat engkau kalau anak itu mati sebelum itu?'. Beliau menjawab: 'Allah lebih Mengetahui tentang apa yang pernah mereka kerjakan'.”
Kemusykilan hal Roh ini juga berbangkit daripada beberapa Hadis Rasullullah s.a.w. yang antaranya bermaksud:
 i. Adam ialah bapa segala jasad dan aku (Muhammad) adalah bapa segala Roh. 
 ii.  Aku telah menjadi Nabi semasa Adam masih berada    di antara lumpur dan air .
Nas-nas tersebut seolah-olah memberi erti bahawa Roh Nabi Muhammad s.a.w. telah wujud atau sudah ada terlebih dahulu daripada Nabi Adam a.s.. Maksud Hadis ini adalah untuk menjelaskan bahawa peringkat "ADA" segala barang dan makhluk yang dijadikan Allah itu dibahagikan kepada dua peringkat iaitu:
i.  Peringkat "ADA" pada takdir yang tertulis pada Luh Mahfuz sebelum dijadikan segala lapisan langit dan bumi.  
ii. Peringkat "ADA" ketika zahir berlaku sesuatu barang atau makhluk pada masa yang ditakdirkan Allah.
Misalan ini boleh diibaratkan seperti ketika hendak membina sesebuah rumah/bangunan.  Pada peringkat pertama rumah tersebut hanya dinyatakan dalam bentuk pelan sahaja. Di dalam pelan itu semestinya ada tertulis/dilukis
atau dinyatakan segala perkara yang bersangkutan bagi keperluan rumah/bangunan tersebut tetapi secara fizikal dan realitinya rumah/bangunan belum lagi dibina/diwujudkan.  Apabila pelan rumah/bangunan telah lengkap barulah dibina rumah/bangunan tersebut berpandukan apa yang ternyata di dalam pelan dan diwujudkan sebagaimana bentuk dan segala perkara yang terkandung dalam pelan tersebut.

Sekiranya di dalam pelan ada menyatakan bilik/ruang khusus sebagai yang terawal disebutkan, ini tidak bermakna atau semestinya bilik/ruang tersebut yang mula-mula sekali dibina/diadakan tetapi hanya menyatakan yang awal pada sebutan dalam pelan sahaja. Peringkat "ADA" dalam pelan ini adalah diibaratkan "ADA" pada takdirnya sahaja dan bukan peringkat "ADA" pada kenyataan zahir secara fizikal. 

Demikian juga peringkat "ADA" bagi Nabi Muhammad s.a.w.. Baginda hanya yang terawal disebut di Luh Mahfuz sebelum diadakan Nabi Adam a.s., manusia dan segala lapisan langit dan bumi. Kewujudan atau " ADA"nya baginda pada kenyataan hanya setelah diadakan tujuh lapisan langit dan bumi, dijadikan Nabi Adam a.s. dan isterinya Hawa, Nabi Adam diperintahkan turun ke bumi, keturunan/baka Nabi Adam terus berkembang bertambah ramai membentuk kekeluargaan, keturunan dan ketamadunan hidup di dunia, bapa Nabi Muhammad s.a.w., Abdullah bin Abdul Mutalib berkahwin dengan ibunya Aminah binti Wahab dan akhirnya mengandungkannya di dalam rahim dan diperanakkan oleh ibunya. 
Roh Nabi Muhammad s.a.w. juga hanya baru diadakan pada peringkat "ADA" pada kenyataan setelah Malaikat Roh meniupkan Roh kepada jenin bayi Nabi Muhammad s.a.w. di dalam kandungan rahim ibunya apabila tiba masa yang ditetapkan pada takdir dengan perintah Allah SWT

Di dalam Hadis ada menjelaskan yang antara lain bermaksud :
"Aku awal Nabi-nabi takdiran dan akhir mereka kebangkitan dan aku ialah Nabi dan Adam yang di antara air dan tanah liat ."
Hadis ini bermaksud sebelum dikandung dan diperanakkan oleh ibunya, Nabi Muhammad s.a.w. belum diadakan lagi tetapi segala sifat kemuliaan dan kesempurnaannya itu sudah ada disebutkan/tertulis pada takdiran di Luh Mahfuz kerana Allah mentakdirkan yakni 'menuliskan' atau 'menyatakan' dengan Kalam-Nya yang Qadim (tanpa huruf dan tanpa suara) segala perkara yang ditakdirkan-Nya di Luh Mahfuz berbetulan dengan IImu dan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali. Bahkan kebangkitan Nabi Muhammad s.a.w telah disebut di dalam kitabullah-kitabullah terdahulu sebelum diturunkan al-Quran, dilahirkan Nabi Muhammad s.a.w. dan baginda dibangkitkan sebagai Rasulullah s.a.w. seperti yang termaklum.

Firman Allah di dalam al-Quran memperjelaskan bahawasanya orang-orang Yahudi dan Nasrani lebih mengenali kebangkitan Nabi Muhammad s.a.w sebagai seorang Rasulullah yang akan dibangkitkan sebagai penutup/pengakhir kenabian kerana nama serta segala sifat baginda ada disebut di dalam kitab At-Taurat dan Al-Injil :

الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمُ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ         
                        Maksudnya :
i. Orang-orang yang telah Kami berikan kitab kepadanya, mereka mengenalnya (Muhammad) seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Orang-orang yang merugikan dirinya, mereka itu tidak beriman (kepada Allah).
                             [ Surah سورة الأنعام Al-An'aam : 20 ] 
 وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ
               Maksudnya :
ii. " Dan (ingatlah) ketika Isa putera Maryam berkata : ' Hai Bani Israil, sesungguhnya aku adalah Utusan Allah kepadamu, membenarkan kitab (yang turun) sebelumku, iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan (datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad (Muhammad)'. Maka tatkala Rasul itu datang kepada mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata, mereka berkata : 'Ini adalah sihir yang nyata'. "
                              [ Surah سورة الصف  Ash-Saff : 6 ] 

Terdapat beberapa Firman Allah di dalam al-Quran menjelaskan mengenai takdir Allah terhadap sesuatu perkara telah tertulis di Luh Mahfuz : لَوْحٍ مَحْفُوظٍ  sebelum wujud atau berlakunya sesuatu perkara itu. Antara ialah:
مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الأرْضِ وَلا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ (22) لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ (23 
                       : Maksudnya       
i."Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab لَوْحٍ مَحْفُوظٍ (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mengadakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah amat mudah bagi Allah. (22)  
(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepada mu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri." (23) 

                               [ Surah سورة الحديد‎‎  Al-Hadid : 22-23 ]

      وَمَا مِنْ غَائِبَةٍ فِي السَّمَاءِ وَالأرْضِ إِلا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
               Maksudnya :
ii." Tiada sesuatu pun yang ghaib di langit dan di bumi, melainkan (terdpat) di dalam kitab yang nyata ( Lauh Mahfuz)."

                              [ Surah سورة النّمل  An-Naml : 75 ] 

[ # Perhatian: Maksud Allah 'menuliskan' segala perkara yang ditakdirkan-Nya tidak sesekali bermaksud/bererti Allah menulis dengan huruf seperti manusia atau makhluk-makhluk-Nya tetapi bermaksud apa juga yang diadakan Allah adalah mengikut Kehendak dan Ketetapan Allah yang sudah ditakdirkan tanpa diketahui sama sekali oleh sekalian makhluk-Nya walaupun para Malaikat dan Rasul-rasul-Nya berbetulan dengan Ilmu dan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali. Allah berkata-kata dan sentiasa berkata-kata dengan Kalam-Nya yang Qadim (tanpa huruf dan suara)].

Sesiapa yang mengatakan, mempercayai, berfahaman dan beranggapan bahawa Roh manusia sudah ada terlebih dahulu sebelum diadakan jasad-jasad manusia, sewajarnya dia dapat menjawab persoalan-persoalan berikut :
i. Semasa Nabi Adam a.s. dijadikan daripada tanah oleh malaikat dengan perintah Allah siapakah yang meniupkan Roh pada lembaga Adam yang serta merta bertukar menjadi manusia yang sangat elok dan tampan rupa parasnya, mempunyai ilmu dan serba sempurna yang dinamakan Adam?
[# Perhatian: Adalah dinafikan sama sekali Allah meniupkan Roh pada lembaga Adam kerana perbuatan meniup, bergerak, diam dan mengambil tempat adalah perbuatan makhluk dan Allah BUKAN makhluk. Sekiranya Allah meniupkan Roh-Nya bererti Allah bertempat dan mengambil faedah daripada makhluk kerana tempat adalah makhluk. Sekiranya "Roh-Nya" bererti Roh daripada Zat Allah yang Qadim maka Roh Nabi Adam pun Qadim dan Nabi Adam pun Qadim dan Allah hidup dengan Roh sama seperti makhluk. Sedangkan Allah itu hidup dengan Hayat-Nya yang Qadim dan bukan dengan Roh sebagaimana yang dimaksudkan dengan Al-Hayi yang terkandung di dalam #***Asma' Ullah Al-Husna].
Sekiranya malaikat yang meniup roh pada lembaga Adam yang diperbuat daripada tanah, adakah malaikat tersebut ada menyimpan roh atau dia mengambil Roh Adam dari 'Alam Roh' atau terdapat satu gedung atau tempat khas untuk menyimpan Roh atau Roh Nabi Adam a.s. berada di satu tempat khas bersama-sama Roh-roh manusia lain yang berbaris panjang  atau dalam apa jua hal dan keadaan menunggu giliran masing-masing  untuk dimasukkan/ditiup kepada jasad Adam ?
ii.  Di dalam al-Quran ada menceritakan seorang Nabi Allah telah diwahyukan oleh Allah supaya membuat bentuk seekor burung yang diperbuat daripada tanah. Setelah siap dibentuk Allah mewahyukan kepadanya supaya meniupkan kepada tanh berbentuk  lembaga burung tersebut. Apabila ditiup sahaja oleh Nabi Allah berkenaan pada tanah berbentuk burung tersebut, maka dengan serta merta ia bertukar menjadi seekor burung yang hidup sempurna dan terbang jauh kemudian kembali semula kepadanya dan jatuh ke tanah lalu mati. Burung yang hidup ini tentulah mempunyai roh, maka dari manakah datangnya roh burung ini? Adakah datangnya dari Nabi Allah berkenaan dan adakah Nabi Allah tersebut ada menyimpan roh burung tersebut di dalam dirinya atau dia mengambil roh burung tersebut dari satu tempat khas.
[# Peringatan: Roh yang menghidupkan burung yang diperintahkan Allah kepada Nabi Allah tersebut meniupnya adalah jenis Roh Jasmani atau nyawa yang terbit daripada darah kerana apabila burung itu mati Roh tersebut hilang lenyap seperti wap dan bukan jenis Roh Hammalil Amanah yang hanya ada pada manusia, jin dan malaikat sahaja. Apa yang dilakukan oleh Nabi tersebut hanya sebagai syarat atau penyebab sahaja dengan Perintah dan Kehendak Allah. ]
iii.    Ketika Nabi Musa a.s. masih berada dalam kandungan rahim ibunya apabila tiba masanya tentulah Allah memerintahkan Malaikat Roh supaya meniupkan Roh kepadanya dan dengan serta merta hiduplah Nabi Musa a.s. dengan Rohnya. Dari manakah datangnya Roh Nabi Musa? Tidakkah ianya hasil daripada tiupan Malaikat Roh? Adakah Malaikat Roh tersebut ada menyimpan Roh Nabi Musa a.s. sebelum ianya ditiupkan kepada jasad Nabi Musa ketika berada di dalam rahim kandungan rahim ibunya ?
iv.   Dalam beberapa Hadis Rasullullah s.a.w. ada menerangkan bahawa apabila seseorang mukmin yang soleh itu beribadat, berzikir, bertahmid dan bertasbih memuji kebesaran dan kemuliaan Allah, maka daripada ibadat zikirullah dan tasbihnya itu Allah jadikan seorang makhluk seperti malaikat yang sentiasa berdo'a kepada Allah sehingga Hari Kiamat supaya diberikan keampunan dan pahala pada orang mukmin tersebut. Makhluk seperti malaikat yang dinamakan Roh Amalan Soleh ini hidup dan pasti mempunyai Roh, dari manakah datangnya roh tersebut?
v.  Dalam Hadis juga ada menerangkan seperti yang bermaksud seperti berikut :
  " .....Hingga dikatakan kepadanya : Wahai ini.. siapakah Tuhan engkau? Dan siapakah Nabi engkau?, Apa dia agama engkau?  Maka ia berkata : Tiada aku tahu. Maka diperkatakan : Tiada engkau tahu? Dan datang seorang yang sangat buruk rupa muka, sangat busuk baunya, sangat buruk pakaiannya, maka ia berkata : Engkau sukailah dengan kemurkaan daripada Allah  dengan azab yang amat pedih lagi yang berketetapan. Maka ia berkata: Maka engkau juga disukai oleh Allah dengan kejahatan. Siapakah engkau? Maka ia berkata:  Aku ialah amalan engkau yang buruk, wallahi, bahawasanya engkau sangat segera berbuat maksiat kepada Allah dan sangat lambat berbuat taat kepada Allah, maka Allah balasi engkau dengan kejahatan. 
Makhluk yang dimaksudkan dalam Hadis Rasulullah s.a.w. ini adalah berasal daripada amalan-amalan buruk ketika si mati tersebut hidup di dunia. Makhluk ini adalah hidup dan sudah semestinya mempunyai roh, dari manakah datangnya roh tersebut? 
vi.  Menurut maksud Hadis Rasullullah s.a.w. setiap amal ibadat seseorang mukmin dikurniakan pahala.  Pahala tersebut ditukar menjadi 'cahaya ibadat' yang berbunyi seperti guruh/petir dan bercahaya seperti cahaya matahari dibawa/diarak dengan penuh kemuliaan oleh para Malaikat Hafazah untuk ditapis kebersihannya daripada sifat-sifat mazmumah oleh tujuh orang malikat yang diamanahkan Allah berbuat demikian pada setiap pintu masuk tujuh lapisan langit. 
Apabila dia mati kelak Allah tukarkan pula pahala 'cahaya ibadat' tersebut menjadi makhluk-makhluk seperti malaikat yang sangat cantik rupa parasnya, harum baunya dan mengkhabarkan perkhabaran baik pada tuannya bahawa dialah Roh Amalan Soleh semasa hidup di dunia dahulu. Siapakah yang menjadikan roh tersebut? Adakah roh tersebut diambil atau didatangkan khas dari Alam Roh?
vii.   Sekiranya Malaikat Roh ada menyimpan roh manusia, siapa pula yang menyimpan roh malaikat? Ketika ditiupkan sangkakala pertama pada Hari Kiamat kelak semua makhluk akan mati termasuk Malaikat Roh. Sekiranya Malaikat Roh ada menyimpan roh, bagaimana pula keadaan roh yang disimpannya dan di manakah hendak diletak atau disimpannya?
[Lihat :

KEMULIAAN MANUSIA, ROH AMALAN SOLEH DAN KEMULIAAN MALAIKAT]

Adalah diharapkan pihak-pihak yang bertanggungjawab menyibarkan pemahaman yang boleh merosakkan pegangan akidah keimanan seseorang Muslim itu dapat memberikan jawapan terhadap persoalan-persoalan yang dikemukakan ini.
[Pemahaman salah yang mengatakan Roh sudah ada terlebih dahulu daripada jasad berkaitan pula dengan kejadian awal makhluk yang terdapat penerangannya dalam blog ini: "Polemik Wujudiah, Nuur Muhammad dan Awal Makhluk ]

[#**Peringatan : Ketika berlaku peristiwa besar malam Isra' dan Mikraj diperjelaskan bahawa Rasulullah s.a.w. ada menemui Roh Nabi Allah Adam a.s. pada langit pertama dan dia memuliakan kedatangan Nabi Muhammad s.a.w. Hal keadaan roh Nabi Adam a.s. tersebut bukanlah makhluk halus atau dalam bentuk bayang-bayang atau asap bahkan ia benar-benar seorang manusia yang sangat elok dan sempurna yang mempunyai ukuran mengikut saiz sebenar tubuh badan fizikal Nabi Adam a.s. ketika hidup di dunia seperti yang disebut di dalam Hadis Rasulullah s.a.w. Wajahnya amat cantik dan tampan, sangat fasih tutur katanya, sangat harum baunya dan sangat elok pakaiannya.
Apabila berlaku Hari Kiamat kelak roh yang berkeadaan sangat cantik ini akan dikembalikan semula pada badan zahir [jasadnya] yang berada di dalam perkuburannya di bumi. Inilah yang dimaksudkan bahawa roh ini sama jenis dengan malaikat yang sangat ajaib keadaannya.  Hanya Allah sahaja Yang Maha Mengetahui akan hakikat roh ini].

[Bagi memudahkan kefahaman ini sila baca kembali salah satu fadhilat membaca "Do'a Abu Bakar As Siddiq" yang terkandung di dalam entri blog ini yang menjelaskan sesiapa membaca do'a ini apabila mati kelak rohnya diletakkan oleh Allah SWT pada Al-Ufukil Mubin iaitu pada satu tempat di hadapan 'Arasy yang ada disediakan padanya sungai-sungai, taman-taman dan pokok-pokok yang turun padanya setiap hari 100 rahmat.] 

Penjelasan ini dapat difahami bahawa roh orang mukmin soleh boleh menjadi seorang yang amat cantik wajahnya, sangat harum baunya, sangat elok pakaiannya, amat fasih tutur katanya dan diletakkan pada tempat yang amat mulia di Alam Barzakh pada Al-Ufukil Mubin di hadapan 'Arasy.  Apabila berlaku Hari Kiamat besar kelak ia boleh pula memasuki badanya [jasad] sendiri di dalam kubur di bumi walaupun sudah menjadi tulang atau debu tanah atau dalam apa juga keadaan sekalipun dan tidak memasuki badan orang lain. Segala urusan ini adalah tersangat mudah bagi Allah untuk mengadakannya.



Bagaimana pula hal keadaan roh orang yang mati di dalam kekafiran? Di dalam banyak Hadis Rasulullah s.a.w. amat jelas menceritakan tidak ada sebarang kesenangan [walaupun sedikit] kepada orang-orang yang mati di dalam kemungkaran, kemaksiatan dan kekafiran. Segala kebaikan dan amal kebajikan yang dilakukannya ketika hidup di dunia hanya diberi balasan dengan 'meringan' dan memudahkan sedikit mengikut ketetapan dan kehendak Allah semasa menghadapi kesakitan Sakaratul-maut. Selepas itu rohnya diazab sebagaimana yang dijanjikan terhadap orang-orang kafir dan munafik.

Alam Barzakh yang disediakan Allah kepada mereka adalah seperti lubang neraka yang sangat dahsyat azab seksanya. Roh-roh mereka berada di sana hingga ketibaan Hari Kiamat apabila dibangkitkan semula bersama jasad untuk dihisab dengan seadil-adilnya dan seterusnya menghadapi balasan azab seksa Allah yang berkekalan dalam Neraka Jahanam yang tidak terhingga dahsyatnya mengatasi segala azab seksa yang disediakan di dalam kubur Alam Barzakh dan Padang Mahsyar.

Firman Allah di dalam al-Quran ada memberikan sedikit penjelasan mengenai hal roh manusia seperti yang dinyatakan di dalamسورة الزمر‎‎ surah Az-Zumar ayat 42 :
اللَّهُ يَتَوَفَّى الأنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الأخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 
                                 Maksudnya:
"Allah 'menguasai' roh (orang) ketika matinya dan 'menguasai' roh (orang) yang belum mati ketika tidurnya; maka Dia 'tahanlah' roh (orang)  yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia 'melepaskan' roh yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir."
Terdapat juga beberapa Firman Allah di dalam al-Quran yang mengandungi pengertian atau perumpamaan mendalam yang memerlukan tafsiran daripada para ilmuan yang arif mengenainya. Antaranya ialah :
        وَتِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلا الْعَالِمُونَ 
                     Maksudnya :
i." Dan perumpamaan-perumpamaan ini Kami buatkan untuk manusia, dan tiada yang memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu."
                             [Surah سورة العنكبوت  Al-Ankabuut : 43
هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُو الألْبَابِ 
                      Maksudnya :
ii." Dia-lah yang menurunkan al-Kitab (al-Quran) kepada kamu. Di antara (isinya) ada ayat-ayat yang muhkamaat, itulah pokok-pokok isi al-Quran dan yang lain (ayat-ayat)  mutasyabihaat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti ayat-ayat yang mutasyabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah dan untuk mencari-cari ta'wilnya, pada hal tidak ada yang mengetahui ta'wilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: ' Kami beriman kepda ayat-ayat yang mutasyabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami'. Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal." 
           [ Surah آل عمران Ali 'Imran : 7 ] 
Dalam sebuah Hadis ada menjelaskan : 

Sabda Nabi s.a.w:
" ان للقرءان ظاهرا وباطنا وحدا ومطلعا "
                              Maksudnya : 
Sesungguhnya ada bagi al-Quran itu (makna) zahir dan (makna) batin (tingkatan makna tertingginya) dan (makna) perenggan (yang ada had perenggannya) dan (makna) mat’lak مطلع (iaitu kehasilan mafhum makna yang tertinggi).
Marilah sama-sama kita fikirkan maksud Firman Allah ini dengan merujuk sumber-sumber rujukan sedia ada di samping memahami perkara-perkara yang berkaitan dengan roh yang disebut di dalam entri-entri berkaitan dalam blog ini dan sumber-sumber rujukan lain. Wallahu'alam.

[Sila lihat :  
 i. Roh Orang Mati Boleh Balik ke Dunia? 
ii. Tipu Daya Syaitan Bhg 2 
iii. Beberapa Persoalan Tentang Ruh ]


************************************************************

                          
                    Kepercayaan terhadap  "inkarnasi" begitu lumrah di kalangan  manusia 


                  *******************************************

Roh dan jasad manusia adalah seumpama si pengayuh dengan perahu untuk menyeberangi sungai atau tasik. Apabila si pengayuhnya selamat sampai ke destanasi yang dituju maka dia terus meninggalkan perahunya di tebingan. Maka tersadailah perahu tersebut di situ ditinggalkan hingga menjadi reput binasa kerana ia tidak lagi diperlukan oleh si pengayuhnya.












Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ALLAH 'ISTIWA' DI ATAS AL 'ARASY الْعَرْشِ ?

  Sambugan daripada : UNTUKMU AGAMAMU, DAN UNTUK AKULAH AGAMAKU                      بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم    ال...