إِنَّ الْحَمْدَ للهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ ، وَنَعُوْذُ باِللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيْئَاِتِ أَعْمَالِلنَا , مَنْ يَهْدِهِ اللهِ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ . وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
أَمَّا بَعْـدُ
اللَّهُ يَتَوَفَّى الأنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الأخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Maksudnya :
"Allah 'menguasai' roh (orang) ketika matinya dan 'menguasai' roh (orang) yang belum mati ketika tidurnya; maka Dia 'tahanlah' roh (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia 'melepaskan' roh yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir."
*******************************
" ان للقرءان ظاهرا وباطنا وحدا ومطلعا "
"Sesungguhnya ada bagi al-Quran itu (makna) zahir dan (makna) batin (tingkatan makna tertingginya) dan (makna) perenggan (yang ada had perenggannya) dan (makna) mat’lak’ مطلع (iaitu kehasilan mafhum makna yang tertinggi)."
*************************************************
وَيَسْـَٔلُونَكَ عَنِ ٱلرُّوحِ ۖ قُلِ ٱلرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى وَمَآ أُوتِيتُم مِّنَ ٱلْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا
"Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah : 'Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku', dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit."
Maksudnya :وَيَسـَٔلونَكَ عَنِ الرّوحِ ۖ قُلِ الرّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّى وَمَآ أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً
"Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit. "
ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ قَلِيلا مَا تَشْكُرُونَ (9)Maksudnya :
وَقَالُوا أَئِذَا ضَلَلْنَا فِي الأرْضِ أَئِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ بَلْ هُمْ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ كَافِرُونَ (10) قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ (11)
" Kemudian Dia menyempurnakan dan 'meniupkan' ke dalam (tubuhnya) 'roh' (yang dijadikan-Nya) dan dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati (tetapi) kamu sedikit sekali bersyukur. (9)
Dan mereka berkata : 'Apakah bila kami telah lenyap (hancur) di dalam tanah, kami benar-benar akan berada dalam kejadian yang baru?'. Bahkan (sebenarnya) mereka ingkar akan menemui Tuhannya. (10)
Katakanlah : 'Malaikat Maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa/roh) mu akan mematikan kamu; kemudian hanya kepada Tuhan mu kamu akan dikembalikan'."(11
وَعَلَّمَ آدَمَ الأسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (31) قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (32) قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ (33
Maksudnya :
" Dan Dia mengajarkan kepada Adam ( نَبِيْ آدَمْ عَلَيْهِ السَّلَام) nama-nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para malaikat lalu berfirman: ' Sebutkanlah kepada Ku nama benda-benda itu jika kamu memang orang-orang yang benar!'. (31)
Mereka menjawab : ' Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain daripada apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau-lah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana'. (32)
Allah berfirman : 'Hai Adam, beritahukanlah kepada mereka (para malaikat) nama-nama benda ini'. Maka setelah diberitahukannya kepada mereka nama-nama benda itu, Allah berfirman: ' Bukankah sudah Ku katakan kepadamu, bahawa sesungguhnya Aku Mengetahui rahsia langit dan bumi dan Mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan'?." (33)
Perihal kejadian Nabi Adam Alaihissalam ini adalah untuk memperjelaskan betapa ajaibnya "Perbuatan Ijadi" Allah di luar tabi'ie yang tidak dapat difikirkan secara logik akal dan dibuktikan secara saintifik oleh manusia. Amat penting difahami bahawa Allah Maha Berkuasa untuk menjadikan segala sesuatu dengan Qadrat-Nya yang Qadim tanpa berasal daripada apa jua sekalipun berbetulan dengan takdir Qadha dan Qadar serta Ilmu dan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali.
Perihal ini dapat difahami daripada Sifat-sifat Allah yang terkandung di dalam Asma' Ul Husna :
i. AL-KAHLIQ الخالق: Yang Mengadakan, bagi segala sesuatu dengan Qudrat-Nya, menurut ilmu dan Kehendak-Nya (atau) Yang Menzahirkan (Mengadakan) semua barang yang ada dengan Qudrat-Nya dan Mentakdirkan (Menentukan) tiap-tiap suatu daripadanya dengan kadar tertentu dengan Kehendak-Nya, menurut Hikmah-Nya. (على مقتضى حكمته)
ii. AL-BARIU' البارئ: Yang Mengadakan, bagi segala sesuatu dengan ketiadaan misal (contoh) yang lalu.
iii. AL-MUSAUWIR المصور: Yang Mengadakan, bagi segala rupa makhluk, Yang Memperelokkan dan Yang Menyusunkan baginya.
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الأرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا وَتَرَى الأرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ
Maksudnya :
[ Surah سورة الحج Al-Haj : 5 ]i."Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur) maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu daripada tanah, kemudian dari setitis air mani, kemudian daripada segumpal darah, kemudian daripada segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan beransur-ansur) kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai ke peringkat tua nyanyok, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatu pun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air atasnya hiduplah bumi itu dan suburlah menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah."
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ (12) ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ (13) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ ( 14
Maksudnya :
ii." Dan sesungguhnya Kami telah menjadikan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah. (12)
Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim). (13)
Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha Suci Allah Mengadakan sesuatu Yang Paling Baik." (14)
[ Surah سورة المؤمنون Al-Mu'minun : 12-14 ]
اَوَلَمۡ يَرَ الۡاِنۡسَانُ اَنَّا خَلَقۡنٰهُ مِنۡ نُّطۡفَةٍ فَاِذَا هُوَ خَصِيۡمٌ مُّبِيۡنٌ
iii." Dan apakah manusia tidak memperhatikan bahawa Kami menciptakannya daripada setitik air ( air mani), maka tiba-tiba ia menjadi penentang yang nyata!."
[ Surah سورة يس Yaa Sin : 77 ]
وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا (16) فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا (17) قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيًّا (18) قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لأهَبَ لَكِ غُلامًا زَكِيًّا (19) قَالَتْ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيًّا (20) قَالَ كَذَلِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَقْضِيًّا (21
"Dan ceritakanlah (kisah) Maryam di dalam al-Quran, iaitu ketika ia menjauhkan diri dari keluarganya ke suatu tempat di sebelah timur.(16)Maka ia mengadakan tabir (yang melindunginya) dari mereka; lalu Kami mengutus 'roh' Kami (Malaikat Jibril AS) kepadanya, maka ia menjelma wujud di hadapannya (dalam bentuk) manusia yang sempurna.(17)
Maryam berkata : 'Sesungguhnya aku berlindung daripada mu kepada Tuhan Yang Maha Pemurah, jika kamu seorang yang bertaqwa.'(18)
Ia (Jibril) berkata: 'Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang utusan Tuhanmu, untuk memberimu seorang anak lelaki yang suci.'(19)
Maryam berkata: ' Bagaimana akan ada bagiku seorang anak lelaki, sedang tidak pernah seorang manusia pun 'menyentuhku' dan aku bukan (pula) seorang penzina!'(20)
Jibril berkata: 'Demikianlah.' Tuhanmu berfirman : ' Hal itu adalah mudah bagi Ku; dan agar dapat Kami menjadikannya suatu tanda bagi manusia dan sebagai rahmat dari Kami; dan hal itu adalah suatu perkara yang sudah diputuskan ( ditakdirkan)'."(21)
i. Makhluk Allah yang zatnya (dirinya) ada berjuzuk tetapi tidak boleh dibahagi-bahagi dan ianya boleh ada dengan tidak perlu ada tempat. Makhluk ini dinamakan Alam Al-'Ammar. Alam di sini bukan dimaksudkan sebagai tempat bagi sesuatu tetapi adalah nama bagi sesuatu barang atau makhluk Allah ataupun boleh ditakrifkan juga sebagai tiap-tiap barang yang ada selain daripada Allah dinamakan alam.
Ini bererti roh, bulan, bintang, matahari, cahaya dan sebagainya itu selain daripada Allah dinamakan alam. Roh malaikat yang mempunyai hakikat iaitu ianya ada mempunyai juzuk yang tiada menerima bahagian-bahagian dan tidak perlu adanya tempat ia boleh ada, maka ini atas nama Alam Al-'Ammar .
ii. Al-Arasy, Al-Qursi, syurga, neraka, tujuh lapisan langit dan bumi dan yang lain-lain lagi itu mempunyai juzuk dan menerima bahagi-bahagi mempunyai sukatan/ukuran/timbangan hanya boleh ada setelah diadakan tempat dan ini dinamakan Alam Al-Khaliq.]
Maksudnya :
"Semua barang yang ada selain daripada Allah dinamakan 'ALAM'."
Walaupun hal keadaan ini adalah berlainan daripada kejadian Nabi Adam a.s. yang Malaikat Roh meniupkan roh pada lembaga Adam yang diperbuat daripada tanah (dengan perintah Allah) tetapi dalam konteks kejadian Nabi Isa a.s. pula dia bukan lagi berasal daripada tanah tetapi melalui tubuh badan Maryam sendiri tanpa melalui proses tabi'ie percantuman baka benih lelaki dan perempuan tetapi hanya daripada diri Maryam itu sendiri. Sebagaimana yang telah diwahyukan apabila kandungan Maryam dilahirkan ke dunia dia diberi nama Isa bin Maryam atau Isa putera kepada Maryam yang boleh berkata-kata kepada manusia sejak bayi lagi sebagaimana Firman Allah di dalam al-Quran سورة آل عمران surah Ali 'Imran ayat 45-46:
إِذْ قَالَتِ الْمَلائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ (45) وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلا وَمِنَ الصَّالِحِينَ (46
Maksudnya :
"(Ingatlah), ketika Malaikat berkata : 'Hai Maryam, sesungguhnya Allah menggembirakan kamu (dengan kelahiran seorang putera yang dijadikan) dengan kalimat (yang datang) daripada-Nya, namanya Al-Maseh 'Isa putera Maryam, seorang yang terkemuka lagi termasyhur di dunia dan di akhirat dan salah seorang di antara yang didekatkan (kepada rahmat Allah)'. (45)
Dan dia berbicara dengan manusia dalam buaian (ketika bayi) dan ketika sudah dewasa dan dia adalah seorang di antara orang-orang yang soleh."(46)
إنَّ أَحَدَكُم يُجْمَعُ خلقُهُ فِيْ بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْمًا نُطْفَةً، ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ الْمَلَكُ فيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ، وَأَجَلِهِ، وَعَمَلِهِ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ،
Maksudnya :
i."Sesungguhnya salah seorang di antara kalian dipadukan bentuk kejadiannya dalam rahim ibunya selama empat puluh (40) hari (dalam bentuk mani), lalu menjadi segumpal darah selama itu pula (selama 40 hari), lalu menjadi segumpal daging selama itu pula, kemudian Allah mengutus malaikat untuk meniupkan roh pada janin tersebut, lalu ditetapkan baginya empat hal: rezekinya, ajalnya, perbuatannya, serta kesangsaraannya dan kebahagiaannya." [HR Bukhari dan Muslim daripada Abdullah bin Mas'ud r.a.]Janin Bayi Dalam Kandungan Rahim Ibu
عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَبْدِ اللهِ بنِ مَسْعُوْدٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : حَدَّثَنَا رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم وَهُوَ الصَّادِقُ الْمَصْدُوْقُ : إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ يَوْماً نُطْفَةً، ثُمَّ يَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ. فَوَ اللهِ الَّذِي لاَ إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا يَكُوْنُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا
ii."Dari Abu Abdurrahman Abdullah bin Mas’ud radiallahuanhu beliau berkata : Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam menyampaikan kepada kami dan beliau adalah orang yang benar dan dibenarkan : Sesungguhnya setiap kalian dikumpulkan kejadianya di perut ibunya sebagai setetes air mani selama empat puluh (40) hari, kemudian berubah menjadi setitis darah selama empat puluh (40) hari, kemudian menjadi segumpal daging selama empat puluh (40) hari. Kemudian diutus kepadanya seorang malaikat lalu ditiupkan padanya roh dan dia diperintahkan untuk menetapkan empat perkara : menetapkan rezekinya, ajalnya, amalnya dan kecelakaan atau kebahagiaannya.
Demi Allah yang tidak ada Illah selain-Nya, sesungguhnya di antara kalian ada yang melakukan perbuatan ahli syurga hingga jarak antara dirinya dan syurga tinggal sehasta akan tetapi telah ditetapkan/ditakdirkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli neraka maka masuklah dia ke dalam neraka. Sesungguhnya di antara kalian ada yang melakukan perbuatan ahli neraka hingga jarak antara dirinya dan neraka tinggal sehasta akan tetapi telah ditetapkan/ditakdirkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli syurga, maka masuklah dia ke dalam syurga."
Proses kejadian yang sama turut berlaku juga kepada kejadian Nabi Muhammad s.a.w.. Rohnya hanya baru wujud apabila ibunya Aminah binti Abdul Wahab berkahwin dengan bapanya, Abdullah bin Abdul Mutalib dan menghasilkan janin bayi dalam kandungan rahim Aminah binti Abdul Wahab. Apabila tiba masa yang ditakdirkan Allah memerintahkan Malaikat Roh meniupkan Roh pada janin bayi dalam kandungan ibu Nabi Muhammad s.a.w., Aminah, dan dengan serta merta baru wujud Roh Nabi Muhammad s.a.w..[Hadis riwayat Bukhari dan Muslim].
Pada Roh Hammalil Amanah (badan batin) Nabi Musa a.s. masih kekal tersimpan segala ilmu agama dan dapat menasihatkan Nabi Muhammad s.a.w. tentang urusan fardhu solat yang diwahyukan Allah itu seperti yang termaklum. Peristiwa malam Isra' dan Mikraj Rasulullah s.a.w. ini juga dapat memperjelaskan lagi bahawa para Nabi yang ditemui oleh Rasulullah s.a.w yang berada di langit itu tidak disebut atau dinamakan sebagai 'Nyawa' para Nabi tetapi adalah Roh Hammalil Amanah mereka yang sama jenis dengan malaikat dan mempunyai rupa dan bentuk wajah yang sama dengan badan zahir mereka ketika hidup di dunia dulu.
[ Lihat : Isra' , Mikraj dan Fardhu Solat ]
Firman Allah di dalam al-Quran ada menerangkan dengan jelas hal keadaan roh orang yang mati syahid dalam perang fisabilillah sebagaimana yang terkandung pada surah Ali 'Imran سورة آل عمران ayat 169-170:
وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (169) فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ (170
Maksudnya:
"Dan jangan kamu menyangka orang-orang yang terbunuh di jalan Allah mereka mati bahkan mereka itu hidup 'di sisi' Tuhan mereka, diberikan rezeki.(169)
Mereka bergembira dengan apa yang Allah datangkan kepada mereka dari kurniaan-Nya dan mereka bergembira dengan orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusuli mereka dari belakang (belum mati); bahawa tidak ada rasa takut atas mereka dan tidak (pula) mereka besedih hati."(170)
Dalam hal ini pegangan iktiqad Ahli Sunnah wal Jemaah ada menjelaskan seperti yang terkandung di dalam kitab Terjemah Akidah Ahli sunnah wal Jemaah Pada Makna Kalimah At-Tauhid dalm bab At-Tanzihu :
Pegangan iktiqad Ahli Sunnah wal Jemaah ini amat bertepatan dengan pengertian Sifat Allah di dalam Asma' Ul Husna :" ...dan makna hampir Tuhan itu hampir rahmat-Nya dan nikmat-Nya dan makna berserta Tuhan itu berserta rahmat pertolongan-Nya dan nikmat-Nya, maka tidak menyamai hampir Tuhan itu dengan hampir makhluk, dan tidak menyamai persertaan Tuhan itu dengan persertaan makhluk...,"
"AL-WADUD الودود: Yang Amat Kasih kepada orang-orang yang berbuat taat di kalangan hamba-hamba-Nya, Yang Sangat Kasih kepada mereka itu dengan memberikan nikmat-nikmatNya."
Apabila berlaku Hari Kiamat besar dunia kelak Roh Hammalil Amanah Si Zaid dikembalikan semula kepada jasadnya (walaupun jasadnya sudah hancur reput menjadi tanah atau dalam apa jua hal keadaan sekalipun) untuk bangkit hidup semula dengan serta merta bersama jasad mengikut keadaan dan balasan yang dijanji dan ditakdirkan Allah sama ada dimuliakan sebagai orang golongan kanan atau dalam kehinaan sebagai orang golongan kiri. Perkara ini sangat jelas diterangkan di dalam nas-nas yang sahih tanpa sebarang keraguan. Firman Allah dalam surah سورة الواقعة al-Waaqi'ah ayat 7-10 menjelaskan :
وَكُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلاثَةً (7) فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ (8) وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ (9) وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ (10)Maksudnya :
" dan kamu menjadi tiga golongan. (7)
Iaitu golongan kanan. Alangkah mulianya golongan kanan itu. (8)
Dan golongan kiri. Alangkah sangsaranya golongan kiri itu. (9)
Dan orang-orang yang paling dahulu beriman." (10)
Kemusykilan "Masalah Roh" ini bertambah merumitkan lagi apabila pentafsirannya dikaitkan pula dengan ayat al-Quran dalam سورة الأعراف surah Al-A'raf ayat 172 :
وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِين
Maksudnya :
“Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): Bukankah Aku ini Tuhanmu? Mereka menjawab: Ya! bahkan! (Engkau Tuhan kami) dan kami menjadi saksi."
" Kenapakah ianya menjadi hitam ? Nescaya dia 'seolah-olah' akan menjawab: tanyalah dakwat. Apabila ditanyakan dakwat kenapakah dihitamkan kertas tersebut? Maka dia 'seolah-olah' akan menjawab: tanyalah tangan. Tangan pula akan 'seolah-olah' menjawab: tanyalah kepada tuan punya tangan...."
Kesemua jawapan ini bukanlah jawapan lisan dengan lidah pada mulut tetapi perkataan atas maksud tersirat yang ditakrifkan sebagai lisan hal ليسن حال.
"...قَالُواْ بَلَىٰۛ....." (YA! BAHKAN...)"
Dalam erti kata lain maksud ayat al-Quran سورة الأعراف surah Al-'Araaf ayat 172-173 :
وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ (172) أَوْ تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَكَ آبَاؤُنَا مِنْ قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ أَفَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ (173
Yang bermaksud :
" Dan (ingatlah) ketika Tuhan-mu mengeluarkan keturunan anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa (roh) mereka (seraya berfirman): 'Bukankah Aku ini Tuhan kamu?'. Mereka semua menjawab : 'Ya, bahkan! (engkaulah Tuhan kami ), kami menjadi saksi. (Kami lakukan yang demikian itu) agar pada hari kiamat kamu tidak mengatakan : 'Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah/cuai terhadap ini', (172)
atau agar kamu tidak mengatakan : 'Sesungguhnya orang-orang tua kami telah mempersekutukan Tuhan sejak dahulu, sedang kami ini adalah anak-anak keturunan yang (datang) sesudah mereka. Maka apakah Engkau akan membinasakan kami kerana perbuatan orang-orang yang sesat dahlulu?'." (173 )
:عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم :مَا مِنْ مَوْلُوْدٍ إِلاَّ يُوْلَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ. فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ وَيُنَصِّرَانِهِ وَيُشَرِّكَانِهِ. فَقَالَ رَجُلٌ: يَا رَسُوْلَ اللهِ! أَرَأَيْتَ لَوْ مَاتَ قَبْلَ ذَلِكَ؟ قَالَ “اَللهُ أَعْلَمُ بِمَا كَانُوْا عَامِلِيْنَ
"Hadis riwayat Abu Hurairah Radhiyallahu’anhu, ia berkata: Rasulullah Shallallahu alaihi wassalam bersabda: 'Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah. Kedua orang tuanyalah yang membuatnya menjadikannya seorang Yahudi, seorang Nasrani mahupun seorang musyrik'. Lalu seorang lelaki bertanya: 'Ya Rasulullah! Bagaimana pendapat engkau kalau anak itu mati sebelum itu?'. Beliau menjawab: 'Allah lebih Mengetahui tentang apa yang pernah mereka kerjakan'.”
i. Adam ialah bapa segala jasad dan aku (Muhammad) adalah bapa segala Roh.
ii. Aku telah menjadi Nabi semasa Adam masih berada di antara lumpur dan air .
i. Peringkat "ADA" pada takdir yang tertulis pada Luh Mahfuz sebelum dijadikan segala lapisan langit dan bumi.
ii. Peringkat "ADA" ketika zahir berlaku sesuatu barang atau makhluk pada masa yang ditakdirkan Allah.
"Aku awal Nabi-nabi takdiran dan akhir mereka kebangkitan dan aku ialah Nabi dan Adam yang di antara air dan tanah liat ."
Firman Allah di dalam al-Quran memperjelaskan bahawasanya orang-orang Yahudi dan Nasrani lebih mengenali kebangkitan Nabi Muhammad s.a.w sebagai seorang Rasulullah yang akan dibangkitkan sebagai penutup/pengakhir kenabian kerana nama serta segala sifat baginda ada disebut di dalam kitab At-Taurat dan Al-Injil :
Maksudnya :الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمُ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ
[ Surah سورة الأنعام Al-An'aam : 20 ]i. Orang-orang yang telah Kami berikan kitab kepadanya, mereka mengenalnya (Muhammad) seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Orang-orang yang merugikan dirinya, mereka itu tidak beriman (kepada Allah).
وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌMaksudnya :
[ Surah سورة الصف Ash-Saff : 6 ]ii. " Dan (ingatlah) ketika Isa putera Maryam berkata : ' Hai Bani Israil, sesungguhnya aku adalah Utusan Allah kepadamu, membenarkan kitab (yang turun) sebelumku, iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan (datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad (Muhammad)'. Maka tatkala Rasul itu datang kepada mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata, mereka berkata : 'Ini adalah sihir yang nyata'. "
Terdapat beberapa Firman Allah di dalam al-Quran menjelaskan mengenai takdir Allah terhadap sesuatu perkara telah tertulis di Luh Mahfuz : لَوْحٍ مَحْفُوظٍ sebelum wujud atau berlakunya sesuatu perkara itu. Antara ialah:
مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الأرْضِ وَلا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ (22) لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ (23
i."Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab لَوْحٍ مَحْفُوظٍ (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mengadakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah amat mudah bagi Allah. (22)
(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepada mu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri." (23)
[ Surah سورة الحديد Al-Hadid : 22-23 ]
وَمَا مِنْ غَائِبَةٍ فِي السَّمَاءِ وَالأرْضِ إِلا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
ii." Tiada sesuatu pun yang ghaib di langit dan di bumi, melainkan (terdpat) di dalam kitab yang nyata ( Lauh Mahfuz)."
[ Surah سورة النّمل An-Naml : 75 ]
i. Semasa Nabi Adam a.s. dijadikan daripada tanah oleh malaikat dengan perintah Allah siapakah yang meniupkan Roh pada lembaga Adam yang serta merta bertukar menjadi manusia yang sangat elok dan tampan rupa parasnya, mempunyai ilmu dan serba sempurna yang dinamakan Adam?
Sekiranya malaikat yang meniup roh pada lembaga Adam yang diperbuat daripada tanah, adakah malaikat tersebut ada menyimpan roh atau dia mengambil Roh Adam dari 'Alam Roh' atau terdapat satu gedung atau tempat khas untuk menyimpan Roh atau Roh Nabi Adam a.s. berada di satu tempat khas bersama-sama Roh-roh manusia lain yang berbaris panjang atau dalam apa jua hal dan keadaan menunggu giliran masing-masing untuk dimasukkan/ditiup kepada jasad Adam ?
ii. Di dalam al-Quran ada menceritakan seorang Nabi Allah telah diwahyukan oleh Allah supaya membuat bentuk seekor burung yang diperbuat daripada tanah. Setelah siap dibentuk Allah mewahyukan kepadanya supaya meniupkan kepada tanh berbentuk lembaga burung tersebut. Apabila ditiup sahaja oleh Nabi Allah berkenaan pada tanah berbentuk burung tersebut, maka dengan serta merta ia bertukar menjadi seekor burung yang hidup sempurna dan terbang jauh kemudian kembali semula kepadanya dan jatuh ke tanah lalu mati. Burung yang hidup ini tentulah mempunyai roh, maka dari manakah datangnya roh burung ini? Adakah datangnya dari Nabi Allah berkenaan dan adakah Nabi Allah tersebut ada menyimpan roh burung tersebut di dalam dirinya atau dia mengambil roh burung tersebut dari satu tempat khas.
iii. Ketika Nabi Musa a.s. masih berada dalam kandungan rahim ibunya apabila tiba masanya tentulah Allah memerintahkan Malaikat Roh supaya meniupkan Roh kepadanya dan dengan serta merta hiduplah Nabi Musa a.s. dengan Rohnya. Dari manakah datangnya Roh Nabi Musa? Tidakkah ianya hasil daripada tiupan Malaikat Roh? Adakah Malaikat Roh tersebut ada menyimpan Roh Nabi Musa a.s. sebelum ianya ditiupkan kepada jasad Nabi Musa ketika berada di dalam rahim kandungan rahim ibunya ?
iv. Dalam beberapa Hadis Rasullullah s.a.w. ada menerangkan bahawa apabila seseorang mukmin yang soleh itu beribadat, berzikir, bertahmid dan bertasbih memuji kebesaran dan kemuliaan Allah, maka daripada ibadat zikirullah dan tasbihnya itu Allah jadikan seorang makhluk seperti malaikat yang sentiasa berdo'a kepada Allah sehingga Hari Kiamat supaya diberikan keampunan dan pahala pada orang mukmin tersebut. Makhluk seperti malaikat yang dinamakan Roh Amalan Soleh ini hidup dan pasti mempunyai Roh, dari manakah datangnya roh tersebut?
v. Dalam Hadis juga ada menerangkan seperti yang bermaksud seperti berikut :
" .....Hingga dikatakan kepadanya : Wahai ini.. siapakah Tuhan engkau? Dan siapakah Nabi engkau?, Apa dia agama engkau? Maka ia berkata : Tiada aku tahu. Maka diperkatakan : Tiada engkau tahu? Dan datang seorang yang sangat buruk rupa muka, sangat busuk baunya, sangat buruk pakaiannya, maka ia berkata : Engkau sukailah dengan kemurkaan daripada Allah dengan azab yang amat pedih lagi yang berketetapan. Maka ia berkata: Maka engkau juga disukai oleh Allah dengan kejahatan. Siapakah engkau? Maka ia berkata: Aku ialah amalan engkau yang buruk, wallahi, bahawasanya engkau sangat segera berbuat maksiat kepada Allah dan sangat lambat berbuat taat kepada Allah, maka Allah balasi engkau dengan kejahatan.
Makhluk yang dimaksudkan dalam Hadis Rasulullah s.a.w. ini adalah berasal daripada amalan-amalan buruk ketika si mati tersebut hidup di dunia. Makhluk ini adalah hidup dan sudah semestinya mempunyai roh, dari manakah datangnya roh tersebut?
vi. Menurut maksud Hadis Rasullullah s.a.w. setiap amal ibadat seseorang mukmin dikurniakan pahala. Pahala tersebut ditukar menjadi 'cahaya ibadat' yang berbunyi seperti guruh/petir dan bercahaya seperti cahaya matahari dibawa/diarak dengan penuh kemuliaan oleh para Malaikat Hafazah untuk ditapis kebersihannya daripada sifat-sifat mazmumah oleh tujuh orang malikat yang diamanahkan Allah berbuat demikian pada setiap pintu masuk tujuh lapisan langit.
Apabila dia mati kelak Allah tukarkan pula pahala 'cahaya ibadat' tersebut menjadi makhluk-makhluk seperti malaikat yang sangat cantik rupa parasnya, harum baunya dan mengkhabarkan perkhabaran baik pada tuannya bahawa dialah Roh Amalan Soleh semasa hidup di dunia dahulu. Siapakah yang menjadikan roh tersebut? Adakah roh tersebut diambil atau didatangkan khas dari Alam Roh?
[Lihat :vii. Sekiranya Malaikat Roh ada menyimpan roh manusia, siapa pula yang menyimpan roh malaikat? Ketika ditiupkan sangkakala pertama pada Hari Kiamat kelak semua makhluk akan mati termasuk Malaikat Roh. Sekiranya Malaikat Roh ada menyimpan roh, bagaimana pula keadaan roh yang disimpannya dan di manakah hendak diletak atau disimpannya?
KEMULIAAN MANUSIA, ROH AMALAN SOLEH DAN KEMULIAAN MALAIKAT]
i. Adab Hati Ketika Sakit Membawa Maut
اللَّهُ يَتَوَفَّى الأنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الأخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Maksudnya:
"Allah 'menguasai' roh (orang) ketika matinya dan 'menguasai' roh (orang) yang belum mati ketika tidurnya; maka Dia 'tahanlah' roh (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia 'melepaskan' roh yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir."
وَتِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلا الْعَالِمُونَMaksudnya :
[Surah سورة العنكبوت Al-Ankabuut : 43 ]i." Dan perumpamaan-perumpamaan ini Kami buatkan untuk manusia, dan tiada yang memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu."
Maksudnya :هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُو الألْبَابِ
ii." Dia-lah yang menurunkan al-Kitab (al-Quran) kepada kamu. Di antara (isinya) ada ayat-ayat yang muhkamaat, itulah pokok-pokok isi al-Quran dan yang lain (ayat-ayat) mutasyabihaat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti ayat-ayat yang mutasyabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah dan untuk mencari-cari ta'wilnya, pada hal tidak ada yang mengetahui ta'wilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: ' Kami beriman kepda ayat-ayat yang mutasyabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami'. Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal."
Dalam sebuah Hadis ada menjelaskan :[ Surah سورة آل عمران Ali 'Imran : 7 ]
" ان للقرءان ظاهرا وباطنا وحدا ومطلعا "
Sesungguhnya ada bagi al-Quran itu (makna) zahir dan (makna) batin (tingkatan makna tertingginya) dan (makna) perenggan (yang ada had perenggannya) dan (makna) mat’lak’ مطلع (iaitu kehasilan mafhum makna yang tertinggi).
i. Roh Orang Mati Boleh Balik ke Dunia?
iii. Beberapa Persoalan Tentang Ruh ]
************************************************************
Roh dan jasad manusia adalah seumpama si pengayuh dengan perahu untuk menyeberangi sungai atau tasik. Apabila si pengayuhnya selamat sampai ke destinasi yang dituju maka dia terus meninggalkan perahunya di tebingan. Maka tersadailah perahu tersebut di situ ditinggalkan hingga menjadi reput binasa kerana ia tidak lagi diperlukan oleh si pengayuhnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan