Khamis, 1 September 2011

KEBAHAGIAAN, KENIKMATAN dan KEINDAHAN HIDUP DI SYURGA






مَوْضِعُ سَوْطٍ فِي الْجَنَّةِ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا

                Maksudnya

"Satu tempat di syurga yang sebesar cemeti lebih baik daripada dunia dan seisinya.” [ HR al Bukhari ]





 

              

            بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
إِنَّ الْحَمْدَ للهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ ، وَنَعُوْذُ باِللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيْئَاِتِ أَعْمَالِلنَا , مَنْ يَهْدِهِ اللهِ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ . وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
                               أَمَّا بَعْـدُ  


مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ أُكُلُهَا دَآئِمٌ وِظِلُّهَا تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّعُقْبَى الْكَافِرِينَ النَّار 
                       Maksudnya : 
" Perumpamaan syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa ialah (seperti taman); mengalir sungai-sungai di dalamnya; buahnya tidak henti-henti sedang naungannya (demikian pula). Itulah tempat kesudahan bagi orang-orang yang bertaqwa; sedangkan tempat kesudahan bagi orang-orang yang kafir ialah neraka." 
 [ Al-Quran سورة الرعد‎‎ surah Ar-Ra'd: 35 ]
                                          ******************************
وَمَآ أَمْوَلُكُمْ وَلاَ أَوْلَـدُكُمْ بِالَّتِى تُقَرِّبُكُمْ عِندَنَا زُلْفَى إِلاَّ مَنْ ءَامَنَ وَعَمِلَ صَـلِحاًفَأُوْلَـئِكَ لَهُمْ جَزَآءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُواْ وَهُمْ فِى لْغُرُفَـتِ ءَامِنُونَ.
                                Maksudnya :
"Dan bukanlah sesekali harta dan bukan (pula) anak-anak   kamu yang mendekatkan kamu kepada (rahmat) Kami sedikitpun; tetapi orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, mereka itulah yang memperoleh balasan yang berlipat ganda disebabkan apa yang  telah mereka kerjakan; dan mereka aman sentosa di tempat-tempat yang tinggi (dalam syurga.)"
                             Al-Quran سورة سبأ  surah Saba' : 37 ]  
                                *************************** 
إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا 
                     Maksudnya :
 " Sesungguhnya lelaki dan perempuan yang muslim, lelaki dan perempuan yang mukmin, lelaki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, lelaki dan perempuan yang benar, lelaki dan perempuan yang khusyuk, lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."
                                Al-Quran سورة الأحزاب Al-Ahzab : 35

                         ***************************

                           إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ
                         " Sesungguhnya apa yang dijanjikan kepadamu itu pasti        terjadi."

                      [ Al-Quran surah سورة المرسلات  al-Mursalaat : 7 ]                          

وَعَنْ المُسْتَوْردِ بنِ شَدَّادٍ  رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قََالَ رَسُولُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :

مَا الدُّنْيَا في الآخِرَةِ إِلاَّ مِثْلُ مَا يَجْعَلُ أَحَدُكُمْ أُصْبُعَهُ فِي الْيَمِّ . فَلْيَنْظُرْ بِمَ يَرْجِعُ؟

رَوَاهُ مُسْلِمٌ

                          Maksudnya :

"Dari al-Mustaurid Ibn Syaddad ra. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: 

Tidaklah dunia ini dibandingkan dengan akhirat, melainkan seperti jari yang dicelupkan salah seorang di antara kalian ke dalam air laut lalu ditarik kembali. Lihatlah, seberapa banyak air yang melekat di jarinya itu."

                             [ HR Muslim ] 

 ***********************************************************

Kebenaran, keindahan dan kemuliaan agama Islam itu sangat luar biasa, begitu jelas dan nyata kerana melalui kitabullah al-Quran dan Hadis-hadis Rasullullah s.a.w. menceritakan segala hal yang berlaku sejak diadakan makhluk termasuk kejadian manusia, cara kehidupan di dunia yang diredhai Allah, apa yang berlaku di Alam Barzakh dan juga segala hal yang berkaitan dengan hari akhirat yang tidak diketahui sama sekali akan hakikatnya oleh manusia biasa.

Demikian juga al-Quran dan Hadis-hadis Rasullullah s.a.w. mengkhabarkan dengan jelas apa yang akan berlaku kepada setiap diri dan roh manusia [badan batin] apabila berhadapan dengan Sakratul-maut sebagai 'pintu' pertama yang mesti dilalui untuk menuju ke alam akhirat. Ini bererti akhirat itu 'tersangat hampir' dan pasti ditemui setiap diri manusia pada bila-bila masa apabila maut datang 'menjemputya'.

Adapun hal-hal yang berkaitan dengan hari akhirat tidak sesekali dapat dijangkau  oleh pemikiran manusia biasa tanpa panduan serta bimbingan wahyu Allah yang disampaikan melalui malaikat Jibrael Alaihisalam kepada Rasullullah s.a.w. untuk dikhabarkan kepada umat manusia dan jin agar mereka membuat persediaan secukupnya untuk berhadapan dengannya.

Ini bermakna Rasullullah s.a.w. adalah sebenar-benar 'Utusan' Allah Ar-Rahman Ar-Rahim untuk memberi pertunjuk yang benar dalam bidang Ilmu At-Tawhid, aqidah keimanan dan segala hal mengenai hari akhirat termasuk padang mahsyar, neraca penimbang amalan manusia, titian sirat  yang sangat panjang, sangat tajam dan lebih halus daripada rambut terbentang di atas permukaan api neraka yang mesti dilalui oleh setiap diri manusia, kolam 'haudh' Nabi Muhammad s.a.w., neraka dan syurga. Sebagaimana yang diperjelaskan di dalam al-Quran Allah tidak sesekali akan memperlihatkan kepada manusia biasa hal keadaan di akhirat atas hikmah dan rahsia tertentu sebagai ujian keimanan kepada manusia yang dijadikan untuk hidup sementara di dunia dan melaksanakan amanah yang diberikan. Firman Allah:
ما كانَ اللَّهُ لِيَذَرَ المُؤمِنينَ عَلىٰ ما أَنتُم عَلَيهِ حَتّىٰ يَميزَ الخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ۗ وَما كانَ اللَّهُ لِيُطلِعَكُم عَلَى الغَيبِ وَلٰكِنَّ اللَّهَ يَجتَبى مِن رُسُلِهِ مَن يَشاءُ ۖ فَـٔامِنوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۚ وَإِن تُؤمِنوا وَتَتَّقوا فَلَكُم أَجرٌ عَظيمٌ 
                                Maksudnya : 
"Allah tidak sesekali akan membiarkan orang-orang yang beriman dalam keadaan kamu sekarang, sehingga Dia menyisihkan yang buruk (munafik) dengan yang baik (mukmin).Dan Allah tidak akan sesekali memperlihatkan kepada kamu hal-hal yang ghaib, akan tetapi Allah memilih sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara Rasul-rasul-Nya. Oleh sebab itu berimanlah kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya; dan jika kamu beriman dan bertaqwa, maka bagimu pahala yang besar." 
    [  Al-Quran سورة آل عمران surah Ali 'Imran : 179 ]
Namun atas sifat Ar-Rahman, Ar-Rahim, Maha Pemurah lagi Maha Bijaksana, Allah Taala telah mentakdirkan Rasullullah s.a.w. mengalami sendiri dengan roh dan jasad dalam keadaan jaga (bukan mimpi)  peristiwa malam Isra' dan Mikraj. Melalui peristiwa mukjizat besar tersebut Rasullullah s.a.w. telah dibawa oleh haiwan yang didatangkan khas daripada syurga bernama Al-Buraq untuk dijadikan kenaikan perjalanan Isra' baginda daripada Masjidil Haram, Mekah ke Masjidil Aqsa di Baitul Muqadis dan Mikraj ke langit hingga sampai ke Sidratul Muntaha yang berada di hadapan Al-'Arasy
Rasullullah s.a.w. juga telah dibawa oleh Al-Buraq masuk ke dalam syurga dan melihat sendiri dengan mata kepala baginda (dalam keadaan sedar dan bukan mimpi dengan jasad dan roh) akan hal keadaan sebenar yang terdapat di dalam syurga seperti yang dimaksudkan di dalam Hadis Rasulullah s.a.w. :
" Dan kata Annas: Sabda Rasulullah s.a.w. : Tatkala di Isra'kan denganku, aku memasuki syurga suatu tempat namanya Al-Badigh, di atasnya khemah-khemah daripada luk-luk (mutiara) dan zabrijad dan yaqut yang merah. Maka kata mereka:   Assalamualalaikum wahai Rasulullah. Maka aku kata (kepada Malaikat Jibrael A.S):  Apa dia seruan ini? Ia (Jibrael ) berkata : Mereka ialah perempuan-perempuan bidadari yang hanya tinggal pada 'khemah-khemah' sahaja, minta izin mereka kepada Tuhan mereka untuk memberi salam, kepada engkau. Maka Dia mengizinkan bagi mereka dan jadilah mereka berkata: Kami sangat-sangat meredai, maka kami tiada marah selama-lamanya.........[hingga akhir maksud hadis].
Dalam maksud Hadis ang lain diperjelaskan hal keadaan khemah-khemah di dalam syurga yang tidak sesekali menyamai sedikitpun dengan 'khemah' yang dimaksudkan dan difahami di dunia: 
"Disebut oleh Imam Ahmad yang diriwayatkan oleh Sahar bin Saad yang menyebut, Rasulullah s.a.w bersabda: 'Orang yang masuk ke dalam syurga akan melihat khemah-khemah sebagaimana kalian melihat bintang-bintang yang bergemerlapan di dada langit'. Cantiknya khemah-khemah ini seperti melihat ia berterbangan seperti bintang-bintang membelah malam, demikian juga cantiknya ahli-ahli syurga itu. 
Daripada Abdullah bin Qais, Rasulullah s.a.w menyebut lagi: 'Khemah daripada mutiara itu berterbangan yang menjulang ke langit, jarak di antaranya setinggi 30 hasta. Di setiap sudut di dalam khemah itu terdapat keluarga-keluarga mukmin dan masing-masing tidak dapat melihat di antara penghuni khemah yang lain'.”
Peristiwa ini dapat mentahqikkan lagi kebenaran syurga sudah wujud dan Rasullullah s.a.w. memasuki dan melihat sendiri dengan mata kepalanya dengan jasad dan roh dalam keadaan jaga [bukan mimpi] untuk mengesahkan hal-hal syurga yang berulang-ulang kali disebut di dalam al-Quran.
Sebagaimana yang dijelaskan di dalam al-Quran dan Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. Nabi Adam Alaihisalam adalah bapa manusia yang asal kejadiannya daripada tanah telah memulakan kehidupannya di dalam syurga bersama isterinya Siti Hawa sebelum diperintahkan turun ke bumi atas sebab-sebab yang termaklum.
Demikian juga terdapat Hadis Rasulullah s.a.w yang menjelaskan bahawa batu Hajar Aswad yang terdapat di Kaabah Baitullah itu didatangkan dari syurga sebagaimana yang dimaksudkan :


عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « نَزَلَ الْحَجَرُ الأَسْوَدُ مِنَ الْجَنَّةِ وَهُوَ أَشَدُّ بَيَاضًا مِنَ اللَّبَنِ فَسَوَّدَتْهُ خَطَايَا بَنِى آدَمَ »
                    Maksudnya :
"Dari Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma, ia berkata bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: 'Hajar Aswad turun dari syurga padahal batu tersebut begitu putih lebih putih daripada susu. Dosa manusialah yang membuat batu tersebut menjadi hitam'." [ HR. Tirmidzi ]


Justeru manusia biasa termasuk orang Islam tidak sesekali boleh membuat tafsiran sendiri terhadap kalimah 'syurga' yang banyak disebut di dalam al-Quran dan Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. atau membuat apa juga andaian-andaian, perpsi, khayalan imaginasi atau mereka-reka sendiri mengikut munasabah atau logik akal mereka.  Adalah menjadi kebiasaan bagi orang-orang  yang tidak beriman mengatakan atau membuat andaian bahawa syurga itu tidak wujud atau belum wujud atau syurga itu sama seperti apa yang terdapat di dunia atau perumpamaan-perumpamaan lain yang bertentangan dengan apa yang diperjelaskan di dalam al Quran dan Hadis-hadis Rasulullah s.a.w.

Terdapat beberapa nama syurga yang disebut dalam al-Quran. Antaranya ialah: 

i.    Darussalam (دَارُ السَّلامِ) 
وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
            Maksudnya :
"Dan Allah menyeru (manusia) ke Darussalam (yakni syurga), dan memimpin orang yang dikhendaki-nya kepada jalan yang lurus". 
 [ Surah Yunus : 25 ]
ii.    Jannatul Khuld (جَنَّةُ الْخُلْدِ 
قُلْ أَذَٰلِكَ خَيْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ ۚ كَانَتْ لَهُمْ جَزَاءًوَمَصِيرًا. 
                 Maksudnya :
"Katakanlah : "Apa (azab) yang seperti itukah yang baik, atau syurga yang kekal, yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa? Dia sebagai balasan dan tempat kembali bagi mereka."  
 [ Surah al-Furqan : 15 ]
iii.  Jannatul Ma’wa (جَنَّةُ الْمَأْوَى)   
أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوَىٰ نُزُلًا بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 
                   Maksudnya :
"Adapun orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, maka bagi mereka mendapat syurga-syurga tempat kediaman, merupakan pahala pada apa yang telah mereka kerjakan."
           [ Surah As-Sajadah : 19  ]

iv.  Darul Muqamah (دَارَ الْمُقَامَةِ 
 وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ (34) الَّذِي أَحَلَّنَا دَارَ الْمُقَامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لا يَمَسُّنَا فِيهَا نَصَبٌ وَلا يَمَسُّنَا فِيهَا لُغُوبٌ (35
                Maksudnya :
"Dan berkatalah mereka : Segala puji bagi Allah yang telah menghapus (rasa) dukacita dari kami. Sesungguhnya Tuhan kami adalah Maha Pengmpun lagi Maha Mensyukuri. (34)
Yang memberi tempat kami di dalam tempat yang kekal (syurga) dan kurnia-Nya. (35)"
              [ Surah Faathir : 34-35 ] 

v.    Jannatu ‘Adn (جَنَّاتِ عَدْنٍ)  
جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا اْلاَ نْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ جَزَاءُ مَنْ تَزَكَّىٰ 
               Maksudnya :
i."(Yakni) syurga 'Adn yang dibawahnya mengalir sungai-sungai, di dalamnya mereka kekal. Dan itulah (merupakan) balasan bagi orang yang ( dalam keadaan ) bersih ( saat di dunianya dari berbagai dosa )."
                      [Surah Thaaha : 76 ]
جَنَّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَةً اْلاَ لَهُمُ بْوَابُ
      Maksudnya :  
ii."(Iaitu) syurga 'Adn yang pintu-pintunya terbuka bagi mereka".
                   [Surah Sahaad : 50 ] 

vi.   Maq’adu Shidq (مَقْعَدِ صِدْقٍ 
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ (54) فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ
                Maksudnya :
 “Sungguh, orang-orang yang bertaqwa berada dalam taman-taman dan sungai-sungai, (54) di tempat yang disenangi di sisi Tuhan Yang Maha Kuasa."(55)
             [Surah Al-Qamar : 54-55]
vii.  Qadama Shidq (قَدَمَ صِدْقٍ 
                وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ
                 Maksudnya :
“Berilah peringatan kepada manusia dan gembirakanlah orang-orang yang beriman bahwa mereka mempunyai kedudukan yang tinggi di sisi Tuhan kalian.” 
             [ Surah Yunus : 2]
viii. Al-Maqamul Amin (مَقَامٍ أَمِينٍ)  
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ
                Maksudnya :
"Sesungguhnya orang-orang yang bertawakal tinggal  di dalam tempat yang aman (syurga)."
             [ Surah Ad-Dukhan : 51 ]

ix. Jannatun Na’im (جَنَّاتُ النَّعِيمِ 
الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ 
              Maksudnya :
i." Maka orang-orang beriman dan mengerjakan amal soleh ada di dalam syurga yang penuh kenikmatan".
                      [Surah Al-Hajj : 56  ]
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ 
                 Maksudnya :
ii."Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, bagi mereka bakal mendapat syurga yang penuh kenikmatan". 
               [Surah Luqman : 8 

x. Janntul Firdaus (جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ )
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُ لاً
             Maksudnya :
i."Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh bagi mereka adalah syurga Firdaus menjadi tempat tinggal."
                [ Surah Al-Kahfi : 107 ]  
 وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (9) أُولَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ (10) الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (11
                  Maksudnya :
ii."Dan orang-orang yang memelihara solat. (9)
Mereka itu adalah orang-orang yang akan mewarisi, (10)
(iaitu) yang akan mewarisi syurga Firdaus, mereka kekal di dalamnya." (11)
                     [ Surah Al-Mu'minun : 9-11

Firman Allah di dalam al-Quran tidak memperjelaskan secara terperinci akan hal keadaan keindahan dan kenikmatan yang tersaedia di dalam syurga. Namun demikian manusia yang hidup di dunia diberikan gambaran umum mengenai hal keadaan di dalam syurga dengan membandingkannya dengan hal keadaan dan keindahan-keindahan serta kenikmatan hidup yang terdapat di dunia. Antaranya ialah:
 أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ (11) فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (12) ثُلَّةٌ مِنَ الأوَّلِينَ (13) وَقَلِيلٌ مِنَ الآخِرِينَ (14) عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَةٍ (15) مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ (16) يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ (17) بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ (18) لا يُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلا يُنْزِفُونَ (19) وَفَاكِهَةٍ مِمَّا يَتَخَيَّرُونَ (20) وَلَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُونَ (21) وَحُورٌ عِينٌ (22) كَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ (23) جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (24)
                       Maksudnya :
i." Mereka itulah orang yang didekatkan (kepada rahmat Allah).(11)  
Berada (tinggal tetap) dalam syurga-syurga kenikmatan. (12) 
(Di antaranya) segolongan besar daripada orang-orang terdahulu,(13)  
dan segolongan kecil daripada orang-orang yang kemudian. (14) 
(Mereka berada di dalam syurga) di atas takhta-takhta kebesaran yang bertatahkan emas dan permata,(15)  
Sambil berteleku di atasnya berhadap-hadapan. (16) 
Mereka dikelilingi (dilayani) oleh anak-anak muda yang tetap muda, (17) 
Dengan membawa gelas, cerek dan piala berisi minuman yang diambil dari mata air yang menglir,(18) 
mereka tidak pening kerananya dan tidak pula mabuk,(19) 
dan buah-buahan dari apa yang mereka pilih,(20) 
dan daging burung dari apa yang mereka inginkan.(21)  
Dan (di dalam syurga itu) ada bidadari-bidadari yang bermata jeli,(22) 
laksana mutiara yang tersimpan baik.(23) 
Sebagai balasan bagi apa yang telah mereka kerjakan."(24)
                         [ Surah  سورة الواقعة al-Waaqiah : 11-24  ]




 

[Firman Allah dalam al-Quran ada menyebut nama buah-buahan yang tersedia di dalam taman-taman syurga. Namun buah-buahan di dalam syurga tidak sedikitpun menyamai kenikmatan serta kelazatan segala buah-buahan yang terdapat di dunia walaupun mempunyai nama yang sama seperti anggur, tin, zaitun, delima, pisang dan kurma.]



Pokok-pokok kurma yang terdapat di dalam syurga mempunyai bentuk dan keadaan serta kelazatan yang teramat luar biasa sebagaimana Abdullah bin Al-Mubarak, Ibnu Abi Hatim, Ibnu Abid Dunya dan Al-Hakim meriwayatkan perkataan Ibnu Abbas r.a. yang bermaksud :"Pokok kurma syurga itu batangnya daripada permata zamrud yang hijau, pangkal-pangkal pelepahnya daripada emas yang merah dan setiap satu pelepahnya menjadi pakaian penghuni syurga, daripadanyalah pakaian dan perhiasan-perhiasan mereka dipotong dan dijahit. Manakala buahnya seperti tempayan, lebih putih daripada susu, lebih manis daripada madu dan lebih lembut daripada buih dan tiada mempunyai benih.


وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
                         Maksudnya :
ii."Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahawa bagi mereka disediakan syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam syurga-syurga itu mereka mengatakan: 'Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu.' Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci, dan mereka kekal di dalamnya."
                                [ Surah سورة البقرة Al-Baqarah : 25 ]
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلا ظَلِيلا 
                         Maksudnya :
iii."Dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan-amalan soleh, kelak akan Kami masukkan mereka ke dalam syurga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai; kekal mereka di dalamnya; mereka di dalamnya mempunyai isteri-isteri yang suci, dan Kami masukkan mereka ke tempat yang teduh lagi nyaman."
                         [Surah  سورة النساء An-Nisaa' :57
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُبَوِّئَنَّهُمْ مِنَ الْجَنَّةِ غُرَفًا تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا نِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ (58) الَّذِينَ صَبَرُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (59 
                       Maksudnya :
iv." Dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan-amalan soleh, sesungguhnya akan Kami tempatkan mereka pada tempat-tempat yang tinggi di dalam syurga, yang mengalir sungai-sungai di bawahnya, mereka kekal di dalamnya. Itulah sebaik-sebaik pembalasan bagi orang-orang yang beramal. (58) 
(Iaitu) yang bersabar dan bertawakkal kepada Tuhannya." (59)
                              [Surah Al-Ankabut سورة العنكبوت : 58-59
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاعِمَةٌ (8) لِسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ (9) فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ (10) لا تَسْمَعُ فِيهَا لاغِيَةً (11) فِيهَا عَيْنٌ جَارِيَةٌ (12) فِيهَا سُرُرٌ مَرْفُوعَةٌ (13) وَأَكْوَابٌ مَوْضُوعَةٌ (14) وَنَمَارِقُ مَصْفُوفَةٌ (15) وَزَرَابِيُّ مَبْثُوثَةٌ (16
                     Maksudnya :
v." Banyak muka pada hari itu berseri-seri, (8)
merasa senang kerana usahanya, (9)
dalam syurga yang tinggi,(10) 
tidak kamu dengar di dalamnya perkataan yang tidak berfaedah.(11) 
Di dalamnya ada mata air yang mengalir.(12) 
Di dalamnya ada takhta-takhta yang ditinggikan, (13)
dan gelas-gelas yang terletak (berhampirannya),(14 )
dan bantal-bantal sandaran yang tersusun, (15)
dan permaidani-permaidani yang terhampar."(16)
                      [ Surah سورة الْغاشِيَةِ Al-Ghaasyiyah : 8-16  ]

إِنَّ الأبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ    (22) عَلَى الأرَائِكِ يَنْظُرُونَ (23) تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ (24) يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ (25) خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ (26) وَمِزَاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ (27)عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ (28

                Maksudnya:
vi." Sesungguhnya orang yang berbakti itu benar-benar berada dalam kenikmatan yang besar ( syurga), ( 22)
mereka ( duduk) di atas dipan-dipan sambil memandang.  (23 )
Kamu dapat mengetahui dari wajah merka kesenangan hidup mereka yang penuh kenikmatan. ( 24 )
Mereka diberi minuman dari khamar murni yang dilak  (tempatnya), ( 25 )
laknya adalah kasturi; dan untuk yang demikian itu hendaknya orang berlumba-lumba. ( 26 )
Dan campuran khamar murni itu adalah tasnim, ( 27 )
( iaitu) mata air yang minum daripadanya orang-orang yang 'didekatkan' kepada Allah." ( 28 )

                      [ Surah  سورة المطفّفين al-Muthaffifin : 22-28 ]

Sungguhpun tidak diperjelaskan secara khusus mengenai ukuran keluasan syurga tetapi di dalam al-Quran ada menerangkan seperti berikut :
وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ (133) الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (134 
                  Maksudnya:
i. "Dan bersegeralah kamu kepada keampunan dari Tuhan mu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi; yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa.(133)
(Iaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya)baik di waktu lapang mahu pun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat  kebajikan."(134)
                      [  Surah سورة آل عمران Ali 'Imran : 133-134
سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالأرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ 
Maksudnya :
ii. "Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) keampunan dari Tuhan mu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasulNya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai kurniaan yang besar."  
        [ Surah سورة الحديد‎‎ al-Hadid : 21 ]

Dalam sebuah Hadis  Rasulullah s.a.w. ada menjelaskan hal keluasan syurga dan syurga Firdaus :

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,:
إِنَّ فِي الْجَنَّةِ مِائَةَ دَرَجَةٍ أَعَدَّهَا اللَّهُ لِلْمُجَاهِدِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ مَا بَيْنَ الدَّرَجَتَيْنِ كَمَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ، فَإِذَا سَأَلْتُمُ اللَّهَ فَاسْأَلُوهُ الْفِرْدَوْسَ فَإِنَّهُ أَوْسَطُ الْجَنَّةِ وَأَعْلَى الْجَنَّةِ أُرَاهُ فَوْقَهُ عَرْشُ الرَّحْمَنِ ، وَمِنْهُ تَفَجَّرُ أَنْهَارُ الْجَنَّةِ

                         Maksudnya : 

"Di syurga itu terdapat seratus (100) tingkatan, Allah menyediakannya untuk para mujahid di jalan Allah, jarak antara keduanya seperti antara langit dan bumi. Oleh itu, jika kalian meminta kepada Allah, mintalah Firdaus, kerana sungguh dia adalah syurga yang paling tengah dan paling tinggi. Di atasnya ada 'Arasy milik Allah Ar-Rahman, dan darinya sumber sungai-sungai di syurga.” [HR. Bukhari & Ibnu Hibban ]
Firman Allah di dalam surah سورة الـنحـم An-Najm ayat 13-18 memberikan sedikit gambaran tentang lokasi syurga " Janntul Ma'wa" yang berdekatan dengan Sidratil Muntaha yang dikunjungi Rasulullah s.a.w pada malam peristiwa Isra' dan Mikraj seperti yang termaklum : 
 وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى (13) عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى (14) عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى (15) إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَى (16) مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى (17) لَقَدْ رَأَى مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى (18
                 Maksudnya :
" Dan sesungguhnya Muhammad telah melihat Jibril itu (dalam rupanya yang asli) pada waktu yang lain, (13) 
(iaitu) di Sidratil Muntaha. (14) 
Berhampirannya ada syurga tempat tinggal  (Janntul Ma'wa ), (15) 
(Muhammad melihat Jibril ) ketika Sidratil Muntaha diliputi oleh sesuatu yang meliputinya. (16) 
Penglihatannya (Muhammad) tidak berpaling dari yang dilihatnya itu dan tidak (pula) melampauinya. (17) 
Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) Tuhannnya yang paling besar. (18)
 Dalam surah سورة آل عمران Ali 'Imran ayat  136  diperjelaskan pula :

أُوْلَـئِكَ جَزَآؤُهُمْ مَّغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَجَنَّـتٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الاٌّنْهَـرُ خَـلِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَـمِلِينَ

                     Maksudnya :
" Mereka itu balasannya ialah keampunan dari Tuhan mereka dan syurga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya dan itulah sebaik-baik pahala orang-orang yang beramal.
Firman Allah yang terkandung di dalam al-Quran surah سورة الرحمن Ar-Rahman pula menceritakan berulang-ulang kali mengenai hal keadaan keindahan, kebahagian dan kenikmatan di dalam syurga yang teramat luar biasa. Antaranya adalah seperti yang dimaksudkan di dalam ayat-ayat 54-60:
مُتَّكِئِينَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَجَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ (54) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (55) فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلا جَانٌّ (56) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (57) كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ (58) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (59) هَلْ جَزَاءُ الإحْسَانِ إِلا الإحْسَانُ (60
                      Maksudnya :
"Mereka bertelekan di atas permadani yang sebelah dalamnya dari sutera. Dan buah-buahan kedua syurga itu dapat (dipetik) dari dekat.(54)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?.(55)
Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka) dan tidak pula oleh jin.(56) 
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(57)
Seakan-kan bidadari itu permata yakut dan marjan.(58)
Maka nikmat Tuhan kamu kamu yang manakah yang kamu dustakan?.(59)
Tidak ada balasan kebaikan kecuali kebaikan (pula)."(60)                  
Hal keindahan dan kenikmatan syurga diperjelaskan juga pada ayat-ayat 62-78 dalam surah yang sama yang dikhaskan kepada orang-orang mukmin yang soleh dari golongan istimewa ahli Al-Muqarrabun (الْمُقَرَّبُونَ ) dan Ashabulyamin (أَصْحَابُ الْيَمِينِ).

[Lihat :Pengertian Al-Muraqabah dan Golongan Ahli Al-Muqarrabin ]

Kenikmatan hidup di dalam syurga yang tidak terhingga pada setiap detik itu adalah berkekalan selama-lamanya tanpa kesudahan berbanding terlalu 'sedikit' sahaja kebahagian dan kenikmatan hidup di dunia yang pasti diakhiri pula dengan KEMATIAN. Firman Allah di dalam surah سورة الدخان  Ad-Dukhan ayat 51-57 diperjelaskan hakikat ini  :

إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ (51) فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ (52) يَلْبَسُونَ مِنْ سُنْدُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُتَقَابِلِينَ (53) كَذَلِكَ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ (54) يَدْعُونَ فِيهَا بِكُلِّ فَاكِهَةٍ آمِنِينَ (55) لا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلا الْمَوْتَةَ الأولَى وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ (56) فَضْلا مِنْ رَبِّكَ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (57)
                        Maksudnya :
" Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa berada di dalam tempat yang aman (syurga), (51)
(iaitu) di dalam taman-taman dan mata air-mata air;(52)  
mereka memakai pakaian sutera yang halus dan sutera yang tebal,(duduk) berhadap-hadapan,(53)  
demikianlah. Dan Kami berikan kepada mereka bidadari. (54)
Di dalamnya mereka meminta segala macam buah-buahan dengan aman (dari segala kekuatiran/kekurangan/kehabisan), (55)
mereka TIDAK akan merasakan MATI di dalamnya (syurga) kecuali MATI (ketika) hidup di dunia. Dan Allah memelihara mereka dari azab neraka,(56) 
sebagai kurniaan dari Tuhanmu. Yang demikian itu adalah keberuntungan yang besar."(57)

Allah yang menjadikan setiap makhluk-Nya teramat memahami naluri fitrah hidup manusia yang ingin serta amat berhajat kepada segala kenikmatan hidup di dunia. Namun demikian Allah berulang-ulang kali memberi peringatan dan menjanjikan ganjaran balasan syurga kepada hamba-hamba-Nya yang mentaati segala suruhan-Nya dan menghiburkan hati hamba-hamba-Nya yang bertaqwa serta sabar menghadapi berbagai-bagai jenis ujian duniawi dengan janji-janjiNya sebagaimana Firman-Nya di dalam al-Quran: 
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ (14) قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (15) الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (16الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالأسْحَارِ (17
                     Maksudnya :
i."Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu : wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia; dan di sisi Allah juga tempat kembali yang lebih baik (syurga). (14) 
Katakanlah : 'Inginkah aku khabarkan kepada mu apa yang lebih baik dari yang demikian itu?'. Untuk orang-orang yang bertaqwa (kepada Allah), pada sisi Tuhan mereka ada syurga yang mengalir sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan (ada pula) isteri-isteri yang disucikan serta keredaan Allah. Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya ." (15)
(Iaitu) orang-orang yang berdoa : 'Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami dari seksa neraka.' (16) 
(Iaitu ) orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap taat, yang menafkahkan hartanya (di jalan Allah), dan yang memohon ampun di waktu sahur." (17) 
                    [  Surah سورة آل عمران  Ali 'Imran : 14-17 ]
أُولَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلامًا 
                     Maksudnya :
ii." Mereka itulah orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi (dalam syurga) kerana kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya."
                   [ Surah  سورة الفرقان‎‎ Al-Furqaan : 75 ]
وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِيرًا (12) مُتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الأرَائِكِ لا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْسًا وَلا زَمْهَرِيرًا (13) وَدَانِيَةً عَلَيْهِمْ ظِلالُهَا وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِيلا (14) وَيُطَافُ عَلَيْهِمْ بِآنِيَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَأَكْوَابٍ كَانَتْ قَوَارِيرَا (15) قَوَارِيرَ مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِيرًا (16) وَيُسْقَوْنَ فِيهَا كَأْسًا كَانَ مِزَاجُهَا زَنْجَبِيلا (17) عَيْنًا فِيهَا تُسَمَّى سَلْسَبِيلا (18) وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ إِذَا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَنْثُورًا (19) وَإِذَا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيمًا وَمُلْكًا كَبِيرًا (20) عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا (21) إِنَّ هَذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُورًا (22)
                     Maksudnya :
iii."Dan dia memberi balasan kepada mereka kerana kesabaran mereka (dengan) syurga dan (pakaian) sutera, (12)  
di dalamnya mereka duduk bertelakan di atas dipan, mereka tidak merasakan di dalamnya (panas teriknya) matahari dan tidak pula dingin yang bersangatan. (13)  
Dan naungan (pohon-pohon syurga itu) dekat di atas mereka dan buahnya dimudahkan memetiknya semudah-mudahnya. (14)  
Dan diedarkan kepada mereka bejana-bejana dari perak dan piala-piala yang bening laksana kaca, (15)  
(iaitu) kaca-kaca (yang terbuat ) daripada perak yang telah diukur dengan sebaik-baiknya. (16) 
Di dalam syurga itu mereka diberi minum segelas (minuman) yang campurannya adalah jahe. (17) 
(Yang didatangkan dari) sebuah mata air syurga yang dinamakan salsabil. (18) 
Dan mereka dikelilingi oleh pelayan-pelayan muda yang sentiasa muda. Apabila kamu melihat mereka, kamu akan mengira mereka laksana mutiara yang bertaburan. (19) 
Dan apabila kamu melihat mereka di sana (syurga), nescaya kamu akan melihat berbagai-bagai macam kenikmatan dan kerajaan yang besar. (20) 
Mereka memakai pakaian sutera halus yang hijau dan sutera tebal dan dipakaikan kepada mereka gelang terbuat daripada perak, dan Tuhan memberikan kepada mereka minuman yang bersih. (21)  
Sesungguhnya ini adalah balasan untukmu dan usahamu adalah disyukuri (dikurniai balasan)." (22)
                    [Surah سورة الإنسان  Al-Insan : 12- 22 ]

                    Hanya gambar hiasan . Ia bukan gambaran suasana  dewan hidangan di syurga tetapi hanya   suasana yang terdapat di Hotel Taj Falaknuma Hyderabad, India.     

Di dalam Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. juga banyak memberikan gambaran bahawa keluasan milik syurga bagi seseorang ahli syurga itu adalah mengikut martabat, ganjaran dan bahagian masing-masing. Ada yang memiliki seluas 100 tahun sejauh pemandangan mata dan seterusnya mengikut balasan dan darjat masing-masing. Ini menunjukkan bahawa syurga itu tersangat luas, jauh lebih luas daripada segala lapisan langit dan bumi. 
Kesemuanya ini dijadikan Allah dengan Qadrat-Nya yang Qadim dan Allah Maha Berkuasa mengadakannya berbetulan dengan Ilmu dan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali sebagai balasan kepada hamba-hamba-Nya yang taat, bersabar menghadapi ujian, penuh tawakkal dan bertaqwa. Di dalam Hadis Rasulullah s.a.w ada menjelaskan :
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : قال الله تعالى: أعددت لعبادي الصالحين، ما لا عين رأت، ولا أذن سمعت، ولا خطر على قلب بشر . فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 
                       Maksudnya :
i."Rasulullah s.a.w bersabda bahwa Allah s.w.t berfirman : 'Aku menyiapkan untuk hamba-hambaKu yang soleh apa-apa yang belum pernah dilihat oleh benak manusia. Oleh kerana itu bacalah kamu ayat: فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 
[Yang bermaksud:'Seorangpun tidak mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka iaitu (bermacam-macam nikmat) yang menyedapkan pandangan mata sebagai balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan]'." (Al-Quran surah As-Sajdah: 17). [HR Bukhari]
                                Nabi s.a.w bersabda:
مَوْضِعُ سَوْطٍ فِي الْجَنَّةِ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا
                            Maksudnya
ii." Satu tempat di syurga yang sebesar cemeti itu lebih baik daripada dunia dan seisinya" [HR Al-Bukhari]
Di samping itu terdapat juga beberapa Hadis Rasullullah s.a.w. yang memberikan huraian dan gambaran lebih jelas terhadap ayat-ayat al-Quran akan hal keadaan di dalam syurga mengenai segala nikmat dan keindahan syurga. Rumusan maksud Hadis-hadis berikut adalah sebahagian daripada penjelasan untuk memberikan gambaran bagaimanakah hal keadaan sebenar yang terdapat di syurga itu. Antaranya ialah :
i.  Meriwayatkannya oleh Al-Bukhari pada al-sahih kata Ibnu Abbas :  Bermula khemah itu ialah mutiara yang berongga pada satu parsakh kepada satu parsakh yang lain ada baginya empat ribu pintu daripada emas.
ii.  Daripada Said bin Jabil daripada Subaan katanya, sabda Rasullullah s.a.w. : Barangsiapa beriktikaf dirinya dalam masjid di antara Maghrib dan Isyak kerana menunggu sembahyang Isyak berjemaah, tidak ia berkata-kata melainkan dengan sembahyang atau membaca al-Quran, maka adalah hak di atas Allah SWT membinakan baginya dua buah istana dalam syurga, (jarak jauh) tiap-tiap satu daripada duanya itu seratus (100) tahun perjalanan dan ditanam di antara keduanya itu barang-barang tanaman [ yang sangat luar biasa kecantikan dan keindahannya] yang jikalau sekiranya mengelilingi oleh ahli dunia nescaya memuatkan (kesemua) mereka.
iii.  Sabda Rasullullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh 'Aisyah r.a.: Bahawasanya seafdhal-afdhal daripada sembahyang di sisi Allah ialah sembahyang Maghrib, tidak Ia menggugurkannya daripada orang musafir dan tidak daripada orang yang bermukim. Dia memulakan dengannya sembahyang malam dan dia menjelaskannya dengan sembahyang siang hari. Maka barangsiapa sembahyang Maghrib dan ia sembahyang (sunat) dua rakaat kemudiannya nescaya Allah SWT membinakan baginya dua buah  istana dalam syurga. Kata yang meriwayatkan Hadis ini : tiada aku tahu daripada emas atau daripada perak.
iv.  Dan meriwayatkan oleh Annas bin Malik daripada Nabi Muhammad s.a.w. bahawasanya dia bersabda : 'Barangsiapa sembahyang pada hari Isnin 12 rakaat, dia membaca pada tiap-tiap rakaat surah Al-Fatihah dan ayat Al-Kursi satu kali, apabila telah selesai dia membaca 12 kali surah al-Ikhlas Qul Huallah Hu Ahad ( قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ) dan beristigfar 12 kali , nescaya diserukan pada Hari Kiamat : di mana si polan bin si polan.... hendaklah dia berdiri mengambil pahalanya daripada Allah Azawajalla, maka awal-awal barang yang dikurniakan daripada pahala itu ialah seribu pakaian perhiasan dan dimahkotakan lalu dikatakan padanya : masuklah oleh mu akan syurga. Maka menerimai sambutan kedatangannya oleh 100,000 orang malaikat yang berserta tiap-tiap seorang malaikat itu satu hadiah yang mereka memuliakannnya hingga mengelilingi di atas 1000 buah istana yang diperbuat daripada jenis cahaya yang bergermelapan'.
v. Meriwayatkan oleh Anas r.a. bahawasanya Rasullullah s.a.w. bersabda : Bermula berpagi-pagi atau berpetang-petang pada perang fisabilillah adalah lebih baik daripada dunia dan segala barang yang ada di dalamnya dan tempat letak tapak kaki panah seseorang kamu itu ialah daripada syurga dan lebih baik daripada dunia dengan segala barang yang ada di dalamnya. Jika sekiranya seorang perempuan daripada perempuan-perempuan ahli syurga itu menjenguk kepada bumi nescaya mencerahkan cahaya dan memenuhi barang apa yang ada di antara keduanya itu akan keharuman baunya. Kain tudungnya yang berada di atas kepalanya itu lebih baik daripada dunia yang ada padanya. 
vi.  Adapun barang minuman di dalam syurga adalah seperti yang dimaksudkan Hadis Rasullullah s.a.w. : Kata Al-Darda' r.a. pada Firman Allah SWT yang bermaksud : Penyudahan itu kasturi, katanya iaitu suatu barang minuman yang putih seperti perak yang jikalau sekiranya seorang lelaki daripada ahli dunia memasukkan tangan ke dalamnya kemudian ia mengeluarkannya nescaya tidak tertinggal suatu apa pun barang yang ada mempunyai roh melainkan mendapati bau keharuman.
vii.  Berkata seorang Yahudi pada Rasullullah s.a.w. (bagaimana pula hal) jika sekiranya orang yang makan dan minum ada baginya hajat (sudah kenyang). Sabda Rasullullah s.a.w. : Adapun hajat mereka (sudah kekenyangan ) peluhnya melimpah keluar daripada kulit-kulit badannya yang bau harum seperti kasturi dan tiba-tiba perutnya menjadi kempis.[maksudnya segala barang makanan di syurga yang dinikmati oleh ahli-ahli syurga tidak menjadi hampas najis yang mesti dikeluarkan seperti hukum tabi'ie hidup di dunia, tetapi bertukar menjadi peluh yang berbau harum kasturi.]
يُطَافُ عَلَيْهِمْ بِصِحَافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الأنْفُسُ وَتَلَذُّ الأعْيُنُ وَأَنْتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ 
                    Maksudnya :
" Diedarkan kepada mereka piring-piring dan piala-piala daripada emas dan di dalam syurga itu terdapat segala apa yang diingini oleh hati dan sedap (dipandang) mata dan kamu kekal di dalamnya." 
                           [Al-Quran surah سورة الزخرف‎‎ Az-Zukhruf : 71 ]
viii.  Dan kata Ibnu Mas'ud, sabda Rasullullah s.a.w. : Bahawasanya engkau melihat pada burung dalam syurga lalu kau ingin memakannya, burung itu pun jatuh di hadapan engkau dalam keadaan yang sudah siap bermasak.

                 [Hanya gambar hiasan sahaja yang tidak sesekali seperti  kuda terbang di syurga]

ix.  Datang seorang lelaki pada Rasullullah s.a.w. dan bertanya kepada baginda: Adakah di dalam syurga itu ada kuda, aku ingin kepadanya. Sabda Rasullullah : Jika engkau gemari yang demikian itu nescaya didatangkan kepada engkau dengan kuda tunggangan daripada yaqut merah , ia menerbangkan kau di dalam syurga barang ke mana sahaja yang engkau kehendaki.
x.  Sabda Rasullullah s.a.w.: Bahawasanya ahli syurga itu muda belia, putih bercahaya, berambut elok, bercelak mata, berumur 33 tahun di atas kejadian Adam a.s., tingginya 60 hasta dan lebarnya 7 hasta mengikut ukuran (tubuh badan) Adam a.s.
xi.  Keluasan syurga yang dimiliki seseorang ahli syurga pula adalah : ......dan kata Mujahid bahawasanya sekurang-kurang ahli syurga itu pangkat martabat bagi mereka memiliki syurga sejauh 1000 tahun sejauh pemandangan mata yang terjauh dapat dilihatnya. Dan yang lebih tinggi martabat mereka ialah orang 'melihat Tuhannya pada pagi dan petang'....... Dan ada tersebut pula bahawasanya keharuman baunya didapati daripada perjalanan 500 tahun...
xii.  Maka kata Jarir bin Abdullah kepada Salman Al-Farisi:  Wahai bapa Abdullah di  mana pohon tamar dan di mana pohon kayu? Ia berkata : Pangkalnya luk-luk (mutiara) dan emas dan di atasnya buah-buahan. 
       xiii.  Kata Abu Hurairah : Sabda Rasulullah s.a.w. : 
Bahawasanya kota syurga itu ialah batu-bata daripada perak dan batu-bata daripada emas, debu tanahnya ialah za'faran dan tanah liatnya kasturi.....
  xiv:    Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam menggambarkan  tentang sifat dan hal keadaan rumah di syurga yang sangat cantik ,indah dan amat luar biasa:

لَبِنَةٌ مِنْ فِضَّةٍ وَلَبِنَةٌ مِنْ ذَهَبٍ وَمِلَاطُهَا الْمِسْكُ الْأَذْفَرُ 
وَحَصْبَاؤُهَا اللُّؤْلُؤُ وَالْيَاقُوتُ وَتُرْبَتُهَا الزَّعْفَرَانُ مَنْ دَخَلَهَا يَنْعَمُ 
لَا يَبْأَسُ وَيَخْلُدُ لَا يَمُوتُ لَا تَبْلَى ثِيَابُهُمْ وَلَا يَفْنَى شَبَابُهُمْ
               Maksudnya :
Bangunannya dari batu bata berupa perak dan emas, adukannya dari minyak wangi kesturi Al-Adzfar, kerikilnya dari mutiara dan permata, kerikilnya dari zakfaron. Siapa yang memasukinya akan merasa nikmat dan tidak akan meninggalkannya, kekal tidak akan mati, pakaiannya tidak kotor dan sentiasa berkekalan muda tidak akan tua.”  
               [HR. Al-Tirmidzi & Ahmad. ]
xv. Rasulullah s.a.w. bersabda : "Dua sungai daripada emas untuk  Muqarrabin dan dua buah lagi sungai daripada perak untuk Ashabul Yamin.
          xvi. Dan kata Ali bin Abi Talib yang bermaksud :
Telah kenyang Yahya bin Zakaria Alaihisalam daripada makan roti gandum, maka ia tertidur daripada wiridnya hingga subuh. Maka Allah SWT wahyukan kepadanya : "Wahai Yahya, adakah engkau dapati negeri tempatan yang lebih baik bagi engkau daripada negeri tempatan milik-Ku, ataupun engkau dapati perkhabaran yang lebih baik bagi engkau daripada perkhabaran-Ku?.  Wahai Yahya jikalau sekiranya diberi lihat engkau kepada syurga Al-Firdaus itu sekali penglihatan nescaya cair lemak engkau dan keluar roh engkau kerana keinginan. Dan jika sekiranya diberi lihat engkau kepada Neraka Jahanam sekali penglihatan nescaya cair lemak engkau dan engkau menangiskan dengan keluar darah bercampur nanah kemudian daripada air mata dan engkau memakai kulit kemudian daripada kain kasar."
  xvii.  Dan bahawasanya orang yang akhir sekali masuk syurga itu sekurang-kurangnya mereka mendapat martabat ialah (memiliki syurga) sejauh pemandangan matanya, dan  pemilikannya 100 tahun perjalanannya, penuh dengan istana-istana daripada emas dan perak, dan khemah-khemah daripada mutiara, dan diluaskan baginya pada pemandangan matanya hingga ia melihat kepada yang lebih-lebih jauhnya itu sebagaimana ia melihat hingga ia melihat kepada yang lebih dekatnya. Diberikan makanan pagi ke atas mereka dengan 70,000 piring daripada emas dan diberikan makanan petang ke atas mereka dengan seumpama itu juga. Pada setiap satu piring itu (mempunyai ) satu jenis makanan yang berlainan yang tiada seperti itu jenisnya. Dia dapati rasa kelazatannya yang pada akhirnya  itu sebagaimana juga ia rasa lazatnya  pada mula-mula ia memakannya.
 xviii.  Segala kesenangan, keindahan dan kebahagian hidup yang dinikmati oleh ahli-ahli syurga adalah berkekalan selama-lamanya. Jika sekiranya diperkatakan kepada mereka itu bahawa mereka akan berada di syurga hanya untuk satu tempoh masa tertentu sahaja mereka akan berdukacita sebagaimana yang dimaksudkan dalam sabda Rasulullah s.a.w. : 
"..... dan jika dikatakan kepada ahli syurga bahawa engkau kalian akan tinggal di dalam syurga (selama) sebilangan pasir di dunia nescaya berdukacitalah mereka [kerana segala nikmat kesenangannya ada had tempoh masa habisnya], akan tetapi dijadikan bagi mereka (ahli syurga dan ahli neraka) berkekalan.” 
 xix.  Dan kata Abu Zarr al-Ghafari : Kata Abu Bakr al-Siddiq r.a.: Wahai Rasulullah, adakah daripada jihad itu lain daripada memerangi orang-orang musyrikin?. Maka sabda Rasulullah s.a.w. : Ya, wahai Abu Bakr. Bahawasanya ada bagi Allah SWT itu orang-orang mujahidin pada bumi lebih afdhal daripada orang-orang yang mati syahid, mereka hidup diberi rezeki, berjalan mereka itu di atas bumi, bermegah Allah SWT dengan mereka akan malaikat-malaikat di langit dan berhias bagi mereka oleh syurga sebagaimana berhias Ummi Salmah bagi Rasulullah s.a.w.
 Maka kata Abu Bakr r.a.: Wahai Rasulullah, siapakah mereka ? Ia bersabda : Ialah orang- orang yang menyuruh dengan perkara makruf ( yakni perkara kebaikan ) dan orang yang menegah daripada perkara mungkar, dan orang-orang yang berkasih sayang pada agama Allah.
Kemudian ia bersabda : Demi yang diriku di bawah kuasa-Nya, bahawasanya seorang hamba Allah daripada mereka nescaya adalah ia pada 'ghurfah' yang mengatasi segala  'ghurfah', mengatasi 'ghurfah'-ghurfah' orang yang mati syahid. Bagi satu 'ghurfah' daripadanya itu ada 300,000 pintu daripada yaqut, zabbarjad dan zamrud hijau. Pada setiap pintu itu ada cahaya dan seorang lelaki daripada mereka mengahwini 300,000 orang perempuan bidadari yang hanya membanyakkan pemandangan mata kepada suami sahaja.......... [ Hingga akhir Hadis ]
xx.  Sahal bin Sa'id meriwayatkan bahwa Rasululla Shallallahu Alaihi Wasallam pernah bersabda:
ورواه مسلم عن أبي هريرة وسهل بن سعد عن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: إن في الجنة لشجرة يسير الراكب في ظلها مائة عام لا يقطعها .
        Maksudnya: 
"Sesungguhnya di dalam syurga ada sebuah pohon. Orang yang mengendarai (kenderaan) boleh berjalan di bawah naungannya selama 100 tahun, dan tidak akan putus naungannya (ketika mengelilinginya)." (Shahih, HR. Muslim)

        xxi. Dari Anas bin Malik , Rasulullah s.a.w.  bersabda:

إِنَّ فِى الْجَنَّةِ لَسُوقًا يَأْتُونَهَا كُلَّ جُمُعَةٍ فَتَهُبُّ رِيحُ الشَّمَالِ فَتَحْثُو فِي وُجُوهِهِمْ وَثِيَابِهِمْ فَيَزْدَادُونَ حُسْنًا وَجَمَالاً فَيَرْجِعُونَ إِلَى أَهْلِيهِمْ وَقَدِ ازْدَادُوا حُسْنًا وَجَمَالاً فَيَقُولُ لَهُمْ أَهْلُوهُمْ: وَاللهِ، لَقَدِ ازْدَدْتُمْ بَعْدَنَا حُسْنًا وَجَمَالاً. فَيَقُولُونَ: وَأَنْتُمْ وَاللهِ، لَقَدِ ازْدَدْتُمْ بَعْدَنَا حُسْنًا وَجَمَالاً
       Maksudnya : 
Sungguh di syurga ada 'pasar' yang didatangi penghuni syurga setiap Jumat. Bertiuplah angin dari utara mengenai wajah dan pakaian mereka hingga mereka semakin indah dan tampan. Mereka pulang kepada isteri-isteri mereka dalam keadaan telah bertambah indah dan tampan. Keluarga mereka berkata: ‘Demi Allah, engkau semakin bertambah indah dan tampan.’ Mereka pun berkata: ‘Kalian pun semakin bertambah indah dan cantik’.” [HR. Muslim ]
مَنْ ثَابَرَ عَلَى ثِنْتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً مِنْ السُّنَّةِ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ قَبْلَ الظُّهْرِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَهَا وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْمَغْرِبِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْعِشَاءِ وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ الْفَجْرِ
                    Maksudnya : 
xxii.“Barangsiapa menjaga dalam mengerjakan solat sunnah dua belas (12) rakaat, maka Allah akan membangunkan rumah untuknya di syurga, iaitu empat (4) rakaat sebelum zuhur, dua  (2) rakaat setelah zuhur, dua(2) rakaat setelah maghrib, dua (2) rakaat setelah isya` dan dua (2) rakaat sebelum subuh.” [HR. At-Tirmizi  dan An-Nasai  dari Aisyah]
xxiii. "Rasulullah s.a.w. bersabda: 'Sesungguhnya di dalam syurga terdapat mahligai-mahligai yang bahagian luarnya dapat dilihat dari dalam dan bahagian dalamnya dapat dilihat dari luarnya. Allah s.w.t telah menyediakannya untuk orang suka memberi makan (kepada orang fakir miskin), yang bercakap dengan lemah lembut, sentiasa melakukan ibadah puasa dan mendirikan sembahyang pada waktu malam ketika manusia sedang tidur'.” [HR Imam At-Tirmidzi melalui Sayidina Ali].
xxiv."Daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata : Aku mendengar Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam berkata : 'Sesiapa yang mengerjakan (mengekalkan) sembahyang sunat Dhuha dua belas (12) rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas'." [HR Ibnu Majah dan Tirmidzi].

       xxv.  مَوْضِعُ سَوْطٍ فِي الْجَنَّةِ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا

                Maksudnya

"Satu tempat di syurga yang sebesar cemeti lebih baik daripada dunia dan seisinya.” [ HR al Bukhari ]

 

Adapun perihal pokok-pokok yang terdapat di dalam syurga adalah sebagaimana yang diperjelaskan di dalam al-Quran dan bebarapa Hadis Rasulullah s.a.w.. Antaranya : 
وَأَصْحَابُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَابُ الْيَمِينِ (27) فِي سِدْرٍ مَخْضُودٍ (28) وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ (29) وَظِلٍّ مَمْدُودٍ (30) وَمَاءٍ مَسْكُوبٍ (31) وَفَاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ (32) لا مَقْطُوعَةٍ وَلا مَمْنُوعَةٍ (33
               Maksudnya :
" Dan golongan kanan, alangkah bahagianya golongan kanan itu. (27) 
Berada di antara pohon bidara yang tidak berduri, (28 ) 
dan pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya), (29) 
dan naungan yang terbentang luas, (30) 
dan air yang tercurah, (31) 
dan buah-buahan yang banyak, (32) 
Yang tidak berhenti (buahnya) dan tidak terlarang mengambilnya," (33)
                 [ Surah  سورة الواقعة al-Waaqiah : 27-33 ]

Ibnu ‘Abbas r.a. menjelaskan tentang makna الظل الممدود dalam ayat di atas , ia berkata :
وروى ابن أبي حاتم بسنده عن ابن عباس رضي الله عنهما قال : "

الظل الممدود شجرة في الجنة على ساق , ظلها قدر ما يسير الراكب في كل نواحيها مائة عام , قال : فيشتهي بعضهم , فيخرج إليها أهل الجنة , أهل الغرف وغيرهم , فيتحدثون في ظلها ويذكر لهو الدنيا , فيرسل الله ريحا من الجنة , فيتحرك تلك الشجرة بكل لهو في الدنيا "
:Maksudnya             
Naungan yang panjang di syurga itu hanya sebatang pohon. Panjang naungannya memerlukankan waktu perjalanan seratus (100) tahun bagi pengendara yang paling cepat. Naungannya meliputi semua arah. Semua penghuni syurga berdatangan menuju pohon tersebut (untuk bernaung). Mereka bercakap-cakap di bawah naungannya. Sebahagian dari mereka ada yang menginginkan permainan seperti yang ada di dunia. Kemudian Allah Subhanahu Wata’ala mengirimkan semilir angin dari syurga. Pohon itu pun bergerak dengan segala bentuk mainan yang ada di dunia          
            [HR. Ibnu Abi Hatim dalam Tafsirnya].
Abu Sa'id al-Khudriy meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda :
ففي الصحيحين عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال: ( إن في الجنة لشجرة يسير الراكب الجواد المضمر السريع مائة عام وما يقطعها(
                       Maksudnya :
"Sesungguhnya di dalam syurga ada sebuah pohon. Jika orang yang berjalan dengan mengenderai kuda yang berlari cepat selama 100 tahun, dan tidak akan putus naungannya (ketika mengelilinginya)." " [HR Bukhari dan Muslim]                         
                  Hanya Gambar Hiasan -Memperlihatakan Antara Pokok Yang Luar Biasa Besarnya  Di Dunia



BIDADARI/WANITA SYURGA 

Antara kenikmatan yang tersedia di dalam syurga yang berulang kali dijelaskan serta di gambarkan di dalam al-Qur'an adalah kecantikan dan keindahan para bidadari. Mereka dijadikan Allah dalam keadaan yang paling luar biasa kecantikannya khusus untuk menjadi isteri-isteri yang akan memberikan layanan terbaik berkekalan selama-lamanya kepada orang-orang mukmin di syurga kelak. Antara ayat-ayat al-Quran yang menceritakan hal bidadari syurga ialah:
 وَعِنْدَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ عِينٌ (48) كَأَنَّهُنَّ بَيْضٌ مَكْنُونٌ (49
           :  Maksudnya              
i. "Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak liar pandangannya dan jelita matanya, seakan-akan mereka adalah telur (burung unta) yang tersimpan dengan baik." [Surah  سورة الصافات Ash-Shaaffaat : 48-49] 
             وَعِنْدَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ أَتْرَابٌ 
                    Maksudnya : 
ii. "Dan pada sisi mereka (ada bidadari-bidadari) yang tidak liar pandangannya dan sebaya umurnya." [Surah سورة ص Shaad : 52]             
          فيهِنَّ قٰصِرٰتُ الطَّرفِ لَم يَطمِثهُنَّ إِنسٌ قَبلَهُم وَلا جانٌّ
                    Maksudnya : 
iii. "Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin." [Surah سورة الرحمن Ar-Rahmaan : 56] 
              كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ
                      Maksudnya : 
iv. "Seakan-akan bidadari itu permata yakut dan marjan."  [Surah سورة الرحمن  Ar-Rahmaan : 58 ]
                                               فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ 
                
                    Maksudnya :
v. "Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik." [Surah سورة الرحمن Ar-Rahmaan : 70 ]
                      حُورٌ مَقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ      

                     Maksudnya :
vi. "(Bidadari-bidadari) yang cantik jelita, putih bersih, dipinggit dalam rumah." [Surah سورة الرحمن Ar-Rahmaan : 72 ]
          مُتَّكِئِينَ عَلَى سُرُرٍ مَصْفُوفَةٍ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ  
                   Maksudnya :
vii. "Mereka bertelekan di atas dipan-dipan berderetan dan Kami kahwinkan mereka dengan bidadari-bidadari yang cantik bermata jeli." [Surah سورة الطور Ath-Thuur : 20 ]
                                 وَحُورٌ عِينٌ (22) كَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ (23 

                      Maksudnya :
viii.. "Dan ada bidadari-bidadari bermata jeli, (22) laksana mutiara yang tersimpan baik." (23) [Surah سورة الواقعة Al-Waaqi’ah : 22-23]

             إِنَّا أَنْشَأْنَاهُنَّ إِنْشَاءً (35) فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَارًا (36) عُرُبًا أَتْرَابًا (37 

                        Maksudnya :
ix. "Sesungguhnya Kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) dengan langsung, (35) dan Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan, (36) penuh cinta lagi sebaya umurnya." (37) [Surah سورة الواقعة Al-Waaqi’ah : 35-37 ]

 قُل أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيرٍ مِّن ذٰلِكُم ۚ لِلَّذينَ اتَّقَوا عِندَ رَبِّهِم جَنّٰتٌ تَجري مِن تَحتِهَا الأَنهٰرُ خٰلِدينَ فيها وَأَزوٰجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضوٰنٌ مِّنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ بَصيرٌ بِالعِبادِ
               Maksudnya :
 x. " Katakanlah " ' Inginkah aku khabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu?'. Untuk orang-orang yang bertaqw (kepada Allah) , pada sisi Tuhan mereka ada syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya. Dan (ada pula) isteri-isteri yang disucikan serta keredaan Allah; Dan Allah Maha Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya."      [ Surah سورة آل عمران  Ali-'Imran : 15 ]
Dalam satu riwayat ada menyebut jumlah pendamping syurga yang berbeza-beza, di antaranya adalah riwayat Ahmad yang menyebutkan jumlah 72 bidadari selain wanita dunia.  ْ
 “Sesungguhnya, darjat paling rendah penghuni syurga adalah baginya ada tujuh darjat dan ia ada dalam darjat ke enam dan di atasnya adalah darjat ke tujuh. Baginya sebanyak tiga ratus (300) pelayan. Setiap pagi dan petang dihidangkan tiga ratus (300) nampan (talam) hidangan - dan aku tidak tahu kecuali beliau berkata daripada emas. Dalam setiap nampan ada aneka warna makanan yang tidak sama dengan nampan yang lainnya. Ia merasakan kelazatan awalnya sebagaimana merasakan kelazatan akhirnya. Dihidangkan minuman dari tiga ratus (300) bejana. Warna dalam tiap bejana berbeza dengan bejana lainnya. Ia merasakan kelazatan awal dan juga akhirnya. Kemudian ia berkata: ‘Wahai Tuhanku, kalau Engkau izinkan, aku akan memberi makan penghuni syurga dan memberi minum mereka dan tiada berkurang sesuatu pun apa yang ada padaku'.  Ia mendapatkan tujuh puluh dua (72) bidadari selain isteri-isterinya di dunia. Seorang dari mereka mengambil tempat duduknya sepanjang satu mil. ” [HR Ahmad] 

                                                    Hanya Ilustarasi Hiasan Sahaja

Wahyu peringatan dan janji-janji Allah ini adalah sesuatu yang amat penting difahami dan diimani sepenuhnya oleh hamba-hambaNya tanpa uas-uas, syak dan ragu-ragu. Allah SWT itu Maha Berkuasa terhadap segala sesuatu.  Adalah terlalu mudah bagi Allah untuk mengadakan segala sesuatu yang ditakdirkan-Nya berbetulan dengan Ilmu dan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali.



Demikian gambaran secara ringkas dan sepintas lalu sahaja di antara nas-nas yang dimaksudkan di dalam al-Quran dan Hadis-hadis Rasullullah s.a.w. yang menerangkan serba sedikit nikmat-nikmat dan keindahan tidak terhingga yang tersedia di syurga untuk dinikmati pada setiap detik kehidupan yang berkekalan tanpa berakhir buat selama-lamanya oleh ahli-ahli kebahagiaan. 

Berkekalan di sini bukanlah mempunyai tempoh masa tertentu seperti satu jam, seminggu, setahun, puluhan, ratusan atau seribu tahun, sejuta atau beribu-ribu-ribu juta tahun tetapi pada setiap detik untuk selama-lamanya berada dalam keadaan kenikmatan di luar tabi'ie yang sedemikian rupa tanpa merasai jemu dan bosan. Adalah teramat sukar atau mustahil untuk digambarkan dengan mata kepala dan logik akal fikiran manusia yang masih hidup di dunia akan hal yang demikian ini.

Ar-Raudah, Taman Syurga di Masjid Nabawi - " Apa  yang berada antara rumahku dan mimbar adalah taman dari taman-taman syurga." [ Maksud hadis riwayat al-Bukhari ]
Di datangkan haiwan syurga bernama Al-Buraq ke dunia untuk menjadi kenderaan kenaikan Nabi Muhammad s.a.w. dalam peristiwa besar Isra' dan Mikraj adalah satu mukjizat yang mengandungi hikmah dan pengajaran yang sangat besar ertinya untuk menjelaskan dan difahami umat manusia yang berakal dan beriman betapa ajaibnya binatang Al-Buraq daripada syurga ini dalam segala hal termasuk kepantasannya dan nikmat menaikinya yang sama sekali tidak dapat digambarkan dan berlawanan dengan hukum adat tabi'e duniawi yang difahami oleh lima pancaindera manusia yang masih hidup di dunia.
Kedatangan Al-Buraq daripada syurga ini juga adalah satu rahmat yang amat besar dan murah kurniaan Allah untuk membuktikan dengan lebih jelas lagi kepada manusia bahawa syurga itu memang sudah wujud dan bukan satu fantasi atau dongengan agama seperti yang dianggap atau disangka oleh orang-orang jahil dan tidak beriman. Demikian juga dengan batu "Hajar Aswad" yang terdapat pada penjuru Rukun Yamani dinding Ka'abah Baitullah yang diperjelaskan di dalam Hadis Rasulullah s.a. yang ia dibawa turun dari syurga. 

Dalam hal ini orang-orang yang beriman dapat mudah memahami dengan penuh keyakinan bahawa segala hal yang berlaku dan terdapat di akhirat kesemuanya di luar hukum tabi'ie kehidupan di dunia belaka.

Berdasarkan penjelasan ringkas mengenai hal balasan kenikmatan yang tersedia di syurga untuk ahli-ahli kebahagian, maka tidak menghairankan mengapa perjalanan hidup para sahabat Rasulullah s.a.w. begitu mulia, serba sederhana, mementingkan orang lain daripada diri sendiri, menjauhi apa juga bentuk kezaliman, mencintai akhirat, menggunakan dunia semata-mata untuk merebut peluang di akhirat yang dijanjikan Allah. Mereka tidak melepaskan segala ruang dan peluang untuk kebahagian hidup di akhirat dengan melakukan apa juga perkara yang boleh diberi ganjaran pahala walaupun dalam perkara-perkara yang 'dilihat kecil' dan mudah sahaja pada penilaian manusia hari ini dan jauh sekali melakukan perkara-perkara yang boleh mendatangkan balasan dosa dan kemurkaan Allah.

Dalam erti kata lain akhirat itu seolah-olah sentiasa berada di hadapan mereka. Oleh itu seluruh gerak laku, tindakan dan tujuan kehidupan mereka di dunia adalah semuanya ibadat belaka yang semata-mata untuk mendapat balasan pahala dan keredaan Allah. Iman mereka begitu kukuh walaupun terpaksa berhadapan dengan bermacam-macam jenis ujian Allah yang amat getir dan berat. 

Mereka inilah yang menghidup dan membangunkan ketamadunan lautan ilmu di bawah bimbingan dan didikan terus daripada Rasulullah s.a.w., penghulu semua Nabi, Rasul, seluruh manusia dan jin, di samping Malaikat Jibrael AS, penghulu seluruh malaikat yang berada di langit dan bumi yang terus menjadi pedoman beragama kepada seluruh manusia laksana bintang-bintang bergermerlapan di langit.
                         إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ
             "Sesungguhnya apa yang dijanjikan kepadamu itu pasti terjadi."

                      [ Al-Quran  سورة المرسلات surah Al-Mursalaat : 7 ]

Ringkasnya dapatlah dirumuskan bahawa dengan rahmat pertolongan dan keredhaan Allah SWT,  Rasulullah s.a.w. telah berjaya membentuk keperibadian dan akhlak terunggul dan paling mulia di kalangan barisan manusia yang dikenali sebagai 'sahabat' untuk dicontohi oleh manusia sejagat hingga ke Hari Kiamat. 

Atas kebarkatan beristiqamah menghayati sifat-sifat mahmudah yang mulia dan terpuji, mencintai Allah, Rasul dan kehidupan di akhirat, Allah reda terhadap mereka dengan melimpahkan rahmat hidup mereka dengan menghamparkan kemuliaan di dunia lagi dengan memberikan kegerunan di hati musuh-musuh mereka dari kalangan golongan orang kafir dan munafik. Kejayaan mereka menumbangkan tamadun jahiliah dan golongan manusia mungkar tidak menjadikan mereka manusia zalim dan berebut-rebut untuk kekal memerintah dan menguasai dunia.

Kehidupan seharian mereka bukan berlumba-lumba mengejar habuan duniawi tetapi mengerjakan ibadat dan melaksanakan amanah Allah berlandaskan al- Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w.  Wawasan kehidupan yang kekal abadi di akhirat adalah pegangangan dan amalan harian mereka. Justeru terhindarlah perbuatan maksiat, kezaliman, tidak berlaku adil dan segala sifat mazmumah yang dibenci dan dilaknat Allah. Ini adalah realiti sejarah ketamadunan manusia [ walaupun singkat usianya] yang terbina pada zaman Rasulullah s.a.w. dan Khulafa Ar-Rasyideen yang menyinari dunia ini sewajarnya menjadi contoh kepada umat Islam di sepanjang zaman.

Marilah sama-sama kita fikirkan dan hayati maksud kata-kata [berbentuk do'a]  Mu'az bin Jabal r.a. sebelum dia kembali ke Rahmatullah:
" Ya Allah!, sesungguhnya aku berlindung kepada Mu dari pagi yang membawa aku ke neraka. Ya Allah!, sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui bahawa aku tidak mencintai hidup hanya untuk menanam pokok tanaman, bukan untuk mengalirkan sungai-sungai, bukan untuk membangunkan gedung-gedung dan bukan pula untuk membina istana-istana, tetapi........aku mencintai hidup untuk tiga perkara, iaitu; untuk berpuasa pada siang hari, untuk qiyamullail pada malam hari dan untuk berkumpul bersama-sama para 'ulama' di majlis-majlis zikir."
Maka tersangat besarlah ruginya mereka yang 'menghina' para sahabat dan mengambil mudah dan mengabaikan peluang menikmati kehidupan yang kekal abadi di syurga yang disediakan Allah. Lebih malang dan hina lagi sekiranya mereka berfikiran seperti Al-'As bin Wail yang mengejek-ejek Nabi Muhammad s.a.w. tentang adanya hidup selepas mati dan ada balasan syurga dan azab neraka di akhirat kelak.


Seseorang ahli syurga itu akan mula dapat melihat dan memahami betapa luar biasanya keindahan syurga itu apabila dia berhadapan dengan sakratul-maut ketika rohnya sudah sampai ke halkum. Pada saat itu pemandangan mata rohnya (badan batin) dibukakan hijab dapat melihat tempat balasannya di syurga yang amat luar biasa keindahan dan kenikmatannya di samping menatap rupa Malaikat Maut yang keharuman baunya, berwajah cantik berseri-seri dan 500 orang Malaikat Rahmat yang berbaris menunggu untuk menyambut dan memuliakan rohnya yang ditarik keluar dengan kelembutan daripada jasad  (badan zahir) seperti meraikan pengantin berdarjat tinggi.

Apabila berlaku demikian dia seolah-olah cair lemak badannya agar dapat bersegera mati meninggalkan dunia untuk pergi ke akhirat menikmati kebahagian dan kenikmatan  hidup yang kekal abadi di dalam syurga yang tidak terhingga itu. Orang-orang mukmin soleh yang dijanjikan balasan syurga juga mendapat nikmat hidup di Alam Barzakh selepas kematiannya seperti berada di dalam taman-taman syurga sbagaimana yang disebut dalam banyak Hadis Rasullullah s.a.w.

Roh ahli-ahli Al-Muqarrabun (الْمُقَرَّبُونَ ) ditempatkan di bawah naugan 'Arasy yang dilimpahi dengan berbagai-bagai rahmat dan kenikmatan yang tidak terhingga sementara menunggu kedatangan Hari Kiamat. Walaupun pada Hari Kiamat besar dunia manusia yang berada di Padang Mahsyar mengambil masa selama 50,000 tahun dalam keadaan azab sangsara sebelum dihisab dan diberikan pengadilan dengan seadil-adilnya, namun ahli-ahli Al-Muqarrabun yang berada di bawah naungan 'Arasy itu merasakan tempoh masa 50,000 tahun itu lebih ringan daripada melakukan ibadat satu waktu sembahyang fardhu sahaja kerana menikmati balasan Allah di luar tabi'ie yang amat luar biasa di sana. Inilah balasan Allah terhadap orang-orang mukmin soleh yang sangat dimuliakan Allah. Alangkah rugi dan sia-sianya hidup seseorang yang tidak mengambil berat terhadap tawaran insentif dan janji-janji Allah yang amat besar dan benar ini.

[Lihat : Pengertian Al-Muraqabah dan Golongan Ahli al-Muqarrabin ]

Sungguhpun kita tidak mungkin mempunyai kemampuan yang setanding atau setaraf dengan para sahabat Rasulullah s.a.w. dari segi pemahaman dan penghayatan lautan ilmu yang terkandung di dalam al-Quran dan Hadis-hadis Rasulullah khususnya dalam bab kehidupan di akhirat tetapi setidak-tidaknya kita menanamkan iltizam, semangat dan kecenderungan yang kuat untuk mencontohi para sahabat Rasulullah s.a.w. dengan melakukan kesungguhan menuntut ilmu yang hak dan beristiqamah mengamalkannya di samping terus memanjatkan do'a memohon rahmat pertolongan dan kekuatan daripada Allah SWT.
 
Sekiranya Rasulullah s.a.w., penghulu para Nabi dan Rasul, manusia dan jin sendiri berdo'a dengan begitu merendah diri kepada Allah pada setiap masa di sepanjang hayat baginda yang penuh dengan ungkapan kata-kata ilmu yang begitu halus dan indah, maka alangkah ruginya jika kita tidak berbuat demikian.

Sekiranya Rasulullah s.a.w yang maksum terpelihara daripada sebarang dosa pun bermohon kepada Allah untuk masuk syurga bermartabat para Aulia Allah dan Nabi-nabi, kita juga sewajarnya beristiqamah berdo'a kepada Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang lagi Maha Pemurah untuk dimasukkan ke syurga berjiran dengan para Nabi, Rasul dan para Aulia Allah walaupun pada zahirnya kita hanya orang awam biasa yang tidak layak mendapat darjat martabat kemuliaan setinggi mereka.

Amalkan berdo'a dan hayati  ilmu yang terkandung dalam  Do'a Rasulullah s.a.w. dan Do'a Khalifah Abu Bakar As-Siddiq yang terdapat di dalam blog ini pada setiap masa tanpa jemu.  Di dalamnya mengandungi ilmu pengetahuan khusus mengenai aqidah keimanan yang sangat besar fadhilatnya bagi sesiapa yang memahami, beriman dan mengamalkannya.
Tidak ramai yang menggemari persoalan 'Hari Akhirat' ini dengan teliti dan mendalam kerana kejahilan mereka terhadapnya atau beranggapan tuntutan kehidupan di dunia ini lebih utama berbanding kehidupan di akhirat yang belum pasti dan tidak seorangpun manusia biasa yang masih hidup di dunia melihatnya dengan mata kepala.  

Sebagai insan mukmin yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kita hendaklah sentiasa mengulang kaji kefahaman dan penghayatan terhadap segala perkara mengenai Hari Akhirat bersama keluarga, sanak-saudara dan sahabat handai yang memerlukannya.

Jika kita ditanya: 
"Adakah semestinya setiap orang mukminin dan mukminat yang mentaati Allah itu diberikan ganjaran pahala dan dimasukkan ke dalam syurga?"
Pegangan iktiqad Ahli Sunnah wal Jemaah adalah sebagimana yang dinyatakan di dalam Terjemah Aqidah Ahli Sunnah Pada Makna Syahdat At-Tauhid dalam bab Afa'al (Perbuatan Allah) yang bermaksud :
"....Bahawasanya Allah SWT Jalla Wa 'Azza itu memberi pahala kepada hamba-hamba-Nya yang mukmin di atas ketaatan mereka itu ialah semata-mata atas hukuman kemurahan dan janji-Nya, bukan dengan hukuman termestinya, terwajibnya dan termustahknya bagi Allah itu berbuat demikian.Ini adalah disebabkan tiada terwajib ke atas Allah itu berbuat sesuatu bagi hamba-hambaNya dan tidak ada sama sekali daripada Allah itu kezaliman, dan tiada wajib bagi hamba itu hak ke atas Allah dan haknya itu adalah pada ketaatan.Maka wajiblah ke atas hamba Allah itu berbuat taat kepada Allah SWT dengan sebab pekerjaan taat itu adalah yang diwajibkan oleh Allah SWT ke atas hamba-hambaNya berbuat demikian atas perkhabaran dan daripada lidah Nabi-nabiNya Alaihimusalam dan bukan semata-mata dengan akal...."
Pegangan iktiqad ini amat bertepatan dengan Firman Allah di dalam al-Quran :
وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَإِنْ كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَكَفَى بِنَا حَاسِبِينَ 
                    Maksudnya :
i." Kami akan memasang timbangan yang tepat pada hari kiamat, maka tiadalah dirugikan seseorang barang sedikitpun. Dan jika (amalan itu) hanya seberat biji sawi pun pasti Kami mendatangkan (pahala)nya. Dan cukuplah Kami sebagai Pembuat perhitungan." 
                           [Surah سورة الأنبياء al-Anbiyaa'  :47 ]
  يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الأرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ 
                    Maksudnya : 
ii." (Luqman berkata): Hai anakku, sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada di dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, nescaya Allah akan mendatangkannya (membalasinya). Sesungguhnya Allah Maha Halus (Perbuatannya) lagi Maha Mengetahui." 
         [ Surah  سورة لقمان  Luqman : 16       
Pegangan iktiqad Ahli Sunnah wal Jemaah juga menegaskan bahawa ahli-ahli syurga akan dapat melihat Zat (Diri) Allah di akhirat seperti yang disebut :
"...dan bahawasanya pada Zat Tuhan itu diketahui adanya dengan 'akal ('akal syarak), dan dapat dilihat Zat Tuhan itu di akhirat kelak dengan pemandangan mata yang sebagaimana diketahui dengan 'akal ('akal syarak) itu juga, iaitu nikmat daripada Allah dan murah kurniaan Allah kepada sekalian hamba-Nya yang ahli kebahagiaan dalam negeri akhirat kelak bagi menyempurnakan segala nikmat yang disediakan di dalam syurga dengan dapat melihat Zat Allah Yang Mulia itu."
Melihat Zat Allah yang Qadim lagi Amat Mulia dengan mata kepala dengan sejelas-jelsnya adalah kemuncak segala kenikmatan dan kebahagian yang disediakan kepada orang-orang mukminin dan mukminat apabila berada di dalam syurga di akhirat kelak. Firman Allah di dalam al-Quran سورة القيامة surah Al-Qiyaamah ayat 22-23 menjelaskan:
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةٌ (22) إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ (23)
                                   Maksudnya :
“Wajah-wajah (orang-orang mukmin) pada hari itu (Hari Kiamat) berseri-seri.(22)  
Kepada Tuhannya (mereka) melihat.”(23)

[Lihat : Ahli Syurga Melihat Zat Allah Di Akhirat Dengan Mata Kepala]

Pegangan iktiqad Ahli As-Sunnah ini ini selaras dan bertepatan dengan maksud dan pengertian Asma' Ullah Al-Husna yang menjelaskan bahawa Zat dan Sifat-sifat Allah yang Qadim sebagaimana yang disebut di dalam al-Quran. Antara Nama-nama Allah di dalam Asma' Ullah Al-Husna yang bersesuaian atau bertepatan  dengan maksud ini ialah :

الله , الرحمن, الرحيم, الوهاب, الرزاق, المعز, العدل, الغفور, الكريم, الواسع,  الودود, البر, الرؤوف,المانع.  

(Allah, Ar-Rahman, Ar-Rahim, Al-Wahab, Al-Razak, Al-Al-Karim, Al-Wasi'k, Al-Ghafur, Al-'Adlu Al-Mu'eiz,  Al-Mani'k,   Al-Raauf, Al-Bariu',Al-Wadud.)
Semoga dengan cara, pemahaman dan pegangan iktiqad ini rahmat dan taufik hidayah Allah akan sentiasa menyinari hidup kita dengan terbina benteng kekuatan ilmu dan amal yang dapat menangkis segala serangan ilmu dan mental daripada manusia dan syaitan yang sentiasa menganggu untuk menghalang keyakinan dan kesejahteraan perjalanan hidup kita ke alam akhirat.

Mudah-mudahan setelah membaca dan memahami kandungan ringkas huraian ini sidang pembaca blog ini dapat memberikan jawapan masing-masing terhadap pertanyaan Allah di dalam Firman-Nya seperti yang terkandung dalam surah Muhammad  سورة محمد ayat 15 ini :

مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ  
              Maksudnya:
"(Apakah) perumpamaan (penghuni) syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa yang di dalamnya ada sungai-sungai dari air yang tiada berubah rasa dan baunya, sungai-sungai dari air susu yang tiada berubah rasanya, sungai-sungai dari khamar (arak) yang lazat rasanya bagi peminumnya dan sungai-sungai dari madu yang disaring; dan mereka memperoleh di dalamnya segala macam buah-buahan dan ampunan dari Tuhan mereka, sama dengan orang yang kekal dalam neraka, dan diberi minum dengan air yang mendidih sehingga memotong-motong ususnya?"
Firman Allah dalam surah سورة آل عمران Ali 'Imran ayat 16-17 diperjelaskan juga antara golongan hamba Allah yang dikurniakan nikmat syurga  :
  الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (16) الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالأسْحَارِ (17
                         Maksudnya :
(Iaitu) orang-orang yang berdo'a : 'Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunkanlah segla dosa kami dan peliharalah kami dari seksa neraka,' (16)
( iaitu ) orng-orang yang sabar, yang benar, yang tetap taat, yang menafkahkan hartanya (di jalan Allah), dan yang memohon ampun di waktu sahur. (17)
Di dalam satu Hadis , Rasulullah s.a.w. menggesa umatnya agar berusaha dan bermohon kepada Allah agar  dikurnaiakn Allah dengan memasuki syurga Firdaus :
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,:
إِنَّ فِي الْجَنَّةِ مِائَةَ دَرَجَةٍ أَعَدَّهَا اللَّهُ لِلْمُجَاهِدِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ مَا بَيْنَ الدَّرَجَتَيْنِ كَمَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ، فَإِذَا سَأَلْتُمُ اللَّهَ فَاسْأَلُوهُ الْفِرْدَوْسَ فَإِنَّهُ أَوْسَطُ الْجَنَّةِ وَأَعْلَى الْجَنَّةِ أُرَاهُ فَوْقَهُ عَرْشُ الرَّحْمَنِ ، وَمِنْهُ تَفَجَّرُ أَنْهَارُ الْجَنَّةِ
                         Maksudnya : 
"Di syurga itu terdapat seratus tingkatan, Allah menyediakannya untuk para mujahid di jalan Allah, jarak antara keduanya seperti antara langit dan bumi. Kerana itu, jika kalian meminta kepada Allah, mintalah Firdaus, kerana sungguh dia adalah syurga yang paling tengah dan paling tinggi. Di atasnya ada 'Arasy milik Allah Ar-Rahman, dan darinya sumber sungai-sungai di syurga.” [HR. Bukhari & Ibnu Hibban ]
Dalam  sebuah hadis marfu' yang diriwayatkan melalui Sa'id ibnu Jubair dari Qatadah, dari Al-Hasan, dari  Samurah, dari Nabi s.a.w. yang telah bersabda:
"الْفِرْدَوْسُ ربوة الجنة، أوسطها وأحسنها"
                      Maksudnya : 
"Firdaus adalah bahagian puncak syurga, letaknya paling di tengah dan paling indah."
Kandungan Hadis tersebut amat bertepatan dengan Firman Allah di dalam al-Quran surah  سورة الكهف Al-Kahfi ayat 107-108 :
 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلا (107) خَالِدِينَ فِيهَا لا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلا (108
                      Maksudnya :
" Sesungguhnyua orang-orang yang beriman dan beramal soleh, bagi mereka adalah syurga Firdaus menjadi tempat tinggal, (107) 
mereka kekal di dalamnya, mereka tidak ingin berpindah daripadanya." (108)
Adakah semudah itu untuk  menjadi ahli syurga? 

Allah memberikan jawapan terhadap pertanyaan atau lintasan-lintasan yang terbit di hati setiap orang hamba-Nya melalui Firman-Nya di dalam al-Quran : 

أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ 
                  Maksudnya : 
    i.”Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu sebelum kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (dengan ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: 'Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?' Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).” 
                             [Surah سورة البقرة al-Baqarah : 214 ]
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الأمْوَالِ وَالأنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155) الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156) أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157 
                        Maksudnya :
" Dan sungguh akan Kami berikan cubaan/ujian kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (155) 
(iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan : ' Innaa lillaahi wa innaa ilaihi rajiu'uun'. (156)  
Medreka itulah yang mendapat kebarkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk." (157)
                  [Surah سورة البقرة  al-Baqarah : 155-157 ]

Sesungguhnya janji Allah itu amat benar belaka dan pasti berlaku. Hanya orang  jahil yang tidak mendapat hidayah-Nya sahaja yang memandang ringan dan mengabaikan seruan dan peringatan Allah agar hamba-hamba-Nya masuk ke syurga sebagaimana Firman-Nya:
لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ وَلا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلا ذِلَّةٌ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (25) وَالَّذِينَ كَسَبُوا السَّيِّئَاتِ جَزَاءُ سَيِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَا لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ كَأَنَّمَا أُغْشِيَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعًا مِنَ اللَّيْلِ مُظْلِمًا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُ (26
                   Maksudnya :
i." Allah menyeru (manusia) ke Darussalam (syurga) dan menunjuki orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus (Islam). (25) 
Bagi orang yang berbuat baik, ada pahala yang terbaik (syurga) dan tambahannya. Dan muka mereka tidak ditutupi debu hitam dan tidak (pula) kehinaan. Mereka inilah penghuni syurga, mereka kekal di dalamnya." (26)
                            [Surah سورة يونس  Yunus : 25-26 ] 

        فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالأرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ 
                    Maksudnya : 
ii." Maka demi Tuhan langit dan bumi, sesungguhnya yang dijanjikan itu adalah benar-benar (akan terjadi) seperti perkataan yang kamu ucapkan."
                        [Surah سورة الذاريات Adz-Dzaariaat : 23 ]

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ (8) خَالِدِينَ فِيهَا وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (9

                   Maksudnya :
iii." Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal soleh, bagi mereka syurga-syurga yang penuh kenikmatan. (8)  
Kekal mereka di dalamnya; sebagai janji Allah yang benar. Dan Dia-lah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (9)

                    [ Surah  سورة لقمان  Luqman : 8-9 ]

             إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ

                        Maksudnya :

iv." Sesungguhnya apa yang dijanjikan kepadamu itu pasti terjadi."

                     [ Surah  سورة المرسلات  Al-Mursalat : 7 ]

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُور

Maksudnya :

v. " Hai manusia, sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka janganlah sesekali kehidupan dunia memperdayakan kamu dan janganlah sesekali orang yang pandai menipu memperdayakan kamu tentang Allah.

  [Surah سورة فاطر surah Faathir : 5 

 لا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلا سَلامًا وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا 

                       Maksudnya :

vi." Iaitu syurga 'Adn yang telah dijanjikan oleh Tuhan Yang Maha Pemurah kepada hamba-hambaNya, sekalipun (syurga itu) tidak nampak. Sesungguhnya janji Allah itu pasti akan ditepati."

                              [ Surah سورة مريم Maryam : 61 ]

Marilah kita sama-sama merenungi dan memikirkan dengan mendalam mengapakah Allah berulang-ulang kali memberi peringatan dengan bertanyakan soalan yang sama sebanyak 31 kali sebagaimana Firman-Nya dalam surah سورة الرحمن Ar-Rahman :
                 فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ 
                            Maksudnya :

            " Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu                                                            dustakan?"

Sesungguhnya Maha Besar lagi Maha Suci Allah yang terlebih mengetahui hikmah dan rahsia besar di sebalik mewahyukan secara berulang-kali kalimah-kalimah tersebut.  Sebagai orang awam biasa kita tidak layak dan setaraf dengan martabat para Aulia Allah, golongan ahli al-muqarrabin atau insan mukmin soleh dari segala aspek ketaqwaan, keilmuan dan amalan. Namun demikia kita diseru supaya sentiasa berusaha tanpa jemu dan penat bermohon rahmat petolongan Allah agar termasuk bersama 70,000 golongan mukmin sole yang dimasukkan ke dalam syurga tanpa sebarang hisab sebagaimana yang dimaksudkan di dalam Hadis Rasulullah s.a.w., insya-Allah:
Dari riwayat Abu Umamah Al-Bahily radhiyallahu ‘anhu  Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
 وَعَدَنِي رَبِّي سُبْحَانَهُ أَنْ يُدْخِلَ الْجَنَّةَ مِنْ أُمَّتِي سَبْعِينَ أَلْفًا، لَا حِسَابَ عَلَيْهِمْ، وَلَا عَذَابَ، مَعَ كُلِّ أَلْفٍ سَبْعُونَ أَلْفًا، وَثَلَاثُ حَثَيَاتٍ مِنْ حَثَيَاتِ رَبِّي عَزَّ وَجَلَّ
Maksudnya : 
“Tuhanku Allah Subhanahu menjanjikan kepadaku untuk memasukkan tujuh puluh ribu (70,000 ) umatku ke dalam syurga tanpa ada hisab dan azab terhadap mereka, bersama dengan tujuh puluh ribu orang setiap seribu orang, dan tiga kali dari Tuhan-ku ‘Azza wa Jalla.”[Hadis ini diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah, Ahmad, At-Tirmidzy dan Ibnu Majah ]
Dalam Hadis yang lain turut menyebut perihal yang hampir sama : 
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam  bersabda:
عُرِضَتْ عَلَيَّ الْأُمَمُ فَرَأَيْتُ النَّبِيَّ وَمَعَهُ الرَّهْطُ وَالنَّبِيَّ وَمَعَهُ الرَّجُلُ وَالرَّجُلانِ، وَالنَّبِيَّ وَلَيْسَ مَعَهُ أَحَدٌ إِذْ رُفِعَ لِيْ سَوَادٌ عَظِيْمٌ فَظَنَنْتُ أَنَّهُمْ أُمَّتِيْ، فَقِيْلَ لِيْ هَذَا مُوْسَى وَقَوْمُهُ، فَنَظَرْتُ فَإِذَا سَوَادٌ عَظِيْمٌ، فَقِيْلَ لِيْ هَذِهِ أُمَّتُكَ وَمَعَهُم سَبْعُوْنَ أَلْفَاً يَدْخُلُوْنَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ وَلَا عَذَابٍ
              Maksudnya : 
Umat-umat telah dipertunjukkan kepadaku. Aku melihat seorang Nabi yang ada beberapa orang bersamanya, seorang Nabi yang ada satu dan dua orang bersamanya, tetapi (ada pula) seorang Nabi yang tidak seorang pun bersamanya. Tiba-tiba ditampakkan kepadaku, suatu jumlah yang banyak, maka aku pun mengira bahwa mereka adalah umatku, tetapi dikatakan kepadaku: ‘Itu adalah Musa bersama kaumnya.’ Lalu, tiba-tiba aku melihat lagi suatu jumlah yang besar pula maka dikatakan kepadaku: ‘Itu adalah umatmu, dan bersama mereka ada tujuh puluh (70,000) orang yang masuk syurga tanpa hisab dan tanpa azab'.”

Kemudian, beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam menyebutkan sifat tujuh puluh ribu (70,000) orang tersebut dengan sabdanya:
هُمْ الَّذِيْنَ لَا يَسْتَرِقُوْنَ وَلَا يَكْتَوُوْنَ وَلَا يَتَطَيَّرُوْنَ وَعَلَى 
رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُوْنَ
             Maksudnya:  
“Mereka adalah orang-orang yang tidak meminta untuk di-'ruqyah', tidak meminta untuk di-'kay', dan tidak melakukan 
'tathayyur', tetapi mereka hanya bertawakkal kepada Tuhan mereka.” 
         [ Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim ]


Dalam hadis yang lain diperjelaskan juga terdapat empat (4) golongan yang dirindui syurga :

الْجَنَّةُ مُشْتَاقَةٌ اِلَى أَرْبَعَةِ نَفَرٍ : تَا لِى الْقُرْانِ, وَحَافِظِ اللِّسَانِ, وَمُطْعِمِ الْجِيْعَانِ, وَصَا ئِمٍ فِى شَهْرِ رَمَضَانَ .رواه أبوداود والترمذي عن ابن عباس

      Maksudnya :

"Syurga itu merindukan kepada 4 golongan: orang yang membaca al-Quran, orang yang menjaga lidah, orang yang memberi makan kepada orang yang sedang kelaparan, dan orang-orang yang berpuasa pada bulan Ramadan.[ HR Abu Dawud, At-Tirmizi dari Ibn Abbas]

Mudah-mudahan kita termasuk di dalam 4 golongan tersebut. 

Akhir sekali marilah kita sentiasa berusaha tanpa penat dan jemu  sepanjang hayat di samping berdoa agar Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Pengampun lagi Maha Pemurah mentakdirkan kita menjadi ahli syurga. Amin.

اَللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الْجَنَّةَ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ، وَأَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ كُلَّ قَضَاءٍ قَضَيْتَهُ لِى خَيْرًا
                          Maksudnya :
"Ya Allah, aku memohon kepada-Mu syurga dan segala hal yang mendekatkan kepadanya, dari perkataan mahupun perbuatan. Dan aku berlindung kepada-Mu dari neraka dan dari segala hal yang mendekatkan kepadanya, dari perkataan mahupun perbuatan. Dan aku mohon kepada-Mu agar Engkau jadikan setiap yang Engkau takdirkan bagiku adalah baik." [HR. Ibnu Majah dan Ahmad ]
                                                والله أعلمُ بالـصـواب 

[Lihat: Fitnah Kubur, Alam Barzakh dan Bumi Mahsyar ]

******************************************
أُولَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلامًا 
                        Maksudnya :
" Mereka itulah orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi (dalam syurga) kerana kesabaran mereka dan mereka disambut degan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya."
                    [Al-Quran سورة الفرقان‎‎ surah Al-Furqaan : 75 ]

                                        **************************

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الأمْوَالِ وَالأوْلادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا مَتَاعُ الْغُرُورِ
                     Maksudnya :
"Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanaman-tanamannya mengangumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan keampunan dari Allah serta keredaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu."
                         [Al-Quran surahالحديد Al-Hadid: 20 ]

                                *************************************


الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأغْلالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (157) قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الأمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (158
                   Maksudnya :
" Dan sungguh kalau kamu gugur di jalan Allah atau meninggal, tentulah ampunan Allah dan rahmat-Nya lebih baik (bagimu) dari harta rampasan yang mereka kumpulkan. (157)  
Dan sungguh jika kamu meninggal atau gugur, tentulah kepada Allah sahaja kamu dikumpulkan." (158)

                    [Al-Quran surah سورة آل عمران Ali 'Imran : 157-158

                                        *********************************
اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الْجَنَّةَ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ وَأَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ كُلَّ قَضَاءٍ قَضَيْتَهُ لِى خَيْرًا
                         Maksudnya :  
" Ya Allah, aku meminta syurga kepada-Mu serta perkataan atau amal yang menghantarkan aku padanya. Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari neraka serta perkataan atau amal yang menghantarkan aku padanya. Ya Allah, jadikanlah setiap takdir yang Engkau peruntukkan kepdaku adalah baik." [HR Ibn Majah]
  
وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ
                        Maksudnya :
"Dan orang-orang yang beriman, dan yang anak cucu mereka mengikuti mereka dalam keimanan. Kami hubungkan anak cucu mereka dengan mereka (di dalam syurga), dan Kami tiada mengurangi sedikitpun dari pahala amal mereka. Setiap manusia terikat dengan apa yang dikerjakannya." 
                              [Al-Quran surah الطور Ath-Thuur : 21 ] 
                                
                                                        Related image
الجنة مشتقة الى اربعة نفر : تالى القران وصوم رمضان وحفظ اللسان ومطعم الجيئان
Maksudnya : 
"Syurga itu rindu kepada empat golongan, iaitu orang yang membaca al-Qur'an, orang yang puasa pada bulan Ramadan, orang yang menjaga lisan, dan orang yang memberi makanan kepada yang kelaparan." 
                                              *****************************
 عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ سَعِيدَ بْنَ زَيْدٍ حَدَّثَهُ فِي نَفَرٍ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: عَشَرَةٌ فِي الجَنَّةِ: أَبُو بَكْرٍ فِي الجَنَّةِ وَعُمَرُ فِي الجَنَّةِ وَعُثْمَانُ وَعَلِيٌّ وَالزُّبَيْرُ وَطَلْحَةُ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ وَأَبُو عُبَيْدَةَ وَسَعْدُ بْنُ أَبِي وَقَّاصٍ. قَالَ : فَعَدَّ هَؤُلاَءِ التِّسْعَةَ وَسَكَتَ عَنِ العَاشِرِ فَقَالَ القَوْمُ : نَنْشُدُكَ اللَّهَ يَا أَبَا الأَعْوَرِ مَنِ العَاشِرُ ؟ قَالَ : نَشَدْتُمُونِي بِاللَّهِ، أَبُو الأَعْوَرِ فِي الجَنَّةِ. أَبُو الأَعْوَرِ هُوَ : سَعِيدُ بْنُ زَيْدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ نُفَيْلٍ. وَسَمِعْتُ مُحَمَّدًا يَقُولُ : هُوَ أَصَحُّ مِنَ الحَدِيثِ الأَوَّلِ
                    Maksudnya :              
"Dari Abdurrahman bin Humaid dari bapanya, bahawasanya Sa’id bin Zaid telah menceritakan kepadanya pada suatu kesempatan. Sungguh Rasulullah s.a.w. bersabda: 'Sepuluh (sahabat kelak) di syurga. Abu Bakar di syurga, Umar di syurga, Usman, Ali, Zubair, Thalhah, Abdurrahman, Abu Ubaidah bin Al-Jarrah'. Ia (Humaid) berkata, lalu Sa’id menghitung sembilan sahabat ini, dan diam pada hitungan kesepuluh. 
Lalu kaum pun bertanya: 'Kami minta kepadamu agar engkau bersumpah atas nama Allah wahai Abu A’war, Siapakah yang kesepuluh?'. Ia menjawab, kalian memintaku untuk bersumpah atas nama Allah, Abul A’war di syurga'. Yakni Sa’id bin Zaid bin Amr bin Nufail. Aku (Tirmidzi) mendengar Muhammad berkata: 'Hadis ini lebih sahih daripada hadis yang pertama'." [HR. At-Tirmidzi




 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ALLAH 'ISTIWA' DI ATAS AL 'ARASY الْعَرْشِ ?

  Sambugan daripada : UNTUKMU AGAMAMU, DAN UNTUK AKULAH AGAMAKU                      بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم    ال...