Khamis, 1 September 2011

API NERAKA dan AZAB SEKSA DI DALAMNYA.





[Lihat : Kebahagian, Kenikmatan dan Keindahan Hidup Di Syurga]
                                       
                       

                            بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

إِنَّ الْحَمْدَ للهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ ، وَنَعُوْذُ باِللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيْئَاِتِ أَعْمَالِلنَا , مَنْ يَهْدِهِ اللهِ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ ، وَأَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَشَرِيْكَ لَهُ . وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ

                                أَمَّا بَعْـدُ
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ  
                       Maksudnya :
" Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi Neraka Jahanam ) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati (qalbu) tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai."   
     [Al-Quranسورة الأعراف   surah Al-A'Raaf : 179 ]  
               ***********************************
  يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدَادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ (6) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ كَفَرُوا لا تَعْتَذِرُوا الْيَوْمَ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ(7 
                    Maksudnya :
"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, dan keras, yang tidak durhaka kepada Allah terhadap apa yang Dia perintahkan kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. (6) 
Wahai orang-orang kafir! Janganlah kamu mengemukakan alasan pada hari ini. Sesungguhnya kamu hanya diberi balasan menurut apa yang telah kamu kerjakan."(7)
    [Al-Quran  سورة التحريم‎‎ surah At-Tahrim 6-7]

                         ****************************************

   Image result for gurun padang pasir sahara
                                Sebanyak manakah pasir  di dunia?

                    Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"لو قيل لأهل النارأنكم ماكثون في النار عدد كل حصاة في الدنيا لفرحوا ولو قيل لأهل الجنة أنكم ماكثون عدد كل حصاة لحزنوا ولكن جعل لهم الأبد".( رواه الطبراني عن ابن مسعود.  
                   Maksudnya::
“Andainya dikatakan kepada ahli neraka bahawa engkau kalian akan tinggal di dalam api neraka sebilangan pasir di dunia nescaya bersukacitalah mereka (kerana ada had tempoh masa habisnya). Dan jika dikatakan kepada ahli syurga bahawa engkau kalian akan tinggal di dalam syurga sebilangan pasir di dunia nescaya berdukacitalah mereka (kerana segala nikmat kesenangannya ada had tempoh masa habisnya), akan tetapi dijadikan bagi mereka (ahli syurga dan ahli neraka) berkekalan." 
 [ Hadis diriwayatkan oleh At’-T’abrani daripada Ibni Maso’ud.]
****************************************************
Tidak ada yang lebih benar daripada yang paling benar untuk mengkhabar dan memperjelaskan hal api neraka selain daripada apa yang terdapat di dalam al-Quran dan Hadis-hadis Rasullullah s.a.w.. Firman Allah di dalam al-Quran berulang-ulang kali memberi peringatan demi peringatan dan amaran demi amaran betapa dahsyatnya api neraka itu sebagai tempat terburuk yang mesti dihindarkan oleh manusia dan jin yang akan menjadi bahan bakarnya. Antara Firman-Nya mengenai penghuni neraka ialah:
فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ
                        Maksudnya :
i." Maka jika kamu tidak dapat membuatnya dan pasti kamu tidak akan dapat membuatnya, peliharalah dirimu dari neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu, yang disediakan bagi orang-orang kafir." 
                                 [Surah سورة البقرةAl-Baqarah : 24 ] 
إِلا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لأمْلأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ            
                           Maksudnya :
ii." kecuali orang-orang yang diberi rahmat oleh Tuhanmu. Dan untuk itulah Allah menjadikan mereka. Kalimat Tuhanmu (keputusan-Nya) telah ditetapkan : sesungguhnya Aku akan  memenuhi Neraka Jahanam dengan jin dan manusia (yang derhaka) semuanya."
                               [Surah سورة هود Hud : 119 ] 
           وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبً
                        Maksudnya :
iii." Adapun orang-orang yang menyimpang dari kebenaran, maka mereka menjadi kayu api bagi Neraka Jahanam."
                               [Surah سورة الجن Al-Jinn : 15
              وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ
                    Maksudnya : 
iv." Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi Neraka Jahanam) kebanyakan dari jin dan manusia,..."
                           [ Surah سورة الأعراف Al-A'raaf : 179 ]

  وَلَوْ شِئْنَا لاّتَيْنَا كُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا وَلَـكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنْى لاّمْلأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
                             Maksudnya : 
v."......Sesungguhnya akan Aku penuhi Neraka  Jahanam itu dengan jin dan manusia bersama-sama."
                          [Surah  سُوۡرَةُ السَّجدَة As-Sajadah: 13 ]

Hadis-hadis Rasullullah s.a.w. pula memperjelaskan dengan lebih terperinci lagi mengenai hal azab seksa yang akan ditanggung oleh ahli-ahli neraka adalah di luar kebiasaan hukum tabi'ie di dunia yang sangat sukar dipercayai dan tidak dapat digambarkan oleh pemikiran otak manusia biasa yang jahil, tidak beriman dan berpegang kepada ajaran agama wahyu yang hak.

Dalam hal ini Allah SWT yang mengada dan menjadikan semua makhluk termasuk api neraka mengingatkan manusia supaya membuat persediaan secukupnya dengan berusaha bersungguh-sungguh ketika hidup di dunia menjauhkan diri daripada menerima balasan azab seksa api neraka dengan mentaati segala perkara yang disuruh dan menjauhi segala perkara yang dilarang-Nya. 

Pegangan iktiqad Ahli Sunnah wal Jamaah terhadap api neraka adalah seperti yang disebut :
 وأن يؤمن بأن الصراط حق وهو جسر ممدود على متن جهنم أحد من السيف وأدق من الشعرة تزل عليه أقدام الكافرين بحكم الله فتهوى بـهم إلى النار وتثبت عليه أقدام المؤمنين بفضل الله فيساقون إلى دار القرار
             Maksudnya : 
"Hendaklah beriman dengan Sirat 'Titi' bahawa titi itu sebenarnya iaitu satu titian yang sangat panjang terbentang di atas muka api Neraka Jahanam, terlebih tajam daripada mata pedang dan lebih halus daripada rambut. Tergelincir di atasnya segala kaki orang-orang kafirin dengan hukuman Allah SWT dan jatuhlah mereka itu ke dalam api neraka, dan Allah tetapkan segala kaki orang-orang yang mukminin dengan semata-mata kemurahan Allah Taala, maka masuklah mereka kepada syurga."
Antara Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. yang menjelaskan tentang "titian sirat" ini ialah:
"جسر ممدود على متن جهنم يرده الخلق كافة أدق من الشعرة وأحد من السيف “
 :Maksudnya            
i."Sebuah jambatan yang terbentang di atas perut Neraka Jahannam, yang akan dilalui oleh seluruh makhluk, ia lebih halus daripada rambut dan lebih tajam daripada pedang”.
       Diriwayatkan oleh  Abu Hurairah :
 وَيُضْرَبُ جِسْرُ جَهَنَّمَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَكُونُ أَوَّلَ مَنْ يُجِيزُ 
                 Maksudnya : 
ii."Dan diletakkan jambatan Jahannam, Rasulullah s.a.w. bersabda: 'Akulah orang yang mula-mula akan melintasinya ...".
Berbagai-bagai contoh teladan diperjelaskan untuk diambil iktibar daripada peristiwa-peristiwa kemungkaran golongan tertentu umat manusia dan mengajarkan do'a-do'a dan petunjuk supaya terhindar daripada api neraka. Demikian juga Rasullullah s.a.w. sendiri memberi petunjuk ilmu, amalan dan mengajarkan do'a-do'a tertentu supaya terhindar daripada azab seksa api neraka yang tidak terhingga kepanasannya, pedih dan dahsyatnya itu. Sesungguhnya bahan bakar api neraka itu ialah golongan manusia dan jin yang kufur ingkar. 

Di dalam al-Quran ada menyebut beberapa nama api neraka iaitu :

 1. Neraka Jahannam (جهنم )
 2. Neraka Sa'iir (سَعِيرًا )
 3. Neraka Hutamah (الْحُطَمَةِ )
 4. Neraka Wail (وَيْلٌ )
 5. Neraka Lazha ( لَظَىٰ )
 6. Neraka Saqar (سَقَرَ )
 7. Neraka Jahim الْجَحِيمُ )
 8. Neraka Hawiyah  (  هَاوِيَةٌ  )
Terdapat banyak Firman Allah di dalam al-Quran yang berulang-ulang kali menceritakan hal keadaan dan azab seksa teramat dahsyat yang tersedia dalam neraka. 
Antaranaya ialah :
وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ (41) فِي سَمُومٍ وَحَمِيمٍ (42) وَظِلٍّ مِنْ يَحْمُومٍ (43) لا بَارِدٍ وَلا كَرِيمٍ (44) إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُتْرَفِينَ (45) وَكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظِيمِ (46) وَكَانُوا يَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَبْعُوثُونَ (47) أَوَآبَاؤُنَا الأوَّلُونَ (48) قُلْ إِنَّ الأوَّلِينَ وَالآخِرِينَ (49) لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِيقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ (50) ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ (51) لآكِلُونَ مِنْ شَجَرٍ مِنْ زَقُّومٍ (52) فَمَالِئُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ (53) فَشَارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ (54) فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ (55) هَذَا نُزُلُهُمْ يَوْمَ الدِّينِ  ( 56) 
                        Maksudnya :
i."Dan golongan kiri, siapakah golongan kiri itu.(41)  
Dalam (seksaan) angin yang amat panas dan air yang panas  mendidih,(42) 
 dan dalam naungan asap yang hitam.(43) 
 Tidak sejuk dan tidak menyenangkan.(44) 
Sesungguhnya mereka sebelum itu hidup bermewah-mewahan.(45) 
Dan mereka terus-menerus mengerjakan dosa yang besar.(46) 
Dan mereka selalu mengatakan : 'Apakah apabila kami mati dan menjadi tanah dan tulang belulang, apakah sesungguhnya kami benar-benar akan dibangkitkan kembali?'(47) 
'Apakah bapa-bapa kami yang terdahulu (dibangkitkan pula)?'(48) 
Katakanlah : 'Sesungguhnya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang kemudian,(49) 
benar-benar akan dikumpulkan pada waktu tertentu pada hari yang dikenal.(50) 
Kemudian sesungguhnya kamu, hai orang yang sesat lagi mendustakan,(51) 
benar-benar akan memakan pohon zaqqum,(52) 
dan akan memenuhi perutmu dengannya.(53) 
Sesudah itu kamu akan meminum air yang sangat panas.(54) 
Maka kamu minum sebagai keadaan unta yang sangat kehausan minum.(55) 
Itulah hidangan untuk mereka pada Hari Pembalasan'."(56)
                       [ Al-Quran  surah سورة الواقعة  Al-Waaqi'ah : 41-56 ]

                  كَلا إِنَّهَا لَظَى
                            Maksudnya :
ii." Sekali-kali tidak dapat. Sesungguhnya neraka itu adalah api yang bergejolak."
                       [Surah  سورة المعارج Al -Ma'aarij : 15 ]

وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ (92) فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ (93) وَتَصْلِيَةُ جَحِيمٍ (94) إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ (95
                        Maksudnya :
iii."Dan adapun jika dia termasuk golongan orang yang mendustakan lagi sesat,(92) 
maka dia mendapat hidangan air yang mendidih,(93)  
dan dibakar di dalam neraka.(94) 
Sesungguhnya (yang disebutkan ini) adalah suatu keyakinan yang benar."(95)
                        [ Surah سورة الواقعة Al-Waaqi'ah : 92-95 ]

Firman Allah menjelaskan juga bahawa di dalam neraka terdapat sejenis pohon yang dinamakan "Zaqqum ". Buah pohon "Zaqqum" inilah yang menjadi makanan ahli neraka yang amt menyeksakan. Hal ini disebut dalam surah Al-Isra' ayat 60 yang menjelaskan bahawa pokok terkutuk lagi hina dan menyeksakan ini hanya tumbuh di dalam neraka:
 وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلا طُغْيَانًا كَبِيرًا 
                          Maksudnya :
" Dan (ingatlah), ketika Kami wahyukan kepadamu : ' Sesungguhnya ( ilmu) Tuhanmu meliputi segala manusia'. Dan Kami tidak menjadikan mimpi (الرُّؤْيَا tentang perang Badar) yang telah Kami perlihatkan kepadamu, melainkan sebagai ujian bagi manusia dan (begitu pula) pohon kayu yang terkutuk ( pohon zaqqum ) dalam al-Quran. Dan Kami menakut-nakuti mereka, tetapi yang demikian itu hanyalah menambah besar kedurhakaan mereka."
Pohon dan buah yang dinamakan "Zaqqum" ini disebut secara khusus  dalam سورة الدخان  surah Ad-Dukhaan ayat 43-46 : 
إِنَّ شَجَرَ‌تَ الزَّقُّومِ ﴿43 طَعَامُ الْأَثِيمِ ﴿44 كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ ﴿45 كَغَلْيِ الْحَمِيمِ ﴿46
                         Maksudnya :
"Sesungguhnya pohon zaqqum itu, (43) 
makanan orang yang banyak berdosa. (44) 
(Ia) sebagai kotoran minyak yang mendidih di dalam, perut,(45) 
seperti mendidihnya air yang amat panas."(46)
Peringatan Allah terhadap keburukan memakan buah "zaqqum" disebut juga dalam سورة الواقعة surah Al-Waqi'ah ayat 51-53 :
ثُمَّ إِنَّكُمْ أَيُّهَا الضَّالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ (51) لآكِلُونَ مِنْ شَجَرٍ مِنْ زَقُّومٍ (52) فَمَالِئُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ (53
                                       Maksudnya : 
" Kemudian sesungguhnya kamu hai orang yang sesat lagi mendustakan, (51) 
benar-benar akan memakan pohon "zaqqum",(52)  
dan akan memenuhi perutmu dengannya.(53)  
Demikian juga perihal pohon dan buah "Zaqqum" disebut juga dalam surah Ash-Shaffaat :الصّافات  ayat 63-70 yang tumbuh dari dasar neraka yang dijadikan makanan untuk mengazab seksa ahli-ahli neraka. :
إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَةً لِلظَّالِمِينَ (63) إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ (64) طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُءُوسُ الشَّيَاطِينِ (65) فَإِنَّهُمْ لآكِلُونَ مِنْهَا فَمَالِئُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ (66) ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْهَا لَشَوْبًا مِنْ حَمِيمٍ (67) ثُمَّ إِنَّ مَرْجِعَهُمْ لإلَى الْجَحِيمِ (68) إِنَّهُمْ أَلْفَوْا آبَاءَهُمْ ضَالِّينَ (69) فَهُمْ عَلَى آثَارِهِمْ يُهْرَعُونَ (70
                        Maksudnya :
" Sesungguhnya Kami menjadikan pohon zaqqum itu sebagai seksaan bagi orang-orang yang zalim.(63) 
Sesungguhnya dia adalah sebatang pohon yang keluar dari dasar neraka yang menyala,(64) 
mayangnya seperti kepala syaitan-syaitan.(65) 
Maka sesungguhnya mereka benar-benar memakan sebahagian dari buah pohon itu, maka mereka memenuhi perutnya dengan buah zaqqum itu.(66) 
Kemudian sesudah makan buah pohon zaqqum itu pasti mereka mendapat minuman yang bercampur dengan air yang sangat panas.(67)
Kemudian sesungguhnya tempat kembali mereka benar-benar ke Neraka Jahim. (68)
Kemudian sesungguhnya mereka mendapati bapa-bapa mereka dalam keadaan sesat.(69) 
Lalu mereka sangat tergesa-gesa mengikuti jejak orang-orang tua mereka itu."(70)
        Ini bukan rupa pohon dan buah Zaqqum, tetapi hanya ilustrasi pelukis sebagai hiasan sahaja

Dalam surah سورة الهمزة Al-Humazah ayat 1-9 Allah memperjelaskan lagi betapa dahsyatnya Neraka Huthamah yang dikhaskan kepada golongan hamba Allah yang suka mengumpat dan tamak mengumpul harta kurniaan Allah tanpa menafkahkannya kepada yang hak :
وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ (1) الَّذِي جَمَعَ مَالا وَعَدَّدَهُ (2) يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ (3) كَلا لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ (4) وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحُطَمَةُ (5) نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ (6) الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الأفْئِدَةِ (7) إِنَّهَا عَلَيْهِمْ مُؤْصَدَةٌ (8) فِي عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ (9
                         Maksudnya :
       " Celakalah bagi setiap pengumpat lagi pencela,(1)
Yang mengumpulkan harta dan menghitung-hitungnya,(2) 
Dia mengira bahwa hartanya itu dapat mengkekalkannya, (3)
Sesekali tidak! Pasti dia akan dilemparkan ke dalam (neraka) Huthamah. (4)
Dan tahukah kamu apakah (neraka) Huthamah itu? (5)
(Iaitu) api (yang disediakan) Allah yang dinyalakan, (6)
yang (membakar naik tembus) sampai ke hati. (7)
Sesungguh, api itu ditutup rapat atas (diri) mereka,(8)   
(sedang mereka) diikat pada tiang-tiang yang panjang."(9)
Firman Allah dalam al-Quran menjelasklan juga yang ahli neraka tidak akan diberikan walaupun seteguk air untuk menghilangkan dahaga dan apa juga jenis makanan untuk menghilangkan kelaparan sebagaimana melimpahnya kenikmatan makanan dan minuman ketika hidup di dunia :
 وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِنْ يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءَتْ مُرْتَفَقًا 
                          Maksudnya :
i."Dan katakanlah:` Kebenaran itu datangnya dari Tuhanmu; maka barangsiapa yang ingin (beriman) hendaklah ia beriman, dan barangsiapa yang ingin (kafir) biarlah ia kafir. Sesungguhnya Kami telah sediakan bagi orang-orang zalim itu neraka, yang gejolaknya mengepung mereka. Dan jika mereka meminta minum, nescaya mereka akan diberi minum dengan air seperti besi  mendidih yang menghitamkan muka. Itulah minuman yang paling buruk dan tempat istirahat yang paling hina. "
                             [ Surah  سُوۡرَةُ الکهف  al-Kahfi : 29
وَنَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ (50) الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ (51
                           Maksudnya :
ii." Dan penghuni neraka menyeru penghuni syurga :  'Limpahkanlah kepada kami sedikit air atau makanan yang telah dikurniakan Allah kepadamu.' Mereka (penghuni syurga ) menjawab : 'Sesungguhnya Allah telah mengharamkan keduanya itu atas orang-orang kafir. (50)
(Iaitu) orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda gurau, dan kehidupan dunia telah menipu mereka'. Maka pada hari  (kiamat) ini, Kami melupakan mereka sebagaimana mereka melupakan pertemuan mereka dengan hari ini, dan (sebagaimana) mereka selalu mengingkari ayat-ayat Kami." (51)
                                 Surah سورة الأعراف‎‎ Al-A'Raaf : 50-51

    Jangan sesekali ambil mudah terhadap peringtan Allah mengenai ancaman  azab neraka!!

Minuman yang diberikan kepada ahli neraka adalah air nanah seperti Firman Allah dalam surah Ibrahim سورة إبراهيم  ayat 16-17 : 
مِنْ وَرَائِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَى مِنْ مَاءٍ صَدِيدٍ (16) يَتَجَرَّعُهُ وَلا يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِنْ كُلِّ مَكَانٍ وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ وَمِنْ وَرَائِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ (17
               Maksudnya :
" di hadapannya ada Jahanam dan dia akan diberi minuman dengan air nanah,(16) 
diminumnya air nanah itu dan hampir dia tidak boleh menelannya dan datanglah (bahaya) maut kepadanya dari segenap penjuru, tetapi dia tidak juga mati; dan di hadapannya masih ada azab yang berat."(17)
Maksud yang sama juga terkandung di dalam سورة الحاقة  surah Al-Haqqah ayat 36-37 :             
وَلا طَعَامٌ إِلا مِنْ غِسْلِينٍ (36) لا يَأْكُلُهُ إِلا الْخَاطِئُونَ (37
                        Maksudnya :
"Dan tiada (pula) makanan sedikit pun (baginya ) kecuali dari darah dan nanah.(36)
Tidak ada yang memakannya kecuali orang-orang yang berdosa." (37)
Dalam surah سورة الْغاشِيَةِ Al-Ghaasyiyah ayat 1-7 pula memperjelaskan lagi :
هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ (1) وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ (2) عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ (3) تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً (4) تُسْقَى مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ (5) لَيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلا مِنْ ضَرِيعٍ (6) لا يُسْمِنُ وَلا يُغْنِي مِنْ جُوعٍ (7
                         Maksudnya : 
"Sudah datangkah kepadamu berita (tentang)hari pembalasan?(1)
Banyak muka pada hari itu tunduk terhina, (2)
berkerja keras lagi kepayahan, (3) 
memasuki api yang sangat panas (neraka),(4)
diberi minum (dengan air) dari sumber yang sangat panas.(5)
Mereka tiada memperoleh makanan selain dari pohon yang berduri,(6) 
yang tidak menggemukkan dan tidak pula menghilangkan lapar." (7) 
Hamba-hamba Allah yang menjadi penghuni neraka adalah di kalangan jin dan manusia sebagaimana Firman Allah di dalam al-Quran سورة الأعراف surah A'Raaf ayat 179 : 
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ   
                            Maksudnya :
" Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi Neraka Jahanam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati (qalbu) tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kebesaran dan kekuasaan Allah), dan mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah).Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai."
Ayat ini memperjelaskan bahawa golongan jin dan manusia yang dihumban ke dalam Neraka Jahanam adalah terdiri dari golongan hamba-hamba Allah yang kufur dan lalai hingga tidak beriman dan memahami atau enggan memahami peringatan demi peringatan melalui wahyu Allah kepada para Rasul yang disampaikan kepada seluruh umat manusia dan jin kerana mereka tidak menggunakan 'Ainul Qalbi, Al-Basirah atau Mata Hati untuk memahami atau dengan senghaja mengingkari segala peringatan tersebut.

Firman Allah dalam surah سورة الحجر  Al-Hijr ayat 42-44 diperjelaskan lagi tentang golongan sesat yang menjadi pengikut-pengikut syaitan akan dicampakkan ke dalam Neraka Jahanam yang mempunyai tujuh (7) pintu :
إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ إِلا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ (42) وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ (43) لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِكُلِّ بَابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ (44   
                Maksudnya : 
" Sesungguhnya hamba-hamba Ku tidak ada kekuasaan bagimu terhadap mereka, kecuali orang-orang yang mengikut kamu (syaitan), iaitu orang-orang yang sesat. (42)  
Dan sesungguhnya Jahanam itu benar-benar tempat yang telah diancamkan kepada mereka (pengikut-pengikut syaitan) semuanya. (43)  
Jahanam itu mempunyai tujuh pintu. Tiap-tiap pintu (telah ditetapkan) untuk golongan yang tertentu dari mereka." (44)
Firman Allah dalam surah سورة النبأ‎‎ An-Nabaa' ayat 24-26 memperjelaskan lagi hal keadaan azab seksa yang disediakan kepada mereka yang dihumban ke dalam Neraka Jahanam :
لا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلا شَرَابًا (24) إِلا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا (25) جَزَاءً وِفَاقًا (26  
           Maksudnya : 
"mereka tidak merasakan kesejukan di dalamnya dan tidak (pula mendapat) minuman, (24) 
selain air yang mendidih dan nanah, (25) 
sebagai pembalasan yang setimpal." (26) 
Dalam surah Al-Mu'min سورة المؤمن/Surah Ghafir سورة غافر ayat 49-50 Allah memperjelaskan perihal ahli-ahli Neraka Jahanam memohon kepada malaikat penjaga Neraka Jahanam supaya meringankan azab seksa yang mereka tanggung walaupun sehari sahaja:
 وَقَالَ الَّذِينَ فِي النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّكُمْ يُخَفِّفْ عَنَّا يَوْمًا مِنَ الْعَذَابِ (49) قَالُوا أَوَ لَمْ تَكُ تَأْتِيكُمْ رُسُلُكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا بَلَى قَالُوا فَادْعُوا وَمَا دُعَاءُ الْكَافِرِينَ إِلا فِي ضَلالٍ (50 
                       Maksudnya :
" Dan orang-orang yang berada dalam neraka berkata kepada penjaga-penjaga Neraka Jahanam : ' Mohonkanlah kepada Tuhanmu supaya Dia meringankan azab dari kami barang sehari'. (49)  
Penjaga Jahanam berkata: 'Dan apakah belum datang kepada kamu Rasul-rasulmu dengan membawa keterangan-keterangan?' Mereka menjawab : 'Benar, sudah datang'. Penjaga-penjaga Jahanam berkata : 'Berdo'alah kamu'. Dan do'a orang-orang kafir itu hanyalah sia-sia belaka." (50)
Hal azab seksa neraka disebut juga dalam surah سورة الانفطار Al-Infithaar ayat 14-19 :
وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ (14) يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ (15) وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ (16) وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ (17) ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ (18) يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئًا وَالأمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ (19
          Maksudnya : 
" Dan sesungguhnya orang-orang yang derhaka benar-benar berada  dalam neraka.(14)  
 Mereka masuk ke dalamnya pada Hari Pembalasan.(15) 
 Dan mereka tidak sesekali dapat keluar dari neraka  itu. (16)
 Tahukah kamu apakah Hari Pembalasan itu?(17) 
Sekali lagi, tahukah kamu apakah Hari Pembalasan itu? (18)
(Iaitu ) hari (ketika) seseorang tidak berdaya sedikitpun untuk menolong orang lain. Dan segala urusan pada hari itu dalam kekuasaan Allah."(19)
Firman Allah dalam surahسورة المدشّر al-Muddatstsir ayat 26-31 diperjelaskan hal keadaan dan azab  di Neraka Saqar :
  سَأُصْلِيهِ سَقَرَ (26) وَمَا أَدْرَاكَ مَا سَقَرُ (27) لا تُبْقِي وَلا تَذَرُ (28) لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ (29) عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ (30) وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلا مَلائِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا وَلا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلا كَذَلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَمَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلا هُوَ وَمَا هِيَ إِلا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ (31)
                           Maksudnya :
 "Aku akan memasukkannya ke dalam ( neraka) Saqar.(26)
 Tahukah kamu apakah (neraka) Saqar itu? (27)
 Saqar itu tidak meninggalkan dan tidak membiarkan.(28)
(Neraka Saqar) adalah pembakar kulit manusia.(29)
 Di atasnya ada sembilan belas (malaikat penjaga).(30)
Dan tiada kami jadikan penjaga neraka itu melainkan malaikat; dan tidaklah Kami menjadikan bilangan mereka itu melainkan untuk jadi cubaan bagi orang yang kafir, supaya orang-orang yang diberi al-Kitab menjadi yakin dan supaya orang yang beriman bertambah imannya dan supaya orang-orang yang diberi al-Kitab dan orang-orang mukmin itu tidak ragu-ragu dan supaya orang-orang yang dalam hatinya  ada penyakit dan orang-orang kafir yang mengatakan: 'Apakah yang dikehendaki Allah dengan bilangan ini sebagai suatu perumpamaan?'.Demikianlah Allah membiarkan sesat orang-orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan tidak ada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia sendiri. Dan Saqar itu tiada lain hanyalah peringatan bagi manusia."(31)
Di dalam surah yang sama pada ayat 35-48 diperjelaskan lagi hal neraka Saqar dan golongan yang menerima azab seksa di dalamnya : 
إِنَّهَا لإحْدَى الْكُبَرِ (35) نَذِيرًا لِلْبَشَرِ (36) لِمَنْ شَاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ (37) كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ (38) إِلا أَصْحَابَ الْيَمِينِ (39) فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ (40) عَنِ الْمُجْرِمِينَ  (41) مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ (42) قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ (43) وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ (44) وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ (45) وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ (46) حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ (47) فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ (48
                                          Maksudnya:
" Sesngguhnya Saqar itu adalah salah satu bencana yang amat besar, (35)  
sebagai ancaman bagi manusia. (36)  
(Iaitu) bagi siapa di antaramu yang berkehendak akan maju dan mundur. (37)  
Tiap-tiap diri bertanggungjawab atas apa yang telah diperbuatnya, (38)  
kecuali golongan yang kanan, (39)  
berada di dalam syurga, mereka tanya menanya, (40)  
tentang (keadaan) orang-orang yang berdosa. (41) 
"Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar (neraka)?" (42)  
Mereka menjawab : "Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan solat, (43)  
dan kami tidak (pula) memberi makan orang miskin, (44)  
dan adalah kami membicarakan yang batil, bersama dengan orang-orang yang membicarakannya, (45)  
dan adalah kami mendustakan hari pembalasan, (46)  
hingga datang kepada kami kematian". ( 47)  
Maka tidak berguna lagi bagi mereka syafa'at dari orang-orang  memberikan syafa'at. " 48)
 Anggota badan yang menjadi saksi ketika dilakukan timbangan amal dosa dan pahala kebajikan turut berkata-kata menjadi saksi memberi pengkuan apabila seseorang itu dibawa masuk ke dalam neraka: 
وَيَوْمَ يُحْشَرُ أَعْدَاء اللَّهِ إِلَى النَّارِ فَهُمْ يُوزَعُونَ (19) حَتَّى إِذَا مَا جَاءُوهَا شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصَـٰرُهُمْ وَجُلُودُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (20) وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (21) وَمَا كُنتُمْ تَسْتَتِرُونَ أَنْ يَشْهَدَ عَلَيْكُمْ سَمْعُكُمْ وَلاَ أَبْصَـٰرُكُمْ وَلاَ جُلُودُكُمْ وَلَـٰكِن ظَنَنتُمْ أَنَّ اللَّهَ لاَ يَعْلَمُ كَثِيرًا مِّمَّا تَعْمَلُونَ (22) وَذَلِكُمْ ظَنُّكُمُ الَّذِي ظَنَنتُم بِرَبِّكُمْ أَرْدَاكُمْ فَأَصْبَحْتُم مِّنْ الْخَاسِرِينَ (23) فَإِن يَصْبِرُوا فَالنَّارُ مَثْوًى لَّهُمْ وَإِن يَسْتَعْتِبُوا فَمَا هُم مِّنَ الْمُعْتَبِينَ (24

                 Maksudnya:
"Dan (ingatlah) hari (ketika) musuh-musuh Allah digiring  ke dalam neraka lalu mereka dikumpulkan (semuanya).(19)  
Sehingga apabila mereka sampai ke neraka, maka pendengaran, penglihatan dan kulit mereka menjadi saksi terhadap mereka tentang apa yang telah mereka kerjakan.(20)  
Dan mereka berkata kepada kulit mereka: 'Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami?'. Kulit mereka menjawab: 'Allah yang menjadikan segala sesuatu pandai berkata-kata telah menjadikan kami pandai(pula) berkata, dan Dia-lah yang menciptakan kamu pada kali yang pertama dan hanya kepada-Nya lah kamu dikembalikan.'(21)  
Kamu tidak sesekali dapat bersembunyi dari persaksian pendengaran, penglihatan dan kulitmu terhadapmu bahkan kamu mengira bahwa Allah tidak mengetahui kebanyakan dari apa yang kamu kerjakan.(22) 
Dan yang demikian itu adalah prasangkamu yang telah kamu sangka terhadap Tuhanmu, Dia  telah membinasakan kamu maka jadilah kamu termasuk orang-orang yang merugi.(23)  
Jika mereka bersabar (menderita azab) maka nerakalah tempat diam mereka, dan jika mereka mengemukakan alasan-alasan, maka tidaklah mereka termasuk orang-orang yang diterima alasannya."(24) 
      [Al-Quran سورة فصلت surah Fush-Shilat : 19-24]

Firman Allah di dalam سورة الملك surah Al-Mulk : 6-8 pula memperjelaskan lagi betapa azabnya seksaan yang disediakan di dalam neraka  :
وَلِلَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ (6) إِذَا أُلْقُوا فِيهَا سَمِعُوا لَهَا شَهِيقًا وَهِيَ تَفُورُ (7) تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ (8
          Maksudnya :  
"Dan orang-orang yang kafir kepada Tuhannya, memperoleh azab Jahanam. Dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.(6) 
Apabila mereka dilemparkan ke dalamnya mereka mendengar suara neraka yang mengerikan, sedang mereka itu menggelegak.(7) 
Hampir-hampir (neraka) itu berpecah-pecah lantaran marah. Setiap kali dilemparkan ke dalamnya sekumpulan (orang-orang kafir) penjaga-penjaga (neraka itu) bertanya kepada mereka : 'Apakah belum pernah datang kepada kamu (di dunia) seorang pemberi ingatan?' "(8)
Firman Allah dalam surah سورة الزخرف Az-Zukhruf ayat 74-78 menceritakan betapa dahsyatnya azab seksa yang diterima ahli-ahli Neraka Jahanam hinggakan mereka meminta malaikat yang menjaga supaya Tuhan membunuh sahaja mereka kerana tidak tertanggung lagi azab seksa yang mereka terima :
إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذَابِ جَهَنَّمَ خَالِدُونَ (74) لا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَهُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ (75) وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَكِنْ كَانُوا هُمُ الظَّالِمِينَ (76) وَنَادَوْا يَا مَالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ قَالَ إِنَّكُمْ مَاكِثُونَ (77) لَقَدْ جِئْنَاكُمْ بِالْحَقِّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ (78)
                        Maksudnya :
" Sesungguhnya orang-orang yang berdosa kekal di dalam azab Neraka Jahanam.(74) 
Tidak diringankan azab itu dari mereka dan mereka di dalamnya berputs asa.(75)  
Dan tidaklah Kami menganiaya  mereka tetapi merekalah yang menganiya diri mereka sendiri.(76)  
Mereka berseru : ' Hai Malik, biarlah Tuhan mu membunuh kami sahaja'. Dia menjawab: ' Kamu akan tetap tinggal (di dalam neraka ini).'(77) 
Sesungguhnya Kami benar-benar telah membawa kebenaran kepada kamu tetapi kebanykan di antara kamu benci pada kebenaran itu."(78) 
Bagi golongan manusia yang tidak beriman dan menghimpunkan kekayaan emas, perak dan pelbagai jenis kekayaan dunia untuk diri sendiri tanpa menafkahkannya di jalan Allah maka disediakan balasan azab neraka seperti Firman Allah dalam al-Quran سورة التوبة surah At-Taubah ayat 35 :
يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَذَا مَا كَنَزْتُمْ لأنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ 
                           Maksudnya :
" pada hari dipanaskan emas perak itu dalam Neraka Jahanam, lalu dibakar dengannya dahi mereka, lambung dan punggung mereka (lalu dikatakan) kepada mereka: ' Inilah harta bendamu yang kamu simpan untuk dirimu sendiri, maka rasakanlah sekarang (akibat dari) apa yang kamu simpan itu'." 

Adalah lumrah bagi manusia yang masih hidup  di dunia merasakan betapa azab seksanya mereka apabila berhadapan dengan berbagai jenis kesakitan, kesusahan hidup dan menempuh bermacam jenis bencana yang melanda. Justeru akan terbitlah berbagai usaha bagi mengatasi kesusahan dan penderitaan yang dihadapai. Biasanya walau betapa berat sekalipun kesusahan di dunia masih ada juga pertolongan yang diberikan dengan berbagai-bagai cara. Perkara ini tidak akan berlaku di akhirat jika seseorang hamba Allah itu ditakdirkan Allah dikenakan hukuman menerima azab seksa di dalam neraka atas kesalahan-kesalahan dosa maksiat ketika hidup di dunia yang tidak mendapat keampunan dari Allah. Allah berfirman di dalam al-Quran yang antaranya menyebut :

          كَذَٰلِكَ ٱلْعَذَابُ ۖ وَلَعَذَابُ ٱلْءَاخِرَةِ أَكْبَرُ ۚ لَوْ كَانُوا۟ يَعْلَمُونَ

     Maksudnya :      

" Seperti itulah azab ( di dunia). Dan sesungguhnya azab di akhirat lebih besar jika mereka mengetahui." 

                                  [Surah  سورة القلم‎ Al-Qalam : 33  ]

Bagaimanakah bentuk seksaan di dalam neraka yang paling ringan? Rasulullah s.a.w. menjelaskan di dalam Hadisnya :
 عَنْ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ أَهْوَنَ أَهْلِ النَّارِ عَذَابًا مَنْ لَهُ نَعْلَانِ وَشِرَاكَانِ مِنْ نَارٍ يَغْلِي مِنْهُمَا دِمَاغُهُ كَمَا يَغْلِ الْمِرْجَلُ مَا يَرَى أَنَّ أَحَدًا أَشَدُّ مِنْهُ عَذَابًا وَإِنَّهُ لَأَهْوَنُهُمْ عَذَابًا
                        Maksudnya :
" Dari An-Nu'man bin Basyir r.a., dia berkata, "Rasulullah s.a.w. telah bersabda, 'Sesungguhnya seksa penghuni neraka yang paling ringan adalah seseorang yang dipakaikan sepasang terompah yang terbuat daripada api neraka hingga otaknya mendidih sebagaimana mendidihnya air yang sedang direbus. Pada saat itu, orang tersebut mengira bahwasanya dialah orang yang mendapat seksaan yang paling pedih, padahal ia adalah penghuni neraka yang paling ringan seksanya'." [HR Muslim ]
Tidak terdapat penjelasan yang khusus mengenai keluasan api neraka itu tetapi sudah pastinya ianya jauh lebih luas daripada langit dan bumi. Firman Allah dalam surah سورة ق Qaaf ayat 30 dapat memberikan gambaran betapa luasnya Neraka Jahanam sahaja :
           يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلأتِ وَتَقُولُ هَلْ مِنْ مَزِيدٍ 
                        Maksudnya :
" (Dan ingatlah akan) hari (yang pada hari itu) Kami bertanya kepada Jahanam : 'Apakah kamu sudah penuh?' Dia (Jahanam) menjawab : ' Masih adakah tambahan?'. "
Firman Allah dalam surah سورة الحجر Al-Hijr ayat 43-44 memperjelaskan lagi tentang Neraka Jahanam yang mempunyai tujuh (7 ) pintu :
وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ (43) لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِكُلِّ بَابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ (44
                                    Maksudnya : 
"Dan sesungguhnya Jahanam itu benar-benar tempat yang telah diancamkan kepada mereka (pengikut-pengikut syaitan) semuanya. (43 ) 
Jahanam itu mempunyai tujuh pintu. Tiap-tiap pintu (telah ditetapkan) untuk golongan yang tertentu dari mereka." ( 44) 
Di dalam sebuah Hadis Rasaulullah s.a.w. ada menyebut kedalaman neraka  itu adalah seperti berikut :
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قَالَ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ سَمِعَ وَجْبَةً فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَتَدْرُونَ مَا هَذَا ؟ قُلْنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ هَذَا حَجَرٌ رُمِيَ بِهِ فِي النَّارِ مُنْذُ سَبْعِينَ خَرِيفًا فَهُوَ يَهْوِي فِي النَّارِ الْآنَ حَتَّى انْتَهَى إِلَى قَعْرِهَا فَسَمِعْتُمْ وَجْبَتَهَا   (رواه مسلم
               Maksudnya :
"Dari Abu Hurairah رضي الله عنه berkata ia: “Adalah kami (pada suatu hari) bersama-sama dengan Rasulullah صلى الله عليه وسلم, tiba-tiba terdengar bunyi benda jatuh dengan kuat, lalu baginda bersabda: 'Tahukah kamu suara apa ini'? Kami menjawab: 'Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui'. Lalu Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda: 'Ini adalah suara sebiji batu yang dilemparkan ke dalam api neraka sejak tujuh puluh (70) tahun yang lalu, maka batu itu terus sahaja jatuh menuju dasar neraka dan baru pada saat ini ia sampai pada dasarnya. Maka dari itu kamu mendengar bunyi jatuhnya'." [ HR Muslim ].
Terdapat juga maksud Hadis yang antara lain menjelaskan bahawa keluasan pintu neraka itu ialah :
"...Api neraka itu ada 7 pintu, jarak antar pintu sejauh 70 tahun, dan tiap pintu panasnya 70 kali dari pintu yg lain.”
Selain daripada ayat-ayat al-Quran yang menceritakan hal keadaan api neraka dan azab seksa yang terdapat di dalamnya, terdapat juga banyak Hadis Rasullullah s.a.w. yang menjelaskan dengan lebih terperinci betapa dahsyatnya azab seksa yang disediakan dalam api neraka itu. Antaranya ialah yang bermaksud seperti berikut :

ان جبريل عليه السلام أتى النبي صلى الله عليه وسلم فقال أتيتك حين أمر الله بمنافخ النار فوضعت النارتسعر ليوم القيامة فقال له يا جبريل صف لي النار فقال ان الله تعالى أمر بها فأوقد عليها الف عام حتى أحمرت ثم أوقد عليها ألف عام حتى أصفرت ثم أوقد عليها ألف عام حتى أسودت فهي سوداء مظلمة لا يضئ جمرها ولا يطفأ لهبها والذي بعثك بالحق لو أن ثوبا من ثياب أهل النار أظهر لأهل الارض لماتوا جميعا ولو أن ذنوبا من شرابها صب في مياه الأرض جميعا لقتل من ذاقه ولو أن ذراعا من السلسلة التي ذكرها الله وضع على جبال الارض جميعا لذابت وما استقلت ولو  أن رجلا أدخل النار ثم أخرج منها لمات أهل الارض من نتن ريحه وتشويه خلقه وعظمه فبكى النبي صلى الله عليه وسلم وبكى جبريل عليه السلام لبكائه فقال أتبكي يا محمد وقد غفر لك ما تقدم من ذنبك وما تأخر فقال افلا أكون عبدا شكورا ولم بكيت يا جبريل وأنت الروح  الامين أمين الله على وحيه قال اخاف أن ابتلى بما ابتلى به هاروت وماروت فهو الذي منعني من اتكالي على منزلتي عند ربي فأكون قد أمنت مكره فلا يزالا يبكيان حتى نوديا من السماء يا جبريل ويا محمد أن الله قد آمنكما أن تعصياه فيعذبكما وفضل محمد على سائر الأنبياء كفضل جبريل على سائر الملائكة

                      Antara intipati maksudnya : 
i."Bahawasanya Jibrael a.s. datang kepada Nabi Muhammad s.a.w., memperkatakannya : Aku datang kepada engkau pada ketika Allah SWT menyuruh kepada peniup-peniup api neraka, maka diletakkan ke atas api neraka dinyalakan bagi Hari Kiamat.  Sabdanya : Wahai Jibrael terangkanlah akan daku keadaan api neraka itu. Lalu ia (Jibrael) berkata: Bahawasanya Allah SWT menyuruhkan dengannya maka dinyalakan ke atasnya 1000 tahun hingga ia MERAH, kemudian dinyalakan ke atasnya 1000 tahun hingga ia KUNING , kemudian dinyalakan ke atasnya 1000 tahun hingga ia HITAM, maka ianya HITAM lagi GELAP tidak cerah baranya dan tidak padam nyalaannya. 
Demi yang membangkitkan engkau menjadi Rasul yang sebenarnya jikalau sekiranya sehelai pakaian daripada segala pakaian ahli-ahli api neraka itu dizahirkan kepada ahli penduduk bumi nescaya mereka mati semuanya, dan jika sekiranya satu timba daripada minuman api neraka itu dituangkan pada segala air yang ada di bumi nescaya membunuhkan mereka yang mencicipnya dan jikalau sekirnya satu hasta daripada rantai besi yang Allah Taala menyebutnya itu diletakkan ke atas segala gunung yang ada di bumi nescaya ia hancur dan tiada terdaya ditanggungnya dan jikalau sekiranya seorang lelaki dimasukkan dalam api neraka kemudian dikeluarkan daripadanya nescaya mati ahli penduduk bumi daripada kebusukan baunya dan keburukan rupa keadaannya dan betapa besar badannya.   
Maka menangis Nabi Muhammad s.a.w. dan menangis Jibrael AS melihat tangisannya. Maka ia berkata : 'Adakah engkau menangis wahai Muhammad dan telahpun diampunkan bagi engkau barang apa telah terdahulu daripada dosa engkau dan barang apa yang terkemudian?'
Sabdanya: 'Tidakkah aku ini hamba yang mensyukuri-Nya. Kenapakah engkau menangis wahai Jibrael, engkau ialah Al-Rohul Amin yang menerima amanah Allah untuk menurunkan wahyu-Nya?'. 
Katanya:  'Aku takut bahawa aku dibala'i dengan barang apa yang telah dibala'i dengannya Harut dan Marut itu, itulah yang menghalangi aku daripada bersandar di atas pangkat  martabatku kepada sisi Tuhanku yang menjadikan aku mengamankan daripada kemurkaan-Nya.' Maka sentiasalah mereka kedua ini menangis hingga diserukan keduanya itu daripada langit : 'Wahai Jibrael , Wahai Muhammad, bahawasanya Allah SWT telah mengamankan engkau berdua daripada berbuat maksiat kepada-Nya'.......dan kelebihan Muhammad ke atas sekalian Nabi-nabi ialah seperti kelebihan Jibrael ke atas sekalian malaikat......."
       ii.  Dalam Hadis yang lain ada juga disebut bahawa Rasulullah s.a.w bertanya kepada Malikat Jibrael :

       “Ya Jibrael, jelaskan padaku sifat Jahannam”. 
Jawabnya: “Ya. Ketika Allah menjadikan Jahanam, maka dinyalakan selama 1000 tahun sehingga merah, kemudian dilanjutkan 1000 tahun sehingga putih, kemudian 1000 tahun sehingga hitam, lalu menjadi hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar semua penduduk dunia kerana panasnya. Demi Allah, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah, andaikan satu pergelangan dari rantai yang disebut dalam al-Quran ( Surah Al-Insaan : 4 yang bermaksud : " Sesungguhnya Kami nenyediakan bagi orang-orang kafir rantai, belenggu dan neraka yang bernyala-nyala.") itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yang ke 7. Demi Allah, andaikan seorang di hujung barat terseksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya. Jahannam itu sangat dalam, perhiasannya besi dan minumannya air panas bercampur nanah, dan pakaiannya adalah potongan-potongan api. Api neraka itu ada 7 pintu, jarak antar pintu sejauh 70 tahun, dan tiap pintu panasnya 70 kali dari pintu yg lain”.
 iii.  Riwayat daripada Muhammad bin Al-Mumqdar katanya : Tatkala diadakan api neraka berterbangan hati-hati malaikat daripada tempat-tempatnya, apabila diadakan anak Adam ia pun kembali kepada tempatnya.
iv.  Sesungguhnya kata setengah ulama pada Firman Allah yang huraiannya bermaksud menyenggari muka-muka mereka oleh api neraka dengan satu kali senggaran hingga tidak meninggalkan satu daging jua pun di atas tulang melainkan melontarkannya [jatuh luruh] ke sisi tumit-tumit kaki mereka.  
Terdapat kebusukan bau darah bercampur nanah yang mengalir daripada badan-badan mereka hingga mereka karam padanya dan iaitulah al-ghasaq. Kata Abu Sa'id Al-Khadri sabda Rasullullah s.a.w. :
 Jika sekiranya bau satu timba daripada al-ghasaq Jahanam itu dilontarkan ke dalam dunia nescaya membusukkan ahli penduduk bumi.
Barang minuman yang diminta oleh ahli neraka untuk menghilangkan haus dahaga mereka maka dituangkan seseorang mereka itu daripada air danur  [darah bercampur nanah] dan meneguknya hingga hampir tiada berupaya menelannya. Datang kepadanya kepedihan azab sakit mati daripada semua juzuk badan tetapi ia tidak mati. Jika sekiranya mereka minta pertolongan lalu ditolong mereka dengan air seperti tahi minyak memasakkan dan membakari muka-muka, itulah seburuk-buruk barang minuman dan sejahat-jahat yang diambil manfaat.
v.  Kata Abu Al-Darda' ; sabda Rasullullah s.a.w. :
Menemui ke atas ahli api neraka itu kelaparan hingga menyamai barang apa yang ada pada mereka daripada azab, lalu mereka minta pertolongan dengan barang makanan, maka ditolong mereka dengan barang makanan daripada pokok dahre' yang tiada mengemukkan dan tiada mengkayakan [mengenyangkan] daripada kelaparan. Apabila mereka minta pertolongan dengan barang makanan maka ditolong mereka dengan barang makanan yang ada mempunyai kecekikan sebagaimana mereka cuba melepaskan kecekikan di dalam dunia dengan barang minuman, lalu mereka minta pertolongan dengan barang minuman itu dan diangkatkan kepada mereka air api neraka yang tersangat panas dengan penyangkuk besi.
Apabila hampir kepada muka-muka mereka terbakarlah muka-muka mereka, dan apabila memasukkan barang minuman itu ke dalam perut mereka nescaya memutuskan barang apa yang ada di dalam perut...... Sabdanya: 'Maka menyeru mereka kepada penjaga-penjaga Neraka Jahanam, do'akanlah kepada Tuhan kamu supaya meringankan kami satu hari daripada azab seksa.' Lalu dijawab oleh malaikat-malaikat penjaga api neraka:  'Adakah tidak datang kepada kamu, Rasul-rasul kamu memberi segala penerangan?' Kata mereka : 'Ya,  bahkan! Berdo'alah oleh mu sekalian dan tidak ada do'a orang-orang yang kafirin itu melainkan dalam kehinaan'. Sabdanya : 'Serukanlah kepada Malik dan mereka menyeru : Wahai Malik biarkanlah menghukum ke atas kami oleh Tuhan kami.'  
Sabdanya: 'Maka ia menjawab kepada mereka bahawasanya kamu sekalian berkekalan lama.....'. Maka kata mereka : 'Wahai Tuhan kami telah mengerasi ke atas kami oleh kecelakaan kami dan adalah kami ialah kaum yang sesat. Wahai Tuhan kami, keluarkanlah akan kami daripada api neraka, jika kami kembali balik [mengerjakan larangan] sesungguhnya kami ialah orang-orang yang zalim.' Maka ia menjawab kepada mereka : 'Nyahlah kepadanya dan jangan kamu berkata-kata.' Sabdanya: 'Ketika itu putus asa mereka daripada mendapat apa jua kebajikan dan ketika itu mereka menjerit dan dukacita merasai seksa kebinasaan azab.' 
vi.  Sabdanya: 'Dihampirkan kepadanya air danur [darah bercampur nanah] dan ia membencikannya, apabila didekatkan padanya membakari mukanya hingga jatuh kulit kepalanya, apabila ia meminumnya memutuskan segala tali perutnya hingga keluar dari duburnya. Firman Allah yang bermaksud : 'Dan dituangkan untuk memberi minuman air yang sangat panas hingga memutuskan tali-tali perut mereka dan Firman Allah yang bermaksud : Jika mereka minta pertolongan dengan air seperti minyak hingga memasakkan membakari muka-mukanya.'
vii.  Pada setiap kali masak kulit ahli neraka digantikan dengan kulit yang lain kerana tidak tinggal sedikit daging pun pada tulang-tulang mereka, maka tertinggallah roh itu bergantungan pada urat-urat dan ia bunyi mendidih apabila terkena senggaran api neraka. Dalam keadaan demikian azabnya itu mereka bercita-cita hendak mati tetapi tidak mati juga. Betapalah dengan hal engkau jika sekiranya engkau melihat mereka dan sesungguhnya menjadi arang dan dibutakan mata-mata mereka, dikeluarkan lidah-lidah mereka, dipecahkan belakang-belakang mereka, dipecahkan tulang-tulang mereka, dipotong telinga-telinga mereka, dicarik-carikkan kulit-kulit mereka, dibelenggukan tangan-tangan mereka pada tengkuk dan dihimpunkan [dicantumkan ] di antara ubun-ubun kepala mereka, tapak-tapak kaki mereka dan mereka berjalan di atas api neraka dengan muka memijak ketajaman besi dengan anak mata mereka.
Adapun nyalaan api neraka berjalan dalam bahagian batin dan juzuk-juzuk badan mereka. Ular-ular neraka Hawiyah dan kala jengking bergantungan di luar anggota badan mereka ......
viii.  Besarnya gigi orang kafir dalam neraka adalah seperti yang disebut dalam Hadis :
                                   Related image
                                                                    Jabal Uhud di Madinah
                                                            Image result for gigi geraham
                                                  Gigi geraham manusia semasa hidup di dunia 
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ضِرْسُ الْكَافِرِ أَوْ نَابُ الْكَافِرِ مِثْلُ أُحُدٍ وَغِلَظُ جِلْدِهِ مَسِيرَةُ ثَلَاثٍ
                 Maksudnya : 
 "Dari Abu Hurairah r.a., dia berkata, "Rasulullah s.a.w. telah bersabda, 'Besarnya gigi geraham orang kafir (dalam neraka) sama dengan Gunung Uhud dan tebalnya kulit orang kafir (kerana bengkak dan hangus) adalah sejauh perjalanan tiga hari.'" [HR Muslim ]
  ix. Besarnya punggung orang kafir di dalam neraka adalah    sebagaimana yang dijelaskan dalam Hadis :
. عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ يَرْفَعُهُ قَالَ مَا بَيْنَ مَنْكِبَيْ الْكَافِرِ فِي النَّارِ مَسِيرَةُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ لِلرَّاكِبِ الْمُسْرِعِ وَلَمْ يَذْكُرْ الْوَكِيعِيُّ فِي النَّارِ
                 Maksudnya :
 "Dari Abu Hurairah r.a., dengan riwayat yang marfu', dia berkata, "Jarak punggung orang kafir di neraka, antara punggung yang kanan dengan punggung yang kiri adalah sejauh perjalanan tiga hari yang ditempuh dengan mengendari haiwan yang berlari cepat." [HR Muslim ]
x.Kata Al-Hassan pada Firman Allah SWT yang bermaksud tiap-tiap kali masak kulit mereka nescaya Kami gantikan mereka dengan kulit yang lainnya. Mereka dimakan senggaran oleh api neraka sebanyak 70,000 kali setiap hari dan pada setiap kali dimakani api neraka diperkatakan kepada mereka : 'Kembalilah oleh mu sembuh semula. Maka kembali mereka sembuh semula sebagaimana mereka berada untuk menunggu senggaran yang lain.'
xi.  Dan kata Anas : Sabda Rasullullah s.a.w. : 
وقال أنس قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يرسل على أهل النار البكاء فيبكون حتى تنقطع الدموع ثم يبكون الدم حتى يرى في وجوههم كهيئة الاخدود لو ارسلت فيها السفن لجرت وما دام يؤذن لهم بالبكاء والشهيق والزفير والدعوة بالويل والثبور فلهم في مستروح ولكنهم يمنعون ايضا من ذلك
                     Maksudnya: 

Dan kata Anas, Rasulullah s.a.w telah bersabda yang kira-kira ertinya: 
"Dibenarkan ke atas ahli neraka menangis maka menangislah mereka hingga terputus (habis) air mata, kemudian mereka menangis (mengeluarkan air mata) darah hingga dilihati pada muka-muka mereka bagai parit-parit, sekiranya dihantarkan bahtera-bahtera (kapal) nescaya berjalanlah (bahtera-bahtera itu) dan selamanya mereka dibenarkan menangis, memekik, meraung, menjerit dan menyeru kecelakaan diri dengan keazaban dan kebinasaan maka bagi mereka ia ada padanya kerehatan akan tetapi mereka dilarang pula daripada yang demikian itu."
         xii.  Kepedihan azab sangsara yang sangat dahsyat itu tiada  tempoh had       masa habisnya seperti maksud sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Andainya dikatakan kepada ahli neraka bahawa engkau kalian akan tinggal di dalam api neraka sebilangan pasir di dunia nescaya bersukacitalah mereka (kerana ada had tempoh masa habisnya), dan jika dikatakan kepada ahli syurga bahawa engkau kalian akan tinggal di dalam syurga sebilangan pasir di dunia nescaya berdukacitalah mereka (kerana segala nikmat kesenangannya ada had tempoh masa habisnya), akan tetapinya dijadikan bagi mereka (ahli syurga dan ahli neraka) berkekalan.”  
  [ Hadis diriwayatkan oleh At’-T’abrani daripada Ibni Maso’ud.]   
xiii. Rasulullah s.a.w pernah membicarakan tentang Firman Tuhan yang berbunyi: 'Aku akan membebaninya dengan pendakian yang melelahkan -سَأُرْهِقُهُ صَعُودًا - (Al-Quran surah al-Muddatstsir :17 ).' Iaitu gunung di dalam neraka yang wajib didaki oleh orang kafir selama tujuh puluh (70) tahun. Demikianlah ketinggian gunung itu. [HR. Tirmidzi]
         xiv.  Ayat al Quran surah  سورة النساء  An-Nisaa' ayat 56:
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا  
            Maksudnya :
"Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami kelak akan Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap kali kulit mereka hangus Kami ganti dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan azab. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."        
              xv.  Firman Allah di dalam surah سورة النساء An-Nisaa' ayat 115     pula memperjelaskan  
وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا 
                   Maksudnya :
"Dan barangsiapa yang menentang Rasul sesudah jelas kebenaran baginya, dan mengikuti jalan yang bukan jalan orang-orang mukmin, Kami biarkan ia berkuasa terhadap kesesatan yang telah dikuasainya itu dan Kami masukkan ia ke dalam (Neraka) Jahanam, dan Jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali." 
xvi. Dalam surah سورة آل عمران Ali 'Imran ayat 180
Allah memperingatkan pula balasan seksa yang akan ditimpakan ke atas orang yang bakhil terhadap harta yang dihimpunkannya :

 وَلا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ 

                    Maksudnya :

 " Janganlah sesekali orang-orang yang bakhil dengan harta yang Allah berikan kepada mereka dari Kurnia-Nya menyangka, bahawa kebakhilan itu baik bagi mereka. Sebenarnya kebakhilan itu adalah buruk bagi mereka. Harta yang mereka bakhilkan itu akan dikalungkan kelak ke lehernya pada hari kiamat. Dan kepunyaan Allah-lah segala warisan (yang ada) di langit dan bumi. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan."

Dalam Hadis Rasulullah s.a.w. terdapat juga penjelasan tentang azab seksa paling ringan yang diterima oleh ahli-ahli neraka :

Dari An-Nu'man bin Basyir radhiallahu'anhu, Rasulullah s.a.w bersabda:

إنَّ أهْوَنَ أهل النارِ عذاباً مَنْ لَهُ نَعْلانِ وشِرَاكانِ من نارٍ يَغلي منهما دماغُه 
كما يغلي المِرْجَل ما يَرَى أنَّ أحداً أشدُّ منهُ عَذَاباً وإنَّهُ لأهْونُهمْ عذاباً
               Maksudnya :   
Penduduk neraka yang paling ringan seksaannya di neraka adalah seseorang yang memakai dua sandal neraka yang memiliki dua tali. Kemudian otaknya mendidih kerana panasnya sebagaimana mendidihnya air di kuali. Orang tersebut merasa tidak ada orang lain yang seksanya lebih pedih dari seksaannya. Padahal seksaannya adalah yang paling ringan di antara mereka” [HR. Muslim ].
Dalam riwayat lain disebutkan juga bahawa ahli neraka yang paling ringan menerima azab seksa neraka ialah Abu Thalib, bapa saudara Nabi Muhammad s.a.w.yang mati tidak beriman. Rasulullah s.a.w. bersabda: 

 إنَّ أهْوَنَ أهلِ النارِ عَذَابًا أبو طالبٍ في رِجلَيْهِ نعلانِ من نارٍ يغْلِي  
منهما دِمَاغُهُ 
         Maksudnya : 
"Penduduk neraka yang paling ringan seksaannya di dalam neraka adalah Abu Thalib. Ia memakai dua sandal neraka yang membuat otaknya mendidih kerana panasnya." [HR Ahmad]       
Pegangan iktiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah berpendirian bahawa azab seksa yang disediakan Allah ini adalah hak-Nya dan atas Keadilan-Nya kerana:
" ......Allah SWT itu Amat Berkuasa menurunkan berbagai azab ke atas sekalian hamba-Nya dan mengazabkan mereka itu semuanya dengan bermacam-macam jenis azab kesakitan dan penderitaan.
Walaupun demikian Allah SWT itu berbuat ke atas hamba-hamba-Nya hingga sedemikian rupa adalah atas KEADILAN Allah SWT juga dan tidak ada daripada-Nya itu kezaliman dan tidak ada daripada-Nya itu kekejian...."
Nas-nas yang dipaparkan di atas hanya sebahagian kecil sahaja untuk memperjelas dan menggambarkan secara umum azab seksa yang disediakan di dalam neraka. Apabila Nabi Muhammad s.a.w. membaca surah سورة الواقعة Al-Waaqi'ah yang menerangkan huru-hara Hari Kiamat besar dan hal azab seksa api neraka baginda menangis kerana amat memahami dan tersangat takut mendegar dan menghayati perkhabaran yang teramat dahsyat ini. Demikian juga para sahabat Rasullullah s.a.w. sangat gementar apabila dibacakan Hadis-hadis dan ayat-ayat al-Quran yang menceritakan hal azab api neraka.

Ada di kalangan mereka yang jatuh pengsan dan ada yang tidak pernah merasa gembira memikirkan kesemua hal yang akan berlaku di akhirat kelak. Maka tidak hairanlah pada setiap detik hayat perjalanan hidup kesemua para sahabat Rasulullah s.a.w. dipenuhi dengan ibadat dan menjaga diri daripada melakukan sebarang perkara yang boleh menyebabkan mereka dimurkai Allah kerana melakukan dosa maksiat dan kena laknat dihumban ke dalam neraka.


Sungguhpun kebanyakan manusia biasa tidak gemar mendengar dan mengetahui hakikat sebenar azab api neraka tetapi dalam usaha untuk membina dan membentuk keperibadian dan sahsiah diri yang mulia lagi tinggi di sisi Allah menurut acuan Islam berdasarkan al-Quran dan Sunnah Rasullullah s.a.w. yang hak, hal syurga dan neraka hendaklah sentiasa  diulang-ulang peringatannya supaya dapat mendidik hati atau 'Ainul Qalbi dan Al Basirah agar sentiasa bercahaya disinari ilmu, keimanan dan ketaqwaan lantas menerbitkan rasa takut melakukan sebarang dosa kesalahan walaupun dianggap atau dikatakan kecil sahaja dan sentiasa insaf terhadap peringatan Allah SWT mengenainya. Hanya orang mukmin  yang mempunyai ilmu yang luas dan beramal salih sahaja yang mampu merealisasikan hidup bertaqwa dan benar-benar menghayati hakikat ini.

Pengajaran yang diberikan oleh Malaikat Jibrael AS yang menyaksikan sendiri hal keadaan sebenar api neraka hinggakan para malaikat amat takut terhadapnya hendaklah menjadi iktibar kepada manusia bahawa hal neraka ini adalah tersangat benar dan bukanlah rekaan fantasi atau khayalan yang sengaja diada-adakan untuk menakut-nakutkan manusia.  Adalah sesuatu yang amat menghairankan bahawa perkhabaran benar algi sahih yang mengatakan bahan bakar api neraka adalah manusia dan jin itu dipandang ringan oleh manusia sendiri, malahan ada yang mengejek-ejek dan mempersendakannya.

Di dalam al-Quran ada menyebut bahawa apabila seseorang itu dimasukkan ke dalam neraka dia berhasrat untuk menebus dosanya dengan segala harta yang dimilikinya sepenuh bumi, tetapi semuanya tidak diterima Allah. Pegangan iktiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah menegaskan bahawa: 
                 Kisah Benar : Pelacur Yang Masuk Ke Syurga Kerana Seekor Anjing
"....dikeluarkan orang-orang yang beriman itu daripada api neraka kemudian daripada dikenakan balasan seksa ke atas mereka itu dengan sebab dosa-dosa mereka itu sehingga tidak tertinggal di dalam api neraka jahanam itu seorang pun ahli At-Tawhid dengan kemurahan Allah SWT. Maka tidaklah dikekalkan orang yang ahli At-Tawhid itu di dalam api neraka....."
Di dalam Hadis Rasulullah s.a.w ada menjelaskan : 
Dari Jabir bin Abdillah radhiyallahu ‘anhuma, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
أنَّ الله يُخرج قوماً من النار بالشفاعة
                         Maksudnya :
i.“Bahwa Allah mengeluarkan sekelompok kaum dari neraka dengan syafa'at.” [HR. Muslim ]
يَخْرُجُ قَوْمٌ مِنَ النَّارِ بَعْدَ مَا مَسَّهُمْ مِنْهَا سَفْعٌ ، فَيَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ ، فَيُسَمِّيهِمْ أَهْلُ الْجَنَّةِ الْجَهَنَّمِيِّينَ
                       Maksudnya : 
ii."Akan keluar sekelompok manusia dari neraka setelah mereka dibakar dengan panasnya neraka. Lalu mereka masuk syurga. Penduduk syurga menyebut mereka dengan Jahannamiyun (mantan/bekas penghuni jahanam)." [HR. Bukhari ]
Dalam Hadis yang lain disebut juga golongan yang dikurniakan Allah dengan kelebihan boleh memberi syufaat kepada orang lain:

        شَفَعَتِ الْمَلاَئِكَةُ وَشَفَعَ النَّبِيُّونَ وَشَفَعَ الْمُؤْمِنُونَ وَلَمْ يَبْقَ إِلاَّ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
             Maksudnya :
i.Malaikat memberikan syafaat, para nabi dan kaum mukminin memberi syafaat, tidak ada lagi kecuali Zat Yang Paling Penyayang….” [Shahih Muslim]
Seorang yang gugur syahid, dalam medan perang fisabilillah dikurniakan berbagai kelebihan, antaranya memberikan syafaat kepada tujuh puluh orang keluarganya sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. :           لِلشَّهِيدِ عِنْدَ اللهِ سِتُّ خِصَالٍيُغْفَرُ لَهُ فِي أَوَّلِ دَفْعَةٍ وَيَرَى مَقْعَدَهُ مِن الْجَنَّةِ وَيُجَارُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَيَأْمَنُ مِنْ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ وَيُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ تَاجُ الْوَقَارِ الْيَاقُوتَةُ مِنْهَا خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا وَيُزَوَّجُ اثْنَتَيْنِ وَسَبْعِينَ زَوْجَةً مِنْ الْحُورِ الْعِينِ وَيُشَفَّعُ فِي سَبْعِينَ مِنْ أَقَارِبِهِ
              Maksudnya : 
ii.“Seorang mati syahid mendapatkan enam keutamaan di sisi Allah:

(1) mendapatkan ampunan sejak pertama kali meninggal dan melihat tempatnya di syurga,

(2) terpelihara dari azab kubur,

(3) diberi keamanan dari rasa takut yang besar,

(4) akan diletakkan pada kepalanya mahkota kemuliaan dari yaqut (batu permata) yang nilainya lebih baik daripada dunia dan isinya,

(5) akan dinikahkan dengan tujuh puluh dua (72) orang bidadari, dan

(6) akan diterima (permintaan) syafaatnya bagi tujuh puluh orang kerabatnya.” [HR  Ibnu Majah dan at-Tirmidzi ]
[ Peringatan :"Orang-orang yang beriman" di sini bermaksud orang yang pegangan dan pemahaman ilmu iktiqad keimanannya seperti yang terkandung di dalam Rukun Iman enam (6) perkara itu tidak rosak walaupun sedikit. Dia dimasukkan ke dalam neraka atas sebab dosa-dosa maksiat yang lain sahaja mengikut kadar tempoh masa yang ditetapkan/ditakdirkan Allah setimpal dengan sebanyak mana dosa kesalahan yang dilakukan ketika hidup di dunia dan tidak mendapat keampunan Allah].

Orang-orang kafir dan munafik pula dikekalkan selama-lamanya di dalam api neraka. Ini bermakna orang yang sesat pegangan iktiqad agamanya kerana akidah keimanannya terkeluar daripada iktiqad aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah [walaupun pada zahirnya dia beragama Islam ] adalah termasuk dalam golongan orang yang ingkar dan kekal berada di dalam neraka sebagaimana yang dimaksudkan di dalam al-Quran سورة التوبة  surah At-Taubah ayat 68 :
وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا هِيَ حَسْبُهُمْ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُقِيمٌ  
                Maksudnya :
" Allah mengancam orang-orang munafik lelaki dan perempuan dan orang-orang kafir dengan Neraka Jahanam, mereka kekal di dalamnya. Cukuplah neraka itu bagi mereka; dan Allah melaknati mereka; dan bagi mereka azab yang kekal."
Dalam surah سورة النساء An-Nisaa' ayat 145 Allah memperjelaskan bahawa golongn orang munafik yang sangat dilaknat dan dihina itu akan ditempatkan di dalam neraka pada tingkatan yang paling terbawah sekali :
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الأسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا 
                          Maksudnya :
"Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka, dan kamu tidak sesekali akan mendapat seorang penolong pun bagi mereka."  
Marilah kita renungi bersama, fikirkan dan bayangkan sekiranya pada setiap hari penghuni neraka itu diazab dengan 70,000 kali azab seksa senggaran api neraka yang dirasakan setiap juzuk, dan saraf seluruh badan yang amat besar serta roh (badan batin) seperti yang tersebut dalam maksud Hadis di atas, bagaimana pula jika sekiranya selama-lamanya dia berkeadaan demikian tanpa diberi sebarang ikhsan kerehatan walaupun sedetik?
Dapatkah kita fikirkan bagaimanakah hal keadaan diri kita sekiranya sejak dilahirkan hidup di dunia tidak sedetik pun merasa aman selesa dan segala keinginan hati tidak dapat dipenuhi walaupun untuk menangis dan apa tah lagi untuk menikmati kelazatan makan, minum dan apa juga keinginan hati?

Cuba kita bayangkan sekiranya kepanasan api di dunia dan air yang panas mendidih di dunia pun kita tidak sanggup menanggung kesakitan kepedihannya walaupun setitik betapa pula dengan azab kepanasan berterusan selama-lamanya tanpa henti pada setiap detik yang teramat dahsyat di dalam neraka? 

Ini bererti walau seberat mana sekalipun kesusahan, azab seksa atau kepedihan hidup yang ditanggung di dunia adalah terlalau kecil dan tersangat ringan jika dibandingkan dengan kesusahan yang dijanjikan Allah di akhirat dan menanggung azab seksa api neraka yang tidak terperi kepedihan dan dahsyatnya.
Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Pemurah lagi Maha Pengampun memberikan peringatan demi peringatan kepada manusia supaya berusaha menghindar dan memelihara diri mereka daripada api neraka yang tidak terkira azab seksanya yang disediakan sebagaimana yang terkandung dalam Firman-Nya surah  سورة التحريم‎‎ At-Tahrim ayat 6-8 seperti berikut:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ (6) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَعْتَذِرُوا الْيَوْمَ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (7) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا 
نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 
(8)
                            Maksudnya :
     "Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. (6)   
        Hai orang-orang kafir, janganlah kamu mengemukakan uzur pada hari ini. Sesungguhnya kamu hanya diberi balasan menurut apa yang kamu kerjakan.(7) 
       Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama dengan dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: 'Ya Tuhan kami sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu'.”(8)          
Mudah-mudahan setiap detik langkah perjalanan di sepanjang hayat hidup kita di dunia sentiasa terbimbing untuk mendapat rahmat Allah dan tidak menjerumuskan kita ke arah haluan api neraka. Sesungguhnya janji Allah itu amat benar dan pasti berlaku :

  يأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلاَ تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَوةُ الدُّنْيَا وَلاَ يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ

                     Maksudnya :
" Hai manusia, sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka janganlah sesekali kehidupan dunia memperdayakan kamu dan janganlah sesekali orang yang pandai menipu dan memperdayakan kamu tentang Allah."
                          [Al-Quran سورة فاطر  surah Faathir : 5]

Apakah nilai harta kekayaan di dunia yang memenuhi bumi jika seseoarng itu mati dalam dosa kemaksiatan dan kekafiran? Perhatikan serta fahami antara peringatan Allah dalam al-Quran mengenai hal ini  :

                                            Sebanyak manakah emas sepenuh bumi?  
   
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِلْءُ الأرْضِ ذَهَبًا وَلَوِ افْتَدَى بِهِ أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا  لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ 
                        Maksudnya :
i.“Sesungguhnya orang-orang kafir dan mati sedang mereka tetap dalam kekafirannya,  maka tidaklah akan diterima dari seseorang pun di antara mereka emas sepenuh bumi, walaupun dia menebus diri dengan emas (yang sebanyak) itu. Bagi mereka itulah seksaan yang pedih dan mereka tidak sesekali memperoleh penolong."

                           [  Surah سورة آل عمران  Ali 'Imran: 91]

 وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَلا شَفِيعٌ وَإِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لا يُؤْخَذْ مِنْهَا أُولَئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ 

Maksudnya :

ii." Dan  tinggalkanlah orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda gurau, dan mereka telah ditipu oleh kehidupan dunia. Peringatkanlah ( mereka) dengan al-Quran itu agar masing-masing diri tidak dijerumuskan ke dalam neraka, kerana perbuatannya sendiri. Tidak akan ada baginya pelindung dan tidak ( pula) pemberi syafaat selain daripada Allah. Dan jika ia menebus dengan segala macam tebusan pun, nescaya tidak akan diterima itu daripadanya. Mereka itulah orang-orang yang dijerumuskan ke dalam neraka, disebabkan perbuatan mereka sendiri. Bagi mereka (disediakan) minuman daripada air yang sedang mendidih dan azab seksa yang amat pedih disebabkan kekafiran mereka dahulu."

                 [  Surah  سورة الأنعام  Al- An'aam : 70

Kita sebagai golongan manusia yang dilimpahkan kurniaan hidayah Allah dengan keimanan yang hak sewajarnya sentiasa mengambil peringatan terhadap peringatan Allah di dalam ayat al-Quran berikut dan menghabiskan setiap detik hayat yang singkat di dunia ini agar tidak terjerumus bersama golongan manusia yang amat menyesal tanpa pengkahiran apabila dihumban menerima azab seksa di dalam Neraka Jahanam:
  وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ نَارُ جَهَنَّمَ لا يُقْضَى عَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوا وَلا يُخَفَّفُ عَنْهُمْ مِنْ عَذَابِهَا كَذَلِكَ نَجْزِي كُلَّ كَفُورٍ (36) وَهُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُمْ مَا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَجَاءَكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُوا فَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ نَصِيرٍ               
    Maksudnya:
" Dan orang-orang kafir bagi mereka neraka Jahanam. Mereka tidak dibinasakan sehingga mereka mati dan tidak (pula) diringankan dari mereka azabnya. Demikianlah Kami membalas setiap orang yang kafir. (36) 
Dan mereka berteriak di dalam neraka itu : ' Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami nescaya kami akan mengerjakan amal soleh berlainan dengan yang telah kami kerjakan'. Dan apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mahu berfikir, dan (apakah tidak) datang kepada kamu pemberi peringatan? Maka rasakanlah (azab Kami) dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolong pun." (37)
                        [Al-Quran surah سورة فاطر Faathir : 36-37 ]

Image result for matahari dan apinya
"Panas api yang kamu nyalakan di dunia ini (termasuk matahari) hanyalah sepertujuh puluh dari panasnya api neraka di akhirat. Kalau sebagian kecil (api neraka) jatuh ke dunia, nescaya mendidihlah air laut kerana panasnya. [HR. Muslim]
Mari kita fikirkan bersama peringatan Allah seperti Firman-Nya yang terkandung di dalam  سورة محمد surah Muhammad ayat 15 ini :
مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ 
               Maksudnya :
" (Apakah) perumpamaan (penghuni) syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa yang di dalamnya ada sungai-sungai dari air yang tiada berubah rasa dan baunya, sungai-sungai dari air susu yang tiada berubah rasanya, sungai-sungai dari khamar (arak) yang lazat rasanya bagi peminumnya dan sungai-sungai dari madu yang disaring; dan mereka memperoleh di dalamnya segala macam buah-buahan dan keampunan dari Tuhan mereka, sama dengan orang yang kekal dalam neraka, dan diberi minuman dengan air yang mendidih sehingga memotong-motong ususnya?"
Mudah-mudahan Allah sentiasa memberi hidayah dan petunjuk kebenaran kepada kita di sepanjang hayat dengan beriman kepada-Nya dengan keimanan yang hak dengan mengambil peringatan dan kefahaman terhadap Firman-Nya di dalam al-Quran yang antaranya : 

               كَذَ‌ٰلِكَ ٱلْعَذَابُ ۖ وَلَعَذَابُ ٱلْءَاخِرَةِ أَكْبَرُ ۚ لَوْ كَانُوا۟ يَعْلَمُونَ 
                     Maksudnya : 
i."Seperti itulah azab (dunia). Dan sesungguhnya azab akhirat lebih besar jika mereka mengetahui."
                              [Surah سورة القلم‎‎ Al-Qalam : 33 ] 
 وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا (65) إِنَّهَا سَاءَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا (66
                  Maksudnya :
ii." Dan orang-orang yang berkata : 'Ya Tuhan kami, jauhkan azab Jahanam dari kami, sesungguhnya azabnya itu adalah kebinasaan yang kekal'.(65) 
Sesungguhnya Jahanam itu seburuk-buruk tempat kediaman. (66)
               [ Surah سورة الفرقان Al-Furqan : 65-66 ]
رَبَّنَا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ  
                        Maksudnya :
iii." 'Ya Tuhan kami, sesungguhnya barangsiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka, maka sesungguhnya telah Engkau hinakan ia, dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolong pun'."
                       [ Surah سورة آل عمران  Ali 'Imran : 192 ]

Dalam sebuah Hadis ada menyebut :

إذا صليتَ الصبح فقل قبل أن تكلم أحداً من الناس ” اللهم أجرني من النار سبع مرات ” فإنك إن متَّ مِن يومك ذلك كتب الله لك جواراً مِن النار ، وإذا صليت المغرب فقل قبل أن تكلم أحداً من الناس اللهم أجرني من النار” سبع مرات فإنك إن متَّ مِن ليلتك كتب الله عز وجل لك جواراً مِن النَّار
                        Maksudnya : 
”Apabila kamu selesai solat subuh, becalah do'a berikut sebelum kamu berbicara dengan orang lain: "اللهم أجرني من النار”  " sebanyak 7 kali. Jika pada hari itu kamu mati maka Allah akan menetapkan bahwa kamu jauh dari neraka. Jika kamu selesai solat maghrib, ucapkanlah do'a ini sebelum kamu berbicara dengan orang lain: "اللهم أجرني من النار"     sebanyak 7 kali.Jika malam itu kamu mati, maka Allah tetapkan bahwa kamu jauh dari neraka.” [HR Imam Ahmad ] 


***********************************************************
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَأُولَئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ (10) كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ (11) قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ (12) قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَأُخْرَى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لأولِي الأبْصَارِ (13  
                Maksudnya :
"Sesungguhnya orang-orang yang kafir, harta benda dan anak-anak mereka, sedikitpun tidak dapat menolak (seksa) Allah dari mereka. Dan mereka itu adalah bahan bakar api neraka.(10) 
(Keadaan mereka) adalah seperti keadaan kaum Fir’aun dan orang-orang yang sebelumnya; mereka mendustakan ayat-ayat Kami; kerana itu Allah menyeksa mereka disebabkan dosa-dosa mereka. Dan Allah sangat keras seksa-Nya.(11)
Katakanlah kepada orang-orang yang kafir, ‘Kamu pasti akan dikalahkan (di dunia ini) dan akan digiring ke dalam Neraka Jahanam. Dan itulah tempat yang seburuk-buruknya.’(12) 
Sesungguhnya telah ada tanda bagi kamu pada dua golongan yang telah bertemu (bertempur). Segolongan berperang di jalan Allah dan (segolongan) yang lain kafir yang dengan mata kepala melihat (seakan-akan) orang-orang muslimin dua kali jumlah mereka. Allah menguatkan dengan bantuan-Nya sesiapa yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai mata hati. (13) 
                           [Al-Quran سورة آل عمران surah Ali-'Imran : 9-13]

                                      ************************************
وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَلا شَفِيعٌ وَإِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لا يُؤْخَذْ مِنْهَا أُولَئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُون 
                 Maksudnya : 
" Dan tinggalkanlah orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda-gurau, dan mereka telah ditipu oleh kehidupan dunia. Peringatkanlah (mereka) dengan al-Quran itu agar diri masing-masing tidak dijerumuskan ke dalam neraka, kerana perbuatannya sendiri. Tidak akan ada baginya pelindung dan tidak (pula) pemberi syafaat selain daripada Allah. Dan jika ia menebus dengan segala macam tebusan sekalipun, nescaya tidak akan diterima itu daripadanya. Mereka itulah orang-orang yang dijerumuskan ke dalam neraka, disebabkan perbuatan mereka sendiri. Bagi mereka (disediakan) minuman dari air yang sedang mendidih dan azab yang pedih disebabkan kekafiran mereka dahulu."
                           [Al-Quran surah سورة الأنعام   Al-An'aam : 70 ] 

                                     *************************************
رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ
                          Maksudnya :
" (Mereka berdo'a): 'Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; kerana sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (kurnia)'.   
  [Al-Quran سورة آل عمران surah Ali-'Imran : 8
                                  **********************************
Image result for maqam ibrahim di ka'bah
            Maqam Ibrahim a.s. (Kesan Tapak Kaki)  di depan Multazam Ka'abah Baitullah
 وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ 
                            Maksudnya : 
"Dan (ingatlah), ketika Ibrahim berdo'a : 'Ya Tuhan ku, jadikanlah negeri (Makkah) ini, sebuah negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari buah-buahan kepada penduduknya yang beriman di antara mereka kepada Allah dan Hari Akhirat'. Allah berfirman : 'Dan kepada orang yang kafir pun Aku beri kesenangan sementara, kemudian Aku paksa ia menjalani seksa neraka dan itulah seburuk-buruk tempat kembali'."       
    [Al-Quran  سورة البقرة  surah Al-Baqarah : 126]




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ALLAH 'ISTIWA' DI ATAS AL 'ARASY الْعَرْشِ ?

  Sambugan daripada : UNTUKMU AGAMAMU, DAN UNTUK AKULAH AGAMAKU                      بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم    ال...