[Lihat : KEMULIAAN MANUSIA, ROH AMALAN SOLEH DAN KEMULIAAN MALAIKAT]
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
الحمد الله رب العالمين، قيوم السموات والأرضين، مدبر الخلائق أجمعين، باعث الرسل صلواته وسلامه عليهم إلى المكلفين، لهدایتهم وبيان شرائع الدین، بالدلائل القطعية وواضحات البراهين، أحمده على جميع نعمه وأسأله المزید من فضله وآرمه . وأشهد أن لا إله إلا االله الواحد القهار الكریم الغفار . وأشهد أن سيدنا محمدا عبده ورسوله وحبيبه وخليله، أفضل المخلوقين المكرم بالقرآن العزیز المعجزة المستمرة على تعاقب السنين، وبالسنن المستنيرة للمسترشدین، المخصوص بجوامع الكلم وسماحة الدین، صلوات االله وسلامه عليه وعلى سائر النبيين والمرسلين وآل آل وسائر الصالحين
أَمَّا بَعْـدُ
وَإِذَا جَآءَتْهُمْ ءَايَةٌ قَالُوا۟ لَن نُّؤْمِنَ حَتَّىٰ نُؤْتَىٰ مِثْلَ مَآ أُوتِىَ رُسُلُ ٱللَّهِ ۘ ٱللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُۥ ۗ سَيُصِيبُ ٱلَّذِينَ أَجْرَمُوا۟ صَغَارٌ عِندَ ٱللَّهِ وَعَذَابٌ شَدِيدٌۢ بِمَا كَانُوا۟ يَمْكُرُونَ
" Apabila datang sesuatu ayat kepada mereka, mereka berkata : ' Kami tidak akan beriman sehingga diberikan kepada kami yang serupa dengan apa yang telah diberikan kepada utusan-utusan Allah'. Allah lebih mengetahui di mana dia menempatkan tugas kerasulan. Orang-orang yang berdosa, nanti akan ditimpa kehinaan di sisi Allah dan seksa yang keras disebabkan mereka selalu membuat tipu daya."
PEMBINAAN IKTIQAD AHLI AS-SUNNAH
وَلِلَّهِ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Maksudnya :
"Allah mempunyai nama-nama yang sangat indah 'Asma' Ul Husna, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut 'Asma' Ul Husna' itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan."
“ Ia tidak dapat dikenali oleh segala pemandangan mata, sedang Dia dapat melihat segala yang kelihatan; dan Dia-lah اللَّطِيفُ (Yang Maha Halus) lagi Maha Mengetahui."
2. Bahawa Allah Taala tidak sesekali dapat dilihat di dunia ini.
وَلَمَّا جَاءَ مُوسَى لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ
“....Tidak sesekali engkau akan dapat melihati akan Daku...”. (yakni di dalam dunia ini.)
Barangsiapa berkata dan beriktiqad bahawa Allah Taala dapat dilihat dengan pemandangan mata kepala di dalam dunia ini maka salahlah iktiqadnya itu kerana berlawanan dengan Firman Allah Taala:" لن تراني " itu tadi.
Jika seseorang itu mensyirikkan Allah dengan makluk-Nya, lalu ia mati sebelum sempat bertaubat daripada dosa besarnya itu, maka orang itu akan dibalasi oleh Allah Taala dengan dikekalkan di dalam api neraka. Jika menyembah berhala itu besar dosanya maka begitulah juga bagi sesiapa yang menuduh Allah Taala itu dapat dikenali dengan pemandangan mata di dalam dunia ini.i. Tiap-tiap barang yang ada rupa dan warna, maka ia dikenali dengan pemandangan mata.
ii. Tiap-tiap barang yang ada suara dan bunyi maka ia dikenal dengan telinga.
iii. Tiap-tiap barang yang ada bau maka ia dikenali dengan penciuman hidung.
iv. Tiap-tiap barang yang ada rasa, pahit atau manis dan lain-lain lagi maka dikenali dengan perasaan lidah.
Maka lima perkara alat pengenalan pada anggota badan manusia ini dinamakan pancaindera yang lima.v. Tiap-tiap barang yang mempunyai rasa kasar, lembut dan sebagainya maka ia dikenali dengan sentuhan badan.
"..Adakah kapal terbang itu seperti rupa ayam jantan?."
"Adakah ALLAH itu seperti ayam jantan?."
Maka, adalah sangat elok perkara ini diterangkan.vi. Ada satu pengenalan, namanya ialah :
Al-H’assu assadisu الحس السادس yang bererti: Pancaindera yang ke enam. Pancaindera yang ke enam ini jarang-jarang sekali dirujuk atau dibicarakan. Kebanyakan orang awam tidak mengetahui atau memahaminya.
Sebagai contoh:
i. Al-H’assu assadisu (الحس السادس) iaitu pancaindera yang ke enam.Maka akal (العقل) di sini bukanlah akal “fikiran” (الفكر) tetapi dengan makna “memahami” (الفهم). Maka kalimah “akal’ ada dua makna iaitu:
ii. Ainul-Qalbi (عين القلب) iaitu mata hati.
iii. Al-Bas’irah (البصيرة) iaitu mati hati.
iv. Al-Aqlu (العقل) iaitu akal yang memahami.
i. Dengan makna “memahami” (الفهم) dan
ii. Dengan makna “pemikiran” (الفكر)
[Lihat : 'Ainul Qalbi, Al-Basirah dan Mata Hati]
يا أمير المؤمنين أتعبد من ترى او من لا ترى فقال لا بل أعبد من أرى لا رؤية العيان ولكن رؤية القلب
"Wahai Amirul Mukminin, adakah engkau beribadat kepada (Tuhan) yang engkau (dapat) lihat atau (Tuhan) yang engkau tidak (dapat) lihat.
Maka katanya:
Apabila Jaafar As-Sadiq r.a ditanya:“Tidak, bahkan aku beribadat kepada (Allah) Yang aku lihat, (tetapi)bukanlah dengan penglihatan mata tetapi dengan penglihatan hati.”
Maksudnya :هل رأيت الله عزوجل قال لم أكن لأعبد ربا لم أره
"Adakah engkau telah lihati Allah Azza Wajalla?
Jawabnya:
Maka dikatakan kepadanya :"Aku tidak pernah beribadat kepada Tuhan yang aku tidak melihat-Nya. "
وكيف رأيته وهو الذي لا تدرك
"Bagaimanakah engkau melihat-Nya sedangkan Dia tidak dapat dilihat oleh segala pemandangan mata."
Katanya:
لم تره الأبصار بمشاهدة العيان ولكن تراه القلوب بحقائق الايمان فلا يدرك بالحواس ولا يقاس بالناس
"Tidaklah Ia (Allah) dapat dilihat oleh segala penglihatan mata tetapi Ia dapat dilihat oleh hati dengan segala hakikat iman maka tidaklah Ia dapat dilihat (dikenali) dengan segala pancaindera dan tidak (sesekali) dapat dikiaskan dengan manusia."
Maksudnya :
2. أكبر من أن يدرك كنه جلاله"Yang Maha Besar daripada dapat dikenali dengan segala pancaindera."
Maksudnya :
3. اكبر من أي يعرفه غيره فإنه لا يعرف الله تبارك وتعالىإلا الله"Yang Maha Besar daripada dapat diketahui hakikat kemuliaan-Nya."
Maksudnya :
"Yang Maha Besar daripada dapat diketahui hakikat Zat-Nya itu oleh yang lain-Nya, sesungguhnya tiada yang mengetahui hakikat Zat Allah Tabaraka Wa Taala, melainkan Allah."
2. Kitab “ARRASA-IL AL-FARA-ID” (الرسائل الفرائد)
3. Kitab “AL-IKTIS’AD FI AL-IKTIQAD” (الاقتصاد في الاعتقاد)
4. Kitab “MIZAN AL-AMAL” (ميزان العمل )
5. Kitab “AL-ARBA-IN FI AL-USUL” (الاربعين في الاصول)
dan lain-lain lagi selain daripada Kitab Ihya' Ulumuddin احياء علوم الدين .
[Lihat : FATWA MUFTI JOHOR MENGENAI KITAB-KITAB SESAT (1948)]
BAB AL-MURAQABAH (المراقبة)
Keduanya ialah peringkat yang lebih tinggi iaitu martabat: “SENTIASA MEMUJI ALLAH, MENTASBIH, MENTAHLIL dan MENTAKBIRKAN-NYA". Di hatinya hanya mengingati dan memuliakan Allah sahaja dengan melupakan segala perkara yang lain daripada-Nya, yakni tidak mahu mengingati yang lain daripada Allah.
وقال عليه السلام: أعبد الله كأنك تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراكMaksudnya :
Soal Melihat Allah Taala."Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda yang kira-kira ertinya: “Beribadatlah kamu kepada Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, maka jika kamu tidak melihat-Nya maka bahawasanya Ia (Allah) melihat kamu.”
Dalam dunia ini, Allah Taala tidak sesekali dapat dilihat sebagaimana Firman-Nya dalam surah Al-Aa'raf سورة الأعراف ayat 143 :
.. . لن تراني ......Maksudnya :
Firman Allah dalam surah Al-An'aam سورة الأنعام ayat 103 :“Tidak sesekali engkau dapat melihat-Ku” (iaitu di dunia ini dan tidak sesekali Allah Taala itu dapat dikenali dengan pemandangan mata.)"
Maksudnya :
" Dia tidak dapat dilihat (dikenali) oleh segala penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala yang kelihatan; dan Dia-lah Yang Maha 'Halus' lagi Maha Mengetahui."
Dalam hubungan ini, Nabi Muhammad s.a.w bersabda:
" تفكروا في خلق الله ولا تفكروا في ذات الله "Maksudnya :
"Berfikirlah kamu sekalian pada makhluk Allah dan jangan sesekali kamu sekalian berfikir pada (hakikat) Zat Allah.
i. Bab muraqabah dengan Allah Taala.
Dalam Bab ini, akal fikiran telah awal-awal lagi disekat daripada memikirkan hakikat zat Allah.
ii. Tidak dapatnya melihat Allah Taala sama sekali dengan mata.
iii. Allah Taala tidak dapat dikenali dengan segala pemandangan mata.
Maka apakah jalan untuk menolaknya?
KATA-KATA AHLI SUFI
"Siapakah yang menggerakkan jari itu?"
Katakanlah jari itu ialah jari seorang bernama Zaid. Jika dihalusi sebabnya, ternyatalah datangnya dari lintasan hati yang hendak menggerakkan jarinya. Itu adalah dikira sebab pertama. Jika tujuannya hendak mengambil sesuatu atau bersengaja hendak menggerakkan jarinya maka gerakan jarinya itu akan ditanya di akhirat kelak. Malahan mengambil tanah sekecil-kecilnya pun atau sebutir pasir untuk dibuat mainan ataupun menyentuh tepi kain, itupun akan ditanya kenapa dilakukan dan apa tujuannya.
Oleh itu, maka gerak jari Zaid itu pada mulanya berpunca daripada lintasan hati. Maka adakah terbitnya lintasan hati itu daripada syaitan atau malaikat kembarannya?. Andainya gerak jari itu adalah untuk bertasbih memuji serta memuliakan kebesaran Allah maka ini datangnya daripada lintasan malaikat. Sekiranya gerak jari itu adalah untuk menyentuh benda-benda yang diharamkan oleh Allah maka datangnya gerak jari itu adalah daripada lintasan syaitan.
Amat perlu diketahui bahawa malaikat kembaran Zaid itu adalah seorang malaikat yang alim, dialah yang mencetuskan lintasan hati yang baik dan memberi ajaran baik. Di samping itu, kembaran syaitannya pula mendatangkan lintasan hati yang jahat dan memberi pengajaran jahat kepada Zaid. Oleh itu, Zaid akan disoal di akhirat kelak mengenai setiap gerak yang ia lakukan pada anggotanya itu.
"Adakah gerak jari Zaid itu hilang percuma begitu sahaja tanpa dihisab di akhirat nanti?."
Akan tetapi ahli neraka jauh sekali akan berkata begitu, malahan mereka menyesal sebagaimana disebutkan oleh Allah dalam al-Quran. Sila baca, fahami dan fikirkan betapa kekesalan orang-orang ahli api neraka sebagaimana Firman Allah:
وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ
“Dan mereka berkata jikalaulah sekiranya kami dengar (pendengaran untuk menerima kebenaran) atau kami berakal (ada akal untuk memahami ajaran yang benar), nescaya tidaklah kami berada dalam (golongan) penghuni neraka yang menyala-nyala”.
[Al-Quran surah سورة الملك Al-Mulk : 10]
بأبي انت وأمي يا رسول الله لقد بلغ من فضيلتك عنده ان أهل النار يودون أن يكونوا قد أطاعوك وهم بين أطباقها يعذبون يقولون
يا ليتنا أطعنا الله وأطعنا الرسول
"Dengan bapaku engkau dan ibuku, wahai Rasulullah, sesungguhnya telah sampai daripada kelebihan engkau itu di sisi-Nya bahawa ahli neraka menginginkan (seolah-olah) mereka telah pun mentaati engkau ketika mereka berada antara lapisan-lapisannya sedang diazabkan, mereka berkata wahai moga-moganya kami telah taatkan Allah dan kami taatkan Rasul.”
وقال أنس قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يرسل على أهل النار البكاء فيبكون حتى تنقطع الدموع ثم يبكون الدم حتى يرى في وجوههم كهيئة الاخدود لو ارسلت فيها السفن لجرت وما دام يؤذن لهم بالبكاء والشهيق والزفير والدعوة بالويل والثبور فلهم في مستروح ولكنهم يمنعون ايضا من ذلك
"Dibenarkan ke atas ahli neraka menangis maka menangislah mereka hingga terputus (habis) air mata, kemudian mereka menangis (mengeluarkan air mata) darah hingga dilihati pada muka-muka mereka bagai parit-parit, sekiranya dihantarkan bahtera-bahtera (kapal) nescaya berjalanlah (bahtera-bahtera itu) dan selamanya mereka dibenarkan menangis, memekik, meraung, menjerit dan menyeru kecelakaan diri dengan keazaban dan kebinasaan maka bagi mereka ia ada padanya kerehatan akan tetapi mereka dilarang pula daripada yang demikian itu."
"Bagaimanakah bahtera-bahtera itu boleh berjalan melalui aliran air mata mereka?."
Sebesar manakah muka dan badan seseorang ahli neraka itu?.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ضرس الكافر في النار مثل أحد وغلظ جلده مسيرة ثلاث
“Gigi geraham orang kafir dalam api neraka adalah seperti besar Gunung Uhud dan tebal kulitnya adalah (sejauh) perjalanan tiga hari.”
[Lihat :
i. API NERAKA DAN AZAB SEKSA DI DALAMNYA
ii. Ajaran Tasawwuf Menyesatkan dan Memudaratkan Umat?
Orang-orang yang telah dimasukkan ke dalam api neraka adalah berkekalan di sana, bukan masanya lagi untuk berdoa kerana masa berdoa hanyalah sewaktu hidupnya di dunia ini sahaja. Sewaktu tibanya roh ke halkum, taubatnya tidak lagi diterima oleh Allah Taala.
" Dan Kami memungkinkan Bani Israil melintasi laut, lalu mereka diikuti oleh Fir'aun dan bala tenteranya, kerana hendak menganiayai dan menindas ( mereka); hingga Fir'aun itu telah hampir tenggelam kelemasan ( dalam laut) berkatalah dia : ' Aku percaya bahawa tidak ada Tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai oleh Bani Israil dan aku termasuk orang-orang muslimin yang berserah diri ( kepada Allah)'. ( 90)Apakah sekarang ( baru kamu percaya), pada hal sesungguhnya kamu terlah derhaka sejak dulu, dan kamu termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan." ( 91)
Apabila dimasukkan ke dalam api tentulah hendak menangis dan menjerit untuk melipurkan kesakitan itu tetapi tidak dibenarkan hingga diizinkan menangis, baharulah boleh menangis. Sesudah menangis dan menjerit tentulah ia hendak berhenti buat sementara tetapi tidak dibenarkan bahkan disuruh juga menangis dan menjerit. Bagi mereka yang sedang mengalami azab yang sebegini halnya jika takdirnya ada doa yang jika berdoa dengannya nescaya Allah Taala kabulkan doanya itu tentulah mereka akan berdoa dengannya, tidak kira berapa panjangnya sekalipun. Ketika itu barulah nampak bahawa perkara yang mulia itu ialah doa.
Di dunia ini sahaja pun jika seseorang yang sedang berada di lautan besar apakah yang mulia sewaktu datangnya ribut yang kuat?
[Lihat : FITNAH KUBUR, ALAM BARZAKH dan BUMI MAHSYAR ]
Maksudnya :اللهم إني أسألك رحمة من عندك تهدي بها قلبي وتجمع بها شملي وتلم بها شعثي وترد بها الفتن عني وتصلح بها ديني وتحفظ بها غائبي وترفع بها شاهدي وتزكي بها عملي وتبيض بها وجهي وتلهمني بها رشدي وتعصمني بها من كل سوء. اللهم إعطني ايمانا صادقا ويقينا ليس بعده كفر ورحمة أنال بها شرف كرامتك في الدنيا والآخرة اللهم إني أسألك الفوز عند القضاء ومنازل الشهداء وعيش السعداء والنصر على الأعداء ومرافقة الأنبياء اللهم إني أنزل بك حاجتي وإن ضعف رأيي وقلت حيلتي وقصر عملي وافتقرت الى رحمتك فاسألك يا كافي الأمور ويا شافي الصدور كما تجير بين البحور أن تجيرني من عذاب السعير ومن دعوة الثبور ومن فتنة القبور. اللهم ما قصر عنه رأيي وضعف عنه عملي ولم تبلغه نيتي وأمنيتي من خير وعدته أحدا من عبادك أو خير أنت معطيه أحدا من خلقك فإني أرغب اليك فيه وأسألكه يا رب العالمين. اللهم اجعلنا هادين مهتدين غير الضالين ولا مضلين حربا لأعدائك سلما لأوليائك نحب بحبك من أطاعك من خلقك ونعادي بعداوتك من خالفك من خلقك. اللهم هذا الدعاء وعليك الاجابة وهذا الجهد وعليك التكلان وإنا لله وإنا إليه راجعون. ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ذي الحبل الشديد والأمر الرشيد أسألك الأمن يوم الدين والجنة يوم الخلود مع المقربين الشهود والركع السجود الموفين بالعهود إنك رحيم ودود وانت تفعل ما تريد سبحان الذي لبس العز وقال به سبحان الذي تعطف بالمجد وتكرم به سبحان الذي لا ينبغي التسبيح إلا له سبحان ذي الفضل والنعم. سبحان ذي العزة والكرم سبحان الذي أحصى كل شئ بعلمه اللهم اجعل لي نورا في قلبي ونورا في قبري ونورا في سمعي ونورا في بصري ونورا في شعري ونورا في بشري ونورا في لحمي ونورا في دمي ونورا في عظامي ونورا من بين يدي ونورا من خلفي ونورا عن يميني ونورا عن شمالي ونورا من فوقي ونورا من تحتي اللهم زدني نورا واعطني نورا واجعل لي نورا
“ Ya Allah bahawasanya aku memohon kepada Engkau rahmat dari sisi Engkau, rahmat yang Engkau berikan petunjuk dengannya hatiku dan rahmat yang Engkau himpunkan dengannya barang yang bertaburan daripada perkaraku dan rahmat yang Engkau himpunkan dengannya barang yang berselerakan daripada segala perkaraku dan Engkau tolakkan dengannya segala fitnah daripadaku dan Engkau perbaiki dengannya agamaku dan Engkau peliharakan dengannya barang yang ghaibku dan Engkau angkatkan dengannya barang yang hadirku dan Engkau bersihkan dengannya amalanku dan Engkau putihkan dengannya mukaku dan Engkau ilhamkan kepadaku dengannya jalan petunjukku dan Engkau peliharakan aku dengannya daripada tiap-tiap kejahatan.
Ya Allah kurniakanlah kepadaku keimanan yang benar dan keyakinan yang tiada kemudiannya kekufuran dan rahmat yang aku mendapati dengannya kemuliaan murah kurniaan Engkau di dunia dan akhirat. Ya Allah bahawasanya aku memohon kepada Engkau kemenangan pada ketika qada’ dihukumkan sekelian makhluk dan segala pangkat derjat orang-orang yang mati syahid dan kehidupan orang-orang yang berbahagia dan kemenangan ke atas seteru-seteru dan menyertai sekelian Nabi. Ya Allah bahawasanya aku memohon kepada Engkau hajatku sekalipun lemah fikiranku dan sedikit upayaku dan singkat amalanku dan aku sangat-sangat berhajat kepada rahmat Engkau maka aku memohon kepada Engkau wahai Tuhan yang mencukupkan segala perkara dan wahai Tuhan yang menyembuhkan segala dada, sebagaimana Engkau melepaskan antara lautan-lautan, Engkau lepaskan aku daripada azab api neraka dan daripada seruan kecelakaan diri dan daripada fitnah kubur.
Ya Allah, barang apa yang tersingkat daripadanya fikiranku dan lemah daripadanya amalanku dan tidak menyampaikannya oleh niat hatiku dan cita-cita hatiku daripada kebaikan yang telah Engkau janjikannya kepada seseorang daripada hamba-hamba Engkau atau kebaikan yang Engkau mengurniakannya kepada seseorang daripada makhluk Engkau maka bahawasanya aku menginginkannya pengurniaan Engkau itu kepadanya dan aku memohon kepada Engkau untuk mendapatinya, wahai Tuhan sekalian alam. Ya Allah jadikanlah kami orang-orang yang dapat memberi pertunjuk yang dapat petunjuk, bukan orang-orang yang sesat dan bukan (pula) orang-orang yang menyesatkan, memusuhi seteru-seteru Engkau dan berbaik sayang kepada para wali Engkau.
Kami kasihi dengan kasihan Engkau orang-oang yang mentaati Engkau di kalangan hamba-hamba Engkau dan kami memusuhi dengan perseteruan Engkau orang-orang yang menyalahi Engkau di kalangan hamba-hamba Engkau. Ya Allah, doa (ku) ini kepada Engkau jualah mengkabulkan(nya) dan daya upaya (ku) ini di atas Engkau jualah (kami) berserah. Dan bahawasanya kami adalah milik Allah dan kebawah kuasanyalah kami kembali, dan tiada upaya mengekalkan berbuat taat dan tiada upaya meninggalkan maksiat melainkan hanyalah dengan pertolongan Allah yang Maha Tinggi darjat lagi yang Yang Mahaamat Besar martabat, Yang mempunyai tali ikatan agama yang amat kuat dan yang mempunyai urusan memberi petunjuk jalan yang benar. Aku memohon kepada Engkau keamanaan pada hari janjian balasan seksa dan syurga pada hari berkekalan selama-lamanya bersama-sama dengan orang-orang yang diredai yang sentiasa bermusyahadah dengan mata hati kepada Allah, yang banyak rukuk dan yang banyak sujud yang menunaikan dengan segala janjian. Bahawasanya Engkau Amat Menyayangi lagi Amat Mengasihani dan Engkau berbuat barang apa Engkau kehendaki.
Maha Suci Allah yang mempunyai sifat kemuliaan dan ia berfirman dengannya Maha suci Allah yang menyayangi dengan kepujian dan Ia bermurah dengannya. Maha Suci Allah yang tiada segia ditasbihkan melainkan bagi-Nya sahaja. Maha Suci Allah yang mempunyai kelebihan kemurahan dan segala nikmat. Maha Suci Allah yang mempunyai kemuliaan dan kemurahan. Maha Suci Allah yang menghitung tiap-tiap suatu dengan Ilmu-Nya.
Ya Allah, Engkau jadikanlah bagiku cahaya (yakni ilmu pengetahuan) pada hatiku dan cahaya (yakni cerahan) pada kuburku dan cahaya (yakni ilmu) pada pendengaranku dan cahaya (yakni ilmu) pada pemandanganku dan cahaya (yakni bertukar menjadi cahaya) pada rambutku dan cahaya (yakni bertukar jadi cahaya) pada kulitku dan cahaya (yakni bertukar jadi cahaya) pada dagingku dan cahaya (yakni bertukar jadi cahaya) pada darahku dan cahaya (yakni bertukar jadi cahaya) pada tulangku dan cahaya (yakni cahaya pada waktu meniti) dari hadapanku dan cahaya dari belakangku dan cahaya dari kananku dan cahaya dari kiriku dan cahaya dari atasku dan cahaya dari bawahku. Ya Allah, Engkau tambahilah kepadaku cahaya dan kurniakanlah kepadaku cahaya dan jadikanlah bagiku cahaya."
[Lihat : Pengertian Kalimah "AN-NUUR" ]
Bukankah Nabi Muhammad s.a.w memohon kepada Allah Taala dalam do'anya yang berbunyi:
"Bahawa Engkau lepaskan daku dari azab api neraka dan dari seruan kebinasaan diri dan dari fitnah kubur."
[Ertinya orang yang tidak percayakan adanya azab kubur dan kesenangannya ia telah mendustakan Nabi Muhammad s.a.w dan tidak lagi berpegang kepada ajarannya.]
"Sebagaimana engkau lepaskan antara lautan-lautan bahawa Engkau melepaskan daku daripada azab api neraka."
[Sedemikian inilah takutnya Nabi Muhammad s.a.w dari azab api neraka."]
Siapakah yang boleh beritahu neraka itu sudah ada atau belum ada?
وعن محمد بن المنكدر قال لما خلقت النار طارت افئدة الملائكة من أماكنها فلما خلق بنو آدم عادت
"Dan diriwayatkan daripada Muhammad bin al-Munkadir, katanya: Tatkala diadakan api neraka, terbanglah hati-hati malaikat dari tempat-tempatnya maka apabila diadakan anak-anak Adam kembalilah semula (hati-hati malaikat ke tempatnya)."
“Kenapa aku tidak (pernah) lihat (malaikat) Mikael ketawa”. Jibril menjawab: “Dia (Mikael) tidak ketawa semenjak diadakan api neraka.”
ويقال أن لله تعالى ملائكة لم يضحك أحد منهم منذ خلقت النار مخافة أن يغضب الله عليهم فيعذبهم بها
"Dikatakan (satu qaul) bahawa ada bagi Allah itu malaikat-malaikat yang tiada seorang pun di kalangan mereka ketawa semenjak diadakan api neraka kerana takut kermukaan Allah lalu mereka diazabkan dengan sebabnya (ketawanya itu)."
وقيل لما ظهر على إبليس ما ظهر طفق جبريل وميكائيل عليهما السلام يبكيان فأوحى الله إليهما ما لكما تبكيان كل هذا البكاء فقالا يا رب ما نأمن مكرك فقال الله تعالى هكذا كونا لا تأمنا مكري..
Dan sabda Nabi Muhammad s.a.w :"Dan dikatakan (satu qaul), tatkala berlaku ke atas Iblis barang apa yang telah berlaku, menangislah Jibril dan Mikael Alaihimussalam kedua-duanya, maka Allah Taala wahyukan kepada keduanya yang kira-kira ertinya: “Kenapakah engkau berdua menangis sehabis tangisan”. Maka kedua mereka berkata: “Wahai Tuhan, kami tidak (berasa) aman (terselamat) dari kemurkaan Engkau”. Maka Allah Taala berfirman yang kira-kira ertinya: “Begitulah, janganlah kamu berdua (berasa) aman dari kemurkaan Ku.”
"ما جاءني جبريل قط إلا وهو يرعد فرقا من الجبار"Maksudnya :
“Jibril tidak pernah datang kepadaku melainkan ia dalam keadaan gementar ketakutan dari Allah Yang Amat mempunyai kekerasaan."
وقرأ صلى الله عليه وسلم آية في سورة الواقعة فصعقMaksudnya:
"Dan Nabi Muhammad s.a.w telah membaca sepotong ayat dalam surah "al-Waqi-ah" lalu ia pengsan.
Dari al Hassan (الحسن) diriwayatkan :
Maksudnya:ان رسول الله صلى الله عليه وسلم كان رأسه في حجر عائشة رضي الله عنها فنعس فذكرت الآخرة فبكت حتى سال دمعها فنقط على خد رسول الله صلى الله عليه وسلم فانتبه فقال ما يبكيك يا عائشة؟ قالت ذكرت الآخرة هل تذكرون أهليكم يوم القيامة قال والذي نفسي بيده في ثلاث مواطن فإن أحدا لا يذكر إلا نفسه اذا وضعت الموازين ووزنت الاعمال حتى ينظر ابن آدم أيخف ميزانه أم يثقل وعند الصحف حتى ينظر أبيمينه يأخذ كتابه أو بشماله وعند الصراط
"Pada ketika kepala Rasulullah s.a.w berada pada ribaan Aisyah r.a lalu ia mengantuk. Maka ia pun mengingati tentang hal akhirat lalu menangis hingga menitis air matanya ke atas pipi Rasulullah s.a.w lalu ia terjaga, sabdanya: “Apakah yang membuat engkau menangis wahai Aisyah”?
Dan riwayat daripada Anas (أنس)Kata Aisyah: “Aku mengingati hal akhirat, adakah engkau kalian mengingati ahli keluarga engkau kalian pada hari kiamat”. Sabdanya: “Demi yang diriku di bawah kuasa-Nya, (terdapat) pada tiga tempat maka (pertamanya) seseorang itu tidak mengingati (apa-apa) selain dari dirinya sendiri (iaitu) ketikanya diletakkan penimbang-penimbang dan ditimbang segala amalannya sehinggalah anak Adam itu melihat apakah penimbangnya ringan atau berat dan (keduanya) pada ketika (dibentangkan) segala surat amalan sehingga ia melihat adakah dengan tangan kanannya ia menerima kitabnya (suratnya itu) atau dengan tangan kirinya, dan (ketiganya) pada ketika meniti di atas titian."
يؤتي بإبن آدم يوم القيامة حتى يوقف بين كفتي الميزان ويوكل به ملك فإن ثقل ميزانه نادى الملك بصوت يسمع الخلائق سعد فلان سعادة لا يشقى بعدها أبدا وعند خفة كفة الحسنات تقبل الزبانية وبأيديهم مقامع من حديد عليهم ثياب من نار فيأخذون نصيب النار الى النارMaksudnya:
“Dibawakan anak Adam itu pada hari kiamat hingga diberhentikan di antara dua daun penimbang dengan diwakilkan seorang malaikat maka jika berat timbanganannya, malaikat itu melaungkan dengan suara yang (dapat) didengari oleh semua makhluk: “Telah berbahagia si polan, suatu kebahagiaan yang tiada kecelakaan kemudiannya buat selama-lamanya, dan ketika ringan daun neraca kebaikannya datanglah Malaikat Zabaniyah, di tangan mereka itu pemukul-pemukul dari besi, berpakaian dengan pakaian dari api neraka lalu mereka membawa nasib orang-orang ahli neraka ke api neraka.”
Jika dikatakan kepada seorang jahil bahawa dia tidak perlu berbuat apa-apa ibadat juapun, memadailah dengan menemui orang-orang tertentu kerana mereka itu dapat mengampunkan segala dosanya dengan membayar sedikit wang sahaja.
لَوۡ كَانَ هَـٰٓؤُلَآءِ ءَالِهَةٗ مَّا وَرَدُوهَاۖ وَكُلّٞ فِيهَا خَٰلِدُونَ
i." Andaikata berhala-berhala itu Tuhan, tentulah mereka tidak masuk neraka. Dan semuanya akan kekal di dalamnya."
[ Surah سورة الأنبياء Al Anbiyaa' : 99 ]
إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَغۡفِرُ أَن يُشۡرَكَ بِهِۦ وَيَغۡفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَآءُۚ وَمَن يُشۡرِكۡ بِٱللَّهِ فَقَدِ ٱفۡتَرَىٰٓ إِثۡمًا عَظِيمًا
Maksudnya :
ii." Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari ( syirik) itu, bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar. "
[ Surah سورة النساء An Nisaa': 48 ]
وَاِذۡ قَالَ لُقۡمٰنُ لِا بۡنِهٖ وَهُوَ يَعِظُهٗ يٰبُنَىَّ لَا تُشۡرِكۡ بِاللّٰهِ ؕاِنَّ الشِّرۡكَ لَـظُلۡمٌ عَظِيۡمٌ
Maksudnya :
iii." Dan ( ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, pada waktu ia memberi pelajaran kepadanya : ' Hai anakku, janganah sesekali kemu mempersekutukan (Allah), sesungguhnya mempersekutukan ( Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar'."
[ Surah سورة لقمان Luqman : 13 ]
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ (72) لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلاثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلا إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِنْ لَمْ يَنْتَهُوا عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (73
iv. " Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata : 'Sesungguhnya Allah ialah Al-Masih putera Maryam', pada hal Al-Masih (sendiri ) berkata : ' Hai Bani Israil, sembahlah (beribadatlah) kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu'. Sesungguhnya orang yang mempersekutukan ( sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zalim itu seorang penolong pun. ( 72 )Sesungguhnya kafirlah orang-orang yang mengatakan : 'Bahawasanya Allah salah seorang dari yang tiga', pada hal tidak sesekali ada Tuhan selain daripada Tuhan Yang Esa. Jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan itu, pasti orang-orang kafir di antara mereka akan ditimpa seksaan yang pedih." ( 73 )
v. Perbezaan Perbuatan Allah Dengan Perbuatan Makhluk
*************************************************************
وَكَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ (105) وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلا وَهُمْ مُشْرِكُونَ(106
" Dan banyak sekali tanda-tanda (kekuasaan Allah) di langit dan di bumi yang mereka melaluinya, sedang mereka berpaling daripadanya. (105)
[Al-Quran surah يوسف سورة Yusuf : 105-106 ]Dan sebahagiam besar daripada mereka tidak beriman kepada Allah, melainkan dalam keadaan mempersekutukan Allah (dengan makhluk sembahan yang lain). (106)
لِيَحْمِلُوا أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا سَاءَ مَا يَزِرُونَ
[Al-Quran surah سورة النحل An-Nahl : 25 ]" (Ucapan mereka) menyebabkan mereka memikul dosa-dosanya secara sempurna dengan sepenuh-penuhnya pada Hari Kiamat, dan sebahagian dosa-dosa orang yang mereka sesatkan yang tidak mengetahui sedikit pun (bahawa mereka disesatkan). Ingatlah, amat buruklah dosa yang mereka pikul itu."
هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ حَتَّى إِذَا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ وَجَرَيْنَ بِهِمْ بِرِيحٍ طَيِّبَةٍ وَفَرِحُوا بِهَا جَاءَتْهَا رِيحٌ عَاصِفٌ وَجَاءَهُمُ الْمَوْجُ مِنْ كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنْجَيْتَنَا مِنْ هَذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ
[Al-Quran surahسورة يونس Yunus : 22 ]" Dialah Tuhan yang menjadikan kamu dapat berjalan di daratan, (belayar) di lautan. Sehingga apabila kamu berada di dalam bahtera, dan meluncurlah bahtera itu membawa orang-orang yang ada di dalamnya dengan tiupan angin yang baik, dan mereka bergembira kerananya, datanglah angin badai, dan (apabila) gelombang dari segenap penjuru menimpanya, dan mereka yakin bahawa mereka telah terkepung (bahaya), maka mereka berdo'a kepada Allah dengan mengikhlaskan ketaatan kepada-Nya semata-mata. (Mereka berkata) : 'Sesungguhnya jika Engkau menyelamatkan kami dari bahaya ini, pastilah kami akan termasuk orng-orang yang bersyukur'. "
*******************************************
Rasulullah s.a.w pernah bersabda :
يُوشِكُ الْأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمْ كَمَا تَدَاعَى الْأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا، فَقَالَ قَائِلٌ: وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ؟ قَالَ: «بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيرٌ، وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ، وَلَيَنْزَعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمُ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ، وَلَيَقْذِفَنَّ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمُ الْوَهْنَ»، فَقَالَ قَائِلٌ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَمَا الْوَهْنُ؟ قَالَ: «حُبُّ الدُّنْيَا، وَكَرَاهِيَةُ الْمَوْتِ
Maksudnya :
"Hampir tiba masanya kalian diperbuatkan seperti sekumpulan pemangsa yang memperebutkan makanannya. Maka seorang bertanya : 'Apakah kerana sedikitnya jumlah kita?' (Bahkan kalian ramai, akan tetapi kalian seperti buih mengapung). Dan Allah telah mencabut rasa gementar dari dada musuh kalian terhadap kalian. Dan Allah telah menimpakan dalam hati kalian penyakit Al-Wahn. Seseorang bertanya : 'Ya Rasulullah, apakah Al-Wahn itu?'. Nabi shallallahu ’alaih wa sallam bersabda : 'Cinta dunia dan takut akan kematian'. [HR. Abu Dawud].
Tiada ulasan:
Catat Ulasan