السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلاَةً تُنْجِينَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ اْلاَحْوَالِ وَاْلآفَاتِ وَتَقْضِى لَنَا بِهَامِنْ جَمِيعَ الْحَاجَاتِ وَتُطَهِّرُنَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ السَّيِّئَاتِ وَتَرْفَعُنَا بِهَا عِنْدَكَ اَعْلَى الدَّرَجَاتِ.وَتُبَلِّغُنَا بِهَا اَقْصَى الْغَايَاتِ مِنْ جَمِيعِ الْخَيْرَاتِ فِى الْحَيَاتِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ
وَلا تَمْشِ فِي الأرْضِ مَرَحًا إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الأرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولا
" Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong, kerana sesungguhnya kamu tidak sesekali dapat menembus bumi dan tidak sesekali kamu akan sampai setinggi gunung."
[Al-Quran surah سورة الإسراء Al-Israa' : 37 ]
************************************
وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِى هَٰذَا ٱلْقُرْءَانِ لِلنَّاسِ مِن كُلِّ مَثَلٍ
Maksudnya:وَكَانَ ٱلْإِنسَٰنُ أَكْثَرَ شَىْءٍ جَدَلًا
" Dan sesungguhnya Kami telah mengulang-ulangi bagi manusia dalam al-Quran ini bermacam-macam perumpamaan. Dan manusia adalah makhluk yang paling banyak membantah."
[Al-Quran surah سُوۡرَةُ الکهف Al-Kahfi : 54]
*************************************
قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : لاَتَسُبُّوا أَصْحَابِيْ فَلَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَنْفَقَ مِثْلَ أُحُدٍ ذَهَبًا مَابَلَغَ مُدَّ أَحَدِهِمْ وَلاَ نَصِيْفَهُ
Sabda Rasulullah s.a.w. :" Janganlah kalian mencaci para sahabatku, jika di antara kalian menginfakkan emas sebesar Gunung Uhud, maka belum menyamai segenggam dari mereka tidak pula setengah genggam dari mereka. " (Shahih Bukhari)
*****************************************
"Diriwayatkan bahawa Iblis (laknatullah) telah muncul seperti rupa manusia kepada (Nabi) Isa Bin Maryam Alaihisalam maka ia berkata kepadanya:
قل: "لا إله إلا الله"
Maksudnya :
"Sebutlah (wahai Isa) : لا إله إلا الله . "
Jawab Nabi Isa Alaihisalam:
"Itu adalah kalimah hak dan aku tidak akan menyebutnya dengan (suruhan) kata engkau."
i. OTAK KELEKATU - serangga kelkatu atau binatang lain yang seumpama dengannya apabila melihat cahaya api pada waktu malam hari akan pergi berduyun-duyun menerkam ke arah cahaya tersebut berkali-kali hingga menyebabkan kebanyakan daripadanya jatuh mati. Spesis serangga ini tidak memahami dan mendapat apa-apa pengajaran daripada rasa sakit terkena cahaya api malah berterusan menerkam cahaya api itu beramai-ramai hingga binasa.
Sifat dan naluri yang seumpama dengan "otak kelekatu" ini berterusan tanpa perubahan, silih berganti dari satu generasi ke satu generasi daripada zaman datuk, nenek-moyang hingga ke anak, cucu, cicit, dan pewaris generasi-generasi seterusnya. Sekiranya terdapat perubahan sekalipun mungkin hanya dari segi kaedah pelaksanaannya sahaja tetapi karenah tabi'at dan matlamat utamanya untuk "mengejar cahaya api" yang disangkakan dapat memberi manfaat atau 'kebahagian' hidup masih berkekalan.
ii. OTAK BURUNG - Burung atau binatang lain yang seumpama dengannya akan hanya melarikan diri dari bahaya sekiranya mendapati musuh-musuhnya yang pada zahirnya kelihatan baik dihampirinya itu mencemas atau hendak mencederakannya. Selepas itu ia tidak akan datang lagi ke tempat yang membahayakan itu atau pun sekiranya ia datang lagi sekalipun akan lebih berhati-hati agar terhindar dari terkena bahaya musuh yang bersifat sedemikian rupa.
iii. OTAK KUDA - Kuda atau binatang-binatang lain yang seumpama dengannya sekiranya melihat harimau, singa atau binatang pemangsa muncul keluar dari hutan, nescaya ia akan lari ke tempat yang lebih selamat supaya tidak menjadi habuan dibaham binatang buas tersebut. Tingkatan otak kuda ini lebih tinggi dartipada tingkatan otak kelekatu dan burung kerana baru melihat sahaja musuhnya dari jauh dia telah memahami akan kemudaratan yang akan menimpa dirinya.
iv. OTAK MANUSIA- Manusia yang dikurniakan akal mempunyai tahap pemikiran yang jauh lebih tinggi daripada binatang. Apabila dikhabarkan sahaja bahawa ada sesuatu yang merbahaya pada satu tempat yang sangat jauh akan melanda tempat-tempat lain, dia akan menyiasatnya dengan teliti sama ada berita itu benar atau palsu.
Andainya setelah membuat penilitian dan penyelidikan yang rapi daripada sumber-sumber yang sahih dia mendapati berita itu benar belaka dan tidak dapat dinafikan sama sekali akan kesahihannya, maka dia akan bersiap sedia menjaga keselamatan dirinya agar tidak terkena bahaya tersebut. Tingkatan pemikiran otak manusia ini adalah jauh lebih tinggi daripada binatang-binatang tadi kerana baru mendengar berita sahaja dia telah membuat persediaan secukupnya agar tidak terkena bahaya tersebut.
1) Gemar menurut segala keinginan hawa nafsu kebinatangan
2) Buruk makan minum
3) Berbuat kejahatan dan kezaliman
4) Pemarah dan bengis
5) Hasad dengki
6) Bermusuh-musuhan
7) Benci-membenci
8) Tipu-daya
9) Berbuat helah
10) Bakhil dan tamak haloba
11) Takbur sombong
12) Menuntut kemuliaan dunia semata-mata
13) Kasihkan puji-pujian
14) Kasihkan ketinggian pangkat dunia
15) Gemar hendak memerintah
16) Kasihkan kemegahan dunia dan lain-lain yang seumpama dengannya.
Daripada Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:
مَتَاعَ فَقَالَ إِنَّ الْمُفْلِسَ مِنْ أُمَّتِي مَنْ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ
بِصَلَاةٍ وَصِيَامٍ وَزَكَاةٍ وَيَأْتِي قَدْ شَتَمَ هَذَا وَقَذَفَ هَذَا وَأَكَلَ
مَالَ هَذَا وَسَفَكَ دَمَ هَذَا وَضَرَبَ هَذَا فَيُعْطَى هَذَا مِنْ
حَسَنَاتِهِ وَهَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ
يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ عَلَيْهِ ثُمَّ طُرِحَ
فِي النَّارِMaksudnya :
"Tahukah kamu siapakah yang muflis? Sahabat menjawab: "Orang yang muflis ialah orang yang tidak memiliki wang dan juga tiada memiliki harta." Lalu Rasulullah s.a.w. menjawab: " Sebenarnya orang yang muflis di kalangan umatku ialah seorang yang datang pada Hari Kiamat dengan membawa pahala sembahyang, puasa dan zakat tetapi dahulunya (ketika hidup di dunia) dia pernah mencaci seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpahkan darah seseorang dan pernah memukul seseorang.
Maka akan diberikan kepada orang yang teraniaya itu daripada pahala kebaikan orang tadi dan begitu pula seterusnya terhadap orang yang pernah teraniaya. Dia akan diberikan pula daripada pahala kebaikan orang tadi. Apabila telah habis pahalanya sedangkan bebanan dosa penganiayaannya belum lagi dibayar semuanya, maka diambil daripada kesalahan orang yang teraniaya itu lalu dibebankan kepada orng tersebut. Maka selanjutnya orang itu akan dicampakkan ke dalam api neraka."
Hadis berikut juga memperjelaskan lagi betapa kejinya sifat mazmumah di sisi Allah :[Maksud Hadis Riwayat Muslim]
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ أَوَّلَ النَّاسِ يُقْضَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَيْهِ رَجُلٌ اسْتُشْهِدَ فَأُتِيَ بِهِ فَعَرَّفَهُ نِعَمَهُ فَعَرَفَهَا قَالَ فَمَا عَمِلْتَ فِيهَا قَالَ قَاتَلْتُ فِيكَ حَتَّى اسْتُشْهِدْتُ قَالَ كَذَبْتَ وَلَكِنَّكَ قَاتَلْتَ لِأَنْ يُقَالَ جَرِيءٌ فَقَدْ قِيلَ ثُمَّ أُمِرَ بِهِ فَسُحِبَ عَلَى وَجْهِهِ حَتَّى أُلْقِيَ فِي النَّارِ وَرَجُلٌ تَعَلَّمَ الْعِلْمَ وَعَلَّمَهُ وَقَرَأَ الْقُرْآنَ فَأُتِيَ بِهِ فَعَرَّفَهُ نِعَمَهُ فَعَرَفَهَا قَالَ فَمَا عَمِلْتَ فِيهَا قَالَ تَعَلَّمْتُ الْعِلْمَ وَعَلَّمْتُهُ وَقَرَأْتُ فِيكَ الْقُرْآنَ قَالَ كَذَبْتَ وَلَكِنَّكَ تَعَلَّمْتَ الْعِلْمَ لِيُقَالَ عَالِمٌ وَقَرَأْتَ الْقُرْآنَ لِيُقَالَ هُوَ قَارِئٌ فَقَدْ قِيلَ ثُمَّ أُمِرَ بِهِ فَسُحِبَ عَلَى وَجْهِهِ حَتَّى أُلْقِيَ فِي النَّارِ وَرَجُلٌ وَسَّعَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَأَعْطَاهُ مِنْ أَصْنَافِ الْمَالِ كُلِّهِ فَأُتِيَ بِهِ فَعَرَّفَهُ نِعَمَهُ فَعَرَفَهَا قَالَ فَمَا عَمِلْتَ فِيهَا قَالَ مَا تَرَكْتُ مِنْ سَبِيلٍ تُحِبُّ أَنْ يُنْفَقَ فِيهَا إِلَّا أَنْفَقْتُ فِيهَا لَكَ قَالَ كَذَبْتَ وَلَكِنَّكَ فَعَلْتَ لِيُقَالَ هُوَ جَوَادٌ فَقَدْ قِيلَ ثُمَّ أُمِرَ بِهِ فَسُحِبَ عَلَى وَجْهِهِ ثُمَّ أُلْقِيَ فِي النَّارِ. (مسلم والترمذي والنسائي
Maksudnya :
"Dari Abu Hurairah, r.a., dari Nabi s.a.w., sabdanya: 'Sesungguhnya di antara manusia yang mula-mula dibicarakan dan dihukum pada hari kiamat ialah: Pertama, orang yang gugur syahid - ia dibawa 'mengadap', maka Allah berfirman menyatakan kepadanya satu persatu nikmat-nikmat-Nya (yang telah diberikan kepadanya semasa hidupnya) lalu ia mengakui menerimanya; Allah Taala berfirman bertanya kepadanya: "(Sesudah itu) maka apa engkau telah lakukan pada nikmat-nikmat itu?" Ia menjawab: "Aku berperang kerana mematuhi perintah-Mu sehingga aku gugur syahid". Allah Taala berfirman: "Engkau berdusta! (bukan itu tujuan mu), akan tetapi engkau berperang supaya orang mengatakan: Engkau berani dan telahpun dikatakan yang demikian". Kemudian ia dihukum lalu diseret dengan tertiarap, sehingga ia dihumbankan ke dalam neraka.
Dan kedua, orang yang mempelajari ilmu dan mengajarkannya serta membaca al-Qur'an - ia dibawa 'mengadap', maka Allah berfirman menyatakan kepadanya nikmat-nikmat-Nya satu persatu, lalu ia mengakui menerimanya; Allah Taala bertanya kepadanya: "(Sesudah itu) maka apa engkau telah lakukan pada nikmat-nikmat itu?" Ia menjawab: Aku mempelajari ilmu dan mengajarkannya serta membaca al-Qur'an kerana mengharapkan keredanan-Mu". Allah Taala berfirman: "Engkau berdusta! (Bukan itu tujuanmu), akan tetapi engkau mempelajari ilmu supaya orang mengatakan engkau alim dan engkau membaca al-Qur'an supaya orang mengatakan: Si anu seorang qari, maka telahpun dikatakan yang demikian". Kemudian ia dihukum lalu diseret dengan tertiarap, sehingga ia dihumbankan ke dalam neraka.
Dan ketiga, orang yang telah dimewahkan Allah hidupnya serta diberinya sebahagian dari segala jenis harta benda kekayaan - ia dibawa 'mengadap', maka Allah berfirman menyatakan kepadanya nikmat nikmat-Nya satu persatu, lalu ia mengakui menerimanya; Allah Taala bertanya kepadanya: "(Sesudah itu) maka apa engkau telah lakukan pada nikmat-nikmat itu?" Ia menjawab: "Aku tidak tinggalkan satu jalan pun di antara jalan-jalan yang engkau suka dibelanjakan kekayaan itu padanya melainkan aku belanjakan padanya, kerana mengharapkan rahmat-Mu". Allah Taala berfirman: "Engkau berdusta! (Bukan itu tujuanmu), akan tetapi engkau belanjakan harta kekayaanmu supaya orang mengatakan: Si anu itu seorang dermawan, - maka telah pun dikatakan yang demikian". Kemudian ia dihukum lalu diseret dengan tertiarap; akhirnya ia dihumbankan ke dalam neraka."
[HR Muslim, Tirmizi dan An-Nasa'i].
Sifat-sifat yang lain pula menyentuh ketaatan terhadap kedua ibu-bapa selagi mereka tidak menyuruh berbuat maksiat dan pembentukan hati agar tidak berlaku sombong dengan meninggikan suara kerana setiap perbuatan yang dilakukan walau sebesar debu zaarah sekalipun akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak:
Maksudnya :وَوَصَّيْنَا الإنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ (14) وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (15) يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الأرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ (16)
"Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orng ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada Ku dan kepada dua orang ibu-bapamu, hanya kepada Ku-lah kembalimu.(14)
Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaullah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan yang kembali kepada Ku, kemudian hanya kepada Ku-lah kembalimu, maka Ku beritakan kepada mu apa yang telah kamu kerjakan. (15)
[Al-Quran surah سورة لقمان Luqman : 14-16 ](Luqman berkata) : 'Hai anakku, sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) sebesar biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, nescaya Allah akan mendatangkannya (membalasnya). Sesungguhnya Allah itu 'Latiff' لَطِيفٌ lagi Maha Mengetahui."(16)
Maksudnya :يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ (2) إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ أُولَئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ (3
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu meninggikan suaramu lebih daripada suara Nabi, dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara keras sebagaimana kerasnya (suara) sebahagian kamu terhadap sebahagian yang lain, supaya tidak hapus (pahala) amalanmu, sedangkan kamu tidak menyedarinya. (2)
Sesungguhnya orang-orang yang merendahkan suaranya di sisi Rasulullah mereka itulah orang-orang yang telah diuji hati mereka oleh Allah untuk bertaqwa. Bagi mereka keampunan dan pahala yang besar."(3)
Dalam sebuah hadis menjelaskan bahawasanya akhlak Rasulullah s.a.w itu adalah al-Quran :
Diriwayatkan dari Aisyah Radhiyallahu ‘Anha bahwasanya dia mengatakan itu ketika menggambarkan Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam. Disebutkan dalam hadis yang panjang tentang kisah Sa’ad bin Hisyam bin Amir ketika berada di Madinah dan mengunjungi Aisyah Radhiyallahu ‘Anha untuk menanyakan beberapa masalah agama. Sa’ad bin Hisyam bin Amir berkata:
فَقُلتُ : يَا أُمَّ المُؤمِنِينَ ! أَنبئِينِي عَن خُلُقِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ ؟ قَالَت : أَلَستَ تَقرَأُ القُرآنَ ؟ قُلتُ : بَلَى .قَالَت : فَإِنَّ خُلُقَ نَبِيِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ كَانَ القُرآنَ .قَالَ : فَهَمَمْتُ أَن أَقُومَ وَلَا أَسأَلَ أَحَدًا عَن شَيْءٍ حَتَّى أَمُوتَ ...الخ رواه مسلم (746)
Maksudnya :
“Aku berkata, ‘Wahai Ummul Mukminin, beritahulah aku tentang akhlak Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam!” Aisyah bertanya, ‘Bukankah engkau membaca Al-Qur’an?” Aku menjawab, “Ya.” Ia berkata, “Sesungguhnya akhlak Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam adalah Al-Qur’an.” Kemudian aku hendak berdiri dan tidak bertanya kepada siapapun tentang apapun hingga aku mati...” (HR. Muslim).
".....Allah SWT telah membangkitkan Rasul-rasul dan telah menzahirkan kebenaran mereka itu dengan beberapa banyak mukjizat yang terang dan nyata. Maka berkerjalah mereka itu untuk menyampaikan segala suruhan Allah dan hal-hal tegahan-Nya dan janji-janjian balasan pahala dan balasan azab-Nya.Maka wajiblah ke atas sekalian hamba Allah itu mempercayai kebenaran mereka itu dan menerima segala seruan Rasul-rasul itu pada sebarang apa juga perkara yang didatangkan dan disampaikan oleh mereka."
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Maksudnya :
"Dan Aku tidak menjadikan jin dan manusia melainkan supaya berbahagia mereka [dengan sebab] berbuat ibadat kepada Ku. "
1) Sehabis-habis benarnya pada perkataan.2) Sebaik-baik orang berjiran.3) Seafdal-afdal daripada kaumnya dari menjaga maruah kehormatan.
4) Semulia-mulia daripada kaumnya dalam pergaulan.
5) Sekuat-kuat daripada mereka memegang amanah.6) Mempunyai sifat lemah-lembut7) Sabar8) Syukur9) Adil10) Merendah diri11) Menjauhkan diri daripada segala larangan Allah dan tegahan-Nya.12) Pemurah13) Berani14) Pemalu
Allah memperjelaskan lagi kemuliaan akhlak dan sifat Rasulullah s.a.w yang amat mengasihi umatnya dengan tanpa jemu dan lelah menyeru mereka supaya beriman sebagaimana Firman Allah di dalam al-Quran surah سورة التوبة At-Taubah ayat 128:
لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ
Maksudnya:
" Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin."
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Maksudnya :
"Allah pemberi cahaya kepada langit dan bumi. Perumpamaannya adalah sebuah masykat yang berisi sebuah lampu, lampu itu di dalam gluk (kendil) kaca, geluk kaca itu pula (jernih terang berseri-seri) laksana bintang yang bersinar cemerlang, lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya (pokok zaitun) yang bukan sahaja disinari matahari ketika naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (ia sentiasa terdedah kepada matahari), hampir-hampir minyaknya itu dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar (kerana kejernihannya) walaupun ia tidak disentuh api, (sinaran Nuur Hidayah petunjuk) yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda : cahaya berlapis cahaya ! Allah memimpin siapa yang dikehendaki-Nya kepada Nuur Hidayah-Nya itu, dan Allah membuat berbagai-bagai misal dan perumpamaan sebagai perbandingan untuk umat manusia, dan Allah Amat Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."
Maksudnya :وَالسَّابِقُونَ الأوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
" Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama mula beriman memeluk agama Islam di antara orang-orang Muhajirin dan Anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah reda kepada mereka dan mereka juga reda kepada Allah رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang amat besar."
Maksudnya :مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلا (23)لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا (24
"Di antara orang-orang mukmin itu ada di antara mereka yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada yang gugur (syahid) dan di antaranya ada yang menunggu giliran (apa yang Allah telah janjikan) dan mereka tiada sedikit pun merubah (janjinya),(23)
supaya Allah memberikan balasan kepada orang-orang yang benar itu kerana kebenarannya, dan menyeksa orang munafik jika dikehendaki-Nya, atau menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."(24)
Maksudnya :إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَاقِعٌ (7) مَا لَهُ مِنْ دَافِع(8
"Sesungguhnya azab Tuhanmu pasti terjadi (7)
Tidak seorang pun yang dapat menolaknya."(8)
"Allah dan Rasul...."
Rasulullah s.a.w pernah bersabda dalam sebuah hadis :
خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ
Maksudnya : " Sebaik-baik manusia ialah pada generasiku, kemudian generasi berikutnya, kemudian generasi berikutnya ." [ HR al Bukhari dan Muslim]
لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الأرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
" ( Berinfaklah) kepada orang-orang fakir yang terikat ( oleh jihad di jalan Allah, mereka tidak dapat ( berusaha) di bumi; orang yang tidak tahu menyangka mereka itu orang kaya kerana memelihara diri dari meminta-minta. Kamu kenal mereka dengan melihat sifat-sifatnya, mereka tidak meminta kepada orang lain secara mendesak. Dan apa sahaja harta yang baik yang kamu nafkahkan ( di jalan Allah), maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui."
[** Lihat penjelasan Saidina Jaafar bin Abi Talib kepada Raja An-Najasyi di Habsah dalam: "Persaudaraan Insan Mukmin" ]
Firman Allah di dalam al-Quran surah سورة البقرة Al-Baqarah ayat 269 menjelaskan bahawa :
يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُو الألْبَابِ
Maksudnya :
"Allah memberikan hikmah kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang diberikan hikmah, sesungguhnya telah diberi kebajikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang berakal**."
"..... Barangsiapa mencintai Abu Bakr bermakna ia sudah mendirikan asas keimanannya. Barangsiapa mencintai Uthman, ia diterangi cahaya dari Allah, barangsiapa mencintai Ali ia kukuh memegang tali Allah. Barangsiapa mencintai Umar, ia menerimai kepemipinan jalan yang lurus. Barangsiapa menghormati para sahabatku, nescaya ia tidak boleh menjadi seorang munafik. Barangsiapa mencaci mereka, ia pasti menjadi seorang yang suka membuat pembaharuan [bida'ah] atau orang munafik atau seorang yang menentang sunnahku.Setiap amal perbuatan yang soleh daripada orang-orang yang seumpama ini pasti tidak akan diterima oleh Allah sehinggalah mereka membersihkan hati mereka daripada perasaan iri hati, hasad dengki dan mulailah mengasihi kesemua para sahabatku."
Maksudnya :كُنَّا نُخَيِّرُ بَيْنَ النَّاسِ فِي زَمَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَنُخَيِّرُ أَبَابَكْرٍ، ثُمَّ عُمَرَ بْنَ الخَطَّابِ، ثُمَّ عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ
"Kami (para sahabat) pernah menilai orang terbaik di zaman Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka kami dapatkan yang terbaik adalah Abu Bakar Radhiyallahu anhu , kemudian Umar bin Khattâb Radhiyallahu anhu ,kemudian Utsmân bin Affân, mudah-mudahan Allâh meredai mereka semua”. [HR. al-Bukhâri, ]
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
“Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak memberi hidayah kepada sesiapa yang engkau kasihi akan tetapi Allah jualah yang memberi petunjuk (kepada) sesiapa yang Dia kehendaki; dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah.”
Siapakah yang tergolong sebagai para sahabat Rasulullah s.a.w.?
Antara takrif yang paling komprehensif untuk menjelaskan siapakah yang tergolong sebagai Sahabat Rasulullah s.a.w ialah takrif yang dikemukakan oleh ulama hadis yang boleh disimpulkan sebagaimana berikut:
مَنْ لَقِيَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقَظَةً بَعْدَ بِعْثَتِهِ حَالَ حَيَاتِهِ مُؤْمِنًا بِهِ وَمَاتَ عَلَى الْإِيْمَانِ
Maksudnya:
Pengertian di atas mengandungi lima ciri penting yang menjadi syarat utama untuk menentukan siapakah yang tergolong, layak serta sewajarnya mendapat gelaran Sahabat Rasulullah s.a.w. Lima ciri yang dimaksudkan boleh diringkaskan sebagaimana berikut:“Seseorang yang telah berjumpa dengan Nabi Muhammad s.a.w secara jaga (bukan melalui mimpi) selepas baginda menerima wahyu, semasa baginda masih hidup, dalam keadaan dia beriman kepada kerasulan baginda dan dia mati dalam iman.”
وَالسَّابِقُونَ الأوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُMaksudnya :
Justeru, kita sebagai umat Muhammad pada akhir zaman hendaklah memuji-muji dan memuliakan kesemua Sahabat Rasulullah s.a.w sebagaimana Allah dan Rasul-Nya memuji mereka." Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama mula beriman memeluk agama Islam di antara orang-orang Muhajirin dan Anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah reda kepada mereka dan mereka juga reda kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang besar."
Antara sifat-sifat orang-orang munafik adalah seperti Firman Allah yang termaktub di dalam al-Quran surah سورة التوبة At-Taubah ayat 62-66 :
Maksudnya :يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ إِنْ كَانُوا مُؤْمِنِينَ (62) أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ (63) يَحْذَرُ الْمُنَافِقُونَ أَنْ تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِمَا فِي قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِئُوا إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَا تَحْذَرُونَ (64) وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ (65) لا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ ( 66
" Mereka bersumpah kepada kamu dengan [nama] Allah untuk mencari keredaanmu, pada hal Allah dan Rasul-Nya itulah yang lebih patut mereka cari keredaannya jika mereka adalah orang-orang yang mukmin.(62)
Tidakkah mereka [orang-orang munafik] mengetahui bahawasanya barangsiapa menentang Allah dan Rasul-Nya Neraka Jahanamlah baginya, dia kekal di dalamnya. Itu adalah kehinaan yang besar.(63)
Orang-orang yang munafik itu takut akan diturunkan terhadap mereka sesuatu surat yang menerangkan apa yang tersembunyi di dalam hati mereka. Katakanlah kepada mereka: 'Teruskanlah ejekan-ejekanmu [terhadap Allah dan Rasul-Nya]'. Sesungguhnya Allah akan menyatakan apa yang kamu takuti itu.(64)
Dan jika kamu tanyakan kepada mereka [tentang apa yang mereka lakukan] tentulah mereka akan menjawab : 'Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan barmain-main sahaja'. Katakanlah: ' Apakah dengan Allah, ayat-ayatNya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?'.(65)
Tidak usaha kamu minta maaf, kerana kamu kafir sesudah beriman. Jika Kami maafkan segolongan daripada kamu [kerana bertaubat], nescaya Kami akan mengazab golongan [yang lain] disebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu berbuat dosa."(66)
Di atas tunggak setiap detik pengorbanan jiwa raga Rasulullah s.a.w. yang didokong bersama sepenuhnya dengan penuh ikhlas para sahabat baginda jugalah al-Quran sempurna diturunkan dan Allah mengesahkan kesempurnaan Islam itu sebagai satu-satunya agama yang sah dan diredai-Nya sebagaimana yang dimaksudkan melalui Firman-Nya di dalam al-Quran surah سورة المائدة Al-Maa-idah ayat 3 :
Maksudnya :حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالأزْلامِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإسْلامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لإثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
" .......Pada hari ini orang-orang kafir putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. Pada hari ini telah Aku sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Aku cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Aku redhai Islam itu menjadi agama bagimu........"
1. Para sahabat Rasulullah s.a.w. yang terlibat secara langsung atau menyaksikan sendiri punca atau sebab-sebab sesuatu ayat al-Quran itu diturunkan dan penjelasan-penjelasan atau huraian lebih lanjut daripada Rasulullah s.a.w. di bawah bimbingan wahyu Allah melalui Malaikat Jibril AS.
2. Golongan yang tahu sedikit sahaja sebab-sebab ayat-ayat al-Quran itu diturunkan berdasarkan apa yang tertulis di dalam kitab-kitab tafsir sahaja.
3. Golongan yang tidak memahami mengapa sesuatu ayat al-Quran itu diturunkan dan hanya menterjemahkan maksud sesuatu ayat al-Quran kepada bahasa-bahasa lain berpandukan apa yang terdapat di dalam kamus atau kebijaksanaan akal mereka sahaja.
4. Golongan yang mendustakan Allah dan Rasul-Nya dan ingkarkan adanya hari akhirat akan hanya memahami, menterjemah atau mentafsirkan sesuatu ayat al-Quran itu mengikut kemampuan logik akal sendiri dan pemahaman bahasa sahaja dengan tujuan untuk mendustakan kebenaran al-Quran dan kebenaran agama Islam walaupun pada zahirnya seolah-olah memuji al-Quran.
Sebagaimana yang ditegaskan oleh ulama'-ulama' mujtahid golongan Ahli Sunnah:
"Hendaklah diiktiqadkan kelebihan martabat sahabat-sahabat Rasullullah s.a.w. itu dan tertib-tertibnya kelebihan mereka itu. Adalah seafdhal-afdhal manusia kemudian daripada Nabi Muhammad s.a.w. itu ialah Abu Bakar, kemudian Omar, kemudian Usman dan kemudian Ali Radziallahu Anhum.Hendaklah menaruh baik sangkaan kepada kesemua sahabat Rasullullah s.a.w. dengan memuji mereka itu sebagaimana Allah SWT dan Rasul-Nya memuji mereka sekalian. Semuanya itu ada tersebut menunjukkan puji-pujian itu di dalam al-Quran al-'Azim dan beberapa Hadis Nabi Muhammad s.a.w."
قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : لاَتَسُبُّوا أَصْحَابِيْ فَلَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَنْفَقَ مِثْلَ أُحُدٍ ذَهَبًا مَابَلَغَ مُدَّ أَحَدِهِمْ وَلاَ نَصِيْفَهُ (صحيح البخاري
Sabda Rasulullah s.a.w :" Janganlah kalian mencaci para sahabatku, jika di antara kalian menginfakkan emas sebesar gunung Uhud, maka belum menyamai segenggam dari mereka tidak pula setengah genggam dari mereka. " (Shahih Bukhari)
i. Inilah Pegangan Akidah Penganut Syi'ah
ii. Terjemah Aqidah Ahli Sunnah Pada Makna Syahdat Ar-Rasul ]
i. Kemuliaan Manusia dan Kemuliaan Ibadat
Syaitan tidak takut kepada ahli-ahli ibadat yang 'jahil' tetapi amat takut kepada para ilmuan yang luas dan mendalam ilmu pengetahuannya yang mudah dapat menghalang dan menyanggah segala lintasan hati yang terbit daripada bisikan syiatan yang akhirnya menyebabkan ibadatnya tidak diterima Allah dan berlaku kemungkaran. Apabila terbentuk masyarakat Islam yang benar-benar mematuhi segala perintah dan larangan Allah, berpegang teguh kepada al-Quran dan Sunnah Rasulullah, maka akan lahirlah insan mukmin salih yang mencintai Allah, Rasul-Nya dan Hari Akhirat mengatasi segala hal duniawi. Golongan inilah yang dimaksudkan di dalam al-Quran sebagai "sebaik-baik umat" seperti Firman Allah dalam سورة آل عمران surah Ali-'Imran ayat 110 :
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ
"Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik (makruf)dan melarang daripada yang munkar, serta kamu pula beriman kepada Allah. Dan kalaulah ahli kitab itu beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka orang fasik.”
"Wahai manusia,.................Berwaspadalah terhadap syiatan dan keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar. Maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil............".
[Sebahagian daripada maksud kandungan, Khutbah Terakhir Nabi Muhammad s.a.w. pada 9 Zulhijjah Tahun 10 Hijriyyah di Lembah Uranah, Gunung Arafah.]
إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَاقِعٌ (7) مَا لَهُ مِنْ دَافِعٍ (8) يَوْمَ تَمُورُ السَّمَاءُ مَوْرًا (9) وَتَسِيرُ الْجِبَالُ سَيْرًا (10) فَوَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (11)الَّذِينَ هُمْ فِي خَوْضٍ يَلْعَبُونَ (12
Maksudnya :
"Sesungguhnya azab Tuhanmu pasti terjadi,(7)
tidak seorang pun yang dapat menolaknya,(8)
pada hari ketika langit benar-benar bergoncang, (9)
dan gunung benar-benar berjalan. (10)
Maka kecelakaan besarlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan,(11)
[Iaitu] orang-orang yang bermain-main dengan kebatilan. "(12)
وَلأضِلَّنَّهُمْ وَلأمَنِّيَنَّهُمْ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الأنْعَامِ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا (119) يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلا غُرُورًا (120) أُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَلا يَجِدُونَ عَنْهَا مَحِيصًا (121
" dan saya (syaitan) benar-benar kan menyesatkan mereka, dan akan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka dan akan menyuruh mereka (memotong telinga-telinga binatang ternak), lalu akan saya suruh mereka (merubah kejadian Allah), lalu mereka benar-benar merubahnya. Barangsiapa yang menjadikan syaitan sebagai pelindung selain Allah, maka sesungguhnya ia menderita kerugian yang nyata. (119)
Syaitan itu memberikan janji-janji kepada mereka dan dan membangkitkan angan-angan kosong kepada mereka, pada hal syaitan itu tidak menjanjikan kepada mereka . (120)
Mereka itu tempat kembalinya (adalah)(Neraka)Jahanam dan mereka tidak memperoleh tempat lari daripadanya.”(121)
"Di manakah tingkatan otak pemikiran kita? Adakah setaraf dengan Otak Kelkatu, Otak Burung atau Otak Kuda ?"
************************************************************
مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ
" Barangsiapa yang menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambah keuntungan itu baginya dan barangsiapa yang menghendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebahagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagianpun di akhirat ."
*************************************
Pohon-pohon kurma yang mati dan menjadi buruk
وَأَمَّا عَادٌ فَأُهْلِكُوا بِرِيحٍ صَرْصَرٍ عَاتِيَةٍ (6) سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِيهَا صَرْعَى كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِيَةٍ (7
" Adapun kaum 'Aad maka mereka telah dibinasakan dengan angin yang sangat dingin dan lagi amat kencang, (6)
[Al-Quran surah سورة الحاقة Al-Haaqqah : 6-7 ]yang Allah menimpakan angin itu kepada mereka selama tujuh malam dan delapan hari terus menerus, maka kamu lihat kaum 'Aad pada waktu itu mati bergelimpangan seakan-akan mereka itu tunggul pohon kurma yang telah kosong (buruk)." (7)
أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنَّاهُمْ فِي الأرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَاءَ عَلَيْهِمْ مِدْرَارًا وَجَعَلْنَا الأنْهَارَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْنًا آخَرِينَ
" Apakah mereka tidak memperhatikan berapa banyaknya generasi-generasi yang telah Kami binasakan sebelum mereka, pada hal (generasi itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, iaitu keteguhan yang belum pernah Kami berikan kepadamu. Dan Kami curahkan hujan yang lebat atas mereka dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka. Kemudian Kami binasakan mereka kerana dosa mereka sendiri, dan Kami wujudkan sesudah mereka generasi yang lain."
[ Al-Quran surah سورة الأنعام Al-An'aam : 6 ]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan