Selasa, 6 September 2011

PERSEDIAAN MENGHADAPI SAKARAT AL-MAUT (سكرات الموت)


[ Sila lihat : ADAB HATI KETIKA SAKIT TENAT MEMBAWA MAUT ]



 بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْن ،وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى اَشْرَفِ الْمُرْسَلِيْن ،وَعَلَى آلِهِ وَاَصْحَابِهِ اَجْمَعِيْن. اَللَّهُمَّ إِنَّكَ خَلاَّقُ الْعَظِيْم ،إِنَّكَ سَمِيْعٌ عَلِيْم ، إِنَّكَ غَفُوْرٌ رَحِيْم ، إِنَّكَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيْم
 أَمَّا بَعْـدُ
قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (94) وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ (95) وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ (96
                    Maksudnya :
" Katakanlah: 'Jika kamu (menganggap bahawa) kampung akhirat (syurgaitu khusus untukmu di sisi Allah, bukan untuk orang lain, maka inginilah kematian (mu), jika kamu memang benar. (94) 
Dan mereka tidak sesekali akan mengingini kematian itu selama-lamanya kerana kesalahan-kesalahan yang telah diperbuat oleh tangan mereka (sendiri). Dan Allah Maha Mengetahui orang-orang yang zalim. (95) 
Dan sungguh kamu akan mendapati mereka, seloba-loba manusia kepada kehidupan (di dunia), bahkan (lebih loba lagi) dari orang-orang musyrik. Masing-masing mereka ingin agar diberi umur seribu tahun, padahal umur panjang itu tidak sesekali akan menjauhkannya daripada seksa. Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan." (96)            
                       [ Al-Quran surah  سورة البقرة Al-Baqrah:95] 
                                      ***********************************
كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَمَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ (185) لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذىً كَثِيراً وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ (186)

       Maksudnya :

" Tiap-tiap yang hidup bernyawa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sahajalah disempurnakan pahalanya. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan. (185)

Kamu sungguh-sungguh  akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan (juga)kamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang menyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertaqwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan." (186)

                     [ Al-Quran surah سورة آل عمران  Ali 'Imran : 185 ]

                                     **********************************
                                         
 قُلْ يَتَوَفَّىٰكُم مَّلَكُ ٱلْمَوْتِ ٱلَّذِى وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ  
                              Maksudnya :    
"Katakanlah: 'Malaikat Maut yang diserahi untuk(mencabut nyawamu) akan mematikan kamu, kemudian hanya kepada Tuhanmulah kamu akan dikembalikan'."       
                                [ Al-Quran surah سُوۡرَةُ السَّجدَة As-Sajadah: 11]

                                    ********************************
وَقَدْ قال النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ : لَنْ يَخْرُجَ أَحَدُكُمْ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَعْلَمَ اَيْنَ مَصِيْرَهُ وَحَتَّىيَرَى مَقْعَدَهُ مِنَ الَجَنَّةِ اَوِ النَّارِ            
              Maksudnya :   
"Tidak akan keluar seseorang kamu sekalian daripada dunia  sehinggalah ia mengetahui di mana destinasinya dan sehingga ia melihat tempat kedudukannya di syurga atau neraka." [HR Al-Nasa'i dan Ibn Majah daripada Abdullah bin Umar]                                                                         ************************************************

Persoalan mati atau maut adalah antara subjek yang tidak digemari oleh kebanyakan manusia tetapi mereka tetap menghadapinya pada bila-bila masa. Berbagai-bagai kepercayaan terbit dalam pemikiran dan pemahaman manusia mengenai maut kerana inilah salah satu hakikat hidup yang mesti ditempuhi mereka tanpa pengecualian. Ada di antara kepercayaan tersebut diwarisi secara turun temurun berdasarkan kepercayaan, persepsi atau prasangka tradisi nenek moyang terdahulu yang seolah-oleh terpaksa diyakini dan dihayati walaupun tanpa berpandukan daripada agama wahyu. 

Di dalam agama Islam hal menghadapi saat kematian atau lebih di kenali dengan Sakarat al-maut (سكرات الموت) adalah salah satu aspek yang diberikan perhatian utama dan khusus agar umat Islam sentiasa cakna dengan membuat persediaan mencukupi apabila berhadapan dengannya yang pasti dihadapi oleh mereka pada bila-bila masa.

Inilah salah satu ciri-ciri kelebihan, keistimewaan dan kebenaran agama Islam yang bukan sahaja cakna dalam memberi pedoman yang benar dalam segala hal mengenai kehidupan di dunia tetapi yang paling penting ialah mengkhabarkan dan memberi panduan apa yang akan berlaku di alam akhirat bermula daripada saat-saat kritikal berhadapan dengan Sakarat al-maut dan seterusnya kehidupan yang kekal abadi selama-lamanya tanpa noktah di akhirat yang tidak sesekali diketahui oleh manusia yang masih hidup di dunia dengan tanggapan bahawa kematian adalah perkara biasa yang sudah menjadi lumrah kehidupan manusia di dunia. 



Pemakaman Langit ( Sky Burial) yang diamalkan sesetengah masyarakat di Tibet dengan meletakkan mayat di satu tempat terbuka untuk dimakan oleh burung nasar (vultures).


Firman Allah dalam al-Quran ada menyebut dan memperingatkan :
وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ
                         Maksudnya:                                    
"Dan datanglah Sakaratul-maut dengan sebenar-benarnya, itulah yang kamu selalu lari daripadanya." 
               [Surah سورة ق‎‎ Qaf : 19 ].
Dalam ayat yang lain Allah SWT berfirman :                                                                          
                 إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَّيِّتُونَ
                                        Maksudnya : 
"Sesungguhnya kamu akan mati, dan sesungguhnya mereka akan mati pula."
    [ Surah سورة الزمر‎‎ Az-Zumar : 30 ].
 Di dalam surah سورة آل عمران  Ali-'Imran ayat 185 pula Allah SWT berfirman  :
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا مَتَاعُ الْغُرُورِ  
                     Maksudnya:
" Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan di dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."
Firman Allah di dalam surah سورة ٱلْقِيَامَة Al-Qiyaamah ayat 26-29 adalah  hakikat hidup yang akan dan pasti dilalui oleh setiap diri insan manusia di dunia ini tanpa sebarang pengecualian :
كَلا إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِيَ (26) وَقِيلَ مَنْ رَاقٍ (27) وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ (28) وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ (29
                       Maksudnya :
" Jangan sesekali. Apabila (roh/nyawa seseorang) telah (mendesak) sampai ke kerongkong, (26)  
dan dikatakan (kepadanya) : 'Siapakah yang dapat menyembuhkan?' (27)   
dan dia yakin bahawa sesungguhnya itulah waktu perpisahan (dengan dunia), (28)   
dan bertaut betis (kiri) dengan betis (kanan)," (29)

Allah memperingatkan lagi bahawa jasad manusia yang berasal dari tanah itu akan dikembalikan semula kepada tanah juga akan dikebumikan apabila mengalami kematian  pada masa yang telah ditakdirkan sebagaimana Firman-Nya dalam al-Quran :

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلا يَسْتَقْدِمُونَ

             Maksudnya:

i." Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu, maka apabila telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya walaupun sesaat dan tidak dapat (pula) memajukannnya.

                      [ Surah سورة الأعراف Al-A'raaf : 34

 مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى

                    Maksudnya :

ii." Dari bumi (tanah) itulah Kami menjadikan kamu dan kepadanya Kami akan mengembalikan kamu dan daripadanya Kami akan mengeluarkan kamu pada kali yang lain."   

                    [  Surah سورة طه Thaahaa : 55 ]

وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا (1) وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا (2) وَالسَّابِحَاتِ سَبْحًا (3) فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا (4) فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا (5) يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ (6) تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ (7) قُلُوبٌ يَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ (8) أَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌ (9) يَقُولُونَ أَإِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِي الْحَافِرَةِ (10) أَإِذَا كُنَّا عِظَامًا نَخِرَةً (11)

           Maksudnya :

iii." Demi (malaikat-malaikat) yang mencabut (nyawa/roh)  dengan keras, (1)

dan (malaikat-malaikat) yang mencabut (nyawa/roh) dengan kelembutan." (2)

dan (malaikat-malaikat) yang turun dari langit dengan cepat, (3)

dan (malaikat-malaikat ) yang mendahului dengan kencang, (4)

dan (malaikat-malaikat) yang mengatur urusan (dunia). (5)

(Sesungguhnya kamu akan dibangkitkan) pada ketika tiupan pertama mengoncangkan alam, (6)

tiupan pertama itu diiringi oleh tiupan kedua. (7)

Hati manusia ketika itu sangat takut, (8)

pandangannya tunduk. (9)

(Orang-orang kafir) berkata: ' Apakah sesungguhnya kami benar-benar dikembalikan kepada kehidupan yang semula?'." (10) 

                    [ Surah سورة النازعات An-Naazi'aat : 1-10 ]         

Image result for mayat manusia di mortuary

Allah memperjelaskan juga perihal yang menimpa orang-orang kufur ketika menemui ajalnya seperti yang terkandung dalam surah سورة الأنفال Al-Anfal ayat 50:
وَلَوْ تَرَى إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ 
                                   Maksudnya :
"Kalau kamu melihat ketika para malaikat mencabut nyawa (roh) orang-orang yang kafir seraya memukul muka dan belakang mereka (dan berkata): 'Rasakanlah oleh mu seksa neraka yang membakar' (tentulah kamu merasa ngeri)."          
Firman Allah dalam al-Quran surah سورة محمد‎‎  Muhammad ayat 27 diperjelaskan pula hal keadaan Malaikat Maut mencabut roh golongan manusia yang kafir dan munafik : 
الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَـقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الاٌّرْضِ أُولَـئِكَ هُمُ الْخَـسِرُونَ
                                  Maksudnya :
" Bagaimanakah (keadaan) mereka apabila malaikat (maut) mencabut nyawa (roh) mereka seraya memukul muka mereka dan punggung mereka?." 
Apabila ajal maut menghampiri seseoang maka ia berasa amat kesal dan mohon kepada Allah supaya ditangguhkan kematiannya supaya dia dapat berbuat ta'at menjadi orang soleh. Namun Allah Yang Maha Mengetahui, Maha Adil lagi Maha Bijaksana tidak akan mengubah ketetapan takdir-Nya sebagaimana Firman-Nya :
وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلا أَخَّرْتَنِي إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ (10) وَلَنْ يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَاءَ أَجَلُهَا وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (11 
                            Maksudnya: 
" Dan belanjakanlah sebahagian daripada apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata : 'Ya Tuhan ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian) ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang soleh?' (10 )  
Allah tidak akan sesekali menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengenal apa yang kamu kerjakan." (11)       
          [Surah  سورة المنافقون Al-Munafiquun : 10-11] 
Betapa gembira dan bahagianya bagi golongan insan mukmin soleh yang dikunjungi para Malaikat Rahmat untuk memberi khabar gembira ketika berhadapan dengan saat-saat paling kritikal dan kesukaran Sakaratul-maut seperti Firman Allah : 
الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلاَمٌ عَلَيْكُمُ 
ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ 
                                  Maksudnya :
"(Iaitu) orang-orang yang diwafatkan dalam keadaan baik oleh para malaikat dengan mengatakan (kepada mereka): "Salamun 'alaikum (keselamatan sejahtera bagimu)", masuklah ke dalam syurga itu disebabkan apa yang telah kamu kerjakan."             
     [ Al-Quran surah سورة النحل‎‎  An-Nahl: 32]
Betapa sedih, dukacita, malang dan bertambah azabnya jika seseorang yang sedang berhadapan dengan saat-saat genting sakaratul-maut didatangi pula oleh Malaikat Azab seperti Firman Allah dalam al-Quran surah سورة الأنعام Al-An'aam ayat 93-94:

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَنْ قَالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَوْ تَرَى إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنْتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ (93) وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَى كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَكْتُمْ مَا خَوَّلْنَاكُمْ وَرَاءَ ظُهُورِكُمْ وَمَا نَرَى مَعَكُمْ شُفَعَاءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكَاءُ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَيْنَكُمْ وَضَلَّ عَنْكُمْ مَا كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ (94)

                              Maksudnya :
"......Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat pada waktu orang-orang yang zalim (berada) dalam tekanan-tekanan sakaratul maut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya, (sambil berkata): 'Keluarkan nyawa (rohmu)'. Pada hari ini kamu dibalas dengan seksaan yang sangat menghinakan, kerana kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar dan (kerana) kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayatNya. (93) 
Dan sesungguhnya kamu datang kepada Kami bersendirian sebagaimana kamu tinggalkan di belakangmu ( di dunia) apa yang telah Kami kurniakan kepadamu; dan Kami tiada melihat bersertamu pemberi syafaat yang kamu anggap bahawa mereka itu sekutu-sekutu Tuhan di antara kamu. Sungguh telah terputuslah (pertalian) antara kamu dan telah lenyap daripada kamu apa yang dahulu kamu anggap (sebagai sekutu Allah)." (94)

                         Hanya si mati sahaja yang mengetahui hal keadaannya pada saat sakarat al-maut

Nas-nas ini sering dirujuk dan diucapkan oleh kebanyakan orang Muslim. Terdapat banyak Hadis Rasullullah s.a.w. yang menerangkan bab Sakrat al-maut yang sangat dahsyat yang mesti dilalui oleh setiap manusia yang hidup di dunia iaitu pintu laluan pertama menuju ke alam akhirat yang kekal abadi.

Dalam beberapa Hadis Rasullullah s.a.w. menceritakan hal Sakaratul-maut seperti  yang bermaksud:
i."Ya Allah aku minta peliharakan dengan pertolongan Kau daripada azab kubur (3 kali),   kemudian ia berkata bahawa orang Mukmin apabila adalah dia pada pihak daripada akhirat nescaya dihantarkan oleh Allah SWT malaikat-malaikat dalam keadaan muka-muka mereka seperti matahari, berserta mereka perkakas bau-bauan, mereka duduk sepanjang sejauh pemandangan mata. Apabila keluar rohnya bersalawatkan ke atasnya setiap orang malaikat yang ada di antara langit dan bumi dan tiap-tiap malaikat di langit membukakan segala pintu langit hingga tidak ada daripadanya satu pintu pun melainkan ia menggemari masuk dengan rohnya itu......"     
                   [hingga akhir hadis].

Berkata Abu Hurairah r.a. : Sabda Rasullullah s.a.w. :
ii."Bahawasanya orang Mukmin itu apabila hampir ajal matinya datang kepadanya malaikat-malaikat dengan membawakan kain sutera yang mempunyai bau harum kasturi dan dahan-dahan pokok Raihan [daripada syurga]. Maka ditarikkan rohnya itu sebagaimana ditarik satu helai rambut daripada tepung beruli dan diperkatakan : 'Wahai diri yang Mutmainnah (bertetap dalam iman dan taat), keluarlah olehmu yang sedang meredai lagi yang diredakan ke atas engkau kepada tempat rahmat Allah dan kemuliaan-Nya'. Apabila dikeluarkan rohnya diletakkan ke atas sedemikian itu kasturi dan Raihan dan dilipatkan ke atasnya sutera itu dibawa ke tempat yang tinggi.
Bahawasanya orang yang kafir itu apabila hampir ajal matinya datang kepadanya malaikat-malaikat dengan membawakan suatu tempat yang ada padanya bara api (neraka). Maka direntapkan rohnya dengan rentapan yang sangat kuat dan diperkatakan : 'Wahai diri yang keji, keluarlah olehmu sedang dalam keadaan marah lagi dimurkai ke atas engkau kepada tempat kehinaan dan azabnya yang disediakan Allah'. Apabila dikeluarkan rohnya diletakkan ke atas bara api itu dan bahawasanya ada baginya bunyi suara mendidih menggelegak dan dilipatkan ke atasnya penempatan itu dibawakan dengannya kepada api neraka."
Dalam Hadis yang lain diriwayat daripada Al-Barra' bin 'Azib ada menyebutkan hal orang kafir apabila berhadapan dengan sakarat al-maut :
قَالَ وَأَمَّا الكَافِرُ فَإِنَّهُ اِذَا كَانَ فِي قِبَلٍ مِنَ الآخِرَةِ وَانْقِطَاع مِنَ الدُّنْيَا نَزَلَتْ اِلَيهِ مَلاَئِكَةٌ غِلاَظٌ شِدَادٌ مَعَهُمْ ثِيَابٌ مِنْ نَارٍ وَسَرَابِيلٌ مِنْ قَطِرَانٍ فَيَحْتَوِشُونَهُ فَاِذَا خَرَجَتْ نَفْسُهُ لَعَنَهُ كُلُّ مَلَكٍ بَينَ السَّمَاءِ وَالْاَرْضِ وَكُلُّ مَلَكٍ فَي السَّمَاءِ وَغُلِقَتْ اَبْوَابُ السَّمَاءِ فَلَيْسَ مِنْهَا بَابٌ إِلاَّ يَكْرَهُ أَنْ يُدَخَلَ بِرُوحِهِ . 
                            Maksudnya :
"........dan adapun orang yang kafir itu apabila ia pada pihak daripada akhirat dan terputus daripada hidup di dunia turun kepadanya malaikat-malaikat yang tersangat besar lagi tersangat kuat lgi menggerunakan, berserta mereka pakaian-pakaian daripada api neraka, baju-baju mereka daripada tembaga mengelilingi mereka kepadanya. Apabila keluar rohnya dilaknati oleh tiap-tiap orang malaikat yang ada di antara langit dan bumi dan tiap-tiap malaikat di langit menutupkan segala pintu langit sehingga tidak ada daripadanya satu pintu pun melainkan membencinya masuk dengan rohnya....."(hingga akhir hadis ).
Hadis Rasullullah s.a.w. ada menerangkan  juga sebagaimana berikut: 
وَرُوِىَ فِي الحَدِيثِ عَنِ النَّبِيِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ أّنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللهَ اَذّا رَضِيَ عَنْ عَبْدٍ قَالَ يَا مَلَكَ المَوْتِ اِذْهَبْ اِلَى فُلاَنٍ فَأْتِنِي بِرُوحِهِ لِأُرِيحَهُ حَسْبِي مِنْ عَمَلِهِ قَدْ بَلَوْتُهُ فَوَجَدْتُهُ حَيْثُ اُحِبُّ فَيَنْزِلُ مَلَكَ المَوْتِ وَمَعَهُ خَمْسَمِائَةٍ مِنَ المَلاَئِكَةِ مَعَهُمْ قَضْبَا الرَّيْحَانِ وَاُصَولَ الزَّعْفَرَانِ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ يُبَشِّرُهُ بِبَشَارَةٍ سِوَى بَشَارَةِ صَاحِبِهِ وَتَقُومُ المَلاَئِكَةُ صَفَّيْنِ لِخُرُوجِ رُوْحِهِ مَعَهُمْ الرَّيْحَان فَاِذَا نَظَرَ اِلَيهِمْ اِبْلِيسُ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رَأْسِهِ ثُمَّ صَرَخَ قَالَ فَيَقُولُ لَهُ جُنودُهُ مَالَكَ يَا سَيِّدَنا فَيَقُولُ أَمَا تَرَوْنَ مَا أُعْطِىَ هَذَا العَبْدُ مِنَ الكَرَامَةِ أَيْنَ كُنْتُمْ مِنْ هَذَا قَالُوا قَدْ جَهَدْنَا بِهِ فَكَانَ مَعْصُومًا".
                         Maksudnya :
i."Bahawasanya apabila Allah SWT meredai seseorang hamba Ia berfirman:  'Wahai Malaikat Maut pergilah oleh mu kepada si polan, engkau bawakanlah kepada Ku dengan rohnya supaya Aku memberi kerehatannya, memadai Aku daripada amalan itu. Sesungguhnya Aku telah datangkan ujian kepadanya maka Aku dapati akan dia barang apa yang Aku kasihi.' Maka turun Malaikat Maut dan bersertanya 500 orang daripada malaikat-malaikat dan berserta mereka dahan-dahan pokok Raihan yang wangi dan pangkal-pangkal Za'faran, tiap-tiap seorang daripada mereka memberi khabaran sukacita kepadanya dengan khabaran yang berlainan daripada taulan-taulan yang lain. Berdiri malaikat-malaikat itu dua barisan kerana keluaran rohnya berserta mereka dahan-dahan pokok Raihan.
Apabila dilihati oleh Iblis ia pun meletakkan tangannya ke atas kepalanya kemudian dia mengeluh dukacita. Sabdanya (Rasulullah s.a.w.) : Maka berkata tentera-tenteranya kepadanya : 'Kenapakah engkau wahai tuan penghulu kami?' Maka ia (Iblis) berkata : 'Adakah engkau sekalian tidak lihati barang apa yang diberikan kepada hamba ini dengan kemuliaannya, di manakah engkau sekalian daripada orang ini?' Kata mereka : 'Sesungguhnya telah bersungguh-sungguh kami dengannya[menggoda dan menipu daya terhadapnya], maka dia ini termaksum (terpelihara)' ".

إِذَا حُضِرَ الْمُؤْمِنُ أَتَتْهُ مَلاَئِكَةُ الرَّحْمَةِ بِحَرِيرَةٍ بَيْضَاءَ ، فَيَقُولُونَ : اخْرُجِي رَاضِيَةً مَرْضِيًّا عَنْكِ إِلَى رَوْحِ اللهِ ، وَرَيْحَانٍ ، وَرَبٍّ غَيْرِ غَضْبَانَ فَتَخْرُجُ كَأَطْيَبِ رِيحِ مِسْكٍ حَتَّى إِنَّهُ لَيُنَاوِلُهُ بَعْضُهُمْ بَعْضًا حَتَّى يَأْتُوا بِهِ بَابَ يَعْنِي السَّمَاءِ فَيَقُولُونَ : مَا أَطْيَبَ هَذِهِ الرِّيحَ الَّتِي جَاءَتْكُمْ مِنَ الأَرْضِ فَيَأْتُونَ بِهِ أَرْوَاحَ الْمُؤْمِنِينَ فَلَهُمْ أَشَدُّ فَرَحًا بِهِ مِنْ أَحَدِكُمْ بِغَائِبِهِ يَقْدَمُ عَلَيْهِ فَيَسْأَلُونَهُ مَا فَعَلَ فُلاَنٌ مَا فَعَلَ فُلاَنٌ ؟ فَيَقُولُونَ : دَعُوهُ فَإِنَّهُ كَانَ فِي غَمِّ الدُّنْيَا فَإِذَا قَالَ أَمَا أَتَاكُمْ ؟ قَالُوا : ذُهِبَ بِهِ إِلَى أُمِّهِ الْهَاوِيَةِ وَإِنَّ الْكَافِرَ إِذَا حُضِرَ أَتَتْهُ مَلاَئِكَةُ الْعَذَابِ بِمِسْحٍ فَيَقُولُونَ : اخْرُجِي سَاخِطَةً مَسْخُوطًا عَلَيْكِ إِلَى عَذَابِ اللهِ فَتَخْرُجُ كَأَنْتَنِ رِيحِ جِيفَةٍ حَتَّى يَأْتُونَ بِهِ بَابَ الأَرْضِ فَيَقُولُونَ : مَا أَنْتَنَ هَذِهِ الرِّيحَ حَتَّى يَأْتُوا بِهِ أَرْوَاحَ الْكُفَّارِ

               Maksudnya: 

ii.”Apabila seorang Mukmin nazak, datang kepadanya malaikat Rahmat dengan membawa sutera putih. Para Malaikat berkata: 'Keluarlah wahai Roh dalam keadaan reda lagi diredai kepada Allah, penuh rahmat serta tidak dimurkai Tuhan'. Maka Roh tersebut keluar seperti bau misk (wangian) yang terbaik sehingga bau tersebut sampai ke pintu langit. Para malaikat(di langit) berkata: 'Wanginya bau yang kamu bawa dari dunia!' Mereka membawa Roh tersebut menemui Roh-roh orang yang beriman. (Pada ketika itu) mereka (roh orang mukmin) terlalu gembira dengan kedatangan Roh tadi. Mereka bertanya kepadanya apa yang dilakukan oleh fulan ini,apa yang dilakukan oleh fulan ini? Para Malaikat berkata: 'Tinggalkan dia. Sesungguhnya dia pernah berada di dalam kesedihan dunia'. Lalu Roh itu berkata: 'Apa yang menyebabkan kamu ke sini?' Mereka menjawab: 'Dia telah dibawa dari ibunya'. 

Ketika orang kafir nazak, datang kepadanya malaikat azab dengan membawa guni. Lalu para Malaikat berkata: 'Keluarkan wahai Roh dalam keadaan murka lagi dimurkai serta azab Allah'. Maka Roh itu keluar seperti bau (busuk) nanah sehingga bau tersebut sampai ke pintu dunia, maka para malaikat berkata: 'Busuknya bau nanah ini sehingga mereka membawa roh-roh orang kafir.” [Riwayat al-Nasaie ]

Dalam peristiwa mukjizat besar malam Isra' dan Mikraj Nabi Muhammad s.a.w. telah bertemu Nabi Musa a.s. di langit ke enam. Nabi Musa a.s. telah lama wafat dan jasadnya [badan zahir] dikebumikan pada tempat perkuburan di bumi tetapi rohnya ditemui oleh Nabi Muhammad s.a.w. pada langit yang ke enam. Adapun roh jasmani [nyawa yang menghidupkan badan zahir ] Nabi Musa a.s. yang berasal daripada darah telah hilang lenyap pada waktu kewafatannya kerana roh jasmani [nyawa untuk menghidupkan badan zahir] yang terbit  daripada darah itu hilang lenyap sebagai wap sahaja, tetapi Roh Hammallil Amanah [badan batin daripada tiupan Malaikat Roh] berkekalan dan tidak dimatikan bahkan berpindah tempat sahaja di Alam Barzakh.

Dalam hal ini perlu difahami bahawa kepedihan sakit Sakarat al-maut dirasakan oleh Roh Hammallil Amanah pada ketika Malaikat Maut mencabutnya keluar daripada badan zahir. Adapun kesakitan dan kepedihan sewaktu cabutan Roh Hammallil Amanah bagi Nabi Musa a.s. dijelaskan seperti berikut yang bermaksud :
".... dan diriwayatkan daripada Musa a.s. bahawasanya tatkala jadilah rohnya itu kembali kepada rahmat Allah SWT berfirman Tuhan kepadanya : Wahai Musa betapakah engkau dapati mati itu? Katanya : Aku dapati diriku seperti burung 'asfur  (burung yang kecil seperti burung pipit) pada ketika digorengkan ke atas tempat menggoreng, tiada ia mati maka dengan sebab itu dia berehat dan tiada dia terlepas...... dan diriwayatkan daripadanya bahwasanya ia berkata : Aku dapati diriku seperti seekor kambing yang masih hidup disiatkan kulitnya oleh tangan tukang penyembelih."
 Demikianlah betapa pedihnya dan sakitnya ketika cabutan Roh Hammallil Amanah bagi Nabi Allah Musa a.s. yang disebut sekadar menarik sehelai rambut daripada tepung beruli. Jika dibandingkan kesakitan mati yang paling kuat sekali boleh diibaratkan:
"...sekiranya satu titik daripada sakit mati itu diletakkan ke atas segala gunung yang ada di dunia nescaya hancur gunung-gunung itu semuanya." 
Oleh itu kesakitan dan kepedihan yang dikenakan ke atas Nabi Musa a.s. itu sangat ringan seolah-olah tidak  seberapa sakitnya pun berbanding dengan kesakitan yang boleh menghancurkan gunung-gunung di dunia.  Ini boleh diambil contoh daripada peristiwa sekumpulan perempuan apabila melihat ketampanan luar biasa wajah Nabi Allah Yusof a.s. itu begitu terpukau dan terpesona hinggakan tidak menyedari dan merasa sakit terhiris tangan mereka sendiri dengan pisau yang ada pada tangan masing-masing.

Jagalah adab ketika menziarahi orang yang sakit tenat dengan 'mentalqinkan' dia supaya bertobat, berbaik sangka kepda Allah dan membantu dia  melafazkan kalimah syahdat at-tauhid dan doakan dia. Jangan sesekali bercerita kepdanya dengan hal-hal duniawi yang mungkin boleh melalaikan dia dari mengingati Allah. Ditakuti apabila malaikat maut mencabut rohnya keluar dia lalai daripada mengingati Allah kerna mengingati hal dunia dan dia  mendapat  kemudaratan 'suul khatimah' dan bukan 'husnul khatimah'.
Kesakitan dan kepedihan cabutan keluar Roh Hammallil Amanah ini diringankan lagi dengan kegembiraannya dapat melihat hal keadaan Malaikat Maut yang sangat cantik rupanya, para Malaikat Rahmat yang sedia menyambut dan memuliakan rohnya keluar daripada jasad, malaikat pancatat amalan yang mengkhabarkan berita gembira kepadanya dan yang paling menggembirakan apabila dibuka hijabnya melihat tempat pembalasannya di syurga yang tersangat indah dan tidak dapat dibandingkan langsung dengan apa juga keindahan yang terdapat di di dunia.

[ Hal keadaan ini berlaku ketika roh 'si mati' masih berada di dalam badan jasad lagi dan belum dicabut keluar oleh Malaikat Maut walaupun rohnya sudah tiba di halkum dan taubatnya tidak lagi diterima Allah. ]

Jika kita ditanya bagaimana boleh tertahan kesakitan yang sebegitu kuat yang jika satu titik daripada kesakitan mati itu diletakkan ke atas segala gunung yang ada di dunia nescaya hancur semuanya? Dalam hal ini hendaklah difahami bahawa badan zahir yang tersusun daripada daging, darah, tulang, kulit, saraf dan lain-lain lagi itu apabila terkena kesakitan dan kepedihan sewaktu cabutan roh itu hanya boleh bertahan pada tahap had kesakitan yang sedikit sahaja, jika kesakitan melebihi kadar hadnya maka badan zahir pun mati. Namun Roh Hammallil Amanah sangat kuat menanggung kesakitan dan kepedihan walau sekadar mana sekalipun pedih dan azabnya dan dia tidak dimatikan oleh Allah SWT.

Bagi memudahkan kefahaman wujudnya badan batin atau Roh Hammallil Amanah ini dapat dirasakan apabila seseorang itu tidur. Badan zahirnya [jasad] berada di atas katil, jika ia bermimpi di dalam tidurnya dan ia berjalan pada suatu tempat yang luas yang ada pokok-pokok dan sungai-sungai, taman, rumah-rumah yang cantik dan ada orang ramai yang memuliakannya dengan meminta dia memberi syarahan dalam bab sesuatu ilmu pengetahuan, sudah pasti dia sangat gembira dalam tidurnya itu dan seboleh-bolehnya dia mahu berkekalan dalam kedaan demikian dan tidak tidak mahu terjaga. 

Dalam pada itu jika dalam tidurnya dia bermimpi berjalan pada suatu tempat yang berbahaya kerana ada ular-ular berbisa dan orang-orang yang bengis datang hendak memukulnya, sudah pasti dia berasa takut dan cuba hendak lari dan bersegera hendak jaga dari tidurnya supaya terlepas daripada ketakutan dan bahaya-bahaya yang dilihatnya itu.

Mungkin dia juga menjerit-jerit meminta pertolongan dan sebagainya. Hal yang berlaku di dalam mimpi seseorang itu menunjukkan badan yang terletak di atas katilnya itu ialah badan zahir yang terasing daripada badan batin atau Roh Hammallil Amanah yang sedang berjalan seperti yang disebut dalam mimpi tadi. Bagaimana pula jika apa yang berlaku di dalam mimpi itu benar-benar menjadi realiti dan orang yang mengalaminya terus mengalami mati yang sebenar? Demikianlah hal keadaan Sakaratul-maut yang benar-benar berlaku seperti yang dikhabarkan oleh Rasulullah s.a.w.

Adapun badan batin atau Roh Hammallil Amanah tidak dimatikan oleh Allah SWT dan badan inilah yang dicabut keluar oleh Malaikat Maut daripada badan zahir atau jasadnya itu.Segala hal sama ada yang menggembirakannya atau yang sangat mendukacitakannya dan menyeksanya hanya dia sendiri yang dapat merasai dan mengalaminya.

Dalam satu Hadis daripada Al-Hasan menceritakan yang bermaksud :
"Bahawasanya Rasullullah s.a.w. menyebutkan mati dan kecekikannya dan pedihnya iaitu sekadar tiga ratus kali dipancung dengan pedang".
 Dalam Hadis yang lain pula menceritakan yang bermaksud :
....... "...dan kata Syadad bin Aus,  mati itu ialah lebih-lebih dahsyat huru-hara dalam dunia dan akhirat ke atas orang Mukmin yang soleh iaitu lebih kuat daripada digergaji dengan beberapa gergaji dan diguntingkan dengan beberapa gunting dan dididihkan dalam periuk-periuk. Jikalau sekiranya si mayat itu digergajikan dan ia mengkhabarkan kepada ahli dunia dengan kesakitan mati itu nescaya mereka tiada berasa sedap mengambil kemanfaatan kehidupan di dunia dan mereka tiada berasa nikmat dengan tidur."
Adapun orang mukmin yang soleh seperti Nabi-nabi dan golongan yang mendapat keredaan dan keampunan Allah hanya merasai kesakitan huru-hara pada waktu berhadapan dengan sakaratul maut sahaja. Selepas itu mereka tiada lagi mengenai apa-apa huru-hara dan kesusahan.

Dalam suatu riwayat yang bermaksud :
"Bahawasanya tatkala wafat Nabi Ibrahim a.s., Allah SWT berfirman kepadanya : Betapakah engkau dapati mati itu wahai kekasihku? Katanya : seperti sepotong besi hangat diletakkan pada bulu yang basah kemudian ditarik. Maka Firman-Nya: Adakah tidak bahawasanya Kami telah meringankan ke atas engkau."
"Diriwayatkan daripada Nabi Muhammad s.a.w. pada sisinya itu terdapat satu mangkuk berisi air pada ketika wafatnya. Dia memasukkan tangannya ke dalam air itu kemudian menyapukan ke mukanya dan dia berkata yang bermaksud: Ya Allah ringankanlah oleh mu ke atas ku kesakitan semasa mati. Fatimah r.a. berkata : Wahai susahnya kerana kesusahan engkau wahai bapa ku. Ia berkata : Tiada kesusahan di atas bapa engkau kemudian pada hari ini."
Sabda Rasullullah s.a.w. yang bermaksud :
".. diterima taubat hamba itu selama belum lagi rohnya tiba ke halkum. Kata Mujahid pada Firman Allah yang bermaksud : Dan tidak ada taubat bagi orang yang mengerjakan segala kejahatan itu apabila datang seseorang itu ajal mati..... katanya iaitulah apabila melihat malaikat-malaikat yang dihantar pada ketika itu zahir baginya muka  Malaikat Maut, maka jangan engkau tanya daripada rasa kepahitan pedih kematian yang susahnya pada ketika menemui kesakitan masa mati kerana Rasullullah s.a.w. berdo'a, katanya yang bermaksud : Ringankanlah oleh mu ke atas Muhammad kesakitan ketika mati."
Terdapat riwayat daripada Makhul daripada Nabi Muhammad s.a.w. ia bersabda  bermaksud: 
".. jika sekiranya satu helai rambut daripada rambut mayat itu diletakkan ke atas ahli penduduk-penduduk segala lapisan langit dan bumi nescaya mereka mati dengan izin Allah......"
Diriwayatkan daripada Zaid bin Aslam daripada bapanya katanya yang bermaksud :
"Apabila tertinggal di atas orang MUKMIN itu daripada pangkat-pangkat darjatnya sesuatu yang tidak menyampaikannya dengan amalannya nescaya dikuatkan ke atasnya kesakitan mati dan kesusahan itu akan mengangkat pangkat darjatnya di dalam syurga. 
Apabila ada bagi orang KAFIR itu kebaikan yang belum dibalaskan dengannya nescaya diringankan ke atasnya ketika kesakitan mati supaya sempurna pahala perbuatan baiknya dan selepas itu ia dibawakan kepada api neraka."
Berkata Umar r.a. kepada Ka'ab Al-Ahbar yang bermaksud :
" Wahai Ka'ab khabarkanlah kepada kami daripada mati itu. Katanya:  Bahkan wahai Amirul Mukminin, bahawa mati itu ialah seperti satu dahan yang banyak duri dimasukkan pada rongga seorang lelaki dan mengambil tiap-tiap satu duri itu satu urat kemudian mencabutkannya oleh seorang lelaki yang tersangat kuat rentapan, maka ia mengambil barang apa yang ia ambil dan meninggalkan barang apa yang ia tinggalkan."

 Bagaimanakah hal keadaan Rasulullah s.a.w ketika Baginda berhadapan dengan detik sakaratul-maut? Perhati dan fahami sekilas fakta mengenai hal ini seperti berikut :

Aisyah radhiyallahu ‘anha, ketika melihat Nabi s.a.w mengangkat tangannya, tahu bahawa inilah yang pernah Nabi pernah khabarkan, bahawa beliau akan diberi pilihan oleh Allah SWT, dan Nabi memilih bersama orang-orang yang soleh sebelum baginda wafat kembali ke rahmatullah.  Maka, setelah Nabi s.a.w berkata kepada malaikat maut, tangannya pun rebah. Lalu wafatlah Rasulullah s.a.w .

Namun sebelum Nabi s.a.w wafat dengan tenang, sebelum mengalami sakaratul maut, baginda mengalami keadaan kepayahan, seperti kepanasan tinggi yang tidak kebah dan yang lainnya.

Oleh kerana itu, ketika Rasulullah s.a.w diziarahi oleh puteri kesayangannya,  Fatimah, diceritakan dalam Shahih Al-Bukhari, Anas berkata:

لَمَّا ثَقُلَ النَّبيُّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ جَعَلَ يَتَغَشَّاهُ، فَقالَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلَامُ: وا كَرْبَ أبَاهُ! فَقالَ لَهَا: ليسَ علَى أبِيكِ كَرْبٌ بَعْدَ اليَومِ، فَلَمَّا مَاتَ قالَتْ: يا أبَتَاهُ، أجَابَ رَبًّا دَعَاهُ، يا أبَتَاهْ، مَن جَنَّةُ الفِرْدَوْسِ مَأْوَاهْ، يا أبَتَاهْ، إلى جِبْرِيلَ نَنْعَاهْ، فَلَمَّا دُفِنَ، قالَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلَامُ: يا أنَسُ، أطَابَتْ أنْفُسُكُمْ أنْ تَحْثُوا علَى رَسولِ اللَّهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ التُّرَابَ؟!

الراوي : أنس بن مالك | المحدث : البخاري | المصدر : صحيح البخاري

      Maksudnya :

“Ketika penyakit Nabi s.a.w. semakin berat, penderitaan beliau meliputi seluruh tubuhnya'. Maka Fatimah radhiyallahu ‘anha berkata: 'Sungguh penderitaan yang kau rasakan, wahai ayahanda'. Fatimah tidak berteriak-teriak, tidak meratap, hanya menyampaikan kesulitan yang dialami oleh ayahnya. Kasihan melihat ayahnya di depan matanya, Rasulullah s.a.w panas dan terus mengusap wajahnya dengan air, namun panas tersebut tidak hilang.

Maka Nabi s.a.w menenangkan putrinya dan berkata: 'Wahai Fatimah, tidak ada lagi kesulitan setelah ini. Ini adalah kepayahan terakhir, ujian yang Allah berikan kepadaku'. Ketika Rasulullah s.a.w meninggal, Fatimah berkata: 'Sungguh ayahanda telah memenuhi panggilan Tuhan yang memanggilnya'. 'Wahai ayahanda, sesungguhnya syurga Firdaus adalah tempat kembalimu'. 'Wahai ayahanda, kepada Jibril kami khabarkan tentang wafatmu'.”

Jadi, inilah keadaan Nabi s.a.w yang menunjukkan bahawa sakaratul maut dialami oleh siapa saja. Rasulullah s.a.w pernah bersabda: 

في الحديث الشريف: أشد الناس بلاء الأنبياء، ثم الصالحون، ثم الأمثل فالأمثل، يبتلى الرجل على حسب دينه، فإن كان في دينه صلباً اشتد به بلاؤه، وإن كان في دينه رقة ابتلي على قدر دينه، فما يبرح البلاء بالعبد حتى يتركه يمشي على الأرض وما عليه خطيئة. أخرجه الإمام أحمد وغيره، وصححه الألباني

“Yang paling berat ujiannya adalah para nabi, kemudian orang soleh, kemudian orang-orang yang sesudahnya.”

Justeru, kesusahan dan kesakitan saat sakaratul maut yang turut dialami baginda Rasulullah s.a.w sebagaimana baginda berhadapan dengan berbagai ujian Allah di sepanjang hayatnya. Maka ujian terkahir dengan kepanasan dan lain-lain ketika menghadapi sakaratul maut adalah terlalu ringan hingga tidak terasa olehnya berbanding janji balasan Allah yang tidak tergambar dalam minda baginda khususnya apabila roh sudah tiba di halkaum dengan diperlihatkan kepadanaya tempat balasannnya yang kekal abadi di akhirat yang sedang menanti ketibaan baginda.di samping kehadiran begitu ramai malaikat rahmat dari syurga yang beratur panjang untuk menyambut baginda dengan penuh kemuliaan. 

Walaupnm Nabi s.a.w, mengalami keadaan yang berat, yang disaksikan Fatimah ,puterinya, baginda sempat menenangkan Fatimah: 

Wahai ayahanda, engkau mengalami penderitaan yang begitu berat'. Namun Rasulullah s.a.w menenangkan Fatimah dengan berkata: 'Wahai Fatimah, tidak ada lagi kesulitan setelah ini. Ini adalah ujian terakhir yang aku hadapi'."

Terdapat beberpa riwayat lain yang menjelaskan hal keadaan Rasulullah s.a.w apabila baginda berhadapan dengan sakit tenat hingga membawa kepada kewafatannya. Antaranya ialah:

i. Imam Bukhari meriwayatkan dari ‘Aisyah Radhiyallahu ‘anhuma, ia bercerita (menjelang ajal menjemput Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam)
إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ بَيْنَ يَدَيْهِ رَكْوَةٌ أَوْ عُلْبَةٌ فِيهَا مَاءٌ فَجَعَلَ يُدْخِلُ يَدَيْهِ فِي الْمَاءِ فَيَمْسَحُ بِهِمَا وَجْهَهُ وَيَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ لِلْمَوْتِ سَكَرَاتٍ ثُمَّ نَصَبَ يَدَهُ فَجَعَلَ يَقُولُ فِي أخرجه البخاري ك الرقاق باب سكرات الموت و في المغازي باب مرض النبي ووفاته. الرَّفِيقِ الْأَعْلَى حَتَّى قُبِضَ وَمَالَتْ
                        Maksudnya : 
“Bahwa di hadapan Rasulullah s.a.w ada satu bejana kecil dari kulit yang berisi air. Baginda memasukkan tangan ke dalamnya dan membasuh muka dengannya seraya berkata: 'Laa Ilaaha Illa Allah. Sesungguhnya kematian memiliki sakaratul-maut'. Dan beliau menegakkan tangannya dan berkata: 'Menuju Rafiqil A’la'. Sampai akhirnya nyawa/roh baginda tercabut dan tangannya melemas.”
ii. Anas Radhiyallahu anhu, berkata:
عَنْ أَنَسٍ قَالَ لَمَّا ثَقُلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَعَلَ يَتَغَشَّاهُ فَقَالَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلَام وَا أخرجه البخاري في المغازي باب مرض النبي ووفاته.اليَوْمِ َرْبَ أَبَاهُ فَقَالَ لَهَا لَيْسَ عَلَى أَبِيكِ كَرْبٌ بَعْدَ
                       Maksudnya : 
“Tatkala hal keadaan keuzuran Nabi makin tenat, Fatimah berkata: 'Alangkah berat penderitaanmu ayahku'. Baginda  menjawab: 'Tidak ada penderitaan atas ayahmu setelah hari ini…” 
iii. Dalam riwayat At-Tirmidzi dengan, ‘Aisyah menceritakan:
عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ مَا أَغْبِطُ أَحَدًا بِهَوْنِ مَوْتٍ بَعْدَ الَّذِي رَأَيْتُ مِنْ شِدَّةِ مَوْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أخرجه الترمذي ك الجنائز باب ما جاء في التشديد عند الموت وصححه الألباني
                         Maksudnya : 
“Aku tidak iri kepada siapapun atas kemudahan kematian(nya), sesudah aku melihat kepedihan kematian pada Rasulullah.”
Sebesar manakah Malaikat Maut itu? Jika kita hendak mengetahui sekadar mana besar dan kuatnya Malaikat Maut itu hendaklah kita rujuk kembali kadar besar ukuran badan Malaikat Jibril A.S. dan besar badan Malaikat Israfil AS. Di dalam Hadis ada menceritakan apabila Malaikat Jibril AS menzahirkan rupa asalnya yang memenuhi segala pihak langit menyebabkan Nabi Muhammad s.a.w. jatuh pengsan. Dalam sejarah ada menceritakan bumi tempat tinggal kaum Nabi Lut a.s. diangkat ke atas dan membalikkannya ke bawah oleh Malaikat Jibril AS. Ini menunjukkan betapa besar dan kuatnya Malaikat Jibril AS.

Sungguhpun dia begitu besar dan kuat tetapi Malaikat Maut juga yang mencabutkan keluar roh daripada badan Jibril AS apabila tiba masa yang ditetapkan kelak dengan perintah Allah apabila tiba masa yang sudah ditakdirkan Allah pada Hari Kiamat. Demikian juga Malaikat Israfil AS pula ukuran badannya lebih besar daripada Malaikat Jibril AS kerana al-'Arasy yang jauh lebih besar daripada langit dan bumi itu berada di atas bahunya dan pangkal peniup sangkakala yang ada pada mulutnya adalah sebesar tujuh lapis langit dan bumi tetapi apabila tiba masanya pada Hari Kiamat kelak rohnya dicabut keluar oleh Malaikat Maut juga.

[Lihat:
              i.    Fitnah Kubur, Alam Barzakh dan Bumi Mahsyar 
             ii.   Kemuliaan dan Keajaiban Malaikat ]

Hakikat ini dapat memberi penjelasan betapa besar dan kuatnya Malaikat Maut itu. Kemungkinan ada orang yang bertanya atau terlintas di hati; siapa pula yang mencabut keluar roh Malaikat Maut pada Hari Kiamat kelak? Jika terbit persoalan atau lintasan di hati sedemikian rupa hendaklah dijawab bahawa:
"Sebagaimana Allah Maha Berkuasa mengada dan menghidupkan Malaikat Maut maka Allah SWT juga Amat Berkuasa mematikannya pada hari kiamat kelak tanpa misal, tanpa ibarat dan tanpa umpama." 
Maka tidak timbullah persangka atau tanggapan yang mengatakan Malaikat Maut mencabut keluar rohnya sendiri yang memberi bererti "dia membunuh diri!". Oleh hal yang demikian seseorang yang beriman hendaklah mengambil berat dan memberikan perhatian mendalam terhadap apa yang akan berlaku pada ketika berhadapan dengan Sakratul-maut dan sentiasa bersedia menghadapinya serta  jangan sekali-kali meringan-ringankan hal keadaan Sakratul-maut dan Malaikat Maut yang pasti dihadapinya pada bila-bila masa.

Dalam suatu riwayat ada diceritakan perihal Malaikat Maut mencabut roh manusia :
قَالَ أَشْعَثُ بْنُ أَسْلَم سَأَلَ اِبْرَاهِيمَ عَلَيهِ السَّلاَمُ مَلَكَ المَوتِ يَا مَلَكَ المَوتِ مَا تَصْنَعُ اِذَا كَانَ نَفْسٌ  بِالمَشْرِقِ وَنَفْسٌ بِالمَغْرِبِ وَوَقَعَ الوَبَاءُ بِأَرْضٍ وَالتَقَى الزَّحْفَانُ كَيْفَ تَصْنَعُ؟ قَالَ: اَدْعُو الاَرْوَاحَ بِإِذْنِ اللهِ فَتَكُونُ بَينَ إصْبَعَيْ هَاتَينِ وَقَالَ قَدْ دُحِيَتْ لَهُ الْاَرْضُ فتركت مِثْلَ الطَّسْت بَيْنَ يَدَيْهِ يَتَنَاوَلُ مِنْهُمَا مَا يَشَاءُ قَالَ وَهُوَ يُبَشِّرُهُ بِأَنَّهُ خَلِيلُ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ.
                                Maksudnya :
"Kata Asy'at bin Aslam;  menanya Ibrahim a.s. Malaikat Maut dan namanya 'Izrail dan ada baginya dua mata, satu mata pada mukanya dan satu mata di belakang tengkuknya. Maka katanya: Wahai Malaikat Maut apakah engkau perbuat apabila ada satu orang di masyrik (timur)  dan satu orang di maghrib (barat) dan berlaku penyakit taun pada satu bumi dan bertemu dua puak tentera berperang bagaimanakah engkau perbuat'? 
Katanya:  'Aku serukan segala roh-roh itu dengan izin Allah, maka adalah ia 'roh-roh itu' di antara dua anak jari ku'. Dan ia berkata dibentangkan baginya bumi maka tinggallah ia seperti talam kecil di hadapannya. Ia mengambil padanya barang apa yang ia kehendaki. Katanya, ia mengkhabarkan dengan bahawasanya ia ialah kekasih Allah Azawajjalla."

Diriwayatkan daripada Nabi Ibrahim Al-Khalil a.s., katanya kepada Malakul-maut :
مُشَاهَدةُ صُوْرَةِ مَلَـكِ المَوْتِ وَدُخُوْلُ الرَّوْعِ وَالخَوْفِ مِنْهُ عَلَى القَـلْبِ فَـلَوْ رَأَى صُوْرَتَهُ التَّيِ يَقْبِضُ عَلَيهَا رُوْحَ العَبْـدِ المُذْنِـبِ أَعْظَمُ الرِّجَالِ قُوَّةً لَمْ يُطِقْ رُؤْيَتَهُ فَقَدْ رُوِيَ عَنْ اِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السّلامُ اَنَّــهُ قَالَ لِمَلَكِ المَوْتِ هَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ تُرِيَنِي صُوْرَتَكَ التِّي تَقْبِضُ عَلَيْهَا رُوْحَ الفَاجِرِ قَالَ لاَ تُطِيْقُ ذَلِكَ قَالَ بَلَى .قَالَ اَعْرِضْ عَنِّي فَاعْرَضَ عَنْهُ ثُـمَّ التَـفَـتَ فَاِذَا هُوَ بِرَجُلٍ أَسْوَدٍ قَائِم الشَّعرِ مُـنْـتِـنِ الرِّيْحِ اَسْوَدِ الثَّوبِ يَخْرُجُ مِنْ فِيْهِ وَمَنَاخِيْرِهِ لَهَبُ الـنَّـارِ وَالدُّخَانُ فَغَشِيَ عَلَى اِبْرَاهِيْمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُـمَّ اَفَاقَ وَقَدْ عَادَ مَلَكُ المَوتِ اِلَى صُوْرَتِهِ الاُوْلَى فَقَال يَا مَلَكَ المَوْتِ لَوْ لَمْ يَلْقَ الفَاجِرُ عِنْـدَ المَوتِ اِلاَّ صُوْرَةَ وَجْهِكَ لَــكَانَ حَسْبُهُ
  (احياء علوم الدين)  
                               Maksudnya :
"Sesungguhnya diriwayatkan daripada Ibrahim Al-Khalil a.s., bahawasanya ia berkata kepada Malaikat Maut: 'Adakah berupaya engkau menunjukkan [memperlihatkan] kepada aku rupa engkau ketika engkau mengambil ke atasnya roh orang ahli maksiat?'  Katanya : 'Tiada engkau terdaya yang demikian itu'. Katanya : 'Bahkan'. Kata Malaikat Maut : 'Berpaling oleh mu daripada ku.' 
Maka ia berpaling daripadanya kemudian ia menoleh, tiba-tiba ia melihat seorang lelaki yang sangat besar hitam, berdiri rambutnya, sangat busuk baunya, hitam pakaiannya, keluar daripada mulut dan lubang hidungnya nyalaan api dan asap. Maka pengsan Nabi Ibrahim a.s.. Kemudian ia sedar semula dan melihat Malaikat Maut kembali kepada rupanya yang mula-mula tadi. Katanya: 'Wahai Malaikat Maut jikalau sekiranya tiada menemui orang ahli maksiat pada ketika mati itu melainkan rupa engkau nescaya memadainya'."[ yakni dengan hanya melihat rupanya yang dahsyat itu sudah menjadi azab seksa kepada si mati]."
                          [Daripada Kitab Ihya' Ulumuddin ] 


Terdapat banyak lagi Hadis yang mencerita dan menjelaskan betapa dahsyat dan pedihnya hal keadaan Sakratul-maut itu yang sangat ditakuti oleh orang-orang mukmin yang soleh. Namun demikian hal keadaan ini kebiasaannya dipandang mudah dan ringan sahaja oleh orang-orang jahil yang beranggapan bahawa kematian itu hanya satu kebiasaan sahaja atau sememang sudah menjadi lumrah kehidupan manusia apabila tiba MASA matilah dia. 

Pada setiap detik waktu ada orang yang mati dan sudah ribuan juta manusia yang sudah mati dan beribu-ribu juta pula akan menunggu giliran mati. Oleh itu kebanyakan manusia beranggapan tidak wajar ditakuti mati dan tidak perlu membuat apa-apa persediaan untuk menghadapinya.
Orang-orang yang beriman dan berilmu akan sentiasa menyediakan dirinya untuk menghadapi Sakratul-maut yang disebut juga sebagai "kiamat kecil" yang akan datang mengundang pada bila-bila masa yang kadang kala tidak sesekali dapat dijangkakan.
Sakaratul-maut disebut atau diibaratkan sebagai "kiamat kecil" kerana apa juga yang berlaku ketika berhadapan dengannya adalah di luar tabi'e yang tidak dapat difikirkan hakikat sebenarnya oleh pemikiran akal logik manusia sama seperti apa yang akan berlaku pada Hari Kiamat besar dunia yang akan berlaku kepada langit, bumi dan seluruh sistem kehidupan yang ada ini kelak.

Segala ilmu dan pencerahan yang disebut dan diperjelaskan di dalam al-Quran dan Hadis-hadis Rasulullah s.a.w. hendkalah dijadikan peganganyang kukuh di sepanjang hayat. 
Sebarang andaian sama ada dalam bentuk lukisan grafik, mereka-reka cerita atau menghasilkan dialog yang tidak disebut di dalam nas-nas sahih mengenainya hendaklah dielakkan walaupun bertujuan untuk memberikan keinsafan dan kesedaran beragama. 

Orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan sentiasa menjaga dirinya agar tidak tergolong sebagai orang yang ingkar dengan menjaga segala adab hati dan perbuatan zahir apabila berhadapan dengan kesakitan tenat yang boleh membawa maut sebagaimana Firman-Nya dalam al-Quran :
 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
                    Maksudnya :
i."Hai orang-orang yang beriman janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingati Allah. Barangsiapa yang membuat demikian maka mereka itulah orang-orang yang rugi."

                             [  Surah سورة المنافقون Al-Munaafiquun : 9          

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (18) وَلا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (19)

             Maksudnya :

ii." Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada diri mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik."

                         [ Surah سورة الحشر  Al-Hasyr : 18-19

تَبارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (1) الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (2) 

            Maksudnya :

iii."Maha Suci Allah yang di dalam kekuasaan-Nya juga segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. (1)

Yang menjadi mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu , siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun." (2)

                      [ Surah  سورة الملك Al-Mulk : 1-2


 ii.  Timbangan Amal dan Kefahaman Ilmu Aqidah Keimanan Ahli  Al-Sunnah 
iii.  Qadha dan Qadar Allah dan Had Batasan Akal Manusia
iv.  "WASIAT" Pengukuh Keimanan, Silaturrahim dan Ketaqawaan

Perihal kematian dan saat-saat ketibaan Sakaratul-maut adalah salah satu hakikat hidup yang mesti ditempuhi oleh setiap diri manusia. Justeru Rasulullah s.a.w. memperingatkan sahabat baginda Abdullah bin Omar r.a. supaya sentiasa mengingati mati seperti yang dimaksudkan di dalam Hadis:
“Apabila engkau berada di waktu pagi, janganlah engkau ingatkan adanya diri engkau itu di waktu petang, apabila engkau berada di waktu petang, janganlah engkau ingatkan adanya diri engkau itu pada waktu paginya, dan ambillah (persediaan/peluang) semasa hidup engkau untuk mati engkau dan semasa sihat engkau bagi persediaan sakit engkau, sesungguhnya engkau wahai Abdullah [Abdullah bin Omar] tidaklah engkau tahu apa nama engkau pada esoknya.”
Peringatan Rasulullah s.a.w. ini tersangat besar ertinya kepada kita sebagai insan mukmin yang beriman kepada Allah, Rasul-Nyadan Hari  Akhirat. Inilah realiti hidup yang tidak begitu digemari oleh kebanyakan manusia dengan anggapan dan sangkaan bahawa kejayaan mengecapi nikmat kebahagian hidup di dunia ini adalah matlamat utama yang mesti dicapai walaupun terpaksa mengetepikan hukum-hakam agama. 
Kebanyakan manusia beranggapan persoalan kehidupan di akhirat tidak perlu dibicarakan atau diambil perhitungan walaupun di dalam hati mereka sering berkata-kata dan tertanya-tanya: 
"Benarkah apa yang dikhabar dan diperjelaskan al-Quran dan Rasulullah?!!" 
Mereka akan hanya mengakui kebenaran ini apabila Sakaratul-maut mengunjunginya pada saat yang dijanjikan. Pada ketika itu walaupun setinggi mana darjat kemuliaannya di sisi manusia, harta kemewahan duniawi memenuhi bumi, kekesalan, ingin bertaubat dan berhasrat  kembali hidup semula ke dunia untuk beriman dan beramal soleh sudah tidak menjadi apa-apa erti lagi.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang kira-kira bermaksud :
"Aku tinggalkan pada kamu sekalian dua perkara yang jadi pemberi nasihat, satu ialah DIAM dan satu lagi BERKATA-KATA. Maka satu yang DIAM itu ialah MATI dan satu yang BERKATA-KATA itu ialah AL-QURAN."  
Mudah-mudahan Allah mengurniakan kekuatan kepada kita untuk melengkapkan diri dengan segala persediaan yang sewajarnya agar apabila kembali  ke rahmatullah kelak mendapat limpahan rahmat sebagaimana hal keadaan Roh Hammallil Amanah orang mukmin yang soleh dan golongan para Aulia Allah Ahli Al-Muqarrabin الْمُقَرَّبِينَ. Marilah kita bersama memanjatkan harapan dan do'a seperti yang terkandung di dalam Do'a Rasulullahh s.a.w. yang antara lainya menyebut: 
 اللَّهُمَّ  هَذَا الدُّعَاءُ وَعَلَيكَ الِاجَابَةُ وَهَذَا الجُهْدُ وَعَلَيْكَ التُّكْلاَنُ وَاِنَّا لِلَّهِ وَاِنَّا اِلَيْهِ رَاجِعُونَ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ اِلَّا بِاللهِ العَلِيِّ العَظِيمِ ذِي الحَبْلِ الشَّدِيدِ وَالاَمْرِ الرَّشِيدِ أَسْأَلُكَ الاَمْنَ يَومَ الوَعِيدِ وَالجَنَّةَ يَومَ الخُلُودِ مَعَ المُقَرَّبِينَ الشُّهُودِ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ المُوفِينَ بِالعُهُودِ اِنَّكَ رَحِيمٌ وَدُودٌ وَأَنْتَ تَفْعَلُ مَا تُرِيدُ.... 
                       Maksudnya:
"Ya Allah!, bermula do'a ini dan di atas Engkau memakbulkan dan ini persungguhan dan di atas Engkau berserah, bahawasanya kami ialah milik bagi Allah dan bahawasanya kami kepada bawah perintah-Nya kami kembali dan tiada berupaya mengekali berbuat taat dan tiada kekuatan bagi memberhentikan daripada berbuat maksiat melainkan dengan pertolongan Allah yang amat mempunyai kebesaran yang mempunyai tali agama yang amat kuat dan pekerjaan atas jalan yang hak. 
Aku memohonkan kepada Engkau keamanan pada hari balasan seksa dan syurga pada hari berkekalan berserta orang-orang yang muqarrabin الْمُقَرَّبِينَ yang sentiasa bermusyahadah yang banyak rukuk, yang banyak sujud, yang menunaikan dengan segala janji-janji-Nya. Bahawasanya Engkau Yang Amat Mengasihani lagi Yang Amat Menyayangi dan Engkau berbuat apa yang Engkau kehendaki."
اَللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِي دِينِي الَّذِي هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِي، وَأَصْلِحْ لِي دُنْيَايَ الَّتِي فِيهَا مَعَاشِي، وَأَصْلِحْ لِي آخِرَتِي الَّتِي فِيهَا مَعَادِي، وَاجْعَلْ الْحَيَاةَ زِيَادَةً لِي فِي كُلِّ خَيْرٍ، وَاجْعَلْ الْمَوْتَ رَاحَةً لِي مِنْ كُلِّ شَرٍّ
                           Maksudnya: 
“Ya Allah, perbaikilah agamaku untukku yang ia merupakan benteng pelindung bagi urusanku. Dan perbaikilah duniaku untukku, yang ia menjadi tempat hidupku. Serta perbaikilah akhiratku yang ia menjadi tempat kembaliku. Jadikanlah kehidupan ini sebagai tambahan bagiku dalam setiap kebaikan, serta jadikanlah kematian sebagai kebebasan bagiku dari segala kejahatan.” (HR. Muslim  dari Abu Hurairah)
                      Amin. 


            ******************************************************


 
Tidak ada sesiapa di kalangan manusia dan jin yang mengetahui takdir Allah terhadap setiap roh orang mati yang berada di dalam kubur Alam Barzakh sama ada berada di taman syurga atau lubang neraka.

مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ 
         Maksudnya :
" Tiadalah sepatutnya bagi Nabi dan orang-orang yang beriman memintakan ampun (kepada Allah) bagi orang-orang musyrik, walaupun orang-orang musyrik itu adalah kaum kerabat (nya), sesudah jelas bagi mereka, bahawasanya orang-orang musyrik itu adalah penghuni Neraka Jahanam. 
          [Al-Quran surah  سورة التوبة At-Taubah :113 ] 
                             *************************************** 
           تِلْكَ ٱلدَّارُ ٱلْءَاخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِى ٱلْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَٱلْعَٰقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ
               Maksudnya 

 " Negeri akhirat itu, Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerosakan ( di bumi) . Dan kesudahan ( yang baik) itu adalah bagi orang-orang yang bertaqwa."

                          [ Al -Quran surah سورة القصص Al Qashash : 83

               ***********************************************

Mudah-mudahan maksud yang tersirat di dalam riwayat berikut memberi inspirasi dalam usha kita memperkukuhkan keimanan yang hak, insya-Allah :

Apabila Khalifah Sayyidina Uthman Affan berdiri di perkuburan, beliau menangis sehingga basah janggutnya. Lalu ada yang bertanya kepadanya: 'Kenapa ketika disebut syurga kamu tidak menangis kerinduan, ketika disebut neraka kamu tidak menangis ketakutan, tetapi kamu menangis pula bila berada di kuburan?'. 

Beliau menjawab:  'Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Sesungguhnya kubur itu ialah fasa pertama dari fasa-fasa akhirat. Sekiranya seseorang itu selamat dari (keburukan) di kubur, maka keadaan selepasnya akan lebih mudah. Sekiranya dia tidak selamat, maka keadaan selepasnya adalah lebih dahsyat." [ Maksud Hadis Riwayat al-Tirmizi]

        Maqam Khalifah Uthman al-Affan di Perkubuan Jannatul Baqi', Madinah. 

        







                           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

BILAKAH HARI KIAMAT BESAR DUNIA AKAN BERLAKU ?

[Sambungan daripada :  Untukmu Agamamu, dan Untuk Akulah Agamaku. ]   بِسْمِ  ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَ...