بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْن ،وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى اَشْرَفِ الْمُرْسَلِيْن ،وَعَلَى آلِهِ وَاَصْحَابِهِ اَجْمَعِيْن. اَللَّهُمَّ إِنَّكَ خَلاَّقُ الْعَظِيْم ،إِنَّكَ سَمِيْعٌ عَلِيْم ، إِنَّكَ غَفُوْرٌ رَحِيْم ، إِنَّكَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيْم
أَمَّا بَعْـدُ
وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ
بِالظَّالِمِينَ.
“Dan mereka tidak akan mencitakannya (kematian) selama-lamanya dengan (sebab dosa-dosa) yang telah dikerjakan oleh tangan-tangan mereka; dan Allah Maha Mengetahui dengan sekalian orang-orang yang zalim.”
******************************[ Al-Quran surah سورة البقرة Al-Baqrah:95]
كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوۡنَ أُجُورَڪُمۡ يَوۡمَ
ٱلۡقِيَـٰمَةِۖ فَمَن زُحۡزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدۡخِلَ ٱلۡجَنَّةَ فَقَدۡ فَازَۗ وَمَا
ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَآ إِلَّا مَتَـٰعُ ٱلۡغُرُورِ
" Tiap-tiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada Hari Kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."
******************************
Maksudnya :
"Katakanlah: 'Malaikat Maut yang diserahi untuk(mencabut nyawamu) akan mematikan kamu, kemudian hanya kepada Tuhanmulah kamu akan dikembalikan'."
********************************
وَقَدْ قال النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ : لَنْ يَخْرُجَ أَحَدُكُمْ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَعْلَمَ اَيْنَ مَصِيْرَهُ وَحَتَّىيَرَى مَقْعَدَهُ مِنَ الَجَنَّةِ اَوِ النَّارِ
Maksudnya :
"Tidak akan keluar seseorang kamu sekalian daripada dunia sehinggalah ia mengetahui di mana destinasinya dan sehingga ia melihat tempat kedudukannya di syurga atau neraka."
[ Daripada Hadis Rasulullah ]
وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ
Maksudnya:
"Dan datanglah Sakaratul-maut dengan sebenar-benarnya, itulah yang kamu selalu lari daripadanya."
[Surah سورة ق Qaf : 19 ].
إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَّيِّتُونَMaksudnya :
"Sesungguhnya kamu akan mati, dan sesungguhnya mereka akan mati pula."
Di dalam surah سورة آل عمران Ali-'Imran ayat 185 pula Allah SWT berfirman :[ Surah سورة الزمر Az-Zumar : 30 ].
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا مَتَاعُ الْغُرُورِMaksudnya:
Firman Allah di dalam surah سورة ٱلْقِيَامَة Al-Qiyaamah ayat 26-29 adalah hakikat hidup yang akan dan pasti dilalui oleh setiap diri insan manusia di dunia ini tanpa sebarang pengecualian :" Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan di dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."
كَلا إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِيَ (26) وَقِيلَ مَنْ رَاقٍ (27) وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ (28) وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ (29Maksudnya :
" Jangan sesekali. Apabila (roh/nyawa seseorang) telah (mendesak) sampai ke kerongkong, (26)
dan dikatakan (kepadanya) : 'Siapakah yang dapat menyembuhkan?' (27)
dan dia yakin bahawa sesungguhnya itulah waktu perpisahan (dengan dunia), (28)
dan bertaut betis (kiri) dengan betis (kanan), (29)
وَلَوْ تَرَى إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِMaksudnya :
"Kalau kamu melihat ketika para malaikat mencabut nyawa (roh) orang-orang yang kafir seraya memukul muka dan belakang mereka (dan berkata): 'Rasakanlah oleh mu seksa neraka yang membakar' (tentulah kamu merasa ngeri)."
Maksudnya :الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَـقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الاٌّرْضِ أُولَـئِكَ هُمُ الْخَـسِرُونَ
" Bagaimanakah (keadaan) mereka apabila malaikat (maut) mencabut nyawa (roh) mereka seraya memukul muka mereka dan punggung mereka?."
وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلا أَخَّرْتَنِي إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ (10) وَلَنْ يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَاءَ أَجَلُهَا وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (11
" Dan belanjakanlah sebahagian daripada apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata : 'Ya Tuhan ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian) ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang soleh?' (10 )
Allah tidak akan sesekali menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengenal apa yang kamu kerjakan." (11)
[Surah سورة المنافقون Al-Munafiquun : 10-11]
الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلاَئِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلاَمٌ عَلَيْكُمُ
Maksudnya :ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
"(Iaitu) orang-orang yang diwafatkan dalam keadaan baik oleh para malaikat dengan mengatakan (kepada mereka): "Salamun 'alaikum (keselamatan sejahtera bagimu)", masuklah ke dalam syurga itu disebabkan apa yang telah kamu kerjakan."
[ Al-Quran surah سورة النحل An Nahl: 32]
وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ ۖ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنْتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ
Hanya si mati sahaja yang mengetahui hal keadaannya pada saat sakarat al-maut"......Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat pada waktu orang-orang yang zalim (berada) dalam tekanan-tekanan sakaratul maut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya, (sambil berkata): 'Keluarkan nyawa (rohmu)'. Pada hari ini kamu dibalas dengan seksaan yang sangat menghinakan, kerana kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar dan (kerana) kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya."
Nas-nas ini sering dirujuk dan diucapkan oleh kebanyakan orang Muslim. Terdapat banyak Hadis Rasullullah s.a.w. yang menerangkan bab Sakrat al-maut yang sangat dahsyat yang mesti dilalui oleh setiap manusia yang hidup di dunia iaitu pintu pertama menuju ke akhirat.
[hingga akhir hadis]."Ya Allah aku minta peliharakan dengan pertolongan Kau daripada azab kubur (3 kali), kemudian ia berkata bahawa orang Mukmin apabila adalah dia pada pihak daripada akhirat nescaya dihantarkan oleh Allah SWT malaikat-malaikat dalam keadaan muka-muka mereka seperti matahari, berserta mereka perkakas bau-bauan, mereka duduk sepanjang sejauh pemandangan mata. Apabila keluar rohnya bersalawatkan ke atasnya setiap orang malaikat yang ada di antara langit dan bumi dan tiap-tiap malaikat di langit membukakan segala pintu langit hingga tidak ada daripadanya satu pintu pun melainkan ia menggemari masuk dengan rohnya itu......"
"Bahawasanya orang Mukmin itu apabila hampir ajal matinya datang kepadanya malaikat-malaikat dengan membawakan kain sutera yang mempunyai bau harum kasturi dan dahan-dahan pokok Raihan [daripada syurga]. Maka ditarikkan rohnya itu sebagaimana ditarik satu helai rambut daripada tepung beruli dan diperkatakan : 'Wahai diri yang Mutmainnah (bertetap dalam iman dan taat), keluarlah olehmu yang sedang meredai lagi yang diredakan ke atas engkau kepada tempat rahmat Allah dan kemuliaan-Nya'. Apabila dikeluarkan rohnya diletakkan ke atas sedemikian itu kasturi dan Raihan dan dilipatkan ke atasnya sutera itu dibawa ke tempat yang tinggi.
Bahawasanya orang yang kafir itu apabila hampir ajal matinya datang kepadanya malaikat-malaikat dengan membawakan suatu tempat yang ada padanya bara api (neraka). Maka direntapkan rohnya dengan rentapan yang sangat kuat dan diperkatakan : 'Wahai diri yang keji, keluarlah olehmu sedang dalam keadaan marah lagi dimurkai ke atas engkau kepada tempat kehinaan dan azabnya yang disediakan Allah'. Apabila dikeluarkan rohnya diletakkan ke atas bara api itu dan bahawasanya ada baginya bunyi suara mendidih menggelegak dan dilipatkan ke atasnya penempatan itu dibawakan dengannya kepada api neraka."
قَالَ وَأَمَّا الكَافِرُ فَإِنَّهُ اِذَا كَانَ فِي قِبَلٍ مِنَ الآخِرَةِ وَانْقِطَاع مِنَ الدُّنْيَا نَزَلَتْ اِلَيهِ مَلاَئِكَةٌ غِلاَظٌ شِدَادٌ مَعَهُمْ ثِيَابٌ مِنْ نَارٍ وَسَرَابِيلٌ مِنْ قَطِرَانٍ فَيَحْتَوِشُونَهُ فَاِذَا خَرَجَتْ نَفْسُهُ لَعَنَهُ كُلُّ مَلَكٍ بَينَ السَّمَاءِ وَالْاَرْضِ وَكُلُّ مَلَكٍ فَي السَّمَاءِ وَغُلِقَتْ اَبْوَابُ السَّمَاءِ فَلَيْسَ مِنْهَا بَابٌ إِلاَّ يَكْرَهُ أَنْ يُدَخَلَ بِرُوحِهِ .
"........dan adapun orang yang kafir itu apabila ia pada pihak daripada akhirat dan terputus daripada hidup di dunia turun kepadanya malaikat-malaikat yang tersangat besar lagi tersangat kuat, berserta mereka pakaian-pakaian daripada api neraka, baju-baju mereka daripada tembaga mengelilingi mereka kepadanya. Apabila keluar rohnya dilaknati oleh tiap-tiap orang malaikat yang ada di antara langit dan bumi dan tiap-tiap malaikat di langit menutupkan segala pintu langit sehingga tidak ada daripadanya satu pintu pun melainkan membencinya masuk dengan rohnya....."(hingga akhir hadis ).
وَرُوِىَ فِي الحَدِيثِ عَنِ النَّبِيِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ أّنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللهَ اَذّا رَضِيَ عَنْ عَبْدٍ قَالَ يَا مَلَكَ المَوْتِ اِذْهَبْ اِلَى فُلاَنٍ فَأْتِنِي بِرُوحِهِ لِأُرِيحَهُ حَسْبِي مِنْ عَمَلِهِ قَدْ بَلَوْتُهُ فَوَجَدْتُهُ حَيْثُ اُحِبُّ فَيَنْزِلُ مَلَكَ المَوْتِ وَمَعَهُ خَمْسَمِائَةٍ مِنَ المَلاَئِكَةِ مَعَهُمْ قَضْبَا الرَّيْحَانِ وَاُصَولَ الزَّعْفَرَانِ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ يُبَشِّرُهُ بِبَشَارَةٍ سِوَى بَشَارَةِ صَاحِبِهِ وَتَقُومُ المَلاَئِكَةُ صَفَّيْنِ لِخُرُوجِ رُوْحِهِ مَعَهُمْ الرَّيْحَان فَاِذَا نَظَرَ اِلَيهِمْ اِبْلِيسُ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رَأْسِهِ ثُمَّ صَرَخَ قَالَ فَيَقُولُ لَهُ جُنودُهُ مَالَكَ يَا سَيِّدَنا فَيَقُولُ أَمَا تَرَوْنَ مَا أُعْطِىَ هَذَا العَبْدُ مِنَ الكَرَامَةِ أَيْنَ كُنْتُمْ مِنْ هَذَا قَالُوا قَدْ جَهَدْنَا بِهِ فَكَانَ مَعْصُومًا".
"Bahawasanya apabila Allah SWT meredai seseorang hamba Ia berfirman: 'Wahai Malaikat Maut pergilah oleh mu kepada si polan, engkau bawakanlah kepada Ku dengan rohnya supaya Aku memberi kerehatannya, memadai Aku daripada amalan itu. Sesungguhnya Aku telah datangkan ujian kepadanya maka Aku dapati akan dia barang apa yang Aku kasihi.' Maka turun Malaikat Maut dan bersertanya 500 orang daripada malaikat-malaikat dan berserta mereka dahan-dahan pokok Raihan yang wangi dan pangkal-pangkal Za'faran, tiap-tiap seorang daripada mereka memberi khabaran sukacita kepadanya dengan khabaran yang berlainan daripada taulan-taulan yang lain. Berdiri malaikat-malaikat itu dua barisan kerana keluaran rohnya berserta mereka dahan-dahan pokok Raihan.
Apabila dilihati oleh Iblis ia pun meletakkan tangannya ke atas kepalanya kemudian dia mengeluh dukacita. Sabdanya (Rasulullah s.a.w.) : Maka berkata tentera-tenteranya kepadanya : 'Kenapakah engkau wahai tuan penghulu kami?' Maka ia (Iblis) berkata : 'Adakah engkau sekalian tidak lihati barang apa yang diberikan kepada hamba ini dengan kemuliaannya, di manakah engkau sekalian daripada orang ini?' Kata mereka : 'Sesungguhnya telah bersungguh-sungguh kami dengannya[menggoda dan menipu daya terhadapnya], maka dia ini termaksum (terpelihara)' ".
Demikianlah betapa pedihnya dan sakitnya ketika cabutan Roh Hammallil Amanah bagi Nabi Allah Musa a.s. yang disebut sekadar menarik sehelai rambut daripada tepung beruli. Jika dibandingkan kesakitan mati yang paling kuat sekali boleh diibaratkan:".... dan diriwayatkan daripada Musa a.s. bahawasanya tatkala jadilah rohnya itu kembali kepada rahmat Allah SWT berfirman Tuhan kepadanya : Wahai Musa betapakah engkau dapati mati itu? Katanya : Aku dapati diriku seperti burung 'asfur (burung yang kecil seperti burung pipit) pada ketika digorengkan ke atas tempat menggoreng, tiada ia mati maka dengan sebab itu dia berehat dan tiada dia terlepas...... dan diriwayatkan daripadanya bahwasanya ia berkata : Aku dapati diriku seperti seekor kambing yang masih hidup disiatkan kulitnya oleh tangan tukang penyembelih."
"...sekiranya satu titik daripada sakit mati itu diletakkan ke atas segala gunung yang ada di dunia nescaya hancur gunung-gunung itu semuanya."
"Bahawasanya Rasullullah s.a.w. menyebutkan mati dan kecekikannya dan pedihnya iaitu sekadar tiga ratus kali dipancung dengan pedang".
....... "...dan kata Syadad bin Aus, mati itu ialah lebih-lebih dahsyat huru-hara dalam dunia dan akhirat ke atas orang Mukmin yang soleh iaitu lebih kuat daripada digergaji dengan beberapa gergaji dan diguntingkan dengan beberapa gunting dan dididihkan dalam periuk-periuk. Jikalau sekiranya si mayat itu digergajikan dan ia mengkhabarkan kepada ahli dunia dengan kesakitan mati itu nescaya mereka tiada berasa sedap mengambil kemanfaatan kehidupan di dunia dan mereka tiada berasa nikmat dengan tidur."
"Bahawasanya tatkala wafat Nabi Ibrahim a.s., Allah SWT berfirman kepadanya : Betapakah engkau dapati mati itu wahai kekasihku? Katanya : seperti sepotong besi hangat diletakkan pada bulu yang basah kemudian ditarik. Maka Firman-Nya: Adakah tidak bahawasanya Kami telah meringankan ke atas engkau."
"Diriwayatkan daripada Nabi Muhammad s.a.w. pada sisinya itu terdapat satu mangkuk berisi air pada ketika wafatnya. Dia memasukkan tangannya ke dalam air itu kemudian menyapukan ke mukanya dan dia berkata yang bermaksud: Ya Allah ringankanlah oleh mu ke atas ku kesakitan semasa mati. Fatimah r.a. berkata : Wahai susahnya kerana kesusahan engkau wahai bapa ku. Ia berkata : Tiada kesusahan di atas bapa engkau kemudian pada hari ini."
".. diterima taubat hamba itu selama belum lagi rohnya tiba ke halkum. Kata Mujahid pada Firman Allah yang bermaksud : Dan tidak ada taubat bagi orang yang mengerjakan segala kejahatan itu apabila datang seseorang itu ajal mati..... katanya iaitulah apabila melihat malaikat-malaikat yang dihantar pada ketika itu zahir baginya muka Malaikat Maut, maka jangan engkau tanya daripada rasa kepahitan pedih kematian yang susahnya pada ketika menemui kesakitan masa mati kerana Rasullullah s.a.w. berdo'a, katanya yang bermaksud : Ringankanlah oleh mu ke atas Muhammad kesakitan ketika mati."
".. jika sekiranya satu helai rambut daripada rambut mayat itu diletakkan ke atas ahli penduduk-penduduk segala lapisan langit dan bumi nescaya mereka mati dengan izin Allah......"
"Apabila tertinggal di atas orang MUKMIN itu daripada pangkat-pangkat darjatnya sesuatu yang tidak menyampaikannya dengan amalannya nescaya dikuatkan ke atasnya kesakitan mati dan kesusahan itu akan mengangkat pangkat darjatnya di dalam syurga.
Apabila ada bagi orang KAFIR itu kebaikan yang belum dibalaskan dengannya nescaya diringankan ke atasnya ketika kesakitan mati supaya sempurna pahala perbuatan baiknya dan selepas itu ia dibawakan kepada api neraka."
" Wahai Ka'ab khabarkanlah kepada kami daripada mati itu. Katanya: Bahkan wahai Amirul Mukminin, bahawa mati itu ialah seperti satu dahan yang banyak duri dimasukkan pada rongga seorang lelaki dan mengambil tiap-tiap satu duri itu satu urat kemudian mencabutkannya oleh seorang lelaki yang tersangat kuat rentapan, maka ia mengambil barang apa yang ia ambil dan meninggalkan barang apa yang ia tinggalkan."
Maksudnya :i. Imam Bukhari meriwayatkan dari ‘Aisyah Radhiyallahu ‘anhuma, ia bercerita (menjelang ajal menjemput Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam)إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ بَيْنَ يَدَيْهِ رَكْوَةٌ أَوْ عُلْبَةٌ فِيهَا مَاءٌ فَجَعَلَ يُدْخِلُ يَدَيْهِ فِي الْمَاءِ فَيَمْسَحُ بِهِمَا وَجْهَهُ وَيَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ إِنَّ لِلْمَوْتِ سَكَرَاتٍ ثُمَّ نَصَبَ يَدَهُ فَجَعَلَ يَقُولُ فِي أخرجه البخاري ك الرقاق باب سكرات الموت و في المغازي باب مرض النبي ووفاته. الرَّفِيقِ الْأَعْلَى حَتَّى قُبِضَ وَمَالَتْ
“Bahwa di hadapan Rasulullah s.a.w ada satu bejana kecil dari kulit yang berisi air. Baginda memasukkan tangan ke dalamnya dan membasuh muka dengannya seraya berkata: 'Laa Ilaaha Illa Allah. Sesungguhnya kematian memiliki sakaratul-maut'. Dan beliau menegakkan tangannya dan berkata: 'Menuju Rafiqil A’la'. Sampai akhirnya nyawa/roh baginda tercabut dan tangannya melemas.”
ii. Anas Radhiyallahu anhu, berkata:
Maksudnya :عَنْ أَنَسٍ قَالَ لَمَّا ثَقُلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَعَلَ يَتَغَشَّاهُ فَقَالَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلَام وَا أخرجه البخاري في المغازي باب مرض النبي ووفاته.اليَوْمِ َرْبَ أَبَاهُ فَقَالَ لَهَا لَيْسَ عَلَى أَبِيكِ كَرْبٌ بَعْدَ
Maksudnya :“Tatkala hal keadaan keuzuran Nabi makin tenat, Fatimah berkata: 'Alangkah berat penderitaanmu ayahku'. Baginda menjawab: 'Tidak ada penderitaan atas ayahmu setelah hari ini…”iii. Dalam riwayat At-Tirmidzi dengan, ‘Aisyah menceritakan:عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ مَا أَغْبِطُ أَحَدًا بِهَوْنِ مَوْتٍ بَعْدَ الَّذِي رَأَيْتُ مِنْ شِدَّةِ مَوْتِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أخرجه الترمذي ك الجنائز باب ما جاء في التشديد عند الموت وصححه الألباني
“Aku tidak iri kepada siapapun atas kemudahan kematian(nya), sesudah aku melihat kepedihan kematian pada Rasulullah.”
"Sebagaimana Allah Maha Berkuasa mengada dan menghidupkan Malaikat Maut maka Allah SWT juga Amat Berkuasa mematikannya pada hari kiamat kelak tanpa misal, tanpa ibarat dan tanpa umpama."
Dalam suatu riwayat ada diceritakan perihal Malaikat Maut mencabut roh manusia :
قَالَ أَشْعَثُ بْنُ أَسْلَم سَأَلَ اِبْرَاهِيمَ عَلَيهِ السَّلاَمُ مَلَكَ المَوتِ يَا مَلَكَ المَوتِ مَا تَصْنَعُ اِذَا كَانَ نَفْسٌ بِالمَشْرِقِ وَنَفْسٌ بِالمَغْرِبِ وَوَقَعَ الوَبَاءُ بِأَرْضٍ وَالتَقَى الزَّحْفَانُ كَيْفَ تَصْنَعُ؟ قَالَ: اَدْعُو الاَرْوَاحَ بِإِذْنِ اللهِ فَتَكُونُ بَينَ إصْبَعَيْ هَاتَينِ وَقَالَ قَدْ دُحِيَتْ لَهُ الْاَرْضُ فتركت مِثْلَ الطَّسْت بَيْنَ يَدَيْهِ يَتَنَاوَلُ مِنْهُمَا مَا يَشَاءُ قَالَ وَهُوَ يُبَشِّرُهُ بِأَنَّهُ خَلِيلُ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ.
"Kata Asy'at bin Aslam; menanya Ibrahim a.s. Malaikat Maut dan namanya 'Izrail dan ada baginya dua mata, satu mata pada mukanya dan satu mata di belakang tengkuknya. Maka katanya: Wahai Malaikat Maut apakah engkau perbuat apabila ada satu orang di masyrik (timur) dan satu orang di maghrib (barat) dan berlaku penyakit taun pada satu bumi dan bertemu dua puak tentera berperang bagaimanakah engkau perbuat'?
Katanya: 'Aku serukan segala roh-roh itu dengan izin Allah, maka adalah ia 'roh-roh itu' di antara dua anak jari ku'. Dan ia berkata dibentangkan baginya bumi maka tinggallah ia seperti talam kecil di hadapannya. Ia mengambil padanya barang apa yang ia kehendaki. Katanya, ia mengkhabarkan dengan bahawasanya ia ialah kekasih Allah Azawajjalla."
مُشَاهَدةُ صُوْرَةِ مَلَـكِ المَوْتِ وَدُخُوْلُ الرَّوْعِ وَالخَوْفِ مِنْهُ عَلَى القَـلْبِ فَـلَوْ رَأَى صُوْرَتَهُ التَّيِ يَقْبِضُ عَلَيهَا رُوْحَ العَبْـدِ المُذْنِـبِ أَعْظَمُ الرِّجَالِ قُوَّةً لَمْ يُطِقْ رُؤْيَتَهُ فَقَدْ رُوِيَ عَنْ اِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السّلامُ اَنَّــهُ قَالَ لِمَلَكِ المَوْتِ هَلْ تَسْتَطِيعُ أَنْ تُرِيَنِي صُوْرَتَكَ التِّي تَقْبِضُ عَلَيْهَا رُوْحَ الفَاجِرِ قَالَ لاَ تُطِيْقُ ذَلِكَ قَالَ بَلَى .قَالَ اَعْرِضْ عَنِّي فَاعْرَضَ عَنْهُ ثُـمَّ التَـفَـتَ فَاِذَا هُوَ بِرَجُلٍ أَسْوَدٍ قَائِم الشَّعرِ مُـنْـتِـنِ الرِّيْحِ اَسْوَدِ الثَّوبِ يَخْرُجُ مِنْ فِيْهِ وَمَنَاخِيْرِهِ لَهَبُ الـنَّـارِ وَالدُّخَانُ فَغَشِيَ عَلَى اِبْرَاهِيْمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُـمَّ اَفَاقَ وَقَدْ عَادَ مَلَكُ المَوتِ اِلَى صُوْرَتِهِ الاُوْلَى فَقَال يَا مَلَكَ المَوْتِ لَوْ لَمْ يَلْقَ الفَاجِرُ عِنْـدَ المَوتِ اِلاَّ صُوْرَةَ وَجْهِكَ لَــكَانَ حَسْبُهُ
(احياء علوم الدين)
"Sesungguhnya diriwayatkan daripada Ibrahim Al-Khalil a.s., bahawasanya ia berkata kepada Malaikat Maut: 'Adakah berupaya engkau menunjukkan [memperlihatkan] kepada aku rupa engkau ketika engkau mengambil ke atasnya roh orang ahli maksiat?' Katanya : 'Tiada engkau terdaya yang demikian itu'. Katanya : 'Bahkan'. Kata Malaikat Maut : 'Berpaling oleh mu daripada ku.'
[Daripada Kitab Ihya' Ulumuddin ]Maka ia berpaling daripadanya kemudian ia menoleh, tiba-tiba ia melihat seorang lelaki yang sangat besar hitam, berdiri rambutnya, sangat busuk baunya, hitam pakaiannya, keluar daripada mulut dan lubang hidungnya nyalaan api dan asap. Maka pengsan Nabi Ibrahim a.s.. Kemudian ia sedar semula dan melihat Malaikat Maut kembali kepada rupanya yang mula-mula tadi. Katanya: 'Wahai Malaikat Maut jikalau sekiranya tiada menemui orang ahli maksiat pada ketika mati itu melainkan rupa engkau nescaya memadainya'."[ yakni dengan hanya melihat rupanya yang dahsyat itu sudah menjadi azab seksa kepada si mati]."
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
"Hai orang-orang yang beriman janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingati Allah. Barangsiapa yang membuat demikian maka mereka itulah orang-orang yang rugi."
[ Al-Quran surah سورة المنافقون Al-Munaafiquun : 9 ]
ii. Timbangan Amal dan Kefahaman Ilmu Aqidah Keimanan Ahli Al-Sunnah
iii. Qadha dan Qadar Allah dan Had Batasan Akal Manusia
iv. "WASIAT" Pengukuh Keimanan, Silaturrahim dan Ketaqawaan
“Apabila engkau berada di waktu pagi, janganlah engkau ingatkan adanya diri engkau itu di waktu petang, apabila engkau berada di waktu petang, janganlah engkau ingatkan adanya diri engkau itu pada waktu paginya, dan ambillah (persediaan/peluang) semasa hidup engkau untuk mati engkau dan semasa sihat engkau bagi persediaan sakit engkau, sesungguhnya engkau wahai Abdullah [Abdullah bin Omar] tidaklah engkau tahu apa nama engkau pada esoknya.”
Mereka akan hanya mengakui kebenaran ini apabila Sakaratul-maut mengunjunginya pada saat yang dijanjikan. Pada ketika itu walaupun setinggi mana darjat kemuliaannya di sisi manusia, harta kemewahan duniawi memenuhi bumi, kekesalan, ingin bertaubat dan berhasrat kembali hidup semula ke dunia untuk beriman dan beramal soleh sudah tidak menjadi apa-apa erti lagi."Benarkah apa yang dikhabar dan diperjelaskan al-Quran dan Rasulullah?!!"
Sabda Rasulullah s.a.w. yang kira-kira bermaksud :
Mudah-mudahan Allah mengurniakan kekuatan kepada kita untuk melengkapkan diri dengan segala persediaan yang sewajarnya agar apabila kembali ke rahmatullah kelak mendapat limpahan rahmat sebagaimana hal keadaan Roh Hammallil Amanah orang mukmin yang soleh dan golongan para Aulia Allah Ahli Al-Muqarrabin الْمُقَرَّبِينَ. Marilah kita bersama memanjatkan harapan dan do'a seperti yang terkandung di dalam Do'a Rasulullahh s.a.w. yang antara lainya menyebut:"Aku tinggalkan pada kamu sekalian dua perkara yang jadi pemberi nasihat, satu ialah DIAM dan satu lagi BERKATA-KATA. Maka satu yang DIAM itu ialah MATI dan satu yang BERKATA-KATA itu ialah AL-QURAN."
اللَّهُمَّ هَذَا الدُّعَاءُ وَعَلَيكَ الِاجَابَةُ وَهَذَا الجُهْدُ وَعَلَيْكَ التُّكْلاَنُ وَاِنَّا لِلَّهِ وَاِنَّا اِلَيْهِ رَاجِعُونَ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ اِلَّا بِاللهِ العَلِيِّ العَظِيمِ ذِي الحَبْلِ الشَّدِيدِ وَالاَمْرِ الرَّشِيدِ أَسْأَلُكَ الاَمْنَ يَومَ الوَعِيدِ وَالجَنَّةَ يَومَ الخُلُودِ مَعَ المُقَرَّبِينَ الشُّهُودِ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ المُوفِينَ بِالعُهُودِ اِنَّكَ رَحِيمٌ وَدُودٌ وَأَنْتَ تَفْعَلُ مَا تُرِيدُ....Maksudnya:
"Ya Allah!, bermula do'a ini dan di atas Engkau memakbulkan dan ini persungguhan dan di atas Engkau berserah, bahawasanya kami ialah milik bagi Allah dan bahawasanya kami kepada bawah perintah-Nya kami kembali dan tiada berupaya mengekali berbuat taat dan tiada kekuatan bagi memberhentikan daripada berbuat maksiat melainkan dengan pertolongan Allah yang amat mempunyai kebesaran yang mempunyai tali agama yang amat kuat dan pekerjaan atas jalan yang hak.
Aku memohonkan kepada Engkau keamanan pada hari balasan seksa dan syurga pada hari berkekalan berserta orang-orang yang muqarrabin الْمُقَرَّبِينَ yang sentiasa bermusyahadah yang banyak rukuk, yang banyak sujud, yang menunaikan dengan segala janji-janji-Nya. Bahawasanya Engkau Yang Amat Mengasihani lagi Yang Amat Menyayangi dan Engkau berbuat apa yang Engkau kehendaki."
اَللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِي دِينِي الَّذِي هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِي، وَأَصْلِحْ لِي دُنْيَايَ الَّتِي فِيهَا مَعَاشِي، وَأَصْلِحْ لِي آخِرَتِي الَّتِي فِيهَا مَعَادِي، وَاجْعَلْ الْحَيَاةَ زِيَادَةً لِي فِي كُلِّ خَيْرٍ، وَاجْعَلْ الْمَوْتَ رَاحَةً لِي مِنْ كُلِّ شَرٍّMaksudnya:
Amin.“Ya Allah, perbaikilah agamaku untukku yang ia merupakan benteng pelindung bagi urusanku. Dan perbaikilah duniaku untukku, yang ia menjadi tempat hidupku. Serta perbaikilah akhiratku yang ia menjadi tempat kembaliku. Jadikanlah kehidupan ini sebagai tambahan bagiku dalam setiap kebaikan, serta jadikanlah kematian sebagai kebebasan bagiku dari segala kejahatan.” (HR. Muslim dari Abu Hurairah)
Tidak ada sesiapa di kalangan manusia dan jin yang mengetahui takdir Allah terhadap setiap roh orang mati yang berada di dalam kubur Alam Barzakh.
مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ
Maksudnya :
" Tiadalah sepatutnya bagi Nabi dan orang-orang yang beriman memintakan ampun (kepada Allah) bagi orang-orang musyrik, walaupun orang-orang musyrik itu adalah kaum kerabat (nya), sesudah jelas bagi mereka, bahawasanya orang-orang musyrik itu adalah penghuni Neraka Jahanam.
***************************************[Al-Quran surah سورة التوبة At-Taubah :113 ]
مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَىMaksudnya :
[Al-Quran surah سورة طه Thaahaa : 55 ]" Dari bumi (tanah) itulah Kami menjadikan kamu dan kepadanya Kami akan mengembalikan kamu dan daripadanya Kami akan mengeluarkan kamu pada kali yang lain."
******************************************
Maksudnya
" Negeri akhirat itu, Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerosakan ( di bumi) . Dan kesudahan ( yang baik) itu adalah bagi orang-orang yang bertaqwa."
[ Al -Quran surah سورة القصص Al Qashash : 83 ]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan