PERPINDAHAN PARA ANBIA'K ( NABI-NABI)
Dengan
ini, sempurnalah sudah hijrah Rasul kita Nabi Muhammad s.a.w itu.
Itulah sunnah (perjalanan) saudara-saudara baginda di kalangan Anbia`k-anbia`k
sebelumnya. Tidak ada seorang Nabi, tanpa berlakunya hijrah dari negeri
tempat kelahirannya itu, seperti berpindahnya Nabi Allah Ibrahim Khalilullah, bapa Anbia'-anbi', dan Nabi Isa Alaihisalam yang semua mereka itu mempunyai
kedudukan dari segi kebesaran darjat dan ketinggian martabat. Namun diperhina oleh kaum-kaum mereka sendiri.
Dalam begitupun mereka, para Anbia' tetap menghadapinya dengan penuh tabah dan kesabaran supaya mereka menjadi contoh teladan bagi pengikut-pengikut mereka dalam ketetapan hati dan
bersabar di atas segala perkara yang tidak digemari pada mentaati
hukuman-hukuman Allah.
Baca dan lihatlah
kisah-kisah Nabi Yak’qub dan anak-anaknya, kisah-kisah Nabi Yusuf, Nabi Musa
dan Nabi Harun dan perginya Nabi Isa Alaihisalam dari orang-orang Yahudi ketika
mereka mendustakan segala yang diserukan oleh Nabi Isa Alaihisalam itu. Mereka
hendak membunuhnya tetapi diselamatkan Allah Taala dari sebarang pengkhianatan dan kezaliman mereka. Sesungguhnya Nabi Isa Alaihisalam tidak dibunuh dan tidak disalib,
bahkan diangkatkan oleh Allah Taala naik ke langit sebagaimana yang disebut di
dalam al-Quran. Firman Allah Taala pada surah سورة النساء An-Nisaa, ayat 156-158:
وَبِكُفْرِهِمْ وَقَوْلِهِمْ عَلَى مَرْيَمَ بُهْتَانًا عَظِيمًا (156) وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ
اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ
الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ
إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا (157) بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ
إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (158)
Maksudnya :
“Dan
dengan kekafiran mereka dan kata-kata (tuduhan) mereka terhadap Maryam (dengan)
kebohongan (yang sangat) besar (menuduhnya berzina).(156)
Dan kata-kata
mereka (dengan sombong) sesungguhnya kami telah membunuh al-Masih Isa
Ibni Maryam, Pesuruh Allah; dan (pada hal) tidak mereka membunuhnya dan tidak
pula mereka memalangnya (di kayu palang – salib) dan akan tetapi (wajah yang
dibunuh) diserupakan kepada mereka; dan sesungguhnya orang-orang yang mereka
berselisih mengenainya (pembunuhan Isa) benar-benar dalam syak (keraguan)
terhadapnya, tiada sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya
kecuali (hanya) mengikut sangkaan semata-mata dan mereka tidak membunuhnya
(Isa) (dengan) yakin.(157)
Bahkan Allah telah mengangkatnya (Isa)
kepada-Nya; dan Allah adalah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”(158)
Perpindahan
Rasulullah s.a.w dari negeri kelahirannya yang ditegah oleh penduduknya
bukanlah sesuatu yang pelik tetapi adalah bagi menyempurnakan apa yang
dikehendaki oleh Allah. Firman-Nya dalam surah سورة الأحزاب Al-Ahzab, ayat 62:
سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ
وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا
Maksudnya :
“(Yang
demikian, itulah) sunnatullah (perjalanan undang-undang dan peraturan yang
diletakkan oleh Allah) kepada sekalian mereka yang telah berlalu dari sebelum
(kamu); dan tidak (sesekali) engkau akan dapat bagi sunnatullah gantian."
SERUAN RASULULLAH S.A.W. DI MAKKAH
Ringkasan usul agama yang diserukan oleh Rasulullah s.a.w di Makkah adalah terletak pada
dua perkara iaitu:
Menyuruh
mentawh’idkan Allah yakni ketiadaan menyamainya Allah Taala dengan sesuatu apa
pun dari segala makhluk-Nya, sama ada pada Zat-Nya, keadaan-Nya atau pada
perbuatan-Nya, melarang mempersamakan beserta-Nya itu dalam ibadat dengan yang
lain-Nya, sama ada berhala sebagaimana yang dilakukan oleh kuffar Quaisy ataupun bapa, isteri atau anak perempuan sebagaimana yang diik’tiqadkan oleh
beberapa puak kuffar Quraisy yang lain seperti orang-orang Nas’ara.
Menyuruh
beriman dengan hari kebangkitan dari kubur dan Hari Kiamat besar. Di sana ada
hari yang kedua bagi manusia untuk dibalasi apa yang telah dilakukan ketika hidup di dunia. Jika baik, baiklah balasannya, dan jika jahat, maka jahat lagi buruklah balasannya.
Dua
perkara mengenainya inilah kebanyakan ayat al-Quran diturunkan di Makkah. Jarang sekali didapati adanya surah-surah yang diturunkan di Makkah yang tidak
disertakan dua perkara tersebut, malahan dicela sesiapa yang meninggalkan
keduanya itu.
Ayat-ayat al-Quran yang diturunkan di Makkah adalah selain dari dua puluh tiga surah iaitu:
al-Baqarah,
al-‘Imran, an-Nisa`k, al-Maidah, al-Anfal, at-Taubah, al-H’aj, an-Nur,
al-Ah’zab, al-Qital, al-Fateh’, al-H’ujurat, al-H’adiid, al-Mujadalah,
al-H’asyr, al-Mumtah’anah, as’-S’af, al-Juma’ah, al-Munafiqun, at-Taghabun,
at’-T’alaq, at-Tah’rim, an-Nas’er.**
[**Catatan : Kesemua
surah ini turunnya di Madinah, manakala bakinya di Makkah.]
Ketika
di Quba`k, Rasulullah s.a.w singgah berhenti dan bertemu ketua Bani A’mru Kalthum
bin Al-Hadam dan duduk di rumah Saa’d Bin Khaithamah (خيثمة)
sebagai majlis kedatangan
orang-orang kerana ia adalah seorang bujang, tidak beristeri dan di situlah
Rasulullah menyampaikan sabda-sabdanya. Manakala Abu Bakar singgah di Sanaj (سنج) (suatu tempat di Madinah ) kepada Kharijah Bin Zaid dari
Bani Al-H’arith dari Al-Khazraj.
MASJID QUBA'K
Semasa
Rasulullah s.a.w berada di Quba`k untuk beberapa malam, baginda telah memulakan dengan
mendiri Masjid Quba`k, yang disebutkan oleh Allah Taala sebagai masjid
yang didirikan atas at-taqwa dari awal hari di mana Rasulullah
s.a.w. telah menunaikan sembahyang berjamaah bersama-sama dengan puak
Ans’ar dan puak Muhajirin. Kesemua masjid pada zaman Rasulullah s.a.w
adalah dibuat dalam sehabis-habis mudah. Firman Allah dalam al-Quran surah At Taubah ( سورة التوبة ) ayat 108-109 :
لا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ (108) أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (109)
Maksudnya :
" ....Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar taqwa (Masjid Quba'a), sejak hari pertama adalah lebih patut kamu melakkan solat di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah menyukai orang-orang yang bersih. ( 108 )
Maka apakah orang-orang yang mendirikan masjidnya di atas dasar taqwa kepada Allah dan keridaan(Nya) itu yang baik, ataukah orang-orang yang mendirikan bangunannya di tepi jurang yang runtuh, lalu bangunannya itu jatuh bersama-sama dengan dia ke dalam neraka Jahanam? Dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang yang zalim." ( 109 )
Tidak terdapat padanya sesuatu apa
pun dari apa yang biasanya dibuat pada adatnya oleh tukang-tukang dan ahli seni bina masjid pada
kurun-kurun yang akhir ini. Ini kerana tidak ada yang terlebih besar selain
dari menumpukan ke arah memperhiaskan segala hati, membersihkan hati dari
bahagian syaitan. Setiap masjid yang dibina adalah setakat adanya atap bumbung sebagai pelindung yang memeliharai daripada kepansan matahari.
Masjid Quba' Pada Hari Ini
Gambar hiasan: Sebuah masjid di Habsyah (Ethopia) diperbuat daripada batang pokok kayu
KETIBAAN RASULULLAH S.A.W. DI MADINAH ( YATHRIB)
Kemudian Rasulullah s.a.w menuju ke
Madinah, dengan diiringi oleh puak-puak Ans’ar yang menyandang pedang-pedang
mereka. Tidak terkiralah sukacitanya penduduk Madinah. Bagi mereka (penduduk
Madinah), kedatangan Rasulullah s.a.w. adalah hari yang paling bahagia, tidak pernah dirasai
oleh mereka sebelumnya. Maka keluarlah beramai-ramai, perempuan-perempuan,
budak-budak dan ibu-ibu dengan pujian-pujian mereka kepada Rasulullah s.a.w.
Demikian bunyinya:
طــــلع
البدر علينا من ثنيــــات الــواع
وجب
الشكر علينا مــا دعــــــا لله
داع
أيها
المبعوث فينـا جئت بالأمر المطـاع
Mereka
berjalan di belakang Rasulullah s.a.w, ada yang berjalan kaki, ada yang
menunggang, berebut-rebut mereka pada tali untanya. Setiap orang berhajat Rasulullah s.a.w. menjadi tetamunya.
JUMA'AT PERTAMA
Maka singgahlah Rasulullah s.a.w. dirumah Bani salim bin Auf dengan melakukan ibadat solat Jumaat di situ. Itulah Juma'at pertama bagi Rasulullah s.a.w. Baginda memulakan khutbahnya dengan puji-pujian ke atas Allah, kemudian baginda bersabda :
"
أما بعد ايها الناس فقدموا لأنفسكم تعلمن والله ليصعقن أحدكم ثم ليدعن غنمه ليس
لها راع ثم ليقولن له ربه ليس له ترجمان ولا حاجب يحجبه دونه ألم يأتك رسولي فبلغت
وآتيتك مالا وافضلت عليك فما قدمت لنفسك فلينظرن يمينا وشمالا فلايرى شيئا ثم
لينظرن قدامه فلا يرى غير جهنم فمن استطاع أن يقي وجهه من النار ولو بشق تمرة
فليفعل ومن لم يجد فبكلمة طيبة فانها تجزي
الحسنة عشرة أمثالها الى سبعمائة ضعف , والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
PERSINGGAHAN RASULULLAH S.A.W. KEPADA ABI AYYUB
Kemudian mereka meneruskkan perjalanan. Pada setiap kali melalui rumah-rumah puak Ans’ar, mereka mengharapkan agar ia singgah
berhenti di sisi mereka dengan mengambil tali untanya. Maka
berkatalah Rasulullah; sabdanya:
دعوها فانها مأمورة
Maksudnya :
“Biarkanlah ia, sesungguhnya ia adalah (menurut apa
yang) diperintah.”
Maka teruslah unta itu berjalan sehingga sampail di
hadapan halaman rumah Bani Udai Bin An-Najjar, bapa saudaranya dari
sebelah pihak ibunya yang datuknya Hasyim telah berkahwin dengan mereka itu.
Di situlah turunnya unta itu, di suatu tempat berhadapan dengan rumah Abi
Al-Ayuub Al-Ans’ari, bernama Khalid Bin Zaid dan di situlah tempat
masjid didirikan. Maka sabda Rasulullah s.a.w:
"ههنا
المنزل إن شاء الله ، رب انزلني منزلا مباركا وأنت خير المنزلين".
Maksudnya :
"Di sinilah tempat hentian, jika
dikehendaki Allah.” 'Wahai Tuhanku, turunkanlah daku di hentian yang
diberkati dan Engkau-lah sebaik-baik yang memberi tempat hentian'.”
Maka Abu Ayyub pun mengangkat
segala barang yang dibawa untuk diletakkan ke dalam rumahnya maka datanglah
Saa’d Bin Zirarah lalu ia mengambil untanya untuk ditempatkan di sisinya. Maka
keluarlah kaum-kaum ibu Bani An-Najjar memuji Rasulullah s.a.w.
Maka Rasulullah s.a.w itu pun memilih untuk tinggal di tingkat bawah
rumah Abi Ayyub bagi kemudahan orang-orang yang menziarahinya. Ditakuti terkena
debu-debu jalan dari pijakan tapak kaki atau pun tumpahan air dari
tingkat atas, Abu Ayuub r.a mahukan Rasulullah s.a.w tinggal di tingkat atas. Secara
kebutulan pada suatu malam, isterinya terpecah satu takar bekas air.
Lalu bergegaslah Abu Ayyub dan isterinya membawakan satu hamparan yang satu-satunya sahaja mereka miliki. Kedua mereka
menyapukan air itu dengan hamparan tersebut kerana bimbang terkena Rasulullah
s.a.w. Oleh itu, Abu Ayyub sentiasa meminta belas kasihan Rasulullah s.a.w.
supaya berada di tingkat atas.
Untuk
mempertahankan Rasulullah dari sebarang ancaman musuh, puak Ansar menghantar
pada tiap-tiap malam pasukan kawalan kecil terdiri daripada beberapa orang
pengawal.
Di
antara mereka ialah:
- Saa’d
Bin U’badah
- Asa’d
Bin Zirarah
- Um
Zaid Bin Thabit.
Tidak
ada satu malam pun melainkan pada pintunya terdapat tiga atau empat orang pengawal di waktu
malam.
PERSINGGAHAN PUAK MUHAJIRIN
Kebanyakan
orang Muhajirin yang berhijrah bersama Rasulullah s.a.w telah menjadi rebutan
puak Ans’ar. Masing-masing mahukan mereka singgah berhenti dan tinggal
bersama mereka sehinggalah mereka meletak undi. Dengan itu tiada seorang
pun di kalangan puak Muhajirin yang singgah berhenti kepada seseorang puak
Ans’ar melainkan dengan undi.
Ilustrasi pemandangan Kota Yathrib/Madinah Zaman Dahulu
PERSAUDARAAN DALAM ISLAM
Jika diperhatikan kasih sayang dan ramah mesra yang terjalin antara mereka adalah suatu perkara yang hampir mustahil dapat dilakukan oleh manusia biasa.
Ianya adalah semata-mata kemurahan pengurniaan Allah Taala dan rahmat pertolongan-Nya. Dalam hal ini dapatlah difahami oleh seseorang bagaimana mereka dapat mengatasi kaum kuffar Quraisy dan puak-puak orang kafir yang mempunyai kitab. Sedangkan ( orang-orang Muslimin) sangatlah sedikit dari segi bilangan dan persediaan mereka.
Tambahan pula , puak-puak Ansar lebih mengutamakan pertolongan kepda saudara-saudara mereka dari puak Muhajirin dari diri mereka sendiri. Firman Allah Taala dalam surah سورة الحشر al-Hasyr ayat 9 :
وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالإيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
Maksudnya :
“ Dan sekalian
mereka (orang-orang Ansar) yang telah mendiami negeri itu (Madinah) dan beriman
sejak sebelum mereka (orang-orang Muhajirin) sangatlah mengasihi orang-orang
yang berhijrah ke negeri mereka dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan
berhajatkan dari apa yang diberikan kepada mereka (orang-orang yang berhijrah)
dan mereka lebih mengutamakan dari diri mereka sendiri sekalipun mereka dalam
keadaan kekurangan dan amat berhajat (kepada apa yang diberikan); dan barangsiapa memelihara dirinya dari tabiat bakhilnya maka merekalah orang-orang yang berjaya.”
TAHAP TERTINGGI DALAM PERSAUDARAAN
Rasulullah
s.a.w memperteguhkan persaudaraan antara mereka sehingga puak-puak Muhajirin
dan Ans’ar menjalin tali persaudaran yang kukuh. Setiap orang puak Ans’ar dengan seorang yang singgah berhenti di sisinya itu dari puak Muhajirin adalah dua orang
yang bersaudara dalam agama Allah. Mereka bersatu hati dalam badan-badan
yang bertaburan.
Semoga
Allah Taala memberikan kepada orang-orang Islam masa kini persaudaraan itu
dan berbahagialah mereka sebagaimana bahagianya orang-orang
terdahulu.
PERPINDAHAN AHLI KELUARGA RASULULLAH S.A.W.
Apabila
Rasulullah s.a.w telah menetap di Madinah baginda mengirimkan Zaid bin H’arithah dan Abu Raafik’ ke Makkah untuk menjemput orang-orang
yang masih tertinggal di Makkah dari kalangan ahli-ahli keluarga mereka. Turut dikirimkan bersama kedua mereka ialah
Abdullah bin Ariqat’ untuk menunjukkan jalan kepada keduanya. Apabila
balik ke Madinah mereka berdua membawa:
- Fat’imah (anak
perempuan Rasulullah)
- Ummul-Kalthum
(anak perempuan Rasulullah)
- (dua anak perempuan Rasulullah s.a.w)
- Saudah
(isterinya)
- Um
Aiman (isteri Zaid) dan
- Usamah
(anak Zaid)
Adapun Zainab ditegah oleh suaminya Abu Al-A’as’ Bin Ar-Rabii’.
Antara
yang keluar bersama kumpulan orang ramai ialah:
- Abdullah
bin Abi Bakar
- (dengan
isteri bapanya):
- Um
Ruman (isteri Abdullah)
- A’isyah
(saudara perempuannya) dan
- Asma`k
(isteri Az-Zubair Bin Al-a’wam. Asma`k sedang
mengandung anaknya A’bdullah iaitu anak pertama yang diputerakan
bagi orang-orang Muhajirin di Madinah).
PENYAKIT DEMAM DI MADINAH (YATHRIB)
Bagi
orang-orang Makkah yang baru berpindah ke Madinah mendapati perubahan cuaca pada mulanya tidaklah
begitu bersesuaian. Oleh itu, ramai di kalangan mereka yang
mengalami penyakit demam. Maka pergilah Rasulullah s.a.w menziarahi
mereka yang sakit. Bila diadukan, baginda pun berdo'a kepada
Allah Taala:
"اللهم حبب إلينا المدينة كما حببت إلينا مكة وأشد وبارك
لنا في مدها وفي صاعها
وانقل وباءها إلى الجحفة".
Dengan
do'a yang dikabulkan Allah Taala Jalla Wa A’la itu, hiduplah mereka sekalian di Madinah dalam kedaan sihat sejahtera.
SEKATAN KE ATAS ORANG-ORANG YANG
DAIF BERHIJRAH KE MADINAH (YATHRIB)
Sebahagian
daripada orang-orang Islam telah pun dihalang keras oleh kuffar Quraisy dari berhijrah ke Madinah. Malahan, mereka dipenjara dan diseksa. Antara mereka yang
diseksa ialah:
- Al-Waleed
Bin Al-Waleed ,
Lalu Rasulullah s.a.w mendo'akan
bagi mereka dalam sembahyangnya. Inilah asal bermulanya pembacaan 'Do'a Qunut' yang dilakukan pada waktu-waktu tertentu dalam sembahyang iaitu pada witir Isya`k
dan sembahyang Subuh selepas rukuk. Perkara ini telah diriwayatkan oleh tiap-tiap
sahabat Rasulullah s.a.w. mengenai apa yang telah mereka saksikan.
ORANG-ORANG YAHUDI DI MADINAH (YATHRIB)
Sebagaimana
berlakunya percubaan ke atas orang-orang Muslimin di Makkah dengan puak kuffar
Quraisy, begitulah juga Allah Taala mendatangkan percubaan ke atas orang-orang
Islam di Madinah dengan orang-orang Yahudi daripada golongan:
- Banu
Qinqak’,
- Banu
Qariz’ah dan
- Banu
An-Nad’iir
Orang-orang
Yahudi ini melahirkan permusuhan dan kebencian terhadap Rasulullah s.a.w
disebabkan hasad dengki setelah ternyata kebenaran Nabi Muhammad s.a.w
sebagaimana yang ditunggui-tunggu oleh mereka. Sejak sebelum dibangkitkan menjadi Rasulullah lagi, mereka mengugut hendak menak’luki orang-orang
Arab yang menyembah berhala bersama Nabi yang bakal dibangkitkan yang telah pun
hampir tiba masanya itu iaitu tatkala berlakunya peperangan. Justeru mereka
berdoa:
"اللهم انصرنا عليهم بالنبي المبعوث آخر الزمان"
Maksudnya :
“
Ya Allah berilah kami kemenangan ke atas mereka dengan Nabi yang (bakal)
dibangkitkan di akhir zaman.”
Apabila
mereka mengetahui perkara yang hak iaitu kebangkitan Nabi Muhammad s.a.w,
lalu mereka mengingkarinya kerana khuatir akan kehilangan pangkat kepemimpinan.
Oleh itu mereka tidak mahu mempercayai segala ayat al-Quran yang diturunkan oleh Allah Taala kepada Nabi Muhammad s.a.w kerana kedengkian di
hati mereka.
Pada
hal, mereka sendiri telah menyaksikan bahawa kedatangannya itu adalah bagi
membenarkan apa yang telah diketahui sebelumnya dari kitab-kitab yang telah
diturunkan oleh Allah Taala kepada Rasul-rasul yang terdahulu tetapi segala
keterangan mengenainya telah dicampak ke belakang mereka, seolah-olah mereka
tidak mengetahuinya walau kadar sedikit pun.
Di
antara perkara-perkara agama yang dicela oleh orang-orang Yahudi ialah pemansuhan beberapa hukum. Tidaklah mereka itu mengetahui bahawa Allah Yang
Amat Berkuasa lagi Amat Mengetahui akan apa yang dihajati oleh
manusia.
Sebelum
dibangkitkan menjadi Rasulullah, Nabi Muhammad s.a.w telah pun berada di
kalangan puak orang-orang Arab yang ramai yang tidak pandai membaca, menulis dan
tidak pula mereka mengetahui perkara ik’tiqad ketuhanan yang bersangkutan
dengan keimanan.
Oleh
kerana manusia terdorong kepada tabia’t melihat berlakunya sesuatu perkara itu
secara beransur-ansur maka terjadilah ‘hikmahnya, dengan datangnya sesuatu
hukum syarak itu ke atas orang-orang Arab secara beransur-ansur. Andainya
diharamkan oleh Allah Taala ke atas mereka meminum arak, memakan harta riba,
kemudian disuruh pula menunaikan sembahyang, mengeluarkan zakat dan
begitulah seterusnya hingga kepada segala perkara suruhan dan larangan sekali
gus, nescaya tidaklah dapat mereka terima seruan yang sedemikian itu kerana hati mereka yang sangat liar dan sangat berlawanan dengan
segala kemahuan hawa-nafsu mereka di samping kesesatan lain yang mereka pegang
teguh.
Oleh
sebab itulah mereka diseru oleh Rasulullah s.a.w secara beransur-ansur, dari
satu perkara ke satu perkara lainnya hinggalah terbentuk kebaikan akal mereka
dengan terlatihnya diri-diri mereka melakukan amalan kebajikan. Segala hukum-hakam
syarak juga tidak diturunkan oleh Allah Taala kepada Rasulullah s.a.w. melainkan selepas
terjadinya perkara-perkara yang memerlukan kepada hukum-hukum yang berkaitan
dengannya. Akan tetapi orang-orang Yahudi mahukan sesuatu yang hendak dibuat
hendaklah menurut apa yang mereka mahukan.
Perkara ini telah pun dibantah oleh al-Quran al-Karim dengan menyatakan bahawa mereka mengetahui sejauh mana
terpesongnya diri mereka sendiri dari jalan yang hak. Firman Allah
Taala dalam surah سورة البقرة Al-Baqarah ayat 94:
قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآَخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ
خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِفَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ.
Maksudnya :
“Katakanlah
(wahai Muhammad) jika ada bagi engkau kalian negeri akhirat (syurga) di sisi
Allah teristimewanya dari selain manusia (orang-orang lain) maka berharaplah
kalian kematian jika engkau kalian orang-orang yang benar.”
Kemudian
Allah Taala menegaskan untuk tidak menjawab dengan Firman-Nya dalam surah سورة البقرة Al-Baqarah, ayat 95:
وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ
وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ.
Maksudnya :
“Dan mereka tidak akan
mencitakannya (kematian) selama-lamanya dengan (sebab dosa-dosa) yang telah
dikerjakan oleh tangan-tangan mereka; dan Allah Maha Mengetahui dengan sekalian
orang-orang yang zalim.”
Jika
mereka tahu bahawa itu adalah di landasan yang hak nescaya tidaklah mereka
berlengah-lengah dari apa yang dipinta dari mereka yang begitu mudah sekali
(untuk ditunaikan) dan dengan perbuatan mereka mendustakan Nabi yang benar lagi
dipercayai. Tidak pernah disampaikan kepada kita tentang adanya seseorang di
kalangan mereka mencitakan mati walaupun sekadar menuturkannya dengan
lidah.
Akan
tetapi salah seorang pengetua orang Yahudi dari puak Bani Qinqak’ iaitu
A’bdullah Bin Salam telah mendapat petunjuk, lalu ia meninggalkan segala keinginan hawa nafsunya dan terus memeluki agama Islam selepas ia
mendengar dan memahami bacaan ayat-ayat al-Quran al-Karim.
Sebaik
sahaja diketahui tentang keislaman Abdullah bin Salam, orang-orang Yahudi
yang menganggapnya sebagai ketua mereka telah menyifatkannya sebagai orang
bodoh. Itulah sejahat-jahat perbuatan yang mereka beli untuk diri mereka dengan
mengingkari apa yang diturunkan oleh Allah Taala iaitu al-Quran kepada
mereka yang dikehendaki dari hamba-hamba-Nya itu.
Tatkala tersemat kuat di hati-hati mereka permusuhan terhadap agama Islam,
mereka pun bersungguh-sungguh berusaha untuk memadamkan cahaya (syaria’t) agama
Islam. Firman Allah Taala dalam surah سورة التوبة At-Taubah, ayat 32:
يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
Maksudnya :
“Mereka
hendak memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut mereka, sedang
Allah tidak menghendaki melainkan menyempurnakan cahaya agama-Nya, sekalipun dibenci orang-orang
kafir.”
Terdapat
orang-orang yang besekongkol membantu
orang-orang Yahudi bagi melaksanakan segala maksud jahat mereka itu. Mereka
ialah satu kumpulan orang Arab Madinah yang telah dibutakan oleh Allah Taala
mata hati mereka. Mereka ini adalah Arab Madinah yang munafiqin yang menyembunyikan kekufuran mereka semat-mata kerana takutkan kersoakan
kehidupan mereka.
Kumpulan
ini diketuai oleh Abdullah bin Ubai Salul Al-Khazarji, seorang pemimpin yang
terkenal di kalangan penduduk Madinah sebelum hijrah Rasulullah s.a.w ke
Madinah.
Oleh
kerana itulah orang-orang munafiq adalah lebih bahaya daripada kuffar
Quraisy, kerana mereka berada di kalangan orang-orang Islam. Maka segala
maklumat yang diperolehi dapat disalurkan kepada orang-orang Yahudi
sebagaimana berulang-kalinya berlaku hal yang sedemikan.
Adalah menjadi asas perjalanan
Rasulullah s.a.w menerima sesuatu itu menurut apa yang ternyata dan
menyerahkan apa yang tersembunyi kepada Allah Taala. Namun baginda tidak
mempercayai mereka (Yahudi) dalam sebarang urusan. Semasa ketiadaannya di
Madina, baginda meletakkan orang yang menjadi pemerintah di Madinah dari puak
Ans’ar.
Tidak pernah berlaku seseorang yang diketahui kemunafikannya itu
diletakkan menjadi pemerintah kerana bahawasnya Rasulullah s.a.w
mengetahui barang apa yang terbit dari diri mereka jika diamanahkan sesuatu
pekerjaan. Ini ialah suatu pelajaran terpenting bagi ketua-ketua agama Islam
supaya tidak meletakkan kepercayaan kepada seseorang melainkan kepada
orang-orang yang tidak ada sebarang tanda kemunafikan atau menzahirkan
perkara-perkara yang menyalahi barang apa yang ada tersimpan di dalam hati.
BERIKAT JANJI DENGAN ORANG-ORANG YAHUDI MADINAH
Sebagaimana
yang telah diketahui, terdapat dua pihak lawan di Madinah iaitu:
- Orang-Orang
Yahudi
- Orang-Orang
Munafiqin
Rasulullah
s.a.w menerima segala perkara yang terzahir dari mereka dan berikat janji
dengan mereka, bertujuan mengelakkan peperangan dan perbuatan yang menyakiti.
Rasulullah s.a.w. tidak memerangi dan tidak menyakiti mereka supaya mereka
tidak menolong seseorang di pihak lawan. Jika dilanggar (diserang) di Madinah
oleh musuh, hendaklah mereka menolongnya.
Dari
apa yang telah berlaku jelaslah bahawa Rasulullah s.a.w tidak memerangi
seseorang supaya memeluki agama Islam tetapi hanya sekadar memberitahu
orang-orang yang beriman, balasannya syurga dan orang-orang yang ingkar, tidak
mahu beriman akan dikenakan azab neraka. Ayat-ayat Quran yang diturunkan Allah
Subhanahu Wa Taala kepada Rasul-Nya adalah untuk memperkuatkan suruhan-Nya
supaya bersabar di atas segala kesusahan yang akan di hadapi dari
perbuatan-perbuatan yang menyakiti oleh kuffar Quraisy. Firman Allah Taala
dalam surah سورة الأحقاف Al-Ah’qaf, ayat 35:
فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ
الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ
لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَةً مِنْ نَهَارٍ بَلَاغٌ فَهَلْ يُهْلَكُ إِلَّا
الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ .
Maksudnya :
“Maka
bersabarlah (wahai Muhammad) sebagaimana sabarnya Ulul-Azmi (orang-orang yang
mempunyai keazaman dan keteguhan hati dari kalangan Rasul-rasul) (sebelum
engkau) dan janganlah engkau minta disegerakan (azab) bagi mereka seakan-akan
mereka pada hari mereka melihat apa yang dijanjikan (kepada) mereka,
tidak mereka tinggal (di dunia) kecuali saat dari siang hari; (al-Quran ini
adalah) penjelasan (dari Allah), maka tidak dibinasakan (ketika melihat
keseksaan) kecuali kaum orang-orang yang fasik/kafir.”
Allah Taala mewahyukan banyak ayat al-Quran yang menceritakan tentang kisah-kisah saudara-saudaranya
di kalangan Rasul-rasul terdahulu supaya dapat memperkukuh, mententeram dan menetapkan hati-hatinya melalui pengajaran dan tauladan seperti yang terkandung di dalam kisah-kisah tersebut.
Apabila
penduduk Makkah di kalangan puak-puak kuffar Quraisy telah melampaui batas
sehingga ke tahap pengusirannya dari negeri sendiri secara kekerasan, diikuti
pula dengan pakatan untuk membunuhnya, mereka pun memulakan permusuhan dan
perseteruan terhadap orang-orang Islam dengan mengusir keluar orang-orang Muslimin secara batil. Setelah mereka berhijrah ke Madinah, datanglah keizinan
dari Allah Taala untuk memerangi kuffar Quraisy. Firman-Nya dalam surah سورة الحج Al-H’aj,
ayat 39:
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ
ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ
Maksudnya :
"Telah diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, kerana sesungguhnya mereka telah dizalimi. Dan sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuasa menolong mereka itu."
Kemudian
Allah memerintah mereka dengan yang demikian dalam surah سورة البقرة Al-Baqarah, ayat
190-193:
وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا
تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (190) وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ
ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ
مِنَ الْقَتْلِ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى
يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِنْ قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَاءُ
الْكَافِرِينَ (191) فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (192)
وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ
انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ (193)
Maksudnya :
“Dan
kalian perangilah di jalan Allah, orang-orang yang memerangi kalian dan
janganlah kalian menceroboh (dengan memulakan peperangan); sesungguh Allah tidak menyukai orang-orang yang menceroboh.(190)
Dan bunuhlah mereka (musuh yang
memerangi kalian) di mana sahaja kalian menemui mereka dan usirlah mereka dari
tempat (Makkah) yang mereka telah mengusir kalian, dan fitnah itu lebih berat
dari pembunuhan dan janganlah kalian memerangi mereka di sekitar Masjidil Haram
(Kota Makkah) kecuali mereka memerangi kalian di dalamnya. Jika mereka
memerangi kalian maka bunuhlah mereka; demikian itu (pembunuhan dan pengusiran)
balasan (bagi) orang-orang kafir.(191)
Maka jika mereka berhenti
(memerangi kalian) sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.(192)
Dan perangilah mereka sehingga
tidak terjadinya fitnah dan (sehingga) menjadilah agama hanya bagi Allah; jika mereka berhenti maka tidak ada permusuhan kecuali atas orang-orang yang
zalim."(193)
Oleh
yang demikian, Rasulullah s.a.w tidak menghadapi sebarang gangguan dari bangsa
Arab lainnya selain dari puak Quraisy. Tetapi apabila kuffar Arab di luar
Makkah mula memusuhi orang-orang Islam dan mereka itu bersatu padu pula dengan pihak musuh menentang mereka, lalu
Allah memerintahkan supaya memerangi orang-orang musyrikin keseluruhannya melalui Firman-Nya dalam surah سورة التوبة At-Taubah,
ayat 36:
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا
عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ
مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ
أَنْفُسَكُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ
كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ.
Maksudnya :
“Sesungguhnya
bilangan bulan-bulan di sisi Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan)
dalam Kitab Allah (Lauh Mahfuzh) pada hari Ia mengadakan semesta langit dan
bumi, di antaranya (bulan-bulan itu) empat bulan haram (yang dihormati);
itulah agama yang lurus maka janganlah kalian berbuat zalim di dalamnya (dalam
bulan-bulan yang dihormati itu) kepada diri-diri kalian; dan perangilah kaum
kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan
ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.”
Selama
16 bulan, Rasulullah s.a.w berada di Madinah baginda berqiblatkan Baitul-Maqdis
ketika melakukanibadatsolat. Ketika mengharapkan agar qiblatnya mengadap Ka'abah
dengan berdo'a kepada Allah Taala akan yang demikian maka tiba-tiba diwahyukan
oleh Allah Taala dalam sembahyangnya itu untuk berubah qiblat kepada Ka'abah lalu
berpalinglah orang-orang yang di belakangnya. Kejadian ini (berubah qiblat)
telah menjadi salah satu sebab membuatkan orang-orang yang lemah imannya
jatuh murtad.
Masjid Qiblatain hari ini
Orang-orang Yahudi itu pun mengambil kesempatan ini untuk
memperhebatkan celaan-celaan mereka terhadap agama Islam. Pada hal,
tidaklah mereka mengetahui bahawa Allah memiliki Al-Masyriq dan Al-Maghrib
yakni bumi kesemuanya, Ia memberikan petunjuk-Nya kepada sesiapa yang Ia
kehendaki ke jalan agama Allah. Firman-Nya dalam surah سورة البقرة Al-Baqrah, ayat
115:
وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا
تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ .
Maksudnya :
“Dan
bagi Allah (jualah) yang memiliki Al-Masyriq (sebelah timur bumi) dan
Al-Maghrib (sebelah barat bumi) maka di mana sahaja engkau kalian berhadap muka
(di dalam sembahyang) maka di situlah qiblatnya; sesungguhnya Allah Maha Luas
(rahmat dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui.”
Turunnya
ayat ini tatkala orang-orang Yahudi mencela pertukaran qiblat ketika sembahyang
dan ketika berada di atas tunggangan semasa dalam perjalanan sekira-kira barang
kemana sahaja berhadap.
Pada ayat 143 dalam surah yang sama Allah berfirman:
وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ
Maksudnya :
" Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan ) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. Dan Kami tidak menjadikan kiblat yang menjadi kiblatmu (sekarang) melainkan agar Kami mengetahui (supaya nyata) siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang membelot. Dan sungguh (pemindahan qiblat) itu terasa amat berat, kecuali bagi orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh allah; dan Allah tidak akan menyia-nyiakan imanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada manusia."
PUASAN FARDHU BULAN RAMADAN
Pada
tahun itu di bulan Syak’ban, Allah Taala mewajibkan puasa bulan Ramad’an
ke atas umat Islam. Sebelumnya, Rasulullah s.a.w berpuasa 3 hari pada
tiap-tiap bulan. Puasa merupakan tiang agama. Oleh kerana manusia
dipengaruhi dan tunduk kepada tabia’t cintakan diri sendiri; mereka hanya
bekerja kepada apa yang mendatangkan faedah kepada dirinya tanpa menghirau atau
mengambil kira apa yang diperlukan oleh orang-orang yang daif dan yang miskin.
Maka
tiadalah ada sesuatu yang lebih baik daripada mengalaminya sendiri kepedihan
rasa lapar dan dahaga untuk melembutkan diri supaya terlatih kepada kelakuan
yang baik, sekali gus mendorong mereka untuk bersedekah kepada orang-orang yang
daif dan yang miskin.
Oleh
hal yang demikian maka apabila Allah Taala wajibkan zakat fit’rah, dapatlah
dilihat orang-orang Muslimin memberikan zakat fit’rah mereka dengan
begitu bermurah hati dengan kerelaan yang tulus ikhlas.
Pada tahun yang sama juga difard’ukanlah zakat harta. Peraturan inilah yang mermpunyai keelokan yang tidak ada bandingannya kerana orang-orang yang memerlukannya
mendapat faedah dari saudara-saudara mereka yang kaya tanpa ada sebarang
kemud’aratan ke atas mereka (orang kaya-kaya). Apabila cukup (wang) DINAR
Dua Puluh ataupun wang DARHAM itu Dua Ratus dan genap
satu tahun, wajiblah dikeluarkan 2.5% daripada barang yang melebihinya itu dengan kiraannya.
Bagi
binatang ternakan, diwajibkan zakatnya dikeluar mengikut apa yang telah
ditentukan oleh syarak jika genap haulnya (tahunnya). Bagi kambing, nisabnya 40
ekor, lembu 30 ekor dan unta 5 ekor dan begitulah juga dengan segala harta
perniagaan dan pendapatan pertanian; kesemuanya adalah dipegang oleh al-Imam
untuk diagihkan kepada mereka yang layak menerimanya di kalangan orang-orang
fakir, orang-orang miskin dan orang-orang yang lain, sebagaimana tersebut di
dalam surah سورة التوبة At-Taubah, ayat 60:
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ
وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي
الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَاِبْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً
مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ .
Maksudnya :
“Sesungguhnya
sedekah-sedekah (hanya diberikan) untuk orang-orang fakir dan untuk orang-orang
miskin dan untuk para a’mil dan para muallaf (yang dijinakkan hatinya sehingga
iman mereka jadi kuat) dan untuk riqab-riqab (hamba-hamba yang hendak memerdekakan
dirinya) dan untuk orang-orang yang berhutang dan untuk sabilillah (perjuangan
di jalan Allah) dan Ibnus Sabil (musafir yang kehabisan bekal); (Itulah)
ketetapan (hukuman) dari Allah dan Allah Maha Mengetahui Maha Bijaksana.”
Jika
diulang-kaji dengan penuh teliti keterangan yang lalu sebagaimana yang
dibentangkan nescaya nampaklah kita bahawa hanya sedikit sahaja ayat-ayat Quran
sebanyak 30 juzuk itu dihuraikan mengenai sebab-sebab turunnya ayat Quran itu
bagi perkara-perkara yang telah berlaku sebelum dan selepasnya, bersabit dengan
hukuman-hukumannya. Nabi kita Muhammad s.a.w hanyalah semata-mata tunduk
taa’t di bawah hukuman Allah Taa’la, tiada menyalahi sekadar sebesar debu jua
pun. Sebagaimana ia mentaati segala hukuman Allah, begitulah juga diperintahkan
sekalian umatnya mentaa’ti hukuman-hukuman Allah.
Buatlah
apa apa yang disuruh dan tinggalkan apa jua yang dilarang. Jadilah seorang
hamba yang benar-benar mentaa’ti Allah dan Rasul-Nya. Firman Allah dalam surah سورة آل عمران
Ali 'Imran ayat 31:
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ
فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ
غَفُورٌ رَحِيمٌ
Maksudnya :
“Katakan
(wahai Muhammad) jika engkau kalian kasihkan Allah maka ikutilah aku nescaya
Allah mengasihi engkau kalian dan mengampunkan dosa-dosa engkau kalian; dan
Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. ”
Firman-Nya
lagi dalam surah سورة الحشر Al-Hasyr, ayat 7:
"... وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ
عَنْهُ فَانْتَهُوا ..."
Maksudnya :
“…. dan apa jua
perintah yang dibawa Rasulullah kepada engkau kalian maka ambillah ia, dan apa
jua yang ditegah darinya maka engkau kalian tinggalkanlah….”.
Mengikuti
Nabi, bukanlah tertentu kepada perkara yang bersangkutan dengan segala ibadat
tetapi termasuklah juga perkara-perkara lainnya pada adat-adat hinggalah kepada
begaimana cara Nabi berpakaian, membuang kuku dan begitulah juga dengan segala
gerak diamnya dalam semua hal.
Seorang
sahabat bernama Muhammad bin Aslam, tidak makan buah tembikai kerana tidak
sampai maklumat kepadanya mengenai cara Rasulullah s.a.w memakannya.
Dalam
perkara ibadat, tidaklah boleh sesekali dicuaikan pada segenap perkaranya.
Dari
sini, nampaklah kita dengan jelasnya akan bagaimana kadar susah-payah yang
telah ditanggung oleh Rasulullah s.a.w untuk menyampaikan segala seruan agama
Islam kepada sekalian umatnya, betapa susah-payahnya pula yang telah ditanggung
oleh para pengikutnya dan bagaimana Rasulullah s.a.w menjalankan perintah Allah
dengan sehabis-habis takutnya.
Pada
hal, apa yang diterangkan perihal bagaimananya susah-payah yang telah dilalui
mereka hanyalah sebahagian kecil sahaja.
Maka
nampaklah kita bahawa menerima seruan agama Islam, mentaati segala hukuman
Allah Taala adalah sesuatu yang sangat pahit pada kemahuan hawa nafsu tetapi amat
manisnya pada pertimbangan akal syarak yang sempurna.
Bagi
orang yang dapat melihat kebenaran seruan agama Islam sedangkan dirinya
itu dikuasai oleh kemahuan hawa nafsunya, orang-orang ini akan merasa takut kehilangan
pangkat kebesaran duniawinya atau menyimpan perasaan takbur atau hasad dengki
maka teruslah ia berkeras kepala, tiada mahu menerima seruan yang benar. Pada
masa yang sama ia terus berusaha sedaya upayanya pula untuk menutup jalan yang
benar. Begtulah perihal yang berlaku di kalangan pemimpin-pemimpin kuffar Quraisy setelah
diakui al-Quran itu bukan kalam jin atau kalam makhluk, bahkan ialah kalam Allah
Taala. Diakui keelokan segala ajarannya, kemudian kebenaran itu dikatakan pula
sebagai sih’ir.
Sekiranya
seseorang itu dapat melihat perkara yang benar dan sanggup membuang perasaan
hasad dengki, takbur tanpa menghirau pangkat kepimpinan, ketika itu barulah
berjaya melepasi diri dari cengkaman kesesatan sebagaimana yang telah berlaku
di kalangan orang-orang Yahudi itu sendiri yang telah memeluki agama Islam seperti
Abdullah bin Salam dan sahabat-sahabatnya walaupun diperbodoh dan
diperejek-ejekan, namun mereka tidak terpadaya dengan yang demikian.
Penerangan
ringkas sekadar ini pun kita telah dapat melihat bagaimana urusan seseorang
yang telah dipilihi oleh Allah Taala menjadi Pesuruh-Nya, menyampaikan segala
yang diperintah untuk menyampaikan kepada sekalian umatnya tanpa ada sepatah kata
jua pun disembunyikan. Adalah semuanya disampaikan belaka kepada sekalian
umatnya. Firman Allah Taala dalam surah Al-Maidah سورة المائدة ayat 67:
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ
إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ
وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ
الْكَافِرِينَ .
Maksudnya :
“Wahai
Rasul (Muhammad) sampaikanlah apa yang diturunkan kepada engkau, daripada
Tuhanmu dan jika tidak engkau lakukan (perintah itu) maka tidaklah engkau
menyampaikan risalah-Nya dan Allah memeliharamu dari (kejahatan) manusia,
sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum orang-orang yang kafir.”
Dan
adalah Nabi Muhammad s.a.w dijaga hingga turunnya ayat:
"... وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ..."
Maksudnya:
“...dan
Allah memeliharai engkau dari (kejahatan) manusia …”.
Maka
sabdanya:
“Bersurailah
engkau kalian. Sesungguhnya Allah telah pun memeliharai aku.”
[Hadis diriwayatkan oleh
Al-H’aakim.]
Dalam
perkara orang-orang Yahudi, diturunkan ayat ini dalam surah سورة البقرة Al-Baqarah,
ayat 159:
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ
الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ
أُولَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ
Maksudnya :
“Sesungguhnya
orang-orang yang menyembunyikan apa yang Kami telah turunkan (dalam Taurat)
dari segala keterangan dan petunjuk dari sesudah apa yang Kami telah
terangkannya kepada manusia di dalam kitab (At-Taurat), mereka itulah yang
dilaknat oleh Allah dan dilaknati para pelaknat (para malaikat dan orang-orang
mukmin).”
Firman-Nya lagi di dalam surah سورة البقرة Al-Baqarah, ayat 174:
" إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ
الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًاأُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ
..."
Maksudnya :
“Sesungguhnya
orang-orang yang menyembunyikan (meminda atau mengubah) apa yang Allah telah
turunkan dari kitab itu (At-Taurat) (tentang Muhammad dan perintah beriman
kepada-Nya) dan mereka menjual belikan dengannya (At-Taurat) (dengan) harga yang
sedikit/murah mereka itu tidak memakan di dalam perut-perut mereka melainkan
api neraka…”.
Sabda Nabi Muhammad s.a.w :
"كاتم
العلم يلعنه كل شئ حتى الحوت في البحر والطير في السماء"
Maksudnya :
“Penyembunyi
ilmu dilaknati oleh tiap-tiap suatu hingga ikan di lautan dan burung unggasan
di udara.”
KEMULIAAN AL QURAN AL KARIM
Firman
Allah Taala dalam surah سورة الإسراء Al-Isra`k, ayat 88-89:
قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا
بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآَنِ لَا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ
لِبَعْضٍ ظَهِيرًا (88). وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآَنِ مِنْ
كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا(89)
Maksudnya :
“Katakanlah
(wahai Muhammad) sesungguhnya jika berhimpun sekalian manusia dan jin untuk
mereka mendatangkan dengan seumpama al-Quran ini nescaya tidak mereka (berupaya)
mendatangkan dengan seumpamanya (al-Quran), dan sekalipun adalah setengah mereka
bagi setengahnya (sesama mereka) saling tolong menolong.(88)
Dan sesungguhnya telah pun
Kami menyatakan bagi manusia dalam al-Quran ini dari semua (jenis) perumpamaan
(supaya mereka dapat pengajaran) maka kebanyakan manusia enggan melainkan
mereka mengingkari (perkara yang hak).”(89)
Firman
Allah Taala dalam surah سُوۡرَةُ الکهف Al-Qahfi ayat 109:
قُلْ لَوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِكَلِمَاتِ
رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّيوَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا
Maksudnya :
“Katakanlah
(wahai Muhammad): Kalaulah (semua jenis) lautan (menjadi) tinta bagi
(menuliskan) segala kalimah Tuhanku (yang menunjukkan segala hikmah dan segala
barang ajaibnya) nescaya habislah air laut itu (pada menuliskannya) sebelum
habis segala kalimah Tuhanku itu, dan sekalipun Kami datangkan dengan
seumpamanya itu lagi tinta.”
Sabda Nabi Muhammad s.a.w:
"
فضل القرءان على سائر الكلام كفضل الرحمن على سائر خلقه"(. رواه أبو هريرة.
Maksudnya :
“Kelebihan
al-Quran ke atas semua kalam adalah seperti kelebihan Tuhan Yang Amat Pemurah
ke atas sekalian makhluk-Nya." [Hadis
diriwayatkan oleh Abu Hurairah.]
Dan Firman Allah Taala dalam surah سورة يونس Yunus ayat 37-39:
مَا كَانَ هَذَا الْقُرْآنُ أَنْ يُفْتَرَى مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ الْكِتَابِ لا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ (37) أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (38) بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ (39
“Dan
bukanlah al-Quran ini (sesuatu yang boleh) dibuat-buat dari selain Allah akan
tetapi (ia diturunkan untuk) membenarkan (kitab-kitab) yang ada di depannya
(yang diturunkan sebelumnya) dan (untuk) menjelaskan dengan terperinci kitab (hukum
dan ketetapan Allah) yang tidak ada keraguan di dalamnya dari Tuhan yang
mengadakan semesta alam. (37)
Ataukah mereka berkata: (Muhammad)
telah mengada-adakannya, katakanlah (wahai Muhammad): (kalau demikian) maka
kalian datangkanlah satu surah seperti al-Quran dan ajaklah kalian siapa
yang kalian boleh (mengajaknya) dari selain Allah jika kalian adalah
orang-orang yang benar. (38)
Bahkan mereka telah
mendustakan dengan apa yang mereka belum menguasai pengetahuannya (al-Quran)
dan belum datang kepada mereka penjelasannya seperti itu (juga) telah berdusta
orang-orang yang dari sebelum mereka maka lihatlah bagaimana jadinya akibat
orang-orang yang zalim.”(39)
Dan Firman Allah Taala di dalam pada surah سورة يونس Yunus ayat 94 :
فَإِنْ كُنْتَ فِي شَكٍّ مِمَّا أَنْزَلْنَا
إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكَ لَقَدْ
جَاءَكَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ
Maksudnya :
“Maka
jika engkau berada dalam keadaan uas-uas (syak) dari apa yang telah Kami
turunkan kepada engkau (Muhammad) maka engkau tanyalah orang-orang yang membaca
kitab itu (At-Taurat) dari sebelum engkau, sesungguhnya telah datang kepada engkau
kebenaran dari Tuhanmu maka jangan sesekali engkau menjadi (termasuk) dari
orang-orang yang ragu-ragu.”
[Lihat sambungannya : Bhg 6 : Tarbiyatu Fikrit-Tifli Li- Fahmi Ulumuddin ]
Gunung Uhud di Madinah
Keadaan Bilik Tidur Rasulllah s.a.w Berpandukan Catatan Sejarah Mengenainya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan