[Sambungn daripada Bhg 2 : Tarbiyatu Fikrit-Tifi Li-Fahmi Ulumuddin]
Ada suatu peristiwa yang berlaku iaitu semasa Rasulullah s.a.w bersama orang-orang kuffar Quraisy agar dapat dijadikan pengajaran supaya tidak memandang rendah terhadap orang yang miskin dan dai’f.
Ada suatu peristiwa yang berlaku iaitu semasa Rasulullah s.a.w bersama orang-orang kuffar Quraisy agar dapat dijadikan pengajaran supaya tidak memandang rendah terhadap orang yang miskin dan dai’f.
Dalam
peristiwa itu ketika Rasulullah s.a.w sedang bersama pembesar-pembesar kuffar
Quraisy dan orang-orang kenamaan mereka untuk menjinak-jinakkan mereka dengan menerangkan al-Quran al-Az’im dan perkara-perkara agama Islam, tiba-tiba
datanglah kepadanya A’bdullah bin Um Makthum Al-Ak’ma. Dia adalah
salah seorang yang telah lama memeluk agama Islam. Sewaktu itu didapati mereka
itu beramah-mesra sehingga baginda amat berkehendakkan agar mereka beriman memeluk Islam. Maka banyaklah pertanyaan mereka kepada baginda.
Pada
ketika itu bertanyalah A’bdullah Bin Um Makthum Al-Ak’ma kepadanya yang bermaksud:
“Wahai Rasulullah ajarkanlah daku daripada barang apa yang Allah Taa’la ajarkan engkau..."
Akan hal yang demikian, memberatkan ke atas Rasulullah s.a.w dan baginda tidak berkenan hendak
memutuskan bagi pertanyaannya itu kerana bimbang apabila berpaling kepadanya akan meliarkan hati-hati pembesar-pembesar Quraisy. Maka baginda tidaklah berpaling kepada A'bdullah bin Um Makhtum. Atas sebab itu Allah Taa’la menurunkan wahyu ayat al-Quran memberi ingatan
kepadanya atas hal yang demikian dengan Firman-Nya pada awal surah A’Basa سورة عبس ayat 1-10:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
عَبَسَ وَتَوَلَّى (1) أَنْ جَاءَهُ الأعْمَى (2) وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى (3)أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّكْرَى (4) أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَى (5) فَأَنْتَ لَهُ تَصَدَّى (6) وَمَا عَلَيْكَ أَلا يَزَّكَّى (7) وَأَمَّا مَنْ جَاءَكَ يَسْعَى (8) وَهُوَ يَخْشَى (9) فَأَنْتَ عَنْهُ تَلَهَّى (10
Maksudnya :
“Ia (Muhammad) memasamkan muka dan berpaling.(1)
Ketika datang kepadanya orang buta (Abdullah bin Um Maktum).(2)
Dan apakah kamu tahu mungkin dia ingin mensucikan diri (dari dosa-dosa).(3)
Atau barangkali ia mahu mendapatkan pelajaran lalu bermanfaat baginya pengajaran (darimu).(4)
Adapun orang yang merasa keadaannya telah cukup, tidak berhajat lagi (kepada ajaran al-Quran).(5)
Maka kepadanya kamu memberi perhatian.(6)
Padahal tidak ada (cela) atas engkau jika tidak dia mensucikan diri (beriman).(7)
Dan adapun orang yang datang kepadamu (dengan) berusaha keras.(8)
Dan (sedangkan) dia takut (kepada Allah).(9)
Maka engkau darinya leka.”(10)
Kemudian,
selepas turunnya ayat ini, tidaklah Rasulullah s.a.w 'bermasam muka ' kepada seseorang fakir miskin pun. Tatkala datang kepadanya Abdullah bin Um
Makthum ia amat menghormatinya dengan katanya:
" مرحبا بمن عاتبني فيه ربي "
Maksudnya :
“ Selamat datang kepada orang yang kerana dia, aku ditegur oleh Tuhanku."
Apabila
segala tuntutan yang dikemukakan oleh kuffar Quraisy tidak diterima oleh
Rasulullah s.a.w, mereka pun mencari jalan hendak melemahkan Rasulullah s.a.w. dengan menuntut segala tanda bukti kebenaran. Maka berhimpunlah mereka itu dan
berkata kepadanya:
“ Wahai Muhammad jika engkau adalah seorang yang benar, engkau tunjukkanlah kepada kami satu tanda yang kami mahukan dari engkau iaitulah engkau belahkan bagi kami bulan itu. Maka terbelahlah bulan itu sebagai mukjizat Allah Taala kepadanya lalu Rasulullah s.a.w bersabda:
..... اشهدوا "Maksudnya :
“Lihatlah (Saksikanlah) kamu kalian.”
Kejadian
(qis’ah) ini telah diriwayatkan oleh A’bdullah Bin Masu’d, salah seorang
yang mula-mula memeluki agama Islam. Kajadian ini juga telah diriwayatkan
oleh A’bdullah Bin A’bbas dan oleh orang-orang lainnya sehingga menjadi Hadis
yang mutawatir.
Firman
Allah di awal surah Al-Qamar سورة القمر , ayat 1:
اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ
وَانْشَقَّ الْقَمَرُ.
Maksudnya :
" Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan."
Ilustrasi gerafik 'bulan terbelah dua'
Berkatalah
orang-orang yang degil lagi keras kepala, menentang perkara yang benar setelah melihat tanda bukti (muk’jizat) yang sangat besar itu bagi menunjukkan
kebenaran seruan Rasulullah s.a.w:
Dalam perkara ini Allah Taala mewahyukan Firman-Nya dalam surah Al-Qamar سورة القمر, ayat 2-3:“Sesungguhnya engkau sekalian itu telah terkena sihir oleh anak Abi Kabsyah.”
وَإِنْ يَرَوْا آَيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ (2)
وَكَذَّبُوا وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ وَكُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ (3)
Maksudnya :
“Dan jika (kuffar Quraisy) melihat tanda/mukjizat (Rasulullah) mereka berpaling (dari beriman) dan berkata: (Ini adalah) suatu sih’ir yang terus-menerus berlaku.(2)
Dan (telah menjadi adat) mereka mendustakan (Nabi Muhammad dan mukjizat-mukjizat yang dibawanya) serta menurut hawa nafsu mereka, sedangkan tiap-tiap perkara tetap (menurut keadaan yang ditentukan oleh Allah).”(3)
Kemudian mereka meminta dari Rasulullah s.a.w beberapa tanda bukti, semata-mata
berkeras hati untuk menentang setelah diketahui kebenarannya. Antaranya
adalah sebagaimana yang disebutkan dalam surah Al-Isra`k سورة الإسراء , ayat
90-93:
وَقَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الأرْضِ يَنْبُوعًا (90) أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الأنْهَارَ خِلالَهَا تَفْجِيرًا (91) أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّهِ وَالْمَلائِكَةِ قَبِيلا (92) أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَى فِي السَّمَاءِ وَلَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنْتُ إِلا بَشَرًا رَسُولا (93Maksudnya :
"Dan mereka berkata: Tidak akan kami percaya kepada engkau sehingga engkau pancarkan bagi kami dari bumi mata air.(90)
Atau ada bagi engkau kebun dari pohon tamar dan anggur maka engkau pancarkan sungai-sungai di tengah-tengahnya itu sebagai suatu pancaran.(91)
Atau engkau gugurkan langit sebagaimana yang telah engkau katakan ke atas kami berkeping-keping, atau engkau datangkan dengan Tuhan dan malaikat-malaikat saling berhadap-hadapan mata (berterang-terang maka kami lihat akan mereka itu).(92)
Atau ada bagi engkau itu rumah dari emas, atau engkau menaiki ke langit (di atas tangga-tangga) dan tidak kami mempecayai kenaikan engkau itu sehinggalah engkau turunkan ke atas kami suatu kitab yang dapat kami membacanya. 'Katakanlah (wahai Muhammad): 'Maha suci Tuhanku, bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi Rasul', (seperti sekalian Rasul-rasul dan mereka tidak ada mendatangkan sesuatu tanda bukti melainkan dengan izin Allah).”(93)
Sesungguhnya Allah Taa’la amat mengetahui barang apa jua yang disembunyikan
oleh hati-hati mereka dan bagaimana kuatnya kedegilan hati dan kekerasan mereka
melawan perkara yang benar setelah diketahui kebenarannya. Namun mereka tetap
tidak mahu beriman walaupun didatangkan kepada mereka apa jua tanda-tandanya
sebagaimana Firman Allah Taa’la Jalla `Zikruh dalam surah Al-Ana’am سورة الأنعام ,
ayat 109 :
Maksudnya :وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ جَاءَتْهُمْ آَيَةٌ لَيُؤْمِنُنَّ بِهَا قُلْ إِنَّمَا الْآَيَاتُ عِنْدَ اللَّهِ وَمَا يُشْعِرُكُمْأَنَّهَا إِذَا جَاءَتْ لَا يُؤْمِنُونَ
“Dan mereka pula bersumpah dengan nama Allah, dengan menegaskan sumpah mereka bersungguh-sungguh, bahawa sesungguhnya jika datang kepada mereka sesuatu tanda (mukjizat) (sebagaimana yang mereka minta itu), tentulah mereka akan beriman kepadanya. Katakanlah (wahai Muhammad): 'Bahawa soal mendatangkan tanda-tanda (mukjizat-mukjizat) itu hanyalah Allah yang menentukannya, dan kamu tidak menyedari (orang-orang Islam), bahawa apabila (tanda-tanda yang mereka minta) itu datang, mereka juga tidak akan beriman'.”
Kedegilan, keingkaran dan kekerasan hati golongan manusia seperti ini tidak boleh diharapkan sesuatu kebajikan dari mereka pun sebagaimana yang disebutkan dalam surah Al-Anfal سورة الأنفال , ayat 32 :
وَإِذْ قَالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ هَذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
Maksudnya :
“Dan tatkala (orang-orang musyrik) berkata: Ya Allah,! jika adalah ini (yang dibacakan oleh Muhammad) benar dari sisi Engkau maka hujanilah ke atas kami batu dari langit, atau pun (Engkau) datangkan kepada kami dengan suatu azab yang pedih.”
Begitulah
rupa keingkaran yang ditunjukkan mereka dan yang apa yang dituturkan oleh
An-Nad’er dan orang-orang lainnya yang memperejekkan Rasulullah s.a.w. seperti yang dikatakan:
"...Jika ini yang dibacakan oleh Muhammad itu benar diturunkan dari sisi Engkau maka berilah kami petunjuk dengannya."
Orang-orang
yang menuntut segala tanda bukti adalah mereka yang berkeras hati mahu melawan dan mengingkari perkara benar setelah diketahui kebenarannya. Mereka meminta tanda-tanda
kebenaran hanyalah dengan tujuan hendak melemahkan. Maka oleh sebab itulah
juga sekalian para Anbia' tidak meminta dari Allah Taa’la segala tanda supaya
tidak diturunkan ke atas kaum mereka kebinasaan seperti mana yang telah berlaku
ke atas kaum A’ad, Thamud dan lain-lainnya. Inilah perjalanan-perjalanan
sekallian Anbia'.
Perkara inilah juga yang dikehendaki dari firman Allah Taa’la dalam surah Al-Isra`k سورة الإسراء ,
ayat 59:
وَمَا مَنَعَنَا أَنْ نُرْسِلَ بِالْآَيَاتِ إِلَّا أَنْ كَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ وَآَتَيْنَا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُوا بِهَا وَمَا نُرْسِلُ بِالْآَيَاتِ إِلَّا تَخْوِيفًا
Maksudnya :
“Dan tiada yang menghalang Kami untuk Kami menghantar tanda-tanda (kebesaran Kami) (yang dipinta oleh ahli Makkah) melainkan telah pun didustakan(nya) (tanda-tanda itu) oleh kaum-kaum yang telah lalu; dan (di antaranya) Kami telah datangkan kepada (kaum) Thamud unta betina yang menjadi keterangan yang nyata, lalu mereka berlaku zalim terhadapnya; dan biasanya Kami tidak menghantar turun tanda-tanda itu melainkan untuk dijadikan suatu yang menakutkan (bagi kebinasaan orang-orang yang memintanya kalau mereka tidak beriman).”
Apabila kuffar Quraisy menyedari kelemahan mereka untuk berhujah dengan orang-orang
Islam, mereka pun memilih jalan kekerasan seperti yang dilakukan oleh kaum Nabi
Allah Ibrahim A’laihissalam ketika mereka lemah untuk mendirikan dalil dan
hujah bagi melawan Nabi Ibrahim sebagaimana yang ada disebutkan di dalam surah Al-Anbia' سورة الأنبياء ,
ayat 68:
" قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آَلِهَتَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ فَاعِلِينَ "
Maksudnya :
“Mereka berkata: Bakarlah dia (Ibrahim) dan belalah Tuhan-Tuhan kalian jika kalian adalah orang-orang yang (benar-benar) mahu melakukannya (dengan membakar Ibrahim).”
Melalui
kekerasan, bertambah kuatlah kuffar Quraisy untuk menyakiti siapa juga
yang memeluk agama Islam dengan harapan supaya orang-orang Islam dapat disekat
daripada mengikuti Rasulullah s.a.w. Tidak ada ruang yang ditinggalkan tanpa
dimanfaatkan oleh mereka terhadap orang-orang Islam. Oleh itu, Nabi Muhammad
s.a.w menyuruh mereka berhijrah, sabdanya:
"تفرقوا في الأرض فإن الله سيجمعكم" فسالوه عن الوجه فأشار الى الحبشة.
Maksudnya :
“Berpecah-pecahlah kamu sekalian di muka bumi, sesungguhnya Allah akan menghimpunkan semula engkau sekalian."
Bila ditanya arahnya, baginda memberi isyarat ke Negeri Habsyah.
PERPINDAHAN PERTAMA KE NEGERI HABSYAH
Ketika
itu, bersiap-siaplah mereka untuk keluar dari tanah air sendiri dengan
meninggalkan harta benda demi memelihara agama mereka, (agama Islam)
sebagaimana yang dikehendakki oleh Nabi Muhammad s.a.w.
Hijrah yang pertama dari Makkah ini terdiri daripada 10 orang lelaki dan 5 orang perempuan.
Mereka ialah:
·
Uthman
Bin Affan
·
Ruqayyah
Binti Rasulullah (isteri Uthman)
·
Abu
Salamah
dan Isterinya:
·
Um
Salamah (isteri Abu Salamah)
·
Saudara
lelaki seibu kepada Abu Salamah
· Abu
Sabrah Bin Abi Raham
ابو سبرة بن ابي رهم
· Um
Kalthum (isteri kepada Sabran)
·
A’amir
Bin Rabia’h
عامر
بن ربيعة
·
Laila
(isteri A’amir)
· Abu
Hu`zaifah Bin A’tabah Bin Rabia’h
· Sahlah
Binti Suhail (سهلة
بنت سهيل) (isteri Abu Huzaifah)
· A’bdur
Rahman Bin A’uf
· Uthman
bin Maz’on عثمان
بن مظعون
Mas-a’b Bin A’meer مصعب بن عمير
·
Suhail
Bin Al-Baid’a
dan
·
Zubair
Bin Al-A’wam.
Dengan
keberkatan Allah, bergeraklah mereka. Sebaik sampai di pinggir pantai mereka pun
menyewa bahtera ke tempat yang dimaksudkan. Maka tinggallah mereka di sana
secara aman dari perbuatan jahat kuffar Quraisy. Hanya sedikit sahaja yang
tinggal bersama Nabi Muhammad s.a.w.
PENGISLAMAN U’MAR BIN AL-KHAT’AB
U’mar Bin Al-Khat’t’ab Al-A’dawi Al-Quraisyi adalah seorang yang bijak dan
perkasa. Sebelum memeluk Islam beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, ia amat membenci orang-orang Islam dan banyak menyusahkan
mereka.
Laila,
salah seorang wanita yang hendak berhijrah ke bumi Habsyah bersama suaminya
berkata: U’mar Bin Al-Khat’t’ab adalah di antara orang-orang yang banyak
menyusahkan kami dalam Islam. Tatkala aku menunggang untaku hendak pergi ke
bumi Habasyah, tiba-tiba aku terserempak dengannya lalu ia pun menegur:
“Hendak kemanakah wahai Um Abdullah?"Jawabku:
"Kamu kalian telah pun menyakiti kami dalam agama kami, jadi kami hendak pergi ke bumi Allah supaya kami tidak lagi disakiti."Maka katanya:
"Semoga Allah berserta kamu kalian."
Apabila suamiku A’amir sampai, aku pun memberitahunya apa yang telah aku lihat dari
kelembutan hati U’mar. Maka katanya:
"Apakah kamu mengharapkan ia memeluk Islam? Demi Allah, tidak ia memeluki agama Islam hinggalah keledai al-Khattab itu memeluki agama Islam, memandangkan bagaimana keras dan kuatnya ia menyusahkan orang-orang Islam."Akan tetapi U’mar telah mendapat keberkatan do'a Nabi Muahammad s.a.w sebelum masa keislamannya apabila Nabi Muhammad s.a.w berdoa:
Maksudnya :"اللهم أعز الاسلام بعمر"
"Allahumma Ya Allah, perkuatkanlah Islam dengan U’mar.”Maka ia memeluki Islam di rumah Al-Arqam Bin Abi Al-Arqam, tempat berkumpulnya orang-orang Islam. Dengan keislamannya itu, Allah Taala telah melaksanakan barang apa yang dihajatkan oleh Nabi s.a.w.
A’bdullah Bin Masu’d berkata, riwayat daripada Al-Bukhari:
ما زلنا أعزة منذ أسلم عمر
Maksudnya :
“Sentiasalah kami berkeadaan mulia (kuat) semenjak Islamnya U’mar.”
Dia
telah memohon daripada Rasulullah s.a.w untuk melakukan sembahyang berterang-terangan
di dalam Masjid Al-H’aram. Akibatnya, kuffar Quraisy teramat sangat mengalami tekanan
kedukaan apabila mereka melihat kemasukan U’mar ke dalam
agama Islam.
Oleh
itu, mereka merancang hendak membunuhnya dan berhimpun beramai-ramai di
sekeliling rumahnya. Ketika itu datanglah Al-A’as’ Bin Wa`il As-Suhaimi dari
Bani ( Anak-anak) Saham yang telah berjanji setia dengan Bani (Anak-anak) U’dai,
kaum U’mar. Katanya kepada U’mar:
"Apa yang telah terjadi pada engkau?"
Jawab U’mar:
Balasnya:"Kaum engkau mengatakan mereka akan membunuh aku jika aku memeluk agama Islam. "
Maka terselamatlah U’mar. Pada ketika Al-A’as hendak keluar pulang, didapatinya orang ramai telah melimpahi tanah wadi (lembah), maka katanya:"Tidak ada jalan bagi mereka (melakukannya) terhadap engkau, kerana aku bagi engkau adalah jiran (hak kawalan kejiranan)."
"Kemana kamu kalian hendak pergi ?"
Kata mereka:
Kata Al-A’as’:"Kami mahukan anak Al-Khat’t’ab yang telah menukar agamanya."
"Tidak ada jalannya (bagi kamu kalian berbuat sedemikian) kepadanya."
Maka bersurailah mereka ke tempat
masing-masing dari mana mereka itu datang.
KEPULANGAN ORANG-ORANG YANG BERPINDAH KE HABSYAH
Selepas
3 bulan berhijrah ke Habsyah, mereka kembali semula ke Makkah kerana
ketidakselesaan menetap lama di sana disebabkan bilangan mereka yang sedikit. Hanya segelintir sahaja
yang berkebiasaan, tambahan pula dari segi kemuliaan mereka itu adalah orang-orang ternama
Quraisy. Tambahan pula bersama-sama mereka adalah isteri-isteri yang menyebabkan mereka itu tidak berasa sesuai dan selesa dengan kehidupan di Habsyah.
Ketika orang-orang yang berpindah
ke Habsyah itu balik semula ke Makkah, mereka tidak dibenarkan memasuki
Makkah kecuali ada orang yang memberikan perlindungan “kawalan”
kepada mereka. Maka masuklah Abu Salamah dalam kawalan bapa saudaranya Abi T’alib dan U’thman Bin Maz’u’n di bawah kawalan Al-Waleed Bin Al-Mughirah.
WATIQAH PEMULAUAN DAN PENYEMPITAN
Apabila
segala helah yang diguna pakai oleh kuffar Quraisy menemui jalan buntu, mereka
pun mengemukakan kepada Bani Abdu Munaf (Nabi Muhammad s.a.w juga
adalah dalam jamaa’h Bani Abdu Munaf) tuntutan supaya dibayar diah yang
berganda-ganda dengan Nabi Muhammad s.a.w diserahkan ke tangan mereka.
Permintaan itu ditolak oleh Bani Abdu Munaf. Kemudian pihak kuffar Quraisy mengemukakan kepada Abu T’alib yang mereka mahu memberikan seorang daripada kalangan anak-anak muda mereka, dijadikan anak peliharaan dan (sebagai gantian) hendaklah diserahkan anak saudaranya itu kepada mereka. Maka berkatalah Abu T’alib:
Permintaan itu ditolak oleh Bani Abdu Munaf. Kemudian pihak kuffar Quraisy mengemukakan kepada Abu T’alib yang mereka mahu memberikan seorang daripada kalangan anak-anak muda mereka, dijadikan anak peliharaan dan (sebagai gantian) hendaklah diserahkan anak saudaranya itu kepada mereka. Maka berkatalah Abu T’alib:
"Alangkah peliknya engkau kalian, engkau mahu menyerahkan anak engkau supaya dipelihara sementara engkau kalian mahukan anakku diserahkan untuk dibunuh."
Apabila
perancangan mereka gagal, mereka berpakat hendak melawan puak-puak Bani Hasyim,
Bani Al-Mut’t’alib dan Bani Abdu Munaf untuk mengeluarkan mereka dari
Makkah dengan dikenakan sekatan. Mereka memberhentikan jual-beli
sehinggalah mereka menyerahkan Muhammad untuk dibunuh. Perkara itu dituliskan
oleh kuffar Quraisy dalam satu muka surat yang digantung di Kaa’bah. Dengan
sebab itu, berhimpunlah puak-puak Bani Hasyim di Syaa’b (شعب) Abu T’alib, sama ada mereka itu
orang-orang Islam atau kafir selain Abu Lahab yang telah bersekutu dengan
kuffar Quraisy.
Maka tertinggallah daripada mereka itu anak-anak Abdu Syams dan Bani Naufal anak-anak Abdu Munaf. Dengan sekatan yang dikenakan itu, terpaksalah
puak-puak yang bersama Rasulullah s.a.w melalui sa'at genting sehingga terpaksa
memakan daun-daun kayu. Bukan setakat itu sahaja malahan saudagar-saudagar
mereka pun disekat membuat urusan berjual-beli. Urusan sekatan dan pemulauan ini diketuai oleh Abu Lahab.
BERPINDAH KALI KEDUA KE HABSYAH
Surat jawapan Raja Najasyi (Habsyah) kepada Rasululllah
Selepas
apa yang telah berlaku, Rasulullah s.a.w dan kaumnya pun masuklah ke Syaa’b Abu
T’alib menyeru orang-orang Muslimin berpindah ke H’absyah secara
tolong-menolong di antara satu sama lain untuk berdagang diri. Maka
berhijrahlah kebanyakan mereka yang berjumlah kira-kira 83 orang lelaki dan 18 orang
perempuan.
Di
kalangan lelaki ialah:
·
Jaa’far
Bin Abu T’alib
· Asma`a Binti ‘Amis اسماء
بنت عميس (isteri Jaafar Bin Abu Talib)
· Al-Miqdad
Bin Al-Aswad المقداد
بن الاسود
· Abdullah Bin Masu’d
·
U’baidah
Bin Jahasy جحش
· Um
Habibah Binti Abi Sufian (isteri Ubaidah Bin Jahasy)
Pihak
orang-orang Yaman yang telah memeluki agama Islam ialah :
·
Abu
Musa dan
· Anak-Anak
Bapa Saudara Abu Musa
Apabila
keadaan yang sedemikian itu dilihat oleh kuffar Quraisy, mereka pun mengutuskan A’mru Bin Al-A’as’ dan A’mmarah Bin Al-Waleed عمارة بن الوليد dengan
beberapa hadiah kepada An-Najasyi Raja H’absyah supaya diserahkan kembali
orang-orang muslimin itu. Dalam pertemuan itu, kedua-dua mereka tidak
mendapat apa-apa dari An-Najasyi Raja H’absyah selain dari penghinaan apabila
kedua mereka itu meminta dibatalkan kawalannya terhadap kaum yang telah pun
mendapat perlindungan daripadanya itu.
Maka baliklah kedua mereka dengan hampa dan kehinaan. Adapun anak-anak Hasyim tinggallah mereka itu di Syaa’b Abu T’alib selama hampir 3 tahun lamanya dalam keadaan paling sempit tanpa ada suatu apa pun makanan yang sampai kepada mereka melainkan secara sulit.
Maka baliklah kedua mereka dengan hampa dan kehinaan. Adapun anak-anak Hasyim tinggallah mereka itu di Syaa’b Abu T’alib selama hampir 3 tahun lamanya dalam keadaan paling sempit tanpa ada suatu apa pun makanan yang sampai kepada mereka melainkan secara sulit.
PEMBATALAN WATIQAH
Pemulaun, sekatan dan tekanan hebat kuffar Qurasy terrhadap Rasulullah s.a.w dan golongan orang yang beriman seperti yang terkandung di dalam watiqah akhirnya telah menggerakkan 5 orang di kalangan orang-orang ternama Quraisy bangkit menuntut dibatalkan watiqah yang terlalu kejam itu.
Mereka itu terdiri daripada:
· Hisyam
Bin U’mar Bin Al-Harith Al-a’amiri العامري
(beilau adalah orang yang paling teruk mengalami kesusahan)
· Zuhair
Bin Abi Umayyah Al-Makhzumi
(anak Emak saudara Rasulullah A’atikah عاتكة )
· Al-Mut-'am bin Adi al Nufli المطعم
بن عدي النوفلي
· Abu Al-Bakhtari Ibn Hisyam Al-Sadi ابو البختري ابن هشام الاسدي dan
·
Zama’h
Bin Al-Aswad Al-Asadi زمعة بن الاسودي الاسدي
Dalam
hal ini, mereka telah bermuafakat pada suatu malam mengenainya. Pada
paginya berjalanlah Zuhair berpagi-pagi lagi dengan pakaian baru. Ia pun mengelingi Baitullah,
kemudian berhadaplah dengan orang ramai. Katanya:
"Wahai ahli Makkah, adakah kita memakan makanan dan memakai pakaian pada hal anak-anak Hasyim dan anak-anak Al-Mut’T’alib itu binasa? Mereka tidak menjual dan mereka tidak membeli. Demi Allah, tidaklah aku duduk sehinggalah dicarikkan watiqah yang kejam ini yang (kononnya) tidak boleh dibantahi."
Maka
kata Abu Jahal:
"Berdusta, engkau".
Maka
kata Zama’h kepada Abu Jahal:
"Engkaulah, demi Allah, lebih dusta, kami tidak merestuinya ketika engkau menulisnya".
Maka
kata Abu Al-Bakhtari:
"Benarlah, Zama’h."
Dan
kata Al-Mut’-E’m Bin U’dai:
"Benarlah engkau berdua dan berdustalah orang yang berkata lain dari itu dan benarlah barang apa yang diperkatakan Hisyam Ibnu A’mru."
Berikutannya,
berdirilah Al-Mut’-E’m Bin U’dai mendapatkan watiqah itu lalu ia mencariknya. Watiqah
itu pun telah dimakan oleh anai-anai, tidak tertinggal di dalamnya
melainkan yang ada padanya hanya nama "Allah."
Perihal yang berlau ini telah dimaklumkan oleh Nabi Muhammad s.a.w kepada bapa saudaranya
Abu T’alib sebelum berlakunya sebagaimana yang tersebut. Maka keluarlah kaum
Quraisy yang berkesempitan ke tempat mereka masing-masing selepas menghadapi kesusahan ini.
KEDATANGAN AHLI NAJRAN
Selepas
Nabi Muhammad s.a.w keluar daripada Syaa’b Abu T’alib, satu rombongan dari
orang-orang Nasara Najran telah datang berjumpa baginda. Kedatangan mereka adalah tindakan susulan sebaik sahaja menerima perkhabaran yang disampaikan melalui orang-orang yang berhijrah ke H’absyah
untuk melihat segala sifat baginda sebagaimana yang disebutkan di dalam kitab-kitab
suci mereka. Rasulullah s.a.w membacakan al-Quran kepada rombongan seramai lebih
kurang 20 orang itu. Maka berimanlah kesemua mereka itu.
Maka
berkatalah Abu Jahal kepada mereka:
"Belum pernah kami lihat mana-mana kafilah sebodoh engkau kalian, engkau itu diutuskan oleh kaum engkau untuk mengetahui perkhabaran mengenai lelaki ini lalu engkau kalian menukar agama kamu."
Mereka
menjawab:
"سلام عليكم لا نجاهلكم لكم ما أنتم عليه ولنا ما أخترناه"
Maksudnya:
Dalam hal ini, Allah Taala menurunkan wahyu ayat al-Quran dalam surah Al-Qas’as سورة القصص , ayat 52-55:"Salam sejahteralah ke atas kamu kalian, kami tidak menjahilkan kamu kalian, bagi kamu kalian apa yang kamu kalian anuti dan bagi kami apa yang kami telah pilih."
الَّذِينَ آَتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ يُؤْمِنُونَ (52) وَإِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ قَالُوا آَمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلِهِ مُسْلِمِينَ (53) أُولَئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ (54) وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ (55)
Maksudnya :
“Orang-orang yang kami telah berikan Kitab kepada mereka dari sebelumnya (al-Quran) mereka itu dengannya (juga) beriman.(52)
Dan apabila dibacakan (al-Quran) kepada mereka, mereka berkata: Kami telah beriman dengannya, sesungguhnya itulah yang sebenar(nya) daripada Tuhan kami; sesungguhnya kami sebelum ini adalah orang-orang Muslimin (yakni orang yang muah’h’ideen (موحدين) yang mentauh’idkan Tuhan).(53)
Mereka itu (akan) diberikan pahala dua kali (dengan sebab mereka beriman dengan dua kitab) kerana kesabaran mereka (beramal dengan keduanya) dan mereka menolak kejahatan dengan kebaikan dan dari apa yang telah kami rezekikan kepada mereka, mereka menginfakkan.(54)
Dan apabila mereka mendengar kata-kata yang sia-sia (cercaan yang menyakiti hati oleh orang-orang kuffar) mereka berpaling darinya dan berkata: Bagi kami amalan-amalan kami dan bagi engkau kalian a’malan-amalan engkau kalian, salam (sejahtera) ke atas engkau kalian, tidaklah kami ingin (menyertai) orang-orang yang jahil.” (55)
Apabila
ahli-ahli musyrikin Makkah sudah tidak lagi berdaya menangani urusan Rasulullah s.a.w dan
tidak lagi dapat berhujah, mereka pun menuduhnya melakukan perbuatan sih’ir. Ada kalanya dikatakan berdusta, ada kalanya pula dikatakan gila dan
kadang-kadang dikatakan tilikan. Itulah kerja-kerja orang yang lemah, namun mereka tetap ingkar dan keras kepala menentang Rasulullah s.a.w. kerana tidak mahu menerima perkara yang benar
setelah diketahui kebenarannya. Firman Allah dalam surah Al-Anfal سورة الأنفال , ayat 32:
وَإِذْ قَالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ هَذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَاحِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
Maksudnya :
“Dan (ingatlah) tatkala (orang-orang musyrik) berkata: Ya Allah, jika betullah (al-Quran yang dibacakan oleh Muhammad) benar-benar dari sisi Mu maka hujanilah ke atas kami (dengan) batu dari langit atau pun Engkau datangkan kepada kami dengan azab yang pedih.”
KEWAFATAN KHADIJAH R.A.
Selepas
Rasulullah s.a.w keluar dari Syaa’b Abu T’alib sebelum berhijrah iaitu dalam
masa 3 tahun, wafatlah isteri baginda Khadijah Binti Khualid r.a.
Tatkala
wafatnya Khadijah, bersedihlah Rasulullah s.a.w, suatu kesedihan yang amat
sangat kerana Khadijah telah menaruh belas kasihan kepadanya, melindunginya
dari perbuatan jahat kuffar Quraisy, memandangkan kemuliaanya pada kaumnya Bani
Asad. Rasulullah s.a.w kerap kali mengenangnya dan menaruh belas kasihan
kepadanya kerana Khadijah ialah wanita pertama sekali yang beriman dan mempercayai
Rasulullah s.a.w pada segenap perkara yang disampaikan dari Tuhannya. Melaluinya telah dikurniakan Allah beberapa orang putera dan puteri anakanda baginda.
PERKAHWINAN DENGAN SAUDAH
Pada
bulan kewafatan Khadijah r.a., Rasulullah s.a.w telah diakadkan dengan Saudah Binti
Zama’h Al-A’amiri Al-Qurasyiah, seorang janda kematian suami. Anak bapa saudaranya As-Sakran
Bin U’mar dan Saudah telah beriman dengan Allah dan Rasul-Nya dan amat
bertentangan dengan kaum kerabatnya serta anak-anak bapa saudaranya yang kafir.
Ia telah berhijrah bersama suaminya ke H’absyah pada kali keduanya kerana
takutkan fitnah kaumnya yang kafir. Ketika mengiringi balik dari perpindahannya
itu, wafatlah suaminya.
Maka tidak ada yang lebih baik dari
apa yang telah diperbuat oleh Rasulullah s.a.w itu dengan
mengahwinkan seorang lelaki yang ia telah beriman dengannya. Andainya ditinggalkan
kepada kaumnya yang sedang melakukan kekerasan dan sangat membenci Islam, nescaya mereka akan memfitnahkannya. Dari sudut lainnya pula, kemuliaan nasab
keturunannya pada kaumnya pun menghalangnya dari berkahwin dengan seorang
lelaki yang bukan setaraf dengan nasab keturunan dan kemualiaannya.
PERKAHWINAN DENGAN A’ISYAH R.A.
Tidak lama selepas itu iaitu selepas berlalunya masa satu bulan, Rasulullah s.a.w diakadkan
dengan A’isyah Binti Abu Bakar. Rasulullah s.a.w tidak berkahwin dengan anak
perawan selain daripada A'isyah. Urusan perkahwinannya dengan A’isyah telah
dilangsungkan di Madinah sementara urusan perkahwinannya dengan Saudah
disempurnakan di Makkah.
Kira-kira
satu bulan selepas wafatnya Khadijah, wafatlah Abu Talib, bapa saudara Rasulullah s.a.w., orang yang melindungi dan mempertahankannya dari segala kejahatan yang dilakukan
oleh seteru-seterunya. Walapun Abu T’alib tidak pernah mendustakan Rasulullah
s.a.w pada sebarang apa yang disampaikannya daripada wahyu Allah Taa’la, malahan ia
mengik’tiqadkan kebenaran Rasulullah, namun ia tidak menuturkan Dua Kalimah
Syahadah at-Tauh’id dan Syahadah Ar-Rasul sehinggalah ke saat akhir hayatnya.
Rasulullah s.a.w sangat-sangat mengharapkan keimanan bapa saudaranya Abu
T’alib.
Dalam hal ini, turunlah wahyu al-Quran dalam surah Al-Qas’as’ سورة القصص , ayat 56:
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
Maksudnya :
“Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak memberi hidayah kepada sesiapa yang engkau kasihi (seperti Abu Talib) akan tetapi Allah jualah yang memberi petunjuk (kepada) sesiapa yang Dia kehendaki; dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah.”
[##Akan
tetapi, bagi menghargai segala pertolongan, kasih sayang dan amalan Abu T'alib yang sangat besar di sepanjang hayatnya kepada Rasulullah s.a.w., kita mengharapkan mudah-mudahan Allah Taa’la meringankan azab-Nya.]
Ketidakislaman Abu T'alib di samping ramai lagi di kalangan kerabat-kerabat Rasulullah s.a.w. yang lain juga tidak
memeluki agama Islam sudah pastinya ada hikmah di sebebaliknya. Antara hikmahnya ialah sekiranya mereka segera mengikutinya nescaya dikatakan mereka itu ialah kaum yang
menuntut pangkat ketuanan dan kemegahan yang kedua-duanya itu tidak ada
pada sisi mereka. Oleh kerana itulah didatangkan oleh mereka perkara yang
memfitah Rasulullah s.a.w.
Akan tetapi orang-orang yang berkeras kepala itu sendiri menyaksikan bahawa pengikut-pengikut Rasulullah s.a.w. itu adalah di kalangan orang-orang luar dan asing, bukan daripada suku kaum bangsawan atau kaum keluarganya malahan mereka itu adalah dari kalangan orang-orang yang bermusuhan dengannya pada beberpa ketika, seperti U’thman bin A’ffan dari Bani Umayyah.
Akan tetapi orang-orang yang berkeras kepala itu sendiri menyaksikan bahawa pengikut-pengikut Rasulullah s.a.w. itu adalah di kalangan orang-orang luar dan asing, bukan daripada suku kaum bangsawan atau kaum keluarganya malahan mereka itu adalah dari kalangan orang-orang yang bermusuhan dengannya pada beberpa ketika, seperti U’thman bin A’ffan dari Bani Umayyah.
Justeru, tidak berbangkit di sisi mereka sebarang perkara atau hujah untuk dijadikan alasan selain daripada dakwaan-dakwaan dusta yang menjadi pegangan kuat mereka. Ketika mereka
dikalahkan dengan segala hujah, mereka berkata:
".....Itu adalah tukang sih’ir yang mencerai-beraikan antara seseorang dengan isterinya dan tukang tilik tentang perkara-perkara yang ghaib....."
Pada
tahun kewafatan isteri dan bapa saudaranya Abu T'alib, Rasulullah s.a.w telah
menamakan tahun itu sebagai 'Tahun Dukacita.' Dengan wafatnya Abu
T’alib, berjayahlah kuffar Quraisy melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak
boleh mereka lakukan terhadap Rasulullah s.a.w semasa hayat Abu T’alib. Tugasan baginda menjadi lebih berat dan sukar sehinggalah kedapatan di kalangan kuffar Quraisy
yang berani menyiram debu-debu tanah ke atas kepalanya ketika baginda sedang
berjalan. Terdapat juga di kalangan mereka yang melontar kotoran (najis) kambing ketika baginda melakukan ibadat sembahyang dan
ada yang merentap-rentapnya sambil berkata:
Tidak seorang pun dari kalangan orang-orang Islam yang berani tampil melepaskannya, lantaran kelemahan mereka, sehinggalah datang Abu Bakar lalu berkata:"Engkaulah yang mahu menjadikan Tuhan itu Esa (yakni Tuhan yang tiada menyamai sesuatu apa pun dari segala makhkuk-Nya)."
"Adakah engkau kalian ini hendak membunuh seorang lelaki yang berkata Tuhanku Allah!"
BERPINDAH KE TAIF
Salah satu suasana alam di Taif
Memandangkan
perbuatan melampau kaum kuffar Quraisy, maka berangkatlah Rasulullah s.a.w. kepada puak Thaqeef di Taif
dengan harapan kaumnya itu dapat membantu dan menolongnya hingga baginda dapat
menyempurnakan pekerjaan Tuhannya. Puak Thaqeef itu merupakan orang-orang
yang terdekat dengan Makkah dan Rasulullah mempunyai hubungan persaudaraan dengan mereka yang
jadi saudara ibu. Adalah diketahui Um Hasyim Bin A’bdu Munaf A’atikah As-Sulamiyah dari Bani Saleem Bin Mans’ur adalah orang-orang
yang berjanji setia dengan puak Thaqeef. Rasulullah pergi bersama
hambanya Zaid Bin Harithah, menemui tiga orang pembesar mereka
iaitu:
·
A’bdu
Yalil عبد ياليل
·
Masu’ud dan
· H’abeeb anak-anak A’mru Bin A’meer
Ath-Thaqafi
Maka baginda pun mengkemukakan usul kepada mereka supaya menolongnya hingga ia menunaikan
seruannya itu. Permintaannya itu mereka tolak secara keji dan tidak
ada apa-apa kebaikannya daripada mereka itu.
Pada
ketika itu Rasulullah s.a.w. meminta daripada mereka supaya tidak dihebohkan berita penolakan
itu supaya tidak diketahui oleh kuffar Quraisy. Andainya diketahui, sudah
pastinya mereka akan bertindak lebih ganas lagi kerana meminta bantuan dari
seteru-seteru mereka.
Puak
Thaqeef enggan mendengar dan tidak menghiraukan apa yang diharapkan oleh Rasulullah s.a.w, malahan
mereka telah mengirim orang-orang jahat dan hamba-hamba mereka untuk
menyakiti Rasulullah dalam perjalanannya. Mereka melontarkan batu-batu hingga
berdarah tumitnya, sementara Zaid Bin Harithah bertindak menangkis hinggalah Rasulullah
sampai ke satu pohon tamar.
Di
situlah baginda berdua berteduh. Pohon tamar itu pula, berhampiran dengan
kebun kepunyaan milik A’tabah dan Syaibah, kedua-duanya adalah anak
Rabia’h. Kedua-dua orang ini adalah seteru Rasulullah dan kedua-duanya
juga sedang berada di kebun mereka. Rasulullah tidak berkenan berada di tempat
keduanya itu lalu ia pun berdo'a kepada Allah Taala katanya:
"اللهم إني أشكو إليك ضعف قوتي وهواني على الناس يا أرحم الراحمين أنت رب المستضعفين وأنت ربي الي من تكلني ان لم يكن بك غضب علي فلا أبالي".
:Maksudnya
“Wahai Tuhanku bahawasanya aku mengadukan kepada engkau kelemahan daya-upayaku dan kehinaanku ke atas manusia. Wahai Tuhan Yang Amat Belas Kasihan dari sekalian yang belas-kasihan, Engkaulah Tuhan sekalian orang-orang yang berkelemahan dan Engkaulah Tuhanku, kepada orang yang Engkau lemahkan daku jika tidak ada dengan Engkau itu kemurkaan ke atasku maka tidaklah aku memperdulikan.”
Apabila
kedua orang anak Rabia’h ternampak Rasulullah s.a.w., lembutlah hati keduanya dengan
menaruh belas kasihan. Keduanya menghantarkan kepadanya sejambak buah anggur yang mereka petik bersama seorang hamba milik keduanya, berbangsa
Nasrani bernama A’ddas.
Ketika
memulakan makan, Rasulullah s.a.w membaca:
بسم الله الرحمن الرحيم
Maka
kata A’ddas: "Kata-kata ini tidak dituturkan oleh orang-orang negeri ini".
Maka kata Rasulullah s.a.w kepadanya:
Maka kata Rasulullah s.a.w kepadanya:
"Dari negeri manakah engkau dan apa agama engkau?".
Jawab
orang Nas’rani itu:
"Dari Nainawi."
Maka
kata Rasulullah s.a.w kepadanya:
"Dari dusun seorang lelaki yang soleh Yunus Bin Mata?"
Maka
bertanyalah orang Nasrani itu :
"Apakah yang engkau tahu tentang Yunus itu?"
Maka
Rasulullah s.a.w pun membaca al-Quran yang di dalamnya ada kisah Nabi Allah
Yunus Alaihisalam. Apabila didengari, ia pun terus beriman memeluk agama Islam. Lalu datanglah Malaikat Jibrael
A.S dengan perintah Allah Taa’la Jalla ‘Zikruhu, katanya:
"Bahawasanya Allah Taala telah menyuruhkan daku mentaa’ti engkau pada kaum engkau kerana barang apa yang telah mereka lakukan terhadap engkau."
Maka
kata Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Wahai Tuhanku berilah petunjuk kepada kaumku kerana bahawasanya mereka itu tiada mengetahui.”
Maka
kata Jibrael:
"Telah benarlah yang menamakan engkau itu orang yang sangat menaruh belas kasihan lagi yang sangat mengasihi."
Sewaktu
Rasulullah di Nakhlah (suatu tempat antara Taif dan Makkah) datanglah kepadanya
sekumpulan jin mendengar al-Quran. Mereka itu ialah dari golongan yang
bersekutu dengan Musa Salawatullah Alaihi. Apabila mereka mendengarinya, senyaplah
mereka kerana mendengarkan bacaannya. Sebaik selesai, mereka pun bersurai dan pergi kepada kaum mereka,
memberi peringatan dan menyampaikan perkhabaran Rasulullah s.a.w. itu.
Berkenaan
dengan perkara itu, diturunkan oleh Allah Taala dalam surah Al-Ah’qaf سورة الأحقاف , ayat 29-32:
وَإِذْ صَرَفْنَا إِلَيْكَ نَفَرًا مِنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآَنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قَالُوا أَنْصِتُوا فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلَى قَوْمِهِمْ مُنْذِرِينَ (29) قَالُوا يَا قَوْمَنَا إِنَّا سَمِعْنَا كِتَابًا أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَى مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَإِلَى طَرِيقٍ مُسْتَقِيمٍ (30) يَا قَوْمَنَا أَجِيبُوا دَاعِيَ اللَّهِ وَآَمِنُوا بِهِ يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُجِرْكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ (31) وَمَنْ لَا يُجِبْ دَاعِيَ اللَّهِ فَلَيْسَ بِمُعْجِزٍ فِي الْأَرْضِ وَلَيْسَ لَهُ مِنْ دُونِهِ أَولِيَاءُ أُولَئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (32
Maksudnya :
“Dan ketika Kami telah halakan kepadamu (wahai Muhammad) sekumpulan dari jin mereka mendengar (bacaan) al-Quran, maka setelah mereka menghadirinya, berkatalah (setengahnya kepada sebahagian lain): Diamlah kalian (untuk mendengarnya) maka (sebaik sahaja) selesai (bacaannya) kembalilah mereka kepada kaum mereka (untuk) memberi peringatan (mengenai azab Allah jika mereka tidak beriman dan mereka itu adalah beragama Yahudi dan memeluki agama Islam).(29)
Mereka berkata: Wahai kaum kami, sesungguhnya kami telah mendengar Kitab (yakni al-Quran) yang diturunkan sesudah Musa (yang) membenarkan bagi apa yang ada di hadapannya (yakni yang terdahulunya seperti at-Taurat), ia memberi petunjuk kepada yang hak (agama Islam) dan kepada jalan (yang) lurus.(30)
Wahai kaum kami sahutlah seruan yang menyeru kepada Allah (yakni seruan Muhammad s.a.w itu kepada iman) dan berimanlah engkau kalian dengannya (nescaya) Dia (Allah) mengampuni bagi engkau kalian dari dosa-dosa kalian dan Dia akan melepaskan engkau kalian dari a’zab yang tidak terperi sakitnya.(31)
Dan sesiapa tidak menerima seruan orang yang menyeru (Muhammad) kepada Allah maka dia tidak akan dapat melepaskan diri (dari balasan Allah) di bumi dan tidaklah ada baginya dari selain Allah (sebagai) pelindung-pelindung; mereka (yang demikian halnya) adalah dalam kesesatan yang nyata.”(32)
Kisah
Jin, ada disebutkan oleh Allah Taala dengan ibarat yang lebih panjang di
dalam surah, dinamakan surah Al-Jin سورة الجن , ayat 1-2:
قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآَنًا عَجَبًا(1) يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآَمَنَّا بِهِ وَلَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا (2)
Maksudnya:
“Katakanlah (wahai Muhammad) telah diwahyukan kepadaku bahawasanya telah mendengar (bacaan al-Quran) sekelompok dari bangsa jin, maka berkatalah mereka sesungguhnya kami telah mendengar al-Quran (yang) menakjubkan. (1)
Ia (al-Quran) memberi petunjuk kepada kebenaran, lalu berimanlah kami dengannya dan kami tidak akan mempersekutukan Tuhan kami dengan seseorang pun Kitab yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya, dan kami tidak sesekali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami."(2)
Masjid Jin di Mekah. Menurut riwayat di sinilah dulu Rasulullah s.a.w bertemu dan menyampaikan seruan keimanan kepada sekumpulan jin yang sebelumnya beriman kepda Nabi Musa a.s. dan kitab At-Taurat.
Maka
apabila balik dari Taif dalam keadaannya itu, Rasulullah s.a.w tidak dibenarkan
masuk ke Makkah selepas diketahui oleh kuffar Quraisy tentang pemergiannya itu
ke Taif. Maka Rasulullah s.a.w pun mengutus kepada Al-Mut’e’m Bin U’dai
Bin Naufal Bin Abdu Munaf memaklumkan kepadanya bahawa ia akan masuk ke
Makkah di bawah kawalannya. Maka akan hal yang demikian itu diperkenankan lalu ia dan
anak-anaknya memakai senjata ke tempat itu.
Bila
ditanya oleh beberapa orang kuffar Quraisy kepadanya:
"Adakah engkau orang yang memberi kawalan atau pun orang yang mengikuti ?"
Maka
katanya:
"Bahkan..orang yang memberi kawalan."
Kata
mereka:
"Kalau begitu tidak dibatalkan hak tanggungan kawalan engkau itu."
KEDATANGAN PUAK DAUS
Ketika
di Makkah datanglah At’-T’ufail Bin A’mru Ad-Dausi الطفيل بن عمرو الدوسي dari kaum keluarga Abu Hurairah, seorang sahabat yang
masyhur.
At’-T’ufail
adalah seorang yang dihormati di sisi kaumnya, pandai bersyai’r dan
berketurunan orang yang baik-baik. Bila dibacakan al-Quran oleh Rasulullah
s.a.w kepadanya, lalu ia pun terus beriman memeluk Islam.
Maka sabda Rasulullah s.a.w:
"اذهب إلى قومك فادعهم إلى الاسلام". ودعا لهم رسول الله فقال: "اللهم اهد دوسا".
Maksudnya:
“Pergilah kepada kaum engkau dan serulah mereka kepada agama Islam”. Dan Rasulullah mendoakan mereka, katanya: Allahuma Ya Allah, berilah petunjuk kepada Kaum Daus"
Justeru pulanglah At’-T’ufail kepada suku kaumnya menyeru mereka itu kepada agama
Islam dan ramailah di kalangan mereka yang beriman terhadap seruannya itu.
[Lihat sambungannya : Bhg 4 : Tarbiyatu Fikrit-Tifli Li-Fahmi Ulumuddin ]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan