Rabu, 7 September 2011

Kekeliruan Pemahaman Terhadap Asma' Ullah Al-Husna




                                                       

                                                             بسم الله الرحمن الرحيم

  وَاِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الاَرْضِ يُضِلُّوْكَ عَنْ سَبِيْلِاللهِ اِنْ يَتَّبِعُون إِلَّا الظَّنَ وَإِنْ هُمْ إِلَّايَخْرُصُوْنَ   

Yang bermaksud :
“Dan apabila kamu mentaati/menuruti kebanyakan orang di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan (agama) Allah, tidak mereka mengikuti kecuali (hanya) persangkaan belaka, dan mereka  tidak lain kecuali (hanya) berbohong (berdusta).”
             [Maksud al-Quran surah Al-An'am : 116 ]

Terdapat banyak nas yang menjelaskan bahawa sesiapa yang membaca, menghafal dan beriman terhadap Asma' Ullah Al-Husna akan masuk syurga. Antara nas-nas ini ialah seperti yang dimaksudkan firman Allah yang kira-kira ertinya :
" Katakan oleh mu Ya Muhammad berdo'alah oleh mu sekalian kepada Allah atau berdo'alah oleh mu kepada Allah Yang Amat Pemurah barang mana kamu sekalian berdo'a maka ada baginya nama-nama Allah yang amat elok lagi mulia". 
Firman Allah lagi yang bererti : 
"......dan bagi Allah itu nama-nama yang elok lagi mulia maka berdo'alah oleh mu sekalian dengannya". 
Dalam Hadis sahih ada menjelaskan yang ertinya bermaksud :
"...... bahawasanya bagi Allah itu 99 nama, 100 melainkan satu, barang siapa mengiranya nescaya ia masuk syurga. Bahawasanya ia ialah yang witir (yang tiada mempunyai pasangan), Ia kasihkan bilangan yang gasal (bilangan yang tiada mempunyai pasangan )."
Dalam Hadis riwayat Al-Bukhari yang bermaksud :
"... dan tiada menghafaznya oleh seseorang melainkan dia masuk syurga." 
Maksud mengiranya itu ialah menghafaznya. Kata satu qaul ia bermaksud memahami segala maknanya dan beriman dengannya. Sementara satu qaul yang lain pula berkata maksud mengira di sini ialah beradab baik dengan barang yang membolehkannya beramal dengan segala maknanya.

Adapun yang dimaksudkan dengan makna "masuk syurga" yang dijelaskan di dalam Hadis ini bukanlah bererti bahawa apabila seseorang itu tahu mengiranya daripada 1 hingga 99 nescaya ia masuk syurga. Bahkan maksud mengira dalam Hadis ini ialah dengan makna menghafaznya dan maksud menghafaznya pula ialah memahami segala maknanya dan maksud memahami segala maknanya itu ialah beriman dengannya.

Dalam konteks ini orang-orang kafir dan munafikin boleh membaca Asma' Allah Al-Husna tetapi mereka tidak memahami segala maknanya dan jika mereka diberi faham segala maknanya sekalipun mereka tetap tidak mahu beriman dengan segala maknanya oleh sebab segala makna yang terkandung pada Asma' Allah Al-Husna ini berlawanan dengan apa yang diiktiqadkan oleh hati-hati mereka. Oleh itu orang yang mendapat balasan syurga kerana menghafaz Asma' Allah Al-Husna adalah mereka yang bukan sekadar membaca dan menghafaz Asma' Allah Al-Husna ini sahaja bahkan memahami dan beriman dengan segala maknanya itu.


Adalah lebih elok lagi sekiranya dia beradab baik dan beramal dengan barang yang boleh beramal dengannya. Umpamanya apabila ia membaca kalimah Al-Ghafur yang ertinya ialah "Allah itu amat mengampuni segala dosa hamba-hamba-Nya," lantas ia terus mengingatkan dalam hatinya bahawa ia meminta keampunan segala dosanya daripada Allah SWT. Begitu juga apabila ia membaca kalimah Al-'Afu pada Asma' Allah Al-Husna yang bererti "Allah SWT amat memaafkan segala kesusahan hamba-Nya" maka dia hendaklah mengingatkan di dalam hatinya bahawa ia memohonkan ampun kepada Allah SWT supaya memaafkan segala kesalahannya.


Demikian juga apabila dia membaca kalimah Al-Quddus yang bererti "Maha Suci Allah daripada mengenai segala sifat kekurangan dan segala sifat baharu," maka dia hendaklah menolak segala lintasan hati dan uas-uas syaitan yang hendak menuduhkan yang Allah SWT itu menyamai makhluk-makhluk-Nya.

Pemahaman kalimah Al-'Afu yang bererti "Allah SWT Amat Mengampuni segala dosa-dosa hamba-Nya" boleh diamalkan juga oleh hamba-hamba-Nya apabila berlaku perbuatan zalim-menzalimi sesama mereka lantas mereka hendaklah berampun mengampuni di antara sesama hamba Allah kerana dengan cara ini juga Allah SWT tidak memberi balasan seksa ke atas orang yang membuat zalim. Namun demikian kalimah Al-Quddus yang ertinya "Maha Suci Allah SWT daripada mengenai segala sifat kekurangan dan segala sifat baru" tidak boleh diamalkan oleh hamba-hamba Allah kerana kalimah ini tertentu sifat bagi Allah sahaja.

Di dalam Asma' Allah Al-Husna yang 99 itu terdapat juga kalimah-kalimah yang boleh memberikan kefahaman yang mengelirukan kepada sesiapa yang hanya membaca dan memahami berdasarkan kehendak bahasa Arab secara literal sahaja tanpa merujuk huraian lanjut mengenainya berlandaskan Ilmu At-Tawhid. Misalnya kalimah-kalimah Al- Awal  diertikan: yang awal dahulu daripada tiap-tiap sesuatu dengan tiada permulaan dan Al-Akhir  diertikan: yang akhir kemudian daripada tiap-tiap sesuatu dengan tiada kesudahan.

Bagi memantapkan lagi kefahaman kedua-dua nama Allah di dalam Asma' Ullah Al Husna ini hendaklah diperkemaskan lagi pengertiannya dengan ungkapan , Bal Hual Auwalu wal-Aakhiru Wazzahiru Wal-batinu Wahuwa Bikulli Syaia'in 'Alim (بل هو الأول والآخر والظاهر والباطن وهو بكل شئ عليم) yang bererti : Dialah yang awal yang tiada berawal bagi-Nya dan Dialah yang akhir yang tiada berakhir bagi-Nya."  


Al-Zahir  sewajarnya bererti: yang zahir dengan segala tanda-tanda-Nya dan segala barang pertukangan-Nya.


Al-Batin  pula diertikan yang amat batin pada hakikat Zat-Nya dan hakikat Sifat-sifat-Nya yakni yang tidak dapat diketahui sama sekali oleh sekalian hamba Allah akan hakikat Sifat-Nya dan Zat-Nya.  Apabila diberikan pengertian yang mantap bagi memahami dan menghayati kalimah-kalimah:  Al- Awal, Al-Akhir, Al-Zahir dan Al- Batin serta dijadikan ayat atau ungkapan kata: " Bal Hual Auwali wal-Aakhiru Wazzahiru Wal-batinu Wahuwa Bikulli Syaiain 'Alim "بل هو الأول والآخر والظاهر والباطن وهو بكل شئ عليم)maka dapatlah difahami ertinya  :

" Bahkan Allah Taala itu ialah yang awal yang tiada berawal bagi-Nya dan ialah yang akhir yang tiada berakhir bagi-Nya dan ialah yang zahir ertinya Al-A'ali yakni ialah Yang Maha Tinggi dan Maha Suci daripada segala kekurangan yakni tidak sekali-kali Allah Taala itu menyamai dengan segala apa juga barang yang diadakan oleh-Nya dan ialah yang batin yakni yang terdinding daripada segala pendapatan pancaindera yang lima dengan dindingan kebesaran dan kemuliaan-Nya dan Allah Taala itu dengan tiap-tiap sesuatu Dia Amat Mengetahui."
Sekiranya kalimah Al-Zahir diertikan sebagai luar dan Al-Batin pula dituduhkan dengan makna dalam maka rosaklah segala makna kalimah-kalimah yang lain itu kerana ternyata salahnya sesiapa yang menuduhkan bahawa Allah SWT itu menyamai makhluk atau bersatu padu dengan makhluk kerana sebelum diadakan oleh Allah SWT akan alam maka Allah SWT tidak di luar alam, tidak di dalam alam, dan tidak bersatu padu dengan alam.

Demikian juga setelah diadakan oleh Allah SWT akan alam maka Allah SWT begitu juga, tidak di luar alam, tidak di dalam alam dan tidak bersatu padu dengan alam. Oleh itu ternyata salahnya pada menuduhkan bahawa makna kalimah Al-Zahir itu dengan makna luar dan kalimah Al-Batin itu dengan makna dalam. Hendaklah sentiasa diingati bahawa Zat Allah SWT itu tidak berjuzuk tetapi zat makhluk ada berjuzuk. Apabila Zat Allah itu tidak berjuzuk maka ternafilah dan tertolaklah sama sekali daripada menerimai bahagi-bahagi, menerimai tempat, menerimai pihak dan ada rupa, warna, di luar dan di dalam sesuatu dan bersatu padu dengan sesuatu yang melazimkan bagi juzuk.

Kalimah An-Nuur boleh merosakkan Asma' Allah Al-Husna sekiranya diertikan sebagai cahaya atau Al-Dhau un'  yang bererti cahaya iaitu seperti cahaya terang yang disinar lampu, cahaya matahari dan sebagainya yang mempunyai rupa, ukuran dan berjuzuk. An-Nuur dalam Asma Allah Al-Husna dikhususkan kepada Allah sahaja yang bererti :
" yang menzahirkan bagi tiap-tiap barang yang tersembunyi (tidak ada) dengan mengeluarkannya kepada ada yakni yang mengadakan tiap-tiap sesuatu yang tidak ada daripada semata-mata tidak ada wujudnya sama sekali kepada ada."
Firman Allah yang bererti : 
"Wahai orang-orang yang beriman jika kamu sekalian takut kepada Allah nescaya Ia menjadikan bagi kamu Furqana." 
Kata satu qaul maksud Furqana ini ialah cahaya yang membezakan dengannya di antara yang benar dan yang salah dan mengeluarkan dengannya daripada segala perkara syubahat yakni perkara-perkara yang tidak jelas di antara benar dan salahnya. Oleh itu al-Quran dinamakan Nuur kerana al-Quran menerangkan yang mana benar dan yang mana salah pada hukuman Allah.

[ Lihat :Pengertian Kalimah An-Nuur dalam blog ini]

Al-Hayy pula jika diertikan secara ringkas bermaksud hidup tetapi pengertian ini jika tidak dihuraikan boleh memberi pengertian bahawa Allah itu hidup seperti makhluk. Adapun kehendak maksud sebenar kalimah ini ialah :
" Yang ada baginya Al-Hayat yang hidup selama-lamanya yang berkekalan hidup yang tiada bagi-Nya permulaan dan tiada bagi-Nya kesudahan. Bahawasanya Allah SWT itu hidup dengan Hayat-Nya yang Qadim dan tidak dengan roh dan tidak dengan barang apa yang terlintas di hati hamba-hamba Allah kerana hidup Allah itu tiada menyamai dengan hidup makhluk-makhluk. Hidupnya Allah itu tidak ada bandingan, tidak ada misal dan tidak ada umpamanya dengan hidup makhluk-makhluk Allah".
 Maka lemah daripada mengetahui akan hakikat hayat Allah itu maka itulah mendapat atau memahami. 

Al-Qayyum  pula bererti : 
" Yang Maha Besar pendirian Allah dengan mentadbirkan segala makhluk-Nya."
Orang awam yang membaca dan memahami erti kalimah Al-Qayyum ini dengan kata-kata : "Yang Maha Berdiri" dengan sendiri mungkin akan terbit kefahaman di hatinya bahawa Allah itu bersifat "berdiri" lawan sifat "duduk"seperti makhluk berdiri dan duduk. Pemahaman ini sudah pastinya amat salah dan jauh terpesong daripada maksud sebenar sifat Al-Qayyum Allah yang membatalkan kandungan maksud sebenar Asma' Allah Al Husna.

Kalimah Al-Wahidu Al-Ahadu dalam Asma' Allah Al-Husna tidak boleh diumpamakan dengan angka bilangan seperti Tunggal atau Satu sebagaimana yang difahamkan dalam Bahasa Melayu.  Sekiranya kalimah-kalimah bercirikan angka bilangan tersebut digunakan juga bagi menjelaskan bab Allah, maka ia hendaklah dikuhuskan kepada Allah sahaja yang tidak boleh disamakan langsung seperti angka bilangan makhluk. Pengertian yang lebih jelas, tepat dan sesuai pada kalimah Al-Wahidu Al-Ahadu ialah :
" Ia sahaja yang bersifat ketuhanan dan bersifat pemilikan tiap-tiap sesuatu. Tidak ada sesuatu apa pun yang menyekutui bagi-Nya pada keduanya itu yakni pada sifat ketuhanan dan sifat pemilikan tiap-tiap sesuatu. Al-Wahid itu pula ialah tidak ada juzuk bagi-Nya dan tidak menerimai bahagi-bahagi iaitu tiada sukatan atau ukuran seperti kecil, besar, panjang, lebar dan apa juga yang seumpama dengannya. Dikehendaki juga dengan makna Al-Wahid itu ialah Allah tidak ada bandingan bagi-Nya dengan sesuatu apa pun pada martabat-Nya."
Kalimah Allahu Akbar yang sentiasaa diucapkan ketika mendirikan ibadat sembahyang fardhu dan sunnat serta ibadat-ibadat lain yang berkaitan termasuk juga untuk memberi semangat kepada seseorang yang berhadapan dengan sesuatu cabaran sering diertikan dengan hanya "Allah Yang Maha Besar" sahaja. Sekiranya pengertian ini  tidak diberikan penjelasan yang lebih lanjut boleh memberi erti kepada seseorang itu bahawa Allah itu mempunyai saiz ukuran besar yang melazimkan bagi juzuk. Adapun maksud kalimah Allahu Akhbar ini ialah:
"Yang Maha Besar daripada dapat dikenali dengan segala pancaindera yang lima. Yang Maha Besar daripada dapat diketahui akan hakikat kemulian-Nya. Yang Maha Besar daripada dapat mengetahui akan hakikat Zat-Nya. Bahawasanya tiada dapat mengetahui akan hakikat Zat Allah SWT itu melainkan Allah."
Sungguh pun kalimah Allahu Akhbar ini tidak terkandung di dalam Asma' Ul-Husna tetapi ia dikaitkan dengan kalimah Al-'Azim yang diertikan : "Yang tiada dapat memikirkannya oleh akal dan tiada dapat mengetahui akan hakikat kemuliaan Zat-Nya oleh mata hati." Ia juga boleh dikaitkan dengan kalimah Al Kabir yang bererti : Yang mengatasi pujian orang-orang yang memuji dan mengatasi kesifatan orang-orang yang mensifati (atau) yang amat mempunyai kebesaran."

Kalimah Al-Sami' Al-Basir yang terkandung dalam Asma' Ullah Al-Husna bererti

"Yang Mempunyai Pendengaran dan Penglihatan bagi semua barang yang ada bukan dengan pancaindera dan alat kerana Maha Suci Allah SWT itu daripada menyamai segala barang yang baharu (makhluk-makhluk). Adalah tiada tersembunyi daripada penglihatan-Nya itu segala lintasan hati dan segala perkara yang disembunyikan dalam sangkaan dan pemikiran dan tiada tersembunyi daripada pendengaran-Nya itu perjalanan semut hitam pada malam yang sangat gelap gelita di atas batu pejal yang hitam."
Kalimah Allah yang menjadi fokus utama dalam segala aspek ibadat dan keseluruhan hidup beragama mempunyai pengertian yang sangat luas. Allah dalam Asma' Ullah Al-Husna bererti : 
"ALLAH ialah sebesar-besar nama bagi Allah untuk menunjukkan ke atas Zat yang Maha Tinggi Martabat yang berhimpun ke semua sifat ketuhanan."
Pengertian ini bermakna apabila seseorang itu menyebut kalimah "Allah" dengan lidah dan di hatinya maka terhimpunlah padanya segala ilmu pengetahuan Ilmu At-Tawhid yang terkandung di dalam Asma' Allah Al Husna yang tidak terhingga banyaknya dan 99 nama Allah yang disebut di dalam al-Quran. Hakikat ini memberi pengertian bahawa apabila seseorang itu beriman kepada Allah dengan melafazakan syahdat At-Tawhid La Illaha Illallah maka gugurlah segala kefahaman ilmu yang memberi pengeritan mensyrikkan Allah dan tertanamlah keimanan di dalam dirinya iktiqad keimanan yang hak bertuhankan kepada Allah sahaja.

Untuk memperkukuhkan lagi iktiqad di hati dan bagi memantapkan lagi kefahaman terhadap Asma' Allah Al-Husna boleh disusun pengertian-pengertian berikut:

i) Al-Mubdiu - Yang mengadakan permulaan sesuatu.
 ii) Al-Badiiu - Yang mengadakan dan menerbitkan segala barang sesuatu dengan tiada contoh ikutan misal yang lalu.
  iii) Al-Bariu' - Yang mengadakan bagi segala tiap-tiap sesuatu dengan ketiadaan contoh misal yang lalu.
 iv) Al-Khaliq - Yang mengadakan bagi segala barang sesuatu dengan Qadrat-Nya atas menurut Ilmu-Nya dengan Kehendak-Nya .(Atau) yang menzahirkan (mengadakan) semua barang yang ada dengan Qadrat-Nya dan mentakdirkan tiap-tiap sesuatu daripadanya dengan kadar yang tertentu dengan Kehendak-Nya di atas menurut Hikmah-Nya. 
 v) An-Nuur - Yang menzahirkan bagi tiap-tiap yang tersembunyi dengan mengeluarkannya kepada ada yakni yang mengadakan bagi tiap-tiap sesuatu yang tidak ada daripada semata-mata tidak ada wujudnya sama sekali kepada ada dengan tidak berasal daripada sesuatu apa-apa pun.
Jika dibaca kehendak makna pada lima [ 5 ] kalimah daripada Asma' Allah Al-Husna ini nescaya didapati bahawa Allah SWT Amat Berkuasa mengadakan sesuatu daripada tidak ada wujudnya sama sekali barang itu kepada ada dengan tidak berasal daripada apa-apa pun dan diadakan barang itu dengan Qadrat-Nya yang Qadim berbetulan dengan Ilmu dan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali.

[Lihat:Perbezaan Di Antara Perbuatan Allah Dengan Perbuatan Makhluk ]

Keseluruhan pemahaman ilmu ini hendaklah, dihayati dan ditanamkan dengan kukuh di dalam Al-Basirah, 'Ainul Qalbi atau Mata Hati dan dibaca di dalam hati ketika melakukan ibadat-ibadat seperti sembahyang, berzikir, berdo'a dan ibadat-ibadat lain. Mudah-mudahan dengan cara ini menjadikan sembahyang, zikirullah dan ibadat-ibadat lain dapat dilakuklan dengan khusyuk, terhindar daripada uas-uas dan gangguan syiatan laknatullah, diberi pahala, diterima Allah dan mendapat limpahan rahmat Allah.


[Lihat: i.  Al Basirah, 'Ainul Qalbi dan Mata Hati 

            ii.  SOAL JAWAB Mengenai  "ADA" Allah ]

Berdasarkan penjelasan-penjelasan yang dihuraikan ini dapatlah difahami bahawa kemuliaan Asma' Allah Al-Husna itu boleh terjejas kesucian dan kemuliaan-Nya sekiranya orang yang membaca memberikan kefahaman yang bertentangan dengan maksud sebenar kalimah-kalimah yang mulia ini.  Maka sesiapa juga yang berhajat untuk memperkukuhkan keimanannya kepada Allah SWT dia hendaklah membuat rujukan yang lebih mendalam terhadap pengertian dan pemahaman ilmu yang terkandung dalam Asma' Allah Al-Husna. 


Dia juga hendaklah membaca, memahami dan menghayati sepenuhnya kandungan ilmu yang terdapat di dalam Terjemah Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah Pada Makna Dua Kalimah Syahadat yang panjang tafsilnya itu di samping memahami kandungan makna hadis Rasullullah s.a.w. yang menjelaskan Allah memuji diri-Nya sendiri pada setiap hari.

Adalah menjadi kebiasaan bagi orang-orang kafir, munafik dan juga orang Islam yang buta Ilmu Tawhid menggunakan nama Tuhan khususnya kalimah Allah bagi sesuatu tujuan dalam urusan duniawi tanpa memahami dan mengambil kira kaitannya dengan Asma' Ul Husna Allah yang amat luas, mulia dan indah dan dalam tafsiran ilmunya. 


Mudah-mudahan segala penjelasan yang dipaparkan ini dapat dijadikan garis panduan berguna bagi sesiapa juga di kalangan orang Islam yang berhadapan dengan masalah yang dibangkitkan oleh golongan-golongan yang mempersoalkan hal ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan