Halaman

Isnin, 29 Ogos 2011

PERBEZAAN PERBUATAN ALLAH DENGAN PERBUATAN MAKHLUK


                 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ  

              اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ (1) وَإِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ (2) وَكَذَّبُوا وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ وَكُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ (3)      
                              Maksudnya:
“Telah hampir saa’t (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan.(1)  
Dan jika mereka (orang-orang kafir musyrikin) melihat sesuatu tanda (mukjizat) mereka berpaling dan berkata : '(Ini adalah) sihir yang terus menerus'.(2) 
Dan mereka mendustakan (Nabi) dan mengikuti hawa nafsu mereka, sedang tiap-tiap urusan telah ada ketetapan."(3)      
                                 [Al-Quran surah Al-Qamar: 1-3]

                     ******************************************
وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خَاسِئِينَ (65) فَجَعَلْنَاهَا نَكَالا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ (66 
:Maksudnya                         
" Dan sesungguhnya telah kamu ketahui orang-orang yang melanggar di antaramu pada hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada mereka : 'Jadilah kamu kera yang hina'.(65) 
Maka Kami jadikan yang demikian itu sebagai peringatan bagi orang-orang pada masa itu, dan bagi mereka yang datang kemudian, serta menjadi pelajaran bagi orang-orang yang bertaqwa." (66)
         [Al-Quran surah al-Baqarah: 65-66 ]
  *************************************
Sungguhpun pada umumnya manusia memahami perbezaan yang ketara di antara perbuatan Allah dengan perbuatan makhluk-Nya tetapi kadangkala manusia tersalah faham atau tersasar dengan berbagai-bagai tanggapan, sangkaan dan persepsi terhadap pengertian perbuatan Allah dan perbuatan makhluk. 
Pada umumnya perkembangan pemikiran ini berpunca daripada sistem pendidikan dan pembelajaran ilmu pengetahuan yang diterapkan ke dalam minda manusia memisahkan pemahaman keagamaan dengan konsep ilmu duniawi "sekular" yang dianggap bertentangan dengan ilmu agama yang dikatakan bersifat "ritual" dan "spiritual" yang dalam banyak hal sukar dibuktikan kesahiahnnya melalui kaedah saintifik yang mudah difahami dan diterima logik akal manusia.
  
Pemahaman ilmu-ilmu saintifik yang dihasilkan oleh golongan cerdik pandai tertentu yang dikenali sebagai ahli-ahli dalam pelbagai bidang sains dan teknologi, metamatik, astronomi, seni bina, falsafah, bahasa dan kesusteraan, perundangan dan pelbagai bidang ilmu lagi amat berpengaruh dan dimuliakan di kalangan masyarakat kerana mereka dikatakan memiliki kecerdasan dan kepintaran akal luar biasa yang menghasilkan penemuan-penemuan terbaru dan daya kreativiti bagi keperluan hidup manusia di dunia.

Adalah menjadi kebiasaan bagi seseorang manusia itu berfahaman bahawa alam yang berada di sekelilingnya dipercayai "wujud dengan sendiri" melalui proses kejadian alam tabi'i tertentu mengambil masa yang sangat panjang seperti ribuan juta, ratusan juta atau ratusan ribu tahun lamanya ataupun alam itu sudah sedia ada dan ada dengan sendiri. 
Kepercayaan ini diyakini umum dan hampir-hampir meluput dan menenggelamkan sama sekali hakikat dan rahsia atau hikmah kejadian dan kewujudan alam ini adalah kesemuanya berpunca daripada perbuatan Allah Yang Maha Berkuasa mengadakan setiap sesuatu yang dikehendaki-Nya dan Dia lebih mengetahui segala-galanya dengan Ilmu-Nya yang Qadim.

Dalam pemahaman dan pegangan iktiqad aqidah keimanan Ahli Sunnah Wal-Jamaah yang bersandar  kepada ajaran al-Quran, Hadis-hadis Rasullullah s.a.w. dan ijtihad para sahabat Rasullullah s.a.w. serta para ulama' mujtahid golongan Ahli As-Sunnah menegaskan bahawa Allah SWT yang mengadakan semua barang/makhluk dengan Qadrat-Nya yang Qadim dengan limpah murah kurnia daripada Keadilan-Nya. Al-Afa'al (Perbuatan) Allah itu diperjelaskan :
".......Maka Allah SWT jualah yang mengadakan sekalian makhluk dan mengadakan segala amal pekerjaan mereka itu. Allah SWT jualah yang mentakdirkan segala rezeki dan ajal mati mereka dan Allah SWT sahajalah Yang Amat Berkuasa mengadakan dan mentiadakan 'sesuatu'.Tidak ada 'sesuatu'  apa barang pun yang di bawah kuasa dan milik Allah yang terlepas daripada kuasa, milik dan di bawah perintah Allah. Sesungguhnya tidak terhingga segala barang yang di bawah kuasa Allah itu dan kuasa Allah itu tiada terhad, tiada terhingga dan tiada berkesudahan segala barang yang diketahui Allah SWT itu........... 
Semua barang perbuatan Allah itu adalah atas keadaan yang sehabis-habis elok sempurnanya, sangat-sangat berbetulan pada tempat letaknya, susunannya  dan timbangannya. Bahawasanya setiap perbuatan Allah itu mempunyai hikmat yang nyata atau tersembunyi lagi dengan penuh keadilan pada segala hukumannya.  
Sesungguhnya tidaklah sekali-kali dapat dikiaskan keadilan Allah itu dengan keadilan sekalian hamba makhluk-Nya kerana hamba Allah itu boleh berlaku kezaliman yang terbit daripadanya kerana memerintah hak orang lain. Tetapi Allah tidak sekali-kali boleh berlaku zalim kerana tidak ada satu barang atau makhluk walau sekecil dan sehalus mana pun yang tidak dimiliki Allah.
Maka semua barang yang ada selain daripada Allah iaitu sekaliam manusia, jin, malaikat, syiatan, langit, bumi, binatang, pokok, batu, segala jenis kebendaan, segala khasiat benda dan kekuatannya, segala barang yang didapati oleh lintasan-lintasan hati, dan segala barang yang didapati dengan segala pancaindera yang lima, segala jenis cahaya, segala jenis rupa dan warna, masa, lapang, tempat, suara, huruf, bilangan, ukuran, sukatan, gerak, diam dan lain-lain lagi  semuanya itu barang yang baharu iaitu barang yang diadakan oleh Allah Taala dengan Qadrat-Nya yang Qadim daripada tidak adanya barang-barang itu sama sekali kepada adanya barang itu diadakan oleh Allah..." 
Bagi memudahkan kefahaman terhadap perbezaan ketara di antara perbuatan Allah dengan perbuatan makhluk penilitian lebih mendalam wajar diberikan bahawa setiap perbuatan yang wujud itu boleh dibahagikan kepada dua [2] iaitu: 
  • Perbuatan makhluk 
  • Perbuatan Allah  
Adapun Perbuatan Makhluk boleh dibahagikan kepada tiga [3] jenis iaitu :
1.  Perbuatan Tabi'i - Perbuatan ini boleh dilihat dan difahami umpamanya khasiat sesuatu barang atau benda seperti:      
  • magnet boleh menarik bahan-bahan logam,
  • kemudaratan sesuatu benda terhadap kehidupan manusia, haiwan, tumbuh- tumbuhan dan alam, 
  • khasiat ubat-ubatan boleh menyembuhkan penyakit, cahaya matahari  boleh memanaskan bumi, khasiat pemakanan untuk pertumbuhan dan kesihatan tubuh badan, ais memberi kesejukan dan sebagainya tetapi ianya tidak mempunyai nyawa.
 2.  Perbuatan Kasbi - Perbuatan ini boleh dirujuk kepada perbuatan yang dimiliki oleh haiwan. Umpamanya haiwan boleh makan, minum, berjalan, berkahwin, membiak dan segala perkara yang layak bagi binatang. Perbuatan ini lebih tinggi daripada perbuatan tabi'i kerana binatang mempunyai nyawa, naluri tindak balas dan sebagainya. 
 3.  Perbuatan Sina'i - Perbuatan ini lebih tinggi daripada perbuatan tabi'i dan perbuatan kasbi. Perbuatan ini boleh dikiaskan kepada perbuatan manusia yang boleh melakukan berbagai-bagai pekerjaan seperti boleh bertukang, merekacipta, membuat rumah/bangunan, mengajar dan belajar, berfikir, mempunyai daya kreatif seni dan inovatif, mempunyai wawasan, membina ketamadunan hidup dan lain-lain lagi yang tidak berkeupayaan bagi binatang melakukannya. Ini disebabkan manusia mempunyai nyawa/roh, dan akal.
Perbuatan Allah pula dinamakan Perbuatan Ijadi.  Perbuatan ini boleh ditakrifkan sebagai:
"Mengadakan sesuatu daripada semata-mata tiada kepada ada tanpa apa-apa jua asal pun mengikut Kehendak dan Takdir-Nya berbetulan dengan Ilmu-Nya Yang Qadim lagi Azali." 
Hal ini dapat difahami dan dibezakan sekiranya disuruh sekalian jin dan manusia mengadakan seekor semut yang bukan berasal daripada ibu bapa, telur dan apa juga bahan, nescaya mereka tidak sanggup/mampu melakukannya walau sebanyak mana sekalipun yang dibelanjakan dengan upah wang atau harta benda yang banyak, malah sekiranya dibunuh sekalipun mereka tidak terdaya melakukannya. 

Perbuatan Ijadi Allah ini diertikan juga sebagai Khalaqa yang bererti: 
"mengadakan sesuatu daripada semata-mata tiada kepada ada"
Perbuatan ini dikhaskan bagi Allah sahaja.

[Lihat : Nabi Ibrahim Alaihisalam "Jahil" Ilmu Mengnal Allah?]

Antara Firman Allah di dalam al-Quran yang menjelaskan perihal ini ialah:
إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ (13) وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ (14) ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ (15) فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ (16    
                              Maksudnya :
i."Sesungguhnya Dia-lah Yang mengadakan (makhluk) dari permulaan dan menghidupkannnya (kembali)."(13)      
Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Pengasih, (14)
yang mempunyai al-'Arasy, lagi Maha Mulia. (15)
Maha Berkuasa berbuat apa yang dikehendaki-Nya."(16)
               [Surah Al-Buruuj :13-16 ]
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الأرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الأمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمً
                     Maksudnya : 
ii."Allah yang mengadakan tujuh langit dan seperti itu pula bumi. Perintah Allah berlaku padanya agar kamu mengetahui bahawasanya Allah Maha Kuasa atas segla sesuatu, dan sesungguhnya Allah, Ilmu-Nya benar-benar meliputi segala sesuatu." 
                            [Surah Ath-Thalaaq: 12
 الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ جَاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَثْنَى وَثُلاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
                       Maksudnya : 
iii." Segla puji bagi Allah yang mengadakan langit dan bumi, yang menjadikan malaikat sebagai utusan-utusan (untuk  mengurus berbagai macam urusan) yang mempunyai sayap, masing-masing (ada yang) dua, tiga dan empat. Allah menambahkan pada barang perbuatan-Nya apa yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu." 
                                                    [Surah Faathir : 1

Pengertian ini dapat menjelaskan bahawa Perbuatan Allah itu tidak menyamai sama sekali atau sangat berbeza dengan Perbuatan Makhluk dalam apa jua hal dan cara sekalipun kerana ALLAH itu BUKAN makhluk tetapi Dia yang menjadikan/mengadakan semua makhluk dan segala perbuatan makhluk dengan Qadrat-Nya yang Qadim berbetulan dengan ilmu dan kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali. 

Hakikat Qadrat Allah tidak dapat diketahui sama sekali sama ada Nabi-Nabi, Rasul-Rasul dan para Malaikat sendiri yang dikurniakan keluasan dan kefahaman ilmu mereka mengenali Allah mengatasi manusia biasa.  Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui akan hakikat Qadrat-Nya. Demikianlah betapa ajaibnya Perbuatan Allah yang Qadim lagi Azali.

Bagi memantapkan lagi kefahaman mengenai Perbuatan Allah ini rujukan hendaklah dilakukan terhadap kandungan ilmu yang terdapat pada Asma' Ullah Al-Husna
Antara sifat-sifat Allah yang terkandung di dalam Asma' Ul Husna Allah yang boleh diselaras dan dikaitkan dengan Perbuatan Allah ialah: 
i.  Al-Khaliq  :Yang Mengadakan makhluk-makhluk daripada semata-mata tidak ada kepada ada dengan Qadrat-Nya yang Qadim. Dia telah mentakdirkan tiap-tiap satu daripadanya dengan kadar tertentu dengan kehendak-Nya menurut hikmatnya [atau] yang mentakdirkan bagi segala perkara.
ii.  Al-Bari'  : Yang Mengadakan segala barang sesuatu daripada semata-mata tidak ada kepada ada dengan ketiadaan contoh misal yang lalu.
iii.  Al-Musawuwir  : Yang Mengadakan bagi segala rupa makhluk-makhluk dan memperelok serta menyusun baginya.
iv.  Al-Lahtiff   : Yang Amat Mempunyai kasih sayang  dan Yang Amat Latiff (mempunyai kelembutan dan amat halus) dan elok (pada) segala perbuatan-Nya(atau) Yang Amat Mengetahui, dengan segala  perkara yang tersembunyi dan perkara-perkara yang sehalus-halusnya.
v.   Al-Matin  :Yang Bersangatan Kuat dan tidak mengenai kedaifan sama sekali.
vi.   Al-Mubdiu'  : Yang Mengadakan permulaan sesuatu, yakni yang mengadakan permulaan sesuatu daripada semata-mata tidak ada kepada ada dengan tidak berasal daripada apa-apa pun.
vii.  Al-Mua'id  :  Yang Mengadakan kesudahan sesuatu.
viii.  Al-Qadar dan  ix.  Al-Muqtadir  :  Yang Mempunyai Qadrat paling sempurna yang tidak mengenai sama sekali sebarang kekurangan dan kelemahan.
x.    An-Nuur  :  Yang Menzahirkan bagi tiap-tiap barang yang tersembunyi [tidak ada] dengan mengeluarkannya kepada ada, yakni Yang Mengadakan bagi tiap-tiap sesuatu yang tidak wujudnya sama sekali kepada ada dengan tidak berasal daripada sesuatu apa pun. Dan Firman Allah SWT yang kira-kira ertinya : “Wahai orang-orang yang beriman jika kamu sekalian takutkan Allah nescaya ia jadikan bagi kamu Furqanan”. Kata satu qaul 'Furqanan' ialah cahaya yang memperbezakan dengannya di antara yang benar dan yang salah dan mengeluarkan dengannya daripada segala perkara-perkara yang subahat, iaitu “perkara-perkara yang tidak jelas di antara benar dan salahnya” . 
Demikianlah makna Nuur dengan makna ilmu yang memperbezakan di antara benar dan salah.  Oleh itu al-Quran dinamakan Nuur kerana al-Quran menerangkan yang mana benar dan yang mana salah pada hukuman Allah. 
        [Sila lihat : Pengertian An Nuur ].
xi.  Al-Badi'  : Yang Mengadakan sesuatu atau barang-barang yang belum pernah ada/wujudnya sama sekali dengan tiada ikutan contoh misal yang lalu.
Kesemua perbuatan makhluk yang terjumlah sebagai Perbuatan Tabi'i, Perbuatan Kasbi dan Perbuatan Sina'i bukan wujud dengan sendiri tetapi Allah yang mengadakannya bagi menyempurnakan segala takdir yang telah ditetapkan mengikut kesesuaian dan tujuan serta hikmah setiap makhluk yang diadakan-Nya.
Perbuatan makhluk juga tertakluk kepada syarat dan peraturan yang ditetapkan mengikut hukum tabi'i seperti mempunyai bahan-bahan tertentu, deria pancaindera anggota tertentu, tempoh hayat [masa], ruang, tempat, pergerakan dan sebagainya. Ertinya kesemua perbuatan makhluk mempunyai kelemahan dan terhad keupayaannya mengikut hikmah atau tujuan Allah mengadakannya yang Dia sahaja Yang Maha Mengetahui.

Huraian ini dapat memberi kefahaman bahawa semua yang ada selain daripada Allah iaitu sekalian manusia, jin, syiatan, malaikat, langit, bumi, binatang, pokok, batu-batan, segala jenis kebendaan, segala khasiat benda dan kekuatan serta mudaratnya, segala barang yang didapati atau terbit melalui lintasan-lintasan hati dan segala barang yang didapati melalui segala pancaindera yang lima, segala jenis cahaya, rupa, warna, gelap, terang dan apa jua warna, masa, lapang, tempat, suara,huruf, bilangan, ukuran, sukatan gerak, diam dan lain-lain lagi itu, semuanya adalah barang yang baharu iaitu barang atau 'sesuatu '[syai'] yang diadakan oleh Allah SWT dengan Qadrat-Nya yang Qadim daripada semata-mata tiadanya barang-barang itu sama sekali kepada adanya barang itu diadakan oleh Allah SWT .

Dalam hal ini dapat difahami juga bahawa: 
"....ada atau tidak ada atau belum ada,  atau rosak binasa sesuatu barang hasil perbuatan Allah itu maka Allah SWT itu Ianya tetap ADA sebagai mana IA ADA begitu juga kerana yang ADA pada Azal itu ialah Allah SWT sahaja yang ADA dan tiada yang lain daripada-Nya....."
Allah SWT mengadakan segala makhluk-Nya itu daripada semata-mata tidak ada kepada adanya ialah untuk menzahirkan bagi kuasanya serta mentahkik atau memperkukuhkan lagi bagi barang apa yang telah terdahulu daripada Kehendak-Nya dan Kebenaran-Nya terhadap apa yang ada pada Azal-Nya daripada Kalam-Nya dan bukan mengambil apa jua faedah daripadanya dan tidak sama sekali mempunyai sesuatu hajat kepadanya. 
Bahkan Allah SWT itu amat terkaya daripada yang demikian itu kerana Allah SWT mempunyai kelebihan, kesempurnaan, kemurahan dan sentiasa memberi berbagai-bagai rahmat yang tiada terhingga banyaknya.

Allah SWT berbuat sesuatu adalah semata-mata kerana limpah murah pengurniaan-Nya serta nikmat pemberian-Nya. Adalah bukan satu kewajipan ke atas Allah itu berbuat sesuatu dan tidak termestinya dan tidak termustahak ke atas-Nya untuk berbuat sesuatu kerana  Allah SWT itu Amat Berkuasa berbuat apa sahaja terhadap sekalian makhluk-Nya berbetulan dengan Ilmu dan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali seperti menurunkan berbagai azab seksa ke atas sekalian hamba-Nya dan mengazabkan mereka dengan bermacam-macam azab kesakitan dan penderitaan ataupun memberikan kenikmatan dan kebahagain hidup kepada mereka mengikut kadar dan takdir yang telah ditentu dan dijanjikan-Nya.


Allah SWT berbuat demikian ke atas hamba-hamba-Nya adalah semata-mata kerana Keadilan-Nya dan kemurahan limpah Kurnia-Nya yang tidak terhingga. Sesungguhnya Allah itu tidak sama sekali melakukan kezaliman dan sebarang sifat kekejian. 

Allah SWT juga Amat Berkuasa memberi pahala kepada hamba-hamba-Nya yang mukmin atas ketaatan mereka itu semata-mata kerana kemurahan dan janji-Nya dan bukan hukuman termestinya, terwajibnya dan termustahaknya bagi Allah itu berbuat demikian kerana tiada terwajib ke atas Allah berbuat sesuatu bagi hamba-hamba-Nya dan tiada sama sekali daripada Allah itu kezaliman dan tiada wajib bagi hamba itu menuntut hak ke atas Allah. 
HAK setiap orang hamba itu adalah semata-mata mentaati Allah dengan melakukan ibadat sebagaimana Firman Allah di dalam al-Quran surah Adz-Zaariyaat ayat 56-58 :
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (56) مَا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ (57) إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ
                Maksudnya :
"Dan Aku tidak menjadikan jin dan manusia melainkan supya mereka berbahagai kerana beribadat kepada Ku.(56)  
Aku tidak mengkehendaki rezeki sedikit pun  dari mereka dan Aku tidak mengkehendaki supaya mereka memberi Aku makan.(57) 
Sesungguhnya Allah Maha Pemberi rezekiYang Mempunyai Kekuatan lagi Sangat Kukuh."(58)
Bagi memudahkan pemahaman 'akal' manusia terhadap Perbuatan Allah di luar tabi'i yang tidak menyamai langsung dengan perbuatan makhluk ialah pengurniaan mukjizat-mukjizat tertentu kepada para Nabi dan Rasul seperti yang diperjelaskan di dalam Al-Kitab khususnya Al-Quran. 
Antara yang banyak memberi pengajaran dan kesan mendalam ialah berlakunya banjir besar yang menenggelamkan bukit-bukau dan gunung-ganang di bumi untuk menyelamatkan Nabi Nuh Alaihisalam dan orang-orang  mukmin bersamanya serta membinasakan umatnya yang ingkar. Hakikat ini diperjelaskan Allah dalam Firmannya seperti yang terkandung dalam al-Quran surah Nuh ayat 25-28 :

 مِمَّا خَطِيئَاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا نَارًا فَلَمْ يَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْصَارًا (25)
وَقَالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الأرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا (26) إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلا يَلِدُوا إِلا فَاجِرًا كَفَّارًا (27) رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلا تَبَارًا (28)
                      Maksudnya :
"Disebabkan kesalahan-kesalahan mereka, mereka ditenggelamkan lalu dimasukkan ke neraka, maka mereka tidak mendapat penolong-penolong bagi mereka selain dari Allah.(25)
Nuh berkata : Ya Tuhan ku!, janganlah Engkau biarkan seorangpun di antara orang-orang kafir itu tinggal di atas bumi.(26)
Sesungguhnya jika Engkau biarkan mereka tinggal, nescaya mereka akan menyesatkan hamba-hamba Mu, dan mereka tidak akan melahirkan selain anak yang berbuat maksiat lagi sangat kafir.(27)
Ya Tuhan ku! Ampunilah aku, ibu bapa ku, orang yang masuk ke rumah ku dengan beriman lelaki dan perempuan. Dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kebinasaan."(28) 
        [  Al-Quran surah Nuh: 25-28 ]
Selanjutnya Allah berfirman lagi di dalam surah Al-Haaqqah ayat 11-12 :

               (11) إِنَّا لَمَّا طَغَى الْمَاءُ حَمَلْنَاكُمْ فِي الْجَارِيَةِ
                   (12) لِنَجْعَلَهَا لَكُمْ تَذْكِرَةً وَتَعِيَهَا أُذُنٌ وَاعِيَةٌ
           
                      Maksudnya :
"Sesungguhnya Kami, tatkala air telah naik ( sampai ke gunung) Kami bawa (nenek-moyang) kamu ke dalam bahtera, (11)
agar Kami jadikan peristiwa itu peringatan bagi kamu dan agar diperhatikan oleh telinga yang mahu mendengar."(12)
Demikian juga Allah membinasakan bumi tempat terbinanya tamadun manusia hingga menjadi Laut Mati (Dead Sea) untuk menyelamatkan Nabi Loth Alaihisalam dan orang-orang mukmin bersamanya daripada kezaliman kaumnya dan membinasakan kaumnya yang ingkar seperti yang terkandung dalam Firman Allah dalam al-Quran surah Al-Hijr ayat 73-77  :
فَأَخَذَتْهُمُ الصَّيْحَةُ مُشْرِقِينَ (73) فَجَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ حِجَارَةً مِنْ سِجِّيلٍ (74) إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ (75) وَإِنَّهَا لَبِسَبِيلٍ مُقِيمٍ (76) إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِلْمُؤْمِنِينَ (77
                     Maksudnya :
" Maka mereka dibinasakan oleh suara keras yang mengeggar amat dahsyat, ketika matahari akan terbit.(73) 
Maka Kami jadikan bahagian atas kota itu terbalik ke bawah dan Kami hujani mereka dengan batu daripada tanah yang keras.(74) 
Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang memerhatikan tanda-tanda.(75) 
Dan sesungguhnya kota itu benar-benar terletak di jalan yang masih tetap (dilalui manusia).(76) 
Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman."(77)
Peristiwa laut terbelah dua dengan serta merta untuk menyelamatkan Nabi Musa Alaihisalam daripada kezaliman Firaun dan tentera-tenteranya seperti yang diceritakan di dalam al-Quran dan kitabullah sebelumnya adalah contoh paling jelas mengenai Perbuatan Ijadi Allah di luar tabi'i yang tidak mampu difikirkan oleh otak manusia biasa yang tidak beriman kepada Allah dan Rasul-Nya.
Firman Allah dalam al-Quran memperjelaskan hal ini seperti yang terkandung dalam surah Asy-Syu'araa' ayat 60-68 :
فَأَتْبَعُوهُمْ مُشْرِقِينَ (60) فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ (61) قَالَ كَلا إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ (62) فَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ (63) وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الآخَرِينَ (64) وَأَنْجَيْنَا مُوسَى وَمَنْ مَعَهُ أَجْمَعِينَ (65) ثُمَّ أَغْرَقْنَا الآخَرِينَ (66) إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (67) وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (68
                     Maksudnya :
"Maka Fir'aun dan bala tenteranya dapat menyusuli mereka di waktu matahari terbit. (60)
Maka setelah kedua golongan itu saling melihat, berkatalah pengikut-pengikut Musa:'Sesungguhnya kita benar-benar akan tersusul.' (61)
Musa menjawab: 'Sekali-kali tidak akan tersusul; sesungguhnya Tuhan ku berserta ku, kelak Dia akan memberi petunjuk kepada ku.'(62)  
Lalu Kami wahyukan kepada Musa : 'Pukullah lautan itu dengan tongkat mu.' Maka terbelahlah lautan itu dan tiap-tiap belahan adalah seperti gunung yang besar. (63)
Dan di sanalah Kami dekatkan golongan yang lain. (64)
Dan Kami selamatkan Musa dan semua orang yang bersertanya. (65)
Dan Kami tenggelamkan golongan yang lain itu. (66)
Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar merupakan suatu tanda (mukjizat) dan tetapi adalah kebanyakan mereka tidak beriman.(67) 
Dan sesungguhnya Tuhan mu benar-benar Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang."(68)

Di dalam surah al-Baqarah ayat 50 Allah memperjelaskan juga peristiwa yang sama  :
               وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنجَيْنَـكُمْ وَأَغْرَقْنَا ءَالَ فِرْعَوْنَ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ
                     Maksudnya :
" Dan (ingatlah) ketika Kami belah laut untukmu, lalu Kami selamatkan kamu dan Kami tenggelamkan (Fir'aun) dan pengikut-pengikutnya sedang kamu sendiri (Nabi Musa a.s.) menyaksikan."
Golongan manusia yang tidak beriman masih tetap mengingkari kebenaran kisah-kisah kenabian ini dengan membuat berbagai teori dan andaian untuk menafikan dan menyanggah kewujudannya.  Kebanyakan mereka hanya beranggapan apa yang diceritakan dalam al-Quran itu sebagai satu kisah sampingan berunsur mitos legenda sejarah agama yang bertujuan untuk menyeronokkan cerita sahaja yang tidak ada ada kaitan langsung dengan tamadun dunia yang wajar diberikan perhatian serius dan dilakukan kajian menyeluruh dalam pelbagai aspek kemanusiaan dan ketamadunan.

Firman Allah di dalam al-Quran surah Qaaf : 38 dan surah Yunus : 3 ada memperjelaskan bahawa Allah mengadakan langit dan bumi dalam enam [6] hari sahaja. Sungguhpun sekiranya mengikut kerangka pemahaman dan perkiraan otak logik manusia tempoh enam [6] hari itu begitu pantas tetapi jika sekiranya Allah mengkehendaki Dia boleh mengadakannya dengan lebih pantas daripada tempoh masa tersebut, umpamanya 1 hari, 1 jam, 1 minit atau lebih cepat dari gerak lintasan hati. 
Hakikat ini adalah untuk memperjelaskan bahawa Perbuatan dan Qadrat Allah yang Qadim itu tidak mempunyai sebarang kelemahan atau dibatasi apa juga sekatan yang dapat difikirkan akal fikiran manusia dan tidak menyamai langsung perbuatan atau kudrat makhluk. 

Banyak lagi contoh peristiwa mukjizat kurniaan Allah kepada para Rasul termasuk Nabi Muhammad s.a.w. yang tercatat di dalam sejarah yang hanya berlaku apabila para Rasul berhadapan dengan kesukaran yang amat memberatkan yang tidak ada jalan dan terputus akal mereka untuk mengatasinya. 

Pertolongan yang diberikan kepada para Rasul ini mempunyai rahsia dan hikmat tersendiri dan berlaku di luar tabi'i yang tidak dapat dibuktikan sama sekali secara saintifik dan dapat diterima logik akal manusia.
Justeru kebanyakan manusia yang tidak mempunyai 'Ainul Qalbi, Al-Basirah atau Matahati adalah terlalu sukar atau tidak akan memahami Perbuatan Ijadi Allah yang diperlihatkan buktinya ang jelas lagi nyata melalui mukjizat Rasul-Rasul Allah yang dibangkitkan tetapi mereka beranggapan bahawa kesemua keajaiban itu adalah perbuatan sihir belaka dan memandang Rasul itu sebagai orang 'gila'. Hakikat ini diperjelaskan Allah dalam al-Quran surah Adz-Dzaariyaat ayat 52:
كَذَلِكَ مَا أَتَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلا قَالُوا سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ 
       Maksudnya :
" Demikianlah tidak seorang Rasul pun yang datang kepada orang-orang yang sebelum mereka, melainkan mereka mengatakan :'Ia adalah seorang tukang sihir atau orang gila'."
Walaupun mukjizat itu hanya dikurniakan kepada para Nabi dan Rasul sahaja tetapi pada hakikatnya apa yang berlaku di sebalik peristiwa yang dikaitkan dengan sesuatu mukjizat para Rasul itu adalah kuasa atau Perbuatan Ijadi Allah yang tidak mempunyai sebarang kekurangan atau kelemahan. Ia  boleh berlaku mengikut tempoh masa yang dikehendaki-Nya berbentulan dengan Ilmu-Nya yang Qadim dan ketetapan takdir-Nya sama ada memakan masa yang sangat lama atau dengan amat pantas dan penuh dengan keajaiban yang amat menakjubkan dan luar biasa berbetulan dengan kehendak dan ketetapan takdir Allah.
Sungguhpun Nabi Musa a.s. diwahyukan supaya mengetuk air laut menggunakan tongkatnya tetapi dia tidak mengetahui atau menjangkakan sama sekali bahawa lautan yang sebegitu luas boleh terbelah dua dengan serta merta. Tongkat di tangannya tidak mempunyai sebarang keajaiban atau kuasa sakti yang luar biasa. 
Allah mewahyukan kepadanya supaya mengetuk air laut tersebut dengan tongkatnaya hanya sebagai syarat/penyebab sahaja. Jika Allah berkehendak laut itu boleh terbelah dua juga ataupun berubah kepada apa juga bentuk lain yang dikehendaki-Nya tanpa perlu diketuk oleh Nabi Musa a.s. menggunakan tongkatnya.


Keajaiban perbuatan Allah melalui mukjizat Nabi dapat dilihat juga apabila tentera-tentera Rasulullah s.a.w. keputusan air semasa di dalam peperangan. Baginda telah memasukkan jarinya ke dalam kendi baki air wuduk dan dengan serta merta air yang terdapat di dalam kendi tersebut boleh digunakan dengan mencukupi bagi memenuhi apa juga hajat keperluan walau seramai mana sekalipun jumlah tentera baginda. Dari manakah datangnya air tersebut?


Sudah semestinya jumlah air yang sebegitu banyak tidak keluar daripada celah-celah jari Rasulullah s.a.w. Baginda hanya memasukkan jari-jarinya ke dalam kendi tersebut hanya sebagi syarat untuk mendapat pertolongan Allah setelah menerima wahyu-Nya. Inilah pengertian hakikat Perbuatan Ijadi Allah yang diperlihatkan di sebalik mukjizat Rasul-Nya.

Demikian juga apabila Rasulullah s.a.w. dicabar oleh kaum kuffar Qurasy untuk membuktikan kebenarannya dengan membelah bulan, lalu bulan terbelah dua seperti yang diperjelaskan dalam al-Quran surah Al-Qamar ayat 1:
اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ.
                       Maksudnya :
“Telah hampir saa’t (kedatangan hari qiamat) dan terbelahlah bulan”.
Namun demikian kaum kuffar Qurasy yang sudah ditutup mata hati dengan kegelapan dosa kekafiran mereka tetap tidak memahaminya dan terus mendustakan Rasulullah s.a.w dengan mengatakan apa yang mereka saksikan adalah sihir belaka.
Dalam peristiwa yang lain ada mencatatkan kisah ketika Abu Hurairah r.a. begitu dalam kehausan dan kelaparan yang amat memberatkan hingga dirasakannya tidak tertanggung lagi bebanannya. Apabila bertemu Rasulullah s.a.w dia telah diundang untuk berkongsi minum semangkuk susu kambing yang dihadiahkan oleh seseorang. Rasulullah s.a.w telah meminta Abu Hurairah memanggil juga 70 orang ahli sufah yang beribadat sepanjang masa di dalam masjid yang juga dalam kelaparan dan kehausan untuk sama-sama meminum semangkuk susu tersebut. 

Semangkuk susu kambing tersebut diedarkan terlebih dahulu mengikut giliran seorang demi seorang kepada 70 orang ahli sufah tersebut hingga setiap orang merasa cukup puas kekenyangan. Kemudian baharulah sampai kepada giliran Abu Hurairah yang meminumnya dengan sepuas hati hingga merasa cukup kenyang dan hilang segala bebanan kelaparan dan kehausan yang ditanggungnya tetapi susu kambing tersebut masih tidak berkurangan. 

Semangkuk susu tersebut hanya habis selesai apabila akhir sekali barulah Rasulullah s.a.w. meminumnya setelah dapat memenuhi segala hajat Abu Hurairah r.a. dan 70 orang ahli sufah.  Ini adalah pengajaran mukjizat yang dikurniakan kepada Rasulullah s.a.w. untuk memberi kefahaman bahawa perbuatan Allah di luar tabi'e dan kemuliaan akhlak Rasulullah s.a.w. yang amat menghormati, mengasihi dan memuliakan tetamu dari golongan mukmin salih lagi fakir miskin yang berhadapan di dalam kesusahan. 

Kesemua peristiwa ini teramat besar pengajarannya dan adalah terlalu mudah bagi Allah untuk mengadakannya, lebih pantas daripada gerak lintasan hati kerana kuasa Qadrat Allah itu Qadim yang tidak mempunyai sebarang sekatan had masa, sukatan, bilangan, keluasan, ukuran, timbangan dan sebagainya seperti kuasa yang diberikan kepada makhluk-makhluk-Nya.

Mudah-mudahan penjelasan ini dapat memberi kefahaman dan pencerahan kepada kita dan semoga Allah memberi rahmat petunjuk dan hidayah-Nya kepada hamba-hamba-Nya yang berusaha dan berjihad menuntut ilmu yang hak untuk menyelamatkan diri daripada azab seksa api neraka dan memasukkan kita bersama-sama orang mukmin salih dan ahli muqarabun di Syurga Jannah.  Amin.

[Lihat :

 i.   Perbandingan Iktikad Orang Melayu Bhg. 3
ii.   Allah Mengadakan Sesuatu Dengan Qadrat-Nya 
iii.   Polemik Wujudiah , Nuur Muhammad dan Awal Makhluk
iv.   Kemuliaan Manusia, Roh Amalan Salih dan Kemuliaan Malaikat 
v.PENGERTIAN AL-MURAQABAH DAN GOLONGAN AHLI AL-MUQARRABIN

                   *************************************************************************
لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
                        Maksudnya :
 " Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang salah. Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." 
                      [al-Quran surah al-Baqarah : 256]




Tiada ulasan:

Catat Ulasan