سورة آل عمران
[ Sambungan daripada : SYAITAN MENGAJAR AYAT AL-KURSI KEPADA ABU HURAIRAH ]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيم
الْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ
وَعَلَى اَلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ أَمَّا بَعْدُ
إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيرًا بَصِيرًا
Maksudnya :
" Sesungguhnya Tuhanmu melapangkan rezeki kepada siapa yang Dia kehendaki dan menyempitkannya; sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Melihat akan hamba-hambaNya. "
[ Al-Quran surah سورة الإسرا Al-Israa' : 30 ]
******************************************
وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الرِّزْقِ فَمَا الَّذِينَ فُضِّلُوا بِرَادِّي رِزْقِهِمْ عَلَى مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَهُمْ فِيهِ سَوَاءٌ أَفَبِنِعْمَةِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ
Maksudnya :
" Dan Allah melebihkan sebahagian kamu dari sebahagian yang lain dalam hal rezeki, tetapi orang-orang yang dilebihkan (rezekinya itu) tidak mahu memberikan rezeki mereka kepada budak-budak yang mereka miliki agar mereka sama (merasakan) rezeki itu. Maka mengapa mereka mengingkari nikmat Allah?."
[ Al-Quran surah سورة النحل An Nahl : 71 ]
**********************************************************
.... وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا (2) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا (3 )
“.....Barangsiapa bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. ( 2)Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” ( 3 )
Firman Allah di dalam al-Quran berulang-ulang kali menyatakan bahawa Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Bijaksana mengurniakan rezeki yang tidak terhingga banyaknya kepada sesiapa juga yang dikehendaki-Nya di kalangan hamba-hambaNya. Antaranya ialah :
زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
Maksudnya :
i. " Kehidupan di dunia dijadikan indah pada pandangan orang-orang kafir, dan mereka memandang hina orang-orang yang beriman. Pada hal orang-orang yang bertaqwa itu itu lebih mulia daripada mereka pada hari kiamat. Dan Allah memberi rezeki kepada orang-orang yang dikehendaki-Nya tanpa batas. "
[ Surah سورة البقرة al-Baqarah : 212 ]
وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ
Maksudnya :
ii." Dan jika kamu menghitung-hintung nikmat Allah, nescaya kamu tidak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
[ Surah سورة النحل An-Nahl : 18 ]
Maksudnya :
iii." Allah Maha Lembut terhadap hamba-hambaNya; Dia memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan Dia-lah Yang Maha Kuat lagi Maha Perkasa."
[ Surah سورة الشورى Asy Syuura : 19 ]
Firman Allah dalam al-Quran terdapat kalimah-kalimah Asma'-Ul Husna yang menjelaskan nama dan Sifat Allah yang amat indah lagi mulia yang melimpahkan rahmat-Nya kepada sekalian hamba-Nya dengan nikmat dan rezeki yang tidak terhingga banyaknya. Antaranya ialah sifat :
"Wahai anak muda, berapa banyak bekalan makanan yang tuan engkau berikan pada setiap hari?".
"Hanya sebanyak itulah sahaja seperti yang tuan saksikan tadi."
Dengan kehairanan Abdullah bin Jaafar terus bertanya :
" Jadi kenapakah kamu berikan kesemuanya kepada anjing itu tadi?"
" Tuan, kami tidak tinggal di satu kawasan yang mempunyai anjing, jadi saya amat faham kenapa anjing itu datang kepada saya hanya semata-mata kerana dia amat kelaparan. Atas kehendak Allah juga anjing itu datang ke sini menemui saya. Jadi saya lebih mengutamakannya dari diri saya yang setiap hari, alhamdulillah, mendapat bekalan makanan."
" Jadi apakah rezeki yang akan kamu makan malam ini?"
" Saya akan kelaparan sepanjang malam ini."
" Orang ramai beranggapan dan mengatakan yang aku ini amat pemurah, tetapi ternyata si hamba muda ini jauh lebih pemurah dari aku rupanya...."
" Kenapa tuan berhajat untuk membelinya?"
" Tuan berhajat melakukan kesemua ini semata-mata dengan menyaksikan hanya satu perkara sahaja daripada hamba tersebut? Ketahuilah, bahawa kami sekeluarga menyaksikan keajaiban luar biasa si hamba muda ini pada setiap hari! Sesungguhnya saya memberi kesaksian kepada Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang bahawa kebun kurma ini adalah hadiah saya kepadanya."
Kisah ini mungkin tidak memberi apa-apa pengertian kepada kebanyakan manusia ( termasuk orang Islam) yang menganggapkannya hanya sebagai secebis kisah masyarakat silam yang tidak memberikan apa-apa pengertian kepada masyarakat manusia hari ini. Atau mungkin juga ada yang menganggapkannya hanya sebagai penglipur lara golongan fakir miskin supaya sentiasa bersabar dalam kemiskinan mereka.
Apabila tuan kebun kurma dan pemilik hamba muda tersebut mengatakan yang dia bersama keluarga dapat menyaksikan setiap hari 'keajaiban' yang dimiliki hamba muda tersebut, maka kenyataan ini dapat memberi kefahaman bahawa hamba muda itu adalah seorang mukmin soleh yang luar biasa kesabaran, ketaqwaan dan keteguhan imannya. Maka Allah melimpahkan rahmat-Nya yang luar biasa sebagai ganjaran akhlak dan keperibadiannya yang dipandang mulia oleh sesiapa juga yang melihatnya. Lantas pemilik kebun kurma yang juga memiliki hamba muda ini tidak merasa sebarang kerugian dan berlapang dada menghadiahkan keseluruhan kebun kurma itu kepadanya.
Paparan secebis kisah silam ini dapat memberi peringatan bahawa Allah yang Maha Pemurah amat berkuasa memberikan balasan selayaknya kepada hamba-Nya dari golongan mukmin soleh dengan cara di luar jangka yang berlipat-lipat kali ganda atas keimanan, ketaqwaan dan kesabaran mereka berhadapan dengan berbagai-bagai ujian yang dikenakan ke atas mereka berbetulan dengan Ilmu dan Kehendak-Nya yang Qadim lagi Azali. Namun balasan yang disediakan Allah di akhirat adalah sebagaimana yang dijanjikan yang tidak sesekali dapat digambarkan oleh pemikiran manusia yang masih hidup di dunia. Sesungguhnya Allah tidak sesekali menzalimi hamba-Nya walau sebesar debu zarrah pun.
Kisah ini juga amat bersesuaian dan menepati Firman Allah dalam "AYAT 1000 DINAR" dan surah سورة سبأ Saba' ayat 36 :
قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ
Maksudnya :
" Katakanlah : ' Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya dan menyempitkan ( bagi siapa yang dikehendaki-Nya), akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui'. "
Sifat pemurah yang dipaparkan dalam kisah ini juga amat bertepatan dengan Firman Allah dalam al-Quran :
لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
Maksudnya :
i." Kamu tidak sesekali sampai kepada kebaktian ( yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu sayangi. Dan apa sahaja yang kamu nafkahkan, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya."
[ Surah سورة آل عمران Ali 'Imran : 92 ]
لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الأرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
ii."(Berinfaklah) kepada orang-orang fakir yang terikat (oleh jihad) di jalan Allah, mereka tidak dapat (berusaha) di bumi; orang yang tidak tahu menyangka mereka orang kaya kerana memelihara diri dari meminta-minta. Kamu kenal mereka dengan melihat sifat-sifatnya, mereka tidak meminta kepada orang secara mendesak. Dan apa sahaja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui."
[Surah سورة البقرة Al-Baqarah : 273 ]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan