Ahad, 20 Mac 2022

APABILA ROH AHLI MAKSIAT DAN ORANG KAFIR MUNAFIK BERADA DI DALAM KUBUR


Sambungan daripada : APABILA ROH ORANG MUKMIN SOLEH BERADA DI DALAM KUBUR


                                  بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم   
          

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلاَةً تُنْجِينَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ اْلاَحْوَالِ وَاْلآفَاتِ وَتَقْضِى لَنَا بِهَامِنْ جَمِيعَ الْحَاجَاتِ وَتُطَهِّرُنَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ السَّيِّئَاتِ وَتَرْفَعُنَا بِهَا عِنْدَكَ اَعْلَى الدَّرَجَاتِ.وَتُبَلِّغُنَا بِهَا اَقْصَى الْغَايَاتِ مِنْ جَمِيعِ الْخَيْرَاتِ فِى الْحَيَاتِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ
 أَمَّا بَعْـدُ 

لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ    
                                Maksudnya:
Sehingga jika telah datang (kepada) seorang dari mereka kematian, dia berkata Tuhanku kembalikanlah aku (ke dunia). Agar aku, berbuat yang baik pada apa yang telah aku tinggalkan, tidak sesakali, sesungguhnya ia (adalah) perkataan/dalih (yang) dia ( hanya)mengatakannya dan dari belakang mereka Alam Barzakh sampai pada hari mereka dibangkitkan.
                  [ Al-Quran surah سورة المؤمنون Al-Mukminun : 100]

                           ******************************************

مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ۗ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِنْ رُسُلِهِ مَنْ يَشَاءُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۚ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ
                     Maksudnya:
"..........Dan Allah tidak sesekali akan memperlihatkan kepada kamu hal-hal yang ghaib, akan tetapi Allah memilih sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara Rasul-Rasul-Nya. Oleh sebab itu berimanlah kepada Allah dan Rasul-Rasul-Nya; dan jika kamu beriman dan bertaqwa, maka bagimu pahala yang besar."

                     [ Al-Quran surah سورة آل عمران Ali 'Imran: 179 ]

                  ****************************************

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِلْءُ الأرْضِ ذَهَبًا وَلَوِ افْتَدَى بِهِ أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا  لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ         
                                Maksudnya :

“Sesungguhnya orang-orang kafir dan mati sedang mereka tetap dalam kekafirannya,  maka tidaklah akan diterima dari seseorang pun di antara mereka emas sepenuh bumi, walaupun dia menebus diri dengan emas (yang sebanyak ) itu. Bagi mereka itulah seksaan yang pedih dan tidak sesekali mereka memperoleh penolong."

                        [   Al-Quran surah سورة آل عمران Ali 'Imran :  91 ]

********************************************


Tidak ada sesiapa di kalangan hamba Allah yang mengetahui bagaimanakah akhir kalamnya sama ada termasuk dalam golongan yang dikurniakan 'Suul Khatimah' yang dimurkai dan dilaknat Allah atau  bersama golongan ' Khusnul Khatimah' yang dirahmati Allah. Setiap orang akan hanya mengetahui hal dirinya ketika berhadapan dengan 'sakaratul-maut' apabila roh sudah berada di khalkum dan pintu taubat sudah ditutup sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. : 

     وَقَدْ قال النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ : لَنْ يَخْرُجَ  أَحَدُكُمْ مِنَ  الدُّنْيَا حَتَّى يَعْلَمَ اَيْنَ مَصِيْرَهُ وَحَتَّىيَرَى مَقْعَدَهُ مِنَ الَجَنَّةِ اَوِ النَّارِ

                       Maksudnya :  

 "Tidak akan keluar seseorang kamu sekalian daripada dunia  sehinggalah ia mengetahui di mana destinasinya dan sehingga ia melihat tempat kedudukannya di syurga atau neraka." 
             [ Daripada  Hadis Rasulullah ]

 Berkata Abu Hurairah r.a. : Sabda Rasullullah s.a.w. :

"...Bahawasanya orang yang kafir itu apabila hampir ajal matinya datang kepadanya malaikat-malaikat dengan membawakan suatu tempat yang ada padanya bara api (neraka). Maka direntapkan rohnya dengan rentapan yang sangat kuat dan diperkatakan : 'Wahai diri yang keji, keluarlah olehmu sedang dalam keadaan marah lagi dimurkai ke atas engkau kepada tempat kehinaan dan azabnya yang disediakan Allah'. Apabila dikeluarkan rohnya diletakkan ke atas bara api itu dan bahawasanya ada baginya bunyi suara mendidih menggelegak dan dilipatkan ke atasnya penempatan itu dibawakan dengannya kepada api neraka."

 Firman Allah dalam al-Quran surah سورة الأنعام Al-An'aam ayat 93 turut memberikan peringatan:

وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ ۖ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنْتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ 
                                 Maksudnya :
"......Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat pada waktu orang-orang yang zalim (berada) dalam tekanan-tekanan sakaratul maut, sedang para malaikat mumukul dengan tangannya, (sambil berkata): 'Keluarkan nyawa (rohmu)'. Pada hari ini kamu dibalas dengan seksaan yang sangat menghinakan, kerana kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar dan (kerana) kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya."

Berpandukan  penjelasan daripada beberapa hadis Rasulullah s.a.w sesorang yang  tidak mendapat rahmat keampunan Allah, kesusahan yang ditanggungnya bermula dari saat roh direntap keluar dengan kasar dari jasadnya oleh Malaikat Maut dan diserahkan kepada malaikat azab yang meletakkan rohnya atas bara api neraka untuk menerima balasan azab seksa seterusnya hingga ke kuburan alam barzakh dan menunggu hari dibangkitkan kelak.

عن عثمان بن عفان رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إنَّ القبرَ أوَّلُ مَنزلٍ من مَنازلِ الآخرةِ، فإن نجا منهُ فما بعدَهُ أيسرُ منهُ، وإن لم ينجُ منهُ فما بعدَهُ أشدُّ منهُ، قالَ: وقالَ رسولُ اللَّهِ: ما رأيتُ مَنظرًا قطُّ إلَّا القبرُ أفظعُ منهُ

             Maksudnya  :

“Sesungguhnya alam kubur adalah tempat akhirat pertama. Apabila seseorang selamat darinya, maka setelahnya akan lebih mudah bagi dia. Namun apabila ia tidak selamat darinya (alam kubur), maka setelahnya akan lebih sulit bagi dia. Nabi berkata lagi: aku tidak melihat suatu pemandangan yang mengerikan pun melainkan pemandangan di alam kubur.”    [ HR Imam At-Tirmizi]

“Kubur (alam barzakh)itu sama ada salah satu lubang api neraka atau salah satu taman syurga. 'Apabila mati seseorang kamu, dia diperlihatkan tempat duduknya, pagi-petang, jika dia ahli syurga maka syurgalah (baginya), jika ia ahli neraka maka nerakalah (baginya) dan diperkatakan (kepadanya)'Inilah tempat kedudukan engkau hingga engkau dibangkitkan (dibawakan kepadanya) pada Hari Kiamat kelak'.” [maksud Hadis] 
Apabila jenazah sudah ke dalam liang lahad kubur alam barzakh segala dosa maksiat yang tidak mendapat pengampunan Allah bertukar pula menjadi makhluk yang berlainan apabila roh seseorang yang tidak beriman dan ahli maksiat berhadapan dengan 'Fitnah Kubur' sebagaimana yang dimaksudkan dalam Hadis Rasulullah s.a.w.:
" .....Hingga dikatakan kepadanya : Wahai ini.. siapakah Tuhan engkau?, Dan siapakah Nabi engkau?, Apa dia agama engkau? Maka ia berkata : Tiada aku tahu. Maka diperkatakan : Tiada engkau tahu? Dan datang seorang yang sangat buruk rupa muka, sangat busuk baunya, sangat buruk pakaiannya, maka ia berkata : Engkau sukailah dengan kemurkaan daripada Allah dengan azab yang amat pedih lagi yang berketetapan. Maka ia berkata: Maka engkau juga disukai oleh Allah dengan kejahatan. Siapakah engkau? Maka ia berkata: Aku ialah amalan engkau yang buruk, wallahi, bahawasanya engkau sangat segera berbuat maksiat kepada Allah dan sangat lambat berbuat taat kepada Allah, maka Allah balasi engkau dengan kejahatan.
Maka ia berkata : Dan engkau Allah balasi dengan kejahatan. Kemudian dikerasi baginya seorang yang pekak lagi bisu dan buta, ada bersertanya satu pemukul daripada besi yang jika sekiranya berhimpun sekalian jin dan manusia nescaya tiada terdaya mereka hendak mengangkatnya. Jika sekiranya dipukulkan dengannya pada satu gunung nescaya hancur menjadi debu. Maka ia memukulnya dengannya (pemukul besi) hingga menjadi debu tanah dan dikembalikan padanya roh. Maka ia memukulnya di antara dua matanya satu kali pukulan. Didengari oleh sekalian yang ada di atas bumi selain daripada jin dan manusia. Ia berkata: Kemudian menyeru seorang malaikat : Bentangkanlah olehmu sekalian dua papan daripada api neraka dan bukakanlah olehmu sekalian satu pintu kepada api neraka....."
Maksud yang hampir sama juga terkandung di dalam Hadis berikut:

فَافْرِشُوْا لَهُ مِنَ النَّارِ، وَافْتَحُوْا لَهُ بَابًا إِلَى النَّارِ، فَيَأْتِيْهِ مِنْ حَرِّهَا، وَسَمُوْمِهَا، وَيُضَيَّقُ عَلَيْهِ قَبْرُهُ حَتَّى تَخْتَلِفَ فِيْهِ أَضْلَاعُهُ، وَيَأْتِيْهِ رَجُلٌ قَبِيْحُ الْوَجْهِ، قَبِيْحُ الثِّيَابِ، مُنْتِنُ الرِّيْحِ، فَيَقُوْلُ: أَبْشِرْ بِالَّذِيْ يَسُوْءُكَ، هَذَا يَوْمُكَ الَّذِي كُنْتَ تُوْعَدُ، فَيَقُوْلُ: مَنْ أَنْتَ ؟ فَوَجْهُكَ الْوَجْهُ يَجِيْءُ بِالشَّرِّ، فَيَقُوْلُ: أَنَا عَمَلُكَ الْخَبِيْثُ، فَيَقُوْلُ: رَبِّ لَا تُقِمِ السَّاعَةَ
Maksudnya :
" 'Hamparkanlah untuknya (permadani) dari neraka, bukakanlah baginya pintu menuju neraka.' Maka sampailah kepadanya rasa panas dan angin panas neraka itu, kuburnya pun disempitkan sampai tulang rusuknya terhimpit. Kemudian datanglah seorang lelaki berwajah buruk, pakaiannya jelek, dan baunya busuk dan berkata berkata: 'Bergembiralah dengan sesuatu yang telah menyedihkanmu, ini adalah hari yang dahulu kamu dijanjikan.' Ia (orang kafir) pun bertanya: 'Siapa kamu, wajahmu adalah wajah yang membawa keburukan?' Ia pun menjawab: 'Aku adalah amal burukmu.' Akhirnya ia (orang kafir) berkata: 'Tuhanku, janganlah Engkau tegakkan kiamat." [HR. Ahmad ]
Dalam sepotong Hadis riwayat Imam Bukhari dari Abu Hurairah ada juga menjelaskan yang bermaksud:
Bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
“ Barangsiapa yang dikurniakan oleh Allah SWT dengan kekayaan tetapi tidak mengeluarkan zakatnya, maka pada hari kiamat nanti, ia akan didatangi seekor ular yang besar lagi sangat berbisa dan amat menakutkan dengan dua bintik di atas kedua matanya lalu membelit dan memaggut lehernya sambil berteriak: 'Aku adalah kekayaanmu, aku adalah kekayaanmu yang kamu kumpulkan dahulu.' Kemudian baginda s.a.w membaca ayat al-Quran:
وَلا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْرًا لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
Yang bermaksud :
"Dan jangan sesekali orang-orang yang bakhil dengan hartabenda yang telah dikurniakan Allah kepada mereka dari kemurahan-Nya menyangka bahawa keadaan bakhilnya itu baik bagi mereka. Bahkan ia adalah buruk bagi mereka. Harta yang mereka bakhilkan itu akan dikalungkan (diseksa) di lehernya pada hari kiamat kelak. Dan kepunyaan Allah segala warisan (yang ada) di langit dan di bumi. Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan segala yang kamu kerjakan." [Surah سورة آل عمران Ali ’Imran: 180]
Dalam sebuah Hadis Rasulullah s.a.w menerangkan seperti maksudnya :
" .....Hingga dikatakan kepadanya : 'Wahai ini.. siapakah Tuhan engkau? Dan siapakah Nabi engkau?, Apa dia agama engkau?'.  Maka ia berkata : 'Tiada aku tahu'. Maka diperkatakan : 'Tiada engkau tahu?'. Dan datang seorang yang sangat buruk rupa muka, sangat busuk baunya, sangat buruk pakaiannya, maka ia berkata : 'Engkau sukailah dengan kemurkaan daripada Allah dengan azab yang amat pedih lagi yang berketetapan'. Maka ia berkata: 'Maka engkau juga disukai oleh Allah dengan kejahatan. Siapakah engkau?' Maka ia berkata:  'Aku ialah amalan engkau yang buruk, wallahi, bahawasanya engkau sangat segera berbuat maksiat kepada Allah dan sangat lambat berbuat taat kepada Allah, maka Allah balasi engkau dengan kejahatan.'
Maka ia berkata : 'Dan engkau Allah balasi dengan kejahatan'. Kemudian dikerasi baginya seorang yang pekak lagi bisu dan buta, ada bersertanya satu pemukul daripada besi yang jika sekiranya berhimpun sekalian jin dan manusia hendak mengangkatnya nescaya tiada terdaya mereka. Jika sekiranya dipukulkan dengannya pada satu gunung nescaya hancur menjadi debu. Maka ia memukulnya dengannya (pemukul besi) hingga menjadi debu tanah dan dikembalikan padanya roh. Maka ia memukulnya di antara dua matanya satu kali pukulan. Didengari oleh sekalian yang ada di atas bumi selain daripada jin dan manusia. Ia berkata: 'Kemudian menyeru seorang malaikat : Bentangkanlah olehmu sekalian dua papan daripada api neraka dan bukakanlah olehmu sekalian satu pintu kepada api neraka....'."

Maksud yang hampir sama juga terkandung di dalam Hadis berikut :

Dari Anas Radhiyallahu ‘anhu, dari Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam:
فَأَمَّا الْكَافِرُ وَالْمُنَافِقُ فَيَقُولَانِ لَهُ: مَا كُنْتَ تَقُولُ فِي هَذَا
الرَّجُلِ؟ فَيَقُولُ: لَا أَدْرِي، كُنْتُ أَقُولُ مَا يَقُولُ النَّاسُ.
فَيَقُولَانِ: لَا دَرَيْتَ وَلَا تَلَيْتَ. ثُمَّ يُضْرَبُ بِمِطْرَاقٍ مِنْ حَدِيدٍ 
بَيْنَ أُذُنَيْهِ فَيَصِيحُ فَيَسْمَعُهَا مَنْ عَلَيْهَا غَيْرُ الثَّقَلَيْنِ
                         Maksudnya :
"Adapun orang kafir atau munafik, maka kedua malaikat tersebut bertanya kepadanya: 'Apa jawabanmu tentang orang ini (Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam)?'. Dia mengatakan: 'Aku tidak tahu. Aku mengatakan apa yang dikatakan orang-orang'. Maka kedua malaikat itu mengatakan: 'Engkau tidak tahu?! Engkau tidak membaca?!'. Kemudian ia dipukul dengan palu dari besi, tepat di wajahnya. Dia lalu menjerit dengan jeritan yang sangat keras yang didengar seluruh penduduk bumi, kecuali dua golongan: jin dan manusia.” (Muttafaqun ‘alaih)

Firman Allah dalam al-Quran surah سورة المؤمن /سورة غافر al-Mu'min/Ghafir : 45-46 menjelaskan bahawa Fir'aun bersama kaumnya dilaknat Allah bukan sahaja di dunia dengan karam kelemasan dalam lautan ketika mengejar Nabi Musa a.s. dan para pengikutnya bahkan azab seksa ke atas mereka berterusan hingga ke alam barzakah dan apabila dibangkitkan pada hari pembalasan kelak dengan dihumban ke dalam neraka :

فَوَقَاهُ اللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُوا وَحَاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ (45)النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ (46) 

           Maksudnya :

"Maka Allah memeliharanya dari kejahatan tipu daya mereka, dan Fir'aun beserta kaumnya dikepung oleh azab yang amat buruk.

Kepada mereka dinampakkan neraka pada pagi dan petang ( di dalam kubur alam barzakh), dan pada hari terjadinya kiamat. Dikatakan kepada (malaikat) : ' Masukkanlah Fir'aun dan kaumnya ke dalam azab yang sangat keras'."

              [ Al Quran surah سورة المؤمن /سورة غافر al-Mu'min/Ghafir : 45-46

Dalam satu kisah masyhur, Khalifah Uthman Ibn Affan r.a. berjalan melintasi sebuah kawasan perkuburan.Tiba-tiba beliau berhenti melangkah dan terdiam. Kelihatan air matanya mengalir sehingga membasahi janggutnya. Melihat Khalifah Uthman menangis teresak-esak di tepi kubur itu, seorang sahabat bertanya: 

'Wahai Amirul Mukminin, engkau selalu menyebut syurga dan neraka serta segala penderitaan di hari akhirat, tetapi aku tidak pernah melihat engkau menangis semasa engkau memperkatakannya. Tetapi, pada hari ini apabila engkau berjalan di tepi kuburan, engkau menangis. Apa sebabnya wahai Amirul Mukminin?

Khalifah Uthman r.a. menjawab: 

' Aku menangis kerana Nabi s.a.w. pernah bersabda: ‘Kubur ini tempat pertama dari tempat-tempat akhirat dan tempat terakhir dari tempat-tempat dunia. Sesiapa yang selamat dari kubur itu, maka apa yang selepasnya adalah lebih ringan. Dan sesiapa yang tidak selamat darinya, maka apa yang berlaku sesudahnya akan lebih berat lagi'#.

Dalam satu hadis dinyatakan, salah satu sebab manusia di azab di alam barzakh adalah tidak membersihkan kotoran najis dengan betul selepas membuang air kecil. Perkara itu ada dinyatakan dalam satu hadis daripada Saidina Ibnu Abbas r.a. yang meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah melewati kebun Madinah atau Makkah.Lalu Baginda mendengar suara dua orang yang sedang diazab di dalam kubur. Nabi s.a.w  bersabda : 

عَنْ عبد الله بنِ عَبَّاسٍ قَالَ مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِقَبْرَيْنِ فَقَالَ إِنَّهُمَا لَيُعَذَّبَانِ وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيرٍ أَمَّا أَحَدُهُمَا فَكَانَ لَا يَسْتَتِرُ مِنْ الْبَوْلِ وَأَمَّا الْآخَرُ فَكَانَ يَمْشِي بِالنَّمِيمَةِ فأَخَذَ جَرِيدَةً رَطْبَةً فَشَقَّهَا نِصْفَيْنِ فَغَرَزَ فِي كُلِّ قَبْرٍ وَاحِدَةً فقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ لِمَ فَعَلْتَ هَذَا قَالَ لَعَلَّهُ يُخَفِّفُ عَنْهُمَا مَا لَمْ يَيْبَسَا

        Maksudnya : 

" Daripada Abdullah bin Abbas radhiyallahu ‘anhuma dia berkata, Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam melewati dua kubur. Baginda lantas bersabda: 'Sesungguhnya keduanya sedang diseksa, dan tidaklah keduanya diseksa kerana perkara besar. Salah seorang daripada keduanya tidak bertabir dari kencing. Sedangkan yang satunya lagi, berjalan sambil 'namimah' (suka mengadu domba)'. Lantas baginda mengambil pelepah kurma yang basah dan membelahnya menjadi dua bahagian, lalu baginda menancapkan di masing-masing kubur tersebut satu belahan. Para sahabat bertanya: 'Wahai Rasulullah. Mengapa anda melakukan hal ini?' Baginda menjawab: 'Semoga ia dapat meringankan seksaannya, selama keduanya belum kering'.” [Riwayat Bukhari dan Muslim]

Terdapat tambahan dalam riwayat lain:

وَمَا يُعَذَّبَانِ فِي كَبِيْرٍ، وَإِنَّهُ لَكَبِيرٌ

“Tidaklah keduanya diseksa kerana suatu yang besar. Tetapi sesungguhnya ia adalah besar.” [Riwayat Bukhari]

Mudah-mudahan kita sebagai orang yang beriman mengambil iktibar dalam segala hal yang berkaitan dengan dosa dan pahala dan jangan sesekali mengambil ringan dari segi hukum syarak walaupun dalam perkara-perkara yang mungkin pada penilaian kita hanya dianggap sebagai hal yang remeh-temeh sahaja. Wallahu'alam.


********************************************

              Maksudnya : 

" dan tidak (pula) sama orang-orang yang hidup dan orang-orang yang mati. Sesungguhnya Allah memberikan pendengaran kepada siapa yang dikehendakai-Nya dan kamu tidak sesekali sanggup menjadikan orang yang di dalam kubur dapat mendengar."

                    [ Al-Quran surah سورة فاطر Faathir : 22





 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ALLAH 'ISTIWA' DI ATAS AL 'ARASY الْعَرْشِ ?

  Sambugan daripada : UNTUKMU AGAMAMU, DAN UNTUK AKULAH AGAMAKU                      بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم    ال...