Sabtu, 12 Mac 2022

AL-BURAQ HAIWAN SYURGA



[ Sambungan daripada : POLEMIK ALLAH ISTIWA' DI ATAS ARASY ]




                          بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم  
           

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلاَةً تُنْجِينَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ اْلاَحْوَالِ وَاْلآفَاتِ وَتَقْضِى لَنَا بِهَامِنْ جَمِيعَ الْحَاجَاتِ وَتُطَهِّرُنَا بِهَا مِنْ جَمِيعِ السَّيِّئَاتِ وَتَرْفَعُنَا بِهَا عِنْدَكَ اَعْلَى الدَّرَجَاتِ.وَتُبَلِّغُنَا بِهَا اَقْصَى الْغَايَاتِ مِنْ جَمِيعِ الْخَيْرَاتِ فِى الْحَيَاتِ وَبَعْدَ الْمَمَاتِ

 أَمَّا بَعْـدُ 

 وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى (13) عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى (14) عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى (15) إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَى (16 

           Maksudnya : 

" Dan sesungguhnya Myhammad telah melihat Jibril itu ( dalam keadaan rupanya yang asli) pada waktu yang lain, ( 13)

( iaitu ) di Sidratil Muntaha. ( 14)

Di dekatnya ada syurga tempat tinggal, ( 15 )

( Muhammad melihat Jibril ) ketika Sidratil Muntaha diliputi oleh sesuatu yang meliputinya ." ( 16)


**************************************************



AL-BURAQ HAIWAN SYURGA


Pada setiap 27 Rejab, umat Islam mengadakan majlis khas bagi memperingati peristiwa mukjizat besar berlakunya peristiwa malam Isra' dan Mikraj Rasulullah s.a.w. dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis dan Mikraj ke Sidratul Muntaha di langit ketujuh dan balik semula ke bumi pada malam yang sama.

Malaikat Jibrael AS telah diutuskan Allah bagi mengiringi Rasulullah s.a.w. melakukan peristiwa Isra' dan Mikraj dengan menaiki kenderaan binatang yang didatangkan khas daripada syurga bernama Al-Buraq setelah selesai melakukan pembedahan.

Manusia biasa yang mempunyai tahap pemikiran dan tingkatan otak yang tidak disinari cahaya keimanan dan hanya bersandar kepada pancaindera yang lima dan kebijaksanaan akal logik yang menerbitkan pemikiran khayalan sudah pasti menolak sama sekali dan amat sukar untuk mempercayai bahawa Rasulullah s.a.w. dibawa melakukan Isra' dan Mikraj dengan menaiki seekor binatang dinamakan Al-Buraq yang disebut di dalam Hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
"Kemudian dibawakan kepadaku seekor haiwan tunggangan putih, namanya Buraq . Lebih tinggi dari pada keledai dan lebih pendek dari baghal. Satu langkah kakinya di hujung pandangannya. Lalu aku dinaikkan di atasnya."[HR. Ahmad ] 
Dalam sahih As-Sunnah terutamanya Hadis-hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim terdapat nas dan riwayatnya yang telah pun diambil oleh Qadhi A’yyadh dalam kitab Syifa`: dari Anas Bin Malik r.a. yang dipetik sebahagian daripadanya menjelaskan bahwa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
" Didatangakan kepada aku seekor Buraq iaitu binatang yang lebih besar sedikit daripada keledai dan kecil sedikit daripada baghal, ia melangkahkan kakinya sejauh pemandangan matanya...( hingga akhir hadis).
Bagi tahap pemikiran manusia biasa hampir pasti beranggapan bahawa walau sepantas mana sekalipun perjalanan/pergerakan binatang yang terdapat di dunia ini tidak mungkin dapat mengatasi kelajuan dan kepantasan perjalanan bunyi/suara dan cahaya. Malahan, sekiranya bersandarkan kepada pemikiran logik akal manusia biasa, adalah sesuatu yang sukar diterima akal logik dan mustahil sama sekali bagi apa juga jenis binatang yang wujud di dunia ini dapat menandingi atau mengatasi kelajuan dan kepantasan kenderaan berteknologi tinggi seperti pesawat terbang, kapal angkasa atau roket hasil ciptaan manusia yang serba canggih dan termaju pada kurun ke 20/21 Masehi dan seterusnya pada kurun-kurun mendatang.

Adalah tidak menghairankan sekiranya wujud di kalangan orang-orang Islam sendiri yang mengaku beriman kepada Allah dan Rasul-Nya pun yang mempunyai persepsi dan beranggapan demikian. Mereka membuat berbagai-bagai andaian atau tafsiran hipotesis bermaksud untuk menafikan perjalanan Rasulullah s.a.w dalam peristiwa Isra' dan Mikraj ini menaiki seekor haiwan yang pada penilaian logik akal mereka 'amat' kolot, tidak saintifik, 'memalukan' dan berbagai tanggapan sinis dan negatif lagi yang pada tanggapan mereka boleh memberi gambaran seolah-olah pengajaran Islam itu ketinggalan zaman, mundur, kolot dan peristiwa Isra' dan Mikraj ini seolah-olah sama seperti kisah khayalan dongeng alam fantasi agama sahaja.

Lalu terbitlah andaian, persepsi atau pentafsiran yang mungkin amat mudah diterima umum dengan mengatakan bahawa oleh sebab kenaikan pada zaman Rasulullah s.a.w adalah binatang maka Allah menghantarkan binatang sebagai kenderaan. Andaian ini memberi pengertian sekiranya kenderaan yang digunakan pada zaman Rasullah s.a.w. adalah seperti kenderaan manusia zaman sekarang maka Allah akan menghantar kenderaan yang serba canggih berteknologi tinggi bersesuaian dengan manusia sezaman.

Mungkin terdapat juga andaian atau pemahaman di kalangan umat Islam dari golongan 'ulamak' atau agamawan yang mengatakan bahawa 'Mikraj itu diertikan seumpama menaiki tangga' ke atas langit seperti menggunakan lif dalam bangunan tinggi. Ada juga gologan juga yang mentafsirkan bahawa Al-Buraq itu ialah cahaya dan Rasulullah s.a.w. melakukan Isra' dan Mikraj dengan menggunakan sejenis cahaya. Tanggapan dan andaian ini kononnya selaras dan amat bersesuain dengan kecanggihan dunia sains dan teknologi terkini dan menepati konsep 'ad-din' atau 'Islam is a way of live' dan bersesuaian pada setiap zaman. Ada juga yang membuat andaian bahawa perjalanan Isra' dan Mikraj Rasulullah s.a.w itu seperti ikan yang berada di dalam satu balang kaca khas dan dibawa oleh Malaikat Jibrael AS dari satu tempat ke satu tempat yang dimaksudkan.
Ada kemungkinan juga pada satu masa kelak akan wujud pula golongan umat Islam yang membuat andaian mentafsirkan bahawa Al-Buraq bukan binatang tetapi sebagai 'kiasan sahaja' untuk memberi peringatan bahawa akan tiba masanya kelak manusia mempunyai keupayaan mencipta peralatan jentera pesawat terbang berteknologi tinggi tercanggih untuk menguasai angkasa lepas. Ataupun Al-Buraq adalah sejenis pesawat angkasa lepas berteknologi tertinggi dan tercanggih yang belum atau tidak mampu dicipta oleh manusia atau apa yang disebut hari ini sebagai pesawat UFO.
Persepsi ini atau fahaman-fahaman lain yang seumpama dengannya menenggelamkan atau melenyapkan langsung peranan dan kepentingan binatang Al-Buraq yang didatangkan khas daripada syurga dalam peristiwa Isra' dan Mikraj ini serta mengetepikan Qadrat dan Kehendak Allah yang Qadim lagi Azali yang tidak mempunyai had batasan dan tidak langsung menyamai kuasa/qadrat mengikut ketetapan hukum tabi'ie sekalian makhluk-Nya.

Bagi mencerahkan kefahaman mengenai hal binatang Al-Buraq kita sewajarnya memahami bahawa segala hal yang berkaitan dengan keindahan dan kenikmatan yang tersedia di dalam syurga alam akhirat sana adalah kesemuanya di luar tabi'ie dan tidak setitik pun menyamai dengan segala keindahan, kehidupan dan kenikmatan yang terdapat di dunia ini.

Walaupun terdapat juga nama-nama sesuatu benda di syurga yang menyamai dengan apa yang ada di dunia tetapi ianya hanya menyamai pada sebutan nama sahaja tetapi hakikat keadaannya yang sebenar adalah tersangat jauh perbezaannya yang tidak mungkin dapat digambar dan difikirkan oleh otak manusia yang masih hidup di dunia.

Dalam Hadis Rasulullah s.a.w. ada menjelaskan bahawa di dalam syurga terdapat kuda terbang berwarna yaqut merah yang digunakan sebagai kenaikan ahli-ahli syurga yang akan membawa mereka ke mana sahaja yang dihajati kerana syurga itu tersangat besar dan luas mengatasi segala lapisan langit dan bumi.


( Hanya gambar hiasan sahaja. Ia bukanlah gambaran kuda tunggangan ahli syurga )

Keluasan syurga yang dimiliki seseorang ahli syurga itu adalah bergantung kepada darjat dan martabat masing-masing. Ahli syurga yang paling rendah martabatnya pun dikurniakan pemilikan keluasan syurga sejauh 1000 tahun pemandangan mata seperti yang tersebut di dalam Hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
“Dan kata Mujahid bahawasanya sekurang-kurangnya ahli syurga itu martabatnya ialah bagi orang yang berjalan pada pemilikannya seribu tahun ia melihat yang lebih jauhnya, dan yang lebih tinggi martabat mereka ialah orang yang melihat kepada [Zat] Tuhannya pada pagi dan petang."
Firman Allah di dalam al-Quran surah Al-Hadid ayat 21 pun ada menjelaskan keluasan syurga :
سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالأرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ 
Maksudnya :
"Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) keampunan dari Tuhan mu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasulNya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai kurniaan yang amat besar."
Al-Buraq binatang syurga yang didatangkan khas untuk dijadikan kenaikan Rasulullah s.a.w dalam peristiwa Isra' dan Mikraj. Ini bererti Al-Buraq tidak sesekali menyamai binatang atau apa juga kenderaan dan kenaikan tercanggih hasil ciptaan manusia yang sedia ada dan akan wujud di dunia dalam segala aspek seperti kepantasan, kenikmatan menaikinya, naluri dan apa jua hal yang dapat difikirkan manusia.
Ketentuan untuk menggunakan binatang Al- Buraq ini adalah daripada perintah dan kehendak Allah sendiri yang lebih mengetahui segala rahsia alam yang dijadikan-Nya dengan penuh hikmah yang tidak mungkin dapat diketahui sama sekali dan terjangkau otak pemikiran manusia di dunia.

Sekiranya dikehendaki, Allah Maha Berkuasa untuk membawa terus Rasulullah s.a.w tanpa menggunakan apa juga kenaikan tetapi terdapat rahsia serta hikmah dan sebab-sebab tertentu di sebaliknya. Antara rahsia dan hikmah yang dapat difahami ialah penghantaran binatang Al-Buraq dari syurga ini adalah untuk mengesah dan meyakinkan lagi kepada umat manusia bahawa syurga itu sudah wujud berdasarkan bukti kehadiran Al-Buraq yang membawa Rasulullah s.a.w. ke tempat-tempat yang ditentukan Allah SWT dan syurga adalah salah satu destinasi penting yang diziarahi Rasulullah s.a.w. semasa Mikraj.

Sunguhpun di dalam Hadis ada menyebutkan serba sedikit mengenai rupa bentuk binatang Al-Buraq tetapi hakikat sebenarnya hanya Rasulullah s.a.w. sendiri yang lebih mengetahui. Adalah satu bida'ah sesat bagi sesiapa juga yang melukiskan rupa bentuk Al-Buraq seperti imaginasi khayalan pelukis-pelukis pada zaman-zaman terkemudian.

Firman Allah di dalam al-Quran surah Al-Anbiyaa' ayat 81 ada menceritakan perihal Nabi Allah Sulaiman a.s. dibawa terbang oleh angin :
 وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ عَاصِفَةً تَجْرِي بِأَمْرِهِ إِلَى الأرْضِ الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا وَكُنَّا بِكُلِّ شَيْءٍ عَالِمِينَ 
Maksudnya
" Dan [telah Kami tundukkan] untuk Sulaiman angin yang sangat kencang tiupannya yang menghembus dengan perintahnya ke negeri yang Kami telah membarkatinya. Dan Kami Maha Mengetahui segala sesuatu."
Dalam surah An-Naml ayat 40 pula Allah berfirman menceritakan bagaimana seorang ilmuan mukmin soleh dari golongan ahli al-kitab dikurniakan 'karamah' boleh mengatasi kelebihan Jin 'Ifrit yang mendakwa dirinya gagah perkasa dan mempunyai keupayaan hingga boleh membawa singgahsana (al-'arasy) Ratu Balqish dengan pantas sebelum Nabi Sulaiman a.s. berdiri dari tempat duduknya. Namun insan mukmin soleh ahli al-kitab tersebut boleh membawa singgahsana bersama Balqish dengan sekelip mata sahaja seperti Firman-Nya :
 قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ 

Maksudnya :
"Berkata seorang yang mempunyai ilmu dari al-Kitab : 'Aku akan membawa singgahsana itu kepadamu sebelum matamu berkedip'. Maka tatkala Sulaiman melihat singgahsana itu terletak di hadapannya, ia pun berkata: 'Ini termasuk kurnia Tuhan ku untuk mencuba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhan ku Maha Kaya lagi Maha Mulia'."
Kedua-dua ayat al-Quran ini dapat memberikan sedikit pencerahan dan pengertian bahawa Qudrat Allah yang Qadim itu tidak mempunyai had batasan tanpa misal, ibarat dan umpama. Ia boleh berlaku mengikut ketentuan takdir-Nya berbentulan dengan Iradah (Kehendak) dan Ilmu-Nya yang Qadim lagi Azali yang tidak mengenai masa dan di luar kemampuan akal fikiran manusia untuk memikirkannya.
Maka begitulah juga Allah mengurniakan mukjizat kepada Rasulullah s.a.w. dengan menaiki binatang dari syurga bernama Al-Buraq pada malam Isra' dan Mikraj yang tidak dapat diuampamakan dan dibandingkan dengan hukum alam tabi'ie yang dialami manusia biasa dan sekalian hamba makhluk-Nya.

Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ALLAH 'ISTIWA' DI ATAS AL 'ARASY الْعَرْشِ ?

  Sambugan daripada : UNTUKMU AGAMAMU, DAN UNTUK AKULAH AGAMAKU                      بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم    ال...