Halaman

Ahad, 26 Jun 2016

NABI IBRAHIM ALAIHISALAM "JAHIL" ILMU MENGENAL ALLAH?




[Sambungan dpd : PENGERTIAN AL-MURAQABAH DAN GOLONGAN AHLI AL-MUQARRABIN]

                                بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ       

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله 
وصحبه أجمعين
اما بعد

إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (120) شَاكِرًا لأنْعُمِهِ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (121 
                         Maksudnya : 
"Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang imam yang dapat dijadikan teladan lagi patuh kepada Allah dan hanif. Dan sekali-kali bukanlah dia termasuk orang yang mempersekutukan (Tuhan).(120) 
(Lagi) yang mensyukuri nikmat-nikmat Allah. Allah telah memilihnya dan menunjukkannya kepada jalan yang lurus.(121)"  
                        [Al-Quran surah An-Nahl : 120-121 ]
***********************************************

عَالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا (26) إِلا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا (27) لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَأَحْصَى كُلَّ شَيْءٍ عَدَدًا (28)
                          Maksudnya :
"(Dia adalah Tuhan) Yang Mengetahui yang ghaib, maka Dia tidak memperlihatkan kepada seorang pun yang ghaib.(26) 
Kecuali kepada Rasul yang diredai-Nya, maka sesungguhnya Dia mengadakan penjaga-penjaga (malaikat) di hadapan dan di belakangnya.(27) 
Supaya Dia mengetahui bahawa sesungguhnya Rasul itu telah menyampaikan risalah-risalah Tuhannya, sedang (sebenarnya) Ilmu-Nya meliputi segala sesuatu apa yang ada pada mereka, dan Dia menghitung segala sesuatu satu persatu.(28)"
[Al-Quran surah Al-Jin : 26-28 ] 


*******************************************************

Kisah Nabi Ibrahim Alaihissalam yang terkandung di dalam al-Quran memberikan banyak pengertian dan pengajaran terhadap kebangkitan Rasul Allah untuk memberi petunjuk jalan keimanan yang benar agar manusia tidak berterusan hidup dalam kesesatan beragama dan melakukan kezaliman sesama manusia untuk kepentingan duniawi. Segala Firman Allah yang diwahyukan di dalam al-Quran mengenai  Nabi Ibrahim a.s. yang dibangkitkan sebagai Rasul-Nya hanya memberi fokus terhadap persoalan-persoalan pokok dalam hidup beragama iaitu beriman kepada Allah, Rasul-Nya dan Hari Akhirat. Nabi Ibrahim a.s. juga dipermuliakan Allah dengan memartabatkannya sebagai "Khalilullah" bermaksud "Kesayangan-Nya" sebagimana Firman-Nya dalam surah An-Nisaa' ayat 125 :
وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلا
                      Maksudnya : 
"Dan siapakah yang lebih baik agamanya daripada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang dia pun mengerjakan kebaikan, dan ia mengikuti agama Ibrahim yang lurus? Dan Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayangan-Nya."
Allah juga amat memuliakan dan  memuji-memuji Nabi Ibrahim dan Nabi-nabi yang lain sebagiamana Firman-Nya dalam surah Shaad ayat 45-48 :
وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الأيْدِي وَالأبْصَارِ (45) إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ (46) وَإِنَّهُمْ عِنْدَنَا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الأخْيَارِ (47) وَاذْكُرْ إِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَذَا الْكِفْلِ وَكُلٌّ مِنَ الأخْيَارِ (48)
                     Maksudnya : 
" Dan ingatlah hamba-hamba Kami : Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub yang mempunyai perbuatan-perbuatan yang besar dan ilmu-ilmu yang tinggi.(45) 
Sesungguhnya Kami telah mensucikan mereka dengan (menganugerahkan kepada mereka) akhlak yang tinggi iaitu selalu mengingatkan (manusia) kepada negeri akhirat.(46) 
Dan sesungguhnya mereka pada sisi Kami benar-benar termasuk orang-orang pilihan yang baik.(47) 
Dan ingatlah akan Ismail, Ilyasa' dan Zulkifli. Semuanya termasuk orang-orang yang paling baik.(48)" 
Allah juga memperingatkan bahawa Nabi Ibrahim a.s. telah dibangkitkan Allah sebagai Rasul-Nya sebagaimana kesemua Rasul Allah 'Alaihimusalam yang lain untuk menyampaikan  wahyu Allah  kepada kaumnya dan umat manusia dalam perkara pokok beragama iaitu keimanan yang hak terhadap Allah, Rasul-Nya dan Hari Akhirat :
إِنَّا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ كَمَا أَوْحَيْنَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَوْحَيْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأسْبَاطِ وَعِيسَى وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيْمَانَ وَآتَيْنَا دَاوُدَ زَبُورًا
                      Maksudnya :
" Sesungguhnya Kami telah memberikan wahyu kepadamu sebagaimana Kami telah memberikan wahyu kepada Nuh dan Nabi-nabi yang kemudiannya, dan Kami telah memberikan wahyu (pula) kepada Ibrahim, Ismail, Ishak, Ya'qub dan anak cucunya, 'Isa, Ayyub, Yunus, Harun dan Sulaiman. Dan Kami berikan Zabur kepada Daud."
                                       [Al-Quran surah An-Nisaa' : 163 ] 

Kesemua para Nabi yang dibangkitkan Allah sebagai Rasul-Nya adalah maksum belaka yang sentiasa terpelihara dari melakukan sebarang dosa kesalahan seperti manusia biasa. Segala kata-kata dan perbuatan mereka adalah di bawah bimbingan wahyu Allah dan tidak sekali-kali mengikut kehendak hati mereka sebagaimana Firman Allah :
(4)وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ (3) إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ
                    Maksudnya : 
“Tidaklah (Rasullullah) berkata-kata mengikut hawa nafsunya. (3) Ucapannya itu tiada lain hanyalah apa yang telah diwahyukan (kepadanya).”(4)    
                      [Surah An-Najm: 3-4]

Di dalam Asma' Ullah Ul Husna terkandung salah satu nama Allah yang amat indah iaitu :
"AL-BA'EITH الباعث : Yang Membangkitkan Rasul-Rasul dan Membangkitkan Orang-Orang Yang Mati (Hidup Semula) daripada Kubur dan Membangkitkn Segala hemah cita-cita kepada perkara-perkara yang tinggi-tinggi (باعث الهمم الى معالي الامور)."
Pengertian Asma' Ul Husna ini dapat memberikan kefahaman bahawa dibangkitkan para Rasul di kalangan umat manusia dahulu seperti yang termaklum adalah semata-mata murah kurnia Allah terhadap hamba-hamba-Nya agar mendapat perkhabran yang benar lagi sahih mengenai erti kehidupan mereka yang sebenar ketika hidup di dunia dan apabila dibangkitkan semula untuk hidup di alam akhirat yang berkekalan selama-lamanya kelak.

Hampir keseluruhan mesej yang diwahyukan kepada paa Rasul Allah Alaihimusalam adalah jelas, terang dan nyata. Namun terdapat juga beberapa ayat yang tergolong sebagai ayat-ayat "mutasyabihah" yang kesamaran maksudnya dan memerlukan pentafsiran dan pentakwilan yang lebih mendalam mengnainya. Terdapat ayat-ayat yang jika dibaca secara sepintas lalu dan memahaminya secara zahir maknanya sahaja nescaya akan menerbitkan berbagai-bagai persangka dan persepsi yang boleh membawa maksud bahawa tahap keilmuan yang dikurniakan Allah kepada Nabi Allah Ibrahim a.s. dalam konteks mengenal Allah adalah sama seperti manusia biasa juga, tidak 'maksum', waswas tentang ketuhanan dan berbagai-bagai persangka negatif terhadapnya.  

Firman Allah dalam al-Quran surah Al-'Imran ayat 7-8 memperingatkan  :
هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَـبَ مِنْهُ آيَـتٌ مُّحْكَمَـتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَـبِ وَأُخَرُ مُتَشَـبِهَـتٌفَأَمَّا الَّذِينَ فى قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَـبَهَ مِنْهُ ابْتِغَآءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَآءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللَّهُوَالرَسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَـبِ     
                          Maksudnya :
 " Dia-lah yang menurunkan al-Kitab (al-Quran) kepada kamu. Di antara (isi)nya ada ayat-ayat yang muhkamaat (terang dan tegas), itulah pokok-pokok isi al-Quran dan yang lain (ayat-ayat) mutasyaabihaat (kesamaran maksud pengertiannya). Adapun orang-orang yang di dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti ayat-ayat yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah dan untuk mencari-cari takwilnya, pada hal tidak ada yang mengetahui takwilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata : 'Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyaabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan Kami.' Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orng yang berakal."
                 [Al-Quran surah Al-'Imran : 7 ]
Bagi mengelakkan diri agar tidak terjebak dengn salah faham yang boleh memberi implikasi buruk terhadap seseorang yang sudah beriman Allah memperingatkan supaya merujuk kepada orang yang ahli dan berilmu bagi mendapat petunjuk jalan yang benar sebagaimana Firman-Nya dalam surah Yusuf ayat 111 dan surah  al-Anbiyaa' ayat 7 :
وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلا رِجَالا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ 
                         Maksudnya : 
" Kami tiada mengutus Rasul-rasul sebelum kamu (Muhammad), melainkan beberapa orang lelaki yang Kami beri wahyu kepada mereka, maka tanyakanlah oleh mu kepada orang-orang yang berilmu jika kamu tiada mengetahui ."
                         [Al-Quran surah Al-Anbiyaa' : 7] 
Ayat-ayat al-Quran yang dimaksudkan mengenai Nabi Ibrahim a.s. yang boleh menimbulkan kekeliruan dan pelbagai persepsi terhadapnya adalah seperti yang terkandung di dalam surah al-An'aam ayat 75-79 :
وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ (75) فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لا أُحِبُّ الآفِلِينَ (76) فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لأكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ (77) فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ (78) إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ (79

Terjemahan kalimah-kalimah zahir bahasanya sahaja bermaksud :
" Dan demikianlah Kami perlihatkan kepada Ibrahim tanda-tanda keagungan (Kami yang terdapat) di langit dan di bumi, dan Kami (memperlihatkannya) agar Ibrahim itu termasuk orang-orang yang yakin.(75)  
Ketika malam menjadi gelap, dia melihat sebuah bintang (lalu) dia berkata: 'Inilah Tuhanku,' tetapi tatkala bintang itu tenggelam, dia berkata: 'Saya tidak suka kepada yang tenggelam.(76)
Kemudian tatkala dia melihat  bulan itu terbit dia berkata: 'Inilah Tuhanku.' Tetapi setelah bulan itu terbenam dia berkata: 'Sesungguhnya jika Tuhanku tidak memberi petunjuk kepadaku, pastilah aku termasuk orang-orang yang sesat.(77)
Kemudian tatkala dia melihat matahari terbit, dia berkata: 'Inilah Tuhanku. Inilah yang lebih besar.' Maka tatkala matahari itu terbenam, dia berkata: 'Hai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan.(78) 
Sesungguhnya aku menghadapkan diriku kepada Tuhan yang mengadakan langit dan bumi dengan cenderung kepada agama yang benar, dan aku bukanlah termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan.(79)"
Terdapat beberapa aspek yang menjadi fokus utama di dalam ayat-ayat al-Quran ini iaitu tanda-tanda keaguangan Tuhan pada kejadian langit dan bumi dan peredaran bintang, bulan dan matahari yang seolah-olah menjadi suatu misteri keajaiban yang  dinafikan Nabi Ibrahim sebagai Tuhan. Setiap orang yang beriman kepada Allah, Rasul-Nya dan Al-Kitab sewajarnya memahami bahawa semua Nabi dan Rasul yang dibangkitkan dikurniakan Allah dengan ilmu mengenali Allah, Hari Akhirat dan kesemua perkara yang berkaitan dengan akidah keimanan melalui wahyu-Nya dan tidak sama sekali menggunakan akal fikiran logik mereka sendiri yang terbit melalui pancaindera yang lima atau mempelajarinya daripada kalangan ahli fikir dan cerdik pandai manusia. Ertinya kefahaman ilmu mengenal Allah yang dimiliki para Nabi dan Rasul adalah terlalu luas dan mendalam mengatasi semua manusia dan jin. 

Setiap kalimah dan ungkapan kata yang terkandung di dalam al-Quran Kalam Allah mengandungi maksud dan pengertian ilmu yang amat penting untuk dipelajari, dan diketahui untuk menjadi iktibar, pengajaran dan panduan hidup umat  manusia.

Sungguhpun kesemua Nabi dan Rasul yang dibangkitkan menjalani kehidupan yang  sama seperti manusia biasa tetapi dari segi akhlak dan amalan, mereka bukanlah seperti manusia biasa kerana mereka adalah"maksum" yang terpelihara daripada melakukan sebarang dosa kesalahan dalam perbuatan, percakapan dan niat di hati mereka serta memilki akhlak dan sifat-sifat terpuji 'mahmudah' yang mulia. Wahyu Firman Allah seperti yang terkandung pada kalimah-kalimah yang dilafazkan oleh Nabi Ibrahim a.s. di atas mempunyai pengertian bagi menjelaskan pemahaman ilmu mengenal Allah yang dikurniakan Allah kepadanya dalam bahasa kiasan yang hanya dapat difahami oleh para ilmuan yang mempunyai kefahaman mendalam dalam Ilmu At-Tauhid.

[Lihat : Allah Berkata-kata Dengan Kalam-Nya Yang Qadim ]

Bagi kemudahan orang-orang awam untuk memahami maksud kalimah-kalimah dan ungkapan kata yang terkandung di dalam ayat-ayat al-Quran tersebut langkah-langkah pemahaman berikut boleh juga digunakan sebagai panduan. Perkara asas yang wajar difahami ialah perbezaan perbuatan makhluk-makhluk Allah sebagaimana berikut :


1. Adapun Perbuatan Makhluk boleh dibahagikan kepada tiga [3] jenis iaitu :
i.  Perbuatan Tabi'i - Perbuatan ini boleh dilihat umpamanya khasiat sesuatu barang atau benda seperti:      
  • magnet boleh menarik bahan-bahan logam,
  • kemudaratan sesuatu benda terhadap kehidupan manusia, haiwan, tumbuh- tumbuhan dan alam, 
  • khasiat ubat-ubatan boleh menyembuhkan penyakit, cahaya matahari  boleh memanaskan bumi, peredaran bulan dan matahari untuk menentu dan mengukur peredaran masa, khasiat pemakanan untuk pertumbuhan dan kesihatan tubuh badan, ais memberi kesejukan dan sebagainya tetapi ianya tidak mempunyai nyawa.
 ii. Perbuatan Kasbi - Perbuatan ini boleh dirujuk kepada perbuatan yang dimiliki oleh haiwan. Umpamanya haiwan boleh makan, minum, berjalan, berkahwin, membiak dan segala perkara yang layak bagi binatang. Perbuatan ini lebih tinggi daripada Perbuatan Tabi'i kerana binatang mempunyai nyawa, naluri tindak balas dan sebagainya.
 iii. Perbuatan Sinai'i (صناعي)- Perbuatan ini lebih tinggi daripada Perbuatan Tabi'i dan Perbuatan Kasbi. Perbuatan ini boleh dikiaskan kepada perbuatan manusia yang boleh melakukan berbagai-bagai pekerjaan seperti boleh bertukang, merekacipta, membuat rumah/bangunan, mengajar dan belajar, berfikir, mempunyai daya kreatif seni dan inovatif, mempunyai wawasan, membina ketamadunan hidup dan lain-lain lagi yang tidak berkeupayaan bagi binatang melakukannya. Ini disebabkan manusia mempunyai nyawa/roh, dan akal.
2. Kesemua kategori perbuatan makhluk ini tidak menyamai sama sekali dengan Perbuatan Allah yang dinamakan "Perbutan Ijadi"(ايجادي).
Perbuatan Ijadi Allah ini boleh ditakrifkan juga sebagai Khalaqa yang bererti:
"Mengadakan sesuatu daripada semata-mata tiada kepada ada tanpa apa-apa jua asal pun mengikut Kehendak dan Takdir-Nya berbetulan dengan Ilmu-Nya Yang Qadim lagi Azali." 
Pengertian  ini dapat difahami dan dibezakan dengan misalan bahawa Allah Taala Amat Berkuasa mengadakan seekor semut bukan daripada  ibunya, bapa atau  daripada telurnya. Maka jika berhimpun sekalian jin dan manusia hendak mengadakan seekor semut tanpa asal apa-apa pun nescaya mereka tidak berupaya  melakukannya walaupun dibelanjakan berapa banyak wang sekalipun, malahan untuk mengadakan sebiji debu pun tidaklah mereka berupaya melakukannya. Maka terputuslah jalan untuk  berfikir bagaimana hendak mengadakannya.

Perbuatan Ijadi ini dikhaskan bagi Allah sahaja.

Antara Firman Allah di dalam al-Quran yang menjelaskan perihal ini ialah:
إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ (13) وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ (14) ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ (15) فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ (16    
                              Maksudnya :
i."Sesungguhnya Dia-lah Yang mengadakan (makhluk) dari permulaan dan mengeambalikan (hidup semula sesudah mati)  ."(13)      
Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Pengasih,(14) 
Yang mempunyai al-'Arasy yang tinggi kemuliaannya.(15) 
Maha Berkuasa berbuat apa yang dikehendaki-Nya.(16)"
               [Surah Al-Buruuj :13-16 ]
اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الأرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الأمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا 
                     Maksudnya : 
ii."Allah yang mengadakan tujuh langit dan seperti itu pula bumi. Perintah Allah berlaku padanya agar kamu mengetahui bahawasanya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu, dan bahawa  sesungguhnya Allah Amat Mengetahui segala sesuatu dengan Ilmu-Nya (yang Qadim lagi Azali)." 
                            [Surah Ath-Thalaaq: 12 ] 
 الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ جَاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَثْنَى وَثُلاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
                       Maksudnya : 
iii." Segla puji bagi Allah yang mengadakan langit dan bumi, yang menjadikan malaikat sebagai utusan-utusan (untuk  mengurus berbagai macam urusan) yang mempunyai sayap, masing-masing (ada yang) dua, tiga dan empat; (Allah) menambahkan apa yang diadakannya itu barang apa yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu."
                                        [Surah Faathir : 1]

3. Setelah kita memahami perbezaan peringkat-peringakat dan jenis-jenis perbuatan makhluk-makhluk Allah dan perbezaannya dengan Pebuatan Ijadi yang hanya ada pada Allah sahaja kita cuba fahami pula mengapa Nabi Ibrahim a.s. mengatakan :
 " .......Inilah Tuhan ku (قَالَ هَذَا رَبِّي)......"       
melalui huraian berikut :
  i. Perbuatan Ijadi  hanya bagi Allah Taala sahaja. Apabila kita memahami bahawa Allah Taala Amat Berkuasa mengadakan sebiji debu dengan tidak berasal daripada apa-apa pun maka begitulah juga Allah Taala Amat Berkuasa dan teramat mudah bagi-Nya untuk mengadakan 'Arasy, Kursi, segala lapisan langit dan bumi dan lain-lain lagi yang tidak terhingga banyaknya itu dengan tidak berasal daripada apa-apa pun. Maka mengetahuilah kita keluasan  makna Asma-Ullah al-Husna.
Lihatlah bagaimana Nabi Muhammad s.a.w memuji Allah Taala katanya: 
  لا أحصي ثناء عليك أنت كما أثنيت على نفسك 
                    Maksudnya :
“Tidaklah aku mampu menghinggakan (menghitungkan) pujian ke atas Mu sebagaimana Engkau (sendiri) memuji ke atas Diri Mu”.
ii. Dari sini dapatlah difahami bahawa nama-nama Allah yang indah sebagaimana yang terkandung di dalam Asma' Ullah al-Husna itu mengandungi ilmu pengenalan kepada Allah Taala yang  sangat luas dan dibaratkan seperti di bawah ini:-
a. Bagi orang awam, apabila membaca kitab Terjemah Aqidah maka memadailah bagi dirinya untuk mengenali dan memahami Allah. Mereka diibaratkan seperti seorang yang berada di sebuah rumah yang terdapat di dalamnya pelita lilin kecil. Maka memadailah baginya dengan ilmu yang cahayanya hanya sebesar cahaya lilin itu untuk keperluan dia seorang sahaja, tetapi cahaya yang hanya sebesar lilin itu tidak dapat diambil faedahnya oleh orang-orang lain. Akan tetapi apabila ia belajar Ilmu At-Tauhid dengan lebih luas lagi daripada apa yang ada dalam Kitab Terjemah Akidah Ahli As-Sunnah itu maka ia mendapati ilmunya itu bukanlah sekadar cahaya lilin lagi, malahan cahayanya adalah seperti lampu yang besar, membolehkan orang lain mengambil faedah dari cerahan cahaya ilmu yang ia telah dimilikinya,  iaitu seperti cahaya lampu yang besar. 
Ketika memiliki cahaya ilmu yang hanya seperti cahaya lilin itu dahulu maka baginya hanya setakat itulah sahaja ilmu nya untuk mengenal Allah Taala dan tidak melebihi daripada hadnya.  Namun apabila dia telah mendalami Ilmu At-Tauhid dengan lebih luas dan mendalam lagi maka ia telah memiliki ilmu pengenalan kepada Allah seperti memiliki lampu yang besar, lalu ia berkata:
"Inilah sahaja ilmu pengenalan kepada Allah Taala dan tiada lain lagi dan ia tidak gemar pada kadar ilmu yang seperti cahaya lilin itu dahulu." 
b. Maka dapatlah kita ketahui bahawa ilmu pengenalan kepada Allah Taala sangatlah luas. Para Nabi dan Rasul Allah dikurniakan Allah Taala ilmu pengenalan kepada-Nya, bukan sekadar cahaya lilin atau sekadar satu lampu besar yang cerahan cahayanya dapat menerangi  beberapa orang lain sahaja tetapi para Nabi dan Rasul Allah a.s. dikurniakan Allah Taala kefahaman ilmu yang lebih luas pada segala makna Asma-Ullah al-Husna. Ilmu mengenai pengenalan kepada Allah yang dikurniakan Allah kepada Nabi dan Rasul-Nya adalah seperti cahaya bintang di langit yang membolehkan penduduk dunia mendapat cahaya petunjuk daripada ilmu tersebut.
c. Dari sini fahamlah kita bahawa apabila Allah Taala mengkurniakan kepada Nabi Allah Ibrahim a.s. ilmu pengenalan kepada Allah sekadar cahaya bintang, maka ia berkata: 
 "Inilah Tuhanku. (Maknanya inilah penghabisan ilmu pengenalan kepada Tuhanku.) 
Namun apabila dikurniakan oleh Allah Taala fahaman yang lebih luas lagi,  seperti seluas cahaya bulan maka ia berkata:  
 "Inilah Tuhanku. (Maknanya inilah penghabisan ilmu untuk mengenal  Tuhanku dan ia tidak gemar kepada ilmu yang sekadar cahaya bintang itu kerana telah ada termasuk dalam cahaya bulan itu.)
Apabila dikurniakan  oleh Allah Taala fahaman yang lebih luas lagi mengenai ilmu pengenalan kepada Allah Taala seluas dan secerah cahaya matahari maka ia berkata:  
"Inilah Tuhanku." (Maknanya inilah penghabisan ilmu untuk pengenalan kepada Tuhanku dan ia tidak gemar lagi kepada ilmu pengenalan kepada Allah sekadar cahaya bulan itu.)
Adapun keluasan pemahaman ilmu mengenali Allah yang yang dimiliki oleh Nabi Ibrahim a.s. ini adalah berteraskan kepada pemahaman "Perbuatan Ijadi" bagi Allah Taala.

Justeru barangsiapa memahami makna "Perbuatan Ijadi" bagi Allah Taala ia akan dapat memahami maksud Hadis  Nabi Muhammad s.a.w yang bersabda :

                  لا أحصي ثناء عليك أنت كما أثنيت على نفسك

Seterusnya  dapat  memahami makna:

                 ان لله سبحانه سبعين حجابا من نور

                          Maksudnya : 
"Bahawasanya ada bagi Allah Subhanahu itu tujuh puluh dindingan daripada nur iaitu tujuh puluh dindingan daripada cahaya ilmu." 
Berdasarkan penjelasan ringkas ini dapatlah kita fahami bahawa kalimah-kalimah ungkapan kata Nabi Ibrahim a.s. itu tidak ada kaitan langsung dengan pemahamannya yang seolah-olah "tercari-cari" untuk memahami ilmu pengenalan terhadap Allah hingga seolah-olah membandingkannya dengan Perbuatan Tabi'i bintang, bulan dan matahari. Secara tidak langsung fahaman seperti ini menuduh atau beranggapan bahawa seolah-olah Nabi Ibrahim a.s. itu jahil terhadap ilmu mengenali Allah atau pemahaman ilmu mengenali Allah yang dimilikinya diperolehinya melalui daya usaha pemikirannya sendiri sama seperti manusia biasa juga dan bukan daripada wahyu kurniaan Allah. Sedangkan Allah amat memuji dan memulikan Nabi Ibrahim Alaihissalam dengan mengkurniakannya dengan ketinggian martabatnya sebagai "Khalilullah". Malahan orang-orang awam Muslim  yang hanya mempunyai cahaya ilmu mengenali Allah sebesar cahaya lilin pun tidak akan berfikiran dan mengeluarkan ungkapan kata seperti ini. 

Sesiapa juga yang berfahaman atau beranggapan sedemikian rupa maka dia hanya memahami maksud Perbuatan Tabi'i alam sahaja yang tahapnya adalah lebih rendah dari Perbuatan Kasbi yang ada pada binantang dan Perbuatan Sinae'i yang dimiliki manusia. Dia tidak langsung memahami atau jahil terhadap Perbuatan Ijadi Allah.

Inilah salah satu kesan dan implikasinya  apabila seseorang itu hanya membaca dan memahami ayat-ayat al-Quran dan Hadis-hadis yang 'mutasyabihat' dengan hanya berpandukan tafsiran makna zahir ayat-ayat itu sahaja. Pemahaman seperti ini boleh menerbitkan kekeliruan, menjadi salah dan boleh merosakkan akidah seseorang Muslim jika dihurai dan ditakwilkan dengan hanya berpandukan nas-nas yang sahih sahaja tanpa merujuk bahasan yang lebih luas lagi oleh ulama-ulama mujtahid Ahli Sunnah wal Jamaah yang selaras dengan kehendak maksud nas-nas al-Quran dan Hadis-hadis Rasulullah s.a.w.

Ramai di antara kita sudah pasti akan berfikir panjang atau kebingungan apabila tersua Hadis sahih seperti berikut bagi mendapatkan jawapan yang sahih kebenarannya :

عَنْ جَرِيْرٍ  قَالَ: كُنَّا جُلُوْسًا عِنْدَ النَّبِيِّ  إِذْ نَظَرَ إِلَى
الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ قَالَ: إِنَّكُمْ سَتَرَوْنَ رَبَّكُمْ كَمَا تَرَوْنَ هَذَا
الْقَمَرَ لاَ تُضَامُّوْنَ فِيْ رُؤْيَتِهِ فَإِنْ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ لاَ تُغْلَبُوْا
عَلَى صَلاَةٍ قَبْلَ طُلُوْعِ الشَّمْسِ وَصَلاَةٍ قَبْلَ غُرُوْبِ
الشَّمْسِ فَافْعَلُوْا
                                     Maksudnya : 
"Dari Jarir Radhiallahu ‘Anhu berkata, 'Ketika kami duduk-duduk bersama Nabi Sallallahu ‘Alaihi wa Sallam, tiba-tiba beliau melihat ke arah bulan di malam purnama "Al-Bader" seraya berkata, ’Sesungguhnya kalian akan melihat Rabb kalian sebagaimana kalian melihat bulan ini. Kalian tidak samar dalam melihatnya. Jika kalian mampu untuk tidak meninggalkan solat sebelum terbitnya matahari (Subuh) dan solat sebelum terbenamnya matahari (Asar), maka lakukanlah.”  [al-Bukhari/ Muslim]**
[** Sila lihat penjelesan jawapannya dalam :Ahli Syurga Melihat Zat Allah di Akhirat Dengan Mata Kepala ]

Oleh itu selagi masih ada hayat di dunia ini marilah kita berusaha untuk mendpat limpahan rahmat dan petunjuk hidayah Allah supaya berkekalan dalam keimanan yang hak dan bermohon doa kepada-Nya  :

رَبَّنَا لاَ تُزِغۡ قُلُوبَنَا بَعۡدَ إِذۡ هَدَيۡتَنَا وَهَبۡ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحۡمَةً 
إِنَّكَ أَنتَ الۡوَهَّابُ 
                  Maksudnya : 
"(Mereka berdoa dengan berkata): 'Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisi-Mu; kerana sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberian-Nya'."
                              [Al-Quran surah Al-'Imran : 8]



[Untuk huraian lanjut sila rujuk :AL-IQTISAD FI'L- I'TIQAD (الاقتصاد في الاعتقاد)oleh Al-Imam al-Ghazali.]


[Lihat : Perbezaan Perbuatan Allah Dengan Perbuatan Makhluk ]


[Lihat Sambungnnya : ALLAH DIKATAKAN BERJUZUK, MEMPUNYAI TANGAN DAN BERISTIWA DI 'ARASY?

*************************************************************************


اَلتَّحِيَّاتُ الْمُبَارَكَاتُ الصَّلَوَاتُ الطَّيِّبَاتُ ِللهِ، السَّلاَمُ عَلَيْكَ اَيُّهَا النَّبِيُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، السَّلاَمُ عَلَيْنَا وَعَلَى عِبَادِاللهِ الصَّالِحِيْنَ، أَشْهَدُ اَنْ لآ إِلَهَ إِلاَّاللهُ وَاَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ اللهُ، اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى سَيِّدِنَا اِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا اِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ كَمَا بَرَكْتَ عَلَى سَيِّدِنَا اِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا اِبْرَاهِيْمَ فِى الْعَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدٌ
                 Maksudnya
"Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang salih. Aku bersaksi bahwa tiada Tuhan yang sah dibadatkan dengan sebenar-benarnya melainkan Allah dan aku bersaksi bahwasanya Muhammad itu adalah Pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, salawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya, sebagaimana Engkau salawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung. "   
                                        **************************************         
وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ (125) وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ (126) وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (127) رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (128) رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (129
          Maksudnya :
" Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian Maqam Ibrahim tempat solat. Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail : 'Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang iktikaf, yang rukuk dan yang sujud'.(125) 
Dan (ingatlah), ketika Ibrahim berdo'a : 'Ya Tuhan ku, jadikanlah negeri (Makkah) ini, sebuah negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari buah-buahan kepada penduduknya yang beriman di antara mereka kepada Allah dan Hari Akhirat. Allah berfirman : 'Dan kepada orang yang kafir pun Aku beri kesenangan sementara, kemudian Aku paksa ia menjalani seksa neraka dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.'(126) 
Dan (ingatlah), ketika Ibrahim meninggikan (membina) dasar-dasar Baitullah berserta Ismail (seraya berdo'a) :'Ya Tuhan kami terimalah daripada kami (amalan kami), sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.'(127) 
Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada engkau dan (jadikanlah) di antara anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada Engkau dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadat Haji kami, dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang.(128) 
Ya Tuhan kami, utuskanlah untuk mereka seorang Rasul dari kalangan mereka, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat Engkau, dan mengajarkan kepada mereka Al-Kitab (al-Quran) dan hikmah serta mensucikan mereka. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.(129)"
                                  [Al-Quran surah al-Baqarah : 125-129 ] 

Image result for mekah pada zaman nabi

وَإِذْ بَوَّأْنَا لإبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَنْ لا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ (26) وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (27 
                          Maksudnya :
" Dan (ingatlah), ketika Kami memberikan tempat kepada Ibrahim di tempat Baitullah (dengan mengatakan): 'Janganlah kamu mempersekutukan sesuatu pun dengan Aku dan sucikanlah rumah-Ku ini bagi orang-orang yang tawaf dan orang-orang yang beribadat dan orang-orang rukuk dan sujud. (26) 
Dan serulah kepada semua manusia untuk mengerjakan Haji, nescaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendari unta-unta kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh'." (27)
                                 [Al-Quran surah Al-Hajj : 26-27


Image result for masjidil haram dan mekah terkini




                         
                             






Tiada ulasan:

Catat Ulasan